روش راه‌اندازی یک مک یا مک‌بوک جدید

12
اسفند 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 8 دقیقه
0 نظر 4235 بازدید

روش راه‌اندازی یک مک یا مک‌بوک جدید 

می‌خواهید یک مک جدید را راه‌اندازی کنید؟ شروع کار با یک مک جدید بسیار ساده است، اما ممکن است مواردی وجود داشته باشد که در مورد آنها مطمئن نیستید. در این مقاله ما شما را از طریق طی مراحل مورد نیاز برای شروع کار با یک مک یا مک‌بوک جدید راهنمایی می‌کنیم.

-----

سافت‌مک: در این مقاله روش راه‌اندازی یک مک جدید و شروع کار با کامپیوتر جدید خودتان را توضیح می‌دهیم. ما به روشن کردن مک، اجرای مراحل تنظیم، وارد کردن جزئیات حساب خودتان و انتقال داده‌ها از یک مک قدیمی (یا یک PC ویندوزی) خواهیم پرداخت.


مرحله 1: مطمئن شوید که یک اتصال اینترنت وجود دارد

شما باید در طی مراحل تنظیم و راه‌اندازی به اینترنت وصل باشید، بنا بر این مطمئن شوید که یک اتصال وب وجود دارد و رمز عبور آن را می‌دانید.


مرحله 2: مک جدید خود را روشن کنید

مک یا مک‌بوک خود را از جعبه در آورده و منبع تغذیهٔ آن را به برق وصل کنید. مک‌بوک‌ها در زمان آزمایش معمولاً کمی شارژ می‌شوند، اما توصیه می‌کنیم در زمانی که آن را تنظیم می‌کنید، مک‌بوک خود را به برق وصل کنید، چون نمی‌خواهیم باتری آن تخلیه شود.

اگر یک مک مینی یا مک پرو دارید، لازم است که یک مانیتور، و همچنین یک صفحه کلید و ماوس به آن وصل کنید. شما نباید هیچ چیز دیگری به آن وصل کنید تا زمانی که همهٔ تنظیمات را انجام داده و آمادهٔ استفاده از آن باشید.

حالا تنها کاری که باید انجام دهید این است که دکمهٔ پاور را فشار دهید!


مرحله 3: Setup Assistant را اجرا کنید

در واقع راه‌اندازی مک بسیار آسان است، زیرا ویزارد راه‌اندازی مک - معروف به Setup Assistant (دستیار راه‌اندازی) - شما را در هر مرحله از راه‌اندازی مک یا مک‌بوک خود همراهی می‌کند. اگر ترجیح می‌دهید برخی از مراحل را بعداً انجام دهید (مانند راه‌اندازی Hey Siri یا Touch ID) می‌توانید آن مراحل را رد کنید. ما در ادامه گزینه‌های مختلف ارایه شده توسط ویزارد را اجرا خواهیم کرد.

روش راه‌اندازی یک مک یا مک‌بوک جدید

هنگامی که یک مک جدید برای اولین بار اجرا می‌شود، Setup Assistant را نیز راه‌اندازی می‌کند. این به شما کمک می‌کند تا مک خود را تنظیم کنید. به اینترنت وصل شوید تا شما را از طریق مراحل ایجاد حساب کاربری راهنمایی کند. همچنین شما را از طریق اجرای اسناد قانونی راهنمایی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا در مورد تنظیمات حریم خصوصی خود تصمیم بگیرید (این بر روی برنامه‌هایی مانند Find My اثر می‌گذارد).

هر صفحه انتخاب‌هایی را ارایه می‌دهد، همراه با یک دکمهٔ Continue (ادامه).

1. اولین صفحه یک نقشهٔ جهانی را نشان می‌دهد. کشور خود را انتخاب کرده و بر روی Continue کلیک کنید. این امر باعث می‌شود که ساعت داخلی مک شما بر اساس کشوری که در آن هستید تنظیم شود.

2. صفحه کلید خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر اهل UK (انگلستان) هستید، بررسی کنید که صفحه کلید به جای US (آمریکا) بر روی British تنظیم شده باشد. برای آشکار ساختن صفحه کلید British ممکن است لازم باشد بر روی Show All (نمایش همه) کلیک کنید.

