آموزش جامع روش ایجاد یک نصب کننده مک.او.اس بوتیبل در یک درایو اکسترنال

8
خرداد 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 13 دقیقه
0 نظر 1878 بازدید

 آموزش جامع روش ایجاد یک نصب کننده مک.او.اس بوتیبل در یک درایو اکسترنال

اگر بخواهید یک نصب تمیز مک. او. اس انجام دهید، یا اگر بخواهید به یک مک که اجرا نمی‌شود دسترسی پیدا کنید، یا بخواهید نسخه‌های قدیمی یا جدید مک. او. اس را در چندین دستگاه نصب کنید، می‌توانید یک نصب کنندهٔ بوتیبل سیستم عامل مک ایجاد کنید.

-----

سافت‌مک: در این مقاله مراحل لازم برای ایجاد یک نصب کنندهٔ بوتیبل سیستم عامل مک را به شما نشان خواهیم داد، تا این امکان را بوجود آورید که بتوانید آخرین نسخهٔ مک. او. اس را بر روی چندین مک نصب کنید، جدیدترین مک. او. اس بتا را نصب کنید، و یک نصب تمیز مک. او. اس را انجام دهید. و یا این که یک دیسک اضطراری آماده داشته باشید تا اگر مک شما با مشکلی مواجه شد و شما نتوانستید برای حالت Recovery به اینترنت متصل شوید یا نتوانستید به حالت Recovery دسترسی پیدا کنید، بتوانید از آن استفاده کنید.

اگر می‌خواهید روش یک نصب بوتیبل مک. او. اس کاتالینا، مک. او. اس موهاوی، یا یک نسخهٔ قدیمی مک. او. اس X یا مک. او. اس را بدانید، به جای مناسبی مراجعه کرده‌اید.

همچنین می‌توانید از نصب کنندهٔ بوتیبل خود برای نصب مک. او. اس بر روی یک حجم (volume) جداگانه در هارد دیسک خود استفاده کنید (یا بر روی یک پارتیشن، اگر یک نسخهٔ قدیمی مک او. اس را اجرا می‌کنید)، ضمن این که این یک راه بدون دردسر برای بازگشت به یک نسخهٔ قدیمی مک. او. اس X یا مک. او. اس است. همچنین اگر متوجه شدید که نصب کننده مدت زمان طولانی صرف دانلود کردن می‌کند و شما نمی‌خواهید مجبور باشید بر روی چندین مک و برای روزهای متوالی بارها و بارها عمل دانلود کردن را تکرار کنید، این گزینهٔ بسیار خوبی است، چرا که فقط یک بار لازم است این کار را انجام دهید!

خوشبختانه هنگامی که اپل OS X Mavericks را در سال 2013 عرضه کرد، ایجاد یک نصب بوتیبل از سیستم عامل مک بسیار ساده‌تر شد. با این نسخه از Mac OS X و تمام نسخه‌های موجود از آن، امکان استفاده از دستور createinstallmedia در Terminal برای ایجاد یک نصب کننده بوتیبل مک. او. اس وجود دارد. در این مقاله چگونگی انجام آن را به شما نشان خواهیم داد. قبل از انجام این کار، ما دریافت فایل‌های نصب را انجام می‌دهیم. اگر شما آنها را از قبل در اختیار دارید، می‌توانید از این مرحله بگذرید.

اگر می‌خواهید مک. او. اس را در یک هارد اکسترنال اجرا کنید، که کمی متفاوت است، مقالهٔ دیگر ما با عنوان روش نصب مک.او.اس در یک درایو اکسترنال را مطالعه کنید.

آموزش جامع روش ایجاد یک نصب کننده مک.او.اس بوتیبل در یک درایو اکسترنال


آنچه برای ایجاد یک درایو نصب بوتیبل نیاز دارید

دو مورد اصلی وجود دارد که باید برای ایجاد نصب بوتیبل خود انجام دهید. کل روند کار نباید زیاد طول بکشد.

یک فلش مموری 12 گیگابایتی (حداقل!)

