Stage Manager رابط کاربری چند وظیفه‌ای جدید مک است که نمی‌دانستیم به آن نیاز داریم

24
تیر 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 6 دقیقه
0 نظر 655 بازدید

Stage Manager رابط کاربری چند وظیفه‌ای جدید مک است که نمی‌دانستیم به آن نیاز داریم

سازمان دهنده‌ی جدید پنجره‌ها در مک او اس 13 ونتورا می‌توانید بسیار سودمند بوده و انجام کارها را تسهیل بخشید. برای آشنایی با این ویژگی، با سافت مک همراه باشید.

-----

 

انجام کارهای مختلف با چندین برنامه و فایل به طور همزمان در مک تبدیل به یک امر عادی شده است. اما این بدان معنا نیست که جایی برای بهبود در این زمینه وجود نداشته باشد. از آنجایی که اپل همیشه بر روی روش‌هایی کار می‌کند تا ناوبری مک را کارآمدتر کند، مک او اس ونتورا ویژگی Stage Manager را معرفی می‌کند که پنجره‌های باز را در مک شما سازماندهی می‌کند تا به شما کمک کند که پنجره‌ی مورد نیاز خود را سریع‌تر پیدا کنید.

شاید لازم نباشد بگویم که پس از چند دقیقه کار کردن با Stage Manager متقاعد شدم که این ویژگی به کارآمدتر کردن قابلیت استفاده از مک کمک بسیاری می‌کند. دلیل آن را در ادامه متوجه خواهید شد.

 

Mission Control هم مناسب است، اما تا یک حدی

اپل در حال حاضر برنامه‌ای به نام Mission Control برای جستجوی پنجره دارد. اما به خودی خود یک سازمان دهنده نیست، بلکه فقط روشی است که می‌توانید تمام پنجره‌هایتان را به طور همزمان مشاهده کرده و پنجره‌ای را که می‌خواهید پیدا کنید. این ویژگی برای بعضی اوقات خوب است، اما در طول جلسات کاری جدی، ده‌ها پنجره‌ی باز می‌توانند نمایش داده شوند و Mission Control را بسیار شلوغ کرده و باعث سردرگمی شود. همچنین ویژگی Spaces نیز در Mission Control وجود دارد که فضای کاری دسکتاپ اضافی ایجاد می‌کند، اما هنوز هم ایده‌آل نیست.

Stage Manager رابط کاربری چند وظیفه‌ای جدید مک است که نمی‌دانستیم به آن نیاز داریم

هنگامی که به راحتی بتوان پنجره مورد نیاز خود را تشخیص داد، Mission Control به خوبی عمل می‌کند. اما هر چه تعداد پنجره‌های باز بیشتر باشد، پیدا کردن پنجره‌ی مورد نظر دشوارتر می‌شود.

 

Stage Manager مدیریت بهتری دارد

Stage Manager عناصر سازماندهی را فراهم می‌کند که Mission Control فاقد آن است. در Stage Manager پنجره‌ها بر اساس برنامه‌های جداگانه به صورت تصاویر بندانگشتی در سمت چپ صفحه نمایش مرتب شده است و با کلیک بر روی تصویر بندانگشتی، پنجره بر روی صفحه نمایش باز می‌شود. اگر از یک برنامه چندین پنجره‌ی باز داشته باشید، آنها به صورت بندانگشتی‌های روی هم ظاهر می‌شوند و شما همچنان به کلیک کردن بر روی آنها ادامه می‌دهید تا پنجره‌ی مورد نظر ظاهر شود.

حتی بهتر از این، شما می‌توانید گروه‌هایی از پنجره‌ها را ایجاد کنید که با روند کاری شما هماهنگ باشند. به عنوان مثال، اگر در حال نوشتن یک مقاله تحقیقاتی هستید، می‌توانید برنامه‌های Pages، Safari، Dictionary و Notes را باز کرده و با کشیدن هر تصویر بندانگشتی به مرکز صفحه نمایش، آنها را با هم گروه‌بندی کنید. هنگامی که تمام پنجره‌های مناسب بر روی صفحه نمایش هستند، کافیست بر روی یکی از تصاویر بندانگشتی کلیک کنید و Stage Manager به صورت خودکار گروه را ایجاد می‌کند. سپس وقتی بر روی تصویر بندانگشتی گروه کلیک می‌کنید، آن پنجره‌های برنامه روی صفحه نمایش ظاهر می‌شوند و هر پنجره دیگری پنهان می‌شود.

در زمان ارائه کردن Stage Manager، «کرگ فدریگی» معاون اپل، تنظیمات پیش‌فرض را بر روی Show Recent Apps (نمایش برنامه‌های اخیر) نشان داد، که یک ردیف ثابت از تصاویر بندانگشتی را در سمت چپ صفحه نمایش قرار می‌دهد، یک عنصر بصری که برخی افراد ممکن است آن را افزایش بهم ریختگی صفحه نمایش در نظر بگیرند.

همچنین Stage Manager دارای یک گزینه‌ی Hide Recent Apps (پنهان کردن برنامه‌های اخیر) است که می‌توانید آن را در ماژول Control Center ویژگی Stage Manager تنظیم کنید. این گزینه آیکون‌های Stage Manager را پنهان می‌کند، مانند مخفی کردن آیکون‌ها در داک. برای اینکه Stage Manager ظاهر شود، نشانگر ماوس را به لبه‌ی سمت چپ صفحه نمایش ببرید. اگر داک را طوری تنظیم کرده باشید که در سمت چپ ظاهر شود، Stage Manager در زیر داک ظاهر می‌شود، با تصاویر بندانگشتی‌ای که برای دسترسی به اندازه‌ی کافی بزرگ‌تر از آیکون‌های داک هستند.

