آموزش آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا

2
مرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 11 دقیقه
0 نظر 624 بازدید

آموزش آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا

 

مک شما چقدر فضای ذخیره‌سازی دارد؟ مهم نیست که فضای ذخیره‌سازی مک شما چقدر زیاد باشد، یک روز فضای آن تمام می‌شود. مک یک دستگاه قدرتمند است که امکان چند وظیفه‌ای در سطح بالایی را فراهم می‌کند. ما از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرده و بروزرسانی‌ها و برنامه‌های کاربردی مختلفی را بر روی آن نصب می‌کنیم. همچنین گاهی اوقات در هنگام بروزرسانی مک او اس خود به آخرین نسخه، پیام پر بودن فضای ذخیره‌سازی را دریافت می‌کنیم. به تازگی اپل جدیدترین نسخه مک او اس را با نام مک او اس ونتورا منتشر کرده است. مک او اس ونتورا در حال حاضر در مرحله بتا قرار دارد و حجم فایل نسخه بتا حدود 12 گیگابایت است. در نتیجه، این بروزرسانی خودش فضای ذخیره‌سازی زیادی را طلب می‌کند.

و پس از نصب بروزرسانی، می‌توانید انتظار دیدن هشدار پر بودن فضای ذخیره‌سازی را داشته باشید. حال اگر نسخه‌ی جدید را قبلاً نصب کرده‌اید و چنین هشداری را دریافت کرده‌اید، احتمالاً اکنون در حال یافتن روش‌هایی برای خلاص شدن از شر این هشدار هستید. ما شما را راهنمایی خواهیم کرد. در این مقاله روش آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا را به شما آموزش خواهیم داد. همچنین ما چند راهکار برای آزاد کردن فضا در مک او اس ونتورا پیدا کرده‌ایم. بنابراین، تا انتهای مقاله با سافت مک همراه باشید تا روش پاکسازی فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا را بیاموزید.

همچنین بخوانید:

مک او اس ونتورا: هرآنچه باید در مورد مک او اس 13 بدانید

آموزش نصب نسخه بتا مک او اس ونتورا

 

روش آزاد کردن فضا در مک او اس ونتورا

برای آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا لازم است که از روش‌های مختلف در بخش‌های مختلف استفاده کنید. در ادامه، تمام راه‌حل‌های مؤثر برای انجام این کار را به شما آموزش خواهیم داد.

 

1. فایل‌های ناخواسته و موقت برنامه‌ها را حذف کنید

ما معمولاً انواع مختلفی از برنامه‌ها را بر روی مک خود نصب می‌کنیم. این برنامه‌ها در مک می‌مانند و از فضای ذخیره‌سازی ما استفاده می‌کنند. در نهایت، با گذشت زمان و با افزایش حجم فایل، آن برنامه‌ها شروع به استفاده از فضای ذخیره‌سازی بیشتری می‌کنند. قابل ذکر است که تمام فایل‌های برنامه‌ی ذخیره شده در مک شما سودمند نیستند. برخی از فایل‌ها ناخواسته ایجاد می‌شوند و به هیچ وجه کمکی به برنامه‌ها نمی‌کنند.

معمولاً این فایل‌های ناخواسته، فایل‌های کش و لاگ هستند که توسط برنامه‌ها ایجاد می‌شوند. شما به راحتی می‌توانید این فایل‌های ناخواسته را حذف کرده و مقداری از فضای ذخیره‌سازی را آزاد کنید. از این رو، حذف فایل‌های ناخواسته‌ی برنامه‌ها اولین راه برای آزاد کردن مقداری فضا در مک او اس ونتورا است. مراحل حذف فایل‌های ناخواسته‌ی برنامه‌ها در مک او اس ونتورا را در زیر دنبال کنید.

آموزش آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا

به پوشه Caches در مک او اس ونتورا بروید

مرحله 1: ابتدا تمام برنامه‌های در حال اجرای مک را ببندید.

مرحله 2: بر روی آیکون Finder کلیک کرده، Go را فشار دهید و سپس بر روی گزینه Go to Folder کلیک کنید.

مرحله 3: سپس Library/Caches/ را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید تا به مکان مشخص شده بروید.

مرحله 4: در صفحه بعدی، چندین پوشه را مشاهده خواهید کرد. هر پوشه را باز کرده و کش داخل آنها را پاک کنید.

