چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

30
مهر 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 23 دقیقه
0 نظر 2284 بازدید

 چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

باید بتوانید فضای هارد دیسک خود در مک یا مک‌بوک را آزاد کنید. نکات و ترفندهای ذکر شده در این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا در macOS فضای بیشتری برای ذخیره کردن داشته باشید، بنا بر این نیازی به خرید هارد اکسترنال یا حذف فایل‌ها نیست.

-----

سافت‌مک: در زمانی که از هارد دیسک استفاده می‌کردیم، همهٔ ما فضای زیادی در مکینتاش خود داشتیم، اما SSDها معمولاً از نظر ظرفیت محدودتر هستند، و فیلم‌های با کیفیت بالا و سایر فایل‌های «ضروری»، بیشتر از همیشه به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز دارند.

مواجه شدن با کمبود فضای ذخیره‌سازی واقعاً می‌تواند کارهای شما را مختل کند: اگر می‌خواهید مک شما به راحتی اجرا شود، باید اطمینان حاصل کنید که همیشه چیزی در حدود 10 درصد از فضای ذخیره‌سازی شما آزاد باشد. بنا بر این در این مقاله شما را قدم به قدم همراهی می‌کنیم تا به شما در آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در مک خود کمک کنیم.

همچنین مطالعهٔ مقالهٔ دیگر ما با عنوان «چگونه سرعت مک کُند شده را بالا ببریم» می‌تواند برای شما مفید باشد.

روش مدیریت ذخیره‌سازی با استفاده از macOS

در سال 2016 و همزمان با عرضهٔ macOS Sierra، اپل یک ویژگی جدید ذخیره‌سازی بهینه شده را معرفی کرد که به شما کمک می‌کند تا فایل‌های قدیمی را حذف کنید یا موارد مورد نیاز در مک خود را به ابر منتقل کنید. این ویژگی هنوز هم در دسترس است، هر چند ممکن است در High Sierra و Mojave شاهد تغییراتی در آن باشید. به عنوان مثال، اگر برای ذخیرهٔ فایل‌های دسکتاپ از iCloud و برای عکس‌های خود از کتابخانهٔ iCloud Photo استفاده می‌کنید، آنها را در اینجا مشاهده نخواهید کرد، در عوض ممکن است Other یا System را ببینید. در مورد Other و System ما جزئیات بیشتری را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

اگر با کمبود فضای ذخیره‌سازی مواجه شوید، هشدارهایی همراه با لینکی به تنظیمات ذخیره‌سازی خود مشاهده خواهید کرد که می‌توانید فضای ذخیره‌سازی خود را در آنجا مدیریت کنید. برای دسترسی به این بخش بدون نیاز به این لینک، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. بر روی آیکون اپل در سمت چپ بالای صفحه نمایش کلیک کرده و About This Mac را انتخاب کنید.

2. سپس بر روی برگهٔ Storage کلیک کنید. این به شما نشان می‌دهد که چه مقدار فضای ذخیره‌سازی در اختیار دارید و چگونه استفاده می‌شود. نواری را مشاهده خواهید کرد که نشان می‌دهد چقدر از فضای ذخیره‌سازی به Photos و System و Apps و Mail و غیره اختصاص داده شده است. این در نسخه‌های بعدی macOS اندکی تغییر کرده است، زیرا اکنون می‌توان محتوای زیادی را در آی‌کلود ذخیره کرد.

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که وقتی داشتیم Sierra را اجرا می‌کردیم چگونه آن را به ما نمایش داد. در این زمان ما بیش از 92 گیگابایت عکس در درایو 121 گیگاباتی خود و 738 مگابایت مواردی قابل حذف کردن داریم.

چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

و حالا ما آن را در «موهاوی» (Mojave) اجرا می‌کنیم، (تصویر زیر) عکس‌های ما بیشتر در آی‌کلود ذخیره هستند، و اکثر فایل‌ها و دیگر چیزها بر روی دسکتاپ ما هستند. در نتیجه فضای ذخیره‌سازی در مکینتاش ما عمدتاً به Apps (برنامه‌ها: قرمز، 16.61 گیگابایت)، Photos (عکس‌ها: زرد، 5.17 گیگابایت)، iTunes (آی‌تیونز: بنفش، 2.29 گیگابایت)، Mail (نامه‌ها: آبی تیره، یک گیگابایت) و Music Creation (آبی روشن، یک گیگابایت) اختصاص داده شده است. بخش بزرگ در اینجا System با 47.7 گیگابایت فضا است. همچنین کمی بیش از 15 گیگابایت به حجم (volume) دوم اختصاص داده شده است که ما آن را Test نامیده‌ایم (حجم نوعی از پارتیشن است که ما در آن نرم‌افزار بتا را اجرا می‌کنیم - در اینجا «روش ایجاد یک حجم یا پارتیشن‌بندی هارد دیسک در مک» آورده شده است. و همچنین می‌توانید مقالهٔ «روش بوت دوگانه در مک: اجرای دو نسخه macOS در مک» را نیز مطالعه کنید.

چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

3. اگر شما در حال اجرای هر نسخه‌ای از macOS نسخه Sierra (همچون 10.14 و 10.13 یا 10.12) هستید، روی دکمهٔ Manage کلیک کنید. این عمل پنجرهٔ دیگری را باز می‌کند که در آن چهار گزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد: Store in iCloud (ذخیره در آی‌کلود)، Optimize Storage (بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی)، Empty Trash Automatically (خالی کردن خودکار سطل زباله)، و Reduce Clutter (کاهش درهم ریختگی). همچنین شما تعدادی برگه در سمت چپ پنجره برای Applications (برنامه‌های کاربردی)، Documents اسناد، GarageBand (برنامهٔ ساخت آهنگ)، iCloud Drive (درایو آی‌کلود)، Mail (ایمیل‌ها)، Photos (عکس‌ها) و Trash (سطل زباله) را مشاهده خواهید کرد. در تصویر زیر می‌توانید ببینید که در «موهاوی» چگونه دیده می‌شود:

چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

4. در یک مک معمورتر همچنین می‌توانید برگه‌هایی برای فایل‌های iOS مشاهده کنید - که اگر از آیفون یا آیپد خود در مک خود نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید (یا از قبل داشته باشید) می‌تواند کمک کننده باشد تا شانس بارگذاری برنامه‌های iOS را داشته باشید - هیچکدام از آنها را نباید نگه دارید، زیرا می‌توانید مواردی را که قبلاً هزینهٔ آن را پرداخت کرده‌اید به راحتی دانلود کنید. برنامه‌های iOS می‌توانند فضای زیادی را به خود اختصاص دهند، بنا بر این، از این طریق می‌توانید به سرعت فضای ذخیره‌سازی به دست بیاورید.

5. همچنین آی‌تیونز (iTunes) را در اینجا مشاهده خواهید کرد که با موسیقی که در مک خود ذخیره کرده‌اید انباشته شده است - اگر در Apple Music یا iTunes Match عضو نشوید تا موسیقی خود را در فضای ابر ذخیره کنید، می‌تواند باعث افزایش گیگابایتی شود. در تصویر زیر چگونگی سیستم ما در Sierra قبل از ذخیره کردن فایل‌ها در آی‌کلود دیده می‌شود:

چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

6. برای دیدن اطلاعات بیشتر در مورد انواع فایل‌ها، می‌توانید بر روی هر یک از این گزینه‌ها در ستون سمت چپ کلیک کنید. بر روی برگهٔ Recommendations در بالای لیست سمت چپ کلیک کنید تا به گزینه‌ها برگردید.

ما به هر مرحله به نوبهٔ خود نگاهی خواهیم انداخت.

Store in iCloud / ذخیره در آی‌کلود

گزینهٔ Store in iCloud امکان ذخیرهٔ فایل‌ها در آی‌کلود را به شما می‌دهد. اپل 5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی آی‌کلود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما این مسئله واقعاً در اینجا کمکی به شما نمی‌کند. قیمت‌های ذخیره‌سازی در آی‌کلود به شرح زیر است:

• 5 گیگابایت: رایگان
• 50 گیگابایت: ماهانه 79 پنی / 99 سنت
• 200 گیگابایت: ماهانه 2.49 پوند / 2.99 دلار
• 2 ترابایت: ماهانه 6.99 پوند / 9.99 دلار

در macOS Siera این امکان وجود دارد که Desktop و Documents خود را در آی‌کلود به اشتراک بگذارید. این قابلیت همگام‌سازی فایل‌ها در چندین مک را واقعاً آسان می‌کند. در حقیقت می‌توانید دسکتاپ خود را همراه خود داشته باشید و با استفاده از هر مکینتاشی که در اختیار دارید به آن دسترسی پیدا کنید (همچنین می‌توانید به هر فایل ذخیره شده در آن از طریق آیفون یا آیپد خود دسترسی داشته باشید.) Pages، Numbers و اسناد دیگر می‌توانند در پوشه‌های مرتبط با آن برنامه‌ها در آی‌کلود ذخیره شوند.

در حقیقت این روزها می‌توانید فایل‌های خیلی کمی بر روی مک خود ذخیره کنید و بیشتر فایل‌های خود را در آی‌کلود ذخیره کنید.

Store (ذخیره‌سازی) در آی‌کلود را روشن کنید تا ذخیره‌سازی فایل‌ها، عکس‌ها و پیام‌ها در آی‌کلود آغاز شود.

Optimise Storage automatically / بهینه کردن ذخیره‌سازی به صورت خودکار

این گزینه برنامهٔ تلویزیونی یا فیلم‌هایی را که تماشا کرده‌اید را حذف می‌کند. همچنین پیوست‌های ایمیل‌های قدیمی را نیز حذف می‌کند. به خاطر از دست دادن هیچ یک از این موارد نگرانی نداشته باشید، زیرا ایمیل‌ها به هر حال هنوز در سرور آی‌کلود ذخیره هستند، و نمایش‌هایی که از آی‌تیونز خریداری کرده‌اید را همیشه می‌توانید مجدداً دانلود کنید.

