روش حذف مک.او.اس بتا از مک

21
تیر 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 14 دقیقه
0 نظر 1198 بازدید

 روش حذف مک.او.اس بتا از مک

مک. او. اس بتا را نصب کرده‌اید و آرزو می‌کنید که کاش چنین کاری را نکرده بودید؟ آیا می‌خواهید دوباره به کاتالینا برگردید یا این که به روز رسانی‌های بتا را متوقف کنید؟ در اینجا روش حذف مک. او. اس بتا آورده شده است.

-----

سافت‌مک: اگر یک توسعه دهنده هستید یا فقط در مورد این که نسخهٔ جدید مک. او. اس چگونه است کنجکاو هستید، می‌توانید بتای نسخهٔ بعدی را در مک خود نصب کنید. اما زمانی که دیگر نمی‌خواهید از نسخهٔ بتا استفاده کنید چه کاری انجام می‌دهید؟ شاید به این دلیل که باعث بروز مشکلاتی در مک شما شده است، یا به این دلیل که می‌خواهید از جدیدترین نسخهٔ پایدار مک. او. اس استفاده کنید تا با هر به روز رسانی یک سری موارد دچار خرابی نشوند. ادامهٔ مطلب را بخوانید تا ببینید که چگونه می‌توانید نسخهٔ بتای مک. او. اس را از مک خود حذف کنید.

اگر نسخهٔ بتا را اجرا نمی‌کنید و تمایل به نصب آن دارید، می‌توانید مقالهٔ دیگر ما با عنوان «روش دریافت نسخه بتا macOS 10.11 Big Sur» را مطالعه کنید.

 

من چرا به روز رسانی‌های بتا را دریافت می‌کنم؟

اگر برای نسخهٔ بتا ثبت نام کرده باشید، تا زمان انتشار نسخهٔ نهایی نرم‌افزار و در حالت تمام شده‌اش، نسخه‌های مختلفی از مک. او. اس را دریافت خواهید کرد. گاهی اوقات ممکن است نسخهٔ نسبتاً بدون مشکل با یک نسخهٔ مشکل‌ساز جایگزین شود که نمی‌خواهید آن را نصب کنید - به خاطر همین هم به این مقاله مراجعه کرده‌اید.

همچنین اگر مک شما هر دو یا چند هفته یک بار به روز رسانی‌های جدید بتای دارای اشکال نرم‌افزار را نصب نمی‌کند، ممکن است متوجه شوید که کارهای دیگری نیز می‌توانید انجام دهید… یک دلیل خوب دیگر برای متوقف کردن نصب به روز رسانی‌ها.

سپس، هنگامی که نسخهٔ نهایی عرضه شد، شما فکر می‌کنید که دیگر این روند متوقف خواهد شد، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد. حتی پس از انتشار نسخهٔ نهایی برای عموم، نسخه‌های مختلفی از بتا در طول سال منتشر می‌شود، زیرا اپل اصلاحات و ویژگی‌های جدید را همچنان آزمایش می‌کند. اگر به تازگی نسخهٔ بتا را اجرا کرده‌اید تا ویژگی‌های جدید را زودتر تجربه کنید و علاقه‌ای به جدیدترین ویژگی‌های مشکل‌داری که اپل آنها را آزمایش می‌کند ندارید، این می‌تواند ناامید کننده باشد.

اجرای بتا، حتی پس از عرضهٔ نسخهٔ نهایی نرم‌افزار، به این معنی است که شما ممکن است خرابی نرم‌افزاری منظم، مشکلات مربوط به اتصال وب یا سرور خود را تجربه کنید. ممکن است نرم‌افزاری که به آن اعتماد دارید کار را متوقف کند. یا به سادگی، ممکن است مک شما شروع به رفتاری غیر قابل اعتماد کند. اگر می‌خواهید با نسخهٔ بتا خداحافظی کنید، برای بازگشت به نسخهٔ استاندارد مک. او. اس، مراحل زیر را دنبال کنید.

ما در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید به روز رسانی‌های بتا را متوقف کنید.


روش حذف مک.او.اس بتا از مک

برای بازگشت از نسخهٔ بتا به نسخهٔ کامل سیستم عامل، چند روش وجود دارد. روش بازگشت به این بستگی دارد که به کدام نسخه از مک. او. اس می‌خواهید برگردید.