مرحله 5: حالا به پوشه Trash (سطل آشغال) بروید و تمام فایل‌های کش پاک شده که در آنجا قرار دارد را حذف کنید.

اگر می‌خواهید به مسیرهای مشخص یک برنامه خاص بروید، می‌توانید از آدرس‌های ذکر شده در زیر استفاده کنید:

  • پاک کردن فایل‌های گزارش: /Library/Logs/
  • حافظه پنهان پشتیبانی فایل: /Library/Caches/
  • عوامل راه‌انداز: /Library/Launch Agents/
  • فایل‌های ترجیحات: /Library/Preferences/
  • فایل‌های پشتیبانی برنامه: /Library/ Application/
  • آیتم‌های باینری و داک: /Application/
  • آیتم‌های استارت‌آپ: /Library/Startup Items/
  • حالت‌های برنامه ذخیره شده: /Library/Saved Application State/

 

2. از ابزار بهینه‌سازی جدید در مک او اس ونتورا استفاده کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس استفاده از ویژگی داخلی Storage Optimization (بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی) است. مک او اس ونتورا دارای یک ویژگی داخلی بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی است که این امکان را به شما می‌دهد تا فضای ذخیره‌سازی مک خود را برای کار مؤثر بهینه کنید. برای بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی مک او اس خودتان، مراحل زیر را دنبال کنید.

آموزش آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا

از ویژگی بهینه‌سازی مک او اس ونتورا استفاده کنید

مرحله 1: ابتدا بر روی آرم اپل کلیک کنید. سپس بر روی System Settings (تنظیمات سیستم) کلیک کنید.

مرحله 2: به برگه General (عمومی) رفته و Storage (فضای ذخیره‌سازی) را انتخاب کنید.

مرحله 3: پس از آن، بر روی دکمه Optimize (بهینه‌سازی) کلیک کنید.

مرحله 4: پس از کلیک بر روی Optimize Storage (بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی)، مک او اس شروع به محاسبه فضای اشغال شده و خالی می‌کند. خواهید دید که اسناد، ویدیوها، فایل‌های صوتی و موارد دیگر در مک شما چقدر فضا اشغال کرده است.

مرحله 5: پس از آن، بر روی برگه Recommendations (پیشنهادها) کلیک کنید تا روش بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی مک خود را مشاهده کنید.

مرحله 6: اکنون، پیشنهادهای ارائه شده برای بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی خود و آزاد کردن مقداری فضای ذخیره‌سازی را دنبال کنید.

 

3. فایل‌های بزرگ را پیدا کرده و حذف کنید

یکی از راه‌های آزاد کردن فضا در مک او اس، حذف فایل‌های بزرگی است که مقدار زیادی از فضای ذخیره‌سازی مک شما را اشغال می‌کنند. برای پاکسازی فایل‌های حجیم، ابتدا باید آنها را پیدا کنید. پس از آن، می‌توانید به راحتی آنها را حذف کنید. برای پیدا کردن و حذف فایل‌های بزرگ، مراحل ذکر شده در زیر را دنبال کنید.

آموزش آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا

فایل‌های بزرگ را در مک او اس ونتورا پیدا کنید

مرحله 1: با رفتن به System Settings (تنظیمات سیستم) و سپس برگه General (عمومی)، Storage (فضای ذخیره‌سازی) را انتخاب کنید.

مرحله 2: در برگه Documents (اسناد)، بر روی دکمه «i» کلیک کنید.

مرحله 3: در صفحه‌ی بعدی و در بخش Large Files (فایل‌های بزرگ) تمام فایل‌های حجیمی که در کامپیوتر شما ذخیره شده‌اند، مشاهده خواهید کرد.

فایل‌هایی را که می‌خواهید از مک خود حذف کنید انتخاب کرده و بر روی دکمه Delete (حذف) کلیک کنید. شما باید این مرحله را بر روی تمام فایل‌های بزرگ بی‌فایده اجرا کنید.

