بررسی کامل آیپد مینی 6 (2021)

28
خرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 11 دقیقه
0 نظر 1595 بازدید

بررسی کامل آیپد مینی 6 (2021)

اپل آیپد مینی را بازنگری کرده است. یا بهتر است بگوییم که آن را دوباره از اول ساخته است، چون هیچ چیز آن مانند سابق نیست. برای بررسی کامل آیپد مینی 6 با سافت مک همراه باشید.

-----

 

طبق گفته اپل، آیپد مینی 2021 بزرگ‌ترین بروزرسانی از زمان ورود فرمت مینی در سال 2012 است و این اصلاً گزافه‌گویی نیست، زیرا تغییرات انجام شده حتی در نگاه اول نیز به وضوح به چشم می‌آید. همه چیز در آیپد مینی تغییر کرده است به جز اندازه‌ی آن.

ظاهر آن به خوبی گویای این تغییرات است: اکنون صفحه نمایش تمام قسمت جلویی آیپد را پر کرده است و طراحی آن از روندی پیروی می‌کند که توسط مدل‌های آیپد پرو و در آیپد ایر 2020 اتخاذ شده است: لبه‌های آن دیگر منحنی نمی‌شوند و به جای آن همان طراحی زاویه‌دار باب شده مانند آیفون‌ها را دارد.

 

بررسی آیپد مینی 6: آیپد کوچک‌تر، صفحه نمایش بزرگ‌تر

از نظر عرض و طول، آیپد مینی 6 در واقع کمی کوچک‌تر شده است و همین امر باعث می‌شود که بتوانید راحت‌تر آن را با یک دست نگه دارید. (قبلاً 203.2 × 134.8 میلیمتر بود، و حالا 195.4 × 134.8 × 6.3 میلیمتر است).

با وجود اینکه ابعاد آن جمع و جورتر شده است، اندازه‌ی صفحه نمایش از 7.9 اینج به 8.3 اینچ افزایش یافته است (اندازه‌گیری به صورت مورب) که بخشی از آن به دلیل کاهش حاشیه‌ها است. در نتیجه تعداد کل پیکسل‌ها افزایش می‌یابد: از 1.536 × 2.048 به 1.488 × 2.266 افزایش یافته است. هرچند تمام خبرها هم خوب نیست: در عین حالی که به طور کلی پیکسل‌های صفحه نمایش افزایش داشته است، اما در واقع صفحه نمایش در عرض پیکسل‌های کم‌تری دارد (1.488 به جای 1.536). این مسئله عواقب غیر منتظره‌ای در برخی از برنامه‌ها دارد: به عنوان مثال، TikTok دیگر نمی‌تواند صفحه‌ی خود را به حالت افقی بچرخاند در حالی که در آیپد مینی 5 این کار را انجام می‌دهد.

در طول، به میزان قابل توجهی پیکسل بیشتری دارد: 2.266 به جای 2.048. در مجموع، آیپد مینی 6 حدود 226.000 پیکسل بیشتر از مدل قبلی خود دارد. طول بیشتر به خصوص در هنگام تماشای فیلم باید مزایایی به همراه داشته باشد، زیرا نوارهای سیاه در بالا و پایین باریک‌تر خواهند بود. همچنین، اندازه‌ی بزرگ‌تر صفحه نمایش باید فضای بیشتری را برای آیکون‌ها و سایر عناصر روی صفحه فراهم کند.

بررسی کامل آیپد مینی 6 (2021)

جالب توجه است که ابعاد جدید صفحه نمایش به این معنی است که اپل نسبت تصویر را نیز تغییر داده است: برای اولین بار در تاریخ آیپد مینی، پنل آن دارای نسبت تصویر تقریباً 3:2 است. تمام مدل‌های قبلی نسبت تصویر معمول 4:3 را داشته‌اند.

