آموزش پاک کردن کش در مک

10
اردیبهشت 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 16 دقیقه
0 نظر 5960 بازدید

آموزش پاک کردن کش در مک

حافظه کش (Cache) یا حافظه پنهان داده‌هایی هستند که مک برای سرعت بخشیدن به فرآیندها از آنها استفاده می‌کند. اما کش فضای مک را نیز اشغال می‌کند. در این مقاله یاد می‌گیرید که چگونه انواع مختلف کش را پاک کنید و چه کشی را به حال خود رها کنید. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

شاید مک شما به خوبی قبل اجرا نمی‌شود. ممکن است یک یا چند برنامه رفتار غیرعادی داشته باشند. شاید هم نگران حریم خصوصی خود در فضای آنلاین یا آنچه شرکت‌ها و توسعه دهندگان برنامه‌ها در مورد شما می‌دانند، هستید. همه‌ی اینها دلایل خوبی برای پاک کردن کش مک هستند. اما قبل از اینکه به روش انجام این کار بپردازیم، توضیح خواهیم داد که کش یا حافظه‌ی پنهان چیست، چرا پاک کردن آن می‌تواند به نفع شما باشد، چگونه می‌توانید کش خود را پاک کنید، و چرا باید مراقب آنچه که حذف می‌کنید باشید.

 

حافظه کش یا حافظه پنهان چیست؟

حافظه کش یا حافظه پنهان داده‌هایی هستند که مک شما آنها را برای کمک به سرعت بخشیدن به فرآیندهای مختلف ذخیره می‌کند.

احتمالاً در مورد کش مرتبط با مرورگرهای وب شنیده‌اید. اینها اطلاعاتی هستند که در مک شما دانلود و ذخیره می‌شوند تا دفعه‌ی بعد که از همان وبسایت بازدید می‌کنید، بخشی از داده‌های آن سایت قبلاً دانلود شده هستند، بنابراین صفحه‌ی سایت سریع‌تر باز می‌شود.

در میان سایر چیزها، کش مرورگر به این معنی است که می‌توانید سریع‌تر وب را مرور کنید، که به نظر چیز خوبی است، اما در واقع معایبی نیز دارد. یکی از معایب آن این است که ممکن است صفحه‌ی سایت بروزرسانی شده باشد اما شما در حال مرور یک نسخه کش قدیمی از آن صفحه وب باشید. عیب دیگر این است که حافظه کش مرورگر شما - که شامل کوکی‌ها و ردیاب‌ها می‌شود - می‌تواند در هنگام مرور وب، اطلاعاتی در مورد شما را به وبسایت‌ها و تبلیغ کنندگان بدهد. این مورد می‌تواند از نظر حفظ حریم خصوصی نگران کننده باشد.

علاوه بر کش مرورگر، دو نوع کش دیگر نیز وجود دارد: کش سیستم و کش برنامه. کش برنامه یا حافظه پنهان برنامه، که گاهی اوقات با عنوان کش کاربر نیز شناخته می‌شود، داده‌های ذخیره شده‌ی مرتبط با برنامه‌های شما هستند تا لازم نباشد هر بار که از برنامه‌ای استفاده می‌کنید، مجدداً بارگیری شوند. این یعنی که برنامه‌های شما می‌توانند سریع‌تر اجرا شوند. در این مورد نیز، با این که می‌تواند سودمند باشد، اما معایبی نیز دارد. به عنوان مثال، اگر با تصاویر رزولوشن بالا یا فایل‌های ویدیویی حجیم کار می‌کنید، کامپیوتر شما ممکن است داده‌های زیادی مربوط به ویرایش‌هایی که بر روی آنها انجام داده‌اید را ذخیره کند.

به همین صورت، اگر در مک خود بازی می‌کنید، متوجه خواهید شد که در حال از دست دادن فضا برای ذخیره کردن بازی‌ها هستید. داده‌های برنامه می‌تواند فضای زیادی را اشغال کند و در صورتی که مدت زیادی از برنامه استفاده نمی‌کنید، بعید است که به داده‌های کش که همچنان در مک شما در کمین نشسته‌اند نیاز داشته باشید.

