آموزش دانلود نسخه‌های قدیمی مک او اس

19
شهریور 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 16 دقیقه
0 نظر 1121 بازدید

آموزش دانلود نسخه‌های قدیمی مک او اس

آیا به فایل‌های نصبی نسخه‌های قدیمی مک او اس نیاز دارید؟ ما به شما می‌گوییم که بیگ سر، کاتالینا، موهاوی، ال کاپیتان، های سیرا یا نسخه‌های قدیمی‌تر را از کجا دانلود کنید. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

اینکه بخواهید نسخه‌های قدیمی مک او اس یا مک او اس X را دانلود و نصب کنید، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که آخرین نسخه سیستم عامل به درستی عمل نمی‌کند و شما برای انجام کارهای خود به سیستم خود متکی هستید. یا ممکن است نسخه جدید مک او اس‌ی که نصب کرده‌اید را دوست نداشته باشید.

وضعیت احتمالی دیگر این است که شما یک توسعه دهنده هستید و باید چندین نسخه مک او اس و مک او اس X را اجرا کنید تا بتوانید مطمئن شوید که نرم‌افزار شما به درستی بر روی تمام آنها اجرا می‌شود. در هر صورت، شما سؤالاتی در مورد چگونگی دانلود نسخه‌های قدیمی مک او اس دارید و ما هم پاسخ‌هایی برای شما داریم.

در این مقاله روش دانلود نسخه‌های قدیمی مک او اس از جمله بیگ سر، کاتالینا، موهاوی، ال کاپیتان، سیرا و حتی نسخه‌های قدیمی مک او اس X را به شما آموزش خواهیم داد. ما روش دستیابی به فایل‌های نصب مربوطه را توضیح خواهیم داد تا شما بتوانید هر سیستم عاملی را که می‌خواهید بر روی مک خود نصب کنید.

اگر به دنبال راهی برای بازگشت به نسخه قبلی مک او اس هستید، ما یک مقاله جداگانه در مورد «آموزش دانگرید از مک او اس مانتری به مک او اس بیگ سر یا نسخه‌های قدیمی‌تر» داریم.

در عین حال، اگر امیدوار هستید که نسخه‌های قدیمی مک او اس را بر روی مک‌های M1 اجرا کنید، این امکان وجود ندارد.

همچنین ممکن است بخواهید نصب کننده‌ی نسخه‌ای از مک او اس را دریافت کنید تا یک نصب کننده‌ی بوتیبل برای نصب مک او اس در چندین مک ایجاد کنید. در این صورت بخوانید: آموزش جامع روش ایجاد یک نصب کننده مک او اس بوتیبل در یک درایو اکسترنال.

 

از کجا می‌توانم مک او اس قدیمی را دانلود کنم؟

قبل از اینکه بتوانید یک نسخه قدیمی مک او اس یا مک او اس X را نصب کنید، ابتدا باید نصب کننده‌ی نسخه مک او اس‌ی که می‌خواهید نصب کنید را به دست بیاورید. خوشبختانه امکان اینکه این فایل‌ها را به دست بیاورید وجود دارد - به شرط اینکه بدانید در اپ استور مک به کجا مراجعه کنید.

ما لینک‌های لازم به اپ استور مک را در اختیار شما قرار خواهیم داد و روشی برای دریافت نصب کننده‌های مک او اس‌های زیر به شما نشان خواهیم داد:

  • مک او اس بیگ سر / macOS Big Sur
  • مک او اس کاتالینا / macOS Catalina
  • مک او اس موهاوی / macOS Mojave
  • مک او اس های سیرا / macOS High Sierra
  • مک او اس سیرا / macOS Sierra
  • OS X El Capitan
  • OS X Yosemite
  • OS X Mavericks
  • OS X Mountain Lion
  • OS X Lion

* توجه داشته باشید که ما متوجه شده‌ایم لینک‌هایی که در زیر ارائه می‌دهیم فقط در صورتی کار می‌کنند که از مرورگر سافاری استفاده کنید، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از مرورگر اپل استفاده کنید. همچنین اگر برنامه Mac App Store باز است آن را ببندید زیرا ممکن است لینک کار نکند.

