آموزش رفع مشکل صفحه آبی مرگ در مک

16
دی 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 8 دقیقه
0 نظر 2232 بازدید

آموزش رفع مشکل صفحه آبی مرگ در مک 

صفحه آبی مرگ (یا BSOD) در دنیای PC بسیار آشنا است، اما بعضی اوقات کاربران مک نیز می‌توانند با مشکل صفحه آبی روبرو شوند. در این مقاله در مورد مشاهدهٔ صفحه آبی در مک و این که چه کاری باید انجام دهید صحبت خواهیم کرد.

-----

سافت‌مک: این اتفاق نادری است، اما ممکن است زمانی که مک خود را راه‌اندازی می‌کنید، با یک صفحه آبی (یا یک صفحه آبی همراه با یک توپ چرخان) مواجه شوید.

اگر یک صفحه آبی، یا یک صفحه آبی همراه با یک توپ چرخان را مشاهده می‌کنید، پس احتمالاً مشکلی در اتصال یک وسیلهٔ جانبی به مک، مشکلی در راه‌اندازی مک، یا مشکلی با نرم‌افزاری که اجرا می‌کنید وجود دارد.

در عین حال، این می‌تواند اصلاً چیز خاصی نباشد. مواردی مشاهده شده است که تصور می‌کرده‌اند صفحه آبی مرگ (BSOD) در مک آنها است، اما در واقع مشاهدهٔ یک پنجرهٔ پاپ‌آپ در هنگام مرور وب بوده است. و اگر لینکی به یک وب سایت یا شماره تلفنی برای تماس را مشاهده کنید، به احتمال زیاد می‌تواند چنین موردی باشد.

 

صفحه آبی مرگ چیست؟

صفحه آبی مرگ به صورت سنتی چیزی بود که کاربران PC با آن آشنا بودند. اگر یک صفحه آبی مرگ را در یک PC مشاهده کردید، معمولاً به معنای آن است که هر آنچه که بر روی آن کار می‌کردید را از دست داده‌اید. یک اتفاق وحشتناک! لازم است کامپیوتر را ری‌استارت کنید و امیدوار باشید که همه چیز به صورت اولیه برگردد.

کاربران مک مستثنی نیستند، اما به دلیل این که سیستم عامل مک مبتنی بر یونیکس است و مکینتاش از نظر پیکربندی سخت‌افزار محدودتر است و به دلیل این که اپل کنترل بیشتری بر درایورها اعمال می‌کند، روی دادن چنین اتفاقی بسیار نادر است.

این امکان وجود دارد که آنچه می‌بینید به هیچ وجه یک صفحه آبی مرگ نباشد. ما در انتهای این مثاله به چند صفحهٔ مختلف که ممکن است در مک با آنها برخورد کنید اشاره خواهیم کرد، بنا بر این اگر مطمئن نیستید که با چه چیزی روبرو هستید، می‌توانید به انتهای مقاله مراجعه کرده تا اگر چیزی غیر از صفحه آبی مرگ است، متوجه شوید.

با این حال، اگر انتهای این مقاله را مطالعه کردید و متوجه شدید که این دقیقاً همان صفحه آبی مرگ است که شما می‌بینید، بنا بر این ما در مورد آنچه که باید در هنگام مشاهدهٔ یک صفحه آبی مرگ در مک خود انجام دهید، صحبت خواهیم کرد.

 

اگر با یک صفحه آبی در مک مواجه شدید چه کاری باید انجام دهید

اگر در حال دیدن صفحه آبی در مک خود هستید، این که مک دارای یک حداقل توان است می‌تواند خبر خوبی باشد.

این احتمال وجود دارد که مک شما یا مشکلی با درایو راه‌انداز پیدا کرده، یا یک اتصال خارجی به مک شما این مشکل را ایجاد کرده است.

طی کردن مراحل زیر باید به شما کمک کند تا مشکل خود با صفحه آبی در مک را حل کنید:

1. با جدا کردن هر چیزی که به مک شما وصل شده است شروع کنید. صفحه آبی ممکن است در اثر مشکلی با یکی از لوازم جانبی شما ایجاد شده باشد. (اگر از مک دسکتاپ استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز به نگه داشتن ماوس و صفحه کلید داشته باشید).