خود صفحه نمایش نیز کمی دستخوش تغییر شده است: این بار به جای یک Liquid Retina Display، یک Retina display در اختیار دارید. این اساساً بازاریابی برای فناوری معرفی شده در آیفون XR است، هرچند واقعاً بهتر از Retina نیست و OLED یا حتی mini LED نیز نیست. آیپد مینی هنوز هم True Tone (که در نسل قبلی معرفی شد) را برای تنظیم رنگ مطابق با نور محیط و همان پوشش ضد انعکاسی را ارائه می‌کند که بازتاب کمتر روی سطح را تضمین می‌کند.

روشنایی و فضای رنگی نیز نسبت به مدل قبلی (500 cd/sqm و فضای رنگی P3) بدون تغییر باقی مانده است. اندازه‌گیری‌های ما تأیید می‌کند که هیچ تغییری در فضای رنگی وجود ندارد. اندازه‌گیری روشنایی ما کمتر از 400 cd/sqm را نشان می‌دهد، بنابراین ما نمی‌دانیم که آیا حداکثر روشنایی را می‌توان با تنظیم دستی به دست آورد، یا فقط از طریق سنسور روشنایی تنظیم می‌شود. مقدار سیاهی کمی بهتر است و نسبت کنتراست به بالای 1.200:1 می‌رسد. اگر چه این مقادیر به اندازه‌ای که از صفحه نمایش‌های OLED انتظار می‌رود خوب نیستند، اما تصویر کمی واضح‌تر و طبیعی‌تر از آنچه در آیپد مینی 5 بود به نظر می‌رسد.

بررسی کامل آیپد مینی 6 (2021)

در آزمایش‌های ما، فضای رنگی آیپد مینی 6 باید به استاندارد P3 برسد، درست مانند مدل قبلی. در آزمایش، تفاوت‌ها با آیپد مینی 5 بسیار کم بود.

 

بررسی آیپد مینی 6: بازگشت دکمه هوم

صفحه نمایش بزرگ‌تر با حذف دکمه‌ی هوم امکانپذیر است. اسکنر اثر انگشت مانند آیپد ایر در سال 2020 به کلید روشن/خاموش در لبه‌ی بالایی منتقل شده است. عملکرد سنسور اثر انگشت به همان صورتی که در آیپد مینی قدیمی کار می‌کرد قابل اعتماد است - بدیهی است که اندازه‌ی سنسور تأثیر قابل توجهی بر میزان تشخیص ندارد. طرفداران آیپد مینی همچنان باید منتظر معرفی فیس آیدی برای آیپد مینی بمانند.

بررسی کامل آیپد مینی 6 (2021)

این تنها تغییر در دکمه‌های فیزیکی آیپد مینی نیست. دکمه‌های تنظیم صدا نیز اکنون به بالای آیپد مینی منتقل شده‌اند - این کار احتمالاً به دلیل سازگار شدن آیپد مینی با نسل دوم قلم اپل (Apple Pencil) است که می‌تواند به صورت مغناطیسی به لبه‌ی سمت راست آیپد بچسبد.

تغییر مکان دکمه‌ی صدا پیامدهایی نیز دارد، اما اپل به آن نیز رسیدگی کرده است: تخصیص دکمه‌ی صدا بسته به روش نگه داشتن آیپد تغییر می‌کند. در حالت عمودی، دکمه‌ی سمت راست همیشه صدا را بلندتر می‌کند، حتی اگر آیپد را وارونه نگهدارید. در حالت افقی، همیشه دکمه‌ی بالایی است که افزایش صدا را تنظیم می‌کند. جزئیات کوچکی که بلافاصله به صورت شهودی آن را درک خواهید کرد.

طبق گفته‌ی اپل، بدنه آیپد مینی 100 درصد از آلومینیوم بازیافتی ساخته شده است. شما بین چهار رنگ بدنه حق انتخاب دارید: خاکستری فضایی (Space Grey)، صورتی، بنفش و نور ستاره (Starlight). برای همه‌ی رنگ‌ها، حاشیه صفحه نمایش در حال حاضر مشکی است. دیگر نسخه‌ای با حاشیه سفید وجود ندارد. (ما فکر می‌کنیم که این حرکت بسیار خوبی است: حاشیه سیاه برای تماشای فیلم و سایر محتوای ویدیویی بسیار بهتر است).

