بررسی کامل مک استودیو

23
خرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 14 دقیقه
0 نظر 837 بازدید

بررسی کامل مک استودیو

شکاف قدرت در مجموعه‌ی مک‌ها با یک سرآمد رسانه‌ای پر می‌شود. برای بررسی جامع مک استودیو با سافت مک همراه باشید.

-----

 

نقاط مثبت:

  • قدرت پردازش چشمگیر
  • انعطاف‌پذیری پورت
  • قابل استفاده با پنج صفحه نمایش
  • صدای فن بسیار کم است

نقاط منفی:

  • حافظه و اس‌اس‌دی قابل ارتقاء توسط کاربر نیست
  • سخت‌پسند بودن تنظیمات تاچ آیدی

نظر ما: اگر در حال ارتقاء از یک مک اینتلی قدیمی (یا حتی یک مک M1) هستید، مک استودیو قدرت پردازش هیجان‌انگیزی را در اختیار شما قرار می‌دهد. حتی در شرایط خاص می‌تواند جایگزین مناسبی برای مک پرو اینتلی باشد.

 

قیمت مک استودیو در زمان بررسی

1.999 دلار

 

بررسی کامل مک استودیو

با ادامه عرضه M1 در سری مک، اپل اکنون بخشی از چرخه‌ای است که کامپیوترها برای همه نیستند. مک‌هایی که در اواخر دوران گذار معرفی شدند برای کاربران طراحی شده‌اند که فکر می‌کنند M1 به اندازه‌ی کافی سریع نیست و آنها به هر اندک قدرت پردازشی که می‌توانند داشته باشند نیاز دارند. همچنین آنها مک‌هایی هستند که به عنوان یک سرمایه‌گذاری در نظر می‌شوند و برای مصرف کنندگان عمومی مقرون‌به‌صرفه هستند.

مک استودیو برای تولید کنندگان محتوا در هر سطحی ایده‌آل است. اما نکته اینجاست که، عملکرد مک استودیو نسبت به M1 در مک مینی یا آی‌مک 24 اینچی فقط یک تقویت حداقلی که قبلاً در مک‌های مبتنی بر اینتل شاهد بودیم نیست، بلکه صحبت از یک پیشرفت جدی در سرعت است. حالا ترکیب جذابی از ویژگی‌ها را نیز به آن اضافه کنید، آن وقت مک استودیو را کامپیوتری خواهید یافت که برای هر کاربر توانایی، صرف‌نظر از نوع کاری که انجام می‌دهد، بسیار جذاب خواهد بود. مک استودیو ارزش سرمایه‌گذاری در همه‌ی سطوح را دارد.

اپل دو پیکربندی استاندارد مک استودیو را عرضه می‌کند. یک مک استودیو 1.999 دلاری با یک سیستم مبتنی بر یک تراشه M1 Max، و یک مک استودیو 3.999 دلاری با یک M1 Ultra. این بررسی به یک نسخه‌ی سفارشی‌سازی شده از مک استودیو سطح پایه با یک M1 Max همراه با یک پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای، 64 گیگابایت حافظه یکپارچه و یک اس‌اس‌دی 2 ترابایتی با قیمت 3.199 دلار می‌پردازد.

 

بررسی مک استودیو: طراحی

گفتن اینکه مک استودیو شبیه یک مک مینی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد، روشی کاملاً دقیق برای توصیف آن است. ابعاد آن 7.7 اینچ مربع است، مانند مک مینی، اما قد آن 3.7 اینچ است که تقریباً سه برابر ارتفاع مک مینی است. هنگامی که در زیر Studio Display (نمایشگر استودیو) قرار می‌گیرد، حدود یک اینچ فاصله بین آنها وجود دارد.

بررسی کامل مک استودیو

مک استودیو با ارتفاع 3.7 اینچی به راحتی در زیر Studio Display (نمایشگر استودیو) جدید اپل قرار می‌گیرد.