شما نمی‌توانید Mac OS X Snow Leopard را از این طریق دانلود کنید، اما ما در ادامه به آن نیز خواهیم پرداخت. در واقع، ما به شما خواهیم گفت که چگونه از Leopard و Lion و Mountain Lion کپی بگیرید!

همچنین ما فهرستی داریم که مشخص کرده است کدام مک‌ها کدام نسخه‌های مک او اس را می‌توانند اجرا کنند: مک من چه نسخه‌ای از مک او اس را می‌تواند اجرا کند؟

 

روش دانلود مک او اس بیگ سر / macOS Big Sur

شما می‌توانید نصب کننده بیگ سر را از اپ استور مک دانلود کنید - تا زمانی که بدانید آن را کجا پیدا کنید - جستجو در اپ استور مک فایده‌ای ندارد.

  • بر روی این لینک کلیک کنید تا صفحه مک او اس بیگ سر در اپ استور مک باز شود. (از مرورگر سافاری استفاده کنید و ابتدا مطمئن شوید که برنامه Mac App Store بسته باشد زیرا ممکن است لینک کار نکند).

برای دانلود مک او اس بیگ سر (یا هر نسخه دیگر از مک او اس) از اپ استور مک مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. بر روی این لینک کلیک کنید تا صفحه مک او اس بیگ سر در اپ استور مک باز شود.
  2. بر روی Get (دریافت کردن) کلیک کنید.
  3. Software Update (بروزرسانی نرم‌افزار) با عبارت Finding Update (پیدا کردن بروزرسانی) باز می‌شود. در نهایت پیام Are you sure you want to download macOS Big Sur (آیا مطمئن هستید که می‌خواهید مک او اس بیگ سر را دانلود کنید) ظاهر می‌شود. ممکن است ظاهر آن بیشتر شبیه بروزرسانی باشد تا نسخه کامل، اما از حجم دانلود (حدود 6 گیگابایت) متوجه خواهید شد که این نصب کننده کامل بیگ سر است.
  4. پس از دانلود نصب کننده، بر روی Install (نصب) کلیک نکنید. اگر آن را نصب کنید، نصب کننده به صورت خودکار حذف می‌شود.
  5. شما باید بتوانید برنامه Install macOS Big Sur را در پوشه Applications خود پیدا کنید. شما این فایل را برای مراحل بعدی نیاز دارید، که در این مقاله به آن اشاره شده است: آموزش دانگرید از مک او اس مانتری به مک او اس بیگ سر یا نسخه‌های قدیمی‌تر.

 

روش دانلود مک او اس کاتالینا / macOS Catalina

همچنین می‌توانید نصب کننده مک او اس کاتالینا را از اپ استور مک دانلود کنید - تا زمانی که لینک جادویی صفحه‌ی آن را بدانید.

  • بر روی این لینک کلید کنید تا صفحه مک او اس کاتالینا در اپ استور مک باز شود. ((از مرورگر سافاری استفاده کنید و ابتدا مطمئن شوید که برنامه Mac App Store بسته باشد).

آموزش دانلود نسخه‌های قدیمی مک او اس

برای دانلود مک او اس کاتالینا (یا هر نسخه دیگر از مک او اس) از اپ استور مک مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. بر روی این لینک کلیک کنید تا صفحه مک او اس کاتالینا در اپ استور مک باز شود.
  2. بر روی Get (دریافت کردن) کلیک کنید.
  3. . Software Update (بروزرسانی نرم‌افزار) با عبارت Finding Update (پیدا کردن بروزرسانی) باز می‌شود. در نهایت پیام Are you sure you want to download macOS Big Sur (آیا مطمئن هستید که می‌خواهید مک او اس کاتالینا را دانلود کنید) ظاهر می‌شود. ممکن است ظاهر آن بیشتر شبیه بروزرسانی باشد تا نسخه کامل، اما از حجم دانلود (حدود 6 گیگابایت) متوجه خواهید شد که این نصب کننده کامل کاتالینا است.

