بررسی کامل آیفون 13 پرو

27
فروردین 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 7 دقیقه
0 نظر 382 بازدید

بررسی کامل آیفون 13 پرو

آیفون 13 پرو ممکن است در ظاهر تفاوت چندانی با نسل قبلی خود نداشته باشد، اما از درون ارتقاءهای مهمی بر روی آن انجام شده است. به عنوان مثال، از نظر کارایی و عملکرد در یک کلمه باید گفت که فوق‌العاده است. برای بررسی جامع آیفون 13 پرو با سافت‌مک همراه باشید.

-----

 

آیا باید آیفون 13 پرو اپل را بخرم؟

برای پاسخ به این سؤال، بهتر است ابتدا نگاهی به نقاط مثبت و منفی آیفون 13 پرو بیندازیم.

نقاط مثبت:

  • شیک و خوش ساخت
  • دوربین‌های ممتاز
  • عملکرد سریع
  • صفحه نمایش عالی

نقاط منفی:

  • به نظر می‌رسد که حالت سینمایی آن گول زننده است

نظر ما: آیفون 13 پرو به موفقیتی مطمئن نزدیک شده است: جدید بودن همه‌ی دوربین‌ها، پردازنده‌ی سریع رقیب کُش که تمام گوشی‌های اندرویدی را پشت سر می‌گذارد، صفحه نمایش OLED فوق‌العاده با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز، همه آراسته و منظم در یک بدنه‌ی فولادی و شیشه‌ای قرار گرفته‌اند.

 

قیمت آیفون 13 پرو در زمان بررسی:

شروع از 999 دلار

 

همچنین بخوانید: بررسی کامل آیفون 13

 

بررسی کامل آیفون 13 پرو

وقتی آیفون 13 پرو را در کنار آیفون 12 پرو قرار می‌دهیم، به سختی می‌توان تفاوتی بین آنها مشاهده کرد. این واقعیت نیمی از مردم جهان را عصبانی کرده است و عقیده دارند که باید نام آن را آیفون 12s می‌گذاشته‌اند. این طور نیست و اسمش آیفون 13 است. با این توضیح، اجازه دهید بحث نسبتاً بیهوده در مورد درستی یا نادرستی نام را پایان دهیم.

آیفون 13 پرو یک گوشی بهبود یافته است. اما تشخیص این امر با نگاه کردن به ظاهر آن دشوار است. بزرگترین بهینه‌سازی‌ها در دوربین، صفحه نمایش و باتری آن صورت گرفته است.

با توجه به اینکه جانی آیو (Jony Ive) که ظاهراً وسواس باریک بودن آیفون را داشت اپل را ترک کرده است، طراحان این شرکت جرأت کرده‌اند که (کمی) ضخامت و وزن را افزایش دهند تا باتری بزرگتری را در خود جای دهد. وقتی می‌گوییم گوشی بزرگتر است، منظور ما فقط کمی تفاوت است: آیفون 13 پرو 15 گرم سنگین‌تر از آیفون 12 پرو و یک‌چهارم میلیمتر از آن ضخیم‌تر است.

ما از این حرکت استقبال می‌کنیم. اختلاف چند گرمی کاملاً بی‌اهمیت است؛ در عوض عمر باتری بهتری خواهیم داشت. در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چیزهای زیادی در مورد اپل می‌توان گفت، اما کیفیت ساخت آن درجه یک است (یا تقریباً همیشه - ما هرگز Bendgate را فراموش نخواهیم کرد). آیفون 13 یک گوشی خوب طراحی شده است و لبه‌های آن کمی تیزتر از مدل قبلی خود است. همچون آیفون 12، آیفون 13 نیز بسیاری را به یاد آیفون 4 می‌اندازد، که برای اکثر آنها زیباترین گوشی اپل است. تماماً شیشه و فلز است. نگه  داشتن آن کمی شبیه به دست گرفتن یک ساعت سوئیسی لوکس است.

 

بررسی آیفون 13 پرو: صفحه نمایشی با واکنش سریع

شکاف معروف بالای صفحه نمایش باریک‌تر شده است - توجه داشته باشید که فقط کمی باریک‌تر شده است. البته برای افراد سختگیر هنوز هم چیزی آزار دهنده است، اما ما آنقدر به آن عادت کرده‌آیم که اهمیت زیادی ندارد.