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که بر روی Optimise کلیک کنید تا مک بقیهٔ کار را برای شما انجام دهد.

Empty Trash Automatically / خالی کردن خودکار سطل زباله

با انتخاب این گزینه macOS پس از گذشت 30 روز فایل‌ها از سطل زباله شما خالی می‌کند. بر روی Turn On… (روشن کردن…) کلیک کنید. هشداری را مشاهده خواهید کرد که می‌خواهد مطمئن شود که می‌خواهید سطل زباله را به طور خودکار پاک کنید. این گزینه باید بسیار ایمن باشد، زیرا 30 روز زمان طولانی برای تصمیم به حذف قطعی یک فایل است، بنا بر این توصیه می‌کنیم روی Turn On کلیک کنید.

چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

Reduce Clutter / کاهش درهم ریختگی

گزینهٔ Reduce Clutter محتوای مک شما را مرور کرده و اسناد قدیمی را حذف می‌کند.

بر روی Review Files (بررسی فایل‌ها) کلیک کنید تا به صفحه‌ای منتقل شوید که Large Files (فایل‌های بزرگ)، Downloads (دانلودها) و File Browser (مرورگر فایل) را نشان می‌دهد. ما در «مک‌بوک پرو» (MacBook Pro) فایل‌های زیادی نداریم چون ما اکثر آنها را در آی‌کلود ذخیره می‌کنیم. اما اگر این کار را نکرده بودیم، می‌توانستیم بزرگ‌ترین فایل‌ها و همچنین آخرین باری که به آنها دسترسی پیدا کریدم و حجم آنها را در مک خود مشاهده کنیم.

برای دیدن یک پیش‌نمایش از فایل، روی آیکون ذره‌بین کلیک کنید، سپس روی X کلیک کنید تا حذف شود.

چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

 

سایر اقداماتی که شما می‌توانید برای به دست آوردن فضای بیشتر در مک خود انجام دهید

اینها مراحلی هستند که در حال حاضر اپل برای کمک به شما در مدیریت بهتر فضای ذخیره‌سازی ارایه می‌دهد. احتمالاً بزرگ‌ترین توانایی، ذخیره کردن اکثر مواردی که شما در مک خود دارید، در فضای ابر است.

از کتابخانه عکس آی‌کلود استفاده کنید

فایدهٔ استفاده از iCloud Photo Library (کتابخانه عکس آی‌کلود) این است که هر عکسی که در آینده در مک خود بارگذاری کنید، در سایر دستگاه‌های شما، مانند آیپد (iPad)، آیفون (iPhone) و غیره، نیز نمایش داده می‌شود.

با توجه به این که کتابخانه Photo ما (قبل از روشن کردن iCloud Photo Library) 96 گیگابایت بود، ما با پرداخت هزینهٔ 200 گیگابایت فضای اپل شروع کردیم. ماه‌ها بعد، در حالی که تمامی اسناد، دسکتاپ، عکس‌ها و موارد دیگر را در آی‌کلود ذخیره می‌کردیم، این فضای ذخیره‌سازی ما به 2 ترابایت کامل ارتقاء یافته بود.

1. ممکن است iCloud Photo Libary را از قبل روشن کرده باشید، اما اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، می‌توانید این کار را در برنامهٔ Photos انجام دهید. به Photos > Preferences بروید.

2. کادر کنار iCloud Photos را علامت بزنید.

3. برای اطمینان از این که عکس‌های با رزولوشن بالا با نسخه‌های رزولوشن پایین جایگزین می‌شوند، Optimise Mac Storage را انتخاب کنید (در صورت نیاز، همیشه می‌توانید نسخهٔ رزولوشن بالای عکس‌ها را دانلود کنید).

با این تنظیم، کتابخانهٔ شما در نهایت باید کوچک شود، زیرا نسخه‌های با رزولوشن بالا جای خود را با تصاویر رزولوشن پایین عوض می‌کنند. اما توجه داشته باشید که شما همچنین نسخه‌های رزولوشن پایین تصاویر را در همهٔ دستگاه‌های خود نیز دریافت خواهید کرد، بنا بر این ممکن است که فضای ذخیره‌سازی زیادی را استفاده نکنید.

مراقب باشید که ذخیرهٔ عکس و فیلم در آی‌کلود به معنای ناپدید شدن خودکار آنها از مک شما نیست.

همچنین توجه داشته باشید که حتی اگر از iCloud Photo Library استفاده می‌کنید، اگر عکس‌ها را از مک خود حذف کنید، از آی‌کلود نیز حذف می‌شوند. آی‌کلود راهی برای تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان از عکس‌های شما نیست تا بتوانید آنها را از مک خود پاک کنید.

