Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

17
تیر 1399
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 13 دقیقه
2 نظر 1920 بازدید

 Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

تغییراتی هم در ظاهر و هم در باطن وجود دارد، اما آیا این تغییرات به آن اندازه‌ای هست که در اواخر سال جاری به Big Sur ارتقاء دهیم؟

-----

سافت‌مک: سیستم عامل جدید Big Sur در اواخر سال جاری به مک‌ها وارد خواهد شد و زمانی که چنین اتفاقی بیفتد، کاتالینا جایی برای رقابت با سیستم عامل جدید ندارد. اکنون سیستم عامل جدید Big Sur (بیگ سِر) تمام توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

Big Sur اپل، نسخهٔ بعدی مک. او. اس، به احتمال زیاد به دلیل زیبایی در طراحی به روز شدهٔ خود مورد استقبال قرار خواهد گرفت. اما در سطح زیرین، اپل زیربنای سیستم عامل را تغییر داده و زمینه را برای انتقال آن به مک‌های مجهز به سیلیکون اپل در اواخر سال جاری فراهم می‌سازد.

اگر از ظاهر مک. او. اس کاتالینا خسته شده‌اید، ممکن است از تغییرات طراحی استقبال کنید. این تغییرات مربوط به سیلیکون برای شما اهمیتی نخواهد داشت، مگر این که مکینتاشی با پردازنده‌های تولید خود اپل داشته باشید. چه چیز دیگری وجود دارد که می‌تواند شما را ترغیب به ارتقاء از کاتالینا به سیستم عامل جدید کند؟


طراحی

اپل انتقال از macOS 10.16 Catalina به macOS 11 Big Sur را «بزرگ‌ترین ارتقاء در طراحی از زمان معرفی Mac OS X» توصیف کرد. ما احساس آشناپنداری را حس می‌کنیم. تنها شش سال از زمانی که Yosemite شامل تغییرات سراسری برگرفته از آی. او. اس شد می‌گذرد، که در آن زمان هم گفته می‌شد که تغییرات Mac OS X ریشه‌ای‌تر از هر نسخهٔ دیگری از OS 9 تا OS X (که در سال 2001 بازگشت) به نظر می‌رسد. آیا این مک. او. اس مجدداً طراحی شده حقیقتاً بزرگ‌ترین تغییر سراسری در سیستم عامل طی این دو دهه است؟ احتمالاً. اگر چه به دلیل تطابق آن با سیستم عامل آی. او. اس، این حس را خواهید داشت که آشناتر از همیشه به نظر می‌رسد.

ما با تغییرات اساسی در طراحی که از کاتالینا به Big Sur انجام شده است شروع می‌کنیم. همان طور که در اولین تصویر مشاهده می‌کنید، تغییراتی در طراحی و برخی از عناصر جدید مانند Control Centre (مرکز کنترل) در بالا سمت راست وجود دارد.

Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

Dock مکان خوبی برای شروع است. در حال حاضر در کاتالینا (قسمت پایین عکس زیر) شامل مجموعه‌ای از آیکون‌های ناسازگار است، برخی مدور، برخی مربع و شکل‌های دیگر. در Big Sur (قسمت بالای عکس زیر) آیکون‌های برنامه در Dock یکنواخت‌تر خواهند بود - در نمونهٔ ارایه شدهٔ اپل مشاهده می‌کنید که آیکون‌های جدید همه مربع هستند - دقیقاً مثل آیفون و آیپد. در حقیقت بسیاری از آنها با آیکون‌های موجود در آیپد و آیفون یکسان خواهند بود.

Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

توجه داشته باشید که آیکون Mail در Big Sur دیگر آیکون یک تمبر با تصویر عقاب نیست، بلکه همان آیکون پاکت نامه در آی. او. اس است. به صورت مشابه، آیکون Messages آبی رنگ در کاتالینا با آیکون سبز رنگ Messages که در آیفون و آیپد شما مشاهده می‌شود جایگزین شده است. و به نظر می‌رسد که Pages یک آیکون کاملاً جدید دارد که مشابه معادل آن در آی. او. اس است.

