آموزش تشخیص میزان فضای خالی هارد دیسک مک

8
مهر 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 6 دقیقه
0 نظر 1157 بازدید

آموزش تشخیص میزان فضای خالی هارد دیسک مک

نمی‌دانید که آیا هارد دیسک مک شما فضای خالی کافی برای دانلود یک فایل حجیم را دارد یا خیر؟ برای تشخیص میزان فضای خالی هارد دیسک با سافت مک همراه باشید.

-----

 

امروزه که هارد دیسک‌های چند ترابایتی و فضای ذخیره‌سازی آنلاین در دسترس است، بسیاری از ما به اندازه گذشته مراقب استفاده از فضای هارد دیسک خود نیستیم. در عین حال، حتی بزرگ‌ترین هارد دیسک‌ها نیز در نهایت پر می‌شوند.

اگر نمی‌دانید که چگونه میزان استفاده از فضای هارد دیسک را در مک خودتان بررسی کنید، در اینجا به شما آموزش خواهیم داد که چه کاری باید انجام دهید.

 

گزینه‌های 1 و 2: از طریق Finder

برای این که ببینید هارد دیسک شما چقدر فضای خالی دارد، فایندر چند راه در اختیار شما قرار می‌دهد. اینها ساده‌ترین روش‌ها هستند.

پیش‌نمایش وسیله ذخیره‌سازی شما. در مک او اس، اگر یک آیتم را در فایندر انتخاب کرده و سپس کلید فاصله روی صفحه کلید خود را فشار دهید، پیش‌نمایشی از آن آیتم خواهید داشت. به عنوان مثال، اگر یک سند متنی را انتخاب کرده و سپس کلید فاصله را فشار دهید، می‌توانید بدون باز کردن آن سند، آنچه را که در سند وجود دارد مشاهده کنید.

آموزش تشخیص میزان فضای خالی هارد دیسک مک

شما می‌توانید از پیش‌نمایش برای تشخیص میزان ظرفیت وسیله ذخیره‌سازی خود استفاده کنید. چگونگی انجام کار را در اینجا توضیح خواهیم داد.

  1. دستگاه ذخیره‌سازی روی دسکتاپ را انتخاب کنید. (برای این که وسیله ذخیره‌سازی شما بر روی دسکتاپ ظاهر شود، به فایندر رفته و بر روی Finder > Preferences کلیک کنید، سپس بر روی General کلیک کرده و تنظیمات Show these items on the Desktop (این موارد روی دسکتاپ نمایش داده شود) را تغییر دهید.) یا پنجره فایندر را باز کرده و در ستون سمت چپ، زیر عنوان Devices (دستگاه‌ها) را نگاه کرده و دستگاه ذخیره‌سازی خود را انتخاب کنید.
  2. سپس کلید فاصله روی صفحه کلید را فشار دهید. باید پنجره‌ای باز شود که ظرفیت دستگاه ذخیره‌سازی شما و فضای خالی در دسترس را نمایش دهد.
  3. برای بستن پنجره، دوباره کلید فاصله را فشار داده یا کلیدهای ترکیبی Command-W را فشار دهید، یا بر روی آیکون بستن پنجره (دایره X) در بالا سمت چپ کلیک کنید.

 

نوار وضعیت پنجره فایندر. در صورتی که می‌خواهید همیشه از طریق فایندر یک نمای کلی از فضای آزاد هارد دیسک خود داشته باشید، می‌توانید نوار وضعیت فایندر را روشن کنید.

  1. اگر از قبل یک پنجره فایندر باز ندارید، یک پنجره فایندر باز کنید (بر روی آیکون Finder در داک کلیک کزده یا به به مسیر File > New Finder Window بروید).
  2. منوی View را باز کرده و گزینه Show status bar (نمایش نوار وضعیت) را انتخاب کنید. این کار به شما نشان می‌دهد که چند آیتم در پوشه فعلی وجود دارد، و اگر در حال مشاهده پوشه‌ای در هارد دیسک خود هستید (مانند پوشه Applications یا Documents)، همچنین می‌توانید از فضای خالی هارد دیسک خود نیز مطلع شوید.