اگر تصمیم دارید کتابخانه عکس خود را حذف کنید تا فضای ذخیره‌سازی شما بیشتر شود، به پیشنهاد بعدی ما را مطالعه کنید.

عکس‌ها را به فضای ذخیره‌سازی خارجی منتقل کنید

یک راه حل بهتر این است که با جابجایی کتابخانه عکس خود به یک هارد اکسترنال، فضای ذخیره‌سازی خود در مک را آزاد کنید. در ادامه، روش انتقال کتابخانهٔ عکس خود از مک به یک درایو خارجی را مطالعه کنید.

به طور خلاصه، این روش انتقال کتابخانهٔ Photos شما به یک درایو اکسترنال است:

1. از برنامهٔ Photos خارج شوید.

2. Photos Library خود را در درایو اکسترنال کپی کنید. (برای صرفه‌جویی در حذف مجدد آنها پس از کپی کردن، پس از کشیدن فایل‌ها، کلید Cmd را فشار دهید تا فایل‌ها انتقال دهده شوند، در این حالت فایل‌های اصلی به جای این که کپی شوند، منتقل می‌شوند و به صورت خودکار از مک شما حذف می‌شوند.)

3. پس از اتمام کپی کردن فایل‌ها، هنگام اجرای Photos کلید Option/Alt را پایین نگه دارید.

4. در Photos گزینهٔ Photos > Preferences را انتخاب کرده و در General گزینهٔ Use as System Photo Library (به عنوان کتابخانه عکس سیستم استفاده شود) را انتخاب کنید.

5. اگر iCloud Photo Library را فعال کرده باشید، ممکن است مک مشغول به کار باشد، زیرا مشخص می‌کند کدام عکس در آی‌کلود قرار دارد، اما در نهایت باید بدون نیاز به انتقال گسترده داده‌ها کامل شود.

عکس‌ها را حذف کنید

اگر هارد دیسک اضافی ندارید، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید حذف عکس‌های اضافه از کتابخانه عکس خودتان است.

اگر شما هم مثل ما هستید، احتمالاً برای هر عکسی که می‌خواهید در آلبوم خود قرار دهید یا در فیسبوک به اشتراک بگذارید، ده‌ها عکس گرفته‌اید تا مناسب‌ترین آنها را انتخاب کنید. هر از چند گاهی، برای حذف این عکس‌های اضافی و غیر ضروری وقت بگذارید. اگر این کار را به صورت مرتب انجام نداده‌اید، اکنون زمان مناسبی می‌تواند باشد، حتی اگر قصد دارید فقط از کل کتابخانهٔ عکس خود در یک درایو اکسترنال کپی بگیرید، یا از iCloud Photo Library استفاده کنید (توضیحات بالا برای هر دو مورد صدق می‌کنند).

در اینجا یک نکتهٔ دیگر را باید ذکر کنیم: اگر برای مدتی است که کاربر مک بوده‌اید و در مقطعی از طریق iPhoto یا Aperture (یا هر دو برنامه) به برنامهٔ Photos مهاجرت کرده‌اید، ممکن است متوجه شوید که فایل‌هایی که توسط Aperture و iPhoto ایجاد شده‌اند هنوز به صورت مخفی در مک شما وجود دارند. هر دوی این برنامه‌ها، کتابخانه‌های خود را در یک فایل واحد که در Pictures فهرست کاربری شما قرار دارد، ذخیره کرده‌اند.

هنگامی که از Aperture یا iPhoto به Photos مهاجرت کردید، فایل‌های کتابخانهٔ قدیمی در پوشهٔ Pictures شما باقی می‌مانند، بدین معنی که اکنون یک کتابخانهٔ Photos و یک کتابخانهٔ Aperture یا iPhoto دارید. اگر دیگر هرگز قصد استفادهٔ مجدد از Aperture یا iPhoto را ندارید، می‌توانید از کتابخانه‌های آنها خلاص شوید، اما به شما توصیه می‌کنیم که در هر صورت آنها را بر روی یک هارد اکسترنال آرشیو کنید (توجه داشته باشید که در مورد کتابخانهٔ عکس شما در Photos و iPhoto نابسامانی‌هایی وجود دارد - برنامه‌ها به تصاویر یکسانی دسترسی دارند، بنا بر این تمام کتابخانهٔ شما کپی نمی‌شود، اما فایل‌های مشترکی وجود دارد که دیگر نیازی به آنها ندارید).

ما یک فایل iPhotoی 6 گیگابایتی در مک خودمان داشتیم. روی آن راست کلیک کرده و Show package contents را انتخاب کرده و تمام ردیف فایل Masters را حذف کردیم.

رسیدگی به آی‌تیونز

کتابخانهٔ آی‌تیونز شما ممکن است کاندیدای دیگری به عنوان مصرف کنندهٔ فضای دیسک باشد، به خصوص اگر سال‌ها پیش برای وارد کردن سی‌دی‌های خود زمان زیادی را صرف کرده باشید. اگر کتابخانهٔ آی‌تیونز شما دارای موسیقی چند گیگابایتی است، گزینه‌های مختلفی در اختیار دارید.

