مک پرو بعدی: تمام چیزهایی که در مورد آن می‌دانیم

21 شهریور 1401
0 نظر
مطالعه در حدود 11 دقیقه
1279 بازدید

مک پرو بعدی: تمام چیزهایی که در مورد آن می‌دانیم

در اینجا در مورد ویژگی‌ها و تغییرات عمده‌ای که در مورد مک پرو بعدی شایعه شده است، از جمله تاریخ عرضه، مشخصات و موارد دیگر صحبت خواهیم کرد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

مک پرو اپل در سال 2019 معرفی شد و بروزرسانی‌ها معمولاً به تدریج عرضه می‌شوند - مواردی همچون گزینه‌های گرافیکی جدید، ارتقاء ماژول اس اس دی، و موارد دیگر. اما زمانی که اپل سیستم مبتنی بر یک تراشه خود را به این ایستگاه کاری اضافه کند، مک پرو به زودی دستخوش یک ارتقاء بزرگ قرار خواهد گرفت. در این مقاله، ما از تمام چیزهایی که در مورد مک پرو جدید شنیده‌ایم صحبت خواهیم کرد.

 

مک پرو 2022: تاریخ عرضه

ما انتظار داشتیم که مک پرو جدید را در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل که در ماه ژوئن برگزار شد ببینیم، اما ناامید شدیم. اپل هنوز مک پرو مجهز به سیلیکون خود را معرفی نکرده است.

عدم حضور مک پرو در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل غافلگیر کننده بود؛ این کنفرانس جایی بود که مک پرو 2019 و 2013 در آن عرضه شد. این طور به نظر می‌رسد که اپل یا رویداد جداگانه‌ای در مورد مک پرو برگزار خواهد کرد یا به جرأت می‌توان گفت که تولید آن را متوقف خواهد کرد. با این که انتظار داشتیم مک پرو را در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان قبلی شاهد باشیم، با این وجود انتظار نداشتیم که این مدل تا اواخر سال 2022 عرضه شود.

اپل در ژوئن 2020 اعلام کرد که قصد دارد طی دو سال تمام مک‌هایش را به تراشه‌های تولیدی خودش مجهز کند. این را می‌توان به دو سال از ژوئن 2020 یا دو سال از زمان معرفی اولین مک M1 توسط اپل تعبیر کرد: نوامبر 2022. بنابراین می‌توانیم فرض کنیم که در مقطعی قبل از پایان سال 2022، مک پرو یک تراشه قدرتمند اپل را به دست خواهد آورد. مارک گورمن (Mark Gurman) از بلومبرگ در یک خبرنامه در آگوست 2021 گفت که اپل در مسیر رسیدن به مهلت خود در نوامبر 2022 برای مک پرو مجهز به سیلیکون اپل است.

با این حال، انتظار بیشتری برای بروزرسانی مک پرو وجود دارد. طبق توییتی از تحلیلگر مینگ‌چی کو (Ming-Chi Kuo)، مک پرو و آی‌مک پرو تا سال 2023 وارد بازار نخواهند شد:

مک پرو بعدی: تمام چیزهایی که در مورد آن می‌دانیم

جای تعجب نیست که انتظار برای مک‌هایی مانند مک پرو برای شروع استفاده از سیلیکون اپل این قدر طولانی باشد: دسکتاپ‌های پیشرفته‌ی اپل شامل توسعه بسیار پیچیده‌ای هستند و اپل با چالش‌های بیشتری دست به گریبان می‌شود. و جای تعجب نخواهد بود اگر اپل ضرب‌الاجل را برای مک پرو از دست بدهد، به خصوص که صنعت با کمبود قطعات و سایر تأخیرها مواجه است.

 

مک پرو 2022: قیمت

سؤال مهم دیگر این است که قیمت مک پرو جدید چقدر خواهد بود. مک پرو فعلی از 5.999 دلار شروع می‌شود و ما فرض می‌کنیم که مک پرو مبتنی بر سیلیکون اپل به این قیمت متداول پایبند خواهد بود. قیمت مک‌های M1 اپل نسبت به مدل‌های قبلی اینتلی نوسان چندانی نداشته است، بنابراین مک پرو جدید تقریباً یک دستگاه فوق‌العاده برای حرفه‌ای‌ها خواهد بود.

