آموزش دانگرید از مک او اس مانتری به مک او اس بیگ سر یا نسخه‌های قدیمی‌تر

13
مرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 23 دقیقه
0 نظر 1244 بازدید

آموزش دانگرید از مک او اس مانتری به مک او اس بیگ سر یا نسخه‌های قدیمی‌تر

از بروزرسانی به مک او اس مانتری پشیمان هستید؟ در این مقاله روش حذف مک او اس مانتری یا هر مک او اس دیگر و بازگشت به مک او اس بیگ سر، کاتالینا یا یک مک او اس قدیمی‌تر را به شما آموزش خواهیم داد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

مک او اس مانتری در اکتبر 2021 وارد مک شد. برخی از مردم مانتری را نصب کرده‌اند و آن را دوست دارند، برخی دیگر بروزرسانی را نصب کرده‌اند اما بعداً از این کار پشیمان شده‌اند. ممکن است متوجه شده باشید که برنامه‌ای که به استفاده از آن تکیه دارید دیگر در مک او اس مانتری کار نمی‌کند یا دچار باگ شده است. شاید فقط از یکی از ویژگی‌های جدید مانتری متنفر هستید، یا شاید هم مشکلی در مانتری وجود دارد - یا در یک بروزرسانی مشکلی در آن بوجود آمده باشد - که باعث شده با خودتان فکر کنید ای کاش آن را نصب نکرده بودید.

خوشبختانه امکان دانگرید کردن (بازگشت به نسخه قدیمی‌تر) وجود دارد، اما متأسفانه، اپل این کار را به آن آسانی که باید انجام نمی‌دهد.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا از هر نسخه‌ای از سیستم عامل مک به یک نسخه‌ی قدیمی‌تر دانگرید کنید. بنابراین اگر می‌خواهید از مانتری، بیگ سر، کاتالینا، موهاوی، های سیرا، ال کاپیتان یا حتی یکی از نسخه‌های مک او اس X دانگرید کنید، ادامه مطلب را مطالعه کنید!

از طرف دیگر، شما با نصب مک او اس بر روی یک ولوم جداگانه (که به عنوان بوت دوگانه نیز شناخته می‌شود) می‌توانید از خودتان در برابر درگیر شدن با سیستم عاملی که آن طور که می‌خواهید اجرا نمی‌شود (یا برنامه‌های مورد نیازتان را اجرا نمی‌کند) محافظت کنید. یا اصلاً آن را بر روی یک درایو جداگانه اجرا کنید، که در این صورت، پس از بازگشت به یک نسخه قدیمی‌تر از مک او اس، در صورت تمایل هر وقت که بخواهید می‌توانید آن را امتحان کنید.

 

چرا باید از مک او اس مانتری دانگرید کرد؟

مانتری یک بروزرسانی عالی برای سیستم عامل مک همراه با برخی از ویژگی‌های سودمند و برخی تغییرات الهام گرفته از آی او اس است (بخوانید: مک او اس مانتری در مقایسه با مک او اس بیگ سِر). با این حال، زمانی که مانتری در اکتبر 2021 عرضه شد، تمام آن ویژگی‌های جدید وعده داده شده در دسترس نبود - و حتی اکنون و در فوریه 2022 ما هنوز منتظر یکی از ویژگی‌های جدید اصلی، یعنی ویژگی Universal Control هستیم. با فرض این که حتی مک شما هم می‌تواند از تمام ویژگی‌های جدید مانتری استفاده کند. اگر یک مک اینتلی دارید، احتمالاً برخی از بهترین ویژگی‌های مانتری را از دست خواهید داد. بخوانید: برخی از ویژگی‌های مک او اس مانتری که در مک‌های اینتلی کار نمی‌کنند.

اگر مک او اس مانتری را نصب کرده باشید، فقدان ویژگی‌های مهم ممکن است تنها آزردگی موجود نباشد. مشکل دیگر (که با بیگ سر، کاتالینا، موهاوی، و های سیرا مشترک است)، این است که هر بار که اپل سیستم عامل را با ویژگی‌های جدید بروزرسانی می‌کند، برخی از کاربران با مشکلات و آسیب‌پذیری‌های جدید نرم‌افزاری مواجه می‌شوند. از زمانی که اپل مانتری را معرفی کرد، مشکلات زیادی همراه با مانتری وجود داشته است. به عنوان مثال، بروزرسانی macOS 12.2 که خود تعدادی از مشکلات را رفع کرده است، باعث شده است که برخی از کاربران با مشکل جدید تخلیه‌ی سریع باتری مواجه شوند که به نظر می‌رسد مربوط به خطای بلوتوث باشد.

