بررسی کامل مانیتور استودیو دیسپلی اپل

8
شهریور 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 11 دقیقه
0 نظر 1293 بازدید

بررسی کامل مانیتور استودیو دیسپلی اپل

این مانیتور مقرون به صرفه‌ترین صفحه نمایش اپل است، اما هنوز هم نزدیک به 2000 دلار قیمت دارد. برای بررسی کامل مانیتور استودیو دیسپلی اپل با سافت مک همراه باشید.

-----

 

نقاط مثبت:

  • طراحی زیبا
  • کیفیت تصویر مناسب
  • صدای مکانمند شگفت‌انگیز
  • دوربین 12 مگاپیکسلی با زاویه دید فوق عریض همراه با Center Stage

نقاط منفی:

  • شروع قیمت بالا و ارتقاء پرهزینه
  • بدون HDR یا ProMotion
  • تعویض پایه بعد از خرید نیاز به تماس با سرویس خدمات دارد

نظر ما: به عنوان یک صفحه نمایش، استودیو دیسپلی (Studio Display) یک جایگزین مقرون به صرفه برای Pro Display XDR است. خریداران از داشتن آن لذت خواهند برد، اما شما می‌توانید با تهیه‌ی یک صفحه نمایش غیر اپلی، مبلغی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

 

بررسی کامل مانیتور استودیو دیسپلی

هنگامی که اپل پس از پنج سال و در ژوئن 2016 فروش Thunderbolt Display را متوقف کرد، بلافاصله از بازار حذف نشد، بلکه چند ماه صبر کرد تا موجودی آن تمام شود. با این حال، اپل به جای عرضه‌ی یک صفحه نمایش جدید به عنوان جایگزین آن، با شرکت ال جی الکترونیک همکاری کرد و در پایان سال 2016 نمایشگرهای UltraFine 4K و UltraFine 5K را معرفی کرد.

بنابراین برای نزدیک به سه سال، صفحه نمایش رسمی اپل نمایشگرهای UltraFine ال جی بودند. مانیتورهای ال جی صفحه نمایش‌های خوبی بودند، اما طراحی آن مانند هر صفحه نمایش معمولی PC بود. به نظر می‌رسید که همکاری اپل با ال جی بر جنبه‌های فنی صفحه نمایش متمرکز است. ما اصلاً آن را دست‌کم نمی‌گیریم، اما یکی از دلایلی که مشتریان اپل محصولات این شرکت را دوست دارند این است که طراحی کیفیت بالای اپل بسیار جذاب است.

مانیتورهای UltraFine ال جی در فروشگاه اپل موجود بودند و زمانی که شخصی یک مک مینی خریداری می‌کرد این مانیتورها به او پیشنهاد می‌شد. طولی نکشید که این فکر به ذهن ما خطور کرد که اپل اصلاً علاقه‌ای به حضور در بازار مانیتور ندارد.

سپس در سال 2019، اپل Pro Display XDR را عرضه کرد، یک مانیتور مستقل بسیار گران قیمت که به عنوان لوازم جانبی برای مک پروی در حال تناسخ فروخته می‌شود. قیمت این صفحه نمایش از 4.999 دلار بدون پایه (که قیمت پایه آن 999 دلار دیگر است) شروع می‌شود. اما این مانیتوری نبود که حتی دو آتشه‌ترین کاربران اپل نیز بتوانند بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند. اما طراحی آن از هر نظر اپلی بودن آن را فریاد می‌زد و همه ما به این فکر می‌کردیم که چه می‌شد اگر اپل نسخه‌ای از آن را برای عموم نیز تولید کند.

بررسی کامل مانیتور استودیو دیسپلی اپل

استودیو دیسپلی آغاز ورود اپل به بازار مانیتورهای مصرفی است

حالا این فکر تحقق یافته است و استودیو دیسپلی اینجاست. در حالی که به مرور همراه با مک استودیو جدید به بازار عرضه می‌شود، می‌توان از آن همراه با هر مک‌ی که اپل می‌فروشد استفاده کرد. استودیو دیسپلی که قیمت آن از 1.599 دلار شروع می‌شود، قطعاً مقرون به صرفه‌تر از Pro Display XDR است، اما همچنان گران است و مانیتورهای مشابهی با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر در دسترس هستند.

اما سؤال اینجاست که آیا استودیو دیسپلی ارزش این قیمت را دارد؟ این امر به این بستگی دارد که چقدر به طراحی اپل، کیفیت تصویر و یکی از ویژگی‌های کلیدی یعنی دوربین داخلی و ویژگی Center Stage اهمیت می‌دهید.