مک استودیو M1 Max وزنی 5.9 پوندی دارد، در حالی که نسخه‌ی M1 Ultra به دلیل سیستم حرارتی آن دو پوند بیشتر وزن دارد. نسخه‌ی M1 Ultra از مس ساخته شده است که نسبت به سیستم آلومینیومی نسخه‌ی M1 Max در جذب گرما بهتر عمل می‌کند. مس سنگین‌تر از آلومینیوم است و قیمت بیشتری نیز دارد، که احتمالاً بر قیمت M1 Ultra تأثیر می‌گذارد که دو برابر مک استودیو M1 Max است.

جریان هوا از طریق سوراخ‌هایی در زیر دستگاه وارد مک استودیو می‌شود، در میان اجزای آن به گردش در می‌آید تا خنک شوند و سپس هوای گرم از پشت دستگاه خارج می‌شود. در حالی که اپل اذعان می‌کند که در صورت فشار آوردن به مک استودیو صدای فن آن شنیده می‌شود، این شرکت اطمینان می‌دهد که مک استودیو هنوز هم یک کامپیوتر بسیار آرام است. این ادعا در جریان آزمایش من ثابت شد. اغلب اوقات من صدایی نمی‌شنیدم و وقتی هم که صدای فن در می‌آمد به سختی قابل شنیدن بود.

بررسی کامل مک استودیو

زیر مک استودیو آرم محصول وجود دارد که توسط دریچه‌های هوا احاطه شده است.

مک استودیو فقط در رنگ نقره‌ای موجود است - نمایشگر استودیو نیز به همین صورت، بنابراین به خوبی با یکدیگر مطابقت دارند. لبه‌های بالایی و پایینی مک استودیو کاملاً تیز هستند - در مقایسه، مک‌بوک پرو لبه‌هایی صاف و گرد دارد. اگر چه مک استودیو کوچک است، اما قرار نیست که یک مک قابل حمل باشد، بنابراین به اندازه‌ی یک مک‌بوک پرو آن را از جای خود بلند نخواهید کرد.

گرایش و علاقه یک امر شخصی است، و در یک مقاله‌ی خبری در مورد مک استودیو گفته‌ام که «برازنده» به نظر می‌رسد. و جالب اینکه، بر اساس ایمیل‌ها و توییت‌هایی که دریافت کرده‌ام، این کلمه باعث تحریک بسیاری از مردم شده است. یکی از خوانندگان گفته است: «این یک جعبه کفش نقره‌ای است و وحشتناک به نظر می‌رسد.» و همکاران من نیز از تمسخر طراحی لذت بردند (البته آنها هر کاری را که اپل انجام می‌دهد مسخره می‌کنند). پس از استفاده از مک استودیو به مدت یک هفته و تجربه‌ی عملکرد آن، متوجه شدم که بیشتر قدردان طراحی آن هستم. در مقایسه با PCها با عملکردهای مختلف موجود در بازار با کیس‌های شفاف، لوله‌های LED و... مک استودیو بسیار ساده و برازنده است.

بررسی کامل مک استودیو

در مقایسه با G4 Cube، طراحی مک استودیو کاملاً محافظه‌کارانه است، اما این Power Mac G4 Cube ارتقاء یافته است که ما 22 سال منتظر آن بودیم.

 

بررسی مک استودیو: توسعه‌ی بیرونی

مک‌بوک‌های قبلی اپل دارای پورت‌های تاندربولت یا USB-C بودند و این طور به نظر می‌رسید که اپل پورت‌های خود را در تمام مک‌هایش محدود کرده است. بنابراین در هنگام اولین حضور مک استودیو، بسیاری از افراد از ارائه پورت آن، به ویژه در دسترس بودن پورت USB-A احساس آرامش کردند و خوشحال شدند. اما مک مینی و مک پرو همیشه دارای پورت‌های متعددی بوده‌اند، بنابراین توضیح غافلگیری که مک استودیو نیز انجام می‌دهد تنها می‌تواند باعث سوء تفاهم شود.

