آموزش پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری در مک

3
خرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 9 دقیقه
0 نظر 795 بازدید

آموزش پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری در مک

فایل‌های تکراری بر روی هارد دیسک، می‌تواند باعث کاهش سرعت مک شما شود. خوشبختانه پیدا کردن و حذف آنها آسان است. شما برای این کار هم می‌توانید از Finder استفاده کنید، و هم اینکه این فرآیند را با یکی از بهترین برنامه‌ها برای پیدا کردن موارد تکراری در مک ساده‌تر کنید. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

اگر سرعت مک شما کُند شده است، اولین چیزی که باید بررسی کنید این است که آیا فضای ذخیره‌سازی شما کم شده است یا خیر. به طور کلی برای اینکه مک عملکرد بهینه‌ای داشته باشد، توصیه می‌شود که باید 10 درصد از کل فضای هارد همیشه آزاد باشد. اگر به چند گیگابایت آخر خود رسیده باشید، وقت آن رسیده است که یک خانه تکانی انجام داده و کمی فضای آزاد ایجاد کنید.

یک مک با گذشت زمان معمولاً مجموعه‌ی بزرگی از فایل‌های تکراری را جمع‌آوری می‌کند که فضای ارزشمند هارد شما را اشغال می‌کنند، بنابراین جای خوبی برای شروع پاکسازی است. با این حال، اگر بخواهید این کار را یکی‌یکی انجام دهید، پیدا کردن و حذف آنها می‌تواند زمانبر باشد. به همین دلیل، در این مقاله راه‌های سریع‌تری را برای پاکسازی سیستم‌تان از این فایل‌های تکراری به شما نشان خواهیم داد.

 

چرا فایل‌های تکراری دارم؟

در بیشتر موارد، این فایل‌های تکراری شامل دانلودهای اشتباه (که به دلیل دو بار کلیک کردن بر روی یک لینک و در نتیجه دو بار دانلود شدن یک فایل می‌شود)، پیوست‌های ایمیل و پیام‌ها، یک سیستم بایگانی پیچیده، عادت کشیدن فایل‌ها به دسکتاپ، یا بسیاری احتمالات دیگر هستند. در هر صورت، فایل‌های تکراری به طریقی ایجاد می‌شوند، مگر اینکه شما یک کاربر وسواسی و غیرمعمول مک باشید.

 

روش پیدا کردن فایل‌های تکراری در مک با استفاده از Finder

با استفاده از ویژگی Smart Folders (پوشه‌های هوشمند) در Finder امکان یافتن فایل‌های تکراری در سیستم شما وجود دارد.

آموزش پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری در مک

  1. با باز کردن برنامه‌ی Finder شروع کنید.
  2. در منو به مسیر File > New Smart Folder بروید.
  3. بر روی دکمه‌ی «+» در گوشه‌ی بالا سمت راست کلیک کنید.

اکنون می‌توانید اسناد، عکس‌ها، موسیقی یا چندین نوع فایل دیگر را جستجو کنید. نکته‌ی کلیدی این است که چگونه نتایج را مرتب می‌کنید. مرتب کردن آنها براساس نام باید موارد تکراری را مشخص کند که به راحتی قابل تشخیص هستند. (اگر فایل‌ها به ترتیب نام نمایش داده نمی‌شوند، بر روی منوی بازشو کلیک کنید تا به نمای List سوئیچ کنید).

آموزش پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری در مک

شما با استفاده از Finder می‌توانید فایل‌های تکراری را پیدا کنید.

فقط به خاطر داشته باشید که تاریخ فایل‌ها را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید که تکرار فایل‌ها واقعی است - به عنوان مثال، مطمئناً دوست ندارید که نسخه‌ی یک سند مهم را به اشتباه حذف کنید. (در صورتی که نمی‌توانید تاریخ فایل‌ها را مشاهده کنید، کلیک راست کرده و Date Added (تاریخ افزوده شدن) را انتخاب کنید. حتی می‌توانید Date Last Opened (تاریخ آخرین باز شدن) را نیز اضافه کنید تا مطمئن شوید که تاریخ مناسبی را برای حذف انتخاب می‌کنید.

آموزش پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری در مک

تاریخ افزوده شدن را بررسی کنید تا مطمئن شوید نسخه‌ی اشتباهی را حذف نمی‌کنید.

در عین حالی که این روش برای پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری قابل استفاده است، اما با روش ایده‌آل فاصله‌ی زیادی دارد. یک مشکل می‌تواند این باشد که شما به یک فایل نام‌های مختلفی داده باشید، در نتیجه با این روش نمی‌توانید به هدف خود برسید.

ضمن اینکه این روش یک فرآیند زمانبر است. ولی شما می‌توانید با تهیه‌ی نرم‌افزاری که بتواند به صورت حرفه‌ای فایل‌های تکراری را برای شما پیدا کرده و با خیال راحت آنها را حذف کند، دیگر نیازی نباشد که لیست طولانی فایل‌ها را شخصاً بررسی کرده و وقت خود را هدر دهید.

