بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

28
بهمن 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 45 دقیقه
0 نظر 3652 بازدید

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10 

ما در اینجا رابط کاربری، تجربهٔ کاربری و ویژگی‌های مک. او. اس در مقایسه با ویندوز 10 را مورد سنجش قرار خواهیم داد. با سافت‌مک همراه باشید.

-----

آیا باید مک.او.اس کاتالینا و یا ویندوز 10 را نصب کنم؟

با مطالعهٔ این مقاله متوجه خواهید شد که ویندوز چه چیزهایی دارد که مک. او. اس فاقد آنها است، و مک. او. اس چه ویژگی‌هایی دارد که ویندوز آنها را ندارد. واقعیت امر این است که با گذشت سال‌ها، این دو سیستم عامل از نظر ویژگی‌ها و امکانات بیشتر و بیشتر شبیه به هم می‌شوند.

اگر شما یک کاربر ویندوز هستید که به مک مهاجرت کرده‌اید، به نظر ما شما هیچ چیزی را از دست نخواهید داد، و همین امر در مورد مهاجرت از مک. او. اس به ویندوز نیز صدق می‌کند. اما یادگیری یک سیستم عامل جدید می‌تواند موجب ناامیدی برای هر مهاجرتی از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگری باشد. مزایای این مهاجرت باید بیشتر از ضررهای ناشناختهٔ آن باشد.

اگر کاربر ویندوز هستید و پیش از این از آیفون یا آیپد استفاده می‌کرده‌اید، احساس می‌کنیم که مک. او. اس برای شما آشنا خواهد بود، و می‌توانیم بگوییم که دلیل خوبی برای مهاجرت به مک می‌تواند باشد.

 

بررسی کامل مک.او.اس کاتالینا در مقایسه با ویندوز 10

ویندوز 10 با بیش از 800 میلیون کاربر در حال حاضر محبوب‌ترین سیستم عامل دسکتاپ در جهان است. بزرگترین رقیب آن، مک. او. اس، از نظر سهم بازار بسیار عقب مانده است، و اگر چه اپل معمولاً نسبت به انتشار برخی آمارها ناراضی است، اما می‌دانیم که در سال 2017 اعلام کرد که این سیستم عامل حدود 100 میلیون کاربر دارد.

اما محبوب بودن لزوماً به معنای بهترین بودن نیست. بنا بر این ما نگاهی به این موارد می‌اندازیم که مک. او. اس چه چیزی را ارایه داده است که دوستان ویندوزی ما فقط می‌توانند خواب آن را ببینند، و ویندوز چه ویژگی‌هایی دارد که موجبات حسادت ما را فراهم می‌کند.

مک. او. اس - که پیش از این با عنوان Mac OS X شناخته می‌شد - از سال 2001 بر روی مکینتاش‌ها قرار دارد. اپل غالباً به روز رسانی‌های جزئی را منتشر می‌کند، اما تغییرات عمده‌تری را یک بار در سال و معمولاً در پاییز انجام می‌دهد. سیستم عامل با گذشت زمان تکامل یافته و اشتراکات بیشتر و بیشتری با آی. او. اس پیدا کرده است. نسخهٔ فعلی موهاوی (Mojave) است و قرار است در پاییز سال 2019 با کاتالینا (Catalina 10.15) جایگزین شود. (تاریخ نگارش این مقاله برای مدت کمی قبل از انتشار کاتالینا است و در حال حاضر کاتالینا منتشر شده و در دسترس است.)

از طرف دیگر ویندوز 10 برای اولین بار در ژوئیه 2015 وارد شد. از آن زمان مایکروسافت به روز رسانی‌های مختلفی را برای این سیستم عامل منتشر کرده است که معمولاً در بهار و پاییز ارایه می‌شوند.

در این مقایسه، ما به برخی از ویژگی‌های موجود در هر دو سیستم عامل که مفیدترین آنها هستند، مواردی که منحصر به فرد هستند، و آنچه که بین این دو سیستم عامل یکسان هستند، خواهیم پرداخت.

| بیشتر بخوانید: سیستم عامل مک «کاتالینا» در مقایسه با «موهاوی» |

 

طراحی

بیایید با آن روبرو شویم، اپل به دلیل طراحی سخت‌افزار خود مشهور است، بنا بر این انتظار می‌رود که طراحی نرم‌افزاری آن نیز به همین صورت زیبا باشد. از طرف دیگر در مورد مایکروسافت به جرأت می‌توان گفت که به نظر می‌رسد کمی کسل کننده و کارکردی است. اما آیا طراحی ویندوز 10 چنین حالتی دارد؟ در ادامه نگاهی به این موضوع خواهیم داشت.

طراحی مک.او.اس

آخرین باری که طراحی مک. او. اس (یا ترجیحاً Mac OS X) به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر کرد در Yosemite، زمانی که یک بازنگری سراسری در آن شد، به دست طراح اپل جاناتان ایو (Jonathan Ive) بود تا آن را با آی. او. اس سازگار کند.

از آن زمان، مک. او. اس از نظر طراحی فقط کمی تغییر کرده است. کاتالینا در آینده بسیار شبیه به Mojave است، که خود آن هم تقریباً کاملاً شبیه به High Sierra است که با Sierra یکسان بود، و Sierra هم تقریباً با سلف خود El Capitan و Yosemite یکسان بود.

از نظر ظاهر و حساسیت، مک. او. اس برای نمایشگرهای Retina با وضوح بالا طراحی شده است. این روزها اکثر مکینتاش‌ها از خصوصیات نمایشگرهایی با وضوح بالا برخوردار هستند که در صفحه نمایش با وضوح پایین خوب به نظر نمی‌رسد، مانند ظرافت، حروف نازک و افکت‌های شفافیت.

برخی از عناصر رابط کاربری نیمه مات هستند، و به این صورت نسخه‌ای محو شده از هر آنچه که در پشت پنجره است را نشان می‌دهند.

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

سایر ویژگی‌ها شامل یک Dark Mode (حالت تاریک) است که در موهاوی معرفی شده است (تصویر بالا). پیش از این، مک. او. اس به شما این امکان را می‌داد که فقط نوار منو در بالای صفحه و همچنین منوهای کشویی که از آن بیرون می‌آیند و Dock را تیره کنید. اما از موهاوی به بعد، می‌توانید از یک حالت تاریک‌تر در سرتاسر رابط کاربری و به صورت کامل استفاده کنید. برای مثال Dark Mode رابط کاربری مک را برای استفاده در شب یا استفاده در یک استودیوی ویرایش تاریک، کمی راحت‌تر می‌کند.

همچنین می‌توانید طرح متنوعی را ایجاد کنید که از یک نمایشگر کوچک بیشترین استفاده را ببرید. به عنوان مثال، می‌توانید Dock را مخفی کنید، یا آن را به کناره‌ها منتقل کنید، یا منوهای بالای صفحه نمایش را پنهان کنید. اپل در Yosemite دکمه‌های چراغ راهنما برای حالت‌های بسته، حداقل و تمام صفحه را در یک ردیف قرار داد تا ارتفاع نوار عنوان پنجره کاهش یابد. بنا بر این، برای مثال، در سافاری این سه دکمه در همان ردیف دکمه‌های بعدی / قبلی و نوار آدرس / جستجو قرار دارند.

چندین عنصر رابط کاربری در Yosemite مسطح شدند. به عنوان مثال، پیش از این Dock ظاهری سه بعدی داشت، اما اکنون مسطح و شفاف است و در نتیجه ساده‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسد.

طراحی ویندوز

از لحاظ طراحی، ویندوز 10 در ابتدا فاقد ظاهر تمیز و مدرن مک. او. اس بود، اما از زمان عرضهٔ آن در سال 2015، دارای یک تازگی در طراحی - معروف به Fluent Design System - شد. استفاده از انیمیشن‌های بیشتر، شفافیت و محو شدگی عناصر (معروف به Acrylic) که به نظر می‌رسد عناصر ویندوز مانند اشیاء دنیای واقعی رفتار می‌کنند.

این تغییرات باعث شده عناصر سه بعدی جدید و همچنین روشنایی، عمق و حرکت بیشتر و مقیاس‌پذیری عناصر رابط کاربری برای استفاده در دستگاه‌های مختلف را به همراه آورد. تغییرات سیستم عامل به تدریج و در هر به روز رسانی دو بار در سال آن اعمال می‌شوند.

کمترین تغییر شامل گنجاندن دکمه‌های حداقل، حداکثر و بستن در داخل خود پنجره است، که می‌تواند تلاشی برای کاهش فضای اشغال شده توسط این عناصر در رابط کاربری، مانند مورد مک. او. اس باشد.