وقتی صحبت از پورت‌های مک استودیو به میان می‌آید، اپل تقریباً از عهده‌ی آن برآمده است. اینها چیزهایی است که در پشت دستگاه وجود دارد:

  • چهار پورت Thunderbolt 4
  • اترنت 10 گیگابایت
  • دو پورت USB-A
  • پورت HDMI 2.0
  • جک هدفون 3.5 میلیمتری با پشتیبانی از هدفون دارای امپدانس بالا

بررسی کامل مک استودیو

پورت‌های قسمت پشتی مک استودیو.

اینها چیزهایی است که در جلوی دستگاه وجود دارد:

  • در مدل M1 Max: دو پورت USB-C
  • در مدل M1 Ultra: دو پورت Thunderbolt 4
  • اسلات کارت SDXC

اپل چه چیزی را نادیده گرفته است؟ اجرای HDMI 2.0 به جای HDMI 2.1. این بدان معناست که حداکثر رزولوشن پورت HDMIی آن 4K در 60 هرتز است. اگر اپل از HDMI 2.1 استفاده می‌کرد، می‌توانستید از یک صفحه نمایش نمایش 4K با فرکانس 120 هرتز یا 8K با فرکانس 60 هرتز استفاده کنید. (نمایشگر استودیو 5K اپل پروموشن ندارد.) با پیکربندی پورت، برای داشتن همزمان پنج صفحه نمایش، شما می‌توانید یک صفحه نمایش را از طریق پورت HDMI 2.0 و سپس چهار صفحه نمایش دیگر (هر کدام 6K با فرکانس 60 هرتز) را با استفاده از پورت‌های Thunderbolt 4 وصل کنید. در حالی که برای کاربران عمومی تعداد صفحه نمایش ملاک محسوب نمی‌شود، اما برای تولید کنندگان رسانه این یک امر ضروری است.

بررسی کامل مک استودیو

در عین حالی که ما مک استودیو را در اینجا با دو صفحه نمایش راه‌اندازی کردیم، اما می‌تواند تا پنج صفحه نمایش را پشتیبانی کند.

مک استودیو مانند آی‌مک 24 اینچی کانکتور مغناطیسی ندارد؛ در عوض، از یک سه شاخه‌ی استاندارد برای آداپتور برق استفاده می‌کند. همچنین دوشاخه‌ی آی‌مک سوکت اترنت داخلی را ندارد. مک استودیو به چنین کابلی نیاز ندارد، اگر چه مانند هوم‌پاد به خوبی بافته شده است و دوام بیشتری به آن می‌دهد.

مک استودیو پورت‌های زیادی دارد، اما اگر تنظیمات پیچیده‌ای دارید، احتمالاً همچنان بخواهید بر روی یک داک تاندربولت یا یک هاب سرمایه‌گذاری کنید. بدون شک چیزهای زیادی مطابق با طبع ظریف مک استودیو طراحی خواهند شد، یا اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری بر روی نمایشگر استودیو اپل دارید، می‌توانید سه پورت USB-C دریافت کنید. این ممکن است برای اکثر مردم کافی باشد، اما می‌توانید هاب‌های دارای چهار پورت تاندربولت را با قیمتی بسیار کمتر از 1.599 دلار پیدا کنید.

همچنین بخوانید: راهنمای کامل پورت‌های مک، آیپد و آیفون

 

بررسی مک استودیو: نمایشی از قدرت و توانایی

مک استودیوی مورد استفاده در این بررسی دارای یک M1 Max است که همان CPU ده هسته‌ای M1 Pro در مک‌بوک پرو را دارد. پیش از این، مک‌بوک پرو 14 اینچی با یک M1 Pro را بررسی کردم و پس از آن بنچمارک‌های Jason Snell که M1 Pro و M1 Max را با هم مقایسه می‌کرد را شاهد بودم. بنابراین می‌دانیم که از عملکرد M1 Max در مک استودیو چه انتظاری داریم.

