روش بازیابی رمز عبور فراموش شده مک

10
دی 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 7 دقیقه
0 نظر 6500 بازدید

 روش بازیابی رمز عبور فراموش شده مک

در اینجا ما توضیح خواهیم داد که اگر رمز عبور مک خود را فراموش کرده‌اید چه باید بکنید. یا اگر رمز عبور مک خود را نمی‌دانید و نمی‌توانید وارد سیستم شوید، چگونه برنامه‌ها را نصب کنید یا در تنظیمات سیستم تغییراتی را اعمال کنید.

-----

سافت‌مک: مک. او. اس اپل یک سیستم عامل ایمن است و رمز عبور شما در مرکز امنیتی آن قرار دارد: شما در زمان نصب نرم‌افزار جدید یا ایجاد تغییرات در مک. او. اس از طریق System Preferences و هنگام ورود به سیستم و بعضی اوقات هم برای پاک کردن فایل‌های مهم به این رمز عبور نیاز دارید (مگر این که با اپل واچ خود وارد مک شوید یا در صورت داشتن یک مک‌بوک پرو یا مک‌بوک ایر 2018 از آیدی لمسی استفاده کنید). اما اگر رمز عبور خود را گم کرده‌اید یا آن را فراموش کرده‌اید، یا شاید هم مک را به صورت دست دوم خریداری کرده باشید و رمز عبور قدیمی آن را نمی‌دانید، آن وقت چه کاری انجام می‌دهید؟ وحشت نکنید. در این مقاله ما می‌خواهیم به چگونگی بازیابی رمز عبور فراموش شدهٔ مک بپردازیم.

مقالهٔ مرتبطی نیز در مورد روش تغییر رمز عبور مدیر در مک داریم که می‌توانید آن را هم مطالعه کنید.

 

1. به دست آوردن یک یادآور رمز عبور

قبل از تنظیم مجدد رمز عبور، ابتدا باید بررسی کنید که آیا یادآور رمز عبور (password hint / عبارتی است که هنگام تنظیم رمز عبور برای یادآوری رمز عبور وارد کرده‌اید) به حافظهٔ شما برای یادآوری کمک می‌کند یا خیر. برای دیدن یادآور رمز عبور، کافیست شما سه تلاش نادرست را انجام دهید:

1. System Preferences را باز کنید (Apple > System Preferences).

2. گزینهٔ Users & Groups (کاربران و گروه‌ها) را انتخاب کنید.

3. بر روی آیکون Lock در پایین سمت چپ کلیک کنید.

4. کلید Return را سه بار فشار دهید.

هر بار که Return را فشار می‌دهید، صفحه می‌لرزد و بعد از لرزش سوم، یادآور رمز عبور در زیر فیلد Password ظاهر می‌شود. نگران نباشید: محدودیتی در تعداد دفعاتی که می‌توانید رمز عبور آزمایشی وارد کنید وجود ندارد.

روش بازیابی رمز عبور فراموش شده مک

اگر یادآور رمز عبور نشان داده نشود، به این دلیل است که تنظیم نشده است تا جملات یادآوری کنندهٔ رمز عبور را در گزینه‌های ورود به سیستم نشان دهد. متأسفانه، تنها راه موجود، تغییر این تنظیمات در ورود به مکینتاش شما است. خوشبختانه روش‌های دیگری نیز برای یافتن رمز عبور وجود دارد، بنا بر این ادامهٔ مطلب را بخوانید.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که در زمان فراموشی رمز عبور یک یادآور رمز عبور به شما نمایش داده شود، شما باید به مسیر System Preferences > Users & Groups > Login Options بروید، سپس وارد سیستم شوید و کادری که می‌گوید یادآور رمز عبور را نشان بده را تیک بزنید.

 

2. تغییر رمز عبور با استفاده از یک اکانت دیگر

آیا مک را با شخص دیگری به اشتراک می‌گذارید - این روزها برخی اشخاص از راه دور همکاری می‌کنند - و آیا آنها اکانت شخصی خودشان را دارند؟ آیا مدیری وجود دارد که بر مک شما نظارت داشته باشد؟ یا یک متخصص آی‌تی که ممکن است بتواند وارد سیستم شود؟ یا اکانت کاربر دیگری در مک دارید که می‌دانید از رمز عبور سیستم اطلاع دارد؟

اگر آنها (یا شما) رمز عبور حساب کاربری دیگری را برای مک داشته باشند، می‌توانید از این حساب کاربری برای تنظیم مجدد رمز عبور خود استفاده کنید. برای تنظیم مجدد رمز عبور مک خود با استفاده از یک حساب کاربری دیگر، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. بر روی آرم اپل در بالا سمت چپ کلیک کرده و Log Out را انتخاب کنید.

2. حساب کاربری که رمز عبور را می‌داند انتخاب کنید.

3. رمز عبور آن حساب کاربری را وارد کنید.

4. System Preferences > Users & Groups را باز کنید.

5. بر روی آیکون قفل در سمت چپ پایین پنجره کلیک کنید.

6. مجدداً رمز عبور را وارد کنید.

7. حساب کاربری که رمز عبور آن را فراموش کرده‌اید را در ستون کناری انتخاب کنید.

8. بر روی Reset Password کلیک کنید.

9. فیلدهای New password و Verify and Password hint را پر کنید.

10. بر روی Change Password کلیک کنید.

