آیا باید مک خود را هر شب خاموش کنم؟

5
خرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 9 دقیقه
0 نظر 2503 بازدید

آیا باید مک خود را هر شب خاموش کنم؟

مزایای قرار دادن مک در حالت خواب به خاموش کردن آن چیست؟ ما به شما توضیح خواهیم داد که هر روش چه مزایا و معایبی دارد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

در حالی که کاربران ویندوز اغلب PCهای خود را در پایان روز خاموش می‌کنند، اما کاربران مک تمایل دارند که آنها را برای مدت نامحدودی روشن بگذارند. بسیاری از کاربران مک به این دلیل دست به چنین رفتاری می‌زنند که می‌خواهند از همان جایی که کار را متوقف کرده‌اند ادامه دهند، اما همچنین به این دلیل که تجربه به آنها نشان داده است که مک‌ها تمایل دارند که با این نوع رفتارها کنار بیایند - احتمالاً به این دلیل که اپل مک او اس و مک‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده است که از نظر مصرف برق و عملکرد بسیار کارآمد باشند. اما آیا چنین کاری اصلاً فکر خوبی است؟

پس از پایان استفاده‌ی کاربر از کامپیوتر در طول روز، سه گزینه پیش روی او قرار دارد: آن را روشن بگذارد، آن را در حالت خواب قرار دهد، یا اینکه آن را خاموش کند. می‌خواهید بدانید بهتر است کدام یک از این گزینه‌ها را انتخاب کنید؟ ادامه‌ی مطلب را مطالعه کنید.

 

آیا باید مک یا مک‌بوک خود را خاموش کنم؟

با گذشت زمان، فرآیندها و برنامه‌ها می‌توانند رم شما را زیادی پر کرده و عملکرد مک، مخصوصاً در مک‌های قدیمی را کمی کاهش دهند. در نتیجه اگر چند روز از آخرین باری که مک خود را خاموش کرده‌اید می‌گذرد، ممکن است احساس کنید که مک شما کُند شده یا در حالت مطلوب خود کار نمی‌کند.

شما می‌توانید این مشکل را با بستن و اجرای مجدد برنامه‌ها، بستن برخی از آن برگه‌های فراوانی که در مرورگر خود باز کرده‌اید، یا ری‌استارت کردن مک خود برطرف کنید.

مک او اس به خوبی کار مدیریت استفاده از حافظه را انجام می‌دهد، اما گاهی اوقات تنها راه برای اینکه واقعاً دستگاه خود را سبک و تازه نفس کنید این است که آن را خاموش کرده و یک بار دیگر راه‌اندازی کنید. این کار باعث می‌شود که رم پاک شود و به برخی از فرآیندهایی که ممکن است به دلیل انباشته شدن داده‌ها در رم گیر کرده باشند اجازه می‌دهد که به کار خود ادامه دهند.

ضمن اینکه برخی از بروزرسانی‌ها را می‌توان تنها با ری‌استارت مک خود اعمال کرد. بنابراین خاموش و روشن کردن مک هر چند وقت یک بار، تضمین می‌کند که همه چیز همان طور که باید کار می‌کند.

اما دستگاه شما هر چند وقت یک بار باید خاموش شود؟

 

آیا باید مک خود را شب‌ها خاموش کنم؟

خاموش کردن مک در هر شب احتمالاً به غیر از رها کردن تمام چیزهایی که در پایان روز روی آنها کار می‌کردید سودی برای شما نخواهد داشت. با این حال، توصیه می‌شود که مک خود را هر چند روز یک بار ری‌استارت کنید. در این صورت اگر چند بار در هفته بتوانید کارهایی را که روی آنها کار می‌کنید را قبل از پایان روز کامل کنید تا بتوانید مک خود را خاموش کنید، از این بابت از شما تشکر خواهد کرد.

 

آیا قرار دادن مک در حالت خواب بهتر از خاموش کردن آن است؟

هنگامی که مک شما در حالت خواب قرار می‌گیرد، برق کمتری مصرف می‌کند و می‌تواند بسیار سریع‌تر از زمانی که برای روشن کردن مک خاموش صرف می‌شود، بیدار شود. در واقع، مک‌های جدیدی که دارای پردازنده‌ی M1 اپل هستند، به دلیل روش پیکربندی سیستم، عملاً بلافاصله بیدار می‌شوند و حالت خواب را به گزینه‌ای وسوسه‌انگیزتر تبدیل می‌کنند.