آموزش دانگرید از مک او اس مانتری به مک او اس بیگ سر یا نسخه‌های قدیمی‌تر

ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد که بخواهید به یک نسخه‌ی قدیمی سیستم عامل مک برگردید. شاید پس از ارتقاء به نسخه جدیدتر مک او اس متوجه شده‌اید برنامه‌ای که استفاده از آن برای شما ضروری است دیگر کار نمی‌کند. شاید متوجه شده‌اید که مثلاً نسخه‌ی فتوشاپی که دارید دیگر در مک او اس جدید کار نمی‌کند. به عنوان مثال، برنامه‌های زیادی وجود داشت که در مک او اس کاتالینا دیگر کار نمی‌کردند. این روزها مشکل کار نکردن برنامه‌ها به این موضوع مربوط می‌شود که از مک M1 یا مک اینتلی استفاده می‌کنید، اما در هر صورت مشکلات نرم‌افزاری یک مشکل رایج است.

یا شاید هم لازم باشد نسخه قدیمی مک او اس را در مک‌ی که برای آزمایش برنامه‌ها به عنوان بخشی از کار خود استفاده می‌کنید، اجرا کنید. در این صورت ممکن است به دنبال اجرای چندین سیستم عامل بر روی یک دستگاه باشید.

متأسفانه دانگرید کردن به یک نسخه قدیمی مک او اس به همان سادگی یافتن نسخه قدیمی سیستم عامل مک و نصب مجدد آن نیست. هنگامی که مک شما نسخه جدیدتری را اجرا می‌کند، این امکان را به شما نمی‌دهد که آن را به این روش دانگرید کنید. اما با این وجود هنوز هم امکان دانگرید کردن مک شما وجود دارد.

ما در این مقاله مراحل دانگرید کردن مک را انجام خواهیم داد. اگر می‌خواهید از نسخته بتا مک او اس دانگرید کنید، مقاله دیگر ما با عنوان «روش حذف مک او اس بتا از مک» را مطالعه کنید.

آموزش دانگرید از مک او اس مانتری به مک او اس بیگ سر یا نسخه‌های قدیمی‌تر

 

روش دانگرید از مانتری به بیگ سر

به احتمال زیاد دلیل اینکه این مقاله را مطالعه می‌کنید این است که به مک او اس مانتری بروزرسانی کرده‌اید و از این کار خود پشیمان شده‌اید. خوشبختانه در حال حاضر دانگرید کردن آن به بیگ سر هنوز نسبتاً آسان است.

برای دانگرید کردن به بیگ سر چند روش وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید:

  • می‌توانید مک خود را مانند زمانی که بیگ سر را اجرا می‌کردید، از نسخه پشتیبان تایم ماشین بازیابی کنید.
  • می‌توانید مک او اس بیگ سر را با استفاده از یک نصب کننده بوتیبل مجدداً نصب کنید.

در ادامه به گزینه‌های مختلف و روش دانگرید از مک او اس مانتری خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که اگر از یک مک M1 استفاده می‌کنید، نمی‌توانید به یک نسخه مک او اس قبل از بیگ سر برگردید.

 

روش دانگرید از بیگ سر به کاتالینا

اگر به این دلیل این مقاله را مطالعه می‌کنید که به مک او اس بیگ سر بروزرسانی کرده‌اید و از این کار خود پشیمان شده‌اید، روش‌های زیر برای دانگرید کردن به مک او اس کاتالینا وجود دارد:

  • می‌توانید مک خود را مانند زمانی که کاتالینا را اجرا می‌کردید، از نسخه پشتیبان تایم ماشین بازیابی کنید.
  • می‌توانید مک او اس کاتالینا را با استفاده از نصب کننده بوتیبل مجدداً نصب کنید.

در ادامه نگاهی به گزینه‌های مختلف و روش دانگرید از مک او اس بیگ سر خواهیم انداخت.

آموزش دانگرید از مک او اس مانتری به مک او اس بیگ سر یا نسخه‌های قدیمی‌تر

 

روش دانگرید از کاتالینا به موهاوی

ممکن است بخواهید از کاتالینا دانگرید کنید. روش‌ها مشابه گزینه‌های بالا هستند، بنابراین مراحل زیر می‌توانند به شما امکان بازیابی مک او اس موهاوی - یا حتی های سیرا یا نسخه‌های قبل از آن - را نیز بدهد. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چه کاری باید انجام دهید.

 

ابتدا از مک خود نسخه پشتیبان تهیه کنید!