توجه: بازگشت به مک. او. اس Catalina ساده‌تر از بازگشت از High Sierra یا Mojave به هر نسخه‌ای قبل از High Sierra است. دلیل این امر این است که اپل از High Sierra به بعد استفاده از یک سیستم کاملاً جدید تشکیل فایل (APFS) را شروع کرده است (SSDها فقط در High Sierra و تمامی ذخیره‌سازها در Mojave).

مرحله 1: متوقف کردن دریافت به روز رسانی‌های بتای مک.او.اس

ممکن است شما بتا را امتحان کرده باشید و به این نتیجه رسیده باشید که تجربهٔ آزمایش بتا برای شما مناسب نیست، یا ممکن است تمایل نداشته باشید که هر هفته به روز رسانی‌هایی را نصب کنید.

و زمانی که نسخهٔ نهایی در دسترس است، ترجیح می‌دهید به جای ادامهٔ به روز رسانی‌های بتا، از نسخهٔ نهایی استفاده کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که خود را از برنامهٔ بتا حذف کنید، زیرا این امر مانع از به روز رسانی بتا در مک شما خواهد شد.

در اینجا آنچه که باید انجام دهید ذکر شده است:

1. در مک خود System Preferences (تنظیمات سیستم) را باز کنید.

2. بر روی Software Update (به روز رسانی نرم‌افزار) کلیک کنید.

3. در سمت چپ و در زیر آیکون چرخدنده، این پیام را مشاهده خواهید کرد: This Mac is enrolled in the Apple Beta Software Program (این مک در برنامهٔ نرم‌افزاری بتای اپل ثبت نام کرده است). اگر می‌خواهید دریافت به روز رسانی‌های بتا بر روی مک خود را متوقف کنید، بر روی Details (جزئیات) کلیک کنید.

روش حذف مک.او.اس بتا از مک

4. یک پنجرهٔ شناور ظاهر می‌شود که از شما می‌خواهد تأیید کنید که می‌خواهید تنظیمات پیش‌فرض به روز رسانی را بازیابی کنید. این کار باعث می‌شود که هیچ کدام از به روز رسانی‌های فعلی حذف نشود اما دیگر به روز رسانی‌های بتا را دریافت نخواهید کرد. برای تأیید این گزینه بر روی Restore Defaults (بازیابی به حالت پیش‌فرض) کلیک کنید.

روش حذف مک.او.اس بتا از مک

همان طور که توضیح داده شد، این کار بتا را از مک شما حذف نمی‌کند، بلکه به این صورت خواهد بود که دیگر به روز رسانی‌های بتای بیشتری را دریافت نخواهید کرد (مگر این که تصمیم بگیرید مجدداً در بتا ثبت نام کنید). اگر می‌خواهید بتا را حذف کرده و به نسخهٔ قبلی مک. او. اس برگردید، چند انتخاب دارید: می‌توانید مک خود را از نسخهٔ پشتیبان تهیه شده توسط تایم ماشین قبل از نصب بتا بازیابی کنید (به خاطر داشته باشید که اگر این کار را انجام دهید، محتوای جدیدی را که ایجاد کرده‌اید از دست خواهید داد، بنا بر این یک نسخه از آنها را در جایی کپی کنید). از سوی دیگر، شما می‌توانید به مک. او. اس کاتالینا برگردید.

همچنین بخوانید: آموزش استفاده از تایم ماشین برای تهیه نسخه پشتیبان از مک

مرحله 2: بازگشت به مک. او. اس کاتالینا

با حذف مک خود از برنامهٔ بتا، قادر خواهید بود مک. او. اس کاتالینا را بر روی مک خود نصب کنید.

برای نصب نسخهٔ فعلی مک. او. اس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در مک خود System Preferences (تنظیمات سیستم) را باز کنید.
  • بر روی Software Update (به روز رسانی نرم‌افزار) کلیک کنید.
  • مک شما شروع به جستجوی به روز رسانی می‌کند. وقتی تأیید کرد که یک به روز رسانی برای مک شما موجود است، می‌توانید بر روی More info (اطلاعات بیشتر) برای دریافت نسخهٔ پایین‌تر از آنچه در به روز رسانی دریافت می‌کنید، کلیک کنید. وقتی آمادهٔ به روز رسانی مک خود هستید، بر رویUpdate Now (هم‌اکنون به روز رسانی شود) کلیک کنید.
  • پیامی را مشاهده خواهید کرد که برای به روز رسانی لازم است که مک خود را ری‌استارت کنید. بسته به این که اکنون زمان مناسبی برای مک شما باشد یا نیم ساعت دیگر یا در یک زمان دیگر، می‌توانید گزینهٔ Not Now (در حال حاضر انجام نده) یا Restart را انتخاب کنید.

