آی مک 2020: انتظارات از طراحی جدید و تاریخ عرضه آن

8
مهر 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 12 دقیقه
0 نظر 2549 بازدید

آیا فکر می‌کنید زمان آن رسیده است که اپل طراحی مجددی از iMac را عرضه کند؟ در سافت مک می‌خواهیم بررسی کنیم و ببینیم چه چیزهایی از iMac 2020 انتظار داریم (از جمله ویژگی نمایشگرPro Display XDR که می‌تواند به iMac برسد).

در سال 2020، آی مک 22 ساله می‌شود. در ابتدا آنها ظاهری متفاوت داشتند، از CRT پلاستیکی رنگارنگ اصلی که در سال 1998 وارد بازار شد، به iMac با صفحه نمایش تخت از 2002، و تماما از پلاستیک سفید در سال 2004. سرانجام به iMac آلومینیومی که امروزه می‌شناسیم تکامل یافت.

اولین بار در سال 2007، قبل از ایجاد تغییر در ساخت طراحی گسترده صفحه نمایش unibody در سال 2009 که بعداً در سال 2012 کنار گذاشته شد، معرفی شد، در طی یک دهه تغییر نکرده است. تنها تغییر دیداری دیگر مربوط به کیفیت صفحه نمایش است، با ورود صفحه نمایش شبکیه چشم در سال 2014.

بدیهی است که iMac با گذشت این سالها، در پردازنده‌های سریعتر، گرافیک بهتر و بهبود رم پیشرفت کرده است. اما این به روزرسانی‌ها دیگر به اندازه کافی تغییرات مثبت و رو به جلویی را به مخاطب ارائه نمی‌دهد. همچنین در طراحی iMac نیز معایبی وجود دارد.

ضعف ارگونومیک

صفحه نمایش iMac ممکن است زیبا به نظر برسد اما نمی‌توان آن را در جایگاه ارگونومیک قرار داد. اگر می‌خواهید صفحه را در ارتفاع بالا قرار دهید، باید iMac خود را در بالای چیزی بگذارید، مانند یک کتاب (که این همان کاری است که ما میخواهیم برای جلوگیری از گردن درد انجام دهیم). بازوی کوتاه iMac باعث می‌شود فقط بتواند کمی به سمت پایین کج شود. به نظر خوب است، اما این غیر عملی است.

اپل یک راه حل ارگونومیک بالقوه دارد که همراه با نمایشگر جدید Pro Display XDR که در پاییز 2019 وارد بازار خواهد شد. یک ورژن آپشنال نیز وجود دارد (برای آن شما باید 1000 دلاربیشتر از قیمت صفحه نمایش قبلی بپردازید). مانیتور به صورت مغناطیسی به صفحه نمایش وصل می‌شود و شما قادر خواهید بود ارتفاع را (تا 120 میلی متر تنظیم می‌کنید) و زاویه دید تنظیم کنید. این نوع تنظیمات برای iMac، می‌تواند به نوعی برای مقابله با مشکلاتی که با موقعیت ارگونومیک آن داریم، پیش برود.

حاشیه‌های بزرگ آی مک

در طی چند سال گذشته، ما حاشیه‌های iPhone، iPad، MacBook Air و سایر محصولات اپل را مشاهده کرده‌ایم، که این حاشیه‌ها به مرور کاهش یافته و صفحه‌ها بزرگتر می‌شوند. در مقایسه، حاشیه‌های iMac بسیار بزرگ به نظر می‌رسند! فقط تصور کنید که اگر این حاشیه‌ها کوچکتر باشد، صفحه نمایش چقدر می‌تواند بزرگ‌تر باشد.

آیا می‌خواهید تصور کنید که یک iMac با حاشیه‌های کوچکتر چگونه می‌تواند به نظر برسد؟ صفحه نمایش جدید Pro Display XDR اپل را بررسی کنید که در سال 2019 عرضه می‌شود. صفحه نمایش جدید با حاشیه نازک 30 میلی متری همراه است!

