اپل امروز تغییراتی در برنامه رعایت قانون بازارهای دیجیتال (DMA) در اتحادیه اروپا ایجاد کرد که مربوط به لینکدهی خارجی است. توسعهدهندگان اکنون آزاد هستند تا کاربران را به گزینههای خرید خارج از اپ استور برای محتوای درونبرنامهای مانند اشتراکها هدایت کنند، بدون اینکه محدودیت یا کنترلی بر پیامرسانی به مشتریان وجود داشته باشد.
این بهروزرسانی اپل برای پاسخ به اعتراض کمیسیون اروپا به قوانین ضد هدایتگری آن انجام شده است، اما ساختار جدید هزینهها پیچیده و دشوار برای درک است. پس از اعلام شرایط جدید توسط اپل، تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، در شبکههای اجتماعی اعلام کرد که "این کارمزد جدید 15 درصدی غیرقانونی است". او افزود که این شرایط باعث میشود توسعهدهندگان نتوانند اپلیکیشنهای خود را هم در اپ استور اپل و هم در فروشگاههای رقابتی iOS توزیع کنند.
سوئینی از زمان اولین تغییرات قانون بازارهای دیجیتال (DMA) در ماه فوریه، به شدت از اپل انتقاد کرده و همواره اپل را به اجرای مخرب قوانین متهم کرده است.
اسپاتیفای نیز بهطور مشابه، از بهروزرسانیهای اپل ناراضی بود و در بیانیهای به وبسایت تککرانچ گفت که این تغییرات "به عمد گیجکننده" هستند و "در نگاه اول" اپل همچنان به طور آشکار نیازهای قانون بازارهای دیجیتال را نادیده میگیرد. اسپاتیفای افزود که کمیسیون باید تحقیق خود را تسریع کرده و جریمههای روزانه را اعمال کند تا DMA به درستی اجرا شود.
به گفته اپل، کارمزد جدید اولیهای که توسعهدهندگان استفاده کننده از لینکها باید بپردازند، ارزشهایی را که اپ استور در اتصال توسعهدهندگان به مشتریان در اتحادیه اروپا فراهم میکند، منعکس میکند. کارمزد خدمات فروشگاه نیز خدمات و قابلیتهایی که اپل به توسعهدهندگان ارائه میدهد، مانند توزیع اپلیکیشن، امنیت و اعتماد اپ استور، ابزارهای تبلیغاتی و بررسیهای ضد تقلب را شامل میشود.
توسعهدهندگان اتحادیه اروپا که تصمیم میگیرند از لینکها برای هدایت مشتریان به گزینههای خرید خارج از اپ استور استفاده کنند، بین 10 تا 27 درصد کمیسیون پرداخت میکنند، بسته به شرایط اپ استوری که قبول کردهاند و اینکه آیا به برنامه کسبوکار کوچک اپ استور تعلق دارند یا خیر. توسعهدهندگانی که بر اساس شرایط جدید DMA فعالیت میکنند و از روشهای پرداخت جایگزین و توزیع اپلیکیشنها خارج از اپ استور حمایت میکنند، علاوه بر کارمزد خدمات فروشگاه و کارمزد اولیه، باید کارمزد فناوری پایه را نیز پرداخت کنند.
این کمیسیون 10 تا 27 درصدی برای توسعهدهندگانی که لینکدهی خارجی را انتخاب میکنند، کمتر از کمیسیون 15 تا 30 درصدی است که پیش از هرگونه تغییر DMA لازم بود، اما اپیک گیمز و اسپاتیفای معتقدند که کارمزدهای اپل عادلانه نیستند. از آنجا که اپیک گیمز و اسپاتیفای شرکتهای بزرگی هستند، باید کارمزد فناوری پایه 0.50 یورویی را به اپل پرداخت کنند که ماهانه دهها هزار یورو هزینه خواهد داشت.
اپیک گیمز قصد دارد یک فروشگاه اپیک گیمز را برای آیفون و آیپد در اتحادیه اروپا راهاندازی کند و سوئینی امروز اعلام کرد که این برنامه همچنان در مسیر است. این فروشگاه به زودی راهاندازی خواهد شد و اپیک گیمز 12 درصد از پرداختهایی که خودش پردازش میکند و 0 درصد از پرداختهای شخص ثالث هزینه میگیرد.
اوایل امسال، کمیسیون اروپا اپل را به دلیل عدم اجازه به برنامههای استریم موسیقی مانند اسپاتیفای برای اطلاعرسانی به کاربران درباره قیمتهای اشتراک ارزانتر خارج از اپلیکیشن، به مبلغ 1.95 میلیارد دلار جریمه کرد. اپل در پاسخ، حق امتیاز سرویسهای استریم موسیقی را ایجاد کرد که اسپاتیفای باید برای خریدهای انجام شده از طریق اپ استور 27 درصد کمیسیون بپردازد. کارمزد جدید برای لینکدهی نیز برای اپلیکیشنی به اندازه اسپاتیفای مشابه است.
منبع: macrumors