 

بهترین برنامه‌ها برای پیدا کردن فایل‌های تکراری در مک

تعدادی نرم‌افزار جستجو کننده‌ی فایل‌های تکراری در اپ استور مک وجود دارد که به صورت خودکار سیستم شما را جستجو کرده و فایل‌های تکراری که می‌توانید حذف کنید را به شما پیشنهاد می‌دهد.

بسیاری از آنها، از جمله Duplicate File Finder Remover و Duplicates Cleaner رایگان هستند. همچنین می‌توانید از ویژگی Find Duplicates نرم‌افزار Parallels Toolbox را امتحان کنید، که یک دوره‌ی آزمایشی رایگان و قابل استفاده به مدت هفت روز دارد، و ما Gemini 2 از MacPaw را می‌پسندیم که یک دوره‌ی آزمایشی قابل استفاده سه روزه دارد.

اکثر برنامه‌ها ویژگی‌های مشابهی دارند. به این صورت که از برنامه می‌خواهید هارد دیسک شما را اسکن کند، سپس فهرستی از موارد تکراری به همراه فایل اصلی به شما ارائه می‌شود. بنابراین شما می‌دانید که کدام یک از آن فایل‌های تکراری را می‌توانید بدون هیچ خطری حذف کنید.

تمام برنامه‌های ذکر شده در بالا مطمئناً فضایی را در مک شما خالی می‌کنند، و همیشه می‌توانید با برنامه‌های رایگان شروع کرده و اگر ویژگی‌های آنها را مفید یافتید، بعداً از نسخه‌ی پولی آنها استفاده کنید.

آموزش پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری در مک

معمولاً برای ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند حذف پوشه‌های تکراری، فایل‌های مخفی و عملکردهای مشابه، باید از نسخه‌ی پولی استفاده کنید.

 

نرم‌افزار Gemini 2

یکی از برنامه‌های حذف فایل‌های تکراری موردعلاقه‌ی ما، که سطح خوبی از بازخورد مثبت مشتریان نیز دارد، برنامه Gemini 2: The Duplicate Finder است که دانلود آن رایگان بوده و شامل یک دوره آزمایشی سه روزه رایگان است. این برنامه یک ویژگی Smart Cleanup (پاکسازی هوشمندانه) را با قیمت 19.99 دلار به صورت خرید درون‌برنامه‌ای ارائه می‌دهد. اگر چه نام آن ممکن است بیشتر شبیه یک رمان علمی تخیلی پادآرمان‌شهری باشد، اما این برنامه یک ابزار قدرتمند برای مک شما است.

| دانلود نرم‌افزار Gemini از سافت مک |

هنگامی که با کلیک کردن بر روی Scan for Duplicates اجازه‌ی اسکن کردن پوشه‌های خود را صادر کردید، Gemini 2 به دنبال پیدا کردن موارد تکراری شروع به اسکن کردن می‌کند. اسکن هارد 256 گیگابایتی ما (با حدود 150 گیگابایت فایل) حدود هفت دقیقه طول کشید. هنگامی که اسکن به پایان رسید، 12.63 گیگابایت موارد تکراری پیدا کرد.

برنامه‌ی Gemini 2 فایل‌های 45.6 مگابایتی را به صورت خودکار انتخاب کرد - اینها عکس‌های تکراری بودند. ما توانستیم با کلیک بر روی Smart Cleanup (پاکسازی هوشمندانه) این موارد را به صورت خودکار حذف کنیم.

آموزش پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری در مک

برنامه Gemini مک شما را برای فایل‌های تکراری اسکن می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد که در صورت حذف موارد اضافی، چقدر فضا می‌توانید آزاد کنید.

در عین حال، هنوز چندین گیگابایت فایل باقی مانده بودند که آماده‌ی حذف شدن بودند. این امکان وجود دارد که مرتب‌سازی را براساس نسخه‌های تکراری انجام داده و انتخاب کنید که کدام نسخه را نگه دارید. برای بررسی تمام موارد تکراری که Gemini پیدا کرده است، بر روی Select More کلیک کنید. شما می‌توانید این موارد را مرور کرده و آنهایی را که می‌خواهید حذف شوند، انتخاب کنید. این که باید این کار را به صورت دستی انجام دهید کمی سخت است، اما همچنان آسان‌تر و بصری‌تر از استفاده از Finder است. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که هر نمونه از فایل یا عکسی را حذف کنید، البته اگر واقعاً دیگر به آن فایل یا عکس نیازی ندارید.

آموزش پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری در مک

می‌توانید نمونه‌های بیشتری از یک فایل تکراری را حذف کنید - حتی می‌توانید تمام نمونه‌های یک فایل را در صورتی که دیگر به آن نیازی ندارید، حذف کنید.