می‌توانید تمام موارد را از فهرست Music خود در هر یک هارد اکسترنال کپی کرده و از طریق Preferences، آی‌تیونز را به هارد اکسترنال ارجاع دهید. اگر مک شما یک مدل دسکتاپ باشد، این کار عالی است، اما اگر یک نوت‌بوک باشد ایده‌آل نیست.

در این مثال می‌توانید به جای هارد اکسترنال از کادر NAS استفاده کنید تا بتوانید هر زمان که به شبکه محلی خود متصل هستید، به موسیقی‌های خود دسترسی داشته باشید.

گزینهٔ دیگر، پرداخت هزینهٔ 21.99 پوندی در سال برای عضویت در iTunes Match است.

پس از تنظیم آن، iTunes Match به شما امکان می‌دهد به تمام موسیقی‌های موجود در کتابخانهٔ آی‌تیونز روی سرورهای اپل دسترسی داشته باشید، به این معنی که به هیچ وجه لازم نیست آنها را در محلی ذخیره کنید. برای پخش موسیقی باید به اینترنت متصل شوید، اما جدای از این، در بقیهٔ موارد درست مثل استفاده از آی‌تیونز در ذخیرهٔ موسیقی به صورت محلی است.

و به عنوان یک جایزه، اگر بعداً تصمیم گرفتید که موسیقی خود را از iTunes Match دانلود کنید، فایل‌های 256 بیتی AAC دریافت خواهید کرد که احتمالاً از کیفیت بهتری نسبت به مواردی که در مک خود ذخیره کرده‌اید، برخوردار هستند.

چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

گزینهٔ نهایی در اینجا عضویت در سرویس Apple Music اپل است که با پرداخت ماهانه 9.99 پوند، به شما امکان دسترسی به تمام کتابخانه موسیقی خود را می‌دهد. بنا بر این با فرض این که تمام موسیقی‌هایی که از آن لذت می‌برید در آی‌تیونز هستند، می‌توانید تمام موسیقی‌های خود را از مک خود حذف کرده و به جای آن، موسیقی را فقط از Apple Music پخش کنید.

اگر در آینده تصمیم به قطع اشتراک خود گرفتید، همیشه می‌توانید آهنگ‌هایی را که از iTunes Music Store (فروشگاه موسیقی آی‌تیونز) خریداری کرده‌اید را، قبل از خارج شدن از اشتراک، به صورت رایگان دانلود کنید. اما توجه داشته باشید که اگر iTunes Match داشته باشید، نمی‌توانید آهنگ‌هایی را که خودتان در کتابخانهٔ آی‌تیونز بارگذاری کرده‌اید را دانلود کنید.

فایل‌ها را از پوشهٔ دانلودهای خود حذف کنید

همچنین پوشهٔ Downloads (دانلودها) ی شما دارای فایل‌های بزرگی است که دیگر نیازی به آنها ندارید. اگر PDFهای بزرگ، تصاویر، یا فایل‌های دیسک ایمیج (disk image) را دانلود کنید و پوشهٔ Downloads را مرتباً سر و سامان ندهید، احتمالاً مملو از چیزهایی است که دیگر مورد نیاز شما نیست. با دیسک ایمیج‌ها شروع کنید. اگر محتویات آنها را نصب کرده‌اید، دیگر نیازی به آنها نخواهید داشت. اگر آنها حاوی برنامه هستند، به هر حال باید همیشه آخرین نسخهٔ برنامه‌ها را نصب کنید.

ببینید کدام برنامه‌ها بیش از سهم خود فضای ذخیره‌سازی مصرف می‌کنند

پس از پرداختن به مقصرهای آشکار، وقت آن است که عمیق‌تر شوید و سایر مصرف کنندگان فضای دیسک را پیدا کنید. چندین برنامه وجود دارد که به شما نشان می‌دهند کدام فایل‌ها بخش بزرگی از فضای دیسک را اشغال کرده‌اند، یا به شما این امکان را می‌دهند که جستجوی فایل‌ها در Finder را بر اساس اندازهٔ آنها تنظیم کنید.

برنامهٔ GrandPerspective (رایگان) یا از فروشگاه برنامهٔ مک به قیمت 1.99 پوند و برنامهٔ DaisyDisk (9.99 پوند / 9.99 دلار) ظاهر بصری خوبی دارند، در حالی که OmniDiskSweeper (رایگان) از پنجرهٔ استاندارد فایل سلسله مراتبی استفاده می‌کند تا اندازه‌های هر پرونده و پوشه‌ای را نشان دهد. برنامه‌های دیگر مانند CleanMyMac 2 (34.95 پوند) استفاده از دیسک را به عنوان بخشی از ویژگی‌های پاکسازی آنها نشان می‌دهد. Parallels Toolbox نیز دارای یک ابزار Clean Drive به همراه تعداد زیادی ابزار مفید دیگر است (با هزینهٔ 15.99 پوند در سال).

| دانلود رایگان نرم‌افزار DaisyDisk از سایت سافت‌مک |

| دانلود رایگان نرم‌افزار CleanMyMac از سایت سافت‌مک |

چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

ببینید چه فایل‌هایی بیشترین فضای ذخیره‌سازی را گرفته‌اند

شما می‌توانید به راحتی و بدون هیچ برنامه‌ای این کار را انجام دهید.