 

4. برنامه‌ها را به طور کامل حذف کنید

مواقعی وجود دارد که ما یک برنامه را فقط برای یک بار استفاده نصب می‌کنیم. و وقتی کارمان با آن برنامه تمام شد، دیگر آن برنامه را حذف نمی‌کنیم. در نتیجه، برنامه برای مدت طولانی‌تری بر روی سیستم ما باقی می‌ماند و فضای ذخیره‌سازی بیشتری مصرف می‌کند. حتی اگر برنامه را حذف کنیم، باز هم برخی از فایل‌های آن برنامه را بر روی فضای ذخیره‌سازی خود خواهید یافت. برای حذف این فایل‌ها باید برنامه را به طور کامل حذف کنید. این کار با حذف داخلی مک او اس غیرممکن است، اما نرم‌افزار Clean My Mac در این مورد می‌تواند به شما کمک کند.

آموزش آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا

برنامه‌ها را به طور کامل حذف کنید

مراحل زیر را برای استفاده از نرم‌افزار Clean My Mac برای ریست کردن یا حذف کامل برنامه‌ها دنبال کنید.

مرحله 1: نرم‌افزار Clean My Mac را به صورت رایگان از سایت سافت مک دانلود کنید.

مرحله 2: پس از دانلود نرم‌افزار، آن را نصب کرده و باز کنید.

مرحله 3: برنامه‌هایی را که می‌خواهید ریست کنید را با کلیک کردن بر روی چک‌باکس انتخاب کنید. پس از آن، بر روی دکمه Uninstall (حذف نصب) کلیک کنید.

نرم‌افزار Clean My Mac یک برنامه کاربردی پاک کننده مک همراه با بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته است که به شما کمک می‌کند سیستم عامل مک خود را سریع‌تر کنید. این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های ناخواسته، برنامه‌های کاربردی که لازم ندارید و بدافزارها را پاکسازی کرده و مک خود را برای داشتن حداکثر سرعت بهینه‌سازی کنید.

 

5. کش مرورگر را در مک خود پاک کنید

مانند سایر سیستم عامل‌ها، مرورگر مک نیز از کش یا حافظه پنهان برای اجرای روان و ارائه عملکرد بهتر استفاده می‌کند. حافظه پنهان مرورگر، محل ذخیره‌سازی موقت داده‌هایی است که احتمالاً کامپیوترها در آینده به آنها نیاز خواهند داشت. به طور مشابه، مرورگرها و برنامه‌ها نیز از حافظه پنهان برای حفظ عملکرد بهتر استفاده می‌کنند. قابل ذکر است که کش، فضای ذخیره‌سازی زیادی را مصرف می‌کند. برای آزاد کردن فضا در مک او اس ونتورا می‌توانید مراحل ذکر شده در زیر را دنبال کنید.

آموزش آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا

اندازه برنامه در مک او اس ونتورا

 

پاک کردن کش مرورگر کروم:

مرحله 1: مرورگر کروم را در مک او اس ونتورا باز کنید.

مرحله 2: در منوی بالا بر روی History (سابقه) کلیک کرده و Show Full History (نمایش کامل سابقه) را انتخاب کنید.

مرحله 3: حالا، ابتدا بر روی Clear Browsing data (پاک کردن داده‌های مرور) کلیک کرده و سپس بر روی Advanced (پیشرفته) کلیک کنید.

مرحله 4: در محدوده زمانی، All time (همه تاریخ‌ها) و Cached images and file (تصاویر و فایل‌های کش شده) را انتخاب کنید.

مرحله 5: اکنون برای پاک کردن کش مرورگر کروم، بر روی Clear data (پاک کردن داده‌ها) کلیک کنید.

 

پاک کردن کش مرورگر سافاری:

مرحله 1: مرورگر سافاری را در مک خود باز کنید.

مرحله 2: منوی مرورگر سافاری را باز کرده و بر روی گزینه Safari کلیک کنید.

مرحله 3: حالا بر روی گزینه Clear History (پاک کردن سابقه) کلیک کنید.

مرحله 4: پس از آن، محدوده زمانی را انتخاب کرده و بر روی دکمه Clear History کلیک کنید.

 

6. با یک برنامه شخص ثالث فضای دیسک را آزاد کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای آزاد کردن مقدای فضای ذخیره‌سازی، پاکسازی کردن مک خودتان با استفاده از برنامه Clean My Mac است. پیش از این نرم‌افزار Clean My Mac را به شما معرفی کرده‌ایم. برنامه Clean My Mac می‌تواند در هر مرحله از پاکسازی مک به شما کمک کند، از تعمیر مجوزهای دیسک گرفته تا حذف برنامه‌ها و داده‌های آنها. شما می‌توانید نرم‌افزار Clean My Mac را دانلود کرده و از ویژگی‌های قدرتمند آن برای پاکسازی مک خودتان استفاده کنید.

