روش نصب و راه‌اندازی لینوکس در مک

2
آبان 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 9 دقیقه
0 نظر 5563 بازدید

روش نصب و راه‌اندازی لینوکس در مک 

لینوکس یک سیستم عامل قدرتمند و مورد علاقهٔ برنامه‌نویسان است که می‌تواند در مک‌های قدیمی اجرا شود. در این مقاله ما چگونگی نصب لینوکس در مک را بررسی خواهیم کرد - از جمله روش جایگزینی کامل macOS یا Mac OS X با لینوکس.

-----

روش نصب و راه‌اندازی لینوکس در مک

چگونه لینوکس را روی یک مک نصب و راه‌اندازی کنیم؟

سافت‌مک: لینوکس (Linux) یک سیستم عامل جالب توجه و کمتر شناخته شده است - اگر چه خوانندگان با بهره‌گیری از فناوری هوشمند Macworld حداقل کمی دربارهٔ آن می‌دانند. در دنیای دوگانهٔ ویندوز در مقال اپل، لینوکس در جایگاه خود نشسته است، سرورهای مهم و سنگین را مدیریت می‌کند و توسط سازندگان نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دلایل بسیار زیادی برای علاقه‌مند شدن به لینوکس وجود دارد. مانند macOS مک که میراثی از یونیکس (Unix) دارد (یا حداقل یک کلون یونیکس با نام GNU). برخی دسکتاپ‌های لینوکس، مانند Ubuntu Unity از نظر ماهیت مشابه رابط کاربری Aqua (همان که در macOS استفاده می‌شود) هستند.

لینوکس همچنین بسیار متنوع است و به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند همه چیز، از تلفن‌های همراه گرفته تا سوپر کامپیوترها را اجرا کند. این باعث می‌شود که برای نصب در کامپیوترهای قدیمی مانند «مک‌بوک»های پلی‌کربنات قدیمی (Polycarbonate MacBooks) ایده‌آل باشد. اینها حتی آخرین نسخهٔ Mac OS X را هم اجرا نمی‌کنند، چه رسد به macOS. اما می‌توانند نسخه‌ای به روز رسانی شده از Ubuntu Linux را بدون هیچ زحمتی اجرا کنند.

لینوکس به دلایل خوبی مورد علاقهٔ توسعه دهندگان است. اگر کدنویسی انجام می‌دهید، رفتن به سمت لینوکس می‌تواند بسیار عالی باشد. به نظر می‌رسد که macOS برای توسعهٔ نرم‌افزار (از بسیاری جهات) بهتر از ویندوز است، اما لینوکس در عمل حتی راحت‌تر از آن است.

ماهیت منبع باز بودن آن تضمین می‌کند که کد آزادانه به اشتراک گذاشته شود، و برنامه‌ها و راه‌حل‌ها معمولاً مناسب هستند (نگران نباشید، بعداً یاد خواهید گرفت که چگونه مناسب هستند).

مکینتاش‌های اپل دستگاه‌هایی عالی برای لینوکس هستند. می‌توانید لینوکس را بر روی هر مکینتاشی با پردازندهٔ اینتل (Intel) نصب کنید، و اگر به یکی از نسخه‌های بزرگ‌تر بچسبید، کمی با روند نصب مشکل خواهید داشت.

حتی می‌توانید Ubuntu Linux را روی یک PowerPC مک نصب کنید (نوع قدیمی با استفاده از پردازنده‌های G5). و ما در مورد یک نسخهٔ قدیمی لینوکس صحبت نمی‌کنیم. ما در مورد Ubuntu 16.04 (یا حتی آخرین بتا 16.10) صحبت می‌کنیم. هر دو به لطف برخی پشتیبانی‌های دلپذیر جامعهٔ فعال که خواستار استفاده از مک‌های G5 به عنوان سرور هستند، به صورت فایل‌های ایمیج PowerPC در دسترس هستند.

