روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

10
مهر 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 1079 بازدید

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون 

آیفون می‌تواند مکالمه‌ای با شخص دیگری که به زبانی دیگر صحبت می‌کند را ترجمه کند! در این مقاله روش استفاده از برنامهٔ Translate در آی. او. اس 14 آمده است.

-----

سافت‌مک: جدیدترین سیستم عامل آیفون اپل آی. او. اس 14 اکنون در دسترس است و یک ویژگی ترجمهٔ بسیار مفید را به همراه دارد که ارتباط با افرادی که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند و همچنین خواندن متنی که به زبان دیگری است را آسان می‌کند.

برنامهٔ جدید Translate اپل با آی. او. اس 14 از راه رسید. همان طور که از نامش پیداست، این یک برنامهٔ ترجمه است که به کاربران این امکان را می‌دهد که با 11 زبان مختلف، حتی به صورت آفلاین، با دیگران مکالمه کنند.

برخلاف بسیاری از مترجم‌های دیگر، برنامهٔ Translate اپل می‌توان متن‌های گفتاری و همچنین متن تایپ شده را پردازش کند: در حالت افقی می‌توانید نمایی را مشاهده کنید که در آن برنامه به صورت خودکار زبان گفتاری شما را تشخیص می‌دهد و آنچه را که گفته می‌شود را به زبان مورد نظر ترجمه می‌کند.

حالا این برنامه چگونه کار می‌کند؟ ما در اینجا نگاهی به روش استفاده از برنامهٔ Translate اپل در آی. او. اس 14 می‌اندازیم.

همچنین بخوانید: روش استفاده از مترجم اپل (Apple Translate) در آی. او. اس 14

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون


مترجم اپل از کدام زبان‌ها پشتیبانی می‌کند

در زمان عرضه، اپل امکان دانلود 11 زبان عربی، چینی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای، پرتغالی، روسی و اسپانیایی را ارایه می‌دهد.

همراه با برخی از این زبان‌ها می‌توانید کتابخانه‌ای را دانلود کنید تا بتوانید ترجمه‌ها را به صورت آفلاین نیز انجام دهید - که اگر در تعطیلات باشید و ارتباط داده نداشته باشید مفید خواهد بود. در ادامه در مورد دانلود زبان‌ها برای استفادهٔ آفلاین، اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.


چگونه می‌توان برنامهٔ جدید Translate اپل را پیدا کرد

شما حتی ممکن است ندانید که برنامهٔ جدید Translate بر روی آیفون شما نصب شده است. در اینجا روش پیدا کردن محل آن آمده است:

شما باید آی. او. اس 14 را اجرا کنید.

1. از بالای آیفون خود به پایین بکشید (از کمی پایین‌تر صفحه شروع کنید) و صفحه‌ای باز می‌شود که دارای یک نوار جستجو است.

2. شروع به تایپ کردن Translate کنید. قبل از پایان تایپ، آیکون برنامهٔ Translate ظاهر می‌شود (در کنار سایر برنامه‌های ترجمه مانند Google Transate، البته در صورتی که آنها را نصب کرده باشید).

آیکون برنامهٔ Translate اپل یک مربع سیاه همراه با کره زمین است.

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون


روش استفاده از برنامهٔ Translate

اکنون که برنامهٔ Translate اپل را پیدا کرده‌اید، روش استفاده از آن در اینجا آمده است:

شما می‌توانید از برنامهٔ Translate در حالت عمودی نیز استفاده کنید. گزینه‌های در دسترس بسته به این که در کدام حالت (افقی یا عمودی) هستید کمی متفاوت است.

  • در حالت عمودی، صفحه نمایش به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است. در قسمت بالا، زبان‌های فعلی که بین آنها ترجمه می‌کنید نشان داده می‌شود، سپس عبارت و ترجمهٔ آن، و یک قسمت پایینی که می‌توانید برای وارد کردن متن بیشتر استفاده کنید، یا به دکمهٔ میکروفون دسترسی پیدا کنید تا بتوانید با ضربه زدن بر روی آن عبارتی را برای ترجمه ضبط کنید.