قبل از شروع فرآیند دانگرید کردن مک خود، ابتدا باید از مک خودتان یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. دلیل تهیه نسخه پشتیبان این است که در طول فرآیند دانگرید کردن، شما هارد دیسک خود را به طور کامل پاک می‌کنید. بنابراین اگر چیزی وجود دارد که نمی‌خواهید آن را از دست بدهید، مطمئن شوید که یک کپی از آن را در اختیار دارید.

با این حال، شما نباید از تایم ماشین اپل برای تهیه‌ی این نسخه پشتیبان استفاده کنید، زیرا اگر از یک نسخه پشتیبان تهیه شده با تایم ماشین داخل مک او اس مانتری بازیابی کنید، مانتری را نیز بازیابی خواهید کرد (و به همین ترتیب برای مک او اس‌ی که در حال اجرا هستید). در عوض از تغییرات و اسناد اخیر با استفاده از ابزار دیگری پشتیبان تهیه کنید. ما در مقاله دیگری با عنوان «بهترین نرم‌افزار پشتیبان‌گیری برای مک» چند پیشنهاد برای شما داریم.

امیدواریم که از یک تایم ماشین قدیمی‌تر از قبل از ارتقاء، نسخه پشتیبان تهیه کنید، زیرا این کار روند دانگرید کردن را بسیار آسان‌تر می‌کند. در حالت ایده‌آل، درایو پشتیبان خود را برای تهیه نسخه پشتیبان از مک خود وصل کرده باشید، یا حداقل قبل از ارتقاء به بیگ سر یک نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید ( این چیزی است که ما همیشه هنگام بروزرسانی سیستم عامل توصیه می‌کنیم). با در اختیار داشتن نسخه پشتیبان تایم ماشین که قبل از مک او اس مانتری تهیه شده، می‌توانید دستگاه خود را به قبل از بروزرسانی بازیابی کرده و سپس فایل‌هایی را که پس از نصب مانتری ایجاد کرده‌اید، کپی کنید.

اگر تمام فایل‌های شما در آیکلود ذخیره می‌شوند، ممکن است بتوانید بدون هیچ نسخه پشتیبانی به کار خود ادامه دهید، اما تایم ماشین نیز از تنظیمات شما نسخه پشتیبان تهیه می‌کند که بازیابی آن می‌تواند برای شما راحت‌تر باشد. و ما در گذشته و زمانی که تصور می‌کردیم هر چیزی که نیاز داریم در فضای ابری موجود است، یک بار دچار گرفتاری شدیم، زیرا بعداً متوجه شدیم که یکی از برنامه‌هایی که به آن متکی هستیم از داده‌هایش پشتیبان‌گیری نشده است.

در همین مورد بخوانید:

روش تهیه نسخه پشتیبان از مک

آموزش استفاده از تایم ماشین برای تهیه نسخه پشتیبان از مک

روش بازیابی فایل‌های مک از تایم ماشین

روش استفاده از آی‌کلود

آموزش استفاده از آیکلود برای پشتیبان‌گیری از مک

آموزش دانگرید از مک او اس مانتری به مک او اس بیگ سر یا نسخه‌های قدیمی‌تر

 

چگونه مک او اس را با استفاده از تایم ماشین دانگرید کنیم

ساده‌ترین راه برای معکوس کردن بروزرسانی سیستم عامل، بازیابی از یک نسخه پشتیبان قبلی تایم ماشین است - نسخه‌ای که قبل از ارتقاء به مانتری (یا بیگ سر یا کاتالینا اگر می‌خواهید بیشتر به عقب برگردید) تهیه کرده‌اید. اگر ترجیح می‌دهد که از یک جایگزین برای تایم ماشین استفاد کنید، مانند Carbon Copy Cloner، همچنان باید بتوانید با استفاده از راهنمای ما به نسخه قدیمی سیستم عامل برگردید. همچنین ممکن است بخواهید توصیه‌های ما در مورد «بهترین نرم‌افزار پشتیبان‌گیری برای مک» را بررسی کنید.

نسخه پشتیبان شما باید یک نسخه پشتیبان کامل از سیستم شما از قبل از ارتقاء باشد. این نسخه پشتیبان می‌تواند بر روی یک هارد اکسترنال متصل به طور مستقیم و توسط USB یا Thunderbolt باشد. یا می‌تواند بر روی یک درایو شبکه سازگار با تایم ماشین باشد.

