آموزش حذف برنامه‌های مک

13
خرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 5 دقیقه
0 نظر 787 بازدید

آموزش حذف برنامه‌های مک

حذف برنامه‌ها در مک معمولاً کار ساده‌ای است. در این مقاله روش حذف دائمی برنامه‌های مک را به شما توضیح خواهیم داد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

برخلاف ویندوز که در آن برنامه‌ها حذف کننده‌های (uninstaller) مخصوص به خودشان را دارند، حذف یک برنامه‌ی مک معمولاً به سادگی کشیدن آیکون آن از پوشه‌ی Applications (برنامه‌ها) به سطل زباله است. اما حذف برخی از نرم‌افزارهای سمج مک می‌تواند مشکل باشد. در این مقاله روش حذف کامل برنامه‌های مک را آموزش خواهیم داد. فرآیندی که به ایجاد فضای آزاد در مک کمک می‌کند و می‌تواند سرعت مک را نیز افزایش دهد.

 

چرا حذف برنامه‌ها در مک با ویندوز متفاوت است

در ویندوز، برنامه‌ها باید با ویزاردهای نصب کننده مخصوص نصب شوند، و به طور دقیق‌تر باید با همان مکانیسم‌ها نیز حذف شوند.

روش نامرتب مایکروسافت در ابتدا به توسعه دهندگان نرم‌افزار اجازه می‌داد که بسیاری از قطعات تکه‌تکه شده‌ی برنامه‌ی خود را در هر کجای درایو C نصب کنند. جدا از مشکلات امنیتی سیستم که این امر می‌تواند ایجاد کند، حذف برنامه‌های اجرایی در ویندوز را نیز به یک کار طاقت‌فرسا تبدیل می‌کند که معمولاً فقط توسط برنامه‌های خودکار قابل انجام است.

اما در مک همه چیز کمی متفاوت است. هنگامی که اپل Mac OS X را در سال 2001 عرضه کرد، روش یونیکس را برای جدا کردن فایل‌های سیستم از فضای کاری کاربر حفظ کرد.

بنابراین برنامه‌ها معمولاً در دایرکتوری /Applications ذخیره می‌شوند و تنظیمات برگزیده‌ی کاربر برای روش پیکربندی آن برنامه‌ها در ~/Library/Preferences ذخیره می‌شود. علاوه بر این، ممکن است برخی از فایل‌های پشتیبانی ضروری در ~/Library/Application Support و /Library/Application Support ذخیره شده باشند.

خود برنامه‌هایی که در پوشه‌ی Applications سکونت دارند (اگرچه می‌توان آنها را در جای دیگری نیز ذخیره کرد...) در واقع بسته‌هایی از فایل‌های زیادی هستند که همه با هم بسته‌بندی شده‌اند. تا جایی که به کاربر مربوط می‌شود، فقط باید بر روی آیکون یک برنامه دو بار کلیک کند - یا بر روی میانبری که در داک نگه داشته می‌شود یک بار کلیک کند - و برنامه با استفاده از تمام منابعی که در بسته‌ی برنامه و جاهای دیگر ذخیره شده است، راه‌اندازی می‌شود.

این بدان معناست که برای حذف یک برنامه در مک او اس، فقط کافیست برنامه را به سطل زباله بکشید. نیازی به انجام هیچ کار دیگری نیست... البته در اکثر مواقع.

آموزش حذف برنامه‌های مک

اگر مک را با حساب کاربری مدیر اجرا نمی‌کنید، برای حذف یک برنامه از شما رمز عبور مدیریت درخواست می‌شود.

 

روش حذف یک برنامه‌ی مک با استفاده از لانچ‌پد

همچنین شما می‌توانید یک برنامه را با استفاده از لانچ‌پد (Launchpad) حذف کنید، که تمام برنامه‌های شما را در رابطی مانند آی او اس نشان می‌دهد.

  1. برای باز کردن Launchpad دکمه F4 (که شبکه‌ای از شش مربع را نشان می‌دهد) را فشار دهید.
  2. برنامه‌ای را که می‌خواهید حذف کنید پیدا کنید.
  3. کلید Opton/Alt را فشار دهید.
  4. حالا بر روی Delete کلیک کنید تا تأیید کنید که می‌خواهید برنامه را حذف کنید.