از آنجایی که ما در حال حذف عکس‌ها بودیم، Gemini به ما یادآوری کرد که باید عکس‌ها را از Recently Deleted in Photos (اخیراً حذف شده در عکس‌ها) نیز حذف کنیم، یا می‌توانیم 30 روز صبر کنیم تا به صورت خودکار حذف شوند. شما می‌توانید فایل‌های حذف شده را در سطل زباله مرور کرده و هر فایلی که می‌خواهید نگه دارید با استفاده از Put back (برگردان سر جای اولش) به جای قبلی آن برگردانید (اما این مرحله را باید قبل از حذف محتویات پوشه‌ی Recently Deleted (اخیراً حذف شده) انجام دهید.)

برنامه Gemini نه تنها می‌تواند فایل‌های تکراری را در هارد دیسک شما پیدا کند، بلکه هاردهای اکسترنال و سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مانند گوگل درایو و دراپ‌باکس را نیز جستجو می‌کند. همه‌ی اینها با قابلیت جایگزینی فوری هر فایلی که به طور تصادفی حذف شده، همراه است.

 

نرم‌افزار Duplicate File Finder

برنامه Duplicate File Finder می‌تواند پوشه Home شما را اسکن کند، یا می‌توانید یک پوشه‌ی خاص را انتخاب کنید و یا فایل‌ها را به داخل برنامه بکشید. از این نرم‌افزار دو نسخه وجود دارد - یک نسخه‌ی رایگان و یک نسخه‌ی پرو. نسخه‌ی پرو چند ویژگی اضافی مانند توانایی ادغام پوشه‌ها و بازیابی موارد تکراری حذف شده را اضافه دارد. نسخه‌ی پرو برای یک مک 19.99 دلار هزینه دارد.

برای اسکن پوشه‌ها و بخش‌های مختلف مک خود، باید اجازه آن را به نرم‌افزار بدهید. سپس نرم‌افزار برای موارد تکراری شروع به اسکن کرده و نتایج را با چند نمودار فانتزی که نشان دهنده‌ی نوع فایل‌هایی است که پیدا کرده، نمایش می‌دهد.

آموزش پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری در مک

برنامه Duplicate File Finder از نمودارها و بازنمایی‌های بصری زیادی استفاده می‌کند تا به شما نشان دهد که چه چیزی را می‌توانید حذف کنید.

سپس می‌توانید بر روی قسمت Cleanup Hints (راه‌حل‌های پاکسازی) کلیک کرده تا فایل‌های قابل حذف را پیدا کنید. در هر مرحله جزئیات دقیقی به شما ارائه می‌شود که به شما می‌گوید چه کاری باید انجام دهید. کافیست بر روی X کلیک کنید تا این توضیحات حذف شود.

در هر مورد، می‌توانید قبل از حذف نسخه‌ی تکراری، آن را بررسی کنید. همانند Gemini می‌توانید فایل‌های تکراری را حذف کنید یا می‌توانید تمام نسخه‌های فایل یا عکس را حذف کنید. گزینه‌ی Review and Remove (بررسی و حذف) این امکان را به شما می‌دهد که یک نمایش بصری از محل قرارگیری فایل تکراری را مشاهده کنید که می‌تواند مفید باشد.

آموزش پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری در مک

همچنین می‌توانید Auto Select (انتخاب خودکار) را انتخاب کنید تا موارد تکراری برای شما انتخاب شوند - حتی می‌توانید انتخاب‌ها را اصلاح کنید. شما باید این موارد را قبل از حذف آنها مرور کنید.

آموزش پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری در مک

شما می‌توانید برای Duplicate File Finder قوانینی را تنظیم کنید تا به طور خودکار فایل‌هایی را که می‌خواهید حذف کنید را انتخاب کند، نه اینکه تمام چیزهایی را که به صورت دستی پیدا کرده است را بررسی کنید.

نرم‌افزار Duplicate File Finder یک آلبوم Duplicates (تکراری‌ها) در Photos ایجاد می‌کند که باید آن را در برنامه‌ی Photos حذف کنید. همچنین این موارد را باید از قسمت Recently Deleted (اخیراً حذف شده) نیز حذف کنید.

 

راهنمایی بیشتر...

همان طور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، دلیل اینکه ما به دنبال پیدا کردن فایل‌های تکراری و حذف آنها هستیم این است که بتوانیم فضای بیشتری از هارد دیسک مک خود را آزاد کنیم. برای این منظور، علاوه بر حذف فایل‌های تکراری می‌توانید از روش‌های دیگری نیز استفاده کنید که در مجموعه مقالات زیر به صورت کامل توضیح داده‌ایم و می‌توانید آنها را نیز مطالعه کرده و به حداکثر فضای آزاد در هارد دیسک خود دست پیدا کنید:

چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

روش آزاد کردن حافظه (RAM) در یک مک

روش حذف فضای ذخیره‌سازی Other در مک

آموزش پاکسازی فضای ذخیره‌سازی System در مک

روش خالی کردن سطل زباله در مک

چگونه سرعت مک کُند شده را بالا ببریم

آموزش پاک کردن کش در مک

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
اجازه بدهید شادی و خوشحالی در طول مسیر با شما همراه باشد، نه در هنگام رسیدن به یک هدف یا مقصد دور.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