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

  • در حالت افقی بر روی میکروفون به عنوان وسیله‌ای برای وارد کردن متن متمرکز شده است و حالت آماده‌باشی دارد که اگر با شخصی صحبت می‌کنید ممکن است ترجیح دهید از آن استفاده کنید.

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

در اینجا روش ترجمه با استفاده از برنامهٔ Translate اپل آورده شده است

اولین باری که از برنامهٔ Translate استفاده می‌کنید، باید چند تنظیم را تأیید یا رد کنید، از جمله این که آیا می‌خواهید (Improve Siri & Dictation) سیری و دیکته کردن را بهبود بخشید (لازم نیست این کار را انجام دهید).

1. برنامه به زبان اول شما باز می‌شود (می‌توانید از انگلیسی آمریکایی به انگلیسی بریتانیایی تغییر دهید - کافیست بر روی اولین برگه ضربه بزنید و به نسخهٔ مناسب خود بروید).

2. حالا زبان دوم را انتخاب کنید، به عنوان مثال German (آلمانی).

3. حالا می‌توانید متنی که می‌خواهید ترجمه کنید را وارد کنید. یا آیفون را در حالت عمودی نگه دارید و متنی که می‌خواهید به زبان خودتان ترجمه کنید را تایپ کنید، یا می‌توانید از میکروفون استفاده کنید - اگر این آن کاری است که می‌خواهید انجام دهید، از مرحلهٔ 7 را در نظر نگیرید.

4. پس از تایپ کردن (یا کپی و چسباندن) متن خود، بر روی Go (شروع کردن) ضربه بزنید.

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

5. متن خود و متن معادل آن به زبان دیگر را مشاهده خواهید کرد.

6. اگر می‌خواهید متن دیگری را تایپ کنید، بر روی جایی که می‌گوید Enter text (وارد کردن متن) ضربه بزنید و متن مورد نظر خود را تایپ کنید.

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

7. همچنین می‌توانید از آیکون میکروفون برای وارد کردن متنی که می‌خواهید ترجمه کنید استفاده کنید. شما باید آیکون میکروفون را مشاهده کنید، در غیر این صورت به حالت افقی بروید و آن را مشاهده خواهید کرد. بر روی آیکون میکروفون ضربه بزنید و برنامه به صحبت‌های شما گوش می‌دهد، آنها را رونویسی می‌کند و متن را به زبان دیگر برای شما می‌خواند تا بتوانید آنچه را که شنیده‌اید تکرار کنید یا آن را برای شخص مقابل پخش کنید.

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

8. اگر می‌خواهید این متن را دوباره پخش کنید، بر روی دکمهٔ پخش کردن (Play) ضربه بزنید.

9. اگر بخواهید متن را به شخص مقابل نشان دهید، می‌توانید بر روی آیکون گسترش در پایین سمت چپ ضربه بزنید - به این ترتیب ترجمه تمام صفحه را با یک پس‌زمینهٔ آبی اشغال می‌کند (معروف به Attention Mode / حالت توجه).

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

10. کافیست دوباره بر روی آیکون حباب گفتگو در پایین سمت چپ ضربه بزنید تا به صفحهٔ ورودی برگردید.

نکته: اگر می‌خواهید این متن را به شخص مقابل نشان دهید، آیفون را به حالت افقی تغییر دهید و بر روی دو فلش در پایین سمت راست ضربه بزنید. این عمل Attention Mode (حالت توجه) را باز می‌کند. در اینجا یک دکمهٔ پخش وجود دارد که می‌توانید برای پخش گفتار متن بر روی آن ضربه بزنید.