بررسی کامل آیفون 13 پرو

ضمن اینکه خود صفحه نمایش بسیار عالی است. یک صفحه نمایش 6.1 اینچی Retina XDR OLED با وضوح 1170 × 2532 پیکسل با 160ppi. نرخ تازه‌سازی تطابق‌پذیر از 10 هرتز تا 120 هرتز دارد که بسته به شرایط به طور خودکار تنظیم می‌شود. بدین صورت که در شرایطی که نرخ تازه‌سازی بالاتر نیاز نباشد، آن را کاهش می‌دهد تا شارژ باتری زمان بیشتری دوام بیاورد.

همچنین صفحه نمایش دارای True Tone است که به آن اجازه می‌دهد تا با شرایط نوری اتاق سازگار شود. دارای یک حداکثر روشنایی 1000 cd/m² (معمولی) و 1200 cd/m² (HDR)، کنتراستی واضح و رنگ‌های مناسب است.

اینها در عمل به این معنی است که شما یک صفحه نمایش فوق‌العاده عالی، همراه با واکنش سریع هنگام تعامل با آن و اسکرول روان هنگام مرور صفحات وبسایت‌ها را در اختیار دارید. صفحه نمایش آیفون‌های مدل پرو دارای گواهینامه Dolby Vision و HDR10 هستند.

 

همچنین بخوانید: روش راه‌اندازی یک آیفون جدید

 

بررسی آیفون 13 پرو: دوربین‌های شگفت‌انگیز

طبق گفته‌ی اپل، این بزرگترین ارتقاء دوربین این شرکت تا کنون بوده است.

پشت گوشی با سه لنز دوربین مزین شده است: زوایه فوق عریض، زاویه باز و تله فوتو. دیافراگم لنز فوق عریض f/1.8 است و قرار است 92 درصد نور بیشتری نسبت به مشابه آن در مدل قبلی جمع‌آوری کند. لنز زاویه باز دارای دیافراگم f/1.5 است، در حالی که لنز تله فوتو دارای فاصله کانونی 77 میلیمتر و زوم 3 برابر است.

بررسی کامل آیفون 13 پرو

نرم‌افزار جدید در گوشی این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید بین انواع مختلف سبک‌های عکاسی انتخاب کنید. حتی قبل از شروع عکاسی، می‌توانید تنظیم کنید که عکس باید رنگ‌های گرم، سرد یا اشباع شده داشته باشد.

کیفیت تصویر با رنگ‌های زنده و جزئیات واضح بسیار خوب است. با این حال، ما فرصتی برای آزمایش تمام ویژگی‌ها نداشتیم، بنابراین، در زمان مناسب آن را از نظر عکس و ویدیو آزمایش خواهیم کرد. با این حال، می‌توانیم تأیید کنیم که دوربین‌های با لنز زاویه باز و زوم هر دو به خوبی کار می‌کنند.

برای ویدیو، اپل حالت سینمایی (Cinematic Mode) را اضافه کرده است که به دوربین اجازه می‌دهد تا زمانی که بر روی یک شئ یا شخصی در پیش‌زمینه فوکوس می‌کنید، پس‌زمینه را به طور خودکار محو کند و زمانی که بر روی یک فرد یا شئ در پس‌زمینه فوکوس می‌کنید، پیش‌زمینه را محو کند. این ویژگی فقط در گوشی‌های جدید پرو موجود است.

حالت سینمایی واقعاً خوب کار می‌کند و برای چند دقیقه سرگرم کننده است، اما بیشتر شبیه یک فریب است تا چیزی که برای افراد عادی مفید باشد. قابلیت فیلمبرداری در ویدیوی ProRes نیز مشابه است. آیا فیلمسازان حرفه‌ای اهمیت می‌دهند؟

از سوی دیگر، همین چندی پیش بود که عکاسان حرفه‌ای تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی را بی‌ارزش می‌دانستند. انتظار داشته باشید که ویدیوهایی را که منحصراً با آیفون 13 پرو گرفته شده است را ببینید.