یک حالت تاریک - یا ترجیحاً تم تاریک - با به روز رسانی سال 2016 عرضه شد. وقتی آن را به Universal Windows Platform = UWP تغییر دهید، برنامه‌ها از حالت روشن به حالت تاریک تغییر می‌کنند. برای تغییر به حالت تاریک، باید به مسیر Settings > Personalisation > Colours > App Mode > Dark بروید. برنامه‌های پشتیبانی شده شامل File Explorer ویندوز 10، مایکروسافت آفیس، مرورگر Edge و سایر موارد می‌شود.

در به روز رسانی ماه مه 2019 تم جدید Light به آن اضافه شد که کمی روشنایی را به مناطقی مانند منوی Start، نوار وظیفه و اعلان‌ها (notifications) آورد. این به این معنی است که کاربران اکنون می‌توانند به راحتی تم‌های ویندوز را متناسب با روحیهٔ خود تغییر دهند.

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

 

رابط کاربری

البته طراحی فقط مربوط به چگونگی ظاهر سیستم عامل نیست، بلکه شامل واسط تعاملی محصول نیز می‌شود. بنا بر این در ادامه به تفاوت بین رابط‌های کاربری مک. او. اس و ویندوز 10 نگاهی خواهیم انداخت.

از بعضی جهات رابط کاربری که شما ترجیح می‌دهید احتمالاً رابط کاربری‌ای است که بیشتر با آن آشنا هستید. اگر سال‌ها است که از یک مک استفاده می‌کنید، ممکن است در یک PC گم شوید و برعکس.

رابط کاربری مک.او.اس

وقتی استیو جابز (Steve Jobs) و استیو وزنیاک (Steve Wozniak) مکینتاش را ابداع کردند، آنها این فلسفه را داشتند که رابط کاربری باید واقعاً بصری باشد. در نتیجه، رابط کاربری مک همیشه ساده بوده است، و همچنین به زیبایی طراحی شده است. همانند مک که آن را اجرا می‌کند.

شما بیشتر از طریق Dock با مک خود ارتباط برقرار می‌کنید، که می‌توانید میانبرهای برنامه‌های مورد علاقهٔ خود و پوشه‌هایی را که اغلب لازم است به آنها دسترسی داشته باشید، نوار منو در بالای صفحه، مرورگر Finder و جستجوی Spotlight را در آن قرار دهید.

عناصر رابط کاربری دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید، مانند Mission Control برای مشاهدهٔ همهٔ چیزهایی که در یک نشست باز کرده‌اید، و LaunchPad که تمام برنامه‌های شما را به شما نشان می‌دهد. اگر بخواهید که یک برنامه را باز کنید، می‌توانید بر روی آیکون آن در Dock کلیک کنید، یا با استفاده از Spotlight آن را جستجو کنید، یا آن را از طریق LaunchPad باز کنید، یا از Siri بپرسید و دستیار صوتی اپل برای اجرای آن فعال خواهد شد.

آیا به دنبال سندی هستید که روی آن کار می‌کردید؟ باز هم، می‌توانید با استفاده از Spotlight جستجو کنید، یا از مرورگر فایل Finder استفاده کنید، یا آن را در یک Smart Folder یا Open Recent پیدا کنید. آیا فایلی که پیدا کرده‌اید همان فایل مورد نظر شما است؟ نیازی به باز کردن آن نیست، می‌توانید با کلیک کردن بر روی آن و سپس فشار دادن Space یک Quick Look (نمای سریع) از آن فایل را دریافت کنید.

یکی از ویژگی‌های مورد علاقهٔ ما که وارد Sierra شد، امکان به اشتراک گذاشتن پوشه‌های دسکتاپ و اسناد خود در چندین مکینتاش بود. بنا بر این اگر شما بر روی یک فایل کار می‌کردید و آن را بر روی دسکتاپ خود در یک مک ذخیره می‌کردید، می‌توانستید از طریق دسکتاپ یک مک دیگر که با آن به سیستم وارد شده‌اید، به آن فایل دسترسی داشته باشید. اگر بر روی بیشتر از یک مک کار می‌کنید - یکی در دفتر کار و دیگری در خانه - این کار بسیار سودمند است. کاتالینا با معرفی پوشه‌های اشتراک‌گذاری، حتی سازگاری بیشتری به برنامهٔ Notes می‌بخشد.

یک ویژگی جدید که با موهاوی وارد شده Desktop Stacks (پشته‌های دسکتاپ) است. با فعال کردن Desktop Stacks کارها بر اساس نوع (یا در صورت ترجیح بر اساس تاریخ) در دسکتاپ شما گروه‌بندی می‌شوند. بنا بر این اگر یک اسکرین‌شات بگیرید، به صورت خودکار در پشته‌ای که شامل اسکرین‌شات‌های دیگر است، ظاهر می‌شود. اگر تمایل دارید همه چیز را بر روی دسکتاپ خود قرار دهید، این کار می‌تواند در عین حالی که چیزهایی را که لازم است سریعاً به آنها دسترسی داشته باشید را در دسترس قرار دهد، به صورت چشمگیری باعث کاهش شلوغی دسکتاپ شما خواهد شد.

اگر همه چیز را در داخل دسکتاپ ذخیره می‌کنید، این مرتب‌سازی و همگام‌سازی داخلی سودمند است، اما می‌توانید به برنامهٔ مورد نظر خود نیز اجازه دهید تا آن را در پوشهٔ مربوط به همان برنامه ذخیره کند. بنا بر این اگر برنامهٔ Pages (برنامهٔ پردازندهٔ کلمهٔ اپل) را در هر یک از دستگاه‌های اپل خود باز کنید، به راحتی می‌توانید به سندی که ایجاد کرده‌اید در همان برنامه دسترسی داشته باشید.

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

اگر واقعاً در مورد دسته‌بندی فایل‌ها دقیق هستید، ممکن است این طور به نظرتان برسد که به اندازهٔ کافی سازماندهی نشده باشند، اما برای پیدا کردن موارد مورد نظر راه حل بسیار آسانی است و شما واقعاً برای این کار به سیستم‌های پیچیدهٔ دسته‌بندی فایل نیاز ندارید. گفته می‌شود که اگر واقعاً دوست دارید فایل‌های خود را مرتب نگه دارید، هنگامی که یک فایل را ذخیره می‌کنید می‌توانید یک برچسب (Tag) خاص به آن اختصاص دهید تا دسته‌بندی شده و به راحتی قابل پیدا شدن باشد. سپس می‌توانید پوشه‌های هوشمندی (Smart Folders) ایجاد کنید که شامل همهٔ موارد اختصاص داده شده با آن برچسب می‌شود. و از آنجایی که فایل‌ها می‌توانند بیش از یک برچسب داشته باشند، بدون نیاز به کپی کردن آنها، می‌توانند در بیش از یک پوشه ظاهر شوند.

تفاوت دیگر در نحوهٔ تعامل با مک در مقایسه با PC شامل صفحه کلید است. کلید Command در مک اساساً کار کلید Control در PC را انجام می‌دهد. گفته می‌شود که مکینتاش‌ها دارای یک دکمهٔ مفصلی هستند، اما این اصلاً درست نیست - می‌توانید با ماوس یا ترک‌پد مک راست کلیک کنید. اما تفاوت‌های بیشتری در روش تعامل وجود دارد.

به عنوان مثال، ترک‌پد در لپتاپ مک این امکان را به شما می‌دهد تا از حرکت‌های مختلفی برای تعامل با مک استفاده کنید. انگشتان دست را بر روی سطح آن بکشید، یا دو انگشت خود را زوم کردن به طرفین باز و بسته کنید، به نوعی یادآور شیوهٔ استفاده از آیفون است. در حقیقت، چند نسل پیش، اپل روشی را که یک ماوس اسکرول می‌کرد را تغییر داد تا مک را با رابط کاربری آیفون هماهنگ کند. بنا بر این اکنون شما دکمهٔ اسکرول ماوس را فشار داده و به پایین صفحه می‌روید. استفاده از این امر منطقی است، اما در ابتدا می‌تواند شما را گیج کند. ویندوز 10 دارای حرکت‌های کنترلی مختلفی است، اما در مقایسه با مک. او. اس محدودتر است.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب جدیدی که با کاتالینا عرضه می‌شود، Screen Time است که در حال حاضر یک ویژگی در آی. او. اس است. این قابلیت زمانی را که شما در مک خود صرف می‌کنید را نظارت می‌کند و گزارش‌هایی را تهیه می‌کند که درک عمیق‌تری از رفتار شما را ارایه می‌کند. همچنین اگر فکر می‌کنید وقت زیادی را بر روی برخی از کارها می‌گذارید، به شما این امکان را می‌دهد که محدودیت‌هایی را در برنامه‌ها یا سایت‌های خاص ایجاد کنید. استفاده از Family Sharing نیز این کار را به یک ابزار کنترل والدین برای دستگاه‌های مک. او. اس یا آی. او. اس فرزندانشان تبدیل می‌کند.

