هارد دیسک و اس.اس.دی و فیوژن درایو مک در مقایسه با هم

17
دی 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 7 دقیقه
0 نظر 1959 بازدید

هارد دیسک و اس.اس.دی و فیوژن درایو مک در مقایسه با هم 

نمی‌دانید که هنگام خرید یک مک جدید، آیا به فیوژن درایو ارتقاء دهید یا خیر؟ در این مقاله ما توضیح خواهیم داد که یک فیوژن درایو چیست و چرا ممکن است لازم باشد یکی از آنها را تهیه کنید.

-----

سافت‌مک: هنگام خرید یک مک جدید، شما می‌توانید سه نوع فضای ذخیره‌سازی مختلف را خریداری کنید: هارد دیسک، حافظه ذخیره‌سازی فلش (همچنین به عنوان SSD یا Solid State Drive نیز شناخته می‌شود) یا یک فیوژن درایو (Fusion Drive). اما فیوژن درایو چیست؟ و آیا ارزش هزینه کردن بیشتر برای این که مک ما یک فیوژن درایو داشته باشد را دارد؟

در این مقاله خواهیم دید که یک فیوژن درایو با یک فلش یا هارد دیسک چه تفاوت‌هایی دارد و هزینهٔ آن چه مقدار است، و این که آیا ارزش این قیمت را دارد یا خیر. همچنین بررسی خواهیم کرد که آیا شما می‌توانید در زمان دیگری یک فیوژن درایو را به مک خود اضافه کنید یا خیر.

 

فیوژن درایو چیست؟

یک فیوژن درایو، شامل دو درایو جداگانه است که با هم ادغام (fused) شده‌اند، که شامل یک درایو Serial ATA (یک هارد معمولی با یک صفحهٔ چرخان در داخل آن) و یک درایو حالت جامد است.

مک. او. اس فایل‌هایی که مکرراً باید در دسترس باشند - از جمله خود سیستم عامل و برنامه‌ها - را در قسمت ذخیره‌سازی فلش قرار می‌دهد تا همیشه به سرعت قابل دستیابی باشند، در حالی که داده‌های کم‌تر مورد نیاز در هارد دیسک ذخیره می‌شوند.

فایده این راه حل این است که شما از هر دو دنیا بهترین استفاده را می‌برید. به لطف این که داده‌هایی که بیشتر از همه و مرتباً از آنها استفاده می‌کنید در قسمت فلش فیوژن درایو ذخیره می‌شوند، عملکرد سیستم شما سریع‌تر خواهد شد، و فضای ذخیره‌سازی زیادی برای نگهداری از کلیهٔ فایل‌ها، عکس‌ها، فیلم‌ها و نسخه‌های پشتیبان‌گیری در اختیار خواهید داشت.

همچنین یک فیوژن درایو بسیار ارزان‌تر از یک اس. اس. دی از نظر حجمی معادل آن خواهد بود. درایوهای فیوژن گرایش به ذخیره‌سازی یک ترابایت دارند و اگر شما تمایل دارید برای فضای ذخیره‌سازی بیشتری در اس. اس. دی تصمیم بگیرید، باید حدود 400 دلار بپردازید.

تولید کنندگان دیگر نیز راه حل مشابهی دارند که ممکن است در مورد آن شنیده باشید، و اغلب از آن با عنوان درایو هایبریدی (hybrid) نام برده می‌شود.

 

فیوژن درایو در مقایسه با اس.اس.دی

همان طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، بزرگ‌ترین تفاوت بین یک فیوژن درایو و یک اس. ا. س. دی در قیمت آنها است. اگر می‌خواهید یک درایو با ظرفیت بالا برای ذخیرهٔ تمام داده‌های خود داشته باشید و در عین حال نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، بهترین گزینه فیوژن درایو است.