قبل از شروع، توجه به اینکه مهم است که وقتی از یک نسخه پشتیبان بازیابی می‌کنید، همه چیز را از روی دیسک راه‌انداز خود پاک می‌کنید. این بدان معناست که هر کاری که از زمان ارتقاء به مانتری (یا هر نسخه از مک او اس‌ی که در حال اجرا هستید) انجام داده‌اید، از بین خواهد رفت. این ممکن است شامل آهنگ‌هایی که ذخیره کرده‌اید یا عکس‌هایی که اضافه کرده‌اید نیز باشد.

بنابراین، از آن در یک هارد اکسترنال یدکی نسخه پشتیبان تهیه کنید یا حداقل از هر فایلی که از زمان ارتقاء ایجاد کرده‌اید یا تغییر داده‌اید یک کپی تهیه کنید. اگر عکس‌هایی در برنامه Photos دارید و از iCloud Photo Library استفاده نمی‌کنید، آنها را به صورت دستی به یک هارد اکسترنال منتقل کنید تا بتوانید بعداً دوباره آنها را در کامپیوتر خود کپی کنید. بخوانید: چگونه می‌توان کتابخانه Photos را به یک درایو خارجی منتقل کرد.

اگر از آیکلود زیاد استفاده می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که هر چیزی که از زمان بروزرسانی اضافه کرده‌اید از طریق آیکلود در دسترس است، اما باز هم بررسی کنید تا مطمئن شوید!

در اینجا روش بازیابی نسخه قبلی مک او اس با استفاده از تایم ماشین آورده شده است:

  1. هارد اکسترنال تایم ماشین خود را به مک خود وصل کنید.
  2. مک خود را ری‌استارت کنید.
  3. اگر یک مک اینتلی دارید، کلیدهای ترکیبی Command + R را نگه دارید تا آرم اپل ظاهر شود. اگر یک مک M1 دارید، باید دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا منوی Options (گزینه‌ها) ظاهر شود.
  4. هنگامی که گزینه‌ها بر روی صفحه ظاهر می‌شوند، Restore From Time Machine Backup (بازیابی از نسخه پشتیبان تایم ماشین) را انتخاب کرده و بر روی Continue (ادامه دادن) کلیک کنید.
  5. صفحه بعدی متن Restore from Time Machine (بازیابی از تایم ماشین) را نشان می‌دهد، دوباره بر روی Continue (ادامه دادن) کلیک کنید.
  6. بعد، Restore Source (منبع بازیابی) خود را انتخاب کنید - این باید درایو پشتیبان شما باشد.
  7. صفحه بعدی تمام نسخه‌های پشتیبان شما را به ترتیب زمان ایجاد نشان می‌دهد. آخرین موردی را که قبل از بروزرسانی به نسخه‌ی جدیدتر سیستم عامل مک تهیه کرده‌اید، انتخاب کنید. (شما می‌توانید ببینید که نسخه پشتیبان‌گیری شده در کدام نسخه از مک او اس ایجاد شده است).

همان طور که در بالا ذکر شد، اگر از یک مک M1 استفاده می‌کنید، نمی‌توانید به نسخه‌ای از مک او اس قبل از بیگ سر برگردید.

اکنون که نسخه قدیمی مک او اس را بازیابی کرده‌اید، می‌توانید فایل‌هایی را که ایجاد کرده‌اید از نسخه پشتیبان جداگانه‌ی خود بازیابی کنید.

اما اگر یک نسخه پشتیبان تایم ماشین نداشته باشید چه؟

 

روش نصب مجدد مک او اس قدیمی از طریق بازیابی اینترنتی

بسته به سن مک شما و اینکه آیا یک مدل اینتلی است، ممکن است گزینه‌ای برای بازیابی نسخه اصلی مک او اس که همراه با آن از طریق Internet Recovery (بازیابی اینترنتی) ارسال شده است وجود داشته باشد.

متأسفانه این روش بر روی مک‌های M1 کار نمی‌کند، زیرا آنها بازیابی اینترنتی ندارند. همچنین اگر مک شما متعلق به قبل از کاتالینا باشد نیز این روش عمل نخواهد کرد.

مراحل زیر را دنبال کنید تا نسخه مک او اس‌ی که همراه با مک شما ارائه شده است را دوباره نصب کنید:

  1. مک خود را خاموش کنید.
  2. در حالی که کلیدهای Shift + Option/Alt + Command + R را فشار داده‌اید مک خود را روشن کنید تا وارد Internet Recovery Mode (حالت بازیابی اینترنتی) شوید.
  3. گزینه Reinstall macOS (نصب مجدد مک او اس) را انتخاب کنید.
  4. بر روی Install (نصب) کلیک کنید.

