آموزش پاک کردن کش در آیفون و آیپد برای افزایش سرعت

5
مرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 9 دقیقه
0 نظر 741 بازدید

آموزش پاک کردن کش در آیفون و آیپد برای افزایش سرعت

با پاک کردن فایل‌های کش شده، فضا را آزاد کرده و سرعت آیفون یا آیپد خود را افزایش دهید. برای آشنایی با چگونگی انجام این کار، با سافت مک همراه باشید.

-----

 

با گذشت زمان، آیفون‌ها و آیپدها به دلیل انباشت فایل‌ها و برنامه‌های ناخواسته، سرعت خود را از دست می‌دهند. شما می‌توانید با پاک کردن فایل‌های ناخواسته و مسدود کننده‌ی حافظه از روی دستگاه، تا حدودی سرعت دستگاه خود را افزایش دهید. در این مقاله، روش پاک کردن کش یا همان حافظه پنهان آیفون یا آیپد را آموزش خواهیم داد که می‌تواند افزایش سرعت را برای شما به همراه داشته باشد.

 

کش یا حافظه پنهان چیست؟

کش یا حافظه پنهان قسمتی از حافظه دستگاه شما است که در آن فایل‌های کوچک و موقت نگهداری می‌شوند. این فایل‌ها اغلب سودمند بوده و برای سرعت بخشیدن به عملکرد با اجازه دادن به CPU برای دسترسی سریع به فایل‌هایی که به طور منظم استفاده می‌شوند، در نظر گرفته شده‌اند. رایج‌ترین کاربرد آن در وبسایت‌ها است، جایی که کش یا حافظه پنهان معمولاً تصاویر محصول، تنظیمات جاوا اسکریپت و سایر موارد مرتبط را ذخیره می‌کند که باعث می‌شود در هنگام مرور، همه چیز به خوبی پیش برود. مشکل زمانی پیش می‌آید که کش یا حافظه پنهان با تعداد زیادی از این فایل‌ها که دیگر به آنها نیاز ندارید انباشته می‌شود. در این صورت پیدا کردن فایل‌های ضروری از دستگاه بیشتر طول می‌کشد و باعث کاهش سرعت کار در این فرآیند می‌شود. بنابراین، فکر خوبی است که به صورت دوره‌ای و هر چند وقت یکبار فایل‌های کش آیفون و آیپد را پاک کنید تا مطمئن شوید که دستگاه شما در بهترین حالت خود باقی می‌ماند.

یکی از مواردی که حتماً متوجه خواهید شد این است که اولین باری که پس از پاک کردن حافظه کش از یک وبسایت بازدید می‌کنید، بارگذاری آن کمی بیشتر طول می‌کشد یا حتی ممکن است مجبور شوید یک بار دیگر صفحه را رفرش کنید. اما، پس از آن، آیتم‌ها در حافظه پنهان ذخیره می‌شوند تا زمانی که دوباره به آنها نیاز داشته باشید (تا زمانی که حافظه پنهان یا کش خود را دوباره پاک کنید).

 

با ری‌استارت کردن آیفون یا آیپد، حافظه را آزاد کنید

قبل از شروع به حذف کردن چیزها از آیفون یا آیپد خودتان، بهتر است که مرحله کلاسیک خاموش و روشن کردن آن را انجام دهید. در اغلب موارد، آی او اس کار خود را به خوبی در مدیریت حافظه بدون دخالت کاربر انجام می‌دهد. اما ما متوجه شدیم که ری‌استارت کردن گاه‌به‌گاه آیفون روش خوبی برای پاک کردن حافظه و اطمینان از به راحتی اجرا شدن برنامه‌های مهم است.

فرآیند ری‌استارت کردن آیفون به سن آیفون یا آیپد شما بستگی دارد. اگر یک آیفون یا آیپد با دکمه هوم دارید، از یک روش استفاده خواهید کرد. و اگر آیفون یا آیپد شما از فیس آیدی استفاده می‌کند، دکمه هوم نخواهید داشت، که در این صورت به روش دیگری نیاز خواهید داشت.

بدون دکمه هوم:

  1. دکمه افزایش صدا را فشار دهید.
  2. دکمه کاهش صدا را فشار دهید.
  3. دکمه پاور را فشار دهید.
  4. برای خاموش کردن آیفون خود انگشت خود را بکشید.
  5. آیفون شما خاموش خواهد شد. پس از آن دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا آرم اپل ظاهر شود، سپس منتظر بمانید تا دستگاه به طور کامل راه‌اندازی شود.

در برخی از مدل‌های قدیمی آیفون، ممکن است بتوانید همزمان دکمه پاور و افزایش صدا را نگه دارید تا زمانی که گزینه slide to power off (برای خاموش شدن روی صفحه بکشید) ظاهر شود.