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

رابط کاربری ویندوز

سلب مسئولیت: ما هر روز از ویندوز استفاده نمی‌کنیم و به همین دلیل به همان اندازه‌ای که با رابط کاربری مک. او. اس آشنایی داریم با رابط کاربری ویندوز آشنا نیستیم. ما تمام تلاش خود را برای مقایسهٔ نحوهٔ عملکرد رابط کاربری ویندوز با رابط کاربری مک. او. اس با کمک از همکارانی که در زمینهٔ مشاور فناوری کار می‌کنند، انجام خواهیم داد.

همان طور که Finder را در مک. او. اس دارید، File Explorer را در ویندوز 10 دارید، که به شما این امکان را می‌دهد تا تمام فایل‌های ذخیره شده در PC خود را مرور کرده و باز کنید. Quick Access (دسترسی سریع) یک ویژگی سودمند است که به صورت خودکار پوشه‌هایی که مکرراً به آنها مراجعه می‌کنید و فایل‌های اخیراً استفاده شده را نشان می‌دهد. همچنین می‌توانید به صورت خودکار مواردی را بر روی آن قرار دهید تا پیدا کردن آنها آسان‌تر شود. برای به دست آوردن یک عملکرد مشابه در Finder در مک می‌توانید یک فایل را به نوار Favourites (مورد علاقه‌ها) اضافه کنید، اما این کار به همان روشی که در ویندوز وجود دارد، به صورت خودکار انجام نمی‌شود.

همانند Finder در مک، یک ویژگی Preview نیز وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا تصویر را مشاهده کنید یا یک ویدیو را بدون نیاز به باز کردن آن مشاهده کنید. اجرای آن به همان‌تر و تمیزی در مک نیست. این یک نمای خاص است که شما باید در Explorer: Preview Pane انتخاب کنید.

Taskbar در ویندوز نواری در پایین صفحه نمایش است که شامل میانبرهای برنامه‌های مورد علاقه شما، منوی Start و Search است. کمی شبیه به Dock در مک است و کمی هم شبیه به نوار منوی مک است. فضای بسیار کم‌تری نسبت به هر دو دارد، اما ما در دسترس بودن همه چیز با یک کلیک را دوست داریم. به نظر می‌رسد که تقریباً همه چیز در این مجموعه دفن شده و از نظر پوشانده شده است، اما کاربران همیشگی ویندوز می‌توانند برای یافتن و باز کردن برنامه‌ها یا اسناد به سهولت از میانبرها استفاده کنند.

ویندوز 10 از Tiles نیز استفاده می‌کند. اینها مانند میانبرهای عناصر برنامه‌های مختلف هستند. مشابه Dashboard Widgets در مک. او. اس یا Glances در اپل واچ.

یک حالت Full Screen نیز در ویندوز 10 وجود دارد، دقیقاً همان طور که در مک. او. اس وجود دارد، اما ویندوز همچنین گزینه‌ای برای Snap به حداکثر چهار برنامه در هر صفحه اضافه می‌کند که هر کدام یک چهارم صفحه نمایش را اشغال می‌کنند. هنگامی که یک برنامه را Snap می‌کنید، می‌توانید یک برگهٔ پیش‌نمایش از برنامه‌های باز باقیمانده را نیز مشاهده کنید تا بتوانید با انتخاب هر یک از آنها چیدمان برنامه‌ها در کنار هم در صفحه نمایش را پر کنید.

مک. او. اس یک ویژگی مشابه در Split View دارد که با El Capitan وارد شده است، اما این شما را به قرار دادن دو برنامه در کنار هم نسبت به چهار برنامه در ویندوز 10، محدود می‌کند.

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

کاربران ویندوز 10 می‌توانند Alt-Tab یا Windows-Tab را فشار دهند تا یک نمایش بندانگشتی از برنامه‌های در حال اجرا را مشاهده کنند، یا می‌توانند Task View تمام صفحه را که نمای کلی از برنامه‌های باز را نشان می‌دهد را از نوار وظیفه انتخاب کنند، در این مرحله آنها می‌توانند از ماوس برای انتخاب برنامهٔ مورد نظر خود استفاده کنند. در کنار این، کاربران ویندوز 10 می‌توانند از Task View برای اضافه کردن دسکتاپ استفاده کنند تا بتوانند برنامه‌های خاصی را مانند مک، در فضاهای مجزا از هم جدا کنند. این ویژگی‌های Task View بسیار شبیه Spaces و Expose است که سال‌ها در مک بوده است. به عنوان مثال Spaces در سال 2009 معرفی شد و به این معنی است که می‌توان برنامه‌ها را به دسکتاپ‌های مختلفی اختصاص داد.

یک ویژگی که در به روز رسانی پاییز 2017 به ویندوز وارد شد My People بود. جایی که می‌توانید حداکثر سه مخاطب را به نوار وظیفهٔ خود بچسبانید تا بتوانید با آنها در تماس باشید. اگر روی آنها کلیک کنید، دو روش برای تماس با آنها وجود دارد: Skype و Mail. این ویژگی کمی از ویژگی Friends در اپل واچ را یادآوری می‌کند که در نسل اول ظاهر شد و اکنون مدت مدیدی است که از بین رفته است، زیرا هیچکس از آن استفاده نکرده است.

Action Centre پاسخ مایکروسافت به Notifications Centre است. شما می‌توانید انتخاب کنید که کدام برنامه‌ها می‌توانند اعلان ارسال کنند، و می‌توانید به مواردی پاسخ دهید، دقیقاً مانند پیام‌های متنی در مک. او. اس. هر دوی مک و ویندوز دارای یک حالت Do Not Disturb هستند. در یک PC با عنوان Focus Assist معروف است. با فعال بودن این ویژگی، می‌توانید تمام اعلان‌های تصویری و صوتی را که ممکن است حواس شما را پرت کند را متوقف کنید.

Clipboard مایکروسافت به صورت ابری کار می‌کند، به گونه‌ای که وقتی چیزی را کپی می‌کنید، در هر یک از دستگاه‌های ویندوزی شما موجود است. مک. او. اس هم از چنین ویژگی‌ای برخوردار است - Universal Clipboard - که در سال 2016 در Sierra معرفی شد. ویندوز همچنین دارای یک ویژگی عالی است که در اکتبر سال 2018 معرفی شد، جایی که می‌تواند چندین کلیپ را در کلیپ‌بورد ذخیره کند، که در صورت فشار دادن کلیدهای Win + Shift + S می‌توانید آنها را مشاهده کنید. ما این را در اپل می‌خواهیم!

Snip & Sketch ابزاری جدید برای گرفتن اسکرین‌شات در ویندوز 10 است (با به روز رسانی اکتبر 2018 وارد شد). اپل همچنین هنگام معرفی موهاوی در اکتبر سال 2018 تغییراتی در گرفتن اسکرین‌شات ایجاد کرد. در موهاوی می‌توانید بدون باز کردن برنامهٔ دیگری اسکرین‌شات گرفته و سپس آن را ویرایش کنید، برش دهید، بچرخانید، یا بر روی آن یادداشت‌گذاری کنید. به نظر می‌رسد که با Snip & Sketch هم می‌توانید به همان صورت اسکرین‌شات گرفته و سپس روی آن تغییراتی اعمال کنید که شامل ویژگی‌های ویرایش اولیه است.

یکی از ویژگی‌هایی که Snip & Sketch ارایه می‌دهد، و مک. او. اس (هنوز) این ویژگی را ندارد، توانایی سودمند رسم آزاد در اطراف محدوده‌ای است که می‌خواهید از آن قسمت اسکرین‌شات بگیرید است. برای باز کردن Snip & Sketch کلیدهای Windows + Shift + S را فشار دهید. اکثر کاربران ویندوز احتمالاً از کلید PrtScn در صفحه کلید خود برای گرفتن اسکرین‌شات استفاده می‌کنند، اما عجیب است که کلید PrtScn ابزار Snip & Sketch را باز نمی‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در مک. او. اس و ویندوز 10 پیدا خواهید کرد، توانایی سیستم عامل برای کمک به شما در بازیابی فضای ذخیره‌سازی است. در مک شما می‌توانید Storage خود را از طریق About the Mac > Storage > Manage مدیریت کرده و انتخاب کنید که فایل‌ها، عکس‌ها و پیام‌ها و فایل‌های تکراری یا مخصوصاً فایل‌های بزرگ خود را مرور کرده و در آی‌کلود ذخیره کنید تا بتوانید درهم ریختگی را کاهش دهید. به همین ترتیب، ویندوز 10 هم دارای Storage Sense است که می‌تواند فایل‌های بلااستفاده و موقت را حذف کرده و فایل‌های قدیمی را در ابر بایگانی کند.

