محافظت از اپل آیدی: تأیید هویت دو عاملی در مقایسه با تأیید دو مرحله‌ای

30
مرداد 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 7 دقیقه
0 نظر 1223 بازدید

محافظت از اپل آیدی: تأیید هویت دو عاملی در مقایسه با تأیید دو مرحله‌ای 

اپل اقداماتی را برای محافظت مردم در برابر هک شدن انجام داده است. با این حال، با وجود تأیید هویت دو عاملی و تأیید دو مرحله‌ای برای کاربران اپل آیدی، برای کاربران در انتخاب آنها سردرگمی وجود دارد. در اینجا ما در مورد تأیید هویت دو عاملی و تأیید دو مرحله‌ای، و همچنین روش تنظیم هر کدام از آنها در حساب اپل آیدی، توضیحاتی را ارایه داده‌ایم.

-----

کدام یک بهتر است، تأیید هویت دو عاملی یا تأیید دو مرحله‌ای؟ چگونه می‌توانم از اپل آیدی خود در برابر هکرها محافظت کنم؟

سافت‌مک: در حالی که به نظر می‌رسد هفته‌ای نیست که حساب‌های اپل آیدی / آی‌کلود سلبریتی‌ها هک نشود، اپل اقداماتی را برای محافظت مردم در برابر این نوع حملات انجام داده است. با این حال، با وجود این که هر دوی تأیید هویت دو عاملی (Two-Factor Authentication) و تأیید دو مرحله‌ای (Two-Step Verification) برای کاربران اپل آیدی در دسترس است، اما کاربران در مورد استفاده از آنها کمی دچار سردرگمی هستند. در این مقاله ما در مورد تأیید هویت دو عاملی و تأیید دو مرحله‌ای، و همچنین روش تنظیم هر کدام در حساب اپل آیدی (Apple ID)، توضیحاتی را ارایه خواهیم داد.

همچنین بخوانید: روش تنظیم مجدد اپل آیدی

 

محافظت از اپل آیدی: تأیید دو مرحله‌ای

تأیید دو مرحله‌ای (Two-Step Verification) از سال 2013 به کاربران اپل آیدی ارایه شده است و اولین روشی بود که کاربران اپل می‌توانستند تنها با دانستن رمز عبور اپل آیدی خود، از دسترسی هکرها به محتوای خودشان محافظت کنند. هر زمان که کاربران اپل آیدی با اپل آیدی خود یا حساب آی‌کلود، یا هنگام خرید از دستگاه جدید آی. او. اس وارد سیستم می‌شوند، با تأیید دو مرحله‌ای از آنها خواسته می‌شود که حساب را تأیید کنند.

همچنین شرایط دیگری نیز وجود دارد که از کاربران خواسته می‌شود تا ورود به سیستم را تأیید کنند، که این موارد را می‌توانید در صفحهٔ رسمی پشتیبانی اپل (Apple Support) پیدا کنید.

اما حساب خود را چگونه تأیید می‌کنید؟ آیا این فقط موردی است که باید به جای یک رمز عبور، دو رمز عبور را به خاطر بسپارید؟ نه، باهوش‌تر از این‌هاست. در عوض، چهار گزینهٔ مختلف وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید:

  • Push notification to a trusted iOS device (فشردن اعلان در یک دستگاه آی. او. اس قابل اعتماد): با فشردن اعلان در دستگاه آی. او. اس دیگر، ورود به سیستم را تأیید کنید.
  • Text message or phone call to a registered number (پیام متنی یا تماس تلفنی با شمارهٔ ثبت شده): اگر یک تلفن همراه یا تلفن ثابت دارید که به اپل آیدی شما مرتبط است، اپل می‌تواند برای تأیید ورود به سیستم، یک شمارهٔ چهار رقمی را برای شما ارسال کند. از طرف دیگر، اپل می‌تواند با شما تماس گرفته و کد را از طریق تلفن برای شما بخواند.
  • Offline recovery key (کلید بازیابی آفلاین): به شما یک کلید بازیابی (Recovery Key) با 14 کاراکتر داده می‌شود تا هنگام تأیید دو مرحله‌ای، امنیت شما حفظ شود. در صورت عدم دسترسی به دستگاه‌های مورد اعتماد خود یا فراموش کردن رمز عبور اپل آیدی خود، می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • Application-specific password (رمز عبور مخصوص برنامه): اگر برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید، تأیید دو مرحله‌ای را پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از صفحه حساب اپل آیدی خود یک رمز عبور ویژهٔ برنامه را ایجاد کنید تا در صورت درخواست از آن استفاده کنید.

در عین حالی که تأیید دو مرحله‌ای یک لایهٔ امنیتی بیشتر به اپل آیدی شما اضافه می‌کند، اما این روش، محافظت توصیه شده‌ای برای اکثر افراد نیست. اپل در وب سایت خود اظهار می‌کند که تأیید دو مرحله‌ای یک روش امنیتی قدیمی است که فقط باید توسط کسانی که دستگاه‌های اپل شخصی ندارند، یا نمی‌توانند دستگاه‌های خود را تنظیم کنند، یا برای تأیید هویت دو عاملی واجد شرایط نیستند، استفاده شود.