اکنون رمز عبور آن حساب کاربری را تغییر داده‌اید و می‌توانید با استفاده از رمز عبور جدید وارد آن حساب کاربری شوید.

توجه داشته باشید که این کار رمز عبور Keychain را تغییر نمی‌دهد و زمانی که وارد حساب کاربری می‌شوید از شما سؤال خواهد شد که اگر بخواهید می‌توانید رمز عبور Keychain را به روز رسانی کنید. برای این کار به رمز عبور قدیمی (که فراموش کرده‌اید) نیاز خواهید داشت، بنا بر این باید بر روی Create New Keychain کلیک کنید.

روش بازیابی رمز عبور فراموش شده مک

مشکل اینجاست که اگر کاربر دیگر از حق مدیر (Admin) در مک برخوردار نباشد، قادر نخواهد بود رمز عبور را برای شما تغییر دهد. اگر این روش کار نکرد، گزینهٔ بعدی استفاده از Recovery Mode (حالت بازیابی) است.

 

3. استفاده از Recovery Mode برای ریست کردن رمز عبور خود

روش بازیابی رمز عبور فراموش شده مک

اپل ابزاری برای جایگزینی رمز عبور مک دارد. اگر رمز عبور خود را کاملاً فراموش کرده‌اید، این بهترین گزینه است. مراحل زیر را دنبال کنید:

1. مک خود را خاموش کنید (با انتخاب Apple > Shut Down).

2. کلیدهای Command + R را پایین نگه داشته و دکمهٔ power را فشار دهید. مک در حالت ریکاوری (Recovery) بوت می‌شود (ما مقالهٔ دیگری نیز در مورد روش استفاده از حالت بازیابی مک داریم).

3. زمانی که نوار بارگیری ظاهر شد می‌توانید کلیدها را رها کنید. بارگیری ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

4. گزینهٔ Disk Utility را انتخاب کرده و Continue را فشار دهید.

5. Utilities > Terminal را انتخاب کنید.

6. resetpassword را وارد کرده (بدون فاصله و با حروف کوچک) و Return را فشار دهید.

7. درایو مربوط به حساب کاربری را انتخاب کنید (به صورت معمول این هارد دیسک اصلی شما خواهد بود).

8. با انتخاب User Account حساب کاربری را برای تغییر انتخاب کنید.

9. یک رمز عبور جدید را وارد کرده و مجدداً آن را در فیلدهای رمز عبور وارد کنید.

10. یک یادآور رمز عبور در ارتباط با رمز عبور را وارد کنید.

11. بر روی Save کلیک کنید.

12. اخطاری مبنی بر تغییر رمز عبور ظاهر می‌شود، اما Keychain Password نیست. بر روی OK کلیک کنید.

13. بر روی Apple > Shut Down کلیک کنید.

اکنون مک را راه‌اندازی کنید. می‌توانید با استفاده از رمز عبور جدید وارد شوید.

 

4. با استفاده از Target Disk Mode

سرانجام، اگر نمی‌توانید از هیچ یک از روش‌های فوق استفاده کنید، بهترین ترفند استفاده از Target Disk Mode برای بازیابی هر مقدار اطلاعاتی که می‌توانید از مک از دست رفته است. این گزینه این امکان را برای شما فراهم می‌کند که از یک مک دیگر به هارد دیسک موجود در مک خود دسترسی پیدا کنید. مراحل زیر را دنبال کنید:

1. مک را خاموش کنید (Apple > Shut Down).

2. مک را با استفاده از یک کابل Thunderbolt به مک دیگر متصل کنید (اگر مک شما قدیمی است، ممکن است بتوانید از کابل Firewire استفاده کنید). متأسفانه این ترفند با یو. اس. بی کار نمی‌کند.

3. مک خود را روشن کنید و در حین بوت شدن کلید T را پایین نگه دارید.

اکنون مک در Target Disk Mode باید به عنوان هارد دیسکی در مک دیگر ظاهر شود. می‌توانید از این مک برای بازیابی اطلاعات مک خود استفاده کنید.

 

روش ممانعت از ریست کردن رمز عبور مک شما توسط شخصی دیگر

اکنون می‌دانید که چگونه رمز عبور خود را ریست کنید. حالا ممکن است نگران این باشید که اگر شما می‌توانید از Recovery Mode برای ریست کردن رمز عبور خود استفاده کنید، شخص دیگری هم می‌تواند همین کار را انجام دهد. و هنگامی که شخص دیگری به مک شما دسترسی پیدا کند، معمولاً نمی‌توانید کنترلی بر آن داشته باشید. هر چند برای محافظت از داده‌های خود، می‌توانید برخی اقدامات را انجام دهید.

بهترین راه برای محافظت از داده‌های خود فعال کردن رمزگذاری FileVault است. این ویژگی محتویات مک شما را رمزگذاری می‌کند و تا زمانی که آن را با Disk Utility باز نکنید، ابزار Password Reset نشان داده نمی‌شود. هنگام تنظیم FileVault یک Recovery Key (کلید بازیابی) (که باید آن را پرینت کنید) و یک رمز عبور دریافت خواهید کرد. اگر هر دو مورد را گم کنید، داده‌هایتان را برای همیشه از دست خواهید داد.

شما می‌توانید FileVault را از مسیر System Preferences > Security & Privacy > FileVault فعال کنید.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
کیفیت را همواره شاخص بدانید. برخی از مردم به محیطی که در آن تنها بهترین و عالی ترین پذیرفته است تعلق ندارند.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