با این حال، به غیر از قیمت موارد دیگری نیز وجود دارد. کاهش قیمت فیوژن درایو در مقایسه با اس. اس. دی، به این دلیل است که مانند یک هارد دیسک (HDD) قطعات متحرکی دارد که اگر دستگاه شما بیفتد و ضربه ببیند می‌تواند باعث خرابی آن شود. همچنین به اندازهٔ اس. اس. دی سریع نیست. هر چند احتمالاً فقط کاربران حرفه‌ای متوجه تفاوت در سرعت خواندن و نوشتن بین یک اس. اس. دی و فیوژن درایو خواهند شد.

 

فیوژن درایو در مقایسه با هارد دیسک

ممکن است فکر کنید که راه حل استفاده از یک هارد دیسک استاندارد با هزینهٔ کم‌تر، حتی از یک فیوژن درایو هم بهتر خواهد بود. با این حال، اگر مک شما به صورت پیش‌گزیده یک هارد استاندارد را ارایه نمی‌دهد (همان طور که در اکثر مکینتاش‌ها در ترکیب فعلی موجود است)، شما حقیقتاً مبلغ زیادی برای ارتقاء به فیوژن درایو پرداخت نخواهید کرد.

به عنوان مثال، برای ارتقاء مدل رقابتی آی‌مک 21.5 اینچی از هارد یک ترابایتی به فیوژن درایو یک ترابایتی فقط 100 دلار هزینه در بر دارد. شما از ارتقاء و استفاده از مزیت فضای ذخیره‌سازی اس. اس. دی پشیمان نخواهید شد. ارتقاء به یک فیوژن درایو به این معنی است که به جای این که چند دقیقه طول بکشد تا آی‌مک شما راه‌اندازی شود، فقط چند ثانیه زمان خواهد برد. می‌توانید انتظار داشته باشید که فایل‌ها سریع‌تر باز شوند، برنامه‌ها سریع‌تر اجرا شوند و کمتر شاهد چرخش آن توپ چرخان لود شدن باشید.

از تست‌های ما کاملاً مشخص شد که یک فیوژن درایو در مقایسه با یک هارد دیسک، افزایش سرعت قابل ملاحظه‌ای را ارایه می‌دهد. برای مثال، ما یک آی‌مک 2.3 گیگاهرتزی 2017 با یک هارد استاندارد و یک آی‌مک 3.4 گیگاهرتزی با یک فیوژن درایو را تست کردیم، و در زمان کپی فایل تفاوت‌های چشمگیری را ملاحظه کردیم. همچنین شاهد بودیم که زمان راه‌اندازی آنها با یکدیگر تفاوت دارند.

 

روش تهیه کردن یک فیوژن درایو

هر مکینتاشی دارای گزینهٔ فیوژن درایو نیست. این درایو در هیچ مک‌بوک، مک مینی، مک پرو یا آی‌مک‌پرویی در دسترس نیست. هر چند دو دستگاه آخری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند سرعت و قدرت هر چه بیشتری را تأمین کنند، بنا بر این چندان هم تعجب‌آور نیست.

با این حال، اگر به دنبال یک آی‌مک هستید، احتمال آن وجود دارد که همراه با یک فیوژن درایو به صورت استاندارد ارسال شود، یا در هنگام خرید دستگاه می‌توانید فیوژن درایو را به عنوان گزینهٔ سفارشی‌سازی اضافه کنید.

 

هزینهٔ فیوژن درایو چقدر است؟

هارد دیسک و اس.اس.دی و فیوژن درایو مک در مقایسه با هم

فیوژن درایو با آی‌مک‌های زیر به صورت استاندارد همراه است:

• 21.5 اینچ، پردازنده 4.1 گیگاهرتز، فیوژن درایو یک ترابایتی: 1.449 پوند
• Retina 5K، 27 اینچ، پردازنده 4.1 گیگاهرتز، فیوژن درایو یک ترابایتی: 1.749 پوند
• Retina 5K، 27 اینچ، پردازنده 4.3 گیگاهرتز، فیوژن درایو یک ترابایتی: 1.949 پوند
• Retina 5K، 27 اینچ، پردازنده 4.6 گیگاهرتز، فیوژن درایو 2 ترابایتی: 2.249 پوند