کش سیستم یا حافظه پنهان سیستم، همان طور که می‌توانید انتظار داشته باشید، داده‌هایی هستند که توسط مک او اس ایجاد می‌شود و به مک شما کمک می‌کند تا خیلی روان و بدون مشکل اجرا شود. از آنجایی که کش سیستم با سیستم عامل مرتبط است، توصیه می‌کنیم که آن را پاک نکنید، مگر اینکه از ابزار خاصی برای این کار استفاده کنید.

اگر ندانید که چه کاری دارید انجام می‌دهید، پاک کردن کش یک کار پر خطر محسوب می‌شود، و پاک کردن کش سیستم حتی خطر بیشتری به دنبال دارد، زیرا ممکن است به طور تصادفی همان فایل‌هایی را پاک کنید که باعث می‌شوند مک شما بدون مشکل کار کند.

نوع دیگری از داده‌های کش نیز وجود دارد که نتیجه‌ی سندباکس کردن بین برنامه‌ها است، اما با ری‌استارت کردن مک، این داده‌ها نیز حذف می‌شوند.

آموزش پاک کردن کش در مک

 

چرا باید حافظه کش را پاک کنیم؟

این که بخواهید حافظه کش را پاک کنید، چند دلیل می‌تواند داشته باشد. معمولاً کاربران مک به این دلیل که فضای ذخیره‌سازی مک آنها در حال پر شدن است می‌خواهند حافظه کش را پاک کنند و تصور می‌کنند که پاک کردن حافظه کش می‌تواند چند گیگابایت فضای خالی برایشان مهیا سازد.

ممکن است شما با رفتن به مسیر About This Mac > Storage تعجب کرده باشید که Other و System چیست و چرا این همه از فضای ذخیره‌سازی شما به این دسته از داده‌ها اختصاص یافته است. در ادامه‌ی مقاله به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

نکته‌ای که در این مورد باید به آن توجه داشت این است که پاک کردن کش لزوماً فضا را آزاد نمی‌کند، زیرا مک شما بسیاری از این فایل‌های کش را مجدداً ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از دلایل پاک کردن کش، عیب‌یابی و رفع مشکل است. ممکن است مک شما، یا فقط یک برنامه‌ی خاص، ضعیف اجرا می‌شود و بخواهید با پاک کردن کش، آن مشکل را برطرف کنید. احتمالاً این آخرین راه‌حل بعد از راه‌اندازی مجدد برنامه‌ی دردسرساز، ری‌استارت کردن مک و احتمالاً حذف و نصب مجدد برنامه خواهد بود.

همچنین ممکن است در مورد داده‌های شخصی خود و روش استفاده‌ی یک برنامه یا وبسایت از آنها نگران باشید، که دلیل خوبی برای این است تا هرازگاهی حافظه کش مرورگر خود را پاک کنید.

دلیل دیگر برای پاک کردن حافظه کش مرورگر این است که متوجه می‌شوید وبسایتی که استفاده می‌کنید به روز نیست. اگر کش مرورگر را پاک نکنید، ممکن است متوجه شوید که در حال استفاده از یک صفحه‌ی وب درست به همان صورتی که آخرین بار از آن بازدید کرده‌اید، هستید.

 

چه چیزهایی را می‌توانید پاک کنید؟

تحت هیچ شرایطی نباید تمام حافظه کش خود را پاک کنید. اگر به انجام کاری با چنین شدتی فکر می‌کنید، احتمالاً بهتر باشد که مک خود را پاک کرده و یک نصب تمیز مک او اس انجام دهید.

دلیل اینکه می‌گویم نباید تمام حافظه کش پاک شود این است که برخی از این فایل‌ها برای اجرای عادی مک شما موردنیاز هستند. اگر ناخواسته فایل‌های کش را حذف کنید، ممکن است چیزی خراب شود.

حذف کردن حافظه کش مربوط به یک برنامه نیز می‌تواند مشکل‌ساز شود. برخی از برنامه‌ها اطلاعات مهم کاربر را در پوشه‌های حافظه کش نگه می‌دارند و ممکن است بدون آن عمل نکنند. همچنین اگر در وسط یک پروژه‌ی سنگین در فتوشاپ یا پریمیر پرو باشید و حافظه کش مرتبط با آن را پاک کنید، این کار می‌تواند برای شما بسیار زحمت‌آور باشد.