 

آی‌مک بدون مک

استودیو دیسپلی یک طراحی با جوهره اصلی اپل است که بدنه و پایه نقره‌ای آن از آلومینیوم ساخته شده است. صفحه نمایش 27 اینچی 5K رتینا به خودی خود باریک بوده و ضخامت آن 1.2 اینچ است و دارای یک حاشیه مشکی باریک 0.5 اینچی است. به طور کلی، استودیو دیسپلی همراه با پایه قابل تنظیم آن 18.8 اینچ ارتفاع، 24.5 اینچ عرض و 6.6 اینچ عمق دارد. این مانیتور در کنار صفحه نمایش معمولی PC شما که معمولاً یک قاب پلاستیکی سیاه دارد، خودنمایی می‌کند.

بررسی کامل مانیتور استودیو دیسپلی اپل

ضخامت حاشیه‌های مشکی استودیو دیسپلی حدود نیم اینچ است

در واقع، استودیو دیسپلی شبیه یک آی‌مک بدون چانه و بزرگ‌تر است. قبل از عرضه این مانیتور، شایعاتی مبنی بر اینکه اپل قصد دارد یک آی‌مک یا آی‌مک پرو جدید 27 اینچی را عرضه کند، منتشر شده بود. اما هیچ آی‌مک‌ی در طول رویداد Peek Performance اپل مشاهده نشد و در واقع این شرکت بلافاصله پس از آن، تولید آی‌مک 27 اینچی مبتنی بر اینتل را متوقف کرد. ممکن است منابع آن شایعات استودیو دیسپلی را با آی‌مک اشتباه گرفته باشند.

استودیو دیسپلی دارای پایه‌ای است که قابلیت تنظیم شیب از 5- درجه به پایین تا 25+ درجه به بالا را دارد. این صفحه نمایش مانند Pro Display XDR بین حالت افقی و عمودی نمی‌چرخد. همچنین می‌توانید پایه‌ای تهیه کنید که حدود چهار اینچ تنظیم ارتفاع را امکانپذیر می‌کند، اما قیمت آن ارزان نیست. قیمت پایه‌ای که شیب و ارتفاع آن قابل تنظیم است 400 دلار بیشتر است که قیمت استودیو دیسپلی را به 1.999 دلار افزایش می‌دهد. (به خاطر داشته باشید که اندازه پایه‌ای که شیب و ارتفاع آن قابل تنظیم است 8.1 اینچ است که کمی بزرگ‌تر از پایه‌ای است که فقط شیب آن را می‌توان تغییر داد، تا هنگام بالا یا پایین آوردن صفحه نمایش بتواند به درستی تعادل را حفظ کند.)

اپل همچنین استودیو دیسپلی را همراه با یک آداپتور VESA بدون هزینه اضافی به فروش می‌رساند که در صورت تمایل بتوانید آن را به دیوار نصب کنید، از یک بازوی مانیتور استفاده کنید یا یک پایه شخص ثالث دیگری که ترجیح می‌دهید داشته باشید.

MacRumors گزارش داد که پایه استودیو دیسپلی را می‌توان پس از خرید تغییر داد، اما نیاز به انجام سرویس توسط یک فروشگاه اپل یا یک ارایه دهنده خدمات مجاز اپل دارد. بنابراین، به عنوان مثال، اگر استودیو دیسپلی را با پایه استانداردی که که فقط می‌توان شیب آن را تنظیم کرد خریداری کنید و بعداً تصمیم بگیرید که پایه‌ای را می‌خواهید که هم ارتفاع و هم شیب آن قابل تنظیم است، باید با سرویس خدماتی هماهنگ کرده و مانیتور را به آنجا ببرید. هزینه خدمات در این گزارش ذکر نشده است.

بررسی کامل مانیتور استودیو دیسپلی اپل

پایه‌ای که شیب آن قابل تنظیم است همراه با مدل 1.599 دلاری عرضه می‌شود

 

کاملاً واضح اما نه سریع

استودیو دیسپلی دارای رزولوشن اختصاصی 2880 × 5120 با 218 پیکسل در هر اینچ است. دارای 600 نیت روشنایی، پشتیبانی از طیف رنگی P3 و True Tone است. ضمن اینکه، ویژگی‌های صفحه نمایشی وجود دارد که استودیو دیسپلی فاقد آنها است: HDR (محدوده دینامیکی بالا)، نرخ تازه‌سازی بالا، یا ProMotion (توانایی تطبیق نرخ تازه‌سازی بر اساس آنچه نمایش داده می‌شود). همچنین نسبت روشنایی و کنتراست کمتری نسبت به Pro Display XDR دارد، اگر چه شما آنقدرها هم متوجه آن نخواهید شد.