یکی از تغییراتی که با Fall Creators Update (به روز رسانی پاییزی سازندگان) 2017 به وجود آمد، می‌تواند پاسخ مایکروسافت به روش ذخیرهٔ فایل‌های یک کاربر مک در آی‌کلود باشد که در همهٔ دستگاه‌های ما قابل دسترسی و ویرایش است. همان طور که اپل آی‌کلود (iCloud) را دارد، مایکروسافت هم وان‌درایو (OneDrive) را دارد، اما کارکرد آن به همان روش نیست. به عنوان مثال، قبل از به روز رسانی پاییز 2017، یک کپی همگام‌سازی شده از هر فایل ذخیره شده در وان‌درایو، در کامیپوتر شما نیز وجود دارد، که می‌تواند فضای ذخیره‌سازی زیادی را به خود اختصاص دهد. با استفاده از Files on Demand می‌توانید میانبرهای فایل‌های ذخیره شده در وان‌درایو را در کنار فایل‌های موجود در کامپیوتر خود مشاهده کنید - این فایل‌ها دیگر نیازی به ذخیره شدن در کامپیوتر شما ندارند. شما هنوز هم باید قبل از ویرایش یک فایل، آن را دانلود کنید.

در صورت استفاده از AirDrop در یک مک یا یک دستگاه آی. او. اس، Nearby Sharing آشنا به نظر می‌رسد. AirDrop امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌ها با استفاده از اتصال فعال شده توسط وایفای و بلوتوث را امکانپذیر کرده و از زمان Mac OS X Lion در سال 2011 در مک بوده است. (هر چند در حقیقت از زمان ورود Mac OS X Yosemite در سال 2014 فقط به اشتراک گذاشتن چیزهایی بین مک و دستگاه‌های آی. او. اس امکانپذیر بوده). Nearby Sharing به روشی مشابه کار می‌کند و در ماه مه 2018 وارد ویندوز شد. صادقانه بگویم، ما نمی‌دانیم چرا این قدر طول کشید تا مایکروسافت به این نتیجه برسد.

همان طور که مک Finder را دارد، ویندوز هم File Explorer را دارد. یکی از ویژگی‌های File Explorer در ویندوز 10 داشتن یک ناحیه Quick Access (دسترسی سریع) است که در آن می‌توانید تمام پوشه‌هایی را که اغلب مرور می‌کنید، فایل‌هایی که اخیراً از آنها استفاده کرده‌اید، و پوشه‌هایی که برای سهولت دسترسی در آنجا پین کرده‌اید، را مشاهده کنید. در به روز رسانی ماه مه 2019، قابلیت‌های جستجو در ویندوز 10 افزایش یافته است، به گونه‌ای که اکنون وقتی یک جمله را وارد می‌کنید، نه فقط بخش‌های اصلی، بلکه کل فایل‌های شما را جستجو خواهد کرد.

راه دیگر دسترسی به فایل‌ها و سایر ضمایم، از طریق Timeline است، ویژگی جدیدی که از زمان به روز رسانی ویندوز 10 در بهار 2018 از راه رسیده است. Timeline ویندوز تمام اسناد و صفحات وب‌ی را که طی هفته‌ها یا ماه‌های گذشته مشاهده کرده‌اید یا روی آنها کار کرده‌اید را گروه‌بندی می‌کند، بنا بر این می‌توانید به راحتی به کارهایی که در زمان مشخصی روی آنها کار می‌کرده‌اید برگردید، نوعی بازآفرینی در محیط کاری. اگر تمایل دارید بر روی چندین پروژه کار کنید، این می‌تواند مفید باشد. شما با کلیک بر روی آیکون Task View در نوار وظیفه، به این جدول زمانی دسترسی پیدا خواهید کرد.

در جایی که مک. او. اس دارای System Preferences (یا Settings در دستگاه‌های آی. او. اس) بوده است، ویندوز همیشه Control Panel را داشته است، جایی که می‌توانید روش‌های مختلفی برای تنظیمات PC خود پیدا کنید. این برای کاربر متوسط کمی پیچیده است و احتمالاً کمتر از آن استفاده کنند. کاربران مکینتاش که می‌خواهند تغییرات پیچیده‌ای در سیستم ایجاد کنند، می‌توانند این کار را از طریق Terminal انجام دهند، اما باز هم، این مناسب یک کاربر معمولی نیست. احتمالاً به همین دلیل مایکروسافت Settings را در ویندوز 10 به عنوان روشی ساده برای اعمال تغییرات در تنظیمات معرفی کرده است - استفاده از آن بسیار ساده‌تر است (Settings در ویندوز 8 نیز وجود داشته اما نه به این گستردگی).

 

یکپارچگی بین تلفن همراه و دسکتاپ

در این روزها، لپتاپ‌ها و دسکتاپ‌های ما تنها دستگاه‌هایی نیستند که چیزهایی را با آنها ایجاد می‌کنیم، بنا بر این ضروری است که تمامی دستگاه‌های ما به خوبی با هم کار کنند.

در اینجا ما بررسی خواهیم کرد که مکینتاش و سایر دستگاه‌های اپل با سیستم عامل‌های متفاوت خود در مقایسه با دستگاه‌های ویندوزی که همگی یک سیستم عامل یکسان دارند، چقدر رضایتمندانه در کنار هم اجرا می‌شوند.

مک.او.اس و آی.او.اس

در اینجا ممکن است دو سیستم عامل آی. او. اس و مک. او. اس وجود داشته باشد، اما این به این معنی نیست که آنها دو دنیای کاملاً متفاوت و جدا از هم هستند. یکی از مواردی که ما در مورد مک. او. اس و آی. او. اس دوست داریم، روشی است که این دو سیستم عامل تمام دستگاه‌های اپل ما را به یکدیگر پیوند می‌دهند. این عمل توسط اپل با عنوان Continuity (پیوستگی) توصیف شده است و این ویژگی چند سالی هست که وجود دارد.

در حقیقت به این معنی است که همهٔ دستگاه‌های شما به هم متصل هستند. این به این معنی است که شما می‌توانید به هر چیزی در هر دستگاهی دسترسی پیدا کنید. این می‌تواند ایمیلی باشد که شما در مسیر رفتن به دفتر کار خود نوشتن آن را بر روی آیفون خود شروع کرده‌اید اما می‌خواهید آن را در مک خود به اتمام برسانید - پس از ورود به دفتر کار خود می‌توانید به راحتی ایمیل را در مک خود باز کرده و ایمیلی که نوشتن آن را در آیفون خود شروع کرده‌اید را به پایان برسانید، یک فناوری که بدون نیاز به انجام کاری، ایمیل ناقص را برای مک شما به اشتراک گذاشته است.

به همین ترتیب، اگر شما یک صفحه وب را در آیفون خود باز کرده باشید، وقتی به مک خود مراجعه می‌کنید، همان صفحه وب به صورت خودکار در آنجا نیز باز خواهد شد.

همچنین این امکان نیز وجود دارد که می‌توانید پیام‌های متنی را در مک خود ارسال و دریافت کنید - یک ویژگی که در High Sierra حتی بهتر هم شده است، زیرا اکنون پیام‌ها در Cloud ذخیره شده شده‌اند (این به این معنی است که همه چیز در همهٔ دستگاه‌های شما همگام خواهد بود). همچنین می‌توانید مکالمه‌های تلفنی برقرار و دریافت کنید، زیرا آیفون شما می‌تواند آنها را به مک شما منتقل کند. می‌توانید مقالهٔ دیگر ما با عنوان روش برقراری تماس تلفنی از یک مک را نیز مطالعه کنید.

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

ویژگی جدیدی که در سال 2018 به موهاوی وارد شد، امکان استفاده از آیفون شما برای وارد کردن مستقیم عکس در یک سند در مک شما بود. این ویژگی در کاتالینا به ویژگی جدید SideCar که آیپدهای سازگار را به صفحه نمایش دوم تبدیل می‌کند، پیوست. این فقط برای مشاهدهٔ صفحه نمایش مک در آیفون نیست، بلکه می‌توانید طرح‌ها و اسناد را با استفاده از یک قلم اپل در آیپد خود ویرایش کنید. در این مورد ما چند مقالهٔ جامع دیگر نیز داریم که می‌توانید مطالعه کنید:

- روش استفاده از یک آیپد به عنوان صفحه نمایش دوم همراه با مک

- چگونه صفحه نمایش‌ها را در مک، آیپد و آیفون به اشتراک بگذاریم

- روش استفاده از صفحه نمایش دوم با یک مک

یک چیز قطعی به نظر می‌رسد، شما هرگز قادر نخواهید بود آی. او. س را بر روی یک مک، یا مک. او. اس را بر روی یک آیپد اجرا کنید. اپل همیشه مخالف ایدهٔ یکی کردن این دو سیستم عامل بود - مدتی پیش، تیم کوک (Tim Cook)، مدیر عامل شرکت اپل اظهار داشت که بهتر است سعی نکنید یک «یخچال-توستر» خلق کنید. وی در سال 2012 به تحلیلکران گفت: «شما می‌توانید یک توستر و یک یخچال را به هم ملحق کنید، اما می‌دانید که چنین موردی احتمالاً برای کاربر خوشایند نخواهد بود. » او مشغول کاوش در مایکروسافت و ویندوز 8 شد که برای کار بر روی دسکتاپ‌ها، لپتاپ‌ها و تبلت‌ها طراحی شده است، اما نظر او این بود که بعضی از عملکردهای آن برای یک PC مناسب هستند و برخی دیگر برای یک تبلت.