    آموزش دانلود نسخه‌های قدیمی مک او اس

  4. پس از دانلود نصب کننده، بر روی Install (نصب) کلیک نکنید. اگر آن را نصب کنید، نصب کننده به صورت خودکار حذف می‌شود.
  5. شما باید بتوانید برنامه Install macOS Catalina را در پوشه Applications خود پیدا کنید. شما این فایل را برای مراحل بعدی نیاز دارید، که در این مقاله به آن اشاره شده است: آموزش دانگرید از مک او اس مانتری به مک او اس بیگ سر یا نسخه‌های قدیمی‌تر.

 

روش دانلود مک او اس موهاوی / macOS Mojave

دسترسی به نصب کننده مک او اس موهاوی نیز از طریق این لینک به صفحه مربوطه در اپ استور مک امکانپذیر است. توجه داشته باشید که همان طور که در بالا ذکر شد، برای اینکه لینک کار کند، باید از مرورگر سافاری استفاده کنید و ابتدا برنامه Mac App Store را ببندید. اگر برنامه Mac App Store باز باشد، این تغییر مسیر کار نخواهد کرد.

  • بر روی این لینک کلیک کنید تا صفحه مک او اس موهاوی در اپ استور مک باز شود.

برای دانلود مک او اس موهاوی، مراحل ذکر شده در بالا را دنبال کنید.

آموزش دانلود نسخه‌های قدیمی مک او اس

 

روش دانلود های سیرا / High Sierra

همچنین امکان دانلود مک او اس های سیرا از طریق این لینک وجود دارد. (از مرورگر سافاری استفاده کنید و ابتدا برنامه Mac App Store را ببندید).

برای دانلود مک او اس های سیرا، مراحل ذکر شده در بالا را دنبال کنید.

 

روش دانلود Sierra و El Capitan و Yosemite

اپل فایل‌های dmg. این نسخه‌های قدیمی مک او اس را نیز ارائه می‌دهد - باید آنها را در مرورگر سافاری دانلود کنید. یک ایمیج دیسک InstallOS.dmg دانلود خواهد شد و پس از دانلود، باید نصب کننده pkg را در داخل ایمیج دیسک پیدا کنید.

  • شما می‌توانید Sierra را از طریق این لینک دانلود کنید.
  • می‌توانید El Capitan را از این لینک دانلود کنید.
  • می‌توانید Yosemite را از این لینک دانلود کنید.

 

آن لینک اپ استور مک برای من کار نمی‌کند!

ما پیش از این گفتیم که در تجربه ما، معمولاً دلیل کار نکردن لینک‌های بالا این است که از مرورگر دیگری غیر از سافاری استفاده می‌کنید، یا ممکن است از قبل Mac App Store را باز کرده باشید و آن را نبسته‌اید. با این حال، اگر با رعایت موارد فوق باز هم لینک‌ها کار نمی‌کند، می‌توانید روش‌های جایگزین زیر را امتحان کنید.

مشکل دیگر این است که هر چند لینک، شما را به صفحه‌ی صحیح در اپ استور مک می‌برد، اما وقتی می‌خواهید آن را دانلود کنید پیام خطای Update not found (بروزرسانی پیدا نشد) را مشاهده می‌کنید. این مشکلی است که می‌دانیم دیگران با آن مواجه شده‌اند، هرچند خودمان با چنین موردی مواجه نشده‌ایم. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم سعی کنید نصب کننده را از طریق همان لینک اما با استفاده از یک مک قدیمی دانلود کنید.

همچنین اگر بخواهید یک نسخه‌ی قدیمی مک او اس را دانلود کنید که مک شما نمی‌تواند آن را پشتیبانی کند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. معمولاً وقتی اپل یک مک جدید را معرفی می‌کند، آن مک نمی‌تواند نسخه‌ی قبلی مک او اس‌ی که روی آن مک نصب است را اجرا کند. به عنوان مثال، مک او اس قدیمی‌تر ممکن است از اجزای خاصی در آن مک پشتیبانی نکند.

