سیستم عامل مک «کاتالینا» در مقایسه با «موهاوی»

17
مهر 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 13 دقیقه
0 نظر 3613 بازدید

سیستم عامل مک کاتالینا در مقایسه با موجاوه 

ما سیستم عامل «کاتالینا» را با سیستم عامل «موهاوی» مقایسه خواهیم کرد. و این که آیا ویژگی‌های جدیدی مانند امکان استفاده از آیپد به عنوان صفحه نمایش دوم، و برنامه‌های جدید Music و TV دلایل کافی و پسندیده‌ای برای تغییر به نسخهٔ جدید macOS هست یا خیر. با سافت‌مک همراه باشید.

-----

آیا باید سیستم عامل «کاتالینا» را خریداری کنم یا «موهاوی» را؟

سیستم عامل «کاتالینا» (Catalina) تعدادی ویژگی‌های جدید و فوق‌العاده‌ای را به «مک» افزوده است، مانند امکان استفاده از یک آیپد به عنوان صفحه نمایش دوم، و جدا کردن برنامه‌های Music و TV. اما همچنین شما می‌توانید iTunes و هر برنامهٔ 32 بیتی که هنوز هم ممکن است به آن نیاز داشته باشید را استفاده کنید.

بررسی کامل «کاتالینا» در مقایسه با «موهاوی»

سیستم عامل مک جدید اپل که با نام macOS Catalina شناخته می‌شود، بسیاری از ویژگی‌های جدید را در «مک» به ارمغان آورده است، همراه با برخی از تغییراتی که باید به معنای انتقال بیشتر برنامه‌های شخص ثالث از iOS به «مک» باشد. در سیستم عامل جدید، ارتقاءهای جدید در برنامه‌های موجود، حضور برخی برنامه‌های جدید، برخی از خصوصیات امنیتی و تمرکز بر روی حفظ حریم خصوصی و امکان استفاده از آیپد شما به عنوان صفحه نمایش دوم، وجود دارد.

تمام موارد فوق بسیار جالب به نظر می‌رسند، اما آیا این دلیل کافی برای به روز رسانی «مک» شما به «کاتالینا» است؟ - و آیا عدم پذیرش برنامه‌های 32 بیتی توسط اپل در «کاتالینا» برای شما مشکلی ایجاد خواهد کرد؟ ادامهٔ مطلب را بخوانید تا بدانید که آیا ما فکر می‌کنیم «کاتالینا» به روز رسانی‌ای بهتر از «موهاوی»* (Mojave) خواهد بود یا خیر.

همچنین ما چند مقاله در مورد «آموزش جامع نصب macOS Catalina بر روی مک» و همچنین «هر آنچه باید دربارهٔ macOS Catalina بدانید» و نیز مقالهٔ «آیا مک من می‌تواند macOS کاتالینا را داشته باشد؟» را داریم که می‌توانید مطالعه کنید.

«موهاوی» و «کاتالینا» چگونه مقایسه می‌شوند؟

«موهاوی» تغییر بزرگی در رابط کاربری مک ایجاد کرده است، یا اگر دقیق‌تر بگوییم، نگاه و احساس جدیدی برای کاربران نسخهٔ دوم Dark Mode مک ایجاد کرده است. ما با نگاهی به این که چگونه «کاتالینا» خصوصیت Dark Mode را ارتقاء داده است، مقایسهٔ خود بین سیستم عامل‌های مک «کاتالینا» و «موهاوی» را شروع خواهیم کرد.

حالت Dark Mode در «موهاوی» رنگ همهٔ عناصر رابط کاربری سیستم را کاهش داد. این ویژگی محبوب کسانی است که در محیط‌های تاریک‌تری کار می‌کنند و طراحانی که می‌خواهند در حالی که روی تصاویر کار می‌کنند، منوها در پس‌زمینه محو شوند.

سیستم عامل مک کاتالینا در مقایسه با موجاوه

یکی از ارتقاءهای عمده در «کاتالینا» امکان رفتن به حالت Dark Mode است. در «موهاوی» تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بین دو وضعیت Dark Mode و Light Mode یکی را انتخاب کنید. اگر ترجیح می‌دهید در طور روز از Light Mode استفاده کنید و Dark Mode را در شب استفاده کنید، باید بین این دو حرکت کنید. در «کاتالینا» شما می‌توانید Dark Mode را به گونه‌ای تنظیم کنید که بعداً و در طی روز به طور خودکار فعال شود.