با این حال، گذشت زمان باعث تغییر می‌شود. اپل قرار نیست آی. او. اس و مک. او. اس را یکی کند، اما بعدها و در سال 2019 با برنامه‌هایی از اپل آشنا می‌شویم که انتقال برنامه‌ها از آی. او. اس به مک و برعکس را برای توسعه دهندگان آسان‌تر کند.

ما خواهیم دید که چگونه اپل می‌تواند چیزی را که برای رابط کاربری لمسی طراحی شده است را به استفاده از صفحه کلید و ماوس وادار کند.

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

ویندوز و اندروید

در حالی که در ابتدا ویندوز 10 قصد همکاری با تلفن‌های هوشمند Window Mobile را داشت، اما ویندوز موبایل در تله نیفتاد، در نتیجه در حال پیوستن به زباله‌دان بزرگ تاریخ تکنولوژی است. در عوض، مایکروسافت به عنوان اصلی‌ترین شریک PCS بر روی اندروید متمرکز شده است. در Fall Creators Update 2017 (به روز رسانی پاییزی سازندگان 2017)، منوی Settings یک بخش Phone به دست آورد، جایی که می‌توانید PC خود را به تلفن خود متصل کنید، عملکردی شبیه به آنچه که در سال 2015 با Continuity در Yosemite به مک وارد شد.

به همین ترتیب، اگر مرورگر موبایل Edge و/یا برنامه‌های Microsoft Launcher را نصب کرده و تلفن خود را به حساب کاربری ویندوز خود لینک دهید، می‌توانید از طریق گزینهٔ Continue on PC (ادامه در PC)، صفحات وب و حتی فایل‌ها را به PC ویندوز 10 خود ارسال کنید.

کاربران اندروید اکنون می‌توانند از برنامهٔ Your Phone برای فعال کردن PCهای خود برای پاسخ دادن به پیام‌های متنی و دیدن تماس‌های از دست رفته، و همچنین ویژگی آینه کردن صفحه نمایش (تکرار صفحه نمایش PC در تلفن همراه) وعده داده شده که قرار است به زودی وارد شود، استفاده کنند. بعلاوه، Cortana اسناد و وب سایت‌هایی را که در دستگاه‌های دیگر خود باز کرده‌اید را نشان می‌دهد تا بتوانید از همان جایی که آنها را ترک کرده‌اید ادامه دهید. هر چند لیست نرم‌افزارهای پشتیبانی شده محدود است.

 

برنامه‌ها و نرم‌افزارها

منتقدین پیشرفت‌های نرم‌افزاری مجتمع با ویندوز 10 که بیشتر از ویندوز 8 است را ستودند. با این حال، به نظر ما برنامه‌های همراه با ویندوز به اندازهٔ برنامه‌های همراه با مک. او. اس نیستند.

تعداد زیادی برنامه وجود دارد که به عنوان بخشی از مک. او. اس در اختیار شما قرار می‌گیرد، اما به جای این که همهٔ آنها را پوشش دهیم، ما ویرایش عکس و توانایی‌های مرور وب در هر سیستم عامل را به تفصیل مقایسه خواهیم کرد، و سپس به تعداد دیگری از برنامه‌ها نگاهی خواهیم انداخت.

ویرایش عکس: Photos در مقایسه با Photos

Photos برنامهٔ ویرایش و کتابخانهٔ عکس برای مک و دستگاه‌های آی. او. اس است. این برنامه پیشرفت بیشتر و ابزار ویرایش را در High Sierra به دست آورد، از جمله فیلترهای الهام‌بخش حرفه‌ای، منحنی رنگ، و امکان تبدیل یک Live Photo که با آیفون خود گرفته‌اید به یک Gif (می‌توانید مقالهٔ دیگر ما با عنوان روش ساختن یک گیف GIF در آیفون را مطالعه کنید). به لطف Photos در ابر، می‌توانید به تمام عکس‌های خود در تمامی دستگاه‌های خود دسترسی پیدا کنید - و در صورت ویرایش یک عکس در یک دستگاه، آن ویرایش در همهٔ دستگاه‌های شما ثبت می‌شود. (برای استفاده از این سرویس باید هزینهٔ اضافی در Cloud بپردازید، اما فضای ذخیره‌سازی آی‌کلود گران نیست. اطلاعات جامع در این مورد را از مقالهٔ دیگر ما با عنوان روش استفاده از آی‌کلود به دست آورید).

کاتالینا نگاه به روز شده‌ای دارد که تکراری‌ها را از بین می‌برد و جستجو را از طریق روز، ماه، سال امکانپذیر می‌سازد و همزمان آنچه را که در روزهای تولد، سالگرد و تعطیلات اتفاق افتاده است را به شما یادآوری می‌کند.

| همچنین بخوانید: آموزش جامع روش استفاده از برنامه Photos در مک |

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

مانند Photos در مک، Photos ویندوز به شما این امکان را می‌دهد که عکس‌ها ذخیره، اشتراک‌گذاری و ویرایش کنید. ویرایش شامل برش زدن، افزودن فیلترها، و همچنین ایجاد ویدیو از کنار هم قرار دادن تصاویر ثابت و متحرک، مملو از عناوین و جلوه‌های مختلف. همچنین برنامهٔ جدید Photos Companion وجود دارد که به کاربران آی. او. اس و اندروید اجازه می‌دهد تا تصاویر را به سرعت بر روی PC خود انتقال دهند.

افزودنی جدید Photos در به روز رسانی پاییزی سازندگان 2017 Story Remix بود، که فکر می‌کنیم کمی شبیه به Memories است. مایکروسافت آن را به عنوان «تحولی در برنامهٔ Photos» توصیف می‌کند که از یادگیری ماشین و واقعیت ترکیبی برای ایجاد الگوریتم مونتاژ فیلم با استفاده از تصاویر و ویدیوهای شما (دقیقاً مثل Memories) استفاده می‌کند. ویندوز همچنین قابلیت رسم اشیاء سه بعدی و انیمیشن‌ها را به این Stories اضافه می‌کند. ما فکر نمی‌کنیم که فقدان این مورد آخر را حس کنیم.

Paint نیز در به روز رسانی پاییزی سازندگان 2017 به روز رسانی شد. با استفاده از Magic Select می‌توانید بخش‌هایی از عکس را ویرایش کند. این ابزار، هوشمندانه طرح کلی عناصر را ردیابی می‌کند، آنها را از زمینه جدا می‌کند و بر اساس بقیهٔ تصویر پس‌زمینه را پر می‌کند. نتایج کمی مضحک است، و خیلی کمتر حرفه‌ای به نظر می‌رسند، مخصوصاً برای کسانی که از متخصصان فتوشاپ می‌خواهند که دوست سابق خود را از یک عکس حذف کنند.

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

ما فکر می‌کنیم که برنامهٔ Photos در ویندوز به اندازهٔ امکانات برنامهٔ Photos اپل غنی نیست - به نظر می‌رسد که وجود Paint هم به همین دلیل است - بستگی به این دارد که شکوفهٔ عکاسی شما چقدر جوانه زده باشد.

مرورگر وب: Safari در مقایسه با Edge

گزینه‌های بسیار زیادی برای مرورگر وب مک و ویندوز وجود دارد که برگزیده‌های هر سیستم عامل است.

اگر تصمیم دارید به مرورگرهایی که همراه با سیستم عامل‌ها ارایه می‌شوند بچسبید، می‌خواهید به Safari یا Microsoft Edge (جایگزین Internet Explorer) نگاهی بیندازیم. آنها چگونه مقایسه می‌شوند؟

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، یکی از ویژگی‌های جدید Safari در High Sierra امکان متوقف کردن پخش خودکار ویدیوها و جلوگیری از این که تبلیغات رد پای شما در وب را دنبال کند (مانند زمانی که یک بار تعطیلات را در وب جستجو می‌کنید و بعد از آن در تمام صفحات وب با تبلیغاتی در مورد تعطیلات مواجه می‌شوید).

موهاوی بازگشت favicons را به ارمغان آورد (آیکون‌هایی در برگه‌ها که به شما می‌گویند در کدام وب سایت قرار دارید)، و کاتالینا نویدبخش سرعت و همچنین یک طرح جدید برای صفحهٔ اصلی که نمایش دهندهٔ سایت‌های مورد علاقه است، بعلاوهٔ توصیه‌های سیری از بوک‌مارک‌ها، لیست خواندن و هر لینکی که در iMessages دریافت می‌کنید.

