بررسی کامل مک مینی M1

30
اردیبهشت 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 11 دقیقه
0 نظر 1500 بازدید

بررسی کامل مک مینی M1

تراشه M1 اپل این مک دسکتاپ را به یک دستگاه باارزش تبدیل کرده است. برای بررسی کامل مک مینی M1 با سافت مک همراه باشید.

-----

 

نقاط مثبت:

سرعت فوق‌العاده یا یک قیمت مقرون به صرفه

طراحی فشرده ایده‌آل برای استفاده در هر موقعیتی

نقاط منفی:

محدودیت در پشتیبانی از صفحه نمایش

داشتن دو پورت تاندربولت

نظر ما: از نظر سرعت، نیازی نیست که با مک مینی مدارا کنید. تراشه M1 در مک مینی جدید، عملکرد فوق‌العاده‌ای با قیمتی که سخت بتوان مانند آن را پیدا کرد، در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

قیمت مک مینی M1 در زمان بررسی

  • رم 8 گیگابایت، هارد اس‌اس‌دی 256 گیگابایت: 699 دلار
  • رم 8 گیگابایت، هارد اس‌اس‌دی 512 گیگابایت: 899 دلار

 

بررسی کامل مک مینی M1

پرفروش‌ترین مک‌های اپل، لپتاپ‌های آن یعنی مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو هستند. بنابراین منطقی به نظر می‌رسد که اپل سیستم جدید M1 خود را بر روی تراشه‌ای در این دستگاه‌ها معرفی کند. اما اپل تصمیم گرفت که از M1 در مک مینی نیز استفاده کند. دو سال پس از آخرین بروزرسانی، مک مینی به اولین مک دسکتاپی تبدیل شد که از SoC (سیستم مبتنی بر یک تراشه / System on a Chip) اپل بهره می‌برد.

پس از اینکه مک مینی M1 را آزمایش کردیم، یک چیز کاملاً مسلم است: مک مینی M1 با قیمت 699 دلار ارزش فوق‌العاده‌ای دارد. شما آنقدر لذت خواهید برد که توضیح آن واقعاً سخت است، مخصوصاً برای کسانی که در گذشته بر روی مک مینی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. شما انتظار دارید برای هزینه‌ی کمی که پرداخت می‌کنید، انتظار زیادی از نظر عملکردی نداشته باشید. اما این مسئله در این مورد صدق نمی‌کند.

در این مقاله به بررسی مک مینی 699 دلاری خواهیم پرداخت که دارای یک پردازنده 8 هسته‌ای M1 همراه با یک پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای و 8 گیگابایت رم است. این مدل دارای یک هارد اس‌اس‌دی 256 گیگابایتی است.

قبل از اینکه به نتایج عملکردی آن بپردازیم، اجازه دهید کمی در مورد اینکه چرا این مک مینی این قدر سریع است صحبت کنیم. دلیل سرعت زیاد آن تراشه‌ی M1 است.

 

M1: سیستم مبتنی بر یک تراشه

تغییرات پردازنده برای مک چیز جدیدی نیست. در اواسط دهه 1990 اپل از پردازنده‌های Motorola 68000 به پردازنده‌های PowerPC جابجا شد. در سال 2005 اپل انتقال از پردازنده‌های PowerPC به پردازنده‌های Intel را اعلام کرد. اکنون و در سال 2020، اپل فرآیند دو ساله‌ی تغییر از تراشه‌های اینتل به تراشه‌های خود را آغاز کرده است. اما چرا این تغییر باید اهمیت داشته باشد؟

اپل بدون هیچ دلیل موجهی فقط تراشه‌ها را تغییر نمی‌دهد. دلایل زیادی وجود دارد که چرا اپل می‌خواهد تراشه‌های خود را تغییر دهد، و دلایل آن برای شمای کاربر سودمند است. اپل می‌خواهد سخت‌افزار و نرم‌افزاری با ویژگی‌هایی بسازد که بدون ایجاد تغییرات اساسی نمی‌تواند به آنها دست پیدا کند. مطمئناً اپل با داشتن کنترل هر چه بیشتر از نظر تجاری سود می‌برد، اما اگر واقعاً به تکامل مک اهمیت نمی‌داد، چنین تغییری را ایجاد نمی‌کرد.

اپل M1 را یک «سیستم مبتنی بر یک تراشه» (SoC) می‌نامد. قبل از M1، مک‌ها دارای تراشه‌های جداگانه برای پردازنده‌ها، گرافیک، رم، کنترلرها و غیره بودند. اکنون تمام این اجزاء بر روی یک تراشه مجتمع شده‌اند (از نظر فنی، رم تراشه‌های جداگانه‌ای در همان بسته است). و واقعیت این است که اپل در انجام این کار تازه‌کار نیست. سال‌هاست که SoC‌ها را برای آیفون و آیپد می‌سازد. اگر می‌خواهید در مورد M1 و اینکه چرا یک SoC مک‌ها را بسیار سریع‌تر می‌کند بیشتر بدانید، مقاله‌ی دیگر ما با عنوان «تراشه M1 و فراتر از آن: هرآنچه باید در مورد تراشه‌های بومی مک اپل بدانید» را مطالعه کنید.

