macOS 11 Big Sur تاریخ عرضه و ویژگی‌های مک.او.اس جدید

7 تیر 1399
1 نظر
مطالعه در حدود 11 دقیقه
2997 بازدید

 macOS 11 Big Sur تاریخ عرضه و ویژگی‌های مک.او.اس جدید

macOS Big Sur به زودی همراه با ویژگی‌ها و طراحی کاملاً جدیدی عرضه خواهد شد. در این مقاله همهٔ آن چیزهایی را که باید در مورد مک. او. اس جدید بدانید خواهید یافت.

-----

سافت‌مک: بله، اپل واقعاً سیستم عامل بعدی مک خود را Big Sur (بیگ سِر) نامیده است. نه، این اسم دیگر مدیر مدرسهٔ شما نیست، بلکه به نام یک منطقهٔ کوهستانی در کالیفرنیا نامگذاری شده است. ما از کار اپل متأسف هستیم، زیرا فکر می‌کنیم که اسم احمقانه‌ای است. چون واقعاً ضایع است که یک سیستم عامل را آقا بزرگ (Big Sir / بیگ سِر) بنامیم (اما آیا ممکن است که ما آن را اشتباه تلفظ می‌کنیم؟).

به هر حال، در Big Sur چیزهایی بیشتر از یک نام احمقانه وجود دارد. این قطعاً یک سیستم عامل احمقانه نیست، بنا بر این ما بیشتر از این در این مورد صحبت نخواهیم کرد.

اگر چه یک موضوع دیگر دربارهٔ این اسم وجود دارد که باید گفته شود. همان طور که ممکن است انتظار داشته باشید، این macOS 10.16 نیست. این macOS 11 است. سرانجام، پس از گذشت نزدیک به 20 سال، اپل از Mac OS 10 (معروف به Mac OS X) به Mac OS 11 منتقل شد. این یک حرکت بزرگ است!


تاریخ عرضه macOS 11 Big Sur

  • بنا به گفتهٔ توسعه دهنده، نسخهٔ بتا MacOS Big Sur هم اکنون در دسترس است.
  • نسخهٔ بتا Public (عمومی) در ماه ژوئیه ارایه خواهد شد.
  • نسخهٔ نهایی Mac OS 11 Big Sur در پاییز عرضه خواهد شد.


سازگاری macOS 11 Big Sur

مک‌های زیر می‌توانند Big Sur را اجرا کنند:

  • مدل‌های مک‌بوک از اوایل سال 2015 یا بعد از آن
  • مدل‌های مک‌بوک ایر از سال 2013 یا بعد از آن
  • مدل‌های مک‌بوک پرو از سال 2013 یا بعد از آن
  • مدل‌های مک مینی از سال 2014 یا بعد از آن
  • مدل‌های آی‌مک از سال 2014 یا بعد از آن
  • آی‌مک پرو (همهٔ مدل‌ها)
  • مدل‌های مک پرو از سال 2013 یا بعد از آن

مک‌های بیشتری توسط مک. او. اس کاتالینا پشتیبانی می‌شدند. در سال 2019 از مدل‌های مک‌بوک ایر و مک‌بوک پروهای از اواسط سال 2012، مک مینی از اواخر سال 2012 و آی‌مک 2012 نیز پشتیبانی شد.


طراحی مجدد macOS 11 Big Sur

در این مورد نمی‌توانیم کمکی بکنیم. اما به خاطر داشته باشید که اپل در زمان توصیف تغییرات طراحی در macOS Big Sur اظهار کرده بود که آنها بدون جانی آیو (Jony Ive) هم مشکلی ندارند. سر جاناتان آیو (Sir Jonathan Ive) در نوامبر سال 2019 اپل را به منظور راه‌اندازی آژانس طراحی خصوصی خودش (که اپل مشتری آن است) ترک کرد.

پیش از این، هر تغییری در طراحی، چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری، تحت نظارت آیو بود، اما در حال حاضر او از دور خارج شده است. بنا بر این بدون شک همهٔ نگاه‌ها به این تغییرات خواهد بود و این که چه میزان اسکیومورفیسم (تقلید از دنیای واقعی) وجود خواهد داشت (آیو در سال 2013 اسکیومورفیسم را از آی. او. اس 7 حذف کرد و گفت که به معنای واقعی کلمه دیگر نیازی به مراجعه به دنیای فیزیکی نیست).