همچنین بخوانید: روش استفاده از یک اکانت اپل آیدی

روش تنظیم تأیید دو مرحله‌ای برای اپل آیدی

تنظیم تأیید دو مرحله‌ای در آی. او. اس بسیار آسان است. کافیست بر روی این لینک کلیک کنید، به اپل آیدی خود وارد شوید و دستورالعمل‌های ارایه شده را دنبال کنید. به خاطر داشته باشید که این روش فقط به کسانی توصیه می‌شود که یا به یک دستگاه اپل دسترسی ندارند، و یا به هر دلیلی نمی‌توانند یک دستگاه را تنظیم کنند، یا این که نمی‌توانند به تأیید هویت دو عاملی پیشرفته‌تر که در ادامه در مورد آن بحث خواهیم کرد دسترسی پیدا کنند.

 

محافظت از اپل آیدی: تأیید هویت دو عاملی

خُب حالا تأیید هویت دو عاملی (Two-Factor Authentication) دقیقاً چیست و چرا بهتر از تأیید دو مرحله‌ای است؟ خود اپل تأیید هویت دو عاملی را یک مرحله پیشرفته‌تر از تأیید دو مرحله‌ای می‌داند که اولین بار در سال 2015 همراه با آی. او. اس 9 منتشر شد. روش امنیتی جدید و بهبود یافته درست در آی. او. اس 9 و OS X El Capitan و بعد از آن پدیدار شد، و این به این معنی است که توسط آنهایی که دستگاه‌های قدیمی دارند نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

حالا چه چیزی تأیید هویت دو عاملی را خاص می‌کند؟ روش‌های تأیید هویت آن نسبت به تأیید دو مرحله‌ای کمی متفاوت است و کاربران قادر به انتخاب موارد زیر هستند:

  • Push notification to a trusted device (فشردن اعلان در یک دستگاه قابل اعتماد): تقریباً مانند روش قدیمی، اپل یک اعلان تعاملی را به تمام دستگاه‌های اپلی قابل اعتماد ارسال خواهد کرد که به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت ورود به سیستم را انجام دهید.
  • Text message or phone call to a registered number (پیام متنی یا تماس تلفنی با شمارهٔ ثبت شده): باز هم، این روش مشابه روش ارایه شده در مراحل تأیید دو مرحله‌ای اپل است. اپل از طریق پیام متنی یا تماس با یک شماره تلفن تأیید شده، یک کد چهار رقمی برای وارد کردن و تأیید را ارسال می‌کند.
  • Offline code generated by trusted device (کُد آفلاین تولید شده توسط دستگاه قابل اعتماد): این روش مخصوص تأیید هویت دو عاملی است و تولید کُدها توسط یک دستگاه قابل اعتماد حتی در صورت آفلاین بودن را امکانپذیر می‌کند. به سادگی به منوی Settings (تنظیمات) در دستگاه مورد اعتماد خود می‌روید و کُد تولید شده را دریافت می‌کنید.

علاوه بر سه روش فوق، اپل همچنین روشی برای تأیید ورود به سیستم در دستگاه‌های اپلی که آی. او. اس 8 یا OS X Yosemite یا قبل از آن را اجرا می‌کنند، ارایه می‌دهد. هنگامی که می‌خواهید به حساب اپل آیدی یا آی‌کلود خود در یک دستگاه پشتیبانی نشده وارد شوید، باید همان طور که در بالا ذکر شد یک حالت تأیید را از یک دستگاه قابل اعتماد دریافت کنید و آن را به انتهای رمز عبور اپل آیدی خود اضافه کنید.

به عنوان مثال، اگر رمز عبور اپل آیدی شما Password است (که هرگز نباید باشد!) و کُد تولید شده توسط دستگاه قابل اعتماد شما 1234 است، شما باید Password1234 را به عنوان رمز عبور اپل آیدی خود وارد کنید.

همچنین بخوانید: روش استفاده از یک آیفون بدون اپل آیدی

روش تنظیم تأیید هویت دو عاملی برای اپل آیدی

حالا چگونه تأیید هویت دو عاملی را برای اپل آیدی خود تنظیم کنیم؟ اول از همه، شایان ذکر است که بر خلاف تأیید دو مرحله‌ای، فقط می‌توانید از طریق یک دستگاه سازگار اپل (آی. او. اس 9 یا بالاتر یا OS X El Capitan یا بعد از آن) تأیید هویت دو عاملی را انجام دهید. همچنین قابل ذکر است که اگر در گذشته از تأیید دو مرحله‌ای استفاده کرده باشید، باید آن را غیرفعال کنید.

برای تنظیم تأیید هویت دو عاملی در آیفون خود:

1. به مسیر Settings > iCloud رفته و Apple ID خود را انتخاب کنید.

2. Password & Security (رمز عبور و امنیت) را انتخاب کنید.

3. بر روی Turn on Two-Factor Authentication (روشن کردن تأیید هویت دو عاملی) ضربه بزنید.

برای تنظیم تأیید هویت دو عاملی در مک خود:

1. با استفاده از منوی Apple در گوشهٔ بالا سمت چپ صفحه نمایش خود به مسیر System Preferences > iCloud > Account Details بروید.

2. بر روی Security (امنیت) کلیک کنید.

3. بر روی Turn on Two-Factor Authentication (روشن کردن تأیید هویت دو عاملی) کلیک کنید.

دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید و کار تمام است! شما باید تأیید هویت دو عاملی را در اپل آیدی خود فعال کنید تا از خصوصی‌ترین اطلاعات و رسانه‌های خود در برابر هکرها محافظت کنید.

همچنین بخوانید:

- راهنمای جامع نکات امنیتی مک: بهترین تنظیمات امنیتی مک

- ترفندهای امنیتی آیفون: روش محافظت از تلفن خود در مقابل هکرها

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
برنده شدن هرگز به معنای بهترین بودن نیست.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