ویژگی‌های قدیمی اما هنوز خوب در سافاری شامل یک نمای Reader است که به شما این امکان را می‌دهد تا تبلیغات را از صفحه حذف کنید (اپل از تبلیغات متنفر است)، امکان ارسال اعلان سایت‌ها به شما در مرورگر، یک Reading List (لیست خواندن) که به شما امکان ذخیرهٔ صفحات وب را می‌دهد تا بعداً آنها را مطالعه کنید (و حتی آفلاین مرور کنید)، و روش‌های زیادی برای بازدید سریع و آسان از سایت‌های مورد علاقهٔ خود - می‌توانید آنها را در بالای مرورگر خود Pin (سنجاق) کنید، آنها را به صورت Favourite (مورد علاقه) یا به صورت Bookmark ذخیره کنید.

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

اگر از ویندوز استفاده نکرده‌اید، حتی نمی‌دانید که اینترنت اکسپلورر دیگر مرورگر پیش‌فرض نیست. قبل از عرضهٔ ویندوز 10، مایکروسافت از اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کرد که در حال حاضر حذف شده است. اکنون کاربران ویندوز یک مرورگر جدید به نام Edge دارند که وقتی مایکروسافت ویندوز 10 را معرفی کرد میدان عمل را از اینترنت اکسپلورر گرفت.

همان طور که در مورد سافاری نیز چنین است، ترکیبی از یک نوار URL و نوار جستجوی وجود دارد. حالا که صحبت از جستجو شد، در کمال تعجب مایکروسافت موتور پیش‌فرض خود را Bing در نظر گرفته است. متأسفانه مایکروسافت اجتناب از بینگ را آسان نمی‌کند و بر اساس این واقعیت که بینگ دقیقاً یک موتور جستجوی محبوب نیست، موجب می‌شود که بسیاری از کاربران تصمیم به استفاده از یک مرورگر دیگر را بگیرند.

برخی ویژگی‌های خوب در Edge وجود دارد. به عنوان مثال، یک حالت نمایش خواندن را ارایه می‌دهد که شبیه به حالت نمایش Reader اپل است که تمام تبلیغات و عناصر اضافه را از یک صفحه وب حذف می‌کند.

همانند مک. او. اس، در اینجا نیز یک ویژگی Reading List وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا مواردی را برای مطالعه ذخیره کنید. اما بر خلاف ویژگی Reading List مک، وقتی آفلاین هستید نمی‌توانید به این صفحات دسترسی داشته باشید.

در به روز رسانی پاییز2017، Edge توانایی ورود به حالت تمام صفحه را پیدا کرد. اگر شما یک کاربر مک هستید، احتمالاً متعجب هستید که قبلاً این حالت پشتیبانی نمی‌شد. یک ویژگی مفید در Edge امکان ذخیرهٔ گروهی از برگه‌ها است که می‌توانید بعداً آنها را باز کنید.

Edge همچنین می‌تواند به عنوان یک خوانندهٔ PDF، همراه با قابلیت پر کردن فیلد فرم‌ها، نشانه‌گذاری و حتی توانایی درج امضای دیجیتالی در داخل برنامه را دارد - این به این معنی است که دیگر کسی نیازی به دانلود Adobe Reader ندارد. (در یک مک، Preview یک خواننده و ویرایشگر PDF دم دستی است). هر دوی Edge و Safari می‌توانند حالت تاریک را نیز داشته باشند.

مایکروسافت اعلام کرده است که Edge را به طور کامل بازنگری خواهد کرد و آن را با موتور Chromium که از Chrome گوگل قدرت می‌گیرد، مجدداً بازسازی می‌کند. این باید پشتیبانی فوری از انبوه افزونه‌ها و پلاگین‌هایی که کروم را به یک مرورگر قدرتمند تبدیل کرده است را به همراه داشته باشد. نسخه‌های بتا در حال حاضر در دسترس هستند، بنا بر این می‌توانید انتظار داشته باشید که برنامهٔ جایگزین در آینده‌ای نزدیک از راه برسد.

Edge همچنین با Cortana، دستیار شخصی مجازی شبیه سیری مایکروسافت ادغام می‌شود. ما در ادامه نگاهی به آن خواهیم انداخت.

 

دستیاران صوتی: Siri در مقایسه با Cortana

تکنولوژی کنترل صوتی اپل که پیش از این در آیفون، آیپد، اپل واچ، و تلویزیون اپل موجود بود، در سال 2016 و همراه با Sierra وارد مکینتاش شد. سال‌ها شایعه شده بود که به مک خواهد آمد. ما همیشه احساس می‌کردیم که سیری یک ضمیمهٔ عجیب و غریب برای مک است، زیرا نمی‌توانیم تصور کنیم که بسیاری از افراد در یک دفتر کار شلوغ با مکینتاش خودشان صحبت کنند. با این حال، داشتن امکان جستجو با استفاده از زبان طبیعی مفید است و به صورت کلی یک فرمان سیری نسبت به اجرای منوهای مختلف زمان کمتری را می‌گیرد - به عنوان مثال، از سیری بخواهید: «بلوتوث را خاموش کن». متأسفانه سیری نمی‌تواند Dark Mode (حالت تاریک) را فعال کند، که این می‌توانست مفید باشد.

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

معادل مایکروسافتی Siri را Cortana می‌نامند. کورتانا از ویندوز 8.1 در PCها موجود است، اما در ویندوز 10 به روز رسانی شد.

با کورتانا می‌توانید همان سؤالاتی را که می‌توانید از سیری بپرسید را بپرسید. به عنوان مثال: «آخر هفته هوا چطور می‌شود؟ » و یک پیش‌بینی آب و هوا دریافت کنید، یا «به من یادآوری کن که تا فردا شب اظهارنامه مالیاتی خود را به پایان برسانم» و در زمان مناسب یک یادآوری دریافت کنید. و این را می‌توان به افراد و مکان‌ها نیز گره زد: «به من یادآوری کن که وقتی به خانه رسیدم به جیم زنگ بزنم» و غیره.

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

یکی از تفاوت‌ها این است که سیری جدای از عملکرد جستجوی Spotlight در مک است، در یک PC می‌توانید با شروع به تایپ کردن از منوی Start جستجو کنید - و همان نتیجهٔ ضربه زدن در کادر جستجوی کورتانا را به شما می‌دهد. همچنین می‌توانید در سیری در یک مک تایپ کنید، اما برای این کار باید تنظیمات خود را تغییر دهید.

تفاوت دیگر این است که کورتانا با استفاده از بینگ (موتور جستجوی مایکروسافت) وب را جستجو می‌کند، در یک مک Spotlight و Siri قبلاً با استفاده از بینگ جستجو می‌کردند، اما در سال 2017 اپل آن را به گوگل محبوب‌تر تغییر داد.

یکی از ویژگی‌های مفید کورتانا این است که می‌توانید از او بخواهید که اطلاعاتی مانند شماره گذرنامهٔ شما را به خاطر بسپارد. سپس دفعهٔ بعد که به آن احتیاج داشتید، فقط کافیست از کورتانا بپرسید «شماره گذرنامه من چیست» و آن را خواهید دید.

کورتانا همچنین یک Daily Glance را ارایه می‌دهد، که شامل جلسات شما، آب و هوا، اطلاعات مربوط به رفت و آمد روزانهٔ شما، امتیازات ورزشی و موارد مشابه است. در صورت اجازه دادن، کورتانا همچنین می‌تواند از طریق ایمیل به اطلاعاتی مانند شماره پرواز شما دسترسی داشته باشد و در صورت تأخیر یا ترافیک سنگین در مسیر رسیدن به فرودگاه، به شما هشدار دهد.

کورتانا می‌تواند پخش موسیقی را تنظیم کند، آلارم‌ها را تنظیم کند، یادداشت‌ها را ثبت کند، موسیقی خاصی را پخش کند، برنامه‌ها را راه‌اندازی کند و شما را از روی مسیرهای نقشه راهنمایی کند. سیری می‌تواند خیلی از این کارها را انجام دهد، اما متأسفانه در مقایسه با دستگاه‌های آی. او. اس محدود به مک است و موارد مفیدی وجود دارد که کورتانا می‌تواند انجام دهد اما سیری نمی‌تواند. به عنوان مثال، می‌توانید به کورتانا بگویید که کامپیوتر را ری‌استارت کند، خاموش کند، قفل کند، و یا خارج شوید. شما نمی‌توانید در یک مک از سیری بخواهید که این کارها را انجام دهد.

از نظر ویژگی‌ها، سیری و کورتانا در حال حاضر تقریباً در یک سطح قرار دارند.

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

 

سایر برنامه‌ها

یک برنامهٔ News هم در مک و هم در ویندوز 10 وجود دارد. برنامهٔ News حدود همان زمانی که مایکروسافت جمع کنندهٔ اخبار را به ویندوز 10 اضافه کرد، از آی. او. اس به مک در موهاوی راه پیدا کرد.

همان طور که اپل FaceTime را دارد، مایکروسافت Skype را دارد (که آنها را در سال 2011 خریداری کردند). اسکایپ به صورت پیش‌فرض نصب نشده است. می‌توانید 24 نفر را به یک تماس گروهی به اسکایپ اضافه کنید، فیس‌تایم این تعداد را به 32 نفر افزایش می‌دهد.