3. در مرحلهٔ بعد باید به یک شبکه وصل شوید. این به طور معمول شبکهٔ وایفای شما خواهد بود. SSID (نام) شبکهٔ خود را انتخاب کرده و رمز عبور را وارد کنید. اگر رمز عبور وایفای خود را نمی‌دانید، ممکن است در کنار روتر شما یا روی کارت متصل به پشت آن نوشته شده باشد.

4. اگر در حال ارتقاء از یک مک قدیمی هستید، می‌توانید از نسخهٔ پشتیبان خود که به وسیلهٔ تایم ماشین (Time Machine) تهیه کرده‌اید (در صورتی که این کار را کرده باشید) برای انتقال کلیهٔ اطلاعات خود از جمله Settings (تنظیمات) و Preferences (تنظیمات برگزیده) از مک قدیمی به مک جدید خود استفاده کنید. این از برنامه‌ای به نام Migration Assistant (دستیار مهاجرت) استفاده می‌کند. شایان ذکر است که Migration Assistant را در هر زمانی می‌توانید اجرا کنید، لازم نیست همین حالا این کار را انجام دهید. ممکن است مدتی طول بکشد، بنا بر این اگر ترجیح می‌دهید که این مرحله را بعداً انجام دهید، می‌توانید بر روی Not Now (حالا نه) و Continue (ادامه) کلیک کنید.

در مورد تایم ماشین و تهیه نسخهٔ پشتیبان بیشتر بخوانید:

- آموزش استفاده از تایم ماشین برای تهیه نسخه پشتیبان از مک

- روش تهیه نسخه پشتیبان از مک

5. مرحلهٔ بعدی به Location Services (سرویس موقعیت مکانی) مربوط می‌شود. این مورد برنامه‌ها را قادر می‌سازد تا موقعیت مکانی شما بر روی زمین را پیدا کنند. برای استفاده از این قابلیت باید اجازهٔ این کار را به هر برنامه بدهید و برنامه‌ها و سرویس‌های اپل مانند Maps و Find My از این قابلیت به خوبی استفاده می‌کنند. ما فکر می‌کنیم که زدن تیک Enable Location Services on My Mac (فعال کردن سرویس‌های موقعیت مکانی در مک من) فکر خوبی باشد، اما این بستگی به نظر شما دارد. 

6. همچنین یک پنجرهٔ بازشوی Data & Privacy (داده و حریم خصوصی) را مشاهده خواهید کرد که به شما اطلاع می‌دهد که هر وقت اطلاعات شخصی دربارهٔ شما درخواست می‌شود یک اعلان دریافت خواهید کرد. فقط بر روی Continue کلیک کنید.

7. در مرحلهٔ بعد باید با Apple ID (شناسه اپل) و Password (رمز عبور) خود وارد سیستم شوید. این همان Apple ID است که برای خرید از App Store (فروشگاه برنامه) استفاده می‌کنید. شناسه اپل یک آدرس ایمیل است، و معمولاً (اما نه همیشه) به icloud. com ختم می‌شود. اگر یک شناسه اپل ندارید، پس کلیک کردن بر روی Create a Free Apple ID (ایجاد یک شناسه اپل رایگان) فکر خوبی است. برای ایجاد یک شناسه اپل نیاز به داشتن یک Credit Card یا Debit Card دارید، اما هیچ پولی پرداخت نمی‌کنید و بعداً می‌توانید آنها را حذف کنید. داشتن یک شناسه اپل فواید زیادی دارد - می‌توان از آن برای یافتن کامپیوترهای مک گمشده، و تهیه کردن یک قفل رمز عبور مناسب استفاده کرد، و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که برنامه‌های جدید (اغلب رایگان) را از فروشگاه برنامه مک (App Store) دانلود کنید. اما اگر نمی‌خواهید یک شناسه اپل دریافت کنید، می‌توانید بر روی Skip کلیک کرده و در فرصتی دیگر ثبت نام کنید.

روش راه‌اندازی یک مک یا مک‌بوک جدید

8. اگر احراز هویت دو عاملی تنظیم کرده باشید، هشداری بر روی دستگاه‌های دیگر خود دریافت خواهید کرد مبنی بر این که شخصی با شناسه شما وارد سیستم شده است. برای ورود به مک جدید، یک کُد در دستگاه دیگرتان برای شما ارسال می‌شود.