روش حذف مک.او.اس بتا از مک

در مورد نصب کاتالینا در مک خود می‌توانید دو مقالهٔ دیگر ما با عنوان «آموزش جامع نصب مک. او. اس کاتالینا بر روی مک» و همچنین «آموزش نصب تمیز مک. او. اس کاتالینا و نسخه‌های قدیمی‌تر» را مطالعه کنید.

 

مک من کاتالینا را دانلود نمی‌کند!

اگر متوجه شدید که کاتالینا برای دانلود از طریق Software Update (به روز رسانی نرم‌افزار) در دسترس نیست، ممکن است به این دلیل باشد که مک شما به اشتباه فکر می‌کند که قبلاً این نرم‌افزار را اجرا کرده است. در این صورت می‌توانید مک خود را برای دانلود نسخهٔ کامل نرم‌افزار و نصب آن فریب دهید.

1. برنامه App Store (فروشگاه برنامه) مک را باز کنید.

2. به صفحهٔ Catalina بروید. می‌توانید بر روی این لینک Catalina در فروشگاه برنامه مک کلیک کنید.

3. اکنون اگر در مک خود بر روی Get (دریافت کردن) کلیک کنید، دانلود نصب کنندها شروع خواهد شد.

ممکن است پیامی مبنی بر این که این نرم‌افزار قبلاً نصب شده است را مشاهده کنید. فقط کافیست تأیید کنید که می‌خواهید دانلود کردن را ادامه دهید و پس از دریافت نصب کننده، شما قادر خواهید بود که نسخهٔ نهایی را بر روی بتا نصب کنید.


چگونه می‌توان از طریق نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین از بتا به نسخهٔ قبلی برگشت

به خاطر داشته باشید که نسخهٔ پشتیبان شامل تغییراتی که از زمان شروع به کار مک. او. اس بتا ایجاد کرده‌اید، نخواهد بود. تمام داده‌های مک شما در طی فرآیند بازیابی پاک خواهند شد و فقط داده‌های آخرین نسخهٔ پشتیبان تهیه شدهٔ شما بازیابی می‌شوند. بنا بر این حتماً یک نسخهٔ جداگانه از هر چیزی که نمی‌خواهید از دست بدهید (یا حداقل یک کپی از آنها در آی‌کلود) تهیه کنید.

همچنین بخوانید: روش مدیریت فضای ذخیره‌سازی و تنظیمات پشتیبان‌گیری آی‌کلود

با حذف مک خود از برنامهٔ بتا، به همان صورتی که در بالا توضیح داده شد، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. هارد اکسترنالی که نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین کاتالینای شما در آن قرار دارد را به مک خود وصل کنید.

2. مک خود را ری‌استارت کنید.

3. کلیدهای ترکیبی Option/Alt + Command + R را تا زمانی که آرم اپل ظاهر شود پایین نگه دارید.

4. اکنون شما در حالت Recovery (بازیابی) مک. او. اس هستید و گزینهٔ Restore from your Time Machine Backup (بازیابی از نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین) را مشاهده خواهید کرد. آن را انتخاب کرده و بر روی Continue (ادامه دادن) کلیک کنید.

5. منبع نسخهٔ پشتیبان خود را انتخاب کرده و مجدداً بر روی Continue (ادامه دادن) کلیک کنید.

6. نسخهٔ پشتیبان صحیح را انتخاب کنید - آخرین مورد قبل از نصب بتا. (می‌توانید با مراجعه به ستون نسخهٔ مک. او. اس این مورد را بررسی کنید).

ما مقالهٔ دیگری با عنوان «روش بازیابی فایل‌های مک از تایم ماشین» داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

روش بازگشت از مک.او.اس بتا بدون یک نسخهٔ پشتیبان

اگر یک نسخهٔ پشتیبان از قبل از بتای مک. او. اس نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟ شما چند گزینه در اختیار دارید:

  • کاتالینا را از فروشگاه برنامه مک دانلود کنید - جزئیات این کار را در ادامه شرح خواهیم داد.
  • یک USB Installer (نصب کنندهٔ USB) از کاتالینا ایجاد کرده و یک نصب تمیز انجام دهید. ما یک آموزش در مورد «آموزش نصب تمیز مک. او. اس کاتالینا و نسخه‌های قدیمی‌تر» داریم که می‌توانید مطالعه کنید.
  • با استفاده از حالت Recovery Mode (بازیابی) داخلی، سیستم عامل قدیمی را دانلود و نصب کنید (اگر اتصال وب خوبی داشته باشید، این سریع‌ترین روش است) اما به این نیز بستگی دارد که می‌خواهید به چه نسخه‌ای برگردید.