همچنین ویژگی‌های جالب و جدید دیگری در رابطه با امکانات مربوط به دسترسی در «کاتالینا» وجود دارد: با نصب «کاتالینا» می‌توان از گزینه‌های جدید فیلتر رنگ استفاده کرد که می‌تواند در راحت‌تر استفاده کردن از صفحه نمایش مؤثر باشد.

تغییر بزرگ دیگری که به «موهاوی» وارد شد Desktop Stacks بود که به کاربران کمک کرد تا دسکتاپ‌های آشفتهٔ خود را نظم ببخشند. در نتیجه، به جای این که تعداد 100 اسکرین‌شاتی که گرفته‌اید بر روی دسکتاپ شما ذخیره شود، تمام اسکرین‌شات‌های شما در داخل یک Stack (نوعی پوشه) ذخیره می‌شوند. اگر می‌خواهید اسکرین‌شات مورد نظر خود را پیدا کنید، روی Screenshots Stack کلیک کنید. همین مسئله در مورد تصاویر، پی‌دی‌اف‌ها و انواع دیگر فایل‌هایی که ممکن است فقط روی دسکتاپ خود انداخته باشید نیز صدق می‌کند.

از آنجایی که این روزها اکثر ما همه چیز را روی دسکتاپ قرار می‌دهیم - به خصوص این که می‌توانید دسکتاپ خود را با iCloud (ویژگی‌ای که به Sierra وارد شده است) همگام‌سازی کنید - این به ما کمک می‌کند تا همه چیز را کمی بهتر سازماندهی کنیم.

حقیقتاً مشابه چنین ویژگی‌ای در ارتباط با سازماندهی دسکتاپ در «کاتالینا» وجود ندارد، اما برخی از امکاناتی به همان اندازه چشمگیر وجود دارد که احتمالاً باعث دگرگونی در روش کار شما خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های جدید این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که دسکتاپ خود را به صفحه نمایش دوم گسترش دهید، که البته چیز جدیدی نیست، ولی نکتهٔ جدید این است که صفحه نمایش دوم می‌تواند آیپد شما باشد.

اگر یک آیپد دارید (و اگر فکر می‌کنید که این ویژگی دلیل خوبی برای خرید یک آیپد باشد) قادر خواهید بود صفحه نمایش مک خود را روی صفحه نمایش آیپد هم داشته باشید، یا از صفحه نمایش آیپد به عنوان صفحه نمایش دوم برای گسترش فضای کاری خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از آیپد و قلم اپل به روشی مشابه تبلت طراحی گرافیکی استفاده کنید. این یک روش پیشگامانهٔ قابل ملاحظه است.

سیستم عامل مک کاتالینا در مقایسه با موجاوه

برای استفاده از آیپد به عنوان صفحه نمایش دوم، فقط کافی است آن را به مک خود وصل کنید، یا با استفاده از بلوتوث آن را به صورت وایرلس متصل کنید (دامنهٔ آن 10 متر است). در هر دو دستگاه باید به یک حساب iCloud خود وارد شوید.

یکی از بهترین چیزها در مورد این توانایی - که اپل از آن با عنوان Sidecar یاد می‌کند - این است که شما می‌توانید در حین استفاده از macOS از صفحه نمایش لمسی آیپد استفاده کنید. یکی دیگر از راه‌هایی که ممکن است از آن استفاده کنید، هنگام علامت‌گذاری یک تصویر یا یک پی‌دی‌اف است. این می‌تواند نزدیک‌ترین چیزی باشد که به یک صفحه نمایش لمسی مک دسترسی داشته باشیم.

