15 ویژگی پنهان در آی او اس 15

26
اردیبهشت 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 11 دقیقه
0 نظر 637 بازدید

15 ویژگی پنهان در آی او اس 15

در این مقاله، ویژگی‌های کمتر آشکار اما واقعاً کاربردی آی او اس 15 را به شما معرفی خواهیم کرد. برای بهره‌مندی بیشتر از آیفون خود، این نکات فوق‌العاده را در نظر داشته باشید. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

آی او اس دارای چند ویژگی جدید است، اما کشف همه‌ی آنها به این آسانی‌ها نیست. در اینجا خلاصه‌ای از 15 کاری که می‌توانید با آیفون و آی او اس 15 خود انجام دهید، آورده شده است.

 

ترجمه کردن متن از هرکجا

مسلماً وجود چنین عملکردی تا کنون بسیار به تأخیر افتاده است. اما با آی او اس 15 اکنون می‌توانید مستقیماً متن را در وبسایت‌ها، برنامه‌ها، پیام‌ها و هر جای دیگری ترجمه کنید. برای انجام این کار، کافیست متن را همان طور که در هنگام کپی کردن انجام می‌دهید برجسته کنید، سپس بر روی Translate (ترجمه) ضربه بزنید. یک پیام کوتاه ظاهر می‌شود که به شما می‌گوید متن به سرورهای اپل ارسال می‌شود و چند ثانیه بعد ترجمه‌ی خود را دریافت خواهید کرد.

15 ویژگی پنهان در آی او اس 15

همچنین می‌توانید آن را به صورت محلی و در دستگاه خود نیز ترجمه کنید. برای این کار باید به مسیر Settings > Translate رفته و گزینه‌ی On device Mode (در حالت دستگاه) را فعال کنید. تنها کاری که باقی می‌ماند این است که زبان‌های موردنظر خود را دانلود کنید و پس از آن آماده‌ی استفاده هستید.

همچنین بخوانید:

بهترین برنامه‌های ترجمه برای آیفون

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

روش ترجمه صفحات وب در مک، آیفون و آیپد

 

اشتراک‌گذاری محتوا با سیری

هنگام اشتراک‌گذاری یک ویدیو یا یک وبسایت با دوستان، روند آن به طرز شگفت‌آوری طاقت‌فرسا است. ابتدا باید دکمه‌ی اشتراک‌گذاری را پیدا کنید، سپس برنامه‌ی مناسب را از یک لیست انتخاب کنید، دوست خود را در بین مخاطبین پیدا کنید و در نهایت اشتراک‌گذاری را تأیید کنید. هیچ انعطاف‌پذیری در این تجربه وجود ندارد. در آی او اس 15، اپل گزینه‌ای را معرفی کرده است که به Siri اجازه می‌دهد تا این کار را انجام دهد. فقط کافیست سیری را فعال کرده و به او بگویید که می‌خواهید محتوا را با کدام یک از مخاطبین خود به اشتراک بگذارید. این ویژگی با تصاویر، فیلم‌ها، وبسایت‌ها و بسیاری موارد دیگر کار می‌کند.

اگر سیری به هر دلیلی نتواند محتوا را مستقیماً به اشتراک بگذارد، به شما هشدار می‌دهد که فقط می‌تواند یک اسکرین‌شات ارسال کند. نکته‌ی مثبت آن این است که این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهد و از زحمت شما کم می‌کند. نکته‌ی منفی آن این است که شما فقط می‌توانید از طریق برنامه‌های Messages اشتراک‌گذاری کنید. بنابراین اگر بخواهید چیزهایی را از طریق واتساپ یا سایر برنامه‌های پیام‌رسان ارسال کنید، باید به روش دستی برگردید.

همچنین بخوانید:

روش حذف تاریخچه و اطلاعات سیری

چگونه مانع استراق سمع سیری شویم

 

ثبت فعالیت برنامه / Record App Activity

عملگر Record App Activity (ثبت فعالیت برنامه) یک روش عالی برای نظارت بر رفتار برنامه‌های نصب شده در دستگاه شما است. زمانی که آن را فعال می‌کنید، تمام فعالیت‌های برنامه‌ها از قبلی اینکه کدام برنامه‌ها به موقعیت مکانی، میکروفون، دوربین یا عکس‌های شما و در چه زمانی در یک دوره‌ی هفت روزه دسترسی داشته‌اند را ضبط می‌کند. با این کار می‌توانید جاسوسان احتمالی را پیدا کنید یا به سادگی یک دید کلی از روش استفاده از سیستم خود دریافت کنید.