همچنین بخوانید:

- بررسی Parallels Desktop برای مک

- آموزش جامع روش نصب ویندوز روی مک

 

روش نصب لینوکس در مک: کدام نسخهٔ لینوکس را انتخاب کنید

روش نصب و راه‌اندازی لینوکس در مک

اولین چیزی که باید بدانید این است که نسخه‌های مختلفی از لینوکس وجود دارد. اینها با عنوان «توزیع» (distributions) شناخته می‌شوند و هر یک از آنها تجربهٔ متفاوتی را ارایه می‌دهند. این که کدام یک از آنها را انتخاب کنید، بستگی به سطح تجربهٔ شما دارد. تعدادی از مواردی که می‌توانید انتخاب کنید اینها هستند:

Ubuntu: این محبوب‌ترین گزینه برای مبتدیان است و از یک دسکتاپ به نام Unity استفاده می‌کند که بسیار شبیه به macOS است. احتمالاً بهترین مورد برای شروع است.

Linux Mint: این توزیع جایگزین بسیار مناسبی برای Ubuntu است. می‌توانید طیف وسیعی از دسکتاپ‌ها را انتخاب کنید (Cinnamon یا MATE محبوب‌ترین آنها هستند). در حالی که Unity احساس OS X را دارد، Mint کمی بیش‌تر شبیه ویندوز است.

Kubuntu: این نسخهٔ Ubuntuی لینوکس با یک دسکتاپ متفاوت به نام KDE Plasma ترکیب شده است. به طور کلی دسکتاپی قدرتمندتر محسوب می‌شود و قطعاً از امکانات بسیار بیشتری برخوردار است.

Debian: راه‌اندازی (setup) آن کمی پیچیده‌تر از Ubuntu یا Mint است. اما Debian امکانات زیادی را ارایه می‌دهد و به صورت گسترده‌ای در نرم‌افزارهای سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Fedora: این توزیع در لبهٔ تکنولوژی قرار دارد و اغلب امکاناتی که در آن پیدا خواهید کرد در توزیع‌های دیگر (و حتی macOS) در زیر خط قرار می‌گیرند. کرش‌های (Crash) زیادی دارد و برای مبتدیان مناسب نیست.

ما پیشنهاد می‌کنیم که از Ubuntu شروع کنید، اما نصب نسخه‌های متفاوت لینوکس بسیار ساده است و هیچ چیزی نمی‌تواند مانع از امتحان کردن هر سه نسخه (و موارد دیگر) قبل از انتخاب نهایی نسخهٔ مورد نظر شما شود.

 

روش نصب لینوکس در مک: از نرم‌افزار مجازی‌سازی استفاده کنید

روش نصب و راه‌اندازی لینوکس در مک

بهترین راه برای نصب لینوکس در مک، استفاده از نرم‌افزارهای مجازی‌سازی مانند VirtualBox یا Parallels Desktop است. از آنجایی که لینوکس قابل اجرا در سخت‌افزارهای قدیمی است، معمولاً برای اجرا در یک محیط مجازی OS X کاملاً مناسب است.

VirtualBox یک نرم‌افزار رایگان است، اگر چه Parallels Desktop قدرتمندتر است و نصب ساده‌تری دارد. بنا بر این توصیه می‌کنیم ابتدا از Parallels Desktop برای مک استفاده کنید. یک تست 14 روزهٔ رایگان در Parallels. com در دسترس است، اما شما می‌توانید نرم‌افزار Parallels Desktop را به رایگان از سایت سافت‌مک دانلود کنید. برای نصب لینوکس در مک با استفاده از Parallels Desktop مراحل زیر را دنبال کنید:

1. یکی از توزیع‌های لینوکس را دانلود کرده و آن را در پوشهٔ Downloads خود ذخیره کنید. این فایل پسوند. iso خواهد داشت.