2. مک خود را خاموش کرده و 30 ثانیه صبر کنید.

3. مک را مجدداً راه‌اندازی کنید. اگر به خوبی کار می‌کند، به احتمال زیاد یکی از لوازم جانبی شما مقصر بوده است، بنا بر این سعی کنید هر یک از آنها را به نوبت وصل کنید تا ببینید که کدام یک باعث بروز مشکل می‌شود.

4. اگر مک شما با وجود این که هیچ وسیلهٔ جانبی به آن متصل نیست باز هم راه‌اندازی نمی‌شود، سعی کنید در حالت Safe Mode بوت کنید (در هنگام راه‌اندازی، به محض مشاهدهٔ آرم اپل، کلید Shift را فشار داده و نگه دارید).

5. اگر موفق به راه‌اندازی در حالت Safe Mode شوید، ممکن است هنگام بوت شدن مشکلات را نیز برطرف کند، در این حالت، مجدداً مک را به صورت عادی راه‌اندازی کنید و ببینید که آیا این مشکل برطرف شده است یا خیر.

6. اگر مشکل هنوز هم برطرف نشده است، ممکن است لازم باشد سیستم عامل مک خود را به روز رسانی کنید. می‌توانید به روز رسانی را در حالت Safe Mode انجام دهید، بنا بر این مجدداً مک خود را در حالت Safe Mode راه‌اندازی کنید. پس از راه‌اندازی مک در حالت Safe Mode بر روی منوی اپل (بالا سمت چپ) کلیک کرده و About The Mac > Software Update را انتخاب کنید.

7. اگر سیستم عامل شما به روز رسانی شده است، چیز دیگری که باید بررسی کنید موارد ورود به سیستم است. به System Preferences بروید و بر روی Users & Groups کلیک کنید.

8. بعد از آن بر روی حساب کاربری خود کلیک کرده و Login Items (موارد ورود به سیستم) را انتخاب کنید.

9. مطمئن شوید که موارد مورد نظر را یادداشت می‌کنید یا از صفحه نمایش اسکرین شات می‌گیرید، زیرا ممکن است بعداً لازم باشد آنها را مجدداً وارد کنید.

10. به نوبهٔ خود بر روی هر یک از موارد ورود به سیستم کلیک کرده و با کلیک بر روی [-] در زیر کادر موارد، آن را حذف کنید.

11. اکنون مجدداً مک خود را ری‌استارت کنید. اگر این مورد مشکل را حل کرده است، می‌توانید به بخش Users & Groups در System Preferences برگشته و موارد ورود به سیستم را دوباره اضافه کنید. بعد از اضافه کردن هر کدام از موارد، کامپیوتر خود را مجدداً ری‌استارت کنید تا ببینید آیا این مشکل دوباره رخ می‌دهد یا خیر.

12. اگر این موارد هم مشکل را حل نکند، ممکن است مشکل از درایو راه‌انداز سیستم باشد. بخشی از درایو مک شما که سیستم عامل بر روی آن است. در این صورت می‌توانید با اجرای Disk Utility مشکلات را برطرف کنید. ما مقاله‌ای با عنوان آموزش استفاده از Disk Utility در مک داریم که می‌توانید مطالعه کنید. اما ما مراحلی که نیاز است بدانید را در زیر توضیح خواهیم داد.

13. باید بتوانید در حالت Safe Mode به Disk Utility دسترسی پیدا کنید. آن را در پوشهٔ Utilities در Applications پیدا خواهید کرد (یا از Spotlight استفاده کنید. کلیدهای Command+Space را فشار داده و شروع به تایپ Disk Utility کنید).

14. روش دیگر این است که اگر Safe Mode برای شما کار نمی‌کند، Disk Utility را از طریق Recovery Mode اجرا کنید. برای ورود به حالت Recovery Mode در هنگام راه‌اندازی مک، کلیدهای Command + R را نگه دارید. پس از راه‌اندازی مک در حالت Recovery Mode، به Utilities دسترسی پیدا خواهید کرد.