1. یک پنجرهٔ Finder جدید باز کنید و به پوشهٔ Home بروید، یا Shift-Cmd-H را از Finder فشار دهید.

2. Cmd-F را فشار دهید تا یک پنجرهٔ Find جدید باز شود و در اولین منوی کشویی در زیر Search (ممکن است Kind باشد)، Other را انتخاب کنید.

3. در پنجرهٔ بعدی که باز می‌شود، پایین بروید تا زمانی که File Size را ببینید، و کادر کنار آن را علامت بزنید. اکنون آن را به عنوان ویژگی جستجو انتخاب کرده‌اید.

4. در منوی کشویی بعدی greater than را انتخاب کرده و واحدهای اندازهٔ فایل را به MB (مگابایت) تغییر دهید. اکنون سایز فایل را مثلاً 100 تایپ کنید تا تمام فایل‌های موجود در پوشهٔ Home شما که بزرگ‌تر از 100 مگابایت هستند، نمایش داده شوند.

5. حالا می‌توانید انتخاب کنید که کدام فایل‌ها را برای حذف یا آرشیو بر روی دیسک خارجی در نظر بگیرید و فضای دیسک را به سرعت آزاد کنید.

سطل زباله را مرتباً خالی کنید

اگر تصمیم گرفته‌اید که مطابق توصیهٔ اپل در بالا، از Empty Trash Automatically (خالی کردن خودکار سطل زباله) استفاده نکنید، اطمینان حاصل کنید که خودتان سطل زباله را مرتباً خالی می‌کنید.

اگر فایل‌های سرسختی وجود دارند که حذف نمی‌شوند، ساده‌ترین راه حل استفاده از Trash It (رایگان) است. یک برنامهٔ کوچک و مفید.

پیوست‌های ایمیل را حذف کنید

در مورد پوشهٔ پیوست‌های Mail شما چطور؟ به چند ایمیل با پیوست‌های (attachment) بزرگ فکر کنید. چه اتفاقی برای اینها می‌افتد؟ پیوست‌های ایمیل‌های دریافتی در پوشهٔ صندوق ورودی (inbox) در پوشهٔ اصلی Mail در (~/Library/Mail) ذخیره می‌شوند.

برای اطمینان از پاک شدن ایمیل‌های حذف شده، به گزینهٔ Remove unedited downloads در تنظیمات Mail رفته و After Message is Deleted را انتخاب کنید.

نسخهٔ فعلی Mail همچنین پیوست‌ها را در مسیر زیر ذخیره می‌کند:

~/Library/Containers/com. apple. mail/Data/Mail Downloads

تا زمانی که به آنها احتیاج نداشته باشید، این موارد را نیز می‌توان حذف کرد، و اغلب صدها مگابایت فضای ذخیره‌سازی برای شما آزاد می‌کند.

فایل‌های تکراری را حذف کنید

شناسایی و حذف فایل‌های تکراری یکی دیگر از راه‌های مناسب برای آزادسازی فضای دیسک است. برنامهٔ Gemini با قیمت 15.95 پوند در فروشگاه برنامه مک (Mac App Store) موجود است (در ایالات متحده می‌توانید آن را در فروشگاه مک با قیمت 19.99 دلار خریداری کنید) و به شما این امکان را می‌دهد که مک خود را برای فایل‌های تکراری اسکن کنید تا بتوانید یک نسخه از آنها را حذف کنید.

چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

چه مقدار از فضای با ارزش هارد دیسک شما توسط فایل‌های تکراری اشغال می‌شود؟ در حالی که ممکن است هارد درایوها بزرگ‌تر و ارزان‌تر شوند، جهت‌گیری اپل به سمت درایوهای کوچک‌تر و سریع‌تر SSD است. مشکل این است که اینها از ظرفیت‌های کم‌تری برخوردار هستند، بنا بر این سطح بالاتری از انضباط فایل‌ها ضروری است.

این که چرا با این همه فایل تکراری روبرو می‌شود، دلایل زیادی دارد. زمانی که آهنگ‌ها را به آی‌تیونز اضافه می‌کنید، اگر در تنظیمات (preferences) شما Copy files to iTunes Media folder when adding to library را علامت گذاشته باشید، نسخهٔ اصلی برای شما حفظ می‌شود. این یعنی یک تکرار فایل فوری. چند هزار آهنگ با کیفیت بالا چیزی است که می‌تواند تا 10 گیگابایت فضای هارد را هدر دهد. و تازه این شامل نسخهٔ ثانویه در آی‌تیونز نمی‌شود.