فیوژن درایو یک ترابایتی یک گزینهٔ سفارشی 90 پوندی برای آی‌مک‌های زیر است؟

• 21.5 اینچ، پردازنده 3.6 گیگاهرتز، هارد دیسک یک ترابایت: 1.049 پوند
• Retina 4K، 21.5 اینچ، پردازنده 3.6 گیگاهرتز، هارد دیسک یک ترابایت: 1.249 پوند

همچنین یک گزینهٔ سفارشی‌سازی فیوژن درایو 3 ترابایتی برای رده آی‌مک 27 اینچی وجود دارد که بسته به مدل آی‌مک‌ی که انتخاب می‌کنید، 90 یا 270 پوند هزینه دارد.

 

در یک درایو فیوژن حجم اس.اس.دی چقدر است؟

هنگامی که اپل برای اولین فیوژن درایو را در سال 2012 عرضه کرد، مؤلفهٔ اس. اس. دی 128 گیگابایت بود. ناامید کننده‌تر این که، اپل در سال 2015 اجزای فلش موجود در فیوژن درایو یک ترابایتی را از 128 گیگابایت به 24 گیگابایت کاهش داد، هر چند در مقابل قیمت آن کاهش یافته است.

در حال حاضر فقط فیوژن درایوهای 2 ترابایتی و 3 ترابایتی دارای یک مؤلفهٔ ذخیره‌سازی فلش 128 گیگابایتی هستند.

 

مشکلات فیوژن درایو

اشخاصی هستند که با فیوژن درایو خود مشکلاتی را تجربه کرده‌اند. در یک مورد، یکی از کاربران سایت متوجه شد که بعد از به روز رسانی یک Mac OS X ارتباط فیوژن درایو قطع شد. همکاران ما راه‌اندازی مجدد در حالت Recovery و تلاش برای اجرای Disk Utility برای رفع مشکل فیوژن درایو را توصیه کردند.

طبق گفتهٔ اپل، می‌توان از Disk Utility برای اضافه کردن یک پارتیشن واحد مک. او. اس به هارد دیسک موجود در فیوژن درایو استفاده کرد و آن پارتیشن نه به عنوان بخشی از فیوژن درایو، بلکه به صورت یک حجم (volume) جداگانه عمل می‌کند. اما اگر تصمیم دارید یک پارتیشن ویندوزی ایجاد کنید، اپل توصیه می‌کند برای این کار از Boot Camp استفاده کنید.

 

آیا بعداً می‌توانم یک فیوژن درایو اضافه کنم؟

افزودن یک فیوژن درایو به مک در فرصتی دیگر امکانپذیر نیست، بنا بر این اگر بخواهید می‌توانید یکی از آنها را به عنوان گزینهٔ سفارشی‌سازی در هنگام خرید مک به آن اضافه کنید.

 

آیا می‌توانم فیوژن درایو خودم را بسازم؟

ارتقاء هارد دیسک در برخی آی‌مک‌های قدیمی و مک مینی‌ها امکانپذیر است. اگر چه ممکن است از نظر توانایی فنی برای انجام این کار مشکل داشته باشید. در بعضی موارد، خود مک آنقدر لحیم شده و چسبیده است که حتی ماجراجوترین تکنسین‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شوند. از آنجایی که فیوژن درایو یک فناوری اختصاصی است و اپل فیوژن درایو را به صورت جداگانه نمی‌فروشد، ایجاد یک فیوژن درایو اختصاصی برای خودتان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

با این وجود این امر امکانپذیر است و در مقاله‌ای دیگر به آموزش آن خواهیم پرداخت.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
زندگی خود را وارد حاشیه نکنید. دنیا به حضور پررنگ شما احتیاج دارد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