یک قانون کلی این است که اگر می‌خواهید فقط یک یا دو ساعت یا حتی یک شب از مک خود دور باشید، احتمالاً بهترین روش این است که آن را در حالت خواب قرار دهید. اگر قرار است که بیشتر از این زمان از مک خود دور باشید، به دلایلی که در بخش بعدی توضیح داده شده است، بهتر است که آن را خاموش کنید.

در واقع خاموش کردن کامپیوتر و سپس روشن کردن آن می‌تواند انرژی بیشتری نسبت به رها کردن آن در حالت خواب هدر دهد.

اگر نگران برقی هستید که آی‌مک یا مک‌بوک استفاده می‌کنند، نگران نباشید. هنگامی که صفحه نمایش خاموش است و مک در حالت خواب قرار می‌گیرد، مصرف برق واقعاً به میزان حداقلی است.

لپتاپ‌ها هم در حالت خاموش و هم در حالت سکون انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند. 0.21 وات در حالت سکون در مک‌بوک ایر M1 که در یک سال 0.77 کیلووات ساعت خواهد بود، اگر هر شب 10 ساعت به جای خاموش شدن در حالت سکون باشد.

یک آی‌مک هم در حالت خاموش و هم در حالت سکون کمی برق بیشتری مصرف می‌کند، اما 1.36 وات در حالت سکون هنوز هم خیلی زیاد نیست. 10 ساعت سکون در هر شب می‌شود 5 کیلووات ساعت مصرف برق در یک سال.

البته اگر نگران این هستید که مک شما چگونه از منابع استفاده می‌کند، به هر حال وقتی به رختخواب می‌روید آن را خاموش کنید.

 

مک را چگونه خاموش کنیم

برای خاموش کردن مک خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. بر روی آیکون اپل در سمت چپ بالای صفحه نمایش کلیک کنید.
  2. سپس از منو گزینه‌ی Shut Down (خاموش کردن) را انتخاب کنید.

آیا باید مک خود را هر شب خاموش کنم؟

برخی از افراد مخالف خاموش کردن سیستم هستند و عقیده دارند که خنک شدن و گرم شدن مجددا اجزاء که هنگام روشن و خاموش کردن کامپیوتر رخ می‌دهد می‌تواند آسیب‌زا باشد. اما ما فکر می‌کنیم که مک‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که مقاوم‌تر از اینها باشند.

اگر فقط برای مدت کوتاهی از مک خود فاصله می‌گیرید و می‌دانید که مک شما در محیط امنی قرار دارد، توصیه می‌کنیم که آن را روشن نگه دارید. اما در طول شب احتمالاً بخواهید آن را در حالت خواب قرار داده یا کاملاً خاموش کنید.

 

مک را چگونه در حالت خواب قرار دهیم

برای قرار دادن مک در حالت خواب، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. بر روی آیکون اپل در سمت چپ بالای صفحه نمایش کلیک کنید.
  2. سپس از منو گزینه‌ی Sleep (خواب) را انتخاب کنید.

آیا باید مک خود را هر شب خاموش کنم؟

همچنین می‌توانید مک خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که پس از مدت زمان مشخصی عدم فعالیت، به حالت خواب برود. این کار اغلب در محیط اداری و برای زمانی که از مک خود دور می‌شوید و می‌خواهید که کار خود را از چشمان کنجکاو در امان نگه دارید، بسیار سودمند است. همچنین اگر این امکان وجود دارد که در پایان روز فراموش کنید که آن را به صورت دستی در حالت خواب قرار دهید نیز مفید است. بعلاوه اگر با یک مک‌بوک کار می‌کنید، این کار ذخیره‌ی باتری شما را حفظ می‌کند.