با دکمه هوم:

  1. در یک آیفون دارای دکمه هوم (آیفون SE و مانند آن) فقط کافیست دکمه پاور را نگه دارید تا زمانی که نوار لغزنده ظاهر شود.
  2. سپس آیفون یا آیپد شما خاموش می‌شود.
  3. فقط کافیست دکمه پاور را مجدداً فشار دهید تا دستگاه شما روشن شده و به کار خود ادامه دهد.

انجام این کار به صورت منظم، پیش از این در آیفون امری حیاتی بود، اما این روزها کمتر چنین است. با این وجود، هنوز هم می‌تواند در مدل‌های قدیمی سودمند باشد.

 

روش پاک کردن کش یا حافظه پنهان در آیفون یا آیپد

همان طور که در بالا ذکر شد، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات می‌تواند حافظه پنهان مرورگر باشد. خوشبختانه، حذف کش در مرورگر سافاری آسان است.

  1. Settings (تنظیمات) را باز کرده و به پایین اسکرول کنید تا Safari را پیدا کنید، سپس آن را انتخاب کنید تا منوی بعدی باز شود.
  2. به پایین اسکرول کرده و بر روی Clear History and Website Data (پاک کردن سابقه و داده‌های وبسایت) ضربه بزنید.
  3. در پنجره بازشو، برای تأیید، بر روی Clear History and Data (پاک کردن سابقه و داده‌ها) ضربه بزنید.

آموزش پاک کردن کش در آیفون و آیپد برای افزایش سرعت

 توجه داشته باشید که با انجام این کار، شما را از هر وبسایتی که در حال حاضر با حساب کاربری خود وارد آن شده‌اید خارج می‌کند، بنابراین مطمئن شوید که رمز عبور خود را می‌دانید.

 

روش بستن برنامه‌ها برای آزاد کردن رم

زمانی بود که خروج اجباری از یک برنامه روشی عالی برای آزاد کردن رم در آیفون یا آیپد شما در نظر گرفته می‌شد. این مسئله ممکن است همچنان سودمند باشد، اما دیگر توصیه نمی‌شود که برنامه‌های پس‌زمینه را ببندید. با این حال، اگر می‌خواهید آن را امتحان کنید، زیرا برنامه خاصی وجود دارد که باعث کند شدن سرعت دستگاه شما شده، ممکن است به شما کمک کند:

  1. انگشت خود را از پایین صفحه نمایش دستگاه به بالا بکشید و زمانی که صفحاتی که باز کرده‌اید به صورت ترکیبی ظاهر شدند، آن را رها کنید.
  2. برنامه‌ای را که می‌خواهید ببندید پیدا کرده و انگشت خود را بر روی آن بکشید.
  3. اگر از بیش از یک انگشت استفاده کنید، می‌توانید بیش از یک برنامه را انتخاب کنید.

آموزش پاک کردن کش در آیفون و آیپد برای افزایش سرعت

 

چگونه داده‌های برنامه ناخواسته را حذف کنیم

داده‌های ذخیره شده توسط برنامه‌های دیگر را می‌توان با استفاده از گزینه Usage در Settings پاک کرد.

  1. بر روی Settings > General > iPhone Storage ضربه بزنید. (در یک آیپد، به جای iPhone Storage شما گزینه iPad Storage را خواهید داشت.)
  2. در پایین صفحه (در زیر توصیه‌هایی برای روش‌های صرفه‌جویی در فضا) برنامه‌هایتان را مشاهده خواهید کرد که بر اساس میزان فضای ذخیره‌سازی آنها مرتب شده‌اند. بر روی برنامه‌ای که فضای زیادی را اشغال می‌کند ضربه بزنید.
  3. عدد Documents & Data (اسناد و داده‌ها) را بررسی کنید. این شامل رسانه‌های مرتبط مانند تصاویر، آهنگ‌ها و پادکست‌ها، ذخیره بازی‌ها و تنظیمات برگزینه می‌شود؛ و در برخی موارد می‌تواند به طور قابل توجهی بزرگ‌تر از خود برنامه باشد.
  4. اگر عدد Documents & Data نشان دهنده‌ی این است که فضای بیشتری از آنچه می‌خواهید اشغال کرده است یا دیگر از آن برنامه استفاده نمی‌کنید، می‌توانید برنامه و فایل‌های آن را با ضربه زدن بر روی گزینه Delete App (حذف برنامه) حذف کنید.
  5. پس از انجام این کار، می‌توانید به اپ استور بروید و آن را دوباره دانلود و نصب کنید. این نصب تمیز دیگر شامل داده‌ها و اسناد نمی‌شود، بنابراین کوچک‌تر بوده و فضای کمتری اشغال می‌کند.