15 ویژگی پنهان در آی او اس 15

برای فعال کردن این ویژگی به مسیر Settings > Privacy > Record App Activity رفته و سپس Record App Activity را فعال کنید. برای بررسی برنامه‌ها، به همان صفحه برگردید، و این بار گزارش فعالیت برنامه‌ها را مشاهده خواهید کرد.

 

تنظیم مخاطبین برای بازیابی و ارث‌بری

اپل آیدی و حساب آیکلود شما هر سال اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند، زیرا حاوی خریدها، خدمات، داده‌های ابری، عکس‌ها و موارد دیگر شما است. نکته‌ی نگران کننده این است که اگر دسترسی خود را از دست بدهید، مثلاً فوت کنید یا ناتوان شوید، بسیاری از این اطلاعات ممکن است برای همیشه از دسترس خانواده یا سایر افراد مهم زندگی شما دور بماند و از بین برود.

اپل با ارائه‌ی دو ویژگی جدید در آی او اس 15 به این موضوع پرداخته است: Account Recovery Contacts (مخاطبین بازیابی حساب کاربری) و Digital Inheritance (ارث‌بری دیجیتالی). به گفته‌ی اپل، یک Account Recovery Contact (مخاطب استرداد حساب کاربری) «کسی است که می‌تواند هویت شما را تأیید کند تا در صورتی که به حساب کاربری خود دسترسی نداشته باشید به شما کمک کند تا دوباره به حساب کاربری و تمام اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید.»

بدیهی است که این فرد باید شخصی باشد که به او اعتماد دارید و اپل می‌تواند با او تماس بگیرد و در صورت گم کردن رمز عبور به شما در بازنشانی آن کمک کند. برای تنظیم این ویژگی، Settings (تنظیمات) را باز کرده و بر روی اپل آیدی خود در بالای صفحه ضربه بزنید. سپس به مسیر Password & Security > Account Recovery بروید. در آنجا گزینه‌ای با عنوان Add Recovery Contact (افزودن مخاطب بازیابی) را مشاهده خواهید کرد.

اگر فوت کنید، تکلیف دسترسی به تمام اطلاعات و محتوای شما چه می‌شود؟ در صورت فوت شما، یک Digital Inheritance contact (مخاطب ارث‌بر دیجیتالی) کسی است که می‌تواند درخواست دسترسی به اطلاعات شما را بدهد. مخاطبین ارث‌بر دیجیتالی می‌توانند پیام‌ها، عکس‌ها، یادداشت‌ها، مخاطبین، رویدادهای تقویم، خرید‌های برنامه، و نسخه پشتیبان دستگاه شما را بازیابی کنند، اما نه iCloud keychain یا خریدهای مجاز رسانه‌ای را.

احتمالاً فکر خوبی باشد که بلافاصله پس از بروزرسانی به آی او اس 15، این دو مورد را با اعضای مورد اعتماد خانوده‌ی خود تنظیم کنید.

 

دریافت اعلان از برنامه‌ی آب‌وهوا

آیا گاهی اوقات آرزو کرده‌اید که ای کاش در مورد بارانی که در مسیر خانه گرفتارش شدید به شما هشدار داده می‌شد؟ خُب، چنین کمکی در دسترس است، زیرا اکنون می‌توانید اعلان‌های موقعیت مکانی خود را در آی او اس فعال کرده و در صورت نزدیک شدن طوفان یا هرگونه بارش برف ناگهانی مطلع شوید. برای انجام این کار، برنامه‌ی Weather (آب‌وهوا) را باز کنید، بر روی سه خط در گوشه‌ی پایین سمت راست ضربه بزنید، سپس بر روی سه نقطه‌ی بالای صفحه ضربه بزنید و Notifications (اعلان‌ها) را انتخاب کنید.

15 ویژگی پنهان در آی او اس 15

 

اسکن متن در هر جایی

ممکن است که این ویژگی به خودی خود یک ویژگی پنهان نباشد چون در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل سال 2021 به طرز آشکاری در مورد آن تبلیغ شد. با این وجود، تا حدودی در کنترل‌ها پنهان است. به همین دلیل هم آن را در این لیست قرار داده‌ایم. با ویژگی جدید Live Text (متن پویا)، شما می‌توانید متن را تقریباً از تمام سطوح داخل عکس‌ها یا مستقیماً در برنامه‌ی دوربین کپی کنید.

برای مثال، شما می‌توانید دوربین خود را به سمت یک شماره تلفن روی یک دیوار یا بیلبورد بگیرید، بر روی آن شماره ضربه بزنید و مستقیماً با آن شماره تلفن تماس بگیرید، یا آن را کپی کرده و در هر فیلد متنی جایگذاری کنید.