برنامه‌های Mail و Calendar در هر دوی مک و ویندوز 10 وجود دارند. البته بیشتر افراد مایکروسافت را با Outlook می‌شناسند، اما برنامهٔ آفیس باید جداگانه خریداری شوند.

حالا که صحبت از آن شد، کاربران مک می‌توانند برنامه‌های پردازشگر کلمه، صفحه گسترده و برنامه‌های ارایه را به صورت رایگان دانلود کنند. کاربران ویندوز باید هزینهٔ برنامه‌های آفیس را بپردازند.

Maps برنامهٔ دیگری است که در هر دوی مک. او. اس و ویندوز وجود دارد. Maps همراه با Mavericks در سال 2013 به مک. او. اس رسیدند. Maps در ویندوز 8 موجود بود و با ارایهٔ ویندوز 10، مایکروسافت آن را ارتقاء داد. به عنوان مثال، هر دو Maps دارای ویژگی‌های مشابه هستند، به شما این امکان را می‌دهند که مسیرها را مشخص کنید و ترافیک را مشاهده کنید. مایکروسافت Streetside را دارد که معادل Street View گوگل است، نزدیک‌ترین مورد اپل به آن نقشه‌های سه‌بعدی است، اگر چه این شرکت در حال جمع‌آوری داده‌های نقشه‌های سبک نمای خیابان است و ما انتظار داریم که تا پاییز موارد بیشتری را شاهد باشیم.

هر دوی اپل و مایکروسافت یک برنامهٔ Music هم دارند. در جایی که اپل iTunes را دارد، مایکروسافت دارای برنامه‌های موسیقی Groove است، یک سرویس اشتراک موسیقی که قبلاً Xbox music بود. برنامهٔ Music همچنین موسیقی مورد نظر شما را با موارد ذخیره شده در پوشهٔ OneDrive Music شما ترکیب می‌کند.

مایکروسافت ابزارهایی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا به آنها در تبدیل برنامه‌های اندروید و آی. او. اس کمک کند. همان طور که در بالا گفتیم، اپل قصد دارد کار را برای برنامه‌نویسان راحت‌تر کند تا برنامه‌های آی. او. اس را بر روی مک. او. اس و برعکس اجرا کنند.

OneNote در ویندوز 10 موجود است. این برنامه شبیه Evernote است و می‌توانید متن، لیست‌ها، تصاویر، نقشه‌ها و موارد دیگر را به Notes اضافه کنید. نزدیک‌ترین چیز به این مورد که در مک وجود دارد Notes است که به شما امکان اضافه کردن موارد فوق را می‌دهد. هر چند احتمالاً این موردی است که اکثر مردم آن را درک نمی‌کنند.

 

امنیت

معمولاً مک نسبت به یک PC امنیت بیشتری دارد. اپل تعدادی اقدامات امنیتی را در نظر گرفته است که حمله به یک مک را مخصوصاً چالش‌برانگیز می‌کند. اینها شامل موارد زیر می‌شود: Gatekeeper نرم‌افزاری که به صورت دیجیتالی توسط اپل تأیید نشده باشد، بدون توافق شما، مانع از اجرای آن در مک می‌شود. ضد بدافزاری را در قالب ابزار اسکن بدافزار Xprotect ساخته است. نرم‌افزاری که توسط اپل تأیید شده است نیز Sandboxed است، که برنامه‌ها را از اجزای مهم سیستم مک، داده‌های شما و سایر برنامه‌های شما جدا می‌کند، بنا بر این نباید قادر به دستیابی به آنها برای آسیب رساندن باشند.

همچنین فناوری ضد فیشینگ در سافاری وجود دارد که وب سایت‌های کلاهبردار را شناسایی می‌کند. این فناوری صفحه را غیرفعال می‌کند و در صورت مراجعه به یک وب سایت مظنون، به شما هشدار می‌دهد.

همچنین متوجه خواهید شد که افزونه‌هایی مانند Adobe Flash Player، Silverlight، QuickTime و Oracle Java در صورتی که به آخرین نسخه به روز رسانی نشده باشند، اجرا نمی‌شوند - روش دیگری برای ایمن ماندن مک شما.

علاوه بر همهٔ این موارد، FileVault 2 با رمزگذاری داده‌های شما، آنها را ایمن و بی‌خطر می‌کند.

کاتالینا با جدا نگه داشتن سیستم عامل از سایر داده‌ها و بر روی یک حجم (volume) فقط خواندنی، که از بازنویسی هر چیزی جلوگیری می‌کند، یک قدم فراتر می‌گذارد. همچنین درخواست‌های مجوز افزایش یافته است تا اطمینان حاصل شود که هیچ یک از برنامه‌های شما بدون اجازهٔ مستقیم شما قادر به انجام کارهای ناخواسته نیستند. آزمایش کنندگان اولیهٔ بتا شکایت کرده‌اند که این اتفاق خیلی سریع خسته کننده می‌شود، اما ما انتظار داریم که اپل قبل از انتشار رسمی خود در ماه سپتامبر، تمهیدات لازم را به کار ببندد.

در به روز رسانی پاییزی سازندگان، ویندوز 10 محافظت از باج‌افزاری خریداری کرده و به پوشهٔ کنترل شده‌ای اضافه شده است که «از فایل‌ها و پوشه‌های شما در برابر تغییرات غیرمجاز توسط برنامه‌های غیر دوستانه محافظت می‌کند».

این به این معنی است که اگر یک نرم‌افزار غیرمجاز سعی کند به یک پوشهٔ محافظت شدهٔ Documents، Pictures، Movies یا Desktop دسترسی پیدا کند، مسدود شده و به شما اطلاع می‌دهد. می‌توانید لیست‌های شخصی را برای دسترسی به پوشه‌های کنترل شده انتخاب کنید، و می‌توانید از پوشه‌هایی که به صورت پیش‌فرض محافظت نمی‌شوند، محافظت کنید.

کاربران ویندوز 10 حرفه‌ای در نسخهٔ مه 2019 نیز افزایش بیشتری پیدا کردند، زیرا Windows Sandbox اضافه شد تا به نرم‌افزار و سازندگان وب سایت اجازه داده شود تا برنامه‌هایی را در فضاهای اختصاصی که جدا از سیستم عامل اصلی نگهداری می‌شوند میزبانی کنند. کاربران خانگی این ویژگی را دریافت نمی‌کنند.

 

حریم خصوصی

به طور کلی اپل در مورد حریم خصوصی کاربران از شهرت خوبی برخوردار است - امتناع از همکاری با FBI که درخواست کمک برای باز کردن قفل یک آیفون را داده بود - و با ویژگی جدیدی که با macOS Sierra (و آی. او. اس 10) در دسترس است، حریم خصوصی را دو چندان می‌کند: حریم خصوصی تفاضلی (differential privacy).

در حقیقت، اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، حریم خصوصی تفاضلی یک زمینهٔ مطالعاتی بوده است که مدت‌ها قبل از علاقهٔ اپل وجود داشته است. در این سیستم عامل شاهد آن هستید که پیشرفت‌های این زمینهٔ مطالعاتی در نرم‌افزار اپل گنجانیده شده است.

حریم خصوصی تفاضلی یک رویکرد ریاضی در حریم خصوصی است که عناصر تصادفی را به مجموعه داده‌های برداشت شده معرفی می‌کند به گونه‌ای که برای یک محقق (در این مورد، خود اپل) غیرممکن است که ترجیحات یا رفتار هر کاربر واحد را تعیین کند.

در دهه 1960، با استفاده از سکه انداختن برای افزودن تصادفی استفاده می‌شد: یک محقق ممکن است بپرسد: «آیا شما عضو فلان حزب هستید؟ » شخص به صورت مخفیانه یک سکه می‌انداخت. اگر شیر می‌آمد، جواب همیشه «بله» بود. اگر خط می‌آمد، پاسخ صادقانه می‌دادند. این امر به آنها امکان انکارپذیری معقول را می‌دهد، زیرا نه محقق و نه طرف مقابل نمی‌دانند که جواب واقعی درست است یا خیر. با پاسخ کافی، می‌توان پراکندگی تصادفی را محاسبه و حذف کرد تا توزیع نسبتاً دقیقی ایجاد کند.

حریم خصوصی تفاضلی به طور مؤثر یک نسخهٔ مدرن و پیچیده‌تر از یک ایده است. به جای سکه انداختن، یک سیستم مقادیر تصادفی پیچیده‌ای را اضافه می‌کند و نتیجه‌ای حاصل می‌شود که نمی‌توان آن را مهندسی معکوس کرد.

بررسی کامل مک.او.اس در مقایسه با ویندوز 10

در همین حال، مایکروسافت با برخی سؤالات در مورد رویکرد خود به حریم خصوصی روبرو شده است. موارد زیادی در مورد مشکلات جاسوسی در ویندوز 10 مطرح شده است.