مک‌ی که من آزمایش کردم دارای یک پردازنده 10 هسته‌ای M1 Max با هشت هسته‌ی عملکردی و دو هسته بازدهی است. همچنین دارای یک پردازنده‌ی گرافیکی 32 هسته‌ای، موتور عصبی 16 هسته‌ای، 64 گیگابایت حافظه یکپارچه، پهنای باند حافظه 400 گیگابایت بر ثانیه و یک اس‌اس‌دی 2 ترابایتی است. من همچنین مک‌های زیر را به عنوان مرجع در نتایج آزمون گنجانده‌ام:

  • مک‌بوک پرو 14 اینچی با یک M1 Max، حافظه یکپارچه 64 گیگابایتی و یک پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای. این لپتاپ با یک اس‌اس‌دی 1 ترابایتی 3.699 دلار قیمت دارد. این همان مشخصات مک استودیویی که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته است (به جز اس‌اس‌دی).
  • مک‌بوک پرو 14 اینچی با یک پردازنده 10 هسته‌ای M1 Pro، حافظه یکپارچه 32 گیگابایتی و یک پردازنده گرافیکی 16 هسته‌ای، موتور عصبی 16 هسته‌ای، پهنای باند حافظه 200 گیگابایت بر ثانیه و یک اس‌اس‌دی 1 ترابایتی. وقتی که این لپتاپ را بررسی می‌کردم، قیمت آن 2.899 دلار بود.
  • آی‌مک 24 اینچی با یک CPU هشت هسته‌ای M1 (چهار هسته عملکردی و 4 هسته بازدهی)، 8 گیگابایت حافظه یکپارچه، پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای، پهنای باند حافظه 68.25 گیگابایت بر ثانیه و یک اس‌اس‌دی 512 گیگابایتی. وقتی این مدل را بررسی می‌کردم، قیمت آن 1.699 دلار بود.

بنچمارک‌های Geekbench 5

بررسی کامل مک استودیو

بررسی کامل مک استودیو

Geekbench 5 یک بنچمارک عمومی بسیار محبوب است که برای سنجش عملکرد کلی استفاده می‌شود. نتایج غافلگیر کننده نیستند: در آزمایش ما، مک استودیو و مک‌بوک پرو که هر دو دارای M1 Max هستند، نتایج یکسانی دارند. همچنین، نتایج یکسان M1 Max و M1 Pro نیز تعجب‌آور نیست، زیرا آنها CPU یکسانی دارند - تفاوت در GPU است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

M1 Max در تست CPU چند هسته‌ای Geekbench 5 نسبت به M1 مقدار 65 درصد افزایش توانایی داشته است - اپل افزایش 70 درصدی را اعلام کرده است، بنابراین به اندازه‌ی کافی نزدیک است. همان طور که انتظار می‌رفت، نتایج CPU تک هسته‌ای همان چیزی است که ما در تمام نتایج سری M1 خود به آن دست یافتیم: اعداد تقریباً یکسان هستند.

بنچمارک‌های Cinebench R23

بررسی کامل مک استودیو

بررسی کامل مک استودیو

ما همچنین Cinebench R23 را برای سنجش عملکرد CPU اجرا کردیم، زیرا عمدتاً از رندر سه بعدی استفاده می‌کند و بنچمارک بهتری برای متخصصان است. همانند نتایج Geekbench برای M1 Max نیز نتایج چند هسته‌ای را نشان داد که مانند M1 Pro همراه با 60 درصد پیشرفت نسبت به M1 است.

تست‌های SSD Throughput

بررسی کامل مک استودیو

بررسی کامل مک استودیو

بررسی کامل مک استودیو

بررسی کامل مک استودیو

بررسی کامل مک استودیو

بررسی کامل مک استودیو

وبسایت اپل بیان می‌کند که مک استودیو سرعت خواندن 7.4 گیگابایت در ثانیه دارد. اس‌اس‌دی 512 گیگابایتی در واحد آزمایشی ما سرعت خواندن 5.5 گیگابایت در ثانیه را در Blackmagic’s Disk Speed Test نشان داد - که هنوز هم بسیار سریع‌تر از اس‌اس‌دی در آی‌مک 24 اینچی است. جالب اینجاست که Blackmagic نشان داد که مک استودیو نسبت به اس‌اس‌دی در مک‌بوک پرو 14 اینچی 32 درصد افزایش سرعت نوشتن داشته است. نتایج ما با AmorphousDiskMark و Stibium نتایج خواندنی را تولید کرد که به ادعای اپل بسیار نزدیک‌تر بود: به ترتیب 6.9 گیگابایت در ثانیه و 7.3 گیگابایت در ثانیه.