برای آشنایی کامل با روش عملکرد این ویژگی بسیار مفید، مقاله‌ی دیگر ما با عنوان «آموزش تبدیل تصویر به متن در آیفون، آیپد و مک» را مطالعه کنید.

 

تنظیم اندازه‌ی متن برای هر برنامه

اگر بینایی شما دچار مشکل شده است و خواندن متن‌های کوچک برای شما سخت است، استفاده از این ویژگی می‌تواند زندگی شما را بسیار آسان‌تر کند. این ویژگی این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید اندازه‌ی فوت را در هر برنامه به صورت جداگانه تنظیم کنید و خواندن آن کلمات ریزی که به نظر می‌رسد برخی توسعه دهندگان به آن علاقه‌مند هستند را آسان‌تر کند. همچنین ابزاری است که می‌توانید آن را به Control Centre (مرکز کنترل) اضافه کرده و سپس از هر برنامه‌ای به آن دسترسی داشته باشید.

15 ویژگی پنهان در آی او اس 15

برای فعال کردن این ویژگی، به مسیر Settings > Control Centre رفته و گزینه‌ی Text Size (اندازه‌ی متن) را انتخاب کنید. سپس، اگر می‌خواهید اندازه‌ی فونت یک برنامه را تغییر دهید، کافیست تا زمانی که برنامه باز است به Control Centre بروید. در آنجا یک دکمه‌ی جدید با علامت AA برای اندازه‌ی فوت پیدا خواهید کرد. یک نوار لغزنده‌ی بزرگ این امکان را به شما می‌دهد تا متن را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید، در حالی که یک دکمه‌ی کشویی در پایین صفحه به شما این امکان را می‌دهد که انتخاب کنید آیا تغییر اندازه‌ی فونت بر روی تمام برنامه‌ها اعمال شود یا فقط برنامه‌ای که در حال حاضر استفاده می‌کنید.

 

غیرفعال کردن حالت شب برای همیشه

حالت شب (Night Mode) در برنامه Camera آیفون عالی است، اما برخی افراد شرایطی دارند که نمی‌خواهند آن را فعال کنند. تا به امروز، این ویژگی باید به صورت دستی غیرفعال می‌شد، زیرا در شرایط کمبود نور به طور خودکار روشن می‌شود.

در آی او اس 15، بالاخره امکان غیرفعال کردن حالت شب به صورت پیش‌فرض وجود دارد. برای انجام این کار به مسیر Settings > Camera بروید، بر روی Preserve Settings (تنظیمات دائمی) ضربه زده و سپس Night Mode را غیرفعال کنید.

 

تنظیم سرعت پخش ویدیو

برنامه‌هایی مانند YouTube مدتی است که سرعت پخش متغیر را دارند، اما پخش کننده‌ی ویدیویی استاندارد آیفون این طور نیست. در آی او اس 15، پخش کننده‌ی پیش‌فرض در سافاری بالاخره دارای چند کنترل سرعت شده است. هنگام پخش یک ویدیو، بر روی منوی پایین سمت راست (سه نقطه) ضربه بزنید و می‌توانید از بین حداکثر پنج سرعت پخش مختلف، یک مورد را انتخاب کنید.

15 ویژگی پنهان در آی او اس 15

 

ذره‌بین برگشته است!

ذره‌بین کادر متن در آی او اس 15 بازگشتی پیروزمندانه داشته است! در غیاب آن، البته راه‌های دیگری برای مشاهده‌ی کارهایی که در هنگام ویرایش متن انجام می‌دهید وجود داشت - مانند فشار طولانی کلید فاصله، که در نتیجه صفحه کلید به یک ترک‌پد تبدیل می‌شد و می‌توانستید مکان‌نما را در جای موردنظر در متن قرار دهید. اما اکنون ذره‌بین متن برگشته است و دقیقاً مانند قبل عمل می‌کند (فقط کافیست یک نقطه از متن را برای مدت طولانی نگه دارید).

 

پیدا کردن آیفون زمانی که خاموش است

ویژگی Find My iPhone (آیفون مرا پیدا کن) یک روش عالی برای پیدا کردن دستگاه گم شده است. اما اگر شخصی آیفون شما را سرقت کند، تنها کاری که باید انجام دهد این است که آن را خاموش کند تا هرگونه توانایی ردیابی را غیرفعال کند. شما می‌توانید آخرین مکان دستگاه خود را مشاهده کنید (البته اگر آن را در تنظیمات فعال کرده باشید)، اما این کمک چندانی نمی‌کند.