روش راه‌اندازی یک مک یا مک‌بوک جدید

9. در مرحلهٔ بعد پنجره‌ای وجود دارد که به شما امکان Enable Siri (فعال کردن سیری) را می‌دهد، و به شما این امکان را می‌دهد تا از دستیار صوتی فعال شده برای انجام کارهای مختلف در مک خود استفاده کنید. می‌توانید این مرحله را همین حالا تنظیم کنید یا این که از این مرحله پرش کنید و بعداً این را انجام دهید.

در مورد Siri بیشتر بخوانید:

- چگونه مانع استراق سمع سیری شویم

- روش حذف تاریخچه و اطلاعات سیری

روش راه‌اندازی یک مک یا مک‌بوک جدید

10. مرحلهٔ بعدی شامل تنظیم آی‌کلود (iCloud) است (مادامی که پیش از این با شناسه اپل خود وارد سیستم شده باشید). آی‌کلود Contacts (مخاطبین)، Calendars (تقویم‌ها)، حساب‌های Mail، اطلاعات مرورگر وب، Reminders (یادآوری‌ها) و Notes (یادداشت‌ها) شما را همگام‌سازی می‌کند. همچنین می‌توانید در iCloud Drive فایل‌ها را از Documents و Desktop ذخیره کنید. اپل برای ذخیرهٔ اسناد در iCloud Drive جدید 5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در اختیار شما قرار می‌دهد. در صورتی که بخواهید از سرویس آی‌کلود نهایت استفاده را ببرید، می‌توانید با صرف هزینه، فضای آی‌کلود بیشتری به دست آورید. اپل 50 گیگابایت را با ماهیانه 79 پنی / 99 سنت، 200 گیگابایت را با ماهیانه 2.49 پوند / 2.99 دلار و 2 ترابایت را با ماهیانه 6.99 پوند / 9.99 دلار ارایه می‌دهد.

در مورد سرویس آی‌کلود بیشتر بخوانید:

- روش استفاده از آی‌کلود

- آیا آی‌کلود از کار افتاده است؟ روش بررسی وضعیت سرور آی‌کلود

- روش بازیابی آیفون یا آیپد از نسخه پشتیبان آی‌کلود یا آی‌تیونز

11. اگر مک شما Touch ID دارد (مک‌بوک ایر 2018 یا مک‌بوک پرو) ممکن است فرصتی برای تنظیم این مورد در زمانی دیگر ارایه شود. (باز هم می‌توانید از این مرحله پرش کرده و بعداً آن را انجام دهید).

روش راه‌اندازی یک مک یا مک‌بوک جدید

12. از زمان عرضهٔ مک. او. اس موهاوی در سال 2018 این امکان وجود دارد که رابط کاربری خود را Dark (تاریک) یا Light (روشن) انتخاب کنید. می‌توانید هر کدام را که تمایل دارید در اینجا انتخاب کنید - اما می‌توانید بعداً در Settings به راحتی آن را تغییر دهید.

در مورد حالت تاریک مک بیشتر بخوانید:

- روش استفاده از حالت تاریک (Dark Mode) در مک

- نحوه فعال کردن حالت تاریک مک

بسته به نسخهٔ مک. او. اس‌ی که در مک نصب شده است، ممکن است برخی پنجره‌های دیگر را مشاهده کنید، یا برخی از پنجره‌های ذکر شده در بالا را مشاهده نکنید.

همین بود. صفحهٔ نهایی به سادگی می‌گوید Thank You (متشکرم)! بر روی Continue کلیک کرده و استفاده از مک خود را شروع کنید.


مرحله 4: به فروشگاه برنامه (App Store) بروید

پیش از انجام هر کار دیگری، بهترین کار این است که بر روی آرم اپل در سمت راست بالای صفحه کلیک کرده و سپس گزینهٔ System Preferences > Software Update را انتخاب کنید. از زمانی که مک کارخانه را ترک کرده است، مطمئناً نسخه‌های جدیدی از نرم‌افزار منتشر شده‌اند، و با به روز رسانی نرم‌افزار قبل از هرگونه کار دیگری، اطمینان حاصل می‌کنید که از شروع خوبی برخوردار خواهید بود.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
اما اپل واقعا به یک درامر متفاوت می زند. من قبلاً می گفتم که اپل باید سونی این تجارت باشد، اما در واقعیت، فکر می کنم اپل باید اپل این تجارت باشد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