هر چند در مورد تغییرات سراسری طراحی چیزهایی بیشتر از تغییر چند آیکون جدید برنامه وجود دارد. هنگامی که برنامه‌ها را باز می‌کنید، عناصر رابط کاربری نیز تغییر کرده‌اند. به عنوان مثال، استفادهٔ بیشتر از سایدبارهای تمام قد که اپل می‌گوید پیدا کردن آنچه می‌خواهید را آسان‌تر می‌کند. به نظر می‌رسد که کنترل‌ها با نوار منو یکپارچه شده‌اند. اولین تصویر زیر Big Sur را با کنترل‌های ساده نشان می‌دهد که در نوار منو ترکیب شده‌اند. در تصویر دوم نمونه‌ای از نحوهٔ نمایش صفحه‌ای مشابه در کاتالینا را مشاهده می‌کنید.

Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

تغییر بزرگ دیگر در بالا سمت راست اتفاق افتاده است، جایی که در کنار دستهٔ کوچک آیکون‌ها برای مواردی مانند وایفای، باتری، جستجوی Spotlight و تاریخ و ساعت، شما یک آیکون جدید برای Control Centre (مرکز کنترل) را مشاهده خواهید کرد. بر روی این گزینه کلیک کنید تا بتوانید موارد مهمی از قبیل روشنایی صفحه نمایش، صدا، Do Not Disturb (مزاحم نشوید)، AirPlay و AirDrop و Music را کنترل کنید. بهترین چیز در مورد این ویژگی - که از زمان ورود به سیستم عامل آی. او. اس، مردم خواستان آن بوده‌اند - این است که شما می‌توانید کنترل‌ها را سفارشی‌سازی کنید و ابزارهایی را برای کارهایی که اغلب انجام می‌دهید اضافه کنید. امیدواریم که در اینجا هم مانند آی. او. اس شانس اضافه کردن ابزاری مانند Timer، Calculator، Home و Dark Mode را نیز داشته باشیم.

Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

عنصر دیگری که در سمت راست صفحه نمایش ظاهر می‌شود، Notification Centre (مرکز اعلان) است که یک تغییر اساسی در Big Sur است. طراحی جدید در اینجا به این معنی است که Notifications (اعلان‌ها) و Widgets (ویجت‌ها) را با هم و در یک نما مشاهده خواهید کرد. در کاتالینا زمانی که Notification Centre (مرکز اعلان) را باز می‌کنید، دو زبانه وجود دارد، Today (امروز) و Notifications (اعلان‌ها): Today جایی است که ویجت‌های شما برای Calendar (تقویم)، Weather (آب و هوا)، Calculator (ماشین حساب) و غیره قرار می‌گیرند؛ و Notifications محل تمام اعلان‌هایی است که از برنامه‌های خود دریافت می‌کنید، از جمله ایمیل‌های مهم یا پیام‌های دیگر. در Big Sur همه چیز به یکباره ظاهر می‌شود - اما اعلان توسط برنامه گروه‌بندی می‌شود و می‌توانید طرح ویجتی را انتخاب کنید که مناسب شما باشد. Notification Centre (مرکز اعلان) در کاتالینا می‌تواند بسیار به هم ریخته باشد، بنا بر این تغییرات Big Sur مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

یک تغییر نهایی «طراحی» که به آن اشاره می‌کنیم، این نیست که رابط کاربری Big Sur چگونه به نظر می‌رسد، بلکه این است که چگونه شنیده می‌شود. اپل می‌گوید که در حال به روز رسانی صدای سیستم است - و احتمالاً اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد صدای شروع به کار مک در هنگامی است که آن را روشن می‌کنید. خیلی‌ها از بازگشت صدای آشنای مک که پیش از این در زمان روشن کردن مک می‌شنیدیم خوشحال می‌شوند (اکثر مک‌هایی که از سال 2016 به بعد عرضه شده‌اند در زمان راه‌اندازی شدن ساکت بوده‌اند).


برنامه‌ها

اکنون که تغییرات عمده در طراحی Big Sur را مرور کردیم، به تغییرات بزرگی که در برنامه‌های همراه با مک. او. اس اتفاق افتاده است می‌پردازیم. در Big Sur بهینه‌سازی‌های کوچکی در مورد برنامه‌ها اتفاق افتاده است - اغلب آنها همان تغییراتی هستند که در آی. او. اس 14 و آیپد. او. اس 14 مشاهده خواهید کرد. با این حال، مخصوصاً سه برنامه دارای بازنگری قابل توجهی هستند: Safari، Messages و Maps. از میان این سه برنامه، احتمالاً Messages بزرگ‌ترین تغییرات را شامل شده است. تغییرات در سافاری قابل توجه است - اما تغییرات سافاری محدود به Big Sur نمی‌شود و شما آنها را در کاتالینا نیز دریافت خواهید کرد.