اگر برنامهٔ Translate حرف شما را اشتباه متوجه شد، چگونه آن را اصلاح کنید

اپل در فهم صحیح گفته‌های شما بهتر می‌شود زیرا Siri در طول سال‌ها در حال پیشرفت بوده است. اما با این وجود هر از چند گاهی چیزهایی را اشتباه متوجه می‌شود. اگر آن چیزی که شما می‌گویید به اشتباه رونویسی شود چه می‌کنید؟

  • برای تصحیح متن کافیست بر روی متن رونویسی شده ضربه بزنید و شما می‌توانید آن را تصحیح کنید.

اگر به نظر می‌رسد که فرد مقابل ترجمه را متوجه نمی‌شود، این یک روش آسان برای تغییر یک متن است.


روش استفاده از برنامهٔ Translate از طریق Siri

همچنین شما می‌توانید عبارت خود را از طریق Siri و حتی بدون باز کردن برنامهٔ Translate ترجمه کنید.

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

اگر بخواهید عبارتی را با استفاده از Siri در آیفون خود ترجمه کنید، در اینجا ذکر شده است که چه کاری باید انجام دهید:

1. دکمهٔ Home یا دکمهٔ کناری را فشار داده و نگه دارید، یا اگر Hey Siri را راه‌اندازی کرده‌اید فقط بگویید Hey Siri.

2. یک انیمیشن را مشاهده خواهید کرد که نشان می‌دهد Siri در حال گوش دادن است.

3. از Siri بپرسید Please translate this phrase for me (لطفاً این عبارت را برای من ترجمه کن).

4. Siri به شما پاسخ می‌دهد sure, translate into which language (حتماً، به کدام زبان ترجمه کنم) و زبان‌هایی را برای انتخاب به شما نشان می‌دهد.

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

5. زبانی که می‌خواهید استفاده کنید را انتخاب کنید.

6. حالا Siri از شما می‌پرسد که what phrase you wish to translate (چه عبارتی را می‌خواهید ترجمه کنید). و شما هم عبارت مورد نظر خود را بگویید.

7. سپس Siri متن عبارت را به شما ارایه می‌کند و همچنین ترجمهٔ عبارت به زبان مورد نظر را نیز می‌گوید.

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

8. اگر می‌خواهید دوباره گوش دهید، بر روی دکمهٔ پخش کردن (Play) ضربه بزنید.

9. برای ترجمهٔ عبارت‌های بیشتر می‌توانید بر روی کادری که عبارت در آن ظاهر شده است و برنامهٔ Translate اپل آن را باز کرده است ضربه بزنید.

متناوباً فقط بگویید: Hey Siri translate: «How much does this cost» into German (هی سیری ترجمه کن: «چقدر هزینه دارد» به آلمانی) و باید این کار را انجام دهد (البته تا زمانی که زبان پشتیبانی شود).


چگونه عباراتی که ترجمه کرده‌ام را ببینم

اگر بخواهید به عبارتی که اخیراً ترجمه کرده‌اید برگردید، می‌توانید این کار را با ضربه زدن بر روی Favourites (مورد علاقه‌ها) (در قسمت پایین سمت راست صفحهٔ برنامهٔ Translate) انجام دهید.

در اینجا موارد اخیراً انجام شدهٔ خود را پیدا خواهید کرد، عبارت‌هایی که اخیراً از برنامه برای ترجمه درخواست کرده‌اید.


روش Favourite (مورد علاقه) کردن یک عبارت

اگر عبارت‌های خاصی وجود دارد که می‌خواهید بارها و بارها از آنها استفاده کنید، می‌توانید آنها را در Favourite (مورد علاقه) خود قرار دهید. عبارت مورد نظر را در عبارت‌های اخیر پیدا کنید (همان طور که در بالا توضیح داده شد، فقط کافیست بر روی گزینهٔ Favourite ضربه بزنید).

وقتی بر روی عبارت ضربه بزنید، آن عبارت بزرگ می‌شود. خواهید دید که یک ستاره در سمت چپ آن ظاهر می‌شود. بر روی ستاره ضربه بزنید تا آن را در Favourite قرار دهید.