یکی از مواردی که در مورد SoC باید به طور خاص به آن بپردازیم، حافظه‌ی آن است. M1 با 8 یا 16 گیگابایت رم ارائه می‌شود، و اگر بخواهید 32 یا 64 گیگابایت رم داشته باشید، باید بر روی مدل مبتنی بر اینتل سرمایه‌گذاری کنید. یا منتظر بمانید و ببینید که آیا اپل یک SoC با حافظه‌ی بیشتر عرضه می‌کند یا خیر. میزان حافظه برای بسیاری از کاربران، به خصوص برای کسانی که از نرم‌افزارهای تولید حرفه‌ای استفاده می‌کنند، باعث نگرانی می‌شود. در تجربه‌ای که با مک مینی 8 گیگابایتی M1 داشتیم، همان طور که در طول روز کاری معمولی از آن استفاده می‌کردیم، با افت سرعت مواجه نشدیم. در هر صورت زمان آن فرا رسیده است که به خاطر معماری حافظه‌ی یکپارچه‌ی اپل، در مورد نیازهای حافظه‌ی خود تجدید نظر کنیم.

 

بنچمارک‌های عملکرد مک مینی M1

ما برای سنجش عملکرد مک مینی M1 چندین بنچمارک را اجرا کردیم. همچنین برای مقایسه، ما مک مینی 3.6 گیگاهرتزی چهار هسته‌ای Intel Core i3 سال 2018 را نیز آزمایش کردیم که در زمان عرضه به قیمت 799 دلار فروخته شد. این همان مک‌ی است که مدل M1 جایگزین آن در خط تولید اپل شده است.

بنچمارک Geekbench 5 تک CPU و چند CPU

بررسی کامل مک مینی M1

نتایج در امتیازهای Geekbench مشخص می‌شود. امتیازهای بالاتر/ نوارهای بلندتر بهتر هستند.

بنچمارک Geekbench 5 معیار خوبی برای عملکرد کلی است. مک مینی M1 نتیجه‌ی CPU تک هسته‌ای مک مینی Core i3 را تقریباً دو برابر کرد و عملکرد آن در تست چند هسته‌ای بیش از دو برابر شد. مک مینی جدید مک مینی قدیمی را به خوبی پشت سر می‌گذارد.

بنچمارک‌های چند هسته‌ای و تک هسته‌ای Cinebench R23

بررسی کامل مک مینی M1

نتایج در امتیازهای Cinebench مشخص می‌شود. امتیازهای بالاتر/ نوارهای بلندتر بهتر هستند.

روش دیگر برای سنجش عملکرد، مشاهده‌ی نتایج بنچمارک Cinebench R23 است. این برنامه رندر ردیابی پرتوی مبتنی بر CPU را انجام می‌دهد، بنابراین اگر چه مورد علاقه‌ی متخصصان طراح است، اما راه خوبی نیز برای اندازه‌گیری عملکرد در محیط تولیدی است. در اینجا نیز باز هم شاهد یک نتیجه‌ی چند هسته‌ای دیگر از مک مینی M1 هستیم که بیش از دو برابر مک مینی قدیمی است. نتیجه‌ی تک هسته‌ای نیز با افزایش 60 درصدی چشمگیر است.

بنچمارک‌های چند هسته‌ای و تک هسته‌ای Cinebench R20

بررسی کامل مک مینی M1

نتایج در امتیازهای Cinebench مشخص می‌شود. امتیازهای بالاتر/ نوارهای بلندتر بهتر هستند.

ما در تست بعدی خود دوباره به Cinebench روی آوردیم، اما این بار با نسخه‌ی R20 که فقط برای پردازنده‌های اینتل نوشته شده است. در این مورد، مک مینی M1 برنامه را با استفاده از Rosetta2، نرم‌افزار ترجمه کد اپل، اجرا می‌کند که به برنامه‌های بهینه‌سازی شده اینتل اجازه می‌دهد تا بر روی اپل سیلیکون اجرا شوند. و همچنان با 44 درصد افزایش در تست چند هسته‌ای، از مک مینی قدیمی بهتر عمل می‌کند! نتیجه‌ی تک هسته‌ای کمی کمتر است و 8 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که مک مینی سریع است، اما حتی کارهای ساده‌ای که همیشه روی کامپیوتر انجام می‌دهید نیز سریع هستند. باز و بسته کردن پنجره‌ها، هشدارها و اعلان‌ها، و حتی بیدار شدن از حالت خواب دستگاه، بر سرعت اجرای همه‌ی اینها تأثیر دارد. سافاری از ارتقاء به مک او اس بیگ سِر و M1 بهره‌ی زیادی می‌برد - رندر و پیمایش صفحه وب بسیار سریع‌تر است.