با این حال، از زمان ظهور مک استودیو، که از 1.999 دلار برای نسخه M1 Max شروع می‌شود و به 3.999 دلار برای نسخه M1 Ultra افزایش می‌یابد، و اگر با حدنصاب قطعات تهیه کنید به 7.999 دلار می‌رسد، یک سؤال مطرح می‌شود و آن اینکه مک پرو جدید چه چیزی را به ارمغان می‌آورد که مدل قبلی فاقد آن بوده است. بسیاری افراد امیدوار هستند که مک پرو قابلیت ارتقاء پیکربندی را داشته باشد که مک استودیو فاقد آن است، که می‌تواند قیمت کمی بالاتر را برای مشخصات مشابه توجیه کند.

 

مک پرو 2022: طراحی

آیا مک پرو جدید طراحی جدیدی نیز خواهد داشت؟ مارک گورمن از بلومبرگ که به نظر می‌رسد به منابع خوبی دسترسی دارد، قبلاً گزارش داده بود که اپل طراحی فعلی مک پرو را متوقف نخواهد کرد. به نظر می‌رسد که اپل با همان مشکلاتی درگیر است که آخرین باری که مک پرو را کوچک‌تر کرد. ما امیدواریم که این شرکت یک اشتباه را دو بار مرتکب نشود و مک پرو جدید طراحی که امتحان خود را پس داده حفظ کند.

 

مک پرو 2022: مشخصات

چه انتظاری از مک پرو جدید داریم؟ آن دسته از کاربران مک که مک پرو برای آنها در نظر گرفته شده است به قابلیت‌های دستگاه مشتاق خواهند بود. آیا اپل قادر به ساخت پردازنده‌ای برای رقابت با پردازنده‌های ایستگاه کاری اینتل خواهد بود؟

در گزارشی در جولای 2022، مارک گورمن از بلومبرگ گزارش داد که اپل از تراشه جدید M2 Extreme در مک پرو رده بالا استفاده خواهد کرد، در حالی که M2 Ultra همچنان در دسترس خواهد بود و هزینه کمتری نیز خواهد داشت. از آنجایی که M2 به تازگی با مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو 13 اینچ عرضه شده است، اپل ممکن است احساس کند که باید با M2 Ultra و M2 Extreme کار را به پیش ببرد، اما مشخص نیست که مشخصات این تراشه‌ها چیست.

شایعات قبلی حاکی از آن است که اپل دو M1 Ultra را برای ساخت M1 Extreme ترکیب خواهد کرد که بدین صورت خواهد بود:

  • پردازنده مرکزی 40 هسته‌ای (32 هسته عملکردی و 8 هسته بازدهی)
  • پردازنده گرافیکی حداکثر تا 128 هسته
  • موتور عصبی حداکثر تا 64 هسته
  • حداکثر 256 گیگابایت رم
  • پهنای باند حافظه 1.6000 گیگابایت در ثانیه

با این حال، اکنون که اپل تراشه M2 را در مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو 13 اینچ استفاده کرده است، این سؤال وجود دارد که آیا اپل برای مک پرو مستقیماً به M2 خواهد رفت یا خیر. آیا می‌توان M2 Max یا M2 Ultra را برای مک پرو انتخاب کرد؟ ما متقاعد نشده‌ایم که اپل بتواند برای رسیدن به این منظور قبل از پایان سال 2022 به اندازه کافی سریع حرکت کند.

 

پردازنده: CPU

در حال حاضر حداکثر هسته‌های پردازنده‌ای که می‌توانید در مک پرو داشته باشید، 28 هسته پردازنده Intel Xeon است. بهترین مک استودیو می‌تواند پردازنده 20 هسته‌ای داشته باشد. در مقایسه، AMD تا 64 هسته پردازنده را برای برخی از تراشه‌های رده بالای خود برای PCها ارائه می‌دهد.

اگر فرض کنیم که اپل بتواند دو M1 Ultra را ترکیب کند، می‌توانیم شاهد یک پردازنده 40 هسته‌ای باشیم. این با گزارش 2020 بلومبرگ مرتبط است که ادعا می‌کرد پردازنده جدیدی که اپل در حال کار بر روی مک پرو است 32 هسته با کارایی بالا دارد.