آموزش آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا

فضای هارد دیسک خود را با Clean My Mac آزاد کنید

شما می‌توانید نرم‌افزار Clean My Mac را به صورت رایگان از سایت سافت مک دانلود کنید. می‌توانید با چند کلیک، از این برنامه برای پاکسازی فضای ذخیره‌سازی مک او اس خودتان استفاده کنید.

 

7. فایل‌های تکراری را پیدا کرده و حذف کنید

بهترین روش دیگر برای پاکسازی فضای مک او اس ونتورا، حذف فایل‌های تکراری است. یافتن و حذف این فایل‌های تکراری یک کار چالش‌برانگیز است. دلیل این امر این است که شما باید تمام کارها را به صورت دستی انجام دهید.

به همین دلیل، در این مورد می‌توانید از یک برنامه‌ی شخص ثالث به نام Gemini استفاده کنید. نرم‌افزار Gemini یک برنامه عالی برای پیدا کردن و حذف فایل‌های تکراری در مک و حذف آنها در چند ثانیه است. استفاده از این نرم‌افزار آسان است و حتی افرادی که دانش فنی ندارند نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

آموزش آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا

فایل‌های تکراری را پیدا کنید

مرحله 1: نرم‌افزار Gemini را به صورت رایگان از سایت سافت مک دانلود کنید.

مرحله 2: نرم‌افزار را باز کرده و بر روی آیکون بعلاوه «+» کلیک کنید.

مرحله 3: برای شروع فرآیند اسکن سیستم، بر روی دکمه Scan For Duplicates (اسکن برای موارد تکراری) کلیک کنید.

پس از اتمام فرآیند اسکن، شما تمام فایل‌های تکراری را بر روی صفحه نمایش خودتان مشاهده خواهید کرد. اکنون بر روی چک‌باکس کنار هر فایل کلیک کرده تا فایل‌هایی را که می‌خواهید حذف کنید، انتخاب شوند. پس از انتخاب فایل‌ها، بر روی Remove Files (حذف فایل‌ها) کلیک کنید.

 

8. از فضای ابری استفاده کنید

آخرین و ساده‌ترین راه برای به دست آوردن فضای ذخیره‌سازی بیشتر، استفاده از درایوهای مبتنی بر ابر است. شما می‌توانید از فضای ذخیره‌سازی ابری برای ذخیره‌ی تمام فایل‌های خود به صورت رایگان و ایمن استفاده کنید. در عین حال، شما فقط می‌توانید فایل‌ها را تا مقدار مجاز ذخیره کنید. اگر بیشتر از ظرفیت تعیین شده بخواهید، باید چند دلار پرداخت کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید هر نوع فایل چند رسانه‌ای مانند اسناد، فیلم‌ها، برنامه‌ها، فایل‌های صوتی و غیره را ذخیره کنید. در اینجا تعدادی از فضاهای ذخیره‌سازی ابری را معرفی می‌کنیم که می‌توانید آنها را امتحان کنید:

  • OneDrive
  • Google Drive
  • Dropbox
  • Amazon Drive
  • Box

اینها روش‌های مختلف برای آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک او اس ونتورا بود. شما می‌توانید روش‌های ذکر شده را برای پاکسازی فضای ذخیره‌سازی مک خودتان امتحان کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای آزاد کردن مقداری فضای ذخیره‌سازی و اجتناب از انجام مراحل به صورت دستی، استفاده از برنامه Clean My Mac است. علاوه بر این، اگر می‌خواهید هر مرحله را با احتیاط بیشتری انجام دهید، می‌توانید از روش‌های دستی دیگر نیز استفاده کنید. ما همیشه استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری را برای ذخیره‌ی فایل‌های خودتان توصیه می‌کنیم. این امر واقعاً کمک زیادی به شما خواهد کرد. امیدوارم که استفاده از این روش‌ها برای شما سودمند باشد.

همچنین بخوانید: آموزش پاک کردن کش در مک

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
اجازه بدهید شادی و خوشحالی در طول مسیر با شما همراه باشد، نه در هنگام رسیدن به یک هدف یا مقصد دور.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