علاوه بر بنچمارک‌ها، چند کار مبتنی بر برنامه را زمان‌بندی کردیم تا ببینیم که تفاوت آنها چگونه است. با iMovie صادر کردن (export) یک ویدیوی 32 دقیقه‌ای 129 ثانیه طول کشید تا به صورت یک فایل ویدیویی 720p صادر شود. مشابه همین صادر کردن در مک مینی قدیمی، به مدت 252 ثانیه طول کشید که به نظر طاقت‌فرسا می‌رسید. در GarageBand یک پادکست 42 دقیقه‌ای را به صورت یک فایل MP3 با کیفیت 256k صادر کردیم، و تفاوت زیادی نداشتند - مک مینی M1 ده درصد سریع‌تر از مک مینی قدیمی بود.

بررسی کامل مک مینی M1

برنامه‌های اپل مانند iMovie برای استفاده از M1 بهینه شده‌اند.

 

عملکرد گرافیکی مک مینی M1

یکی از مشکلات قدیمی مک مینی این است که این دستگاه معمولاً عملکرد گرافیکی ضعیفی داشته است. پیش از این به گرافیک یکپارچه‌ی اینتل متکی بود و عملکرد کافی برای استفاده‌ی روزمره را داشت، اما وقتی سعی می‌کردید که کار سخت‌تری با آن انجام دهید، به سرعت متوجه می‌شدید که مک مینی کم می‌آورد. ضمن اینکه اپل مک مینی را به صورت مرتب و مانند سایر مک‌ها بروزرسانی نکرد (آخرین بروزرسانی قبل از این در سال 2018 بود و آن بروزرسانی جایگزین خط تولید چهار ساله شد). بنابراین در دراز مدت و با پرتوقع‌تر شدن نرم‌افزارها، مک مینی خود را همگام نکرد.

همه‌ی اینها با مک مینی M1 تغییر می‌کند. در تست‌هایی که انجام دادیم، مدل جدید یک عملکرد گرافیکی خیره کننده داشت. و نکته اینجاست که: بیشتر بنچمارک‌هایی که ما اجرا کردیم با استفاده از برنامه‌های غیربومی انجام شده‌اند، و مک مینی همچنان از نرخ فریم و امتیاز بالایی برخوردار است.

ما بنچمارک‌های داخلی Rise of the Tomb Raider و Civilization VI را اجرا کردیم، که هر دو بر روی مک مینی M1 به صورت شبیه‌سازی اجرا می‌شوند. و فقط کافیست نگاهی به نرخ فریم در نمودارهای زیر بیندازید. تکرار می‌کنم، این به صورت شبیه‌سازی اجرا می‌شود. مک مینی قدیمی در مقایسه با مک مینی M1 مایه شرمساری است.

بنچمارک Rise of the Tomb Raider

بررسی کامل مک مینی M1

نتایج فریم در ثانیه هستند. امتیازهای بالاتر / نوارهای بلندتر بهتر هستند.

بنچمارک Civilization VI

بررسی کامل مک مینی M1

نتایج فریم در ثانیه هستند. امتیازهای بالاتر / نوارهای بلندتر بهتر هستند.

Geekbench 5 یک برنامه‌ی فراگیر است و بنچمارک Compute آن GPU را با استفاده از فریمورک گرافیکی OpenCL یا Metal تست می‌کند. و نتایج در اینجا خنده‌دار است. مک مینی قدیمی در مقایسه با مک مینی M1 به سختی حتی ثبت می‌شود.

بنچمارک Geekbench 5 Compute

بررسی کامل مک مینی M1

نتایج در امتیازهای Geekbench مشخص می‌شود. امتیازهای بالاتر/ نوارهای بلندتر بهتر هستند.

اگر یک مک مینی قدیمی دارید و عملکرد CPU برای ارتقاء دادن آن کافی نیست، این نتایج گرافیکی باید انگیزه‌ی کافی برای این کار را به شما بدهد.

 

مک مینی M1: طراحی، پورت‌ها، و پشتیبانی از نمایشگر

اپل طراحی مک مینی را تغییر نداده است. این دستگاه همچنان دارای یک قاب آلومینیومی فشرده در ابعاد 7.7 × 7.7 × 1.4 است که اندازه‌ی آن را برای موقعیت‌های منحصر به فردی ایده‌آل می‌کند، خواه روی میز باشد، خواه برای نصب‌های خلاقانه استفاده شود، یا با دیگر مک مینی‌ها برای مزرعه سرور استفاده شود. اما مدل‌های اپل سیلیکونی فقط در رنگ نقره‌ای موجود هستند، در حالی که مک مینی مجهز به اینتل در رنگ خاکستری فضایی عرضه می‌شود.