 

بررسی آیپد مینی 6: دوربین‌های جدید

دوربین‌ها نیز بازنگری شده‌اند. جایی که قبلاً یک دوربین 8 مگاپیکسلی در پشت وجود داشت، اکنون یک دوربین 12 مگاپیکسلی وجود دارد که توسط یک فلاش true-tone Quad-LED پشتیبانی می‌شود. این اولین بار است که آیپد مینی یک فلاش دارد. آزمایش‌های ما نشان داد که وجود فلاش عکس‌های بهتری را در شرایط کم‌نور تضمین می‌کند.

بررسی کامل آیپد مینی 6 (2021)

دوربین جلو نیز شاهد بروزرسانی بزرگی است که از 7 مگاپیکسل به 12 مگاپیکسل ارتقاء یافته و دارای یک لنز Ultra Wide (زاویده دید بسیار عریض) است. این یک جهش واقعی رو به جلو محسوب می‌شود که فناوری Center Stage (نگه داشتن شخص در کادر تصویر) اپل را که با آیپد پرو معرفی شده است، ممکن می‌سازد. در طول کنفرانس‌های ویدیویی، به نظر می‌رسد که دوربین به طور خودکار چهره شرکت کنندگان را دنبال می‌کند و در صورت لزوم، ضریب بزرگنمایی را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که در صورت ورود چندین نفر به کادر دوربین، در آن جا شوند. این یک مزیت بزرگ برای کنفرانس‌های ویدیویی است.

این زاویه دید بسیار عریض فقط به فیس تایم محدود نمی‌شود، بلکه می‌توان از آن در هنگام عکاسی یا سلفی نیز استفاده کرد.

آیپد مینی اکنون از نسل دوم قلم اپل (Apple Pencil) (119 دلار) پشتیبانی می‌کند که امکانات بیشتری نسبت به Apple Pencil 1 که قبلاً پشتیبانی می‌شد (و هنوز تنها گزینه برای آیپد استاندارد است) ارائه می‌دهد. همچنین یک Smart Folio جدید در پنج رنگ مختلف نیز موجود است.

 

بررسی آیپد مینی 6: پردازنده

CPU/GPU اهمیت دارند، حتی اگر آیپد مینی قبلی هرگز در عمل کُند نبوده باشد. در کمال تعجب، اپل جدیدترین و سریع‌ترین پردازنده موبایل خود را که A15 Bionic است، به آیپد مینی داده است. این تراشه‌ای است که در سری آیفون 13 نیز استفاده می‌شود و قرار است 80 درصد عملکرد گرافیکی سریع‌تر و 40 درصد عملکرد پردازنده سریع‌تر داشته باشد. یک موتور عصبی 16 هسته‌ای و شتاب‌دهنده‌های ML جدید در CPU از یادگیری ماشینی حمایت می‌کنند، که باید دو برابر سریع‌تر از مدل قبلی باشد. اپل نه تنها از بهترین پردازنده فعلی A15 خود استفاده می‌کند، بلکه نسخه‌ای با 5 هسته گرافیکی (به جای 4 هسته) را انتخاب کرده است. به لطف اتلاف حرارت کمی بهتر، آیپد مینی در واقع می‌تواند عملکرد CPU/GPU بهتری نسبت به آیفون 13 پرو داشته باشد.

اندازه‌گیری‌های ما تأیید می‌کنند که آیپد مینی 6 شاهد افزایش عملکرد CPU بین 20 تا 64 درصد و بهبود عملکرد گرافیکی تا 72 درصد نسبت به مدل قبلی است.