این روش این امکان را به شما می‌دهد تا سیسم عامل اصلی را که مک شما همراه با آن فروخته شده است، نصب کنید.

توجه داشته باشید که این روش مک شما را پاک می‌کند. بنابراین مطمئن شوید که از فایل‌های مهم خود یک نسخه پشتیبان تهیه کرده باشید.

 

روش نصب مجدد بیگ سِر یا نسخه‌های قدیمی‌تر با یک نصب کننده بوتیبل

اگر یک نسخه پشتیبان ندارید یا روش بازیابی اینترنتی عمل نمی‌کند، همه چیز را از دست نداده‌اید. شما می‌توانید بیگ سِر، کاتالینا یا یک نسخه‌ی قدیمی‌تر مک او اس را بر روی مک خود نصب کنید. اما ابتدا باید آن را پاک کنید، که به این معنی است که اگر از آن نسخه پشتیبان تهیه نکنید، اطلاعات خود را از دست خواهید داد. به خاطر داشته باشید که پشتیبان‌گیری از آن با تایم ماشین در این زمان سودمند نخواهد بود، زیرا مانتری را همراه با اطلاعات خودتان بازیابی خواهید کرد.

 

مرحله 1: نصب کننده را دریافت کنید

اولین مرحله از این روش دریافت نصب کننده برای نسخه مک او اس موردنیاز خودتان است. در این مورد نسخه موردنظر بیگ سر است، اما همین امر در مورد کاتالینا یا هر نسخه دیگری نیز صدق می‌کند (با پیش‌نیازی که مک شما برای اجرای آن نیاز دارد). ما لینک‌هایی به نسخه‌های مختلف مک او اس در زیر داریم. اگر به نسخه دیگری از مک او اس نیاز دارید، این مقاله را مطالعه کنید: روش دانلود نسخه‌های قدیمی Mac OS X و macOS.

در حال حاضر می‌توانید نصب کننده مک او اس بیگ سر را از اپ استور مک دریافت کنید، به این صورت:

  1. بر روی این لینک کلید کنید تا اپ استور مک در صفحه مک او اس بیگ سر باز شود.
  2. بر روی Get (دریافت) کلیک کنید.
  3. پنجره Software Update (بروزرسانی نرم‌افزار) از System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم) باز می‌شود که آخرین نسخه بیگ سر را نشان می‌دهد. تأیید کنید که می‌خواهید نرم‌افزار را دانلود کنید. همچنین هشداری مبنی بر دانلود شدن یک نسخه قدیمی‌تر سیستم عامل را مشاهده خواهید کرد (مشابه تصویر زیر)، آن را نادیده بگیرید. صبر کنید تا مک او اس دانلود شود - ممکن است کمی طول بکشد.

آموزش دانگرید از مک او اس مانتری به مک او اس بیگ سر یا نسخه‌های قدیمی‌تر

  1. پس از دانلود، بر روی Open کلیک نکنید - هنوز نمی‌خواهید آن را نصب کنید.

اگر به دنبال یک نسخه قدیمی‌تر مک او اس هستید، روند کار یکسان است. به عنوان مثال، می‌توانید مک او اس کاتالینا را از این لینک به اپ استور مک دریافت کنید و نصب کننده مک او اس موهاوی را می‌توانید از اپ استور مک و از طریق این لینک دریافت کنید که صفحه موهاوی را در اپ استور مک باز می‌کند.

آموزش دانگرید از مک او اس مانتری به مک او اس بیگ سر یا نسخه‌های قدیمی‌تر

 

مرحله 2: یک نصب کننده بوتیبل ایجاد کنید

شما نمی‌توانید بیگ سر را بر روی موهاوی یا کاتالینا را بر روی بیگ سر نصب کنید، اما راهی برای دریافت نسخه قدیمی‌تر مک او اس در مک وجود دارد: اکنون فایل‌های نصب را دارید که می‌توانید یک نصب کننده بوتیبل بسازید.

برای ایجاد یک نصب کننده بوتیبل که بتوانید یک مک او اس قدیمی‌تر را از طریق آن مجدداً نصب کنید، به یک فلش مموری با حداقل 15 گیگابایت فضا نیاز دارید. شما باید آن را مجدداً فرمت کرده و آن را در Disk Utility آماده کنید و سپس از ترمینال برای وارد کردن فرمان createinstallmedia برای نسخه مک او اس‌ی که در حال نصب هستید استفاده کنید.