در مقاله دیگری، درباره نسخه مک او اس‌ی که مک شما می‌تواند پشتیبانی کند صحبت کرده‌ایم: مک من چه نسخه‌ای از مک او اس را می‌تواند اجرا کند؟

 

روش‌های دیگر برای دانلود نسخه‌های قدیمی مک او اس

اگر از یک نسخه قدیمی مک او اس استفاده می‌کنید، باید بتوانید نسخه‌های قدیمی مک او اس و حتی مک او اس X را به راحتی در اپ استور مک پیدا کنید. اینکه چقدر راحت می‌توانید آنها را پیدا کنید، توسط نسخه مک او اس‌ی که روی مک شما اجرا می‌شود مشخص می‌شود.

قبل از ورود مک او اس موهاوی در سال 2018، نصب کننده‌های نسخه‌های قدیمی‌تر مک او اس را می‌توانستید از طریق برگه Purchased (خریداری شده) جستجو یا پیدا کنید (نه اینکه کسی سال‌ها مجبور به پرداخت هزینه بروزرسانی مک او اس X باشد).

با این حال، زمانی که اپل موهاوی را معرفی کرد، اپ استور مک نیز تغییر کرد و دیگر نمی‌توان این نصب کننده‌ها را در بخش Purchased فروشگاه جستجو یا پیدا کرد. (اگر چه ما لینک‌های تغییر مسیر به هر یک از صفحات مربوطه در اپ استور مک را در بالا آورده‌ایم.)

اگر شما مک‌ی دارید که یک نسخه قدیمی مک او اس را اجرا می‌کند، با رمز عبور خود وارد Mac App Store شوید و نصب کننده‌ی موهاوی را در آن مک دانلود کنید. یا از یک دوست که یک مک قدیمی دارد بخواهید که یک نسخه از نصب کننده را از اپ استور مک برای شما دانلود کند. ما این روش را در بخش زیر اجرا می‌کنیم.

همان طور که در بالا ذکر شد، پس از دانلود نصب کنند، آن را نصب نکنید! اگر این کار را انجام دهید، نصب کننده حذف خواهد شد. فایل نصب کننده را در پوشه Applications خود پیدا خواهید کرد که می‌توانید از آن در مک خود کپی کنید - یا یک نصب کننده بوتیبل ایجاد کنید.

همچنین بخوانید: آموزش جامع روش ایجاد یک نصب کننده مک او اس بوتیبل در یک درایو اکسترنال.

ما شنیده‌ایم که ممکن است بتوان نصب کننده را از طریق ترمینال دانلود کرد، اما نتوانستیم آن روش را به کار ببریم.

همچنین بخوانید: آموزش دانلود مستقیم مک او اس با استفاده از ترمینال

همچنین ممکن است بروزرسانی‌های نسخه‌های قدیمی مک او اس را در وبسایت اپل در اینجا پیدا کنید، اما اینها نسخه کامل نیستند و بروزرسانی‌های نقطه‌ای هستند، بنابراین اگر بخواهید نسخه کامل را دانلود کنید، کمک چندانی به شما نخواهد کرد.

تنها کاری که واقعاً نباید انجام دهید این است که به یک سایت تورنت بروید و یک کپی از OS X مورد نظر خود را دانلود کنید. فقط به این دلیل که اپل نرم‌افزار خود را به صورت رایگان ارائه می‌دهد، فکر نکنید که دریافت یک نسخه از آن مشکلی ندارد. کپی‌های دزدی شده از نرم‌افزار اپل را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد تا هکرها به نرم‌افزار و مک شما دسترسی داشته باشند.

همچنین بخوانید: چگونه تشخیص دهید که مک شما هک شده است

 

دانلود Mac OS X

اگر به یک مک با سیستم عامل OS X Yosemite یا قدیمی‌تر دسترسی دارید، می‌توانید نسخه‌های قدیمی Mac OS X را در اپ استور مک مشاهده کنید. Yosemite و Mavericks و Mountain Lion همگی در آنجا دیده می‌شوند.