15. بر روی Disk Utility کلیک کنید، آیکون مربوط به درایو مک خود را پیدا کنید، و بر روی First Aid کلیک کنید (نسخه‌های قدیمی‌تر Disk Utility گزینهٔ Verify Disk را نیز خواهند داشت).

16. در صورتی که Disk Utility خطایی را در دیسک پیدا کند، از شما سؤال می‌کند که آیا می‌خواهید آن خطا را تعمیر کنید یا خیر. اگر این همان مورد است، بر روی Repair Disk (تعمیر دیسک) کلیک کنید. پس از طی این فرایند، بایستی مک خود را مجدداً ری‌استارت کنید.

اگر مک شما هنوز هم اجرا نمی‌شود، سعی کنید از حالت Recovery Mode استفاده کرده و سیستم عامل مک را مجدداً نصب کنید. ما در مقالهٔ دیگری روش نصب مجدد مک. او. اس با استفاده از Recovery Mode را آموزش داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

 

آیا این صفحه آبی مرگ است یا چیز دیگری است؟

ممکن است این چیزی که با آن برخورد کرده‌اید یک صفحه آبی مرگ نباشد. ما در ادامه نگاه سریعی به برخی از گزینه‌ها می‌اندازیم.

Kernel Panic

یک kernel panic در مک، احتمالاً نزدیک به صفحه آبی مرگ است که در PC تجربه شده است. یک kernel panic می‌تواند چیزی شبیه به تصویر زیر باشد:

آموزش رفع مشکل صفحه آبی مرگ در مک

یا این تصویر:

آموزش رفع مشکل صفحه آبی مرگ در مک

یک kernel panic زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم عامل مک با یک خطای مهلک روبرو شود و این به این معنی است که ادامهٔ کار با آن امن نیست.

زمانی که یک kernel panic در مک. او. اس 10.2 تا 10.7 رخ می‌دهد، کاربر یک پیام چند زبانه را مشاهده خواهد که می‌گوید باید راه‌اندازی مجدد شود. در مکینتاشی که در آن مک. او. اس 10.8 و نسخه‌های بعد از آن اجرا می‌شود، مک به صورت خودکار مجدداً بوت می‌شود و کاربر پس از ری‌استارت پیام را مشاهده می‌کند.

هنگامی که مک پس از یک kernel panic ری‌استارت شد، معمولاً می‌توانید به کار خود برگردید و کارتان را ادامه دهید. توجه داشته باشید که وقتی kernel panic اتفاق می‌افتد در حال استفاده از چه برنامه‌هایی هستید، چون ممکن است در شناسایی مشکل به شما کمک کند.

Sad Mac

در یک مک واقعاً قدیمی ممکن است نمادی از Sad Mac را مشاهده کنید که نشان دهندهٔ یک مشکل سخت‌افزاری است.

صفحه خاکستری مرگ / Grey Screen of Death

شما ممکن است واقعاً فکر کنید خطایی که مشاهده می‌کنید بیشتر یک صفحه خاکستری مرگ است.

در واقع، این روزها بعید است که شما یک صفحه آبی مرگ را ببینید. دلیل این امر این است که مکینتاش‌های جدید با نمایشگرهای Retina از دامنهٔ رنگی گسترده‌ای پشتیبانی می‌کنند و این به این معنی است که آنچه در صفحه نمایش‌های قدیمی‌تر به رنگ آبی به نظر می‌رسید، می‌تواند در یک مک جدید در حقیقت خاکستری یا حتی سیاه به نظر برسد.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
بسیار کم پیش می‌آید که شخصی از بدو تولد بینش درونی داشته باشد. این احساس با گذشت زمان قوی و قوی‌تر خواهد شد. بزرگ‌ترین چالش انسان‌ها این است که یاد بگیرند به این احساس گوش بدهند و طبق غریزه عمل کنند.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