مایکروسافت سیستم عاملی متمرکز بر ابر را منتشر کرده است. در اکثر موارد این چیز خوبی است: تنظیمات، تصویر زمینه، پیکربندی منوی استارت، و سایر موارد را می‌توان در همهٔ دستگاه‌های خود همگام‌سازی کرد. اگر بخواهید از قابلیت‌های کامل آن استفاده کنید، کورتانا باید به داده‌های شخصی دسترسی داشته باشد و یکپارچگی OneDrive به این معنی است که فایل‌های شما از هر کامپیوتر، تبلت یا تلفنی قابل دسترسی است.

اما بی‌اثر کنندهٔ این مزایا مسئلهٔ حریم خصوصی است. از جمله دیگر هشدارهای ناگوار، 12.000-word EULA مایکروسافت می‌گوید «ما به داده‌های شخصی مانند اطلاعات ایمیل شما، سایر ارتباطات خصوصی یا فایل‌های موجود در پوشه‌های خصوصی دسترسی خواهیم داشت و آنها را باز کرده و نگه خواهیم داشت» به منظور «پاسخ به روند حقوقی معتبر، از جمله در اجرای قانون و سایر سازمان‌های دولتی»، برای «جلوگیری از هرزنامه‌ها یا تلاش برای جعل کاربران»، به منظور «حفظ امنیت خدمات شما» و «اگر اطلاعاتی دریافت کنیم که نشان دهد شخصی از خدمات ما که در مالکیت مایکروسافت است سرقت کرده است».

این ممکن است نگران کننده به نظر برسد و مطمئناً مطابق با سیاست‌های اپل نیست. با این حال، خبر خوب این است که می‌توانید از اکثر ویژگی‌ها امتناع کنید. می‌توانید به جای استفاده از یک حساب Microsoft از یک local استفاده کنید و اگر از Edge مایکروسافت استفاده می‌کنید، می‌توانید گزینه‌های حریم خصوصی را به صورت آنلاین تنظیم کنید تا تبلیغات شخصی شده و ردیابی آگهی را غیرفعال کنید. ما ترجیح می‌دهیم که تمام این تنظیمات به صورت پیش‌فرض خاموش باشد.

 

سازگاری

صحبت کردن در مورد ویژگی‌ها خیلی خوب است، اما آیا سیستم شما می‌تواند ویندوز 10 یا مک. او. اس را اجرا کند، یا برای نصب آنها نیاز به خرید یک مک جدید یا یک PC جدید دارید؟

سیستم مورد نیاز برای مک.او.اس

الزامات سیستم بستگی به نسخهٔ مک. او. اس‌ی که می‌خواهید اجرا کنید دارد.

سیستم مورد نیاز کاتالینا که در سال 2019 عرضه شد:

• مک‌بوک (2018 یا جدیدتر)
• مک‌بوک ایر (2012 یا جدیدتر)
• مک‌بوک پرو (2012 یا جدیدتر)
• مک مینی (2012 یا جدیدتر)
• آی‌مک (2012 یا جدیدتر)
• آی‌مک پرو (2017 یا جدیدتر)
• مک پرو (2013 یا جدیدتر)

سیستم مورد نیاز موهاوی که در سال 2018 عرضه شد:

• مک‌بوک (اوایل 2015 یا جدیدتر)
• مک‌بوک ایر (اواسط 2012 یا جدیدتر)
• مک‌بوک پرو (اواسط 2012 یا جدیدتر)
• مک مینی (اواخر 2012 یا جدیدتر)
• آی‌مک (اواخر 2012 یا جدیدتر)
• آی‌مک پرو (2017)
• مک پرو (اواخر 2013، بعلاوه مدل‌های اواسط 2010 و اواسط 2012 دارای Metal-capable GPU توصیه می‌شود)

های سی‌یرا (High Sierra) که در سال 2017 عرضه شد، نیازهای سیستم مشابه با سلف خود Sierra 2016 دارد، بنا بر این مکینتاش‌های از سال 2010 یا بعد از آن باید بتوانند مک. او. اس‌های سی‌یرا را اجرا کنند. چند مدل 2009 نیز می‌توانند.

به طور خاص‌های سی‌یرا با موارد زیر سازگار است:

• مک‌بوک (اواخر 2009 یا بعد از آن)
• مک‌بوک ایر (2010 یا بعد از آن)
• مک‌بوک پرو (2010 یا بعد از آن)
• مک مینی (2010 یا بعد از آن)
• مک پرو (2010 یا بعد از آن)
• آی‌مک (اواخر 2009 یا بعد از آن)

سیستم مورد نیاز برای ویندوز 10

ویندوز 10 همچنان نیازهای سیستم مشابه با نسخهٔ قبلی خود، یعنی ویندوز 8.1 را دارد.

• پردازندهٔ یک گیگاهرتزی (یا سریع‌تر)
• یک گیگابایت رم برای 32 بیتی؛ 2 گیگابایت رم برای 64 بیتی
• فضای دیسک سخت تا 20 گیگابایت
• وضوح صفحه نمایش 600 × 800 یا بالاتر. پردازندهٔ گرافیکی DirectX 9 همراه با درایور WDDM

مطمئناً وقتی صحبت از سازگاری می‌شود یک عامل بزرگ به نفع ویندوز است - شما می‌توانید ویندوز را روی یک مک نصب کنید، اما نمی‌توانید مک. او. اس را بر روی یک PC ویندوزی نصب کنید. در مورد چگونگی نصب ویندوز در مک مقالهٔ دیگر ما با عنوان آموزش جامع روش نصب ویندوز روی مک را مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:

- روش اجرای برنامه‌های ویندوز در مک

- روش انجام بازی‌های ویندوزی در مک

 

قیمت

مک. او. اس یک به روز رسانی رایگان برای هر کسی که مکینتاش سازگار دارد است، و استفاده از آن در تمام طول عمر محصول رایگان خواهد ماند. سیستم عامل‌های مک از زمان عرضهٔ OS X Mavericks در سال 2013 رایگان بوده‌اند.

ویندوز 10 نیز تا 29 ژوئیه 2016 یک به روز رسانی رایگان (از ویندوز 7 یا 8) بود. اما اکنون باید برای نسخهٔ Windows 10 Home 119.99 پوند و برای نسخهٔ Windows 10 Pro 219.99 پوند بپردازید. اگر از ویندوز ویستا یا نسخه‌های قبل‌تر از آن ارتقاء می‌دهید، باید همین مبالغ را بپردازید.

این باعث می‌شود که مک. او. اس مطلوب‌تر باشد، زیرا به روز رسانی‌های آن رایگان است و برای اکثر کاربران هیچ هزینه‌ای ندارد - البته جدا از هزینهٔ واقعی مک.

 

دسترس‌پذیری

مک. او. اس کاتالینا در سپتامبر 2019 عرضه شد و از طریق فروشگاه برنامه مک در دسترس است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، به آموزش جامع نصب مک. او. اس کاتالینا بر روی مک مراجعه کنید.

ویندوز 10 در ژوئیه 2015 عرضه شد و از آن زمان، هر سال دو بار، در بهار و پاییز به روز رسانی شده است. شما می‌توانید Windows 10 Home یا Windows 10 Pro را از سایت مایکروسافت دانلود کنید.

 

نتیجه‌گیری

بسیاری از کاربران PC از ویندوز 10 عصبانی هستند، عمدتاً به این دلیل که مایکروسافت به شدت به مردم فشار آورده است که به این نسخه ارتقاء دهند. واقعاً شرم‌آور است زیرا ویندوز 10 یک سیستم عامل خوب و بهترین ویندوز است. ویژگی‌های جدید همراه با مواردی مشابه ویندوز 7 آن را بسیار جذاب می‌کند، و مخصوصاً وقتی چندین وسیله دارید که بتواند ویندوز 10 را - به ویژه در یک تلفن - اجرا کند، به دلیل یکپارچه‌سازی حتی بهتر هم هست.

با این حال، بر اساس تجربهٔ ما از مک. او. اس، هنوز هم مکینتاش برای ما همه چیز دارد. سیری هنوز هم برجسته است، حتی اگر کنترل صدا بر روی دسکتاپ تنها منطقه‌ای باشد که اپل سعی در رسیدن به مایکروسافت را دارد، در حالی که Apple Pay، باز کردن قفل مک توسط اپل واچ و قابلیت کپی کردن و چسباندن در دستگاه‌های مختلف در جایگاه نخست قرار دارد - و رابط کاربری، علیرغم تلاش‌های رو به جلوی ویندوز 10، بسیار چشمگیرتر است، حداقل در نظر ما.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
اما اپل واقعا به یک درامر متفاوت می زند. من قبلاً می گفتم که اپل باید سونی این تجارت باشد، اما در واقعیت، فکر می کنم اپل باید اپل این تجارت باشد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