2. Parallels Desktop را باز کرده و File > New را انتخاب کنید.

3. Install Windows (نصب ویندوز) یا یک سیستم عامل دیگر از DVD یا یک فایل ایمیج را انتخاب کنید. بر روی Continue کلیک کنید.

4. Parallels به صورت خودکار تمام فایل‌های ISOی سازگار در سیستم شما را پیدا می‌کند. Ubuntu Linux را انتخاب کنید (یا موردی که می‌خواهید نصب کنید) و بر روی Continue کلیک کنید.

5. فیلدهای Name (نام)، User Name (نام کاربری)، Password (رمز عبور) و Verify Password (تأیید رمز عبور) را پر کنید. بر روی Continue کلیک کنید.

6. فایل مجازی‌سازی به صورت پیش‌فرض در پوشهٔ Users شما ذخیره خواهد شد. اگر می‌خواهید مسیر آن را تغییر دهید، بر روی Location کلیک کنید، در غیر این صورت فقط روی Continue کلیک کنید.

نرم‌افزار Parallels در داخل محیط مجازی نصب خواهد شد. برای شروع استفاده از آن، بر روی Parallels Desktop Control Center کلیک کنید.

همچنین بخوانید:

- بهترین نرم‌افزار ماشین مجازی برای مک

| دانلود رایگان نرم‌افزار VirtualBox از سایت سافت‌مک |

| دانلود رایگان نرم‌افزار Parallels Desktop از سایت سافت‌مک |

 

روش نصب لینوکس در مک: جایگزین کردن OS X/macOS با Linux

اجرای لینوکس در یک محیط مجازی بسیار راحت است، اما اگر شما یک کاربر باتجربه‌تر لینوکس هستید، ممکن است بخواهید OS X را به طور کامل جایگزین کرده و فقط لینوکس را اجرا کنید. در این صورت، منابع بیشتری از کامپیوتر را آزاد خواهید کرد و یک دستگاه عالی لینوکسی را در اختیار خواهید داشت.

نصب لینوکس در مک چندان ساده نیست، زیرا نصب آن بر روی یک دستگاه قدیمی ویندوزی انجام می‌شود، و باید چند ترفند را در مراحل نصب به کار ببرید. شما به یک USB Thumb نیاز دارید (با حداقل 8 گیگابایت فضای خالی). همچنین نصب macOS/OS X خود را از دست خواهید دارد (ما استفاده از بوت دوگانه برای OS X و Linux را توصیه نمی‌کنیم، زیرا آنها از سیستم فایل مختلفی استفاده می‌کنند و مشکلات گزارش شدهٔ زیادی در این مورد وجود دارد).

هشدار می‌دهیم که شما OS X Recovery Partition خود را از دست خواهید داد، بنا بر این بازگشت به OS X یا macOS می‌تواند یک روند طولانی را در بر داشته باشد.

در ادامه، روش نصب لینوکس در یک مک آورده شده است:

1. توزیع لینوکس خود را دانلود کنید. اگر این اولین نصب لینوکس شما است، توصیه می‌کنیم Ubuntu 16.04. 4 LTS را نصب کنید. فایل را در پوشهٔ Downloads خود ذخیره کنید.

2. برنامه‌ای با نام Etcher را از Etcher.io دانلود و نصب کنید. این برنامه برای کپی کردن فایل نصب لینوکس. ISO در درایو USB استفاده می‌شود.

3. برنامهٔ Etcher را باز کرده و روی آیکون Settings (تنظیمات) در بالا سمت راست کلیک کنید. گزینهٔ Unsafe Mode را تیک زده و Yes و Continue را کلیک کنید. سپس بر روی Back کلیک کنید.

4. بر روی Select Image کلیک کنید. ubuntu-16.04. 1-desktop-amd64. iso (یا ایمیجی که در مرحلهٔ 1 دانلود کرده‌اید) را انتخاب کنید.

5. درایو USB Thumb خود را وارد کنید. یادآور می‌شویم که درایو فلش در طی مراحل نصب پاک می‌شود. مطمئن شوید که فایل ضروری‌ای که به آن نیاز دارید روی آن نداشته باشید.