بررسی کامل آیپد مینی 6 (2021)

بررسی کامل آیپد مینی 6 (2021)

ما به طور خاص به فشارشکن حرارتی علاقه‌مند هستیم (کاهش حرارت توان CPU در صورت گرم شدن بیش‌ازحد). برای این منظور از ابزار APSI Bench استفاده می‌کنیم. این ابزار نشان می‌دهد که آیپد مینی 6 عملکرد CPU را زودتر از مدل قبلی خود کاهش می‌دهد (پس از حدود 6 دقیقه، به جای 11 دقیقه در آیپد مینی 5) اما پس از آن در سطح عملکرد بالاتری باقی می‌ماند (83 درصد در مقایسه با 78 درصد در آیپد مینی 5). به طور کلی، آیپد مینی 6 عملکرد بیشتری نسبت به نسل قبلی خود در یک دوره بارگذاری کامل طولانی‌تر دارد.

بررسی کامل آیپد مینی 6 (2021)

فناوری سریع 5G نیز به آیپد مینی 2021 رسیده است - البته، شما فقط با مدل‌های گران‌تر سلولی می‌توانید از آن بهره ببرید. توجه داشته باشید که قابلیت‌های 5G آیپد مینی با آیپد پرو مطابقت ندارد. به اصطلاح، باند فرکانس موج میلیمتری (mmWave: بیش از 24 گیگاهرتز) در آیپد مینی پشتیبانی نمی‌شود.

انواع وایفای (بدون 5G) نیز به لطف یک تراشه WLAN با فناوری WiFi 6 سرعت بیشتری دارند.

 

بررسی آیپد مینی 6: فضای ذخیره‌سازی، صدا و USB-C

درست مانند مدل‌های آیپد پرو، اکنون یک پورت USB-C جایگزین پورت Lightning در آیپد مینی شده است. مطمئناً بسیاری از افراد از نبود پورت لایتنینگ و نیاز به خرید یک آداپتور جدید ناراضی خواهند بود. اما مزایای زیادی در مورد USB-C وجود دارد، از جمله این واقعیت که سرعت انتقال USB-C به مزیان قابل توجهی بیشتر است (تا 5 گیگابایت در ثانیه)، کابل‌های آن بسیار ارزان‌تر بوده، و گزینه‌های اتصال بسیار انعطاف‌پذیرتر است. مانیتورهای خارجی (حداکثر رزولوشن 4K)، دوربین‌ها، فلش مموری‌ها و قطعات شبکه اکنون می‌توانند به آیپد مینی وصل شوند. یک شارژر USB-C با توان 20 وات همراه آیپد مینی ارائه می‌شود.

بررسی کامل آیپد مینی 6 (2021)

برای اینکه نشان دهیم سرعت انتقال USB-C چقدر سریع‌تر از Lightning است، ما 32 گیگابایت ویدیو را از یک فلش USB 3.0 منتقل کردیم. حدود پنج دقیقه طول کشید تا تمام 125 ویدیو منتقل شوند. این قابل توجه است، زیرا در آیپد مینی 5 این فرآیند حدود پنج برابر بیشتر طول کشید!

همچنین USB-C امکان متصل کردن بسیاری از لوازم جانبی اکسترنال را فراهم می‌کند که با لایتنینگ چندان آسان نیست. ما یک پایه اتصال USB-C را با موفقیت آزمایش کردیم که Gigabit Ethernet، سایر پورت‌های USB (نوع A) و یک خروجی HDMI را ارائه می‌کرد. بلافاصله به خوبی کار کرد و ما توانستیم تصویر نمایش داده شده در آیپد مینی را به یک مانیتور 24 اینچی متصل به آن منتقل کنیم. فوق‌العاده است!

یک مبدل USB D/A از Helm نیز به خوبی کار می‌کرد. این به شما امکان می‌دهد که برای مثال از فایل‌های صوتی، بدون اتلاف و با وضوح بالا از Apple Music با کیفیت کامل لذت ببرید. معنی آن این است که اپل می‌تواند از خروجی هدفون 3.5 میلیمتری صرف‌نظر کند! و البته به این معنی نیز هست که بدون یک آداپتور USB اضافی، دیگر نمی‌توانید از هدفون‌های سیمی استفاده کنید.

ناامیدی اصلی ما این است که از نظر فضای ذخیره‌سازی اس‌اس‌دی شما فقط بین 64 گیگابایت و 256 گیگابایت (150 دلار هزینه بیشتر) امکان انتخاب دارید. اپل به راحتی می‌توانست 128 گیگابایت را به مدل اصلی تبدیل کند، همان کاری که با نسل آیفون 13 کرده است.

