استخدام جدید
شواهد بیشتر نشان از این دارند که یک موتور جستجو در اپل مشغول به کار است. این شرکت اخیراً پستهای شغلی مختلفی را برای مهندسین جستجو ارسال کرده است. این شرکت به دنبال متخصصانی در زمینههایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و NLP بوده است. این لزوماً مربوط به کار بر روی یک موتور جستجو نیست - ممکن است که اپل فقط به دنبال افزایش منابع برای توسعهٔ بیشتر Siri و Spotlight باشد.
در واقع، همین حالا هم به این صورت است: در آی. او. اس 14 Spotlight یک جستجوی جدیدی را انجام میدهد که به خودی خود کوئریهای اینترنتی را انجام داده و وب سایتها را مستقیماً فراخوانی میکند - بدون استفاده از موتور جستجوی گوگل.
در حقیقت، مدتهاست که هنگام جستجو در وب با Spotlight، کوئری از طریق گوگل هدایت نمیشود. به گفتهٔ اپل، وب سایتهای تحت عنوان «پیشنهادهای وب سایت Siri» در آی. او. اس 13 نیز از موتور جستجوی خود اپل آمدهاند. این به اصطلاح Applebot به عنوان یک خزندهٔ وب استفاده میشود که اولین بار در سال 2014 پدیدار شد. از آن زمان نظریههایی در مورد یک موتور جستجوی اپل وجود دارد.
اما انتخاب پایان دادن به رابطه با گوگل، برای اپل گران تمام خواهد شد. طبق برآورد Bernstein، گوگل سالانه حدود سه میلیارد دلار آمریکا به اپل میپردازد تا موتور جستجوی گوگل به صورت پیشفرض در تمام آیفونها تنظیم شود.
اتفاقا، معاملهٔ موتور جستجو بین گوگل و اپل مدتهاست که خار چشم ناظران بازار در انگلستان و اتحادیه اروپا است. همان طور که توسط Henshaw مشخص شد، در ژوئیه سال 2020، UK Competition and Markets Authority (سازمان رقابت و بازارهای انگلستان) که در حال بررسی این معامله بود، گفت: «نظر ما این است که توافقهای موجود بین اپل و گوگل مانع قابل توجهی برای ورود و گسترش رقبای تأثیرگذار در رقابت بین موتورهای جستجو در تلفنهای همراه ایجاد میکند. »
سرمایهگذاری و منابع برای چنین اقدامی به راحتی در دسترس اپل قرار خواهد گرفت، حتی اگر انتخاب یک موتور جستجوی متفاوت برای Cupertino گران تمام شود.
همچنین اپل میتواند موتور جستجویی متفاوت با گوگل را به عنوان پیشفرض پیشنهاد دهد. در حال حاضر امکان انتخاب بین Bing، Yahoo و Duckduckgo به جای گوگل از طریق تنظیمات سافاری امکانپذیر است. در حال حاضر موتور جستجوی گوگل پیشگزیده است، اما این پیشگزیده قابل تغییر است.
آیا این به موقعیت گوگل به عنوان موتور جستجوی شماره یک آسیب میزند؟ احتمالاً نه. مایکروسافت مدتهاست که این کار را انجام میدهد. اگر یک کوئری جستجو را با استفاده ار عملکرد جستجوی ویندوز شروع کنید، موتور جستجوی خود شرکت Bing کوئری خواهد کرد. علیرغم قدرت مایکروسافت در بازار، این امر صدمهٔ زیادی به گوگل وارد نکرد.
با این حال، اگر کوئریهای جستجوی آیفون از طریق گوگل ناگهان متوقف شود، این امر میتواند برای گوگل مشکلساز شود. از این گذشته، کاربران آیفون - به ویژه در ایالات متحده - یک گروه هدف مهم برای این شرکت متمرکز بر تبلیغات هستند.
به نظر میرسد که موتور جستجوی خود اپل یک گام بعدی منطقی است. اتحادیهٔ اروپا پیش از این نسبت به معاملهٔ موتور جستجو بین گوگل و اپل انتقاد کرده است. اپل قول داده است که از حریم خصوصی کاربران محافظت کرده و به آنها امکان کنترل کامل دادههایشان را بدهد. یک شرکت موتور جستجویی مانند گوگل، که به عنوان یک شرکت تبلیغاتی از اطلاعات مشتریان خود استفاده میکند، نقطه ضعفی برای کل مفهوم حریم خصوصی است.
هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..