آموزش پاک کردن کش در مک

هر دوی اینها دلیل خوبی برای پشتیبان‌گیری از مک قبل از پاک کردن حافظه کش یا حافظه پنهان هستند. در این صورت اگر مشکلی پیش آمد، می‌توانید مک خود را به حالت قبل از مداخله بازیابی کنید، یا حداقل فایل‌های کش را به پوشه‌ای که آنها را از آنجا حذف کرده‌اید برگردانید. در این مورد می‌توانید مقاله‌ی دیگر ما با عنوان روش تهیه نسخه پشتیبان از مک را مطالعه کنید.

تا اینجا در مورد چیزهایی که نباید پاک کنید - یا حداقل باید مراقب مواردی که پاک می‌کنید باشید - صحبت کردیم. اما در مورد مواردی که می‌توانید به طور ایمن پاک کنید چطور؟

پیشنهاد ما این است که شما می‌توانید فایل‌های کش مربوط به برنامه‌هایی را که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنید، حذف کنید. مخصوصاً اگر حافظه کش مربوط به برنامه‌ای باشد که از مک خود حذف کرده‌اید، در این صورت می‌توانید با اطمینان حافظه پنهان مرتبط با آن را حذف کنید. در واقع، یک برنامه‌ی حذف کننده (uninstaller) مناسب، حافظه کش مرتبط با آن برنامه را نیز پاک می‌کند. اما متأسفانه هیچ تضمینی وجود ندارد.

کش مرورگر جزو آن دسته از حافظه‌های پنهان است که می‌توانید در مورد حذف آن کاملاً مطمئن باشید. مضرات نگهداشتن آن می‌تواند بیشتر از مزایای پاک کردن آن باشد. ضمن اینکه پاک کردن حافظه کش مرورگر می‌تواند آزار دهنده نیز باشد، مخصوصاً وقتی بعد از آن متوجه می‌شوید که حالا باید اطلاعات ورود و دیگر داده‌هایی را که قبلاً به صورت خودکار تکمیل می‌شد را مجدداً وارد کنید.

 

روش پاک کردن حافظه کش

در ادامه، ما به هر نوع حافظه کش به طور جداگانه خواهیم پرداخت زیرا فرآیند پاک کردن آنها متفاوت است. همچنین روش پاک کردن کش به صورت دستی را پوشش خواهیم داد و در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به برخی از ابزارهای شخص ثالثی که در صورت نگران بودن در مورد اشتباه کردن می‌توانید از آنها استفاده کنید.

قبل از شروع، ممکن است برایتان سؤال پیش آمده باشد که آیا اپل ابزار لازم برای حذف سریع فایل‌های کش را در اختیار شما قرار می‌دهد یا خیر.

در مک او اس می‌توانید بر روی آرم اپل در منوی بالای صفحه نمایش کلیک کرده و به مسیر About This Mac > Storage بروید.

این کار شما را به یک تفکیک فضای ذخیره‌سازی در مک می‌برد و نشان می‌دهد که در کجا فایل‌هایی وجود دارد که ممکن است بخواهید آنها را پاک کنید یا به آیکلود منتقل کنید تا فضا آزاد شود.

آموزش پاک کردن کش در مک

ممکن است بخش بزرگی به نام Other یا System یا هر دو را مشاهده کنید و از خودتان بپرسید که آیا می‌توانم به راحتی آنها را حذف کنم. متأسفانه، شما نمی‌توانید به آسانی فایل‌های هیچکدام از این دو بخش را از این طریق حذف کنید. اما می‌توانید راه‌های دیگری را برای آزاد کردن فضا مشاهده کنید. در این مورد می‌توانید دو مقاله‌ی دیگر ما با عنوان روش حذف فضای ذخیره‌سازی Other در مک و همچنین آموزش پاکسازی فضای ذخیره‌سازی System در مک را مطالعه کنید.

 

روش پاک کردن حافظه کش مرورگر

روش پاک کردن حافظه کش مرورگر بستگی به مرورگری دارد که از آن استفاده می‌کنید، که می‌تواند سافاری، کروم، فایرفاکس یا هر مرورگر دیگری باشد.