اگر از Apple Mail استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که تمام پیوست‌ها در پوشهٔ دانلود خود Mail قرار دارند. این می‌تواند دلیل دیگری برای تکرار باشد.

برنامه‌های این رده از استراتژی‌ها و معیارهای مختلفی برای پیدا کردن نسخه‌های تکراری و کنترل این که کدام یک از آنها را حذف کنید، استفاده می‌کنند. نگاهی به برنامهٔ Tidy Up یا Singlemizer بیندازید.

| دانلود رایگان نرم‌افزار Tidy Up از سایت سافت‌مک |

برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را متوقف کنید

همچنین بستن برنامه‌هایی که چندین روز یا بیشتر باز هستند، یا حتی راه‌اندازی مجدد مک به طور منظم، به آزاد کردن فضای دیسک شما کمک خواهد کرد.

برنامه‌ها برای ذخیرهٔ داده‌ها، فایل‌های موقت ایجاد می‌کنند، و هر چه مدت زمان طولانی‌تری باز باشند، این فایل‌ها بزرگ‌تر می‌شوند. وقتی از برنامه خارج می‌شوید، فایل‌های حافظهٔ پنهان پاک می‌شوند و فضای اشغال شدهٔ دیسک برگردانده می‌شود.

از برنامه‌های ناخواستهٔ مک خلاص شوید

شگفت‌آور است که چقدر سریع برنامه‌ها انباشته می‌شوند، و فضای مصرفی آنها می‌تواند وحشتناک باشد.

بیشتر برنامه‌های macOS بسته‌های نرم‌افزاری هستند. برنامه معمولاً یک پوشهٔ مخصوص است که به صورت منفرد به نظر می‌رسد. دو بار کلیک کردن فایل تقریباً تمام فایل‌های مورد نیاز برای اجرای برنامه را شامل می‌شود.

حذف برنامه آسان است. اما خلاص شدن از همهٔ فایل‌های پشتیبان آن برنامه آسان نیست. فایل‌های preferences (plist) و پشتیبان برنامه هم هستند که در مکان‌های مختلف مک شما وجود دارند. این فایل‌ها همراه با خود برنامه، می‌توانند گیگابایت‌ها فضای هارد دیسک شما را هدر دهند.

برخی از برنامه‌های تخصصی دارای حذف کننده نیز هستند. به عنوان مثال، یکی از این موارد را در پوشهٔ Additional Tools (ابزارهای اضافی) مایکروسافت آفیس (Microsoft Office) پیدا خواهید کرد. گاهی اوقات نصب کنندهٔ یک برنامه به عنوان حذف کنندهٔ آن برنامه هم عمل می‌کند. اما فقدان یک حذف کنندهٔ اختصاصی در macOS یک قصور جدی است.

خوشبختانه تعدادی گزینه‌های شخص ثالث وجود دارد. برنامهٔ AppCleaner (رایگان)، AppDelete (7.99 دلار) و AppZapper (12.95 دلار) همگی یک کار را انجام می‌دهند - اما این واقعیت که هر یک از این برنامه‌ها فایل‌های مختلفی را برای حذف کردن پیدا می‌کنند، نشان دهندهٔ این است که فرآیند حذف چقدر پیچیده است!

| دانلود رایگان نرم‌افزار AppCleaner از سایت سافت‌مک |

| دانلود رایگان نرم‌افزار AppDelete از سایت سافت‌مک |

| دانلود رایگان نرم‌افزار AppZapper از سایت سافت‌مک |

زبان‌های اضافی را که لازم ندارید حذف کنید

macOS از طیف وسیعی از زبان‌ها پشتیبانی می‌کند، که در بیش از 25 زبان متمرکز شده است و تمامی آنها به طور خودکار در حین نصب گنجانده می‌شوند. به مسیر System Preferences > Language & Region بروید؛ در اینجا می‌توان زبان‌ها را به ترتیب دلخواه قرار داد تا سویچ کردن بین آنها آسان باشد.

بسیاری از برنامه‌های تخصصی نیز از چندین زبان پشتیبانی می‌کنند. اگر برنامه از زبان اصلی شما پشتیبانی نمی‌کند، با استفاده از فرمان Language & Text یکی از زبان‌ها را انتخاب کنید. مشکل اینجاست که اگر فقط می‌خواهید از یک یا دو زبان استفاده کنید، macOS و بسیاری از برنامه‌های شما توسط همهٔ آن زبان‌های دیگر که مورد استفادهٔ شما نیست سنگین شده‌اند.

اگر می‌خواهید پرونده‌های زبان‌های اضافی را که می‌دانید نیازی به آنها ندارید را حذف کنید، به پوشهٔ Resources بروید و به دنبال پوشه‌هایی باشید که به. lproj ختم شده‌اند. هر یک از این پوشه‌ها شامل یک فایل زبان هستند. شما می‌توانید این پوشه‌ها را بدون هیچ مشکلی حذف کنید.