6. بر روی Change در زیر Select Drive کلیک کنید. با دقت نگاه کنید و درایو متناسب با حجم USB Thumb Drive خود را انتخاب کنید. اگر فقط یک هارد دیسک در مک خود دارید، آن درایو می‌تواند /dev/disk1 باشد. یا /dev/disk2 یا /dev/disk3 و امثال آن باشد (البته اگر چند درایو پیوسته داشته باشید). /dev/disk0 را انتخاب نکنید. این هارد دیسک شما است. انتخاب /dev/disk0 باعث می‌شود که اخطاری مبنی بر پاک شدن هارد دیسک macOS خود دریافت کنید!

7. Flash را کلیک کنید! صبر کنید تا فایل iso در USB Flash Drive کپی شود.

8. USB Flash Drive را از مک خود خارج کنید.

9. مکینتاشی که می‌خواهید لینوکس را روی آن نصب کنید را خاموش کرده و USB را به آن وصل کنید.

10. در حالی کلید Option را پایین نگه داشته‌اید، مک را روشن کنید.

11. در صفحهٔ شروع، گزینهٔ EFI Boot را انتخاب کرده و Return را فشار دهید.

12. یک صفحهٔ سیاه و سفید با گزینه‌های Try Ubuntu و Install Ubuntu مشاهده خواهید کرد. در این مرحله هیچکدام را انتخاب نکنید، «e» را برای ویرایش ورودی بوت فشار دهید.

13. خطی را که با Linux شروع می‌شود را ویرایش کنید و کلمهٔ nomodeset را بعد از quiet splash قرار دهید. کل خط باید به این صورت باشد:

linux /casper/vmlinuz. efi file=/cdrom/preseed/ubuntu. seed boot=casper quiet splash nomodeset –

(می‌توانید در تصویر زیر به خوبی مشاهده کنید).

14. کلید F10 را فشار دهید.

15. بوت‌های Ubuntu به حالت آزمایشی می‌رود.

16. بر روی آیکون علامتدار Install Ubuntu دو بار کلیک کنید.

17. English را انتخاب کرده و Continue را کلیک کنید.

18. گزینهٔ Install this third-party software را انتخاب کرده و روی دکمهٔ Continue کلیک کنید.

19. بر روی Yes در هشدار /dev/sdb کلیک کنید.

20. Erase disk and install Ubuntu را انتخاب کرده و بر روی Continue کلیک کنید.

21. مطمئن شوید که Select Drive هارد دیسک اصلی را نشان می‌دهد. بر روی Install Now کلیک کنید. در پنجرهٔ هشدار بر روی Continue کلیک کنید.

22. مکان خود را بر روی نقشه انتخاب کرده و بر روی Continue کلیک کنید.

23. نوع چیدمان صفحه کلید خود را انتخاب کرده و بر روی Continue کلیک کنید.

24. نام و رمز عبوری را که می‌خواهید استفاده کنید را وارد کنید.

25. روی Continue کلیک کنید تا نصب لینوکس شروع شود.

26. پس از اتمام نصب، می‌توانید با استفاده از نام و رمز عبوری که هنگام نصب انتخاب کرده‌اید، وارد سیستم شوید.

روش نصب و راه‌اندازی لینوکس در مک

بالا: مرحلهٔ 12
هنگامی که لینوکس را روی مک خود نصب می‌کنید، تمام نصب‌های OS X از جمله پارتیشن بازیابی را حذف می‌کند. اگر می‌خواهید OS X را مجدداً نصب کنید، باید یک دیسک بازیابی OS X ایجاد کنید.

همچنین بخوانید:

- روش بوت دوگانه در مک

- روش پارتیشن‌بندی هارد دیسک
 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
اینکه ثروتمندترین فرد قبرستان باشم برای من اهمیتی ندارد. اینکه شب ها قبل از رفتن به تخت خواب، بدانم که امروز کار خارق العاده ای انجام داده ام، این چیزی است که برای من ارزشمند است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