آموزش حذف برنامه‌های مک

 

روش حذف کامل یک برنامه از مک

مواردی نیز وجود دارد که انجام کارهای فوق نمی‌تواند کافی باشد. برخی از برنامه‌ها ممکن است تعدادی تنظیمات برگزیده یا فایل‌های پراکنده‌ی دیگری در سراسر مک شما داشته باشند. با این حال، حذف این موارد نیز هم می‌تواند به سادگی انجام شود.

ممکن است لازم باشد که تنظیمات برگزیده‌ی برنامه را نیز از پوشه Library خود حذف کنید. در اینجا روش انجام این کار ذکر شده است:

  1. شما ابتدا باید به پوشه Library دسترسی داشته باشید - این پوشه از زمان Mac OS X 10.6 به طور پیش‌فرض پنهان بوده است، اما آشکار کردن آن آسان است. Finder را باز کرده و بر روی منوی کشویی Go در نوار بالا کلیک کنید و با نمایش منو، کلید Option/Alt را فشار داده و نگه دارید.
  2. گزینه Library بین Home و Computer در منوی بازشو ظاهر می‌شود - بر روی آن کلیک کنید تا پوشه باز شود.
  3. حالا در لیست پوشه‌ها اسکرول کرده و به دنبال پوشه‌ی مرتبط با برنامه‌ای که در حال حذف آن هستید بگردید.

آموزش حذف برنامه‌های مک

  1. پس از تکمیل این مرحله، باید دایرکتوری‌های Application Support (پشتیبانی برنامه) را از طریق Finder باز کرده و پوشه‌ای که حاوی داده‌های مرتبط با برنامه‌ای که در حال حذف آن هستید را جستجو کنید.

 

دشواری حذف برنامه‌های مک

اما برخی از برنامه‌ها نیز هستند که با این قوانین به خوبی بازی نمی‌کنند. نمونه‌هایی را که شاهد بوده‌ایم شامل برنامه‌های ادوبی و مایکروسافت برای مک، و شبه‌ابزارهایی مانند MacKeeper بوده است.

این برنامه‌ی سرکش MacKeeper که نوید پاکسازی مک شما و عملکرد سریع‌تر آن را می‌دهد، از روش خود برای نصب فایل‌ها در مکان‌هایی که حذف آنها مشکل است، عمل می‌کند. علاوه بر این، در این مثال، برنامه‌ی Uninstaller ارائه شده لزوماً پس از حذف برنامه، تمام فایل‌های بلااستفاده مانده را حذف نمی‌کند.

در اینجا باید مراقب راه‌اندازی غیرمنتظره‌ی دیمن‌ها (فایل‌های «راه‌اندازی») که به برنامه‌های مخفی اجازه می‌دهند که به طور خودکار در هنگام بوت راه‌اندازی شوند، باشید.

کاربران باتجربه مک می‌توانند از خط فرمان Terminal.app برای جستجو و حذف تکه‌های جدا از هم ناخواسته استفاده کنند. یک روش کمی خطرناک‌تر، استفاده از یک فایل‌یاب گرافیکی مانند Find Any File است که تمام فایل‌های مخفی را که اپل در جستجوهای معمولی Spotlight پنهان می‌کند، پیدا می‌کند.

با این وجود، همچنان باید با احتیاط از آن استفاده کرد، زیرا امکان حذف فایل‌های ضروری سیستم وجود دارد. به طور کلی، مراقب حذف هر چیزی از مک که نیاز به تایپ رمز عبور مدیر دارد، باشید.

شما نمی‌توانید برنامه‌هایی مانند سافاری یا Mail یا هر برنامه‌ی دیگری را که به عنوان بخشی از مک او اس عرضه شده است را حذف کنید.

 

برنامه‌های حذف کننده‌ی برنامه شخص ثالث

در نهایت، ابزارهایی وجود دارند که قول می‌دهند تمام کارهای سخت ردیابی فایل‌های برنامه‌ها را انجام داده و آنها را به طور کامل برای شما حذف کنند.

ما هیچ یک از این برنامه‌ها را امتحان نکرده‌ایم. بنابراین نمی‌توانیم مزایای نسبی آنها را تضمین کنیم. اما نگاهی به برنامه‌هایی همچون CleanMyMac X و Uninstaller و AppCleaner و AppDelete و CleanApp بیندازید.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
بسیار کم پیش می‌آید که شخصی از بدو تولد بینش درونی داشته باشد. این احساس با گذشت زمان قوی و قوی‌تر خواهد شد. بزرگ‌ترین چالش انسان‌ها این است که یاد بگیرند به این احساس گوش بدهند و طبق غریزه عمل کنند.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