شایان ذکر است که شما فقط همان نسخه‌های قدیمی Mac OS X را مشاهده خواهید کرد که در قسمت Purchased (خریداری شده) دانلود کرده‌اید - اگر هرگز آن را دانلود نکرده‌اید (یا اگر هرگز در اپ استور مک نبوده است)، آن نسخه در بخش Purchased شما نخواهد بود. دلیل دیگری که ممکن است نسخه Mac OS X وجود نداشته باشد این است که دستگاه شما با همان نسخه نصب شده ارسال شده باشد. ما در ادامه نگاهی به چنین وضعیتی نیز خواهیم داشت.

در اینجا روش دریافت یک نسخه قدیمی Mac OS X از اپ استور مک آورده شده است (این فقط در صورتی کار می‌کند که قبلاً آن را دانلود کرده باشید و اگر قبلاً موهاوی یا نسخه‌های جدیدتر را نصب کرده باشید دیگر کار نمی‌کند):

  1. برنامه Mac App Store را باز کنید (در صورت نیاز به ورود به سیستم Store > Sign را انتخاب کنید).
  2. بر روی Purchased (خریداری شده) کلیک کنید.
  3. به پایین اسکرول کنید تا کپی OS X یا macOS مورد نظر خود را پیدا کنید.
  4. بر روی Install (نصب) کلیک کنید.

کلیک کردن بر روی Install در واقع نرم‌افزار را نصب نمی‌کند، بلکه برنامه نصب کننده را در پوشه Applications شما دانلود می‌کند.

شما نمی‌توانید این نسخه قدیمی‌تر سیستم عامل را مستقیماً بر روی مک‌ی که دارای نسخه جدیدتر OS X یا macOS است نصب کنید.

 

نمی‌توانید Mac OS X را در Purchased پیدا کنید؟

اگر مطمئن هستید که نسخه‌ی مک او اس مورد نظر خود را قبلاً دانلود کرده‌اید، اما آن را در بخش Purchased مشاهده نمی‌کنید، مواردی وجود دارد که باید امتحان کنید:

  1. از اپ استور خارج (Log out) شوید و دوباره وارد (Log in) شوید.
  2. اگر این احتمال وجود دارد که شما آن را با اپل آیدی دیگری (مثلاً اپل آیدی مربوط به کار) دانلود کرده باشید، با استفاده از همان آیدی وارد شوید.
  3. از طرف دیگر، می‌توانید شخصی را پیدا کنید که آن نسخه از سیستم عامل مک را دانلود کرده است و از او بخواهید فایل نصب را برای شما دانلود کند.

اگر هرگز نسخه Mac OS X را دانلود نکرده‌اید، به مرحله 3 بروید و دوستی را پیدا کنید که این کار را انجام داده است. از او بخواهید که نصب کننده Mac OS X را برای شما دانلود کند.

خوشبختانه کپی OS X در حساب آنها قفل نشده است، بنابراین در هر مک‌ی نصب می‌شود.

 

روش دانلود OS X Lion و Mountain Lion

قبل از ژوئن 2021 می‌توانید OS X 10.7 Lion یا Mountain Lion را با قیمت هر کدام 19.99 پوند از اپل خریداری کنید - اپل یک کد دانلود برای شما ارسال می‌کند. اکنون اپل شارژ نسخه‌های قدیمی سیستم عامل را متوقف کرده است. در عوض می‌توانید سیستم عامل‌ها را مستقیماً از وبسایت شرکت دانلود کنید.

سیستم عامل‌ها را می‌توانید از لینک‌های زیر دانلود کنید:

اگر به دنبال Mac OS X 10.7 Lion هستید، هنوز هم با قیمت 19.99 پوند در ایالات متحده یا بریتانیا در دسترس است. اپل یک کد دانلود را برای استفاده در Mac App Store برای شما ارسال می‌کند، بنابراین برای نصب آن باید Snow Leopard را اجرا کنید.

