چگونه باتری مک‌بوک را سالم نگه داریم

14
اردیبهشت 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 7 دقیقه
0 نظر 1310 بازدید

چگونه باتری مک‌بوک را سالم نگه داریم

همه‌ی باتری‌ها با گذشت زمان فرسوده و ضعیف می‌شوند، اما شما می‌توانید با رعایت نکات ساده‌ای که در این مقاله ذکر شده است، روند فرسودگی و ضعیف شدن عملکرد باتری مک‌بوک خود را به تأخیر بیندازید. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

تقریباً تمام دستگاه‌های قابل حملی که در این سایت مورد بحث قرار می‌دهیم، از باتری‌های قابل شارژ استفاده می‌کنند - دوران اینکه به دنبال یک بسته‌ی AAA باشیم دیگر گذشته است - اما این اشتباه است که فکر کنیم دستگاه‌های شارژی برای همیشه دوام خواهند آورد. هر بار استفاده و هر چرخه‌ی شارژ، باتری آیفون، آیپد، اپل واچ یا مک‌بوک شما را کمی بیشتر به تحلیل می‌برد و پس از گذشت یک سال از زمان خرید یا بیشتر، متوجه می‌شوید که دوام شارژ باتری کوتاه‌تر می‌شود و در دوره‌های کوتاه‌تری باید آن را شارژ کنید.

متأسفانه باید بگوییم که این روند تخریب اجتناب‌ناپذیر است، اما این روند همیشه هم با یک سرعت مشخصی اتفاق نمی‌افتد: روشی که با دستگاه خود رفتار می‌کنید بر سرعت و شدت بدتر شدن عملکرد باتری تأثیرگذار است. و این امر باعث می‌شود تا یادگیری روش بهینه برای حفظ سلامت باتری، حصول اطمینان از عملکرد بهتر و به تعویق انداختن روزی که باید برای تعمیر یا تعویض باتری هزینه‌ی زیادی صرف کنید، بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

در این مقاله، 6 نکته‌ی کلیدی برای سالم نگه داشتن باتری، با تمرکز بر باتری یک مک‌بوک، را در اختیار شما قرار می‌دهیم. این مقاله در مورد حفظ باتری در طولانی مدت است، اما اگر می‌خواهید در مورد دوام بیشتر باتری در کوتاه مدت بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی دیگر ما با عنوان چگونه در مصرف باتری مک‌بوک صرفه‌جویی کنیم را مطالعه کنید.

 

نکاتی در مورد مراقبت از باتری

با دنبال کردن مراحل زیر، مطمئن خواهید شد که بیشترین شانس را برای داشتن عمر طولانی و سالم را به باتری مک‌بوک خود می‌دهید. فقط به خاطر داشته باشید که شما مانع فرسوده شدن باتری بر اثر مرور زمان نخواهید شد، بلکه فقط این امر اجتناب‌ناپذیر را به تعویق می‌اندازید؛ در نهایت باتری باید تعویض شود.

 

باتری مک‌بوک را تا نهایت ظرفیت آن شارژ نکنید

این طبیعی است که در نوار منوی بالای صفحه نمایش، اطمینان از شارژ 100 درصدی باتری را بخواهید. اما مک‌بوک‌ها برای سپری کردن یک زمان طولانی با ظرفیت کامل باتری طراحی نشده‌اند.

اپل توصیه می‌کند که به طور منظم فقط تا 50 درصد شارژ کنید و توضیح می‌دهد که شارژ دستگاه تا حداکثر ظرفیت برای یک دوره‌ی طولانی می‌تواند منجر به کوتاه‌تر شدن عمر باتری شود.

 

اجازه ندهید میزان شارژ باتری مک‌بوک به مقدار خیلی کم برسد

بیش‌ازحد زیاده‌روی نکنید. تخلیه‌ی کامل باتری نیز به اندازه‌ی شارژ آن تا حداکثر ظرفیت برای یک دوره‌ی طولانی نگران کننده است، و در زمان خاموش کردن دستگاه هرچه ظرفیت باتری کمتر باشد، ریسک تخلیه‌ی کامل آن بیشتر می‌شود. هر چیزی که تک رقمی باشد، می‌تواند به عنوان یک مخاطره تلقی شود.

اپل توصیه می‌کند: «اگر دستگاهی را در زمانی که باتری آن به طور کامل تخلیه شده است کنار بگذارید، ممکن است باتری آن در یک حالت تخلیه‌ی عمیق قرار گیرد، و این امر باعث می‌شود که باتری را در نگه داشتن شارژ ناتوان کند.»

 

مک‌بوک خود را برای مدت طولانی بدون استفاده رها نکنید

این نکته نیز از نکته‌ی بالایی متابعت می‌کند. هر چه مدت زمان بیشتری از مک‌بوک خود استفاده نکنید، خطر تخلیه کامل باتری آن بیشتر می‌شود. اپل می‌گوید که اگر قصد دارید دستگاه خود را بیش از شش ماه کنار بگذارید، باید هر شش ماه تا 50 درصد ظرفیت باتری، آن را شارژ کنید.