چنین سازماندهی‌ای پیشرفت گسترده‌ای نسبت به Mission Control دارد، زیرا دیگر وقت و انرژی شما برای جستجوی پنجره تلف نخواهد شد. Mission Control منسوخ نشده است - هنگامی که تعدادکمی از پنجره‌ها باز هستند هنوز هم سودمند است. اما Stage Manager برای زمانی مناسب‌تر است که بر روی پروژه‌های بزرگ کار می‌کنید، یا از آن دسته افرادی نیستید که به وجود مدیریت پنجره‌ها آگاه باشید.

Stage Manager رابط کاربری چند وظیفه‌ای جدید مک است که نمی‌دانستیم به آن نیاز داریم

 

خصلت‌های عجیب و کاستی‌ها

زمانی که Stage Manager روشن است، هر چیزی که بر روی دسکتاپ باشد پنهان می‌شود، اما همچنان می‌توانید با کیک کردن در هر نقطه از صفحه نمایش به فایل‌های خود دسترسی پیدا کنید. برنامه‌ی باز به ردیف بندانگشتی‌های Stage Manager منتقل می‌شود، Finder کنترل می‌شود و هر چیزی که بر روی دسکتاپ بود دوباره ظاهر می‌شود.

با این حال، وقتی هیچ برنامه‌ای باز نیست و Stage Manager روشن است، اتفاق عجیبی می‌افتد: همچنان چیزی روی دسکتاپ قابل مشاهده نیست. برای دیدن آیتم‌های دسکتاپ خود، باید بر روی دسکتاپ کلیک کنید. (با کلیک کردن برای بار دوم، آیکون‌های روی دسکتاپ شما دوباره پنهان می‌شوند) با باز کردن یکی از آیتم‌های دسکتاپ (یک آیکون دستگاه ذخیره‌سازی، یک فایل و غیره) آن را در مرکز صفحه باز می‌کند و سایر موارد دسکتاپ را پنهان می‌کند.

برای جلوگیری از این امر، می‌توانید Stage Manager را خاموش کنید. همچنین ممکن است تصمیم بگیرید زمانی که فقط از چند برنامه همزمان استفاده می‌کنید نیز آن را خاموش کنید. اما این به معنای ایجاد یک عادت جدید برای روشن و خاموش کردن Stage Manager در صورت لزوم است، و برخی اشخاص ممکن است این کار را بسیار مختل کننده بدانند.

برخی از کاستی‌های Stage Manager عبارتند از:

  • حداکثر پنج تصویر بندانگشتی را نشان می‌دهد که توسط اخیراً استفاده شده تعیین شده است.
  • چیدمان تصاویر بندانگشتی را نمی‌توان جابجا کرد یا تغییر اندازه داد.
  • اگر بر روی یک تصویر بندانگشتی راست کلیک کنید هیچ گزینه‌ای در دسترس نیست. به عنوان مثال، اگر سافاری چندین پنجره باز داشته باشد و بخواهید پنجره بالایی را ببندید، منوی راست کلیک می‌تواند مفید باشد.
  • نمی‌توانید از طریق تصاویر بندانگشتی Stage Manager از برنامه‌ها خارج شوید.

با این حال، این کاستی‌ها بیشتر جنبه راحتی دارند تا موانعی که از سودمند بودن Stage Manager جلوگیری کنند.

Stage Manager رابط کاربری چند وظیفه‌ای جدید مک است که نمی‌دانستیم به آن نیاز داریم

پنجره‌ها را می‌توان با هم گروه‌بندی کرد تا بتوانید مجموعه‌ای را ایجاد کنید که روی آن کار می‌کنید.

 

شما نیازی به استفاده از Stage Manager ندارید، اما احتمالاً این کار را خواهید کرد

ویژگی Stage Manager یک گزینه در Control Center است، بنابراین اگر آن را دوست ندارید یا تمایلی به استفاده از آن ندارید، می‌توانید به سرعت آن را خاموش کنید. هیچکس مجبور به استفاده از آن نیست، بنابراین اگر نمی‌خواهید روش انجام کارها را تغییر دهید، مجبور نیستید. هر چند حتماً باید آن را امتحان کنید. و از آنجایی که هنوز در نسخه بتا است، می‌تواند با برخی از ترفندها و تغییرات مفیدتر شود.

من از ابتدا هم Stage Manager را دوست داشته‌ام و اگر چه باید خود را با روش کار با آن هماهنگ کنم، می‌توانم بگویم که در حین استفاده از مک، من را از شلوغی دسکتاپ و سردرگمی نجات می‌دهد.

همچنین بخوانید:

روش مرتب کردن دسکتاپ مک با استفاده از پشته‌های دسکتاپ «موهاوی» و ترفندهای دیگر

روش پنهان کردن پنجره‌ها برای دیدن دسکتاپ در مک

روش استفاده از حالت‌های تمام صفحه (Full Screen) و تقسیم صفحه (Split View) در مک

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
هدف ما هرگز سود بیشتر نبوده است، هدف ما همیشه بهترین بودن بوده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