کُدهای ناخواسته را حذف کنید

رهایی از کدهای ناخواسته، یکی دیگر از اعمال حفظ فضای دیسک است.

برنامهٔ Monolingual به شما این امکان را می‌دهد تا ساختارهای خاصی از macOS را به موازات زبان‌های خاصی را حذف کنید. در حالی که می‌تواند بخش‌های بزرگی از فضای هارد را خالی کند، همچنین اگر مراقب نباشید، می‌تواند مک شما را غیرقابل بوت شدن کند. پس با احتیاط از آن استفاده کنید.

چگونه در مک فضای آزاد ایجاد کنیم

از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده کنید

پیش از این دربارهٔ آی‌کلود صحبت کرده‌ایم، اما گزینه‌های ذخیره‌سازی ابری دیگری نیز وجود دارد.

سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری برای ایجاد فایل‌های در دسترس از راه دور عالی هستند، اما آنها همچنین می‌توانند فضای مک شما را اشغال کنند. به عنوان مثال، هم Dropbox و هم OneDrive تمام موارد ذخیره شده در خود را به صورت پیش‌فرض با مک شما همگام‌سازی می‌کنند - با فرض این که شما برنامهٔ Dropbox/OneDrive را نصب کرده باشید.

اگر فقط حافظهٔ ذخیره‌سازی پیش‌فرض 2 گیگابایتی و رایگان Dropbox را در دسترس دارید، چندان مشکلی نیست. اما مایکروسافت به مشترکان Office 365 یک ترابایت فضای رایگان می‌دهد، بنا بر این اگر از آن برای ذخیرهٔ تعداد زیادی فایل استفاده کنید، می‌توانید خیلی سریع فضای دیسک خود را آزاد کنید. اگر هزینهٔ بیشتری را برای در اختیار گرفتن فضای ذخیره‌سازی بیشتر در Dropbox بپردازید، همین مسئله صادق است.

با این وجود، در هر دو مورد، می‌توانید فقط فایل‌ها و پوشه‌هایی را که مشخص کرده‌اید همگام‌سازی کنید.

در Dropbox بر روی نوار منو کلیک کنید، سپس بر روی cog و بعد از آن بر روی Preferences کلیک کنید. روی برگهٔ Account کلیک کرده، سپس روی Change Settings کلیک کنید. اکنون فایل‌ها و پوشه‌هایی را که نمی‌خواهید با مک خود همگام‌سازی کنید، تیک آنها را بردارید.

در OneDrive بر روی گزینهٔ نوار منو، و سپس Preferences کلیک کنید. بر روی Choose Folders کلیک کرده، سپس Choose Folders، و بعد از آن Choose Folders را برای همگام‌سازی انتخاب کنید. تیک پوشه‌ها را بردارید، یا روی فلش گسترش کلیک کنید تا به فایل‌های انفرادی دسترسی پیدا کنید و تیک آنها را بردارید.

یک گزینهٔ جایگزین دیگر که قبلاً هم به آن اشاره کرده‌ایم، ثبت نام برای فضای ذخیره‌سازی بیشتر در آی‌کلود است.

من واقعاً باید همه چیز را نگه دارم!

شما ممکن است فکر کنید که من به فضای بیشتری نیاز دارم، اما نمی‌خواهم هیچ چیزی را حذف کنم! اگر شما واقعاً مثل سنجاب فایل جمع می‌کنید، در اینجا چند پیشنهاد ساده برای شما داریم:

• فایل‌هایی را که بعید می‌دانید به طور منظم به آنها احتیاج داشته باشید را بایگانی کنید. روی یک پوشه کنترل+کلیک کرده و گزینهٔ compress را انتخاب کنید. فضای ذخیره شده بسته به نوع فایل بایگانی شده متفاوت خواهد بود: برای مثال JPEG و DMG‌ها بعید است که بسیار فشرده شوند. پس از ایجاد فایل فشرده، بایگانی‌ها می‌توانند در مک شما بمانند یا در درایو خارجی (اکسترنال) ذخیره شوند.
• از یک درایو خارجی (اکسترنال) برای فایل‌های داده استفاده کنید. این امر به ویژه برای فایل‌های طراحی، فایل‌های صوتی و یا فایل‌های ویدیویی مفید خواهد بود.
• پوشهٔ iTunes Music خود را به درایو خارجی منتقل کنید و سپس در آی‌تیونز به آن ارجاع دهید. حقیقتاً این به تنهایی بزرگ‌ترین پوشه در مک شما است.

در انتها، اگر تصمیم دارید فایل‌ها یا پوشه‌هایی را حذف کنید، همیشه از آنها نسخهٔ پشتیبان تهیه کنید.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
هدف ما هرگز سود بیشتر نبوده است، هدف ما همیشه بهترین بودن بوده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