دوباره خاطر نشان می‌کنیم که قبل از نصب نسخهٔ قدیمی سیستم عامل مک، مطمئن شوید که از تمام فایل‌های مهم خود یک کپی تهیه کرده باشید. به خاطر داشته باشید که فایل‌هایی را که از زمان اجرای بتا ایجاد کرده‌اید را نمی‌توانید با استفاده از تایم ماشین بازیابی کنید - زیرا این نسخه از مک. او. اس را نیز بازیابی خواهد کرد - بنا بر این، از این موارد یک نسخهٔ پشتیبان جداگانه تهیه کنید.

روش بازگشت به کاتالینا از بتا با استفاده از فروشگاه برنامه مک

این فرآیند می‌تواند مدتی طول بکشد - و اگر یک اتصال اینترنتی غیر قابل اطمینان داشته باشد، ممکن از در میانهٔ راه لغو شود.

در عین حال این ساده‌ترین روش برای نصب یک نسخهٔ قدیمی سیستم عامل است.

1. فروشگاه برنامه (App Store) را باز کرده و Catalina را در کادر جستجو تایپ کرده و بر روی آن کلیک کنید.

2. بر روی Get (دریافت کردن) کلیک کنید.

3. پنجرهٔ Software Update (به روز رسانی نرم‌افزار) از System Preferences (تنظیمات سیستم) باز خواهد شد. تأیید کنید که می‌خواهید نرم‌افزار را دانلود کنید. همچنین اخطاری مبنی بر قدیمی بودن نسخهٔ دانلودی سیستم عامل را مشاهده خواهید کرد، آن را نادیده بگیرید.

4. صبر کنید تا مک. او. اس دانلود شود - ممکن است مدتی طول بکشد، و اگر اتصال اینترنت شما قطع شود، مجبور هستید که مجدداً از اول شروع کنید.

5. پس از دانلود، بر روی Open (باز کردن) کلیک کرده و منتظر نصب آن بمانید. انتظار داشته باشید که این کار مدتی طول بکشد…

روش نصب مک.او.اس با استفاده از یک درایو بوت

این روش شامل پاک کردن کامل مک شما خواهد بود، بنا بر این اطمینان حاصل کنید که قبل از نصب بتا نسخهٔ پشتیبان تهیه کرده باشید (یا حداقل فایل‌ها و عکس‌های مهم را در یک درایو جداگانه کپی کنید تا بعداً بازگردانده شوند).

برای ایجاد یک درایو بوت مک. او. اس، دستورالعمل‌های مقالهٔ دیگر ما با عنوان «آموزش جامع روش ایجاد یک نصب کننده مک. او. اس بوتیبل در یک درایو اکسترنال» را دنبال کنید.

در حال حاضر دانلود جدیدترین نسخهٔ کاتالینا از فروشگاه برنامه مک آسان است. اما اگر بخواهید یک نسخهٔ قدیمی مک. او. اس را دریافت کنید، بسیار پیچیده‌تر خواهد بود، زیرا اپل امکان دانلود نسخه‌های قدیمی مک. او. اس در کاتالینا را غیرممکن کرده است. انجام این کار ساده نیست، اما خوشبختانه ما دستورالعمل‌هایی برای «روش دانلود نسخه‌های قدیمی Mac OS X و macOS» داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

پس از آماده شدن درایوت بوت شما، برای نصب مجدد نسخهٔ قدیمی مک. او. اس، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

1. مطمئن شوید که به اینترنت متصل هستید.

2. بر روی Apple logo > Restart کلیک کنید.

3. کلیدهای Command + R را فشار دهید تا کامپیوتر شما مجدداً بوت شود.

4. هنگامی که وارد حالت Recovery Mode شدید، بر روی Disk Utility > Continue کلیک کنید.

5. Startup Disk (دیسک راه‌انداز) خود را انتخاب کنید.

6. بر روی Erase (پاک کردن) کلیک کنید (بله، شما باید قبل از ادامهٔ کار درایو خود را پاک کنید).