 

مک‌بوک خود را متصل به برق رها نکنید

یک اشتباه رایج این است که مک‌بوک را همیشه به برق وصل کنید: مشکل ما این است که یک مک‌بوک کاری را به عنوان یک آی‌مک با یک صفحه نمایش کوچکتر در نظر می‌گیریم که روی میز قرار گرفته و کابل شارژ آن نیز وصل شده است. این فکر بسیار بدی است که در نهایت نیز باتری را از بین خواهد برد.

چند دلیل برای این امر وجود دارد، اما مهم‌ترین دلیل آن این است که گرمای اضافی ناشی از اتصال مداوم به برق به باتری آسیب می‌رساند. که منجر به نکته‌ی بعدی می‌شود.

 

از دمای بالا و پایین پرهیز کنید

سلول‌های باتری اجزای حساسی هستند و سلامت آنها در اثر عوامل محیطی آسیب می‌بیند: گرما، سرما و سطح بالای رطوبت محیط، همه عواملی هستند که باید از آنها اجتناب کنید.

توجه داشته باشید که باتری مک‌بوک هنگامی که دستگاه در حال استفاده است، مستعد افزایش دما به مقدار زیاد است. اپل می‌گوید که مک‌بوک دارای یک «حاشیه امن» برای استفاده بین 10 تا 35 درجه سانتیگراد (بین 50 تا 95 درجه فارنهایت) دارد. اما طبق توصیه‌ی این شرکت، می‌توان آن را با خیال راحت در دمایی بین 20- تا 45 درجه سانتیگراد (بین 4- تا 113 درجه فارنهایت) نگهداری کرد.

بدیهی‌ترین وضعیت دمای محیطی است که لپتاپ در آن نگهداری می‌شود: در تابستان آن را در آفتاب سوزان و در زمستان در یک محیط گرم نشده رها نکنید. اما به خاطر داشته باشید که گرمای تولید شده توسط خود مک‌بوک در هنگام شارژ می‌تواند باعث آسیب طولانی مدت شود. اگر مک‌بوک شما توسط یک کاور محافظت می‌شود، حواستان باشد که بدنه‌ی آن چقدر داغ می‌شود. ممکن است بهتر باشد که در حین شارژ کردن کاور را بردارید.

 

نرم‌افزار خود را بروزرسانی کنید

خوانندگان همیشه قدردان راه‌حل‌های اپل برای تقریباً همه چیز هستند. بنابراین فکر خوبی است که همیشه مک او اس را به روز نگه دارید تا از بهینه‌سازی باتری که در بروزرسانی‌های جدید اضافه می‌شود، نهایت استفاده را ببرید.

چگونه باتری مک‌بوک را سالم نگه داریم

 

روش تست سلامت باتری مک‌بوک

همان طور که پیش از این ذکر شد، نکات ذکر شده در بالا باتری مک‌بوک شما را تا زمانی که ممکن باشد سالم نگه می‌دارند، اما سلامت باتری برای همیشه دوام نخواهد داشت.

عاقلانه این است که از این به بعد همیشه وضعیت را تحت نظر داشته باشید. اگر بر وضعیت باتری مک‌بوک خودتان واقف باشید، می‌دانید که چه زمانی نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. (علاوه بر اینکه شما را به سمت Genius Bar اپل هدایت می‌کند، کاهش چشمگیر عملکرد نیز ممکن است شما را نسبت به رفتارهای منفی که در آینده باید از آنها اجتناب کرد، آگاه می‌کند.)

برای دریافت اطلاعاتی در مورد وضعیت فعلی باتری، System Preferences (تنظیمات سیستم) را باز کنید (همچنین می‌توانید از طریق آرم اپل در گوشه‌ی بالا سمت چپ صفحه نمایش یا جست‌وجوی Spotlight به آن دسترسی پیدا کنید)، سپس بر روی Battery، و بعد مجدداً بر روی Battery، و در نهایت بر روی Battery Health (سلامت باتری) در گوشه‌ی پایین سمت راست کادر محاوره‌ای کلیک کنید.

در اینجا شما غرق جزئیات نخواهید شد - اپل فقط معنی دو عبارت Normal و Service Recommended را توضیح می‌دهد - اما پیام دوم به شما اطلاع می‌دهد که بررسی بیشتر تضمین کننده است.

همچنین می‌توانید کلید Alt/Option را نگه داشته و بر روی آیکون شارژ باتری در سمت راست بالای دسکتاپ خود کلیک کنید. در بالای منو یکی از چهار پیام وضعیت باتری را مشاهده خواهید کرد: Normal (عادی)، Replace Soon (به زودی تعویض کنید)، Replace Now (هم اکنون تعویض کنید)، و Service Battery (باتری نیاز به سرویس دارد).

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت باتری مک‌بوک خود به دست آورید، می‌توانید از یک برنامه‌ی نظارتی شخص ثالث مانند CoconutBattery یا Battery Health استفاده کنید.

| دانلود نرم‌افزار Battery Health 2 از سافت مک |

| دانلود نرم‌افزار Battery Health 3 از سافت مک |

| دانلود نرم‌افزار Magic Battery از سافت مک |

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
کیفیت را همواره شاخص بدانید. برخی از مردم به محیطی که در آن تنها بهترین و عالی ترین پذیرفته است تعلق ندارند.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