صفحه نمایش در این بررسی دارای شیشه نیمه براق استاندارد است و بازتاب خیره کننده در نورپردازی عادی محیط اداری قابل کنترل است. اگر چراغ‌هایی آزار دهنده دارید، اپل شیشه‌ای با بافت نانو ارائه می‌کند که سطحی شبیه به آنچه در آی‌مک 17 اینچی ارائه شده دارد. وقتی در سال 2020 آی‌مک 27 اینچی را بررسی کردیم، واحد بررسی با شیشه‌های نانوبافت تجهیز شد و نورهای دفتر کار عملاً بازتابی نداشت. در آن زمان نوشتیم که «بسیار رضایت‌بخش» بود، بنابراین اگر نداشتن بازتاب برای شما اهمیت دارد، احتمالاً ارزش هزینه کردن 300 دلار بیشتر را دارد.

بررسی کامل مانیتور استودیو دیسپلی اپل

استودیو دیسپلی دارای 9 حالت مرجع است که می‌توانند در تنظیمات برگزیده سیستم Display فعال شوند

مانیتورهای اپل همیشه کیفیت تصویر بسیار خوبی را تولید کرده‌اند و استودیو دیسپلی نیز همچنان این سنت را ادامه می‌دهد. رنگ‌ها غنی هستند، کنتراست خوب است و روشنایی برای اکثر کارها مناسب است. ما هیچ پیکسل سوخته یا مشکل‌داری پیدا نکردیم، و سرتاسر صفحه نمایش دارای نور یکنواخت بود. استودیو دیسپلی یک صفحه نمایش بسیار مناسب برای نگاه کردن به آن در تمام طول روز است.

 

یک تراشه آیفون نمایش دادن را اجرا می‌کند

جالب اینجاست که استودیو دیسپلی دارای یک سیستم مبتنی بر یک تراشه A13 Bionic است. همان تراشه‌ای که به عنوان قلب آیفون 11، نسل دوم آیفون SE و نسل نهم آیپد استفاده می‌شود. چرا یک مانیتور به پردازنده نیاز دارد؟ سه دلیل بسیار خوب برای این کار وجود دارد.

اولین دلیل، ویژگی Center Stage است. استودیو دیسپلی دارای یک دوربین 12 مگاپیکسلی با زاویه دید فوق عریض است، مانند دوربینی که در آیپد وجود دارد، و به مک دوربینی می‌دهد که بهتر از دوربین‌های آی‌مک و مک‌بوک است. مانند آیپدها، Center Stage دوربین را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که شما همیشه در کادر قرار داشته باشید. این یک ویژگی بسیار سودمند است که باید در آی‌مک و مک‌بوک‌ها نیز وجود می‌داشت و بدون هیچ مشکلی بر روی استودیو دیسپلی کار می‌کند. به نظر ما، کیفیت تصویر دوربین خوب به نظر می‌رسد، اما سایر بررسی کنندگان کیفیت پایین‌تری را تجربه کرده‌اند و اپل گفته است که یک بروزرسانی برای رسیدگی به دوربین منتشر خواهد کرد.

دلیل دیگر استفاده از تراشه A13 سیری است. استودیو دیسپلی دارای یک آرایه سه میکروفونه همراه با شکل‌دهی پرتو جهت‌دار است. بنابراین می‌توانید از سیری کمک بخواهید و صدای شما را با صدای بلند و واضح می‌شنود. شکل‌دهی پرتو نیز در هنگام تماس‌های ویدیویی و ضبط صوت، با تمرکز بر صدای شما و نه نویز پس‌زمینه، وارد عمل می‌شود. در آزمایش ما، میکروفون‌های صفحه نمایش هرگز اشتباه نکردند.

آخرین دلیل مرتبط با تراشه A13 صدای مکانمند است. استودیو دیسپلی دارای شش بلندگو است که از هر مانیتوری که ما استفاده کرده‌ایم صدای بهتری دارند. هنگامی که در مقابل آن نشسته‌ایم، بلندگوها کار خود را به خوبی انجام می‌دهند و شما را در صدایی واضح و قدرتمند غوطه‌ور می‌کنند. آنها در تماس‌های ویدیویی، پخش موسیقی و نمایش فیلم عالی عمل می‌کنند، اما اگر مانند من صدای بم‌تر را ترجیح می‌دهید، ممکن است بخواهید از یک ساب‌ووفر شخص ثالث استفاده کنید.