21_5in_imac_with_iphone_22

به اندازه کافی دلپذیر نیست!

با طراحی بدون تغییر تقریبا در مدت یک دهه، iMac در خطر از دست دادن فاکتور شگفت انگیزی خود (wow) است. علاوه بر این، ما نمی‌گوییم که iMac در حال حاضر دارای مشکل خنک کننده است، و ممکن است در آینده هم البته آنرا به روز کند. هنگامی که اپل iMac Pro را ساخت، برای طراحی سیستم خنک کننده مورد نیاز برای اجزای قدرتمندتر آن، نیاز به طراحی مجدد داخلی iMac داشت. iMac هرچه قدرتمندتر شود، نیاز به پیشرفت بیشتر در سیستم خنک کننده دارد.

طراحی جدید

همانطور که در بالا گفتیم طراحی iMac در یک دهه واقعاً تغییر نکرده است. این در واقع، طولانی‌ترین محصول اپل است که تا به امروز بدون تجدید و بروز رسانی طراحی باقی مانده است. بنابراین، با فرض اینکه اپل باید به دنبال طراحی مجدد iMac باشد، انتظار داریم چه چیزی را ببینیم؟

حاشیه‌های کوچکتر و صفحه نمایش بزرگتر

در حال حاضر یک صفحه نمایش 27 اینچی یا 21.5 اینچی در iMac خواهید یافت. با وجود بسیاری از نمایشگرهای مدرن بزرگتر از 30in، نمایشگر 27 اینچی iMac در مقایسه کوچک به نظر می‌رسد و 21.5 اینچ نیز بسیار کوچک است.

با وجود حاشیه‌های کوچکتر، می‌توان تصور کرد که نمایشگر بزرگتر 30 اینچی در iMac وجود داشته باشد بدون اینکه تمام نمایشگر بزرگتر باشد، در حالی که مدل کوچکترهم می‌تواند یک صفحه نمایش 24 اینچی را داشته باشد.

ما به طور بالقوه می‌توانیم صفحه نمایش 32 اینچی را در iMac بزرگتر مشاهده کنیم - مشابه Pro XDR جدید نمایشگر اپل که اندازه آن 32 اینچ است و وضوح 6K را ارائه می‌دهد.

هرچند برای نمایشگرiMac  نیازی به ارائه کیفیت 6k نیست. صفحه نمایش 30 اینچی با حاشیه‌های کوچکتر هنوز هم می‌تواند خود را با 6016x3384 پیکسل برای رزولوشن 6K رتینا تطبیق دهد و یک iMac 6K را ارائه دهد. مطمئناً فقط برای دیدن این فناوری در iMac زمان لازم است، اگرچه تردید داریم که اولین بار آن را در iMac Pro مشاهده کنیم.

رنگ‌های متنوع

با بیان اینکه، iMac Pro دررنگ Space Grey موجود است، آیا می‌توانیم یک iMac استاندارد Space Grey را ببینیم؟ iMac اصلی به دلیل انتخاب رنگ‌های میوه‌ای اش مشهور بود اما در طی چند سال گذشته iMac در ابتدا به رنگ‌های سفید و سپس نقره‌ای موجود بوده است. در مقایسه، لپ تاپ‌های مک در رنگ‌های Space Gray (مانند iMac Pro)، نقره‌ای و طلایی موجود هستند. زمان آن فرا رسیده است که اپل پالت رنگ iMac را ارتقا دهد!

ارگونومیک بهتر

چگونه اپل می‌تواند iMac را تنظیم کند تا از نظر ارگونومیکی صمیمانه‌تر شود؟ ما در بالا به جزییاتی در این باره اشاره کردیم، آیا شرکت می‌تواند بازوی لولایی را برگرداند؟ آیا بازوی بلند‌تر با انعطاف پذیری بیشتر ناخوشایند به نظر می‌رسد یا جانی آیو ، طراح اصلی اپل، می‌تواند جادوی خود را عملی کند و به چیزی زیبا و کاربردی برسد. امیدواریم که بشود.