اگر چه Sidecar به این معنی است که شما اساساً می‌توانید macOS را بر روی آیپد خود اجرا کنید، البته تا زمانی که حداقل در محدودهٔ 10 متری سیستم خود باشید، و به این معنی نیست که می‌توانید iOS را در مک خود اجرا کنید - این کار در جهت معکوس عمل نمی‌کند. با این حال تغییرات دیگری نیز وجود دارد که امیدوارم تعداد بیشتری از برنامه‌های مورد علاقهٔ موجود در iOS راه خود را به سمت مک تغییر دهند و ما در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

برنامه‌ها در «کاتالینا» و «موهاوی»

«پروژهٔ کاتالیست» (Project Catalyst) استراتژی اپل برای جذب برنامه‌نویسان iOS برای شروع انتقال برنامه‌های خود به مک است. تا کنون زمان و هزینهٔ صرف شده برای ایجاد دو برنامهٔ مختلف، یکی برای iOS و دیگری برای مک، نشان از این دارد که توسعه دهندگان روی iOS سودآورتر و پرطرفدارتر متمرکز شده‌اند. برخی از توسعه دهندگان در ابتدا دو برنامهٔ جداگانه برای iOS و مک ساختند و سپس برنامهٔ مک را به دلیل پیچیدگی کار رها کردند.

با ورود «کاتالینا»، اپل راه ساده‌ای را به توسعه دهندگان ارایه می‌دهد تا برنامه‌های خود را به مک منتقل کنند. این بدان معنی است که تعدادی از برنامه‌های شخص ثالث در کنار «کاتالینا» به مکینتاش وارد خواهند شد. بنا بر این، در عین حالی که این دقیقاً یک ویژگی «کاتالینا» نیست، سیستم عامل جدید راه را برای ورود برنامه‌های مک بیشتر هموار می‌کند.

«پروژهٔ کاتالیست» در واقع نوعی تمرین را در «موهاوی» تجربه کرده بود، اگر چه در آن زمان به Marzipan معروف بود. اپل از آن استفاده کرد تا برخی از برنامه‌های iOS خود را به مک منتقل کند، بنا بر این در سال 2018 ما شاهد ورود News، Stocks، Home و برخی دیگر از برنامه‌های iOS در مک بودیم. این انتقال‌ها خوب کار کردند، بنا بر این ما امید زیادی به برنامه‌های جدیدی که همراه با «کاتالینا» وارد شده‌اند داریم.

حالا که صحبت از برنامه‌ها شد باید بگوییم که طبق معمول اپل برخی از برنامه‌های موجود را در «کاتالینا» بهبود بخشیده و چند برنامهٔ جدید را به مک اضافه می‌کند.

سه برنامهٔ سرگرمی جدید به مک وارد شده‌اند. ما می‌گوییم «جدید» اما آنها در iOS آشنا هستند: Music، TV و Podcasts (موسیقی، تلویزیون و پادکست). این سه برنامه جایگزین iTunes نسبتاً سالخورده و تنومند اپل خواهند شد.

سیستم عامل مک کاتالینا در مقایسه با موجاوه

این یک واقعیت است: در «کاتالینا» دیگر iTunes وجود نخواهد داشت. اما نگران نباشید، تمام موسیقی‌های شما دقیقاً به برنامهٔ Music منتقل می‌شوند، جایی که از یک وضعیت کمتر به هم ریخته لذت خواهند برد. iTunes بسیار مغرور شده بود، و این به دلیل کارهای خیلی زیادی بود که انجام می‌داد. اپل در نطق اصلی خود در کنفرانس توسعه دهندگان اپل (WWDC) در واقع در مورد چگونگی افزودن انواع چیزهای دیگر به iTunes شوخی کرد.

کتابخانهٔ موسیقی شما و (در صورت مشترک شدن) Apple Music شما، از طریق رابط کاربری دوستانه‌تری در برنامهٔ Music در دسترس خواهد بود و همگام‌سازی آیفون یا آیپد شما با مک شما، حالا از طریق Finder انجام می‌شود. برنامهٔ TV محل نگهداری هر نوع فیلم است و هر فایلی را که روی مک خود ذخیره کرده باشید را نشان می‌دهد، و همچنین مکانی برای دسترسی به هر یک از سرویس‌های اختصاصی Apple Channels و Apple TV+ را دارند که در نوامبر سال 2019 در دسترس خواهد بود. ما در مورد Podcasts کمی کمتر هیجان‌زده می‌شویم، اما ظاهراً 700.000 پادکست وجود دارد.