آموزش تشخیص میزان فضای خالی هارد دیسک مک

اگر می‌خواهید یک نمای کلی همیشه قابل مشاهده از وضعیت استفاده از هارد دیسک خود داشته باشید، به منوی View رفته و Show Status Bar را انتخاب کنید

 

گزینه 3: Get Info

  1. هارد دیسک خود را در فایندر پیدا کرده و آن را انتخاب کنید. اگر هارد دیسک شما در نوار کناری پنجره فایندر یا روی دسکتاپ ظاهر می‌شود (به طور پیش‌فرض این طور نیست - برای تغییر آن به مسیر Finder > Preferences بروید)، بر روی آیکون هارد دیسک خود در هر یک از این نقاط کلیک کنید. اگر آیکون هارد دیسک شما در آنجا ظاهر نشد، به مسیر Go > Computer رفته، سپس بر روی آیکون هارد دیسک در زیر Devices (دستگاه‌ها) کلیک کنید.
  2. بر روی منوی File کلیک کرده و Get Info (دریافت اطلاعات) را انتخاب کنید یا کلیدهای ترکیبی Comand-I را روی صفحه کلید خود فشار دهید.

پنجره Info (اطلاعات) ظرفیت، فضای ذخیره‌سازی در دسترس و فضای استفاده شده و همچنین اطلاعات دیگری را نمایش می‌دهد.

آموزش تشخیص میزان فضای خالی هارد دیسک مک

پنجره Get Info راهی آسان برای بررسی ظرفیت هارد دیسک و فضای استفاده شده است

 

گزینه 4: About This Mac

در نسخه‌های اخیر مک او اس (Yosemite یا جدیدتر)، شما می‌توانید به راحتی میزان استفاده از هارد دیسک خود را در پنجره About (درباره) بررسی کنید.

  1. منوی اپل را باز کرده، سپس About This Mac (درباره این مک) را انتخاب کنید.
  2. بر روی برگه Storage (فضای ذخیره‌سازی) در نوار ابزار کلیک کرده تا مشاهده کنید چقدر فضای دیسک در دسترس دارید. (در OS X Mountain Lion یا Mavericks بر روی دکمه More info (اطلاعات بیشتر) و سپس Storage کلیک کنید.)

همچنین یک نمای کلی ساده از نوع فایل‌هایی که فضای ذخیره‌سازی شما را اشغال کرده است دریافت خواهید کرد.

آموزش تشخیص میزان فضای خالی هارد دیسک مک

پنجره About This Mac ساده‌ترین راه برای دیدن مقدار فضای خالی در هارد دیسک شما است. (عکس بالا مربوط به مک او اس های سیرا است.)

 

گزینه 5: از طریق Disk Utility

همچنین می‌توانید مقدار فضای خالی هارد دیسک خود را از طریق برنامه Disk Utility (ابزار دیسک) مک خود مشاهده کنید. Spotlight را با کلیک کرده بر روی ذره‌بین در گوشه‌ی سمت راست بالای صفحه باز کرده، سپس در کادر جستجوی ظاهر شده Disk Utility را تایپ کنید. هنگامی که Disk Utility در لیست ظاهر و برجسته شد، کلید Enter را فشار دهید. ضمن این که Disk Utility در مسیر Applications > Utilities نیز پیدا می‌شود.

پس از باز شدن Disk Utility، نام هارد دیسک خود را از لیست انتخاب کنید. شما می‌توانید ظرفیت هارد دیسک، فضای ذخیره‌سازی در دسترس، فضای استفاده شده و سایر اطلاعات را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید فضای خالی هر درایوی را که به مک خود متصل کرده‌اید، در این پنجره بررسی کنید، خواه یک فلش مموری یو اس بی یا یک هارد اکسترنال باشد.

همچنین بخوانید: آموزش استفاده از Disk Utility در مک

آموزش تشخیص میزان فضای خالی هارد دیسک مک

Disk Utility اطلاعات اولیه‌ای را در مورد هارد دیسک و سایر دیسک‌ها به شما ارائه می‌دهد. همچنین این امکان را به شما می‌دهد که دیسک‌های خود را تعمیر کرده یا مجدداً فرمت کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی مک خود، می‌توانید از آموزش‌های زیر استفاده کنید:

چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

آموزش پاکسازی فضای ذخیره‌سازی System در مک

روش حذف فضای ذخیره‌سازی Other در مک

آموزش آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
گاهی زندگی با آجر به سرت می زند. ایمان خود را از دست ندهید

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