فرمان ترمینال برای مک او اس بیگ سر به این صورت است:

sudo /Applications/Install macOS Big Sur.app/Contents/Resources/createinstallmedia –volume /Volumes/MyVolume

توصیه می‌کنیم مراحل ذکر شده در این مقاله را دنبال کنید: آموزش جامع روش ایجاد یک نصب کننده مک.او.اس بوتیبل در یک درایو اکسترنال.

 

مرحله 3: از نصب کننده بوتیبل برای دانگرید مک خود استفاده کنید

اکنون که نصب کننده بوتیبل خود را در اختیار دارید، باید بتوانید با استفاده از آن نسخه قدیمی مک او اس را نصب کنید.

  1. نصب کننده بوتیبل را به مک خود وصل کنید.
  2. System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم) را باز کرده و بر روی Startup Disk (دیسک راه‌انداز) کلیک کنید.
  3. فلش مموری حاوی نصب کننده‌ی خود را به عنوان دیسک راه‌انداز انتخاب کرده و بر روی Restart (ری‌استارت) کلیک کنید.
  4. مک شما خاموش شده و در حالت بازیابی (Recovery Mode) دوباره راه‌اندازی می‌شود.
  5. شما باید به وایفای متصل شوید زیرا مک شما در طول این فرآیند باید به اینترنت متصل باشد. از منوی Wi-Fi می‌توانید به تنظیمات وایفای دسترسی پیدا کنید.
  6. Reinstall macOS (نصب مجدد مک او اس) را از Utilities انتخاب کنید.
  7. بر روی Continue (ادامه دادن) کلیک کنید.

 

امکان بوت شدن از واسطه‌های خارجی در مک‌های T2

اگر از یک مک دارای تراشه T2 استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که بوت شدن از واسطه‌های خارجی را فعال کرده باشید، در غیر این صورت عمل نخواهد کرد! برای این کار باید به Recovery Mode (حالت بازیابی) دسترسی داشته باشید و سپس Startup Security Utility (ابزار امنیتی راه‌اندازی) را از منو انتخاب کنید. در آنجا تعدادی گزینه از جمله گزینه‌های Secure Boot (بوت امن) و Allowed Boot Media (واسطه‌های بوت مجاز) را مشاهده خواهید کرد. در این بخش دوم است که Allow booting from external or removable media (اجازه بوت شدن از واسطه‌های خارجی یا قابل جابجایی را بدهید) را مشاهده خواهید کرد. برای بوت شدن از یک درایو بوتیبل به این مورد نیاز دارید.

 

اگر مک او اس قدیمی نصب نشود چه باید کرد؟

اگر موارد بالا جواب نداد، ممکن است لازم باشد قبل از نصب مجدد مک او اس از درایو بوتیبل، مک خود را کاملاً پاک کنید.

 

مرحله 1: مک خود را پاک کنید

اگر موارد بالا عمل نمی‌کند، ممکن است لازم باشد مک خود را پاک کنید. در مقاله‌ای با عنوان «آموزش بازگرداندن مک یا مک‌بوک به تنظیمات کارخانه» روش پاک کردن مک را به طور کامل توضیح داده‌ایم که توصیه می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

روشی که با آن مک خود را پاک می‌کنید به این بستگی دارد که صاحب کدام مدل مک هستید. اگر یک مک M1 یا یک مک اینتلی با تراشه T2 دارید، این فرآیند در مک او اس مانتری فوق‌العاده آسان است. شما به سادگی System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم) را باز کرده و سپس بر روی گزینه جدید Erase All Content And Settings (پاک کردن تمام محتوا و تنظیمات) کلیک می‌کنید.

آموزش دانگرید از مک او اس مانتری به مک او اس بیگ سر یا نسخه‌های قدیمی‌تر

اگر مک شما قدیمی‌تر است یا از مک او اس مانتری استفاده نمی‌کنید، باید مک خود را با دنبال مراحل زیر پاک کنید، که در «آموزش بازگرداندن مک یا مک‌بوک به تنظیمات کارخانه» نیز توضیح داده شده است. توصیه می‌کنیم که این آموزش را دنبال کنید زیرا مراحل زیادی وجود دارد که باید انجام دهید تا مطمئن شوید که مشکلات بیشتری برای خود ایجاد نمی‌کنید.