بررسی کامل آیفون 13 پرو

دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی است و می‌تواند در حالت سینمایی نیز عکس بگیرد. از دیگر ویژگی‌های جدید می‌توان به پشتیبانی از بوکه (پس‌زمینه تار) و حالت شب اشاره کرد.

 

بررسی آیفون 13 پرو: پردازنده‌ی بسیار سریع A15 اپل

تراشه‌ای که تمام اینها را تأمین می‌کند، آخرین A15 Bionic اپل است که دارای یک پردازنده‌ی گرافیکی پنج هسته‌ای در این گوشی است. (آیفون 13 و آیفون 13 مینی در تراشه‌های A15 خود فقط چهار هسته‌ی گرافیکی دارند.)

هیچ گوشی‌ای وجود ندارد که بتواند به سرعت آیفون 13 یا آیفون 12 حتی نزدیک شود. بازی‌های سنگینی مانند War Robots همراه با تنظیمات گرافیکی در حالت حداکثری، بدون گیر کردن یا لگ به روانی اجرا می‌شوند.

اگر در حال ارتقاء از آیفون 12 هستید، در استفاده‌ی معمولی متوجه سرعت آن نمی‌شوید. با این حال، در انجام یک روش سخت‌تر مانند ارسال فیلم به iPhoto به طور قابل توجهی سریع‌تر است. اما همان طور که گفتیم، همه چیز به این بستگی دارد که گوشی خود را از کدام مدل به آیفون 13 پرو ارتقاء می‌دهید.

 

بررسی آیفون 13 پرو: باتری بهینه شده

اپل در اعلامیه‌ی خود مدعی شد که آیفون 13 پرو در استفاده‌ی معمولی 1.5 ساعت بیشتر از آیفون 12 پرو دوام می‌آورد. برگه‌ی مشخصات گوشی نشان می‌دهد که در بسیاری از زمینه‌ها این تفاوت بیشتر از اینها خواهد بود: برای مثال، دوام تخمینی باتری برای پخش ویدیوی آفلاین از 17 ساعت به 22 ساعت افزایش یافته است، در حالی که برای تماشای آنلاین ویدیو از 11 ساعت به 20 ساعت رسیده است.

ما وقت نکردیم باتری را به طور کامل آزمایش کنیم، اما پس از شش ساعت استفاده‌ی سنگین (به هیچ وجه استفاده‌ی معمولی نبود، بنابراین، این را به عنوان یک شاخص طول عمر باتری برای کارهای روزمره در نظر نگیرید)، شارژ باتری هنوز بیشتر از نیمه بود.

 

همچنین بخوانید: بررسی کامل آیفون 12

 

سخن آخر: آیا باید آیفون 13 پرو را بخرید؟

آیفون 13 پرو به موفقیتی مطمئن نزدیک شده است، چرا که امکانات فوق‌العاده‌ای را دریافت می‌کنید: جدید بودن همه‌ی دوربین‌ها، یک پردازنده‌ی سریع رقیب کُش که تمام گوشی‌های اندرویدی فعلی را پشت سر می‌گذارد، یک صفحه نمایش OLED فوق‌العاده با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز، همه آراسته و منظم در یک بدنه‌ی فولادی و شیشه‌ای قرار گرفته‌اند.

اما آیا به هزینه‌ای که می‌کنید می‌ارزد؟ و آیا این بهتر شدن نسبت به مدل قبلی آنقدر هست که ارزش ارتقاء دادن را داشته باشد؟

اگر شما در حال حاضر یک آیفون 12 پرو داشته باشید، آیا لازم است که گوشی خود را به آیفون 13 پرو ارتقاء دهید؟ نه، شما این کار را نمی‌کنید. البته که آیفون 13 پرو بهتر است، اما اگر شما صاحب یک تسلا مدل 2020 بودید، آیا باز هم مدل S تسلا 2021 را می‌خریدید؟

با این حال، اگر از آیفون 11 یا قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، یا یک فیلمساز هستید که می‌خواهید یک فیلم بسازید، پس شکی در خرید آن نداشته باشید. همین حالا آن را بخرید.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
در دنیای امروز انتخاب بین «خوب عمل کردن» و «عالی عمل کردن» اشتباه‌ترین کار ممکن است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