M1 Ultra دارای 20 هسته است - 16 هسته با عملکرد بالا و 4 هسته با بازدهی بالا. بنابراین، ترکیب دو مورد از این M1 Ultra می‌تواند 32 هسته با عملکرد بالا و 8 هسته با بازدهی بالا را به ارمغان بیاورد، همان طور که در گزارش بلومبرگ پیشنهاد شده است.

مارک گورمن از بلومبرگ این پیش‌بینی‌ها را در گزارش ماه می 2021 نیز تکرار می‌کند، جایی که او پیشنهاد می‌کند مک پرو اپل سیلیکونی می‌تواند با 20 یا 40 هسته محاسباتی، با 16 هسته عملکردی و 4 هسته بازدهی در اولی؛ که بسیار شبیه به M1 Ultra است (اسم رمز اپل برای این سیستم مبتنی بر یک تراشه ade 2C-Die است) و 32 هسته عملکردی و 8 هسته بازدهی در دومی (با اسم رمز Jade 4C-Die) در دسترس باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تراشه‌های بومی اپل، مقاله‌های زیر را مطالعه کنید:

راهنمای تراشه M1 (تراشه‌های M1 و M1 Pro و M1 Max و M1 Ultra)

تراشه M1 و فراتر از آن: هرآنچه باید در مورد تراشه‌های بومی مک اپل بدانید

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

تراشه M2 اپل: آنچه باید در مورد آن بدانید

 

پردازنده: گزینه‌های اینتلی

پیشنهاد دیگر مارک گورمن این است که، حداقل در کوتاه مدت، اپل قرار است هر دو پردازنده اینتل و اپل سیلیکون را در مک پرو در دسترس قرار دهد. گورمن پیشنهاد کره است که «اپل واقعاً دارد بر روی بروزرسانی اینتل مک پرو کار می‌کند». ما فرض می‌کنیم که مدلی خواهد بود با طراحی فعلی، اما یک پردازنده سریع‌تر و احتمالاً گرافیک بروزرسانی شده داشته باشد.

به گفته yuuki_ans در توییتر، اپل می‌تواند در سال 2022 یک مک پرو که از پردازنده‌های ایستگاه کاری Intel Ice Lake Xeon W-3300 استفاده می‌کند، عرضه کند. Yuuki_ans در گذشته توییت‌های دقیقی را منتشر کرده است، اما اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه این مک پرو با استراتژی اپل سیلیکونی مطابقت دارد، ارائه نکرده است. برندن شانکس (Brendan Shanks) نیز در توییتر اشاره‌ای به پردازنده‌های Ice Lake اینتل در نسخه بتا Xcode 13 کرده است.

مک پرو بعدی: تمام چیزهایی که در مورد آن می‌دانیم

ممکن است یک مک پرو ارتقاء یافته اینتلی در کنار یک دستگاه مجهز به سیستم مبتنی بر یک تراشه اپل به فروش برسد

 

پردازنده گرافیکی

به گفته مارک گورمن، مک پرو اپل سیلیکونی از گرافیک مبتنی بر یک تراشه به جای کارت‌های گرافیک AMD استفاده خواهد کرد. گرافیک می‌تواند 64 یا 128 هسته پردازشی داشته باشد.

از آنجایی که اپل قبلاً M1 Ultraی 64 هسته‌ای را عرضه کرده است، این امر مطمئناً محتمل به نظر می‌رسد، و اگر اپل بتواند دو M1 Ultra را ترکیب کند، می‌توانیم یک پردازنده گرافیکی 128 هسته‌ای را در مک پرو جدید شاهد باشیم.

اگر اپل همچنان به فروش مدل‌های مک پرو مبتنی بر اینتل ادامه دهد، می‌توان فرض کرد که از گرافیک‌های AMD استفاده خواهد کرد، اما هیچ گزارشی مبنی بر ارتقاء احتمالی در فروشگاه ارائه نشده است. همچنین نمی‌دانیم اپل تا چه زمانی به فروش مک‌های غیر اپل سیلیکونی ادامه خواهد داد.