چانه (حاشیه پایینی) کوچکتر

صفحه نمایش iMac، فقط با حاشیه‌ها محصور نشده است، یک چانه بزرگ در قسمت پایینی دارد. با وجود همه اجزای فشرده شده در پشت صفحه نمایش، انتقاد از این بخش آلومینیومی 2.5 اینچی کمی ناعادلانه به نظر می‌رسد. البته تراشیدن قسمتی از چانه می‌تواند منجر به این شود که صفحه نمایش بزرگتری را که می‌خواهیم به ما ارائه دهد، با این وجود، آنچه نمی‌خواهیم ببینیم این است که صفحه نمایش iMac ارتفاعش را از دست بدهد، زیرا این کار فقط ارگونومی را بدتر می‌کند.

21_5in_imac_with_iphone_23

دوربین فیس تایم / فیس آی دی

هنگامی که اپل MacBook Air را در سال 2018 دوباره به روز کرد، یک صفحه لمسی تاچ‌ای دی (Touch ID) به صفحه کلید اضافه شد. MacBook Pro هم دارای Touch ID است. تاچ‌ای دی، یک ویژگی مفید برای باز کردن قفل این لپ تاپ‌ها است.

آوردن چنین ویژگی به iMac چندان ساده نیست. مطمئناً، اپل می‌تواند یک پد Touch ID را در صفحه کلید جادویی وارد کند، اما چنین حرکتی بعید به نظر می‌رسد. به احتمال زیاد، ما فکر می‌کنیم، Face ID می‌تواند راه خود را به iMac پیدا کند، با این که اپل از فناوری دوربین TrueDepth که در آیفون معرفی شده است، در نمایشگر آی مک استفاده می‌کند.

علاوه بر این دوست داریم اپل دوربین FaceTime را در iMac بهبود بخشد. آی مک Pro از قبل دارای دوربین برتر FaceTime است و 1080p را در مقایسه با 720p در iMac ارائه می‌دهد. وقت آن رسیده است که دوربینش راهی iMac شود.

بهبود جزییات

ناگفته نماند که یک iMac جدید مشخصات بهتر را به همراه دارد. انتظار داریم شاهد پردازشگرهای بهبود یافته، کارتهای گرافیکی بهتر و تغییرات دیگر باشیم.

همانطور که قبلاً گفتیم، هرچه فناوری داخل iMac قدرتمندتر شود، جذاب‌تر می‌شود. هنگامی که اپل iMac Pro قدرتمند را در سال 2017 معرفی کرد، لازم بود اپل برای ایجاد سیستم خنک کننده لازم، برخی از قسمت‌های داخلی را تغییر دهد. برای ایجاد فضای مناسب برای این تغییرات، اپل فقط iMac Pro را با SSD عرضه می‌کند و گزینه Fusion Drive را ارائه نمی‌دهد.

در آینده انتظار داریم تغییرات مشابهی را با iMac استاندارد مشاهده کنیم، اما به وضوح احساس نمی‌شود اپل هنوز این کار را ضروری بداند.

apple_imac_2019_review_19

حافظه

ما فکر می‌کنیم وقت آن رسیده است که اپل به حافظه فلش در iMac تغییر کند.

در حال حاضر توصیه ما این است که اگر واقعاً فکر می‌کنید به فضای ذخیره اضافی احتیاج دارید، یک iMac را با یک Fusion Drive خریداری کنید، زیرا یک Fusion Drive یک هارد بزرگ را با یک SSD کوچک ترکیب می‌کند، تا بتوانید از افزایش سرعت بهره مند شوید و لذت ببرید. اما آیا واقعاً به آن فضای ذخیره اضافی احتیاج دارید؟ ما فکر نمی‌کنیم، سالها پیش هارد دیسک ما مملو از عکس، موسیقی، فیلم و موارد دیگر بود. اما این روزها تقریباً همه چیز در iCloud ذخیره می‌شود.