  1. وارد Recovery Mode (حالت بازیابی) شوید (با راه‌اندازی مک خود در حالی که در یک مک اینتلی کلیدهای Command + R و در یک مک M1 دکمه پاور را فشار داده و نگه داشته‌اید).
  2. پس از ورود به حالت بازیابی می‌توانید وارد Disk Utility (ابزار دیسک) شوید.
  3. در Disk Utility هارد دیسک خود را انتخاب کنید. مطمئن شوید که Delete Volume Group (حذف گروهی ولوم) را انتخاب کرده‌اید تا هر دو Macintosh HD و Macintosh HD Data را حذف کنید.
  4. بر روی Erase (پاک کردن) کلیک کنید. باید APFS یا HFS+ را انتخاب کنید - نسخه‌های جدید مک او اس از APFS استفاده می‌کنند، اگر می‌خواهید به HFS+ برگردید، توصیه می‌کنیم یادداشت‌های مربوط به APFS و HFS+ را در زیر مطالعه کنید زیرا این کار دشوارتر است.

 

مرحله 2: از نصب کننده بوتیبل برای دانگرید مک خود استفاده کنید

اکنون که مک خود را پاک کرده‌اید، می‌توانید مک او اس را با استفاده از نصب کننده بوتیبل خود دوباره نصب کنید.

  1. اگر یک مک اینتلی دارید، با نگه داشتن کلید Option و اگر یک مک M1 دارید، با نگه داشتن دکمه پاور، مک خود را ری‌استارت کنید.
  2. هنگامی که Startup Manager (مدیریت راه‌اندازی) ظاهر شد، فلش مموری را انتخاب کرده و بر روی Enter کلیک کنید.
  3. نصب کننده شروع به لود شدن می‌کند. پس از لود شدن، گزینه Install macOS (نصب مک او اس) را انتخاب کنید.
  4. صبر کنید تا مک او اس در مک شما نصب شود.

آموزش دانگرید از مک او اس مانتری به مک او اس بیگ سر یا نسخه‌های قدیمی‌تر

اکنون مک شما باید نسخه قدیمی‌تر سیستم عامل را نصب کند.

 

روش دانگرید کردن از APFS به HFS+

اگر بخواهید از بیگ سر، کاتالینا، موهاوی یا های سیرا به نسخه‌ای از مک او اس که قبل از آنها است بازگردید، ممکن است روند کار کمی پیچیده‌تر باشد، زیرا اپل به یک سیستم فایل جدید (حداقل در مک‌های مجهز به اس اس دی) در های سیرا روی آورده است. درایوهای فیوژن و هارد دیسک‌ها نیز تغییر سیستم فایل مشابهی را در مک او اس موهاوی داشته‌اند.

با این حال، امکان تغییر مجدد وجود دارد. هنگامی که های سیرا در حال آزمایش بتا بود و اپل تلاش نکرد تا APFS باز هم بر روی درایوهای فیوژن کار کند (نسخه اولیه بتا آن را در فیوژن درایو پشتیبانی می‌کرد)، این شرکت دستورالعمل‌های زیر را برای دانگرید از نسخه APFS به نسخه HFS+ منتشر کرد.

اگر موهاوی را بر روی یک درایو فیوژن یا هارد دیسک نصب کرده‌اید و می‌خواهید به های سیرا یا نسخه‌های قبل از آن برگردید، ممکن است مجبور شوید این دستورالعمل‌ها برای دانگرید کردن دنبال کنید. به طور مشابه، اگر های سیرا را بر روی یک مک دارای اس اس دی نصب کرده باشید و بخواهید به سیرا برگردید.

  1. یک نصب کننده بوتیبل مانند توضیحات بالا ایجاد کنید.
  2. هنگام راه‌اندازی مک کلید Option/Alt را فشار دهید.
  3. نصب کننده بوتیبل را به عنوان دیسک راه‌انداز خود انتخاب کنید.
  4. Disk Utility را انتخاب کنید.
  5. گزینه Show All Devices (نمایش تمام دستگاه‌ها) را انتخاب کنید.
  6. درایو خود را انتخاب کرده و بر روی Erase (پاک کردن) کلیک کنید.
  7. فرمت را به MacOS Extended (Journaled) تغییر دهید.
  8. نام درایو خود را به چیز دیگری تغییر دهید.
  9. از Disk Utility خارج شوید.
  10. Reinstall macOS (نصب مجدد مک او اس) را انتخاب کرده و نام درایو جدید را به عنوان هدف خود انتخاب کنید.
  11. پس از وارد شدن به Setup Assistant، انتقال داده‌هایتان را از نسخه پشتیبان تایم ماشین انتخاب کنید (تایم ماشین هنوز از APFS استفاده نمی‌کند، بنابراین فعلاً باید کار کند).

 

جلوگیری از بروز مشکل در هنگام دانگرید کردن مک او اس

معکوس کردن یک ارتقاء مقداری مشکلات را به همراه خواهد داشت.