اکنون آی او اس 15 به طور خودکار یک آیفون 11 یا جدیدتر خاموش شده را در یک حالت بسیار کم‌مصرف قرار می‌دهد که در این حالت فرستنده‌ی بلوتوث فعال باقی می‌ماند و در واقع آیفون را به یک AirTag تبدیل می‌کند. در زیر نوار لغزنده‌ی برای خاموش کردن آیفون، یک یادداشت کوچک نشان می‌دهد که می‌توانید آیفون خود را هنگامی که خاموش است پیدا کنید. بنابراین، اگر دستگاه شما گم شود، همه چیز به معنای واقعی کلمه از دست نمی‌رود، زیرا Find My iPhone می‌تواند به شما بگوید که گوشی در کجا قرار دارد.

همچنین بخوانید: چگونه آیفون، آیپد یا مک گم شده را پیدا کنیم

 

یادداشت‌های صوتی سریع‌تر/آهسته‌تر

گوش دادن به یادداشت‌های صوتی در آیفون به تازگی ارتقاء یافته است، زیرا اکنون می‌توانید سرعت پخش آن را انتخاب کنید. برای آزمایش این ویژگی، یک یادداشت صوتی را از لیست خود انتخاب کرده و بر روی آیکون سه خط در سمت چپ ضربه بزنید.

15 ویژگی پنهان در آی او اس 15

در منوی ظاهر شده، سرعت پخش را با استفاده از نوار لغزنده تنظیم کنید، ضمن اینکه می‌توانید ویژگی Skip Silence (از بخش‌های ساکت بگذر) را فعال کنید.با این کار، آیفون در حین ضبط به صورت خودکار قسمت‌های ساکت را تشخیص داده و به طور خودکار به صدای بعدی منتقل می‌شود.

 

کاهش دادن صدای بم در هوم‌پاد

هوم‌پاد صدای بسیار چشمگیری دارد، اما از زمان معرفی اسپیکر، صدای بم (باس) افراطی آن مورد انتقاد قرار گرفته است. حالا، بالاخره اپل با افزودن گزینه‌ای در برنامه‌ی Home که به شما این امکان را می‌دهد که با یک چک مارک ساده، شدت بم بودن صدا را به حداقل برسانید، به انتقادات پاسخ داده است.

برای انجام این کار، برنامه‌ی Home را باز کرده، سپس آیکون HomePod را فشار داده و نگه دارید. به پایین صفحه بروید و بر روی Settings (تنظیمات) ضربه بزنید. در مرحله‌ی بعد، Music & Podcasts (موزیک‌ها و پادکست‌ها) را انتخاب کرده و تنظیمات Reduce bass (کاهش صدای بم) را فعال کنید.

متأسفانه، تنظیم صدای بم به صورت جداگانه امکانپذیر نیست، بنابراین در این مورد فقط سیاه یا سفید وجود دارد: باس زیاد یا باس کم. با این حال، اگر دومی را انتخاب کنید، همسایگان شما بسیار سپاسگزار خواهند بود.

 

تازه‌سازی سافاری

این ویژگی آنقدر طبیعی و آشناست که تعجب می‌کنیم چرا اپل آن را فقط با آی او اس 15 معرفی کرده است. اگر در مرورگر سافاری یک صفحه‌ی باز دارید، اکنون می‌توانید به سادگی صفحه را از بالا به پایین بکشید تا صفحه مجدداً بارگیری شود، همان طور که تقریباً با هر مرورگر دیگری می‌توانید انجام دهید. یا می‌توانید مانند قبل از دکمه‌ی refresh (تازه‌سازی) در نوار جستجو استفاده کنید.

 

دانلود/حذف برنامه‌ها با استفاده از نوار جستجو

نوار جستجو در آی او اس 15 تا حدودی تقویت شده و آن را کاربردی‌تر کرده است. اگر با استفاده از نوار جستجو برنامه‌ای را جستجو کنید، نه تنها به شما نشان داده می‌شود که آیا قبلاً روی آیفون شما نصب شده است یا خیر، بلکه همچنین می‌توانید آن را از اپ استور دانلود کنید. در مورد دومی، آیکون دانلود را در کنار برنامه مشاهده خواهید کرد. ضمن اینکه می‌توانید با استفاده از نوار جستجو، برنامه‌ای را که از قبل نصب شده است را جستجو کرده و با فشار طولانی بر روی آیکون برنامه و سپس انتخاب Delete (حذف کردن)، آن برنامه را حذف کنید.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
بعضی از مردم نوآوری را به معنای تغییر می‌دانند؛ اما ما هرگز چنین برداشتی نداشته‌ایم. نوآوری باعث بهتر شدن امور می‌شود.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