برای تنظیم مک برای رفتن به حالت خواب به صورت خودکار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم) را باز کنید.
  2. بر روی Energy Saver (صرفه‌جویی در مصرف انرژی) کلیک کنید. دو گزینه‌ی Battery (باتری) و Power Adapter (آداپتور برق) را در بالای پنجره مشاهده خواهید کرد. یا فقط Power Adapter در آی‌مک و مک مینی چون باتری ندارند.
  3. نوار لغزنده‌ای را در امتداد بالای پنجره مشاهده خواهید کرد که به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از خاموش شدن صفحه نمایش، مدت زمانی که مک باید بیکار باشد را تعیین کنید. مقدار معقولی را انتخاب کنید، زیرا اگر هنگام نوشتن یک سند لازم باشد به چیزی فکر کنید و در این مدت سیستم شما به حالت خواب برود، بسیار آزار دهنده خواهد بود.
  4. سپس مطمئن شوید که چک‌باکس گزینه‌ی Prevent computer from sleeping automatically when the display is off (هنگامی که صفحه نمایش خواموش است از به خواب رفتن خودکار کامپیوتر جلوگیری شود) تیک نخورده باشد.

آیا باید مک خود را هر شب خاموش کنم؟

چند گزینه‌ی دیگر برای تنظیم رفتار مک خود پیدا خواهید کرد، مانند قرار دادن هارد دیسک‌ها در حالت خواب، و توصیه می‌کنیم که تیک همه‌ی آنها را بزنید.

 

روش زمانبندی به خواب رفتن یا خاموش شدن مک

به جای تکیه بر روش ذکر شده در بالا یا حافظه‌ی خودتان، می‌توانید زمان‌های خاصی را نیز تعیین کنید که مک شما به حالت خواب برود یا خاموش شود و دوباره بیدار شود. این می‌تواند یک روش مفید برای پایان بخشیدن به روز کاری باشد، سپس وقتی برای شیف کاری صبح مراجعه می‌کنید، دستگاه خود را آماده‌ی کار مشاهده کنید.

برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به مسیر System Preferences > Energy Saver بروید.
  2. بر روی دکمه‌ی Schedule (زمانبندی کردن) در گوشه‌ی پایین سمت راست کلیک کنید.

آیا باید مک خود را هر شب خاموش کنم؟

  1. اکنون می‌توانید بر روی چک‌باکس Start up or wake کلید کنید تا زمانبندی انجام عملیات را مشخص کنید (چه روزهایی از هفته، آخر هفته، هر روز یا روزهای خاص).

آیا باید مک خود را هر شب خاموش کنم؟

  1. در زیر این چک‌باکس انتخاب دیگری با عنوان Sleep (خواب) را مشاهده خواهید کرد. آن را انتخاب کنید.
  2. بر روی Sleep کلیک کنید تا گزینه‌های دیگر که Restart و Shut Down هستند باز شود.
  3. اکنون، زمانی را انتخاب کنید که می‌خواهید مک خود را بیدار کنید. زمانی که از زمانبندی راضی بودید، بر روی OK کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شود.

آیا باید مک خود را هر شب خاموش کنم؟

نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که برنامه‌های باز اغلب از خاموش شدن مک او اس جلوگیری می‌کنند، زیرا سیستم عامل نمی‌خواهد به طور تصادفی باعث شود کارهای مهمی که ممکن است ذخیره نشده باشند را از دست بدهید.

برای اطمینان از عمل کردن خاموش شدن خودکار، باید پس از پایان استفاده از مک، همه چیز را ببندید.

 

تا چه مدت می‌توانیم مک را در حالت خاموش شده بگذاریم؟

اگر قرار است مک خود را برای مدت طولانی به کناری بگذارید و از آن استفاده نکنید، اپل توصیه می‌کند که باتری آن را در حالت کاملاً شارژ (100%) یا کاملاً خالی (0%) نگذارید.

اگر باتری برای مدت طولانی در حالت شارژ کامل باشد، ممکن است مقداری از ظرفیت خود را از دست بدهد که می‌تواند عمر باتری را کاهش دهد. اگر باتری در حالت کاملاً خالی کناری گذاشته شود، ممکن است در حالت تخلیه عمیق قرار گیرد، که باعث می‌شود باتری را در نگه داشتن شارژ ناتوان کند.

در همین رابطه بخوانید:

چگونه باتری مک‌بوک را سالم نگه داریم

رفع مشکل مکینتاشی که خاموش نمی‌شود

رفع مشکل مکینتاشی که روشن نمی‌شود

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
در ذات اپل این باور وجود دارد که فناوری به تنهایی، کافی نیست،‌ بلکه فناوری در پیوند با هنر آزاد و‌ انسانیت است که ما را به نتیجه‌‌ای می‌رساند که باعث شادی قلب‌هایمان می‌شود

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