بررسی کامل مک مینی M1

اپل همچنان مک مینی اینتلی را فقط با رنگ خاکستری فضایی (سمت چپ) ارائه می‌کند. مک مینی M1 با رنگ نقره‌ای عرضه می‌شود.

علاوه بر رنگ، تفاوت‌های عمده‌ای در پورت‌های ارائه شده نیز وجود دارد. مک مینی M1 تنها دو پورت Thunderbolt/USB 4 دارد، در حالی که مدل اینتلی دارای چهار پورت Thunderbolt 3/USB-C است. ممکن است برای مک مینی M1 به یک هاب نیاز داشته باشید. هر دو مدل دارای یک پورت HDMI 2.0، دو پورت USB-A، یک جک اترنت گیگابایتی و یک جک هدفون هستند.

یکی دیگر از مشکلات مک مینی M1 پشتیبانی از نمایشگر آن است. چیزی که باید در نظر داشته باشید از این قرار است:

  • مک مینی M1: می‌تواند حداکثر دو نمایشگر را پشتیبانی کند. یک نمایشگر 6K (در 60 هرتز) متصل به Thunderbolt و یک نمایشگر 4K (در 60 هرتز) متصل به HDMI 2.0.
  • مک مینی اینتل:
    • می‌تواند تا سه نمایشگر را پشتیبانی کند، با دو نمایشگر هر دو با رزولوشن 2304 × 4096 (در 60 هرتز) که از طریق Thunderbolt متصل شده باشند، و یک نمایشگر با رزولوشن 2160 × 4096 (در 60 هرتز) که از طریق HDMI 2.0 متصل شده باشد.
    • یا دو نمایشگر، یکی با رزولوشن 2880 × 5120 (در 60 هرتز) که از طریق Thunderbolt 3 متصل شده باشند و یک نمایشگر با رزولوشن 2160 × 4096 (در 60 هرتز) که از طریق HDMI 2.0 متصل شده باشد.

اکثر کاربران از یک یا دو نمایشگر استفاده می‌کنند، اما تعداد قابل توجهی (متخصصان طراحی، تحلیلگران داده) نیز از سه نمایشگر استفاده می‌کنند. اگر نمی‌توانید بدون نمایشگر سوم کار کنید، پس مک مینی M1 برای شما مناسب نیست. شما باید مدل اینتلی را تهیه کنید.

بررسی کامل مک مینی M1

مک مینی M1 (بالا) دو پورت Thunderbolt/USB-C کمتر نسبت به مدل مبتنی بر اینتل (پایین) دارد.

 

سخن آخر

مک مینی محبوب است، زیرا مقرون به صرفه‌ترین مک دسکتاپ اپل است. همچنین به این دلیل که اندازه‌ی آن این دستگاه را تطبیق‌پذیر کرده و آن را به یک دستگاه مناسب برای استفاده در موقعیت‌های مختلف تبدیل می‌کند. اما وقتی نوبت به عملکرد می‌رسد، در سطح پایینی قرار می‌گیرد.

با سیستم مبتنی بر یک تراشه M1 دیگر این طور نیست. مک مینی M1 جدید 699 دلاری دقیقاً از نسل قبلی خود یعنی مک مینی 3.6 گیگاهرتزی Intel Core i3 چهار هسته‌ای سبقت گرفته و آن را در گرد و خاک پشت سر خود رها می‌کند. در واقع، بر اساس بنچمارک‌های ما، عملکرد مک مینی M1 جدید منعکس کننده‌ی عملکرد مک‌بوک پرو 13 اینچی M1 جدید است.

مایه تأسف است که مک مینی M1 تنها دو پورت Thunderbolt/USB-4 دارد که به این معنی است که ممکن است مجبور شوید یک هاب خریداری کنید. و محدودیت‌های نمایشگر نیز ممکن است برای شما مشکل‌ساز شود. اما حتی با وجود این محدودیت‌ها، مک مینی بهترین ارزش را در میان سایر مک‌های اپل دارد. مک مینی ممکن است که قد کوتاهی داشته باشد، اما از نظر عملکرد غول‌پیکر است.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
زمان شما محدود است، آن را با زندگی کردن به روش دیگران هدر ندهید. در دام تعصب نیفتید که معمولا حاصل زندگی کردن بر اساس تفکر دیگران است. اجازه ندهید سروصدای افکار و اعتقادات دیگران ندای درون شما را خاموش کند. و مهم از همه، جرئت این را داشته باشید که به دنبال قلب و ادارکتان بروید. این ها یک جورهایی می دانند که چه چیزی می خواهید بشوید.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