در مورد تغییراتی که در Maps وجود دارد باید بگوییم که تغییراتی خوبی هستند، اما Maps در مک معمولاً کمی بی‌معنی است. Maps برای زمانی مناسب است که خارج از خانه هستید، نه وقتی که پشت میز کار خود نشسته‌اید.

Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟


برنامهٔ Messages

پیش از WWDC (کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل) هم شایعاتی مبنی بر این که Messages در مک. او. اس جدید 2020 دستخوش تغییرات اساسی شده است وجود داشت، و واقعاً هم همین طور است. این تغییرات تا حدی توسط Catalyst امکانپذیر هستند - ابزار اپل برای ترجمهٔ برنامه‌ها از آی. او. اس به مک.

برنامهٔ Messages مدتی هست که در مک حضور دارد. در سال 2012 وارد OS X Mountain Lion شد، اما در واقع جایگزین برنامهٔ پیام‌رسان iChat شد که از سال 2002 در مک وجود داشت. اما این بار اپل در برنامه دوباره به قابلیت رسم برگشته است و اساساً برنامهٔ آی. او. اس را برداشته و آن را به یک برنامهٔ مک تبدیل کرده است.

این به این معنی است که Messages ویژگی‌های بیشتری از آنچه که در Messages آیپد و آیفون خود پیدا می‌کنید را ارایه می‌دهد.

  • بالاخره قادر خواهید بود مموجی / Memoji ایجاد کنید (و برخی از گزینه‌های جدید مموجی از جمله ماسک‌ها نیز وجود دارد).
  • می‌توانید انیمیشن‌های سرگرم کننده را به پیام‌های خود ضمیمه کنید (مانند بادکنک‌ها یا لیزرها).
  • شما به کتابخانهٔ Gif و #Image که در Messages آی. او. اس یافت می‌شود دسترسی خواهید داشت.

در کنار این ویژگی‌ها، Messages موجود در مک تمام ویژگی‌های جدیدی که به Messages آی. او. اس و آیپد. او. اس می‌آیند را نیز دریافت می‌کند. این‌ها شامل موارد زیر است:

  • امکان پین کردن مکالمه‌هایی که می‌خواهید در بالای لیست نگه دارید. شما می‌توانید تا نه مکالمهٔ پین شده داشته باشید، و این موارد در همهٔ دستگاه‌های شما همگام‌سازی خواهند شد.
  • اگر در یک پیام گروهی هستید، می‌توانید با وارد کردن نام آنها پاسخ خود را به سمت یکی از شرکت کنندگان هدایت کنید (می‌توانید از علامت @ نیز استفاده کنید).

Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

  • شما می‌توانید انتخاب کنید که فقط هنگامی که در یک گفتگوی گروهی مِنشِن هستید اعلان‌ها را دریافت کنید.
  • همچنین می‌توانید پاسخ‌های درون خطی ارسال کنید. بنا بر این شما قادر خواهید بود که مستقیماً به یک پیام خاص در مکالمهٔ گروهی پاسخ دهید، نه این که پیام شما در میان چت عمومی گم شود.

Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

اطلاعات بیشتر در مورد استفاده از Messages موجود در مک را در اینجا مطالعه کنید: روش ارسال و دریافت پیام‌های متنی در مک

 

مرورگر سافاری / Safari

اگر چه همان طور که در بالا گفتیم، تغییرات سافاری محدود به Big Sur نخواهد بود. نسخه‌های جدید سافاری معمولاً بر روی هر سه سیستم عامل فعلی پشتیبانی شده اجرا می‌شوند، بنا بر این پیش‌بینی می‌کنیم که سافاری 14 در کاتالینا و موهاوی نیز اجرا شود. با این حال، برخی از ویژگی‌های بسیار زیبا و عالی وجود دارد که با Big Sur وارد خواهند شد، بنا بر این ما آنها را در اینجا به تفصیل توضیح خواهیم داد.