ما یک درایو 12 گیگابایتی (یا بیشتر) را پیشنهاد می‌کنیم. این ممکن است بیش از حد مورد نیاز شما باشد، به عنوان مثال، حجم نصب کنندهٔ بتای Mojave 5.68 گیگابایت بود و حجم نصب کنندهٔ High Sierra 4.3 گیگابایت بود.

ما یک حافظه فلش سریع‌تر را توصیه می‌کنیم. همچنین از USB 3 یا USB Type C استفاده کنید - که در صورت داشتن یک مک جدید، این ممکن است تنها انتخاب شما باشد.

در صورت داشتن اطلاعات در درایوی که قصد استفاده از آن را دارید، لازم است که آنها را به درایو دیگری منتقل کنید یا یک درایو جدید برای همین منظور تهیه کنید، زیرا به صورت کامل فرمت خواهد شد و اطلاعات روی آن پاک می‌شود.

فایل‌های نصب

آموزش جامع روش ایجاد یک نصب کننده مک.او.اس بوتیبل در یک درایو اکسترنال

بسته به نوع نسخهٔ مک. او. اس‌ی که در حال اجرا است و نسخه‌ای که می‌خواهید نصب کنید، می‌توانید فایل‌های نصب را از Software Update (به روز رسانی نرم‌افزار) در System Preferences (تنظیمات سیستم) یا فروشگاه برنامه مک دریافت کنید، و یا این که باید آنها را از جاهای دیگری به دست آورید.

فروشگاه برنامهٔ مک (Mac App Store) احتمالاً گزینهٔ ساده‌تری است، اما بسته به نوع نسخهٔ مک. او. اس‌ی که دستگاه شما در حال اجرا است، مشکلاتی وجود خواهد داشت، و اگر امیدوار هستید که بتوانید فایل‌های نصب نسخه‌های قدیمی‌تر را به دست آورید مشکلاتی پیش رو خواهید داشت که ما در مقالهٔ دیگری با عنوان روش دانلود نسخه‌های قدیمی Mac OS X و macOS راه حل‌ها را به صورت کامل برای شما توضیح داده‌ایم.

ناگفته نماند که برای دانلود نرم‌افزار به یک اتصال اینترنتی نیاز دارید و در صورت نیاز به بررسی سیستم عامل یا تأیید اعتبار آی‌کلود خود هنگام نصب نسخهٔ مک. او. اس ممکن است به یک اتصال اینترنتی احتیاج داشته باشید.


روش دریافت فایل‌های نصب مک.او.اس

همان طور که پیش از این گفتیم، روش دریافت فایل‌های نصب به نسخهٔ مک. او. اس‌ی که شما در حال اجرا هستید و همچنین نسخه‌ای که نصب کنندهٔ آن را می‌خواهید بستگی دارد. در ادامه می‌خواهیم روش دریافت نصب کنندهٔ کاتالینا و همچنین چگونگی دریافت نسخه‌های قدیمی‌تر مک. او. اس یا حتی مک. او. اس X را بررسی کنیم. ما در مقالهٔ اختصاصی دیگری روش دانلود نسخه‌های قدیمی Mac OS X و macOS را به صورت کامل‌تر توضیح داده‌ایم.

روش دریافت فایل‌های نصب کاتالینا

اگر می‌خواهید نصب کنندهٔ مک. او. اس جدیدی که در اکتبر 2019 وارد بازار شد، یعنی مک. او. اس کاتالینا (macOS Catalina) را دریافت کنید، مراحل زیر را دنبال کنید.

1. اگر در حال اجرای موهاوی (Mojave) در مک خود هستید، به مسیر System Preferences > Software Update بروید.

2. صبر کنید تا مک شما آخرین به روز رسانی مک. او. اس را جستجو کند.

3. وقتی به شما اعلام کرد که the operating system update is available to download (به روز رسانی سیستم عامل برای دانلود در دسترس است)، ادامه بدهید و فایل‌های نصب را دانلود کنید.

اما قبل از کلیک بر روی Install (نصب) کار را متوقف کنید. اگر می‌خواهید به فایل نصب کننده دسترسی داشته باشید تا بتوانید نصب کنندهٔ بوتیبل را ایجاد کنید، باید قبل از نصب بر روی مک خود، این فایل را کپی کنید. دستورالعمل‌های این کار در زیر آمده است.