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

حالا هر زمان که Favourites (مورد علاقه‌ها) را باز کنید، این عبارت‌ها را در بالای لیست مشاهده خواهید کرد.


روش استفاده از حالت Conversation (مکالمه) در برنامهٔ Translate اپل

این که شما می‌توانید از Siri استفاده کنید بسیار خوب است، اما استفاده از خود برنامهٔ Translate اپل مزایای زیادی دارد. یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌ها حالت Conversation (مکالمه) است.

در حالت Conversation (مکالمه)، شما و شخص مقابل می‌توانید به زبان‌های خود مکالمه داشته باشید و آیفون مانند یک مترجم بین شما عمل می‌کند.

برای عمل کردن این حالت، آیفون باید بداند که باید زبان مورد استفاده را تشخیص دهد (یا فقط آنچه را که از انگلیسی یا زبان پیش‌فرض می‌شنود را ترجمه می‌کند).

1. برنامهٔ Translation را باز کنید.

2. بر روی دکمهٔ Default Language (زبان پیش‌فرض) ضربه بزنید.

3. به پایین لیست بروید و مطمئن شوید که Automatic Detection (تشخیص خودکار) روشن است. زمانی که این گزینه در برنامهٔ Translate روشن باشد، به صورت خودکار تشخیص می‌دهد که با کدام دو زبان صحبت می‌شود.

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

4. وقتی اولین شخص آمادهٔ صحبت کردن شد، بر روی آیکون میکروفون ضربه زده و صحبت می‌کند.

5. آیفون ترجمه را به زبان دیگر ارایه می‌دهد.

6. حالا دوباره بر روی آیکون میکروفون ضربه بزنید و نفر دوم به زبان خودش صحبت کند. آیفون باید زبان دیگر را تشخیص دهد و آن را به انگلیسی ترجمه کند.

شما می‌توانید تمام متن و ترجمه‌های آنها را در سراسر مکالمهٔ خود مشاهده کنید. این به این معنی است که شما می‌توانید بدون این که نیازی به انجام ترجمهٔ مجدد داشته باشید، به عقب بروید و آنچه را که قبلاً گفته‌اید را مشاهده کنید.


روش استفادهٔ آفلاین از Translate اپل

برخی اوقات می‌خواهید از برنامهٔ Translate در منطقه‌ای استفاده کنید که ممکن است اتصال وایفای یا سلولار وجود نداشته باشد.

برای چنین وضعیت‌هایی حالتی بر روی دستگاه وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا بسته‌های زبان را دانلود کنید تا تمام کارها در آیفون شود و نه در شبکه.

بدیهی است که شما باید بسته‌های زبان را قبل از ترک منطقه‌ای که پوشش شبکه دارد دانلود کنید، اما پس از انجام این کار، می‌توانید با تمام کلمات مورد نیاز در آیفون خود به هر جایی بروید.

1. برای دانلود بستهٔ زبان بر روی زبان مقصد ضربه بزنید، به عنوان مثال German (آلمانی).

2. به پایین بروید و در انتهای All Languages (تمام زبان‌ها) به Available Offline Languages (زبان‌های آفلاین موجود) بروید.

روش ترجمه کردن متن و گفتار در آیفون

3. زبانی که می‌خواهید دانلود کنید را پیدا کنید و برای دانلود بر روی فلش ضربه بزنید.

4. اگر در آینده خواستید بستهٔ زبان را حذف کنید (برای صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی)، از راست به چپ بر روی آن بکشید و Delete (حذف کردن) را انتخاب کنید.

ما مقالهٔ دیگری با عنوان «روش ترجمه صفحات وب در مک، آیفون و آیپد» نیز داریم که می‌توانید مطالعه کنید.
 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
در ذات اپل این باور وجود دارد که فناوری به تنهایی، کافی نیست،‌ بلکه فناوری در پیوند با هنر آزاد و‌ انسانیت است که ما را به نتیجه‌‌ای می‌رساند که باعث شادی قلب‌هایمان می‌شود

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