این سه ویژگی برای استفاده از A13 Bionic به اندازه کافی ارزشمند به نظر می‌رسند، اما ما نمی‌توانیم به این فکر نکنیم که این امکان وجود دارد که استودیو دیسپلی بتواند کارهای بیشتری انجام دهد. جیسون کراس (Jason Cross) معتقد است که استودیو دیسپلی به عنوان یک پخش کننده مستقل اپل تی وی عالی خواهد بود. این از نظر فنی ممکن است، ولی مانیتور نباید دارای اتصال شبکه داخلی باشد. اپل در مورد ارتقاءهای احتمالی اظهار نظر نمی‌کند، اما امکانات جالب زیادی در این مانیتور وجود دارد.

بررسی کامل مانیتور استودیو دیسپلی اپل

استودیو دیسپلی اپل دارای چهار پورت، یک Thunderbolt 3 و چهار USB-C است

استودیو دیسپلی دارای چهار پورت در قسمت پشت است. پورت Thunderbolt 3 به کامپیوتر متصل می‌شود و می‌تواند تا 96 وات برق ارائه دهد که برای شارژ سریع مک‌بوک پرو 14 اینچ کافی است. سه پورت دیگر USB-C هستند که برای اتصال دستگاه‌های جانبی استفاده می‌شوند و همچنین برق کافی برای شارژ آیفون یا آیپد را تأمین می‌کنند.

 

طراحی عالی

هیچ شکی در مورد کیفیت استودیو دیسپلی وجود ندارد. این یک صفحه نمایش همه فن حریف است که برای استفاده عمومی و محیط‌های تولیدی کاملاً مناسب است. اما سؤالی که با آن شروع کردیم باقی مانده است: آیا استودیو دیسپلی ارزش این قیمت را دارد؟ یک مانیتور با شیشه استاندارد و پایه‌ای با قابلیت تنظیم شیب یا یک پایه VESA قیمت آن 1.599 دلار است. این مبلغ در حال حاضر زیاد است، و وقتی 400 دلار دیگر برای داشتن پایه‌ای که قابلیت تنظیم شیب و ارتفاع و یا 300 دلار برای شیشه بافت نانو اضافه می‌کنید، می‌تواند تا 2.299 دلار برسد.

حتی قیمت پایه آن که 1.599 دلار است می‌تواند برای کاربران عادی مک بسیار زیاد باشد. در مقام مقایسه، مانیتور UltraFine ال جی که اکنون دیگر تولید نمی‌شود و استودیو دیسپلی جایگزین آن شده است، هنوز با قیمت 1.470 دلار در آمازون موجود است. مانیتور UltraFine ویژگی Center Stage را ندارد، وبکم آن چندان خوب نیست و اسپیکر آن با تنظیمات اپل مطابقت ندارد. اما اگر به این چیزها نیاز ندارید، در قسمت نمایش بسیار شبیه هستند و دارای پایه‌ای با قابلیت تنظیم شیب و ارتفاع است. بنابراین بیش از 500 دلار صرفه‌جویی خواهید کرد. متأسفانه، به غیر از UltraFine ال جی، مانیتور 27 اینچی 5K دیگری پیدا نخواهید کرد. ممکن است بتوانید یک صفحه نمایش 4K پیدا کنید که دارای روشنایی، کنتراست و سایر ویژگی‌های کیفیت تصویر باشد که به خوبی با استودیو دیسپلی مقایسه شود، اما باید در رزولوشن پیکسل و اندازه صفحه کوتاه بیایید.

بررسی کامل مانیتور استودیو دیسپلی اپل

مک استودیو با صفحه نمایش 24 اینچی UltraFine 4K ال جی به خوبی کار می‌کند

اینکه آیا استودیو دیسپلی ارزش این قیمت را دارد یا خیر، بستگی به نیاز شما و آنچه می‌خواهید دارد. اگر فقط به یک مانیتور نیاز دارید، اما پولی برای خرید یک Pro Display XDR ندارید، استودیو دیسپلی مناسب است. اگر یک کاربر معمولی هستید که هرازگاهی ویدیویی در iMovie می‌سازید، یا برخی از ویرایش‌های سبک عکس یا کارهای خلاقانه دیگر را انجام می‌دهید، از استودیو دیسپلی لذت خواهید برد، اما می‌توانید با خرید یک مانیتور غیر اپلی، چند دلار صرفه‌جویی کنید. اگر باید جدیدترین طراحی اپل را داشته باشید، هیچ جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد.

همچنین بخوانید:

روش استفاده از صفحه نمایش دوم با یک مک

آموزش اشتراک‌گذاری صفحه نمایش در مک، آیپد و آیفون

روش استفاده از یک آیپد به عنوان صفحه نمایش دوم همراه با مک

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
هر زمان که خود را در کنار اکثریت دیدید، زمان مکث و تأمل فرا رسیده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