اول از همه صفحهٔ شروع جدید است که تا آن حد شخصی می‌شود که حتی می‌توانید از یکی از عکس‌های شخصی خود برای پس‌زمینه استفاده کنید. این که آیا این باعث خواهد شد که از صفحهٔ شروع بیشتر استفاده کنیم یا نه، نتیجهٔ آن بعداً معلوم خواهد شد - ما تمایل داریم که برگه‌ها را به نوار منو پین کنیم تا در صورت نیاز بر روی آنها کلیک کنیم، بنا بر این به ندرت صفحهٔ شروع را مشاهده می‌کنیم.

Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

حالا که صحبت از برگه‌ها شد، یکی از ناامیدی‌های ما با نسخهٔ فعلی سافاری این واقعیت است که با توجه به این که نیمی از نوار برگه‌ها به برگه‌های پین شده اختصاص داده شده است، برگه‌هایی که نمایانگر صفحات باز هستد تا آن حد به هم نزدیک می‌شوند که عملاً غیر قابل استفاده می‌شوند، بنا بر این ما برای یافتن برگهٔ مورد نظر خود، اغلب باید Tab Overview را باز کنیم. اپل برای حل این مشکل در سافاری 14 یک راه حل شسته رفته دارد: برای مشاهدهٔ پیش‌نمایشی از صفحهٔ وب، می‌توانید نشانگر ماوس را بر روی یک برگه شناور کنید. این یک خبر بسیار خوب است. فقط ما فکر می‌کنیم که اپل باید یک قدم جلوتر برود و اجازه دهد زبانه‌های پین شده را به یک ردیف مخصوص خودش نسبت دهیم.

Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب جدید که همراه با سافاری خواهد آمد - که تصور می‌کنیم به تمام سیستم عامل‌هایی که آن را اجرا می‌کنند منتقل خواهد شد - ویژگی Translations (ترجمه) است. اپل تأکید می‌کند که ویژگی Translations در بتا خواهد بود، حتی بعد از عرضهٔ رسمی، به نوعی مانند زمانی که Siri برای اولین بار وارد شد. به لطف ویژگی جدید، شما قادر خواهید بود نسخه‌های ترجمه شده‌ای از هر صفحه وب سازگار را مشاهده کنید (ترجمه‌ها به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، چینی، فرانسوی، آلمانی، روسی و پرتغالی برزیل محدود است). ما از واقعیت که دیگر لازم نیست برای هر بار که می‌خواهیم یک صفحهٔ وب را ترجمه کنیم به Google Translate (مترجم گوگل) مراجعه کنیم هیجان‌زده هستیم. در عوض فقط کافیست بر روی گزینهٔ ترجمه کلید کنیم تا صفحه را به زبان خودمان ببینیم.

تغییر بزرگ دیگری که با سافاری وارد می‌شود کنترل بیشتر بر روی Extensions (افزونه‌ها) است (شما قادر خواهید بود انتخاب کنید که کدام وب سایت‌ها می‌توانند با آنها کار کنند). علاوه بر این، افزونه‌های کروم بیشتری باید برای مک ارایه شود، زیرا اپل قصد دارد مهاجرت را آسان‌تر کند. همچنین افزونه‌ها بخش ویژهٔ خود را در فروشگاه برنامهٔ مک (Mac App Store) خواهند داشت - در مورد برخی از تغییرات دیگر در فروشگاه برنامهٔ مک در ادامه توضیح خواهیم داد.

قبل از این که به فروشگاه برنامه (App Store) بپردازیم، لازم به ذکر است که برخی از ویژگی‌های جدید حفظ حریم خصوصی به سافاری خواهند آمد. قابل توجه‌ترین آنها Privacy Report (گزارش حریم خصوصی) است - اپل قصد دارد برای متوقف کردن ردیابی شما توسط وب سایت‌ها، آنچه در پشت صحنه اتفاق می‌افتد را به شما اطلاع دهد. شما می‌توانید برای هر صفحه‌ای که بازدید می‌کنید یک گزارش را مشاهده کنید، و می‌توانید یک Privacy Report را دریافت کنید که هر ردیابی سایتی که در طی 30 روز گذشته مسدود شده است را نشان می‌دهد.

Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

اگر بخواهیم صریح باشیم، ما مطمئن نیستیم که مردم واقعاً بخواهند ببینند که چه چیزی مسدود شده است، آنها فقط می‌خواهند بدانند که این مسدود شده است. این کمی شبیه به این است که اپل بگوید: «قدردان کاری که انجام می‌دهیم باشید».

روش دیگری که اپل در این نسخهٔ جدید سافاری از امنیت ما محافظت می‌کند Password Monitoring (نظارت بر رمز عبور) است. این شرکت می‌گوید که اگر رمز عبورهای ذخیره شدهٔ شما در رخنه در داده‌ها دخیل بوده باشد قادر خواهد بود که به شما اطلاع دهد و به شما هشدار می‌دهد که رمز عبور خود را تغییر دهید و در تغییر رمز عبور به شما کمک می‌کند.


فروشگاه برنامه / App Store

در Big Sur چند تغییر هم در فروشگاه برنامه (App Store) وجود دارد. همان طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، Extensions (افزونه‌ها) و Widgets (ویجت‌ها) ی سافاری قفسه‌های مخصوص به خود را در فروشگاه به دست خواهند آورد. اما شاید بزرگ‌ترین تغییر فشار اپل بر روی توسعه دهندگان برنامه برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیشتر با مشتریان در مورد روش برخورد با داده‌های آنها خواهد بود.

هنگامی که یک برنامه را در فروشگاه برنامه مشاهده می‌کنید، می‌توانید جزئیات مربوط به شیوه‌های حفظ حریم خصوصی برنامه‌ها را به صورت خلاصه مشاهده کنید. اپل این خلاصه‌ها را با برچسب‌های اطلاعات تغذیه‌ای که در مورد مواد غذایی می‌بینیم، مقایسه می‌کند. شما می‌توانید داده‌هایی را که برنامه جمع‌آوری می‌کند، و این که آیا با شخص ثالثی به اشتراک گذاشته می‌شود یا خیر را مشاهده کنید.

Big Sur در مقایسه با Catalina: آیا ارزش ارتقاء دادن را دارد؟

یکی از آخرین تغییراتی که در Big Sur به وجود خواهد آمد، روش نصب برنامه‌ها، از جمله به روز رسانی‌های سیستم است. اپل می‌گوید که به روز رسانی‌های نرم‌افزار قادر خواهند بود که در پس‌زمینه انجام شوند، بنا بر این سریع‌تر از قبل تکمیل خواهند شد (لطفاً به ما بگویید که این به این معنی است که به روز رسانی‌های سیستم عامل دیگر ساعت‌ها طول نخواهد کشید!)


جمع‌بندی

در صورت به روز رسانی از کاتالینا، در حقیقت آنچه که macOS 11 Big Sur برای شما به ارمغان می‌آورد، یک تازه‌سازی در طراحی، Control Centre (مرکز کنترل)، یک Notification Centre (مرکز اعلان) جدید و یک نسخهٔ جدید از Messages است. آیا این دلایل به اندازهٔ کافی برای به روز رسانی مهم هستند؟ در حال حاضر ما مطمئن نیستیم. هنوز خیلی مانده تا بشود قطعی تصمیم گرفت.

کار واقعی Big Sur همان چیزی است که دور از چشم ما اتفاق می‌افتد - این اولین مک. او. اس برای پشتیبانی از سیلیکون اپل خواهد بود که پتانسیل انتقال از اینتل به پردازنده‌های تولید خود اپل را دارد. macOS 11 یک کار بزرگ است، اما برای یک کاربر متوسط احتمالاً پیشگامانه نخواهد بود. اما اگر تصمیم گرفتید که یک مک مجهز به سیلیکون اپل خریداری کنید، ویژگی‌هایی مانند امکان اجرای برنامه‌های آیپد و آیفون در مک می‌تواند نظر شما را تغییر دهد.

همچنین بخوانید:

- macOS 11 Big Sur تاریخ عرضه و ویژگی‌های مک. او. اس جدید

- آیا مک من می‌تواند macOS Big Sur را اجرا کند؟

- روش دریافت نسخه بتا macOS 10.11 Big Sur
 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
کیفیت بسیار مهم تر از کمیت است. یک موفقیت بسیار بزرگ بهتر از موفقیت های مقطعی و کوتاه است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