همراه با «کاتالینا»، بسیار ارتقاءهای دیگری نیز وجود دارد که شامل حال برنامه‌های موجود خواهد شد. بدیهی است که همهٔ اینها روی برنامه‌هایی که در «موهاوی» در دسترس است ساخته می‌شوند. Find My یک برنامهٔ دریافت کننده است که یک به روز رسانی مناسب با تمرکز بر اپل را دریافت می‌کند.

Find My iPhone سرویس سودمندی است که به وسیلهٔ آن می‌توانید آیفون گمشده یا دزدیده شدهٔ خود را پیدا کنید (و می‌توانید اطلاعات آن را پاک کنید تا نگران وجود اطلاعات شخصی خود در دستان فردی ناشناس نباشید). همچنین به همان روش می‌تواند برای یافتن ساعت‌های اپل، آیپدها و مک‌ها مورد استفاده قرار گیرد. Find My iPhone سال‌هاست که وجود دارد، اما اکنون در حال دریافت برخی از ویژگی‌های مفید جدید مک متمرکز بر «کاتالینا» است.

واضح‌ترین تغییری که در «کاتالینا» رخ داده این است Find My بخش مربوط به آیفون را حذف کرده و باید برنامهٔ مخصوص خودش را دریافت کنید - در «موهاوی» از طریق iCloud در یک درگاه آنلاین می‌توانید به سرویس Find My دسترسی پیدا کنید. اما از همه مهم‌تر، ردیابی مک گمشده یا دزدیده شده، حتی اگر در حالت خواب و آفلاین باشد، امکانپذیر است. سرویس Find My با استفاده از فانوس‌های دریایی بلوتوث مک شما را ردیابی می‌کند، در واقع مک‌های نزدیک می‌توانند مک شما را از طریق بلوتوث تشخیص دهند و آنها قادر خواهند بود مکان آن را به شما اطلاع دهند.

اگر شما مک خود را فقط در یک مطب جا گذاشته باشید این ویژگی بسیار عالی‌ست، اما برای زمانی که مک شما دزدیده شود، ویژگی جدید دیگری به نام Activation Lock در «کاتالینا» وجود دارد. این بدان معنی است که یک دزد حتی قادر به راه‌اندازی مک شما نیست - فقط شما می‌توانید مک خود را با وارد کردن رمز عبور خود فعال کنید. این ویژگی فقط در میکنتاش‌های با تراشهٔ T2 در دسترس خواهد بود - همین طور «مک‌بوک پرو» (2018 / 2019)، «آی‌مک پرو»، «مک مینی» (2018)، «مک‌بوک ایر» 2018.

سیستم عامل مک کاتالینا در مقایسه با موجاوه

تعداد زیادی برنامه‌های دیگری نیز وجود دارد که موجب پیشرفت‌هایی در «کاتالینا» هستند. احتمالاً این مسئله برای این که نسخهٔ جدیدتر این برنامه را به نسخهٔ فعلی ترجیح دهید، مورد توجه شما قرار گیرد. برخی اوقات تغییرات به خوبی پیش نمی‌روند، در سایر موارد تغییرات قطعاً رو به بهتر شدن است. در اینجا آنچه در انتظارش هستید آورده شده است:

• رابط کاربری برنامهٔ Photos برای نمایش بهتر تصاویر شما بازنگری اساسی شده است.
• Mail از ویژگی‌هایی برخوردار است که امکان لغو اشتراک و مسدود کردن کاربران را آسان‌تر می‌کند،
• Notes دارای یک گالری بازبینی و تشخیص حروف است، بنا بر این می‌توانید کلمات را در اسنادی که اسکن کرده‌اید جستجو کنید. و تیک چک لیست‌ها را می‌توانید بردارید، بنا بر این می‌توانید دوباره از آنها استفاده کنید.
• همچنین Safari یک به روز رسانی را دریافت می‌کند - اما به روز رسانی‌های Safari معمولاً در نسخه‌های قدیمی سیستم عامل نیز موجود است.

سازگاری

الزامات سیستم برای macOS 10.15 Catalina بسیار شبیه «موهاوی» اما با چند مورد استثناء است. «موهاوی» از اواسط سال 2010 یا اواسط سال 2012 از مدل‌های «مک پرو» با پردازندهٔ گرافیکی Metal-capable پشتیبانی می‌کند، ولی متأسفانه «کاتالینا» از آن پشتیبانی نمی‌کند.