بیشتر این موارد به دلیل تغییر در فرمت فایل‌ها و تنظیمات بین نسخه‌های سیستم عامل است. بنابراین، به عنوان مثال، اگر در نسخه جدید مک او اس یک سند ایجاد کنید یا بر روی یک فایل تغییراتی ایجاد کنید، چه نسخه بتا یا نسخه کامل باشد، سپس سعی کنید آن را در یک نسخه قدیمی‌تر باز کنید، ممکن است امکانپذیر نباشد.

برای رفع این مشکل، عاقلانه است که هر سندی را که در سیستم عامل جدیدتر ایجاد کرده‌اید یا بر روی آن تغییراتی انجام داده‌اید، با فرمت فایل استاندارد اکسپورت کنید. بنابراین، به عنوان مثال، اگر از Scrivener یا Ulysses استفاده می‌کنید، اسناد را به صورت فایل‌های RTF اکسپورت کنید. به این ترتیب، اگر فایل‌های بومی از ارتقاء معکوس جان سالم به در نبرند، می‌توانید فایل‌های RTF را دوباره ایمپورت کنید.

 

از تنظیمات و تنظیمات برگزیده اسکرین‌شات بگیرید

هر زمان که یک نصب تمیز از مک او اس را انجام می‌دهید، کاری که در اینجا انجام دادید، فکر خوبی است که از تنظیمات سفارشی که در برنامه‌ها یا تنظیمات برگزیده سیستم ایجاد کرده‌اید، اسکرین‌شات بگیرید. این باعث می‌شود که بعداً بتوانید دوباره آنها را به همان صورت قبلی اعمال کنید.

همچنین باید جزئیات حساب کربری و رمز عبور را برای هر چیزی که هنگام اجرای نسخه جدید سیستم عامل تنظیم کرده‌اید، یادداشت کنید. اگر از آیکلود یا کروم برای همگام‌سازی بوکمارک‌ها استفاده نمی‌کنید، بهتر است آنها را اکسپورت کرده و یک کپی از آنها داشته باشید.

و اگر از گزینه انتقال داده که در بالا ذکر شد استفاده کنید، به نصب کننده‌ها و کدهای مجوز برای برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید نیز نیاز خواهید داشت. اگر این موارد از اپ استور مک دانلود شده‌اند، می‌توانید آنها را دوباره از بخش Purchased (خریداری شده) در اپ استور دانلود کنید. در غیر این صورت، مطمئن شوید که می‌توانید آنها را از وبسایت فروشنده دانلود کنید. اگر از یک مدیریت رمز عبور برای ذخیره کدهای مجوز استفاده نمی‌کنید، قبل از شروع مطمئن شوید که یک کپی از آنها تهیه کرده باشید.

 

همگام‌سازی کنید

اگر از دراپ باکس، وان درایو، گوگل درایو یا هر شکل دیگری از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کنید، قبل از شروع فرآیند معکوس کردن ارتقاء، مطمئن شوید که داده‌های شما همگام‌سازی شده باشند. فراموش کردن این نکته آسان است که فایل‌هایی که در پوشه دراپ باکس شما وجود دارند، یا به عنوان مثال، فایل‌های محلی هستند و در حالی که همگام‌سازی در دوره‌های مشخصی انجام می‌شود، از دست دادن اتصال اینترنت مانع از همگام‌سازی آنها شده باشد و ممکن است فایل‌هایی را در پوشه محلی خود داشته باشید که هنوز همگام‌سازی نشده و در فضای ابری کپی نشده باشند.

با کلیک بر روی آرم سرویس ابری در نوار منو باید به شما بگوید که آیا همگام‌سازی با موفقیت انجام شده و فایل‌ها بروزرسانی شده هستند یا خیر.

اگر از جیمیل، ایمیل آیکلود یا هر سرور IMAP دیگری برای ایمیل خود استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که به روز است و هر پیش‌نویسی که اخیراً تهیه کرده‌اید همگام‌سازی شده است. اگر از یک حساب کاربری POP3 استفاده می‌کنید، باید به صورت دستی از پایگاه داده ایمیل پشتیبان‌گیری کنید و پس از معکوس کردن ارتقاء، آن را بازیابی کنید. یا، اگر فقط چند پیام دارید که باید نگه دارید، آنها را به یک حساب جیمیل فوروارد کنید - می‌توانید یک حساب جیمیل برای همین منظور تنظیم کنید.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
گاهی زندگی با آجر به سرت می زند. ایمان خود را از دست ندهید

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