 

رم و فضای ذخیره‌سازی

رم یک مسئله‌ی مهم برای کاربران حرفه‌ای و خلاق است. M1 Max از 64 گیگابایت رم (یا حافظه مشترک، همان طور که اپل به آن اشاره می‌کند) و M1 Ultra از 128 گیگابایت حافظه مشترک پشتیبانی می‌کنند. اگر اپل بتواند دو M1 Ultra را با هم ترکیب کند، می‌توانیم شاهد پشتیبانی از 256 گیگابایت رم باشیم.

در عین حال، مک پروی فعلی اینتلی تا 1.5 ترابایت حافظه DDR4 ECC را در 12 اسلات DIMM در دسترس کاربر ارائه می‌دهد که در حال حاضر آن را از جایی که مک پرو جدید می‌تواند از نظر تئوری قرار گیرد، جلوتر می‌برد. اما مشکل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است کاربران حرفه‌ای را وادار به رد این دستگاه کند: اپل در مک‌های مجهز به M1 از رم معمولی و قابل ارتقاء توسط کاربر استفاده نمی‌کند. در عوض از حافظه مشترک استفاده می‌کند که کاملاً متفاوت است. این رم نه تنها بر روی مادربرد مک‌بوک M1 و آی‌مک لحیم شده است، بلکه مستقیماً در تراشه تعبیه شده است که آن را سریع‌تر و کارآمدتر می‌کند. مطمئناً در این بین مزایایی نیز وجود دارد، اما برای کاربرانی که خواستار گزینه‌های سفارشی‌سازی هستند، ممکن است نیاز به ارائه اسلات وجود داشته باشد تا بتوان رم را مانند مک‌های قدیمی ارتقاء داد. با این حال، نمی‌دانیم که آیا اپل چنین رویکردی را با مک پرو در پیش خواهد گرفت یا خیر.

اما احتمال بیشتری وجود دارد که یک بازنگری چشمگیر در مورد اینکه دسکتاپ حرفه‌ای چیست انجام گیرد. حافظه مشترک بخش بزرگی از آن چیزی است که مک‌های M1 را بسیار سریع‌تر می‌کند، اما اتصال حافظه به تراشه قیمت خرید را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. قیمت مک پرو در حال حاضر از 5.999 دلار شروع می‌شود، اما اگر رم را از طریق اپل خریداری کنید، می‌تواند تا 14.000 دلار افزایش پیدا کند. بنابراین اگر اپل اجازه تأمین حافظه از طریق بازار قطعات را نمی‌دهد، احتمالاً گزینه‌های ساخت سفارشی را نیز در هنگام خرید محدود می‌کند.

اپل در حال حاضر حداکثر 8 ترابایت فضای ذخیره‌سازی را در مک پرو ارائه می‌دهد و ما انتظار داریم که گزینه‌های ذخیره‌سازی یکسان باقی بمانند. احتمالاً پورت‌ها نیز تغییر نخواهند کرد، زیرا اپل در حال حاضر چهار پورت USB (دو پورت Thunderbolt 3 و دو پورت USB 3) و یک جفت پورت اترنت را ارائه می‌دهد. در عین حال، مک پرو دارای هشت اسلات PCIe به اندازه x16 است که از انواع مختلف کارت‌های PCIe پشتیبانی می‌کند. بنابراین می‌توانید به راحتی پورت‌های بیشتری اضافه کنید. ما فرض می‌کنیم که اپل اسلات‌های توسعه را در مک پرو M1 اجازه می‌دهد، اما باز هم سازگاری سؤالی است که باید پاسخ داده شود.

همچنین بخوانید: با مک‌های M1، حافظه آن چیزی نیست که قبلاً بود

 

مک پرو 2022: Pro Display

هنگامی که اپل مک پرو را در سال 2019 عرضه کرد، یک همراه گران قیمت برای همراهی با آن در نظر گرفت: یک صفحه نمایش Pro Display XDR با قیمت 5.000 دلار با پایه اختیاری 1.000 دلاری. این امکان وجود دارد که اپل در حال کار بر روی یک ارتقاء باشد - که می‌تواند حتی از این هم گران‌تر باشد.

همچنین شایعات در مورد صفحه نمایش جدید ممکن است فقط مربوط به استودیو دیسپلی (Studio Display) باشد که در ماه مارس عرضه شد. در این مورد بخوانید: بررسی کامل مانیتور استودیو دیسپلی اپل

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
زندگی خود را وارد حاشیه نکنید. دنیا به حضور پررنگ شما احتیاج دارد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