اپل همچنین با نصب دو بلندگو در آیپد مینی، قابلیت‌های صوتی را نیز بهبود بخشیده است. اینها برای تولید یک تصور صدای استریوی واقعی در نظر گرفته شده‌اند. این بلندگوهای استریوی یکپارچه، گامی رو به جلو محسوب می‌شوند. در نهایت، صدا دیگر فقط از یک طرف نمی‌آید، که مخصوصاً در هنگام بازی و تماشای فیلم لذتبخش است. با این حال، کیفیت صدا به خودی خود بهبود قابل توجهی نداشته است. هنوز یک عدم وجود استحکام در محدوده فرکانس پایین (باس) وجود دارد. با این وجود، استریو یک گام بزرگ رو به جلو است.

 

بررسی آیپد مینی 6: دوام باتری

اپل ادعا می‌کند که با وجود صفحه نمایش بزرگ‌تر و بهبود عملکرد CPU، تغییری در دوام باتری ده ساعته‌ی آن ایجاد نشده است. ما دوام باتری را با استفاده از آزمایش‌های معمول خودمان اندازه‌گیری کردیم و متوجه شدیم که در دشوارترین حالت (پخش ویدیو با روشنایی کامل) باتری آیپد مینی 6 بعد از شش ساعت و نیم تمام شد. این مقدار هنوز هم خوب است و حدود 40 دقیقه بیشتر از آیپد مینی 5 است.

تست وبگردی ما وبسایت‌های مختلف را از طریق WLAN با روشنایی تنظیم شده بر روی 50 درصد از اینترنت بازیابی می‌کرد. در اینجا ما 9 ساعت و 47 دقیقه را مدیریت کردیم که نزدیک به 10 ساعت وعده داده شده‌ی اپل و 100 دقیقه بیشتر از نسخه‌ی قبلی است. آفرین به اپل!

همچنین بخوانید: هر آنچه که باید برای صرفه‌جویی در مصرف، سلامت و طول عمر باتری آیفون و آیپد بدانید

 

بررسی آیپد مینی 6: قیمت و در دسترس بودن

اپل مدل‌های زیر از آیپد مینی 6 را ارائه می‌دهد:

  • قیمت آیپد مینی 6، مدل پایه (وایفای) 64 گیگابایت: 499 دلار
  • قیمت آیپد مینی 6، مدل پایه (وایفای) 256 گیگابایت: 649 دلار
  • قیمت آیپد مینی 6، مدل وایفای+سلولار (5G): 64 گیگابایت: 649 دلار
  • قیمت آیپد مینی 6، مدل وایفای+سلولار (5G): 256 گیگابایت: 799 دلار

تمام مدل‌های جدید آیپد مینی هم‌اکنون امکان پیش‌سفارش را دارند و از 24 سپتامبر 2021 تحویل داده می‌شوند.

 

سخن آخر

ما تحت تأثیر نسل ششم آیپد مینی قرار گرفتیم. طراحی جدید آن مدرن به نظر می‌رسد، صفحه نمایش بزرگ‌تر یک امتیاز محسوب می‌شود، و دوربین بهبود یافته‌ی فیس‌تایم یکی از بزرگ‌ترین شرمساری‌های نسل گذشته را برطرف می‌کند. استفاده از تراشه‌ی پیشرو موبایل اپل به این معنی است که آیپد مینی در حال حاضر از آیپد ایر پیشی می‌گیرد، بنابراین تا زمانی که فکر می‌کنید کوچک بودن در اولویت است، می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

همچنین بخوانید:

کدام آیپدها با کدام قلم‌های اپل کار می‌کنند؟

بهترین آیپد برای بچه‌ها

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
بعضی از مردم نوآوری را به معنای تغییر می‌دانند؛ اما ما هرگز چنین برداشتی نداشته‌ایم. نوآوری باعث بهتر شدن امور می‌شود.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