از 128 گیگابایت حافظه ما فقط از 90 گیگابایت در Mac استفاده می‌کنیم در حالی که در iCloud  فضای ذخیره سازی از 2TB موجود است. نیاز به ذخیره سازی در مک کمتر از حد مورد نیاز است. مطمئناً، اگر شما با پرونده‌های بزرگی که باید در درایو محلی قرار بگیرید نیاز دارید، هارد 1TB یا 2TB ممکن است همان چیزی باشد که شما می‌خواهید، اما ما همچنان فکر نمی‌کنیم که ارزش کند کردن دستاگهتان را داشته باشد.

دلیل دیگری وجود دارد که می‌خواهیم هارد و درایو فیوژن در پشت دستگاه (قسمت بیرونی) داشته باشیم. هارد دیسک احتمالاً بزرگترین مؤلفه داخل iMac است و از بین بردن آن فضای زیادی را آزاد می‌کند. فضایی برای سیستم خنک کننده بهتر که می‌تواند اپل را قادر به استفاده از پردازنده‌ها و کارتهای گرافیکی قدرتمندتر کند.

پردازنده

آی مک مدل 2019 با پردازنده‌های جدید شش هسته‌ای و 8 هسته‌ای جدید از سری Coffee Lake اینتل در مدل 21.5in ارائه می‌شود، در حالی که مدل 27in پردازنده‌های نسل هشتم و نهم اینتل را ارائه می‌دهد. آن پردازنده‌های نسل نهم نسل دوم Coffee Lake هستند که در اکتبر سال 2018 وارد بازار شدند و تا هشت هسته را عرضه می‌کند.

بعد از آن چه؟ تعدادی از جانشینان Coffee Lake در حال آماده شدن هستند. Cannon Lake و Ice Lake به زودی از Intel به بازار می‌آیند. گزینه دیگر می‌تواند Comet Lake باشد.

Cannon Lake پردازنده‌های 10 نانومتری موبایل هستند که با تاخیر مواجه شده اند. iMac به طور کلی از پردازنده‌های تلفن همراه استفاده می‌کند، بنابراین این می‌تواند یک نمونه مدعی باشد.

Ice Lake یکی دیگر از پردازنده‌های 10 نانومتری است که انتظار می‌رود تا اواخر سال 2019 یا اوایل سال 2020 برسد. باز هم آنها پردازنده‌های موبایل هستند، شاید برای MacBook یا MacBook Air مناسب‌تر باشند.

Comet Lake نیز 10 نانومتر است و مانند Ice Lake باید اواخر سال 2019 یا اوایل سال 2020 برسد.

همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه اپل می‌تواند از سال 2020 از پردازنده‌های خانگی خود در مکینتاش استفاده کند. گفته می‌شود که این شرکت از تأخیرهای اینتل ناامید شده و طراحی تراشه‌های خود را به عنوان بخشی از پروژه‌ای با نام Kalamata شروع کرده است. این گزارش بلومبرگ از آوریل سال 2018 بیان داشت، افرادی که از این برنامه‌ها آگاه هستند گفته‌اند اپل قصد دارد از اوایل سال 2020 از تراشه‌های مخصوص خود در رایانه‌های Mac استفاده کند. ما مطمئن نیستیم که چیپ قدرتمند اپل در iMac را به زودی و در سال 2020 ببینیم.

اگرچه ممکن است مدت بیشتری منتظر بمانیم تا پردازنده‌های قدرتمند اپل را در iMac ببینیم، این شرکت قبلاً از تراشه‌های خاص خود در برخی از دستگاه‌های خود استفاده کرده است. مثلا. تراشه T2 اپل در iMac Pro، Mac mini، MacBook Air و MacBook Pro استفاده می‌شود، در آنجا قدرت کنترل
سیستم کنترل، پردازنده سیگنال تصویر، کنترلر صوتی و کنترلر SSD و همچنین نگه داشتن اطلاعات تاچ‌ای دی و رمزگذاری را به شما می‌دهد. هرچند از عدم وجود تراشه T2 در iMac 2019 شگفت زده شدیم!