انکُد ویدیو Handbrake 1.4

بررسی کامل مک استودیو

بررسی کامل مک استودیو

تست HandBrake ما شامل یک ویدیوی 4K است که به 1080p تبدیل شده است. هنگام استفاده از تنظیمات H.265×265، تراشه M1 Max نسبت به M1 Pro مقدار 19 درصد و نسبت به M1 مقدار 204 درصد بهبود یافته است. هنگام استفاده از تنظیمات H.265 VideoToolbox، پیشرفت‌های M1 Max در مقایسه با M1 Pro و M1 حدود 53 درصد بود.

همان طور که قبلاً ذکر شد، M1 Max و M1 Pro دارای پیکربندی CPU یکسانی هستند. پس چرا نتایج HandBrake برای M1 Max با M1 Pro یکسان نیست؟ این احتمال وجود دارد که GPUی بزرگ‌تر Max در اینجا وارد عمل شده باشد. همچنین مک استودیو دارای یک دمنده‌ی بزرگ است که برای خنک نگه داشتن اجزای داخلی در بالای اجزا قرار می‌گیرد، بنابراین ممکن است موضوع توانایی مک استودیو برای حفظ سرعت پردازنده و کنترل دما باشد. M1 Pro که ما آزمایش کردیم در داخل یک لپتاپ قرار دارد، و در حالی که مک‌بوک پرو دارای فن‌هایی برای خنک نگه داشتن آن است، لپتاپ‌ها باید فعالیت بیشتری برای حفظ دمای مناسب انجام دهند و این می‌تواند بر عملکرد تأثیر داشته باشد.

بنچمارک‌های Geekbench 5 Compute

بررسی کامل مک استودیو

بررسی کامل مک استودیو

M1 Max در مک استودیو 1.999 دلاری دارای یک پردازنده گرافیکی 24 هسته‌ای است، اما مدل ما دارای یک پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای ارتقاء یافته است. اگر نرم‌افزاری دارید که به پردازش‌های گرافیکی وابسته است، مطمئناً شاید بخواهید نگاهی به ارتقاء دستگاه یا شاید حتی M1 Ultra با پردازنده گرافیکی 48 هسته‌ای داشته باشید که می‌توان آن را به یک پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای ارتقاء داد.

Geekbench 5 دارای یک بنچمارک Compute است که عملکرد GPU را با استفاده از OpenCL یا Metal APIs آزمایش می‌کند. از آنجایی که M1 Max مک استودیو همان نسخه‌ای است که در مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی موجود است، امتیازات مشابهی نیز دارند. پیشرفت پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای نسبت به پردازنده گرافیکی 16 هسته‌ای قابل توجه است، اما آیا می‌توانید تصور کنید که امتیازات یک Ultra چقدر خواهد بود؟

 

بررسی مک استودیو: دستگاه‌های ورودی

اپل هیچ دستگاه ورودی را شامل مک استودیو نمی‌کند. اگر قصد خرید موارد جدید را دارید، باید بیشتر سرمایه‌گذاری کرده و آنها را جداگانه خریداری کنید. اپل در حال حاضر علاوه بر نسخه‌های سفید، نسخه مشکی جدیدی از Magic Mouse (ماوس جادویی) (99 دلار) و Magic Trackpad (ترک‌پد جادویی) (149 دلار) را عرضه می‌کند. (تولید نسخه‌های خاکستری فضایی متوقف شده است.) صفحه کلید جادویی با تاچ آیدی و صفحه کلید عددی (199 دلار) نیز اکنون در رنگ مشکی فروخته می‌شود، اما بسیار شبیه به مدل خاکستری فضایی قبلی است.

بررسی کامل مک استودیو

دستگاه‌های ورودی اپل اکنون با رنگ مشکی در دسترس هستند.