روش دریافت کاتالینا - اگر در حال اجرای کاتالینا هستید

اگر در حال اجرای کاتالینا هستید، Software Update (به روز رسانی نرم‌افزار) نرم‌افزاری که برای دانلود در دسترس است را نشان نخواهد داد، اما می‌توانید فایل‌های نصب را از فروشگاه برنامه مک دریافت کنید.

1. Mac App Store را باز کنید.

2. به صفحهٔ Catalina بروید. می‌توانید با کلیک کردن بر روی این لینک مستقیماً به صفحهٔ کاتالینا در فروشگاه برنامه مک بروید.

3. حالا اگر بر روی Get (دریافت) کلیک کنید، مک شما پیشنهاد می‌دهد که نصب کننده‌ها را دانلود کنید.

مجدداً متذکر می‌شوم که بر روی Install (نصب) کلیک نکنید، زیرا برای مرحلهٔ بعدی این آموزش به فایل نصب نیاز دارید…

روش دریافت فایل‌های نصب مک.او.اس کاتالینا بتا

در صورتی که بخواهید کاتالینا بتا را نصب کنید، زیرا ممکن است بخواهید ویژگی‌های جدید کاتالینا را قبل از انتشار عمومی آن آزمایش کنید، باید برای دریافت بتا ثبت نام کنید.

ما کُدی را که برای نصب کاتالینا بتا از طریق یک درایو اکسترنال نیاز دارید را در ادامه به شما خواهیم داد.

روش دریافت فایل‌های نصب مک.او.اس قدیمی‌تر

با نصب مک. او. اس کاتالینا، موهاوی یا‌های سی‌یرا، دریافت فایل‌های نصب نسخه‌های قدیمی‌تر مک. او. اس کمی مشکل خواهد بود. دلیل این امر این است که هنگامی که اپل‌های سی‌یرا را عرضه کرد، دانلود نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم عامل از طریق فروشگاه برنامه مک را متوقف کرد.

خوشبختانه هنوز هم می‌توان این کار را انجام داد، و ما در اینجا روش دانلود نسخه‌های قدیمی Mac OS X و macOS را به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

با این حال، اگر در حال اجرای یکی از نسخه‌های جدید مک. او. اس نیستید، برای دانلود فایل‌های نصب یک مک. او. اس قدیمی، مراحل زیر را دنبال کنید.

در اینجا روش دریافت فایل‌های نصب مک. او. اس در صورتی که در حال اجرای یک نسخهٔ قدیمی مک. او. اس هستید و در حال اجرای کاتالینا، موهاوی یا‌های سی‌یرا نیستید، آورده شده است.

1. در مک خود Mac App Store را اجرا کنید.

2. به دنبال نسخهٔ مک. او. اس مورد نظر خود در فروشگاه باشید (اگر قبلاً آن نسخه را دانلود کرده باشید، آن را در برگهٔ Purchased خود پیدا خواهید کرد).

3. بر روی دکمهٔ Download کلیک کنید. اگر از قبل آن نسخه از مک. او. اس را نصب کرده باشید، یک پیام هشدار دهنده مبنی بر نصب بودن این نسخهٔ مک. او. اس در این کامپیوتر را مشاهده خواهید کرد. برای تأیید این که هنوز هم می‌خواهید نصب کننده را دانلود کنید، بر روی Continue (ادامه دادن) کلیک کنید.

آموزش جامع روش ایجاد یک نصب کننده مک.او.اس بوتیبل در یک درایو اکسترنال

4. مک شما نصب کننده را در پوشهٔ Applications شما دانلود می‌کند. این روند بسته به سرعت اتصال شما و این که آیا از شبکهٔ بی‌سیم استفاده می‌کنید یا نه، ممکن است مدتی طول بکشد. از طریق ایترنت حدود 10 دقیقه طول کشید.

5. اگر پس از دانلود، نصب کننده به صورت خودکار اجرا شد، از آن خارج شوید - شما نباید روند نصب آن را در مک خود شروع کنید، زیرا با این کار نصب کننده‌ها حذف خواهند شد - و این نصب کننده‌ها مورد نیاز شما است. اگر نصب کننده باز شد، آن را ببندید.