7. اگر مک شما از APFS استفاده می‌کند - احتمالاً اگر High Sierra را بر روی یک SSD، یا Mojave را بر روی یک SSD، هارد دیسک یا فیوژن درایو اجرا می‌کنید، از لیست فرمت APFS را انتخاب کنید. در برخی از سناریوهای نادر که ممکن است مک شما از HFS+ استفاده کند، اگر به عنوان مثال یک درایو فیوژن دارید، در این حالت لازم است که از لیست فرمت Mac OS Extended (Journaled را انتخاب کنید.

همچنین بخوانید: روش فرمت کردن یک درایو در مک

8. اگر Scheme در دسترس است، گزینهٔ GUID Partition Map را انتخاب کنید.

9. قبل از ترک Disk Utility صبر کنید تا فرآیند پاک کردن کامل شود.

10. حالا، مجدداً مک. او. اس را نصب کنید… مطمئن شوید که درایو بوت به مک شما وصل شده باشد.

11. بر روی آرم اپل و سپس بر روی Restart کلیک کنید.

12. در حین ری‌استارت شدن مک، کلید Option/Alt را پایین نگه دارید.

13. لیستی از گزینه‌های دیسک راه‌انداز را مشاهده خواهید کرد. درایو بوتیبل خود را که حاوی نسخهٔ مک. او. اس است و می‌خواهید اجرا کنید را انتخاب کنید.

14. بر روی Continue (ادامه دادن) کلیک کرده و منتظر بمانید تا نصب شود.

حالا می‌توانید تنظیمات و داده‌های خود را از آخرین نسخهٔ پشتیبان تهیه شدهٔ قبل از نصب بتا بازیابی کنید.

چگونه به Sierra یا نسخه‌های قدیمی‌تر برگردیم

همان طور که در بالا ذکر شد، اگر شما بخواهید از Catalina، Mojave یا High Sierra به نسخه‌ای از مک. او. اس که قدیمی‌تر از آنها است برگردید، کار کمی سخت‌تر است، زیرا اپل دریافت نصب کننده‌های نسخه‌های قدیمی را سخت‌تر کرده است. احتمالاً به این دلیل که اپل از یک سیستم فایل جدید استفاده می‌کند.

هنگامی که اپل بتای High Sierra را آزمایش می‌کرد تلاش کرد تا APFS بر روی Fusion Drives را متوقف کند (نسخهٔ اولیهٔ بتا که آن را در فیوژن درایو پشتیبانی می‌کرد)، این شرکت دستوالعمل‌های زیر را برای برگشت از نسخهٔ APFS به یک نسخهٔ HFS+ را توصیه کرد. از آنجایی که موهاوی APFS را به هارد دیسک‌ها و درایوهای فیوژن منتقل می‌کند، این احتمال وجود دارد که اگر مک شما از این سیستم فایل پیروی می‌کند، هنگام بازگشت به نسخهٔ قدیمی‌تر باید این مسئله را در ذهن داشته باشید.

1. یک نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین تهیه کنید.

2. نصب کنندهٔ Mojave را از فروشگاه برنامه مک (App Store) دانلود کنید.

3. همان طور که در بالا گفته شد، یک نصب کنندهٔ بوتیبل ایجاد کنید.

4. هنگام راه‌اندازی مک خود، کلید Option/Alt را پایین نگه دارید.

5. نصب کنندهٔ macOS Mojave را به عنوان دیسک راه‌انداز خود انتخاب کنید.

6. Disk Utility را انتخاب کنید.

7. Show All Devices (نمایش همهٔ دستگاه‌ها) را انتخاب کنید.

8. درایو خود را انتخاب کرده و بر روی Erase (پاک کردن) کلیک کنید.

9. فرمت درایو را به MacOS Extended (Journaled تغییر دهید.

10. نام درایو خود را به چیز دیگری تغییر دهید.

11. از Disk Utility خارج شوید.

12. Reinstall macOS (نصب مجدد مک. او. اس) را انتخاب کرده و نام درایو جدید را به عنوان هدف خود انتخاب کنید.

13. هنگامی که در Setup Assistant (دستیار راه‌اندازی) هستید، انتخاب کنید تا داده‌های شما از نسخهٔ پشتیبان تایم ماشین شما بازگردانده شوند (تایم ماشین هنوز از APFS استفاده نمی‌کند، بنا بر این فعلاً باید کار کند).

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
بهترین باشید، نه اولین.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