گرافیک

ما انتظار داریم که به روزرسانی‌هایی در کارت‌های گرافیکی مورد استفاده در iMac ببینیم. امید اصلی ما این است که اپل همچنان از گرافیک‌های مجزا در iMac استفاده کند. در حال حاضر، به جز مدل اولیه under-powered، کارتهای Radeon Pro در سطح کاملاً استانداردی وجود دارند، برای ساخت علاوه بر آن گزینهٔ Radeon Pro Vega  نیز وجود دارد.

همیشه اینگونه نیست، در مورد آی مک 21 اینچی مجهز به گرافیک مجزا نبوده، که این را می‌توان یکی از نگرانی‌های ما دانست. به تازگی در سال 2015، تمام iMac‌های 21 اینچی، حتی بالاترین دامنه، آی مک 4k، از Intel Iris Pro Graphics 6200 بهره می‌گرفتند. این مورد تا سال 2017 بود که در سطح ورودی iMac، کارتهای گرافیکی Radeon Pro مجزا داشتند.

RAM

برخی از iMac‌های 2019 با تغییر رم اپل از 2400MHz به 2666MHz در‌ای مک 27 اینچی و بالاترین مدل 21.5 اینچی، از رم بهره کافی می‌برند. این رم بهبود یافته باید سرعت بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد زیرا قادر است داده‌ها را سریعتر انتقال داده و عملیات را سریعتر انجام دهد.

علاوه بر این، iMac‌های رده متوسط و بالاتر از مدل 2019 دارای رم 64 گیگابایتی هستند. در حالی که iMac Pro را می‌توان با حافظه رم 128 گیگابایتی در اختیار داشت، انتظار نداریم چنین چیزی را به زودی در سال 2020 در آی مک 27 اینچی مشاهده کنیم.

آنچه ما در قسمت RAM می‌خواهیم ببینیم، شیوه‌ای آسان‌تر برای به روزرسانی آن در مدل 21.5 اینچی است. در حال حاضر به راحتی با توجه با دریچه‌ای که در قسمت پشت صفحه نمایش قرار دارد، به راحتی می‌توان RAM را در آی مک 27 اینچی به روز کرد. مدل 21.5 اینچی فاقد این دریچه است.

درگاه‌ها (Ports)

امیدواریم که ما همچنان بتوانیم چهار درگاه USB-A را در پشت iMac جدید خود، در کنار دو پورت Thunderbolt 3 / USB-C و درگاه ethernet داشته باشیم.

back_of_imac_27inch_2019_02

تاریخ عرضه آی مک جدید

ممکن است که طراحی iMac هرگز تغییر نکند. با توجه به محبوبیت بیشتر لپ تاپ‌ها در بین مردم، شاید روز‌های وجود آی مک به شماره بیوفتد. چه بسا اپل تصمیم بگیرد که سرمایه گذاری در طراحی مجدد برای iMac را امری ضروری نداند، در عوض تمرکز خود را بر روی لپ تاپ‌ها بگذارد.

با این وجود ما می‌دانیم که اپل قبل از پایان سال 2019، یک Mac Pro جدید و یک صفحه نمایش مستقل جدید را عرضه خواهد کرد. ما می‌دانیم که اپل علاقه کافی به iMac را بعد ازفروش iMac Pro مشاهده کرده است. بنابراین، مطمئناً به نظر می‌رسد که تقاضای کافی برای دسکتاپ مک وجود دارد.

آنچه فکر می‌کنیم محتمل است این است، که تغییرات در طراحی iMac برای اولین بار در iMac Pro صورت می‌گیرد. و انتظار داریم در ژوئن سال 2019 اولین دیدگاه خود را از آی مک جدید، در WWDC بدست آوریم. برای iMac جدید، ما فکر می‌کنیم باید تا ژوئن سال 2020 منتظر باشیم.

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
بهترین باشید، نه اولین.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