اگر چیزی که به دنبالش هستید OS X 10.8 Mountain Lion است، هنوز هم می‌توانید آن را با 19.99 پوند خریداری کنید.

اینکه آیا مک شما واقعاً این سیستم عامل‌ها را اجرا می‌کند یا خیر، سؤال دیگری است که در مقاله دیگری در مورد آن صحبت کرده‌ایم: مک من چه نسخه‌ای از مک او اس را می‌تواند اجرا کند؟ توجه داشته باشید که فقط مک‌هایی که برای قبل از سال 2012 هستند Lion را اجرا خواهند کرد.

 

روش دانلود OS X Snow Leopard

اگر مک شما نسخه‌ای از مک او اس را نصب کرده دارد که قدیمی‌تر از Snow Leopard است، به اپ استور مک دسترسی نخواهید داشت. از آنجایی که چندین سال پس از ورود Snow Leopard تمام نسخه‌های Mac OS X از طریق اپ استور مک در دسترس بودند، کسانی که هرگز Snow Leopard را نصب نکرده بودند، مشکل داشتند: بدون Snow Leopard نمی‌توانستند بروزرسانی کنند.

تا سال 2021 اپل هنوز نسخه جعبه‌ای Mac OS X 10.6 Snow Leopard را به فروش می‌رساند. اگر Snow Leopard را به این روش خریداری کرده‌اید، یک جعبه فیزیکی حاوی یک دیسک نوری برای شما ارسال شده است. بنابراین برای نصب آن به یک درایو سی دی / دی وی دی نیاز دارید (که احتمالاً اگر مک آنقدر قدیمی باشد، درایو نوری را خواهد داشت).

اپل در حال حاضر امکان خرید Snow Leopard را حذف کرده است. با این حال، این مشکل بزرگی نیست، زیرا افرادی که قبلاً بروزرسانی‌ها را دریافت نکرده‌اند، اکنون می‌توانند بروزرسانی Lion یا Mountain Lion را دانلود کنند، همان طور که در بالا توضیح داده شد.

آموزش دانلود نسخه‌های قدیمی مک او اس

 

روش دانلود OS X Leopard یا نسخه‌های قدیمی‌تر

اگر نسخه قدیمی سیستم عامل مورد نظر شما مربوط به Snow Leopard است و یک حساب توسعه دهنده دارید، ممکن است بتوانید آن را از developer.apple.com/downloads دانلود کنید. اگر در دسته OS X جستجو کنید، باید دانلودهایی را برای تمام نسخه‌های OS X، حداقل از نسخه 10.3 تا 10.6 مشاهده کنید.

شما ممکن است بتوانید به بخش Developer (توسعه دهنده) وبسایت دسترسی پیدا کنید، اما فقط در صورتی می‌توانید به دانلودهای نرم‌افزار خاصی دسترسی داشته باشید که اپل آیدی شما با Apple Developer Program (برنامه توسعه دهندگان اپل) مرتبط باشد.

اگر به عنوان یک توسعه دهنده اپل ثبت نام نکرده‌اید، روش انجام این کار را در مقاله‌ی دیگری با عنوان «روش پیوستن به برنامه بتا اپل و مشارکت در آزمایش کردن نرم‌افزار جدید» توضیح داده‌ایم. پیوستن به برنامه توسعه دهندگان اپل سالیانه 99 دلار هزینه دارد و شما باید یک قرارداد عدم افشای اطلاعات را نیز امضا کنید.

همچنین می‌توانید در Amazon یا eBay جستجو کنید تا ببینید آیا کسی نسخه‌های قدیمی سیستم عامل مک را می‌فروشد یا خیر. به عنوان مثال، فایل نصب کامل OS X Lion در این صفحه از آمازون موجود است.

آموزش دانلود نسخه‌های قدیمی مک او اس

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
گاهی زندگی با آجر به سرت می زند. ایمان خود را از دست ندهید

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