اعمال تعرفه 15 درصدی برای آیفون و دیگر واردات چین به آمریکا از 15 دسامبر به دلیل تهدید های توییتری ترامپ

6 مهر 1398
0 نظر
مطالعه در حدود 4 دقیقه
1160 بازدید

افزایش تعرفه محصولات اپل در جنگ تجاری چین و آمریکا

طبق اخبار رسمی آیفون، آیپد و مک بوک از دسامبر با 15 درصد تعرفه روبرو خواهند بود که از تعرفه 10 درصدی اعلام شده در گذشته کمی بیشتر است. هم چنین تعرفه 25 درصدی برای مک ها، ایرپادها و اپل واچ تعیین شده است.

ترامپ پس از آن که چین به تعرفه‌های تحمیلی قبلی که توسط دولت آمریکا اعمال شده بود پاسخ داد در توییت اخیر خود از تهدیدات خود سخن به عمل آورد و البته این امر اکنون رنگ واقعیت به خود گرفته است.

سایت رویترز در گزارشی به این موضوع پرداخته که سیاست تعرفه توسط دفتر تجارت آمریکا (USTR) تایید شده است.

دولت ترامپ روز چهارشنبه افزایش 5 درصدی تعرفه‌ها را برای 300 میلیارد دلار واردات چینی به طور رسمی اعلام کرد. این خبر باعث شد که صدها خرده فروشی، فروشگاه کفش، اسباب بازی و فناوری در امریکا نسبت به این افزایش قیمت‌ها هشدار و نگرانی خود را اعلام کنند.

هم چنین USTR اظهار داشته است که گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده از 15 دسامبر جمع آوری تعرفه 15 درصدی از لیست باقی مانده واردات چینی از جمله تلفن همراه، لپ تاپ، اسباب بازی و لباس را آغاز خواهد نمود.

رییس جمهور آمریکا دونالد ترامپ جمعه گذشته در توییتر از افزایش تعرفه‌ها از 10 به 15 درصد خبر داد. پس از اینکه چین تعرفه‌های خود را برای 75 میلیارد دلار از محصولات ایالات متحده از جمله نفت خام جهت مقابله با تعرفه‌های قبلی آمریکا اعمال کرد، این خبر جنگ تجاری بین آمریکا و چین را تشدید می‌کند.

محصولات اپل که با تعرفه‌های 30 و 15 درصدی همراه خواهند بود

محصولات اپل زیر از 1 سپتامبر شامل تعرفه 30 درصدی خواهند بود:

  • مک‌های رومیزی (مانند iMac)
  • ساعت پوشیدنی اپل (اپل واچ)
  • ایرپاد و تمام هدفون‌های بی‌سیم
  • هوم پاد

هم چنین تعرفه 15 درصدی از 15 دسامبر به طیف وسیع‌تری از محصولات اپل اعمال خواهد شد:

  • آیفون
  • آیپد
  • مک بوک ایر و مک بوک پرو
  • آیپاد تاچ
  • اپل تی وی
  • صفحه کلید ها
  • هدفون‌های سیمی

اگر چه که ترامپ گفته بود که تیم کوک یک استدلال قانع کننده در برابر این تعرفه‌ها ارائه داده است اما این گفته وی گویا به سرعت توسط رییس جمهور ایالات متحده فراموش شده است.

وابستگی اپل به چین تغییری نکرده است

با تعرفه‌هایی که به تمام محصولات اپل که از چین به آمریکا وارد می‌شود اعمال شده است حدس و گمان‌ها به سوی کاهش وابستگی این کمپانی به تامین کننده‌های چینی پیش می‌رود. اما تحلیل رویترز چیز دیگری را نشان می‌دهد.

با وجود اینکه تامین کنندگان اپل امکانات جدیدی را در کشورهای دیگر ایجاد می‌کنند اما آن‌ها ظرفیت محدودی دارند و این وابستگی اپل به چین را بیش از پیش نشان می‌دهد. بیشتر قراردادهای تولیدی اپل در کشور چین صورت گرفته است.

بهره برداری از کارخانه‌ها در برزیل و هند وابستگی اپل به چین را کمتر نکرده است. در این بین رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ جنگ تجاری را آغاز می‌کند و نوید تعرفه‌های بیشتری را می‌دهد.

اپل از تاریخ 1 سپتامبر با پرداخت عوارض 15 درصدی برای محصولات مهم ساخته شده در چین مانند ساعت‌های هوشمند و هدفون‌های بی‌سیم مواجه شده است و هم چنین به زودی با تعرفه آیفون که از 15 دسامبر اعمال خواهد شد دست و پنجه نرم خواهد کرد.

این تحلیل هم چنین از گسترش تعداد کارخانه‌های مونتاژ محصولات اپل طی سال‌های گذشته در هند خبر می‌دهد. البته باید در نظر داشت که طبق این تحلیل اگرچه تعداد این کارخانه‌ها در هند از صفر کارخانه در سال 2015 به 3 کارخانه در سال 2019 افزایش یافته است اما تعداد کارخانه‌های مونتاژ چینی قابل توجه‌تر است. این کارخانه‌های مونتاژ چینی محصولات اپل از 30 کارخانه به 52 کارخانه در بازه زمانی مشابه افزایش یافته است.

وابستگی اپل به کارخانه های چینی تولید محصولات اپل

کارخانه‌های خارج چین اپل کوچکتر هستند. اپل از کارخانه‌های هند و برزیل فقط برای رفع نیاز داخلی استفاده می‌کند. در عین حال، کارخانه‌های شرکت اپل در داخل چین، افزایش بیشتری را نسبت به دیگر کشورها داشته اند. از این کارخانه‌های جدید برای خط تولید محصولات اپل واچ، بلندگوهای هوشمند و هدفون‌های بی‌سیم اپل استفاده می‌شود.

به طور کلی جنگ تجاری بین آمریکا و چین و کمپانی‌های بزرگ این دو کشور به نظر نمی‌رسد که به سود هیچ یک از دو طرف باشد اما از هر دو سوی این دعوا هیچ نشانه‌ای برای پایان دادن به این قائله نمی‌توان دید و باید منتظر بمانیم و ببینیم که این تعرفه‌ها و عوارض چه ضرری برای هر کدام از این کشورها خواهد داشت.

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
در دنیای امروز انتخاب بین «خوب عمل کردن» و «عالی عمل کردن» اشتباه‌ترین کار ممکن است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