اگر شما کیبورد جادویی را خریداری کنید، می‌توانید تاچ آیدی را نیز به دست آورید، و عملکرد آن به خوبی سایر مک‌های اپل است. با این حال، در طی فرآیند راه‌اندازی تاچ آیدی در مک استودیو، یک تناقض عجیب را تجربه کردم. اعلان راه‌اندازی به شما می‌گوید که دکمه‌ی پاور مک استودیو در پشت دستگاه را دو بار فشار دهید تا راه‌اندازی کامل شود. من نمی‌توانستم ریتم دو بار فشار دادن را به دست بیاورم، و در نهایت 13 دفعه این دو بار فشار دادن را انجام دادم (که در مجموع 26 بار فشار دادن است) قبل از اینکه در نهایت دکمه‌ی Continue را برای فعال کردن در رابط کاربری راه‌اندازی دریافت کنم. در صورتی که شما باید فقط یک بار این کار را انجام دهید، و این یکی از آزاردهنده‌ترین فرآیندهای نصب اپل است.

بررسی کامل مک استودیو

امیدوارم که شما در دو بار فشار دادن دکمه‌ی پاور خوش‌شانس‌تر از من باشید.

 

بررسی مک استودیو: یک سرمایه‌گذاری ارزشمند

اپل حتی قبل از اینکه شبکه‌های اجتماعی معروف شوند، مک‌های خود را به عنوان ایجاد کننده‌های شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کرد. در ابتدا، این عمل به صورت استفاده شخصی منفک شد - فیلم‌های خانگی، نمایش اسلاید و عکس و موارد مشابه. در نهایت، به جایی رسیدیم که رسانه‌های ساخته شده توسط مردم عادی با دیگران به اشتراک گذاشته شد. به لطف اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، و ابزاری که به راحتی می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید، رسانه‌های با کیفیت بالا تولید می‌شود. تقریباً هر کسی می‌تواند یک ویدیو، آهنگ، انیمیشن، بازی، برنامه و موارد دیگر بسازد. این کار دیگر فقط در حیطه‌ی حرفه‌ای‌ها نیست.

بازار تولید رسانه به شدت گسترش یافته است، و بخش بزرگی از بازار محسوب می‌شود - یوتیوبر، نوازنده موزیک محلی، توسعه دهنده‌ی مستقل بازی و برنامه، عکاسی فریلنسری - که نیازی به سرمایه‌گذاری بر روی کامپیوتری که قرار است در شرکت‌های تولیدی حرفه‌ای در مقیاس بزرگ استفاده شود، برای ساخت رسانه ندارد. آنها کامپیوتری می‌خواهند که ترکیبی از قدرت و پردازش، قیمت، انعطاف‌پذیری و ظاهر خوب را ارائه دهد.

بررسی کامل مک استودیو

مک استودیو به زیبایی Power Mac G4 Cube نیست، اما لازم هم نیست که باشد.

اگر در حال ارتقاء از یک مک اینتلی قدیمی (یا حتی یک مک M1) هستید، قدرت پردازش مک استودیو هیجان‌انگیز است. پیکربندی پورت آن برای اکثر کاربران بسیار مناسب است و اندازه‌ی آن باعث می‌شود که قرار دادن آن روی میز، زیر میز یا کنار آن را آسان‌تر کند.

مک استودیو از 1.999 دلار با یک M1 Max شروع می‌شود، قیمتی جذاب برای قدرت و ویژگی‌هایی که در عوض آن دریافت می‌کنید. (شما باید بر روی یک صفحه نمایش نیز سرمایه‌گذاری کنید، اما می‌توانید صفحه نمایشی ارزان‌تر از نمایشگر استودیو اپل با قیمت 1.599 دلار تهیه کنید.) برای کاربرانی که قدرت پردازش بیشتری نیاز دارند، M1 Ultra بهترین گزینه است که قیمت آن از 3.999 دلار شروع می‌شود. ممکن است که این قیمت بسیار گران به نظر بیاید، اما در کوتاه مدت سرمایه‌ی شما را بازمی‌گرداند.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
گاهی زندگی با آجر به سرت می زند. ایمان خود را از دست ندهید

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