6. فایل‌های نصب را در پوشهٔ Applications خود پیدا خواهید کرد که می‌توانید از طریق Finder به آنها دسترسی پیدا کنید.


روش ایجاد یک نصب کنندهٔ مک.او.اس بوتیبل

حالا که شما فایل‌های نصب را در اختیار دارید، می‌توانیم به روند ایجاد نصب کنندهٔ بوتیبل بپردازیم.

توجه داشته باشید که توضیحات روش createinstallmedia در اینجا تحت OS X 10.6 Snow Leopard یا قبل از آن کار کار نمی‌کند و به OS X 10.7 Lion یا نسخه‌های بالاتر از آن نیاز دارد. همچنین، روند کار از زمان Mavericks کمی تغییر کرده است.

از این رو، Mavericks برای ایجاد یک نصب بوتیبل مک. او. اس نیاز به یک دستور واحد در Terminal دارد. دستور createinstallmedia امکان ایجاد یک کپی بوتیبل از یک نصب کننده در هر درایو متصل به مک شما را امکانپذیر می‌سازد.

توجه داشته باشید که دستور createinstallmedia هر چیزی که در هارد اکسترنال شما وجود دارد را پاک می‌کند، بنا بر این اطمینان حاصل کنید که به فایل‌های روی آن نیازی ندارید.

در صورتی که نصب کنندهٔ macOS High Sierra مورد نیاز شما است، اینها دستورالعمل‌هایی هستند که باید دنبال کنید. هر چند که اگر نسخهٔ دیگری بعد از Mavericks OS، یا موهاوی بتا را نیاز داشتید، دستورالعمل مشابه خواهد بود.

1. یک درایو اکسترنال با حداقل 8 گیگابایت (ترجیحاً 12 گیگابایت) را وصل کنید، زیرا نصب کننده به این مقدار فضا نیاز دارد.

2. Disk Utility را اجرا کنید (کلیدهای Cmd + spacebar را فشار داده و شروع به تایپ Disk Utility کنید).

3. قبل از رفتن به مرحلهٔ بعدی، توجه داشته باشید که: اگر در حال اجرای High Sierra یا جدیدتر هستید، باید بر روی کشویی View در زیر دکمه‌های بستن و به حداقل رساندن کلیک کنید. از بین گزینه‌ها Show All Devices (نمایش همهٔ دستگاه‌ها) را انتخاب کنید. حالا می‌توانید روت درایو اکسترنال را همراه با حجم (volume) زیر آن را مشاهده کنید.

4. درایو روت را در نوار کناری انتخاب کنید (اگر فقط حجم/ volumeرا انتخاب کنید، مرحلهٔ بعدی انجام نخواهد شد).

5. بر روی Erase (پاک کردن) کلیک کنید.

6. Mac OS Extended (Journaled را به عنوان نوع Format انتخاب کنید.

7. GUID Partition Map را به عنوان Scheme انتخاب کنید.

8. درایو شما به صورت پیش‌فرض Untitled (بدون عنوان) اسم‌گذاری می‌شود، می‌توانید به درایو خود اسمی مانند macOS یا USB بدهید. (توجه داشته باشید که فقط باید عبارت USB را در دستور Terminal با نام درایو خود جایگزین کنید).

9. بر روی Erase کلیک کنید.

10. صبر کنید تا Disk Uitlity پارتیشن را ایجاد کند و درایو را تنظیم کند (این کار ممکن است چند دقیقه طول بکشد).

11. سپس بر روی Done (انجام شد) کلیک کنید.

12. Terminal را باز کنید (ساده‌ترین راه فشردن کلیدهای cmd + space و سپس تایپ کردن Terminal است).

13. یکی از متن‌های انتهای مقاله را بر اساس نسخهٔ مک. او. اس‌ی که در حال نصب آن در Terminal هستید را کپی کنید. این متن‌ها در انتهای مقاله آورده شده است.

14. Enter/Return را فشار دهید.

15. Terminal یک رمز عبور می‌خواهد. این رمز عبور کاربری شما است. توجه داشته باشید که در هنگام تایپ کردن رمز عبور نمی‌توانید کاراکترها را مشاهده کنید، و این خوب است. پس از تایپ کردن رمز عبور Enter را فشار دهید.