«کاتالینا» در مک‌های زیر پشتیبانی می‌شود:

• رابط کاربری برنامه‌ی Photos برای نمایش بهتر تصاویر شما بازنگری اساسی شده است.
• Mail از ویژگی‌هایی برخوردار است که امکان لغو اشتراک و مسدود کردن کاربران را آسان‌تر می‌کند،
• Notes دارای یک گالری بازبینی و تشخیص حروف است، بنا بر این می‌توانید کلمات را در اسنادی که اسکن کرده‌اید جستجو کنید. و تیک چک لیست‌ها را می‌توانید بردارید، بنا بر این می‌توانید دوباره از آنها استفاده کنید.
• همچنین Safari یک به روز رسانی را دریافت می‌کند - اما به روز رسانی‌های Safari معمولاً در نسخه‌های قدیمی سیستم عامل نیز موجود است.

مسئلهٔ دیگر ممکن است از نظر سازگاری برنامه‌های شخص ثالث شما باشد، به خصوص اگر کاملاً قدیمی باشند. دلیل این امر این است که «کاتالینا» از برنامه‌های 32 بیتی پشتیبانی نمی‌کند، بنا بر این اگر هنوز از برنامه‌های 32 بیتی استفاده می‌کنید، نیاز دارید که «کاتالینا» را در یک حجم جداگانه (volume) بر روی مک خود به روز رسانی یا اجرا کنید و «موهاوی» را در یک حجم جداگانهٔ دیگر.

بیشتر بخوانید: «روش پارتیشن‌بندی هارد دیسک یا ایجاد یک حجم در مک»

حرف آخر

«کاتالینا» برخی از ویژگی‌های جدید درخشانی را به مک اضافه می‌کند، اما آیا دلیل عاقلانه‌ای برای ارتقاء از «موهاوی» به «کاتالینا» وجود دارد؟

«پروژهٔ کاتالیست» به این معنی است که برنامه‌های شخص ثالث iOS راهی مک می‌شوند که بسیار عالی است، اما ممکن است که آنها در نسخه‌های «موهاوی» یا نسخه‌های قدیمی‌تر macOS اجرا شوند، که در این صورت این نمی‌تواند دلیل خوبی برای به روز رسانی باشد.

ویژگی برجستهٔ دیگر، امکان استفاده از آیپد به عنوان صفحه نمایش دوم بدون نیاز به نرم‌افزار شخص ثالث امکانپذیر است، و عملکرد اپل بسیار عالی و بسیار ساده به نظر می‌رسد. ما حتی فکر می‌کنیم این به اپل کمک خواهد کرد تا چند آیپد دیگر هم بفروشد.

به نظر می‌رسد Find My مانند سایر ارتقاءهای موجود در برنامه‌های مک در «کاتالینا»، برای کاربران مک بسیار عالی باشد. و ما نمی‌خواهیم درگذشت iTunes را عزاداری کنیم - چرا که مغرور و در هم ریخته شده بود.

اگر به برنامه‌های 32 بیتی احتیاج دارید، احتمالاً نمی‌خواهید به روز رسانی کنید، اما اگر در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنید، هیچ دلیلی برای عدم به روز رساینی «کاتالینا» وجود ندارد، به هر حال «کاتالینا» رایگان است.

 

 

پی‌نوشت:

* Mojave در زبان انگلیسی «موهاوی» تلفظ می‌شود و خود توسعه دهندگان «مک او اس» نام آن را «موهاوی» تلفظ می‌کنند. و البته در بعضی زبان‌ها «موخاوه» هم تلفظ می‌شود. و در ایران نیز «موهاوی» تلفظ می‌شود. به صورت کلی تمام تلفظ‌های ذکر شده برای اشاره به نام صحرایی در جنوب غربی آمریکا و سیستم عامل مک او اس صحیح هستند، و به دلیل رایج بودن تلفظ «موهاوی» در ایران، ما از این تلفظ استفاده می‌کنیم.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
اما اپل واقعا به یک درامر متفاوت می زند. من قبلاً می گفتم که اپل باید سونی این تجارت باشد، اما در واقعیت، فکر می کنم اپل باید اپل این تجارت باشد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