آموزش پاک کردن کش در آیفون و آیپد برای افزایش سرعت

 

چگونه برنامه‌های ناخواسته را آفلود کنیم

علاوه بر حذف برنامه‌ها و داده‌های آنها، گزینه دیگر استفاده از ویژگی آفلود (Offload) برنامه‌ها در آی او اس و آیپد او اس است. آفلود برنامه با حذف برنامه متفاوت است، زیرا آفلود کردن برنامه به این معنی است که خود برنامه حذف می‌شود ولی اسناد و داده‌های مربوط به آن در تلفن شما باقی می‌مانند. آفلود کردن در مواردی مانند بازی‌هایی که حجم برنامه‌ها در مقایسه با فایل‌های ذخیره شده‌ی آنها می‌تواند بسیار بزرگ‌تر باشد واقعاً مفید است، اما اگر با کمبود فضا مواجه هستید، این کاری است که می‌توانید انجام دهید.

برای آفلود یک برنامه، مراحل بالا برای حذف برنامه‌ها را دنبال کنید، اما به جای Delete App  گزینه Offload App را انتخاب کنید. اگر دوباره به آن نیاز داشتید، همیشه می‌توانید آن را از اپ استور دانلود کنید.

 

بهترین برنامه‌های پاکسازی آیفون

برنامه‌های زیادی وجود دارد که کار سریع و کارآمدی را برای خلاص شدن از شر فایل‌هایی که دیگر به آنها نیاز ندارید، انجام می‌دهند. این برنامه‌ها معمولاً در مک یا PC شما دانلود می‌شوند؛ سپس آیفون (یا آیپد) خود را به مک یا PC وصل کرده و به برنامه اجازه می‌دهید که کار خود را انجام دهد. این برنامه اکثراً یک دوره آزمایشی رایگان دارند، اما برای استفاده از طیف کامل ویژگی‌ها، معمولاً باید برای اشتراک آنها هزینه کنید. با این حال، مبلغ 20 دلار بسیار ارزان‌تر از تعویض یک دستگاه کامل تمام می‌شود، بنابراین احتمالاً ارزش هزینه کردن را دارد.

 

برنامه PhoneClean

برنامه PhoneClean از شرکت iMobie می‌تواند برای حذف فایل‌های ناخواسته از آی او اس استفاده شود. برای استفاده از آن، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. آیفون را به مک خودتان وصل کنید.
  2. برنامه PhoneClean را باز کرده و بر روی Scan کلیک کنید.
  3. پس از اتمام اسکن، بر روی Clean (پاکسازی) کلیک کنید.

برخی از ویژگی‌های PhoneClean از جمله ویژگی Photo Caches فقط در نسخه Pro موجود است. قیمت آن برای مک یا PC به مدت یک سال از 19.99 دلار شروع می‌شود. اما شما می‌توانید هر دو نسخه را به صورت رایگان از سایت سافت مک دانلود کنید:

| دانلود نرم افزار PhoneClean برای مک از سایت سافت مک |

| دانلود نرم افزار PhoneClean Pro برای مک از سایت سافت مک |

آموزش پاک کردن کش در آیفون و آیپد برای افزایش سرعت

 

برنامه Smart Cleaner

اگر ترجیح می‌دهید به جای وصل کردن آیفون به PC یا مک، کارها را در گوشی خودتان انجام دهید، برنامه Smart Cleaner از شرکت BP Mobile گزینه مناسبی است. این برنامه‌ی قابل استفاده از آی او اس و آیپد او اس می‌تواند با حذف عکس‌های تکراری، مخاطبین تکراری و سایر موارد تکراری که جمع‌آوری کرده‌اید، به از بین بردن درهم‌ریختگی دستگاه شما کمک کند. رابط کاربری آن به خوبی چیده شده است، همراه با گزینه‌های ساده‌ی تک‌لمسی که به برنامه اجازه می‌دهد کار خود را انجام دهد. راهنمای مفیدی نیز وجود دارد که به شما می‌گوید اگر کاری وجود دارد که برنامه نمی‌تواند انجام دهد، باید موارد را به صورت دستی در دستگاه خود پاک کنید.

آموزش پاک کردن کش در آیفون و آیپد برای افزایش سرعت

برنامه Smart Cleaner یک نسخه آزمایشی رایگان 3 روزه دارد، اما اگر بخواهید برنامه را به طور کامل خریداری کنید، 4.99 دلار هزینه‌ی آن است.

| دانلود نرم افزار Smart Cleaner از اپ استور |

همچنین بخوانید:

روش افزایش سرعت آیفون

چگونه سرعت یک آیپد را بالا ببریم

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
بهترین باشید، نه اولین.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