اگر کاربر مرورگر سافاری هستید، فرآیند پاک کردن حافظه کش به شرح زیر است:

  1. مرورگر سافاری را باز کنید. از منوی سافاری Preferences (ترجیحات) را انتخاب کنید.
  2. بر روی Advanced (پیشرفته) کلیک کنید.
  3. باید نمای توسعه دهنده را روشن کنید، بنابراین بر روی Show Develop Menu in Menu bar (نمایش منوی توسعه دهنده در نوار منو) کلیک کنید.
  4. اکنون یک گزینه جدید Develop را در منو مشاهده خواهید کرد. بر روی آن کلیک کنید.
  5. بر روی Empty Caches (خالی کردن کش‌ها) کلیک کنید.
  6. همچنین می‌توانید کلیدهای ترکیبی Option/Alt + Command + E را فشار دهید.

آموزش پاک کردن کش در مک

این کار حافظه کش مرورگر سافاری شما را پاک می‌کند. همچنین ممکن است بخواهید تاریخچه مرورهای خود را نیز پاک کنید. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در منو بر روی History (تاریخچه) کلیک کنید.
  2. بر روی Clear History (پاک کردن تاریخچه) کلیک کنید.

در نهایت، با دنبال کردن مراحل زیر می‌توانید کوکی‌ها را نیز حذف کنید:

  1. به مسیر Safari > Preferences بروید.
  2. بر روی Privacy (حریم خصوصی) کلیک کنید.
  3. بر روی Manage Website Data (مدیریت داده‌های وبسایت) کلیک کنید.
  4. بر روی Remove All (حذف همه) کلیک کنید (یا به سایت‌های مختلف بروید و انتخاب کنید که ارسال کوکی‌ها به آنها اجازه داده شود یا خیر).
  5. گزینه‌ی Block all cookies (مسدود کردن همه کوکی‌ها) را انتخاب کنید تا کوکی‌ها در آینده نیز متوقف شوند.

فقط توجه داشته باشید که حذف این داده‌ها می‌تواند به این معنی باشد که از وبسایت‌هایی خارج شده‌اید که قبلاً می‌توانستید به طور خودکار وارد آنها شوید.

 

روش پاک کردن کردن حافظه کش سیستم

در ادامه، روش پاک کردن کش سیستم را بررسی خواهیم کرد:

یک هشدار قبل از شروع: فقط محض احتیاط و برای زمانی که ممکن است مشکلی پیش بیاید، یک نسخه پشتیبان تهیه کنید! در این صورت، اگر به صورت ناخواسته چیز مهمی را حذف کنید، حداقل می‌توانید به حالت قبل برگردید. اگر نگران اشتباه کردن هستید و دچار ترس شده‌اید، نرم‌افزارهای زیر را مرور کنید و یکی از آنها را انتخاب کنید تا با خیالی آسوده این کار را برای شما انجام دهد.

  1. Finder را باز کنید.
  2. به مسیر Go > Go to Folder بروید.
  3. متن زیر را تایپ کنید.
Library/Caches/
  1. بر روی Go کلیک کنید.
  2. هر پوشه را باز کرده و انتخاب کنید که چه چیزی باید حذف شود. می‌توانید محتویات پوشه را مرتب‌سازی (sort by) کنید.
  3. Data Modified (داده‌های اصلاح شده) برای مشاهده‌ی مواردی که اخیراً اضافه نشده است.
  4. کش‌ها را به سطل زباله بکشید.
  5. فراموش نکنید که سطل زباله‌ی خود را خالی کنید.

آموزش پاک کردن کش در مک

این یک فرآیند طولانی و خسته کننده است که خطرناک نیز هست. بنابراین اگر ترجیح می‌دهید که تمام روز خود را صرف بازیابی نکنید و خطر حذف کردن چیزی که نباید حذف شود را به جان نخرید، توصیه می‌کنیم که از یکی از برنامه‌های زیر استفاده کنید.

 

روش پاک کردن حافظه کش برنامه‌ها

در کنار به دست آوردن مقداری فضای خالی، پاک کردن حافظه کش برنامه‌ها کاری است که اگر یک برنامه به درستی عمل نمی‌کند یا می‌خواهید سرعت برنامه‌ی خاصی را افزایش دهید، ممکن است مفید باشد. اما توجه داشته باشید که اگر فایل‌های کش برنامه‌ای را حذف کنید می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. یعنی فایل‌هایی را پاک کنید که برای عملکرد صحیح و سرعت برنامه موردنیاز است. به همین دلیل، باز هم توصیه می‌کنیم که قبل از شروع پاک کردن حافظه کش، از سیستم خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

  1. Finder را باز کنید.
  2. به مسیر Go > Go to Folder بروید.
  3. متن زیر را تایپ کنید (توجه داشته باشید که این بار به یک ~ نیاز دارید، که در کنار کلید حرف Z است).
~/Library/Caches/
  1. بر روی Go کلیک کنید.
  2. هر پوشه را باز کرده و انتخاب کنید که چه چیزی باید حذف شود.
  3. کش‌ها را به سطل زباله بکشید.
  4. سطل زباله را خالی کنید.

آموزش پاک کردن کش در مک

باز هم تکرار می‌کنیم، اگر در مورد کاری که انجام می‌دهید صد در صد مطمئن نیستید، توصیه می‌کنیم که از یک برنامه‌ی اختصاصی برای پاک کردن کش برنامه‌های خود استفاده کنید.

 

بهترین برنامه‌ها برای پاک کردن کش

در اینجا، مجموعه‌ای از بهترین برنامه‌ها برای پاک کردن کش مک را به شما معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آنها می‌توانید گزینه‌های موردنظر خود برای حذف فایل‌ها و حافظه کش را اجرا کنید. در میان آنها، برنامه‌ی مناسبی برای حذف فایل‌های کش از مک خود پیدا خواهید کرد.

در ادامه، سه گزینه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

روش استفاده از CleanMyMac X برای پاک کردن کش

آموزش پاک کردن کش در مک

نرم‌افزار CleanMyMac X از شرکت MacPaw ادعا می‌کند که حافظه کش شما را با خیالی آسوده پاک می‌کند و برای انجام این کار به یک Safety Database (پایگاه داده ایمن) متکی است.

نرم‌افزار CleanMy Mac را می‌توان از وبسایت MacPaw دانلود کرد. اشتراک یکساله‌ی آن 34.95 دلار هزینه دارد، اگرچه این شرکت هرازگاهی تخفیف‌هایی نیز ارائه می‌کند. از طرف دیگر، اگر مایل به خرید هر ساله‌ی آن نیستید، می‌توانید نرم‌افزار را با قیمت 89.95 دلار برای همیشه خریداری کنید. شما می‌توانید آن را به صورت رایگان دانلود کنید، اما اگر بخواهید چیزی را از مک خود پاک کنید، باید هزینه‌ی آن را پرداخت کنید. همچنین می‌توانید این نرم‌افزار را به صورت رایگان از سایت سافت مک دانلود کنید.

| دانلود رایگان نرم‌افزار CleanMy Mac از سافت مک |

  1. نرم‌افزار CleanMyMac X را باز کرده و بر روی System Junk کلیک کنید.
  2. بر روی دکمه‌ی Scan کلیک کنید. برنامه شروع به تجزیه و تحلیل سیستم شما می‌کند.
  3. پس از اتمام اسکن، پیامی را مشاهده خواهید کرد که نشان می‌دهد چقدر فضا می‌تواند آزاد کند. این شامل User Cache Files (فایل‌های کش کاربر)، System Log Files (فایل‌های گزارش سیستم)، Language Files (فایل‌های زبان)، Document Versions (نسخه‌های سند)، User Log Files (فایل‌های گزارش کاربر) و System Cache Files (فایل‌های کش سیستم) است.
  4. برای مشاهده‌ی اطلاعات بیشتر بر روی Review Details (مرور جزئیات) کلیک کنید. در اینجا جزئیات بیشتری از فایل‌های کش مختلفی که نرم‌افزار برای حذف پیشنهاد می‌کند، در اختیار دارید. بنابراین می‌توانید هر چیزی را که ترجیح می‌دهید پاک نشود را از انتخاب خارج کنید. (به عنوان مثال، ممکن است ترجیح دهید که Document Versions (نسخه‌های سند) را حذف نکنید، یا ممکن است بخواهید برخی از زبان‌ها را حفظ کنید و برخی دیگر را حذف کنید. بعلاوه، ممکن است ترجیح دهید که حافظه کش مرتبط با یک برنامه‌ی خاص را حذف نکنید).
  5. اگر با ادامه‌ی کار موافق هستید، کافیست بر روی Clean (پاک کردن) کلیک کنید. ممکن است لازم باشد که رمز عبور خود را وارد کرده و یک ابزار کمکی را نصب کنید. حالا صبر کنید تا CleanMyMac X سیستم شما را تمیز کند.

 

روش استفاده از MacCleaner Pro برای پاک کردن کش

آموزش پاک کردن کش در مک

نرم‌افزار MacCleaner Pro از شرکت Nektony گزینه‌ی دیگری است که از نظر ظاهری کاملاً شبیه CleanMyMac X است. این نرم‌افزار یک نسخه‌ی آزمایشی رایگان دارد که تقریباً کاملاً کاربری است. برای ارتقاء به نسخه‌ی پرو باید 44.95 دلار هزینه کنید.

| دانلود نرم‌افزار MacCleaner Pro از Nektony |

  1. نرم‌افزار MacCleaner Pro را باز کنید.
  2. بر روی Clean up Mac (پاکسازی مک) کلیک کنید.
  3. در اینجا انواع مختلفی از فایل‌هایی که می‌توانید حذف کنید را مشاهده می‌کنید، از جمله Caches (کش‌ها)، Installation Files (فایل‌های نصب)، Language Files (فایل‌های زبان) و Downloads (دانلودها). می‌توانید هرکدام را که نمی‌خواهید حذف شود، از انتخاب خارج کنید.
  4. بر روی Clean Up (پاکسازی) کلیک کنید.
  5. از شما خواسته می‌شود که موافقت خود با حذف فایل‌ها را تأیید کنید. بر روی Review (مرور) کلیک کنید. برای مشاهده‌ی اطلاعات بیشتر در مورد هر یک، می‌توانید بر روی فلش‌های کنار آنها کلیک کنید. هرکدام را که نمی‌خواهید حذف شود، از انتخاب خارج کنید.
  6. بر روی Clean Up (پاکسازی) کلیک کنید. رمز عبور خود را وارد کنید.

نکته‌ی مهم در مورد MacCleaner Pro این است که در حالت آزمایشی نیز کار می‌کند، نه اینکه فقط به شما نشان دهد چه چیزی را می‌توانید حذف کنید و سپس از شما بخواهد نرم‌افزار را خریداری کنید. هرچند نسخه‌ی آزمایشی محدودیت زمانی دارد.

 

روش استفاده از CCleaner برای پاک کردن کش

آموزش پاک کردن کش در مک

نرم‌افزار CCleaner نیز یک نسخه رایگان دارد که می‌توانید از وبسایت CCleaner دانلود کنید. اما شما می‌توانید این نرم‌افزار را به صورت رایگان از سایت سافت مک دانلود کنید.

| دانلود نرم‌افزار CCleaner Pro از سافت مک |

  1. نرم‌افزار CCleaner را باز کنید.
  2. بر روی زبانه‌ی Applications (برنامه‌ها) کلیک کنید.
  3. در اینجا مشاهده خواهید کرد که کدام برنامه‌ها فایل‌هایی دارند که می‌توانید آنها را حذف کنید.
  4. بر روی Analyze (تجزیه و تحلیل) کلیک کرده و منتظر بمانید تا نرم‌افزار مواردی را که می‌توانید حذف کنید، بررسی کند.
  5. سپس فایل‌های قابل حذف شدن را به شما نمایش می‌دهد. اگر برای ادامه دادن موافق هستید، بر روی Run Cleaner (اجرای پاک کننده) کلیک کنید.
  6. اخطاری مبنی بر اینکه این فرآیند فایل‌ها را برای همیشه از سیستم شما حذف می‌کند، مشاهده خواهید کرد. تأیید کنید که می‌خواهید ادامه دهید.
  7. ممکن است لازم باشد که یک ابزار کمکی را نصب کنید، در این صورت رمز عبور خود را وارد کنید.
  8. صبر کنید تا برنامه‌ی CCleaner فایل‌های کش را حذف کند.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
باور کنید که ما همه محدود به چیزی نیستیم، تنها به ما خودمان محدود می‌شویم.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