16. Terminal هشدار می‌دهد که در حال پاک کردن درایو است (بنا بر این مطمئن شوید که هیچ چیز مهمی در آن وجود ندارد!). اگر می‌خواهید ادامه دهید، ابتدا کلید Y و سپس Return را فشار دهید. این روند می‌تواند مدتی طول بکشید. شما می‌توانید درصد Erasing Disk (پاک کردن دیسک) را مشاهده کنید.

آموزش جامع روش ایجاد یک نصب کننده مک.او.اس بوتیبل در یک درایو اکسترنال

17. حالا Terminal چند دقیقه‌ای را صرف کپی کردن فایل نصب کننده در درایو شما خواهد کرد. Copying installer files to disk… Copy complete (کپی کردن فایل‌های نصب کننده بر روی دیسک… کامل شدن کپی) و موارد دیگر در پنجرهٔ Terminal ظاهر خواهد شد.

18. زمانی که Terminal کپی کردن نصب کننده‌ها را تمام کرد، کلمات Copy complete (کامل شدن کپی) و Done (انجام شد) را مشاهده خواهید کرد.

19. اکنون شما یک درایو اکسترنال در اختیار دارید که می‌توانید از آن برای نصب چندین نسخهٔ مک. او. اس استفاده کنید. درایو اکسترنال را به مکینتاشی که می‌خواهید مک. او. اس را بر روی آن نصب کنید وصل کنید.

20. مک را راه‌اندازی کنید و در هنگام بوت شدن کلید Option/Alt را پایین نگه دارید.

21. مک شما Startup Manager (مدیریت راه‌اندازی) را نمایش می‌دهد، بر روی درایو اکسترنال خود کلیک کنید تا آن را به عنوان دیسک راه‌انداز انتخاب کند. مک شما به صورت Recovery Mode (حالت بازیابی) راه‌اندازی می‌شود.

22. ابتدا بر روی Install macOS (نصب مک. او. اس) کلیک کرده و سپس بر روی Continue (ادامه) کلیک کنید. اکنون نسخهٔ مک. او. اس باید بر روی مک شما شروع به نصب کند.

همچنین می‌توانید سیستم عامل مک را مستقیماً از درایو اکسترنال به جای دیسک راه‌انداز داخلی خود اجرا کنید. در صورت نیاز به آزمایش نسخه‌های جدید سیستم عامل مک، این کار مفید است. این فرایند با روشی که در بالا توضیح داده شد متفاوت است و ما آن را در مقالهٔ دیگری با عنوان روش نصب مک.او.اس در یک درایو اکسترنال پوشش داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که نسخه‌های قدیمی‌تر مک. او. اس از applicationpath استفاده می‌کردند در حالی که نسخه‌های جدیدتر این کار را نمی‌کنند - در صورت استفاده از این دستور پیغام خطایی را دریافت خواهید کرد (ما کُد مربوط به کلیهٔ نسخه‌های مک. او. اس و مک. او. اس X را در زیر آورده‌ایم).


دستورهای createinstallmedia

با توجه به نسخهٔ مک. او. اس‌ی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، دستور createinstallmedia کمی متفاوت خواهد بود.

توجه داشته باشید که MyVolume ممکن است برای شما با نام دیگری باشد، برای مثال ممکن است USB یا مشابه آن باشد. در Disk Utilities بررسی کنید که این همان نام هارد اکسترنال است که استفاده می‌کنید.

Catalina

sudo /Applications/Install\ macOS\ Catalina.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume

Catalina beta

sudo /Applications/Install\ macOS\ Catalina\ Beta.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume --nointeraction --downloadassets

Mojave

sudo /Applications/Install\ macOS\ Mojave.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume

High Sierra

sudo /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume

Sierra

sudo /Applications/Install\ macOS\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume --applicationpath /Applications/Install\ macOS\ Sierra.app

El Capitan

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app

Yosemite

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app

Mavericks

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
در دنیای امروز انتخاب بین «خوب عمل کردن» و «عالی عمل کردن» اشتباه‌ترین کار ممکن است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