طبق اظهارات اپل: این «بزرگ‌ترین ارتقاء طراحی از زمان Mac OS X» است. با توجه به تغییراتی که همراه با OS X Yosemite در سال 2014 رخ داد، همان زمانی که رابط کاربری اصلی Aqua ظاهری شفاف‌تر و مدرن‌تر به خود گرفت، این گفتهٔ اپل به عنوان یک ادعای بزرگ توجه ما را به خود جلب می‌کند. ما شک داریم که این بزرگ‌ترین تغییر در طراحی باشد - شاید اپل حافظهٔ کوتاه مدتی دارد.

اپل اظهار می‌کند که عناصر طراحی آشنا هستند و شبیه به آی. او. اس خواهد بود، که شامل تغییر شکل همه چیز در سال 2014 بود - که منجر به از دور خارج شدن آی. او. اس 7 شد. در ارایهٔ کنفرانس جهانی توسعه دهندگان (WWDC) اپل آیکون‌هایی را نشان می‌دهد که نمایانگر برنامه‌ها هستند (همان طور که در Dock مشاهده می‌شود)، و نشان دهندهٔ این است که آنها به گونه‌ای بازطراحی شده‌اند تا با آیکون‌های موجود در سایر محصولات اپل سازگار باشند. اما نگران این که اپل آیکون‌های محبوب شما را بیش از حد تغییر داده باشد نباشید. این شرکت می‌گوید که «شخصیت مک» خود را حفظ خواهند کرد.

صرف نظر از میزان بزرگی تغییر، طراحی جدید قصد دارد ناوبری را آسان‌تر کند و بسیاری از کنترل‌هایی را که کاربران آی. او. اس و آیپد. او. اس با آنها آشنا هستند، از جمله یک Control Centre (مرکز کنترل) جدید، تغییراتی در Notification Centre (مرکز اطلاع‌رسانی) و تغییر در رابط کاربری برنامه‌ها را با خود به ارمغان می‌آورد، که در ادامه با جزئیات بیشتری به آنها خواهیم پرداخت.


برنامه‌ها

شما شاهد سایدبار تمام قد و تغییر در نوار ابزار برنامه‌ها خواهید بود، که اپل می‌گوید ظاهر تازه‌تری به برنامه‌ها خواهد داد.

macOS 11 Big Sur تاریخ عرضه و ویژگی‌های مک.او.اس جدید


Dock

حالتی متحدالشکل برای آیکون برنامه‌ها که انسجام بیشتری با همتایان آی. او. اس و آیپد. او. اس خود خواهد داشت.

macOS 11 Big Sur تاریخ عرضه و ویژگی‌های مک.او.اس جدید


Control Centre (مرکز کنترل) برای مک

در حقیقت این یکی از تغییرات مطلوب ما برای مک. او. اس بود. Control Centre کنترل آیفون‌ها و آیپدهای ما را بسیار آسان می‌کند و عملکردهای مشابهی را در مک نیز ارایه می‌دهد.

شما قادر خواهید بود Control Centre را - که در نوار منو قرار دارد - سفارشی‌سازی کنید و از دسترسی سریع به کنترل‌های متداولی مانند تنظیمات وایفای و بلوتوث، پخش موسیقی، کنترل حالت تاریک و موارد دیگر استفاده کنید.

macOS 11 Big Sur تاریخ عرضه و ویژگی‌های مک.او.اس جدید


Notification Center (مرکز اطلاع‌رسانی)

Notification Centre نیز مورد توجه قرار گرفته است، که اعلان‌های تعاملی و ویجت‌های دوباره طراحی شده را به ارمغان می‌آورد. با اعلان‌های بسیار تعاملی و گروه‌بندی شده توسط برنامه، می‌توانید همهٔ اعلان‌ها و ویجت‌های خود را در کنار هم مشاهده کنید. بنا بر این می‌توانید قسمتی از یک پادکست را مستقیماً از خود Notification پخش کنید.

ویجت‌ها در سه اندازه برای انتخاب در دسترس خواهند بود، بنا بر این می‌توانید اندازه‌ای که مناسب شماست را انتخاب کنید.

macOS 11 Big Sur تاریخ عرضه و ویژگی‌های مک.او.اس جدید

برنامه‌های Catalyst مک

اپل با استفاده از Catalyst برای انتقال برنامه‌ها از آیپد. او. اس به مک استفاده می‌کند، مجموعه‌ای از فریم‌ورک‌ها که باعث می‌شوند روند انتقال آسان شود. با کاتالینا ما Music، Podcasts و TV را به دست آوردیم. این بار ما Safari، Messages، و Maps را با مدیریت Catalyst به دست خواهیم آورد. در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.


Safari

این فقط رابط کاربری نیست که دستخوش یک طراحی مجدد بزرگ می‌شود. اپل اظهار می‌کند که سافاری بزرگ‌ترین به روز رسانی خود از زمان عرضهٔ سافاری در سال 2003 را خواهد داشت.

این به روز رسانی فقط مربوط به طراحی نیست. سافاری در حال حاضر سریع هست، و طبق گفتهٔ اپل، قرار است سریع‌تر هم بشود. این شرکت ادعا می‌کند که بارگذاری سایت‌های مکرراً بازدید شده به طور متوسط 50 درصد سریع‌تر از مرورگر کروم است.

سافاری شامل تعدادی تغییر در طراحی خواهد بود، اما شاید یکی از بزرگ‌ترین تغییرات، امکان شخصی‌سازی صفحه شروع جدید شما باشد. شما قادر خواهید بود که یک تصویر پس‌زمینه (که می‌تواند عکس خودتان باشد) را انتخاب کنید و بخش‌هایی مانند Reading List (لیست مطالعه)، Favourites (مورد علاقه‌ها)، iCloud Tabs (برگه‌های آی‌کلود) و Siri Suggestions (پیشنهادات سیری) را به آن اضافه کنید تا آنها را به راحتی در دسترس خود داشته باشید.

همچنین برگه‌ها نیز در حال طراحی مجدد هستند. می‌توانید برگه‌های بیش‌تری را بر روی صفحه مشاهده کنید و آنها به صورت پیش‌فرض فاوآیکون‌ها (Favicons) را نمایش خواهند داد. اما برای شناسایی آسان برگه‌های باز، می‌توانید با شناور کردن نشانگر ماوس بر روی برگه‌ها پیش‌نمایش سریعی از محتویات صفحه را مشاهده کنید. یکی از درخواست‌های Wishlist ما این بود که Pinned Tabs (برگه‌های سنجاق شده) نوار مخصوص خودشان را داشته باشند، تا فضای کافی برای سایر برگه‌ها داشته باشیم. این باید یک طراحی مؤثر در فضاسازی باشد.

macOS 11 Big Sur تاریخ عرضه و ویژگی‌های مک.او.اس جدید

و ترجمهٔ داخلی - توانایی سافاری برای ترجمهٔ تمام صفحات وب به زبان خودتان (از بین هفت زبان) - که اگر اغلب از صفحات وب با زبان‌های دیگر استفاده می‌کنید، مرور وب را برای شما بسیار آسان‌تر خواهد کرد. ما دوست داریم این به این معنی باشد که برای فهمیدن این که صفحه چه می‌گوید دیگر نیازی به مراجعه به Google Translate (مترجم گوگل) نباشد. اپل اظهار می‌کند که شما قادر خواهید بود بر روی گزینهٔ ترجمه کنید تا آن صفحه را به زبان خودتان مشاهده کنید - و حتی اگر متن داخل صفحه به روز رسانی شود، متن جدید به صورت بلادرنگ ترجمه خواهد شد.

Extensions (افزونه‌ها) نیز در Big Sur مورد توجه قرار خواهند گرفت و بخش ویژهٔ خود را در فروشگاه برنامه مک به دست خواهند آورد.

و با توجه به حفظ حریم خصوصی و امنیت، کاربران قادر به انتخاب این که یک افزونهٔ سافاری چه زمانی و با کدام وب سایت‌ها می‌تواند کار کند خواهند بود.

در ادامهٔ موضوع حفظ حریم خصوصی، شما قادر خواهید بود که برای هر وب سایتی که بازدید می‌کنید، یک Privacy Report (گزارش حریم خصوصی) را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید یک Privacy Report هفتگی جدید را در صفحهٔ شروع خود مشاهده کنید که نشان دهندهٔ گزارشی از آنچه که سافاری در حین مرور از شما محافظت کرده است می‌باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های حریم خصوصی یک ویژگی جدید نظارت بر رخنه در داده‌های رمز عبور است که باید به این معنی باشد که اطلاعات رمز عبور شما هرگز فاش نخواهد شد - در غیر این صورت، اپل به شما کمک می‌کند تا رمز عبور خود را ارتقاء دهید.

macOS 11 Big Sur تاریخ عرضه و ویژگی‌های مک.او.اس جدید


Messages

Messages یکی از جدیدترین برنامه‌هایی است که به لطف Mac Catalyst از آی. او. اس به مک منتقل می‌شود، ابزاری که اپل در سال 2019 معرفی کرد تا راحت‌تر بتواند برنامه‌های آیپد را به مک بیاورد. در نتیجه Messages سرانجام مجموعهٔ کاملی از ویژگی‌های آی. او. اس را دریافت می‌کنند - و همچنین تمام ویژگی‌های جدیدی که در آی. او. اس 14 و آیپد. او. اس 14 عرضه خواهند شد. این ویژگی‌های جدید عبارتند از:

  • امکان Pin (سنجاق) کردن مکالماتی که می‌خواهید در بالای پنجره داشته باشید (همان طور که در حال حاضر می‌توانید Pin Notes (یادداشت‌های سنجاق شده) را در بالای صفحه نمایش داشته باشد).
  • امکان ایجاد یک تصویر که نمایانگر گروه شما باشد، از جلمه آیکون‌هایی برای افراد دخیل در گفتگو.
  • یکی از ویژگی‌های سودمند اگر در یک گروه متنی هستید - شما قادر به ارسال پاسخ‌های درون خطی خواهید بود. بنا بر این می‌توانید به جای این که نظر خود را در قسمت پایین انبوه نظرات اضافه کنید، به یک نظر خاص پاسخ دهید.
  • اگر بخواهید مطمئن شوید که کسی پیام شما را از دست نخواهد داد، می‌توانید آن را « Mention / مِنشِن / یادآوری» کنید - به سادگی نام آنها را تاپ کنید - و آنها هشداری را مشاهده خواهند کرد.
  • همچنین شما می‌توانید آن را تنظیم کنید تا اگر منشن شد فقط به شما اطلاع داده شود.
  • سایر ویژگی‌های برنامهٔ آی. او. اس نیز وارد خواهند شد، از جمله ابزار طراحی Memoji (با اضافه شدن 20 مدل مو و روسری جدید - از جمله Masks. و سه استیکر مموجی جدید نیز وجود خواهد داشت، از جمله با مشت دست دادن).

ویژگی‌های بسیار بیشتری وجود دارند که به Messages خواهند آمد، و البته ویژگی‌های موجود مانند توانایی اضافه کردن عناصر سرگرم کننده‌ای مانند بالن‌ها و پولک‌های رنگی به پیام‌ها.


Maps

برنامهٔ Maps اپل نیز شیوهٔ Catalyst را می‌پذیرد، بنا بر این زمانی که Big Sur عرضه شود باید بیشتر بیشتر آی. او. اس باشد.

این به این معنی است که Maps در مک از ویژگی‌های Maps جدیدی که به آی. او. اس 13 و آیپد. او. اس 14 وارد خواهند شد، از جمله ورود Maps در سبکی جدید به انگلستان، بهره خواهد برد که شامل ویژگی‌هایی مانند نمای 360 درجه از یک مقصد همراه با Look Around (نگاهی به اطراف) می‌باشد.

Maps بر روی «کمک به شما برای رسیدن به مقصد به روشی که برای سیاره بهتر است» تمرکز دارد. بنا بر این شما می‌توانید انتظار مشاهدهٔ مسیرهای دوچرخه‌سواری، و یا مسیری برای کمک به شما برای رسیدن به محلی برای شارژ وسیلهٔ نقلیهٔ الکتریکی خود داشته باشید.

macOS 11 Big Sur تاریخ عرضه و ویژگی‌های مک.او.اس جدید

همچنین باید راهنماهایی از منابع قابل اعتماد و همچنین منابع ساخته شده توسط کاربران را مشاهده کنیم. اپل اظهار می‌کند که شما قادر خواهید بود راهنماهای سفارشی از رستوران‌ها، پارک‌ها و نقاطی برای تعطیلات را تهیه کنید که با دوستان و خانواده به اشتراک گذاشته شود.

همچنین می‌توانید نقشه‌های داخلی همراه با جزئیاتی از فرودگاه‌ها و مراکز خرید مهم را مرور کنید.


حریم خصوصی

ما پیش از این به برخی از ویژگی‌های حریم خصوصی که در حال وارد شدن به مک در سافاری هستند اشاره کردیم. اما همان طور که انتظار می‌رود، چیزهای بیشتری در این مورد وجود دارد.

اپل اظهار می‌کند که از راحتی خواندن لیبل‌های مواد غذایی الهام گرفته تا بتواند روشی جدید برای نشان دادن اطلاعات مورد نیاز برنامه‌های فروشگاه برنامه مک (Mac App Store) ایجاد کند. به عنوان مثال، می‌توانید مشاهده کنید که آیا یک برنامه داده‌های مورد استفاده، اطلاعات تماس یا داده‌های موقعیت مکانی را جمع‌آوری کند یا خیر، و این که آیا آنها را با اشخاص ثالثی به اشتراک گذاشته است یا خیر. طبق اظهارات اپل، این به کاربران کمک می‌کند تا قبل از دانلود برنامه‌ها، با رویه‌های حفظ حریم خصوصی برنامه‌ها آشنا شوند.

macOS 11 Big Sur تاریخ عرضه و ویژگی‌های مک.او.اس جدید

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
گاهی زندگی با آجر به سرت می زند. ایمان خود را از دست ندهید

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