آموزش روش های خالی کردن حافظه آیفون

31
شهریور 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 16682 بازدید

با وجود عکس‌های با کیفیت بالا، برنامه‌های پیشرفته و بازی‌های با کیفیت، حافظه آیفون شما اغلب اوقات پر است. حتی کاربرانی که از مدل‌های 64 گیگابایتی آیفون استفاده می‌کنند ممکن است خیلی زود این حافظه را از دست بدهند و اگر از آیفون 8 گیگابایتی یا 16 گیگابایتی استفاده می‌کنید احتمالا خیلی زودتر پیغام خسته کننده «Storage Almost Full» یا «حافظه تقریبا پر است» را خواهید دید.

خوشبختانه، روش‌های زیادی چه به صورت دستی و چه به صورت خودکار وجود دارند، که می‌توانید برای ایجاد فضای بیشتر در آیفون آن‌ها را به کار بگیرید. در اینجا به روش‌های پاکسازی و ایجاد فضا در آیفون‌ها نگاهی می‌اندازیم. در بسیاری از این روش‌ها می‌توانید فایل‌های ضروری خود را نگه دارید و صرفا فایل‌های اضافی و غیر قابل استفاده خود را حذف نمایید.

البته پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید فایل‌های خود را داشته باشید قبل از ادامه دادن از آن‌ها بکاپ تهیه کنید. در دو مطلب نحوه پشتیبان گرفتن از آیفون با کاتالینا و نحوه بکاپ گرفتن از آیفون بدون iTunes و iCloud به توضیح این موارد پرداخته ایم.

مواردی که به آن‌ها نیاز خواهید داشت:

  • آیفون
  • برنامه Genemi Photos (مخصوص آیفون)
  • مک
  • برنامه CleanMyMac X (مخصوص مک)
  • اتصال به اینترنت

چگونه بفهمیم چه چیزی حافظه آیفون را اشغال کرده است

ممکن است آیفون شما پر از فایل‌هایی باشد که واقعا به آن‌ها نیازی ندارید. از آن جا که این فایل‌ها فضای قابل توجهی را اشغال می‌کنند ضروری است که بدانید چه چیزهایی حافظه شما را پر می‌کنند.

برای فهمیدن این موضوع و چک کردن مواردی که حافظه شما را اشغال کرده‌اند از قسمت Setting به قسمت General رفته و سپس وارد iPhone Storage شوید. در بالای صفحه، مقدار فضایی را که استفاده کرده‌اید و مقدار حافظه باقی مانده را می‌توانید مشاهده کنید. در قسمت پایین یک لیست از برنامه‌های ذخیره شده در دستگاهتان به همراه فضایی که اشغال کرده‌اند را ملاحظه می‌کنید. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به هر برنامه و مقدار فضایی که اشغال کرده است بر روی آن برنامه ضربه بزنید.

نحوه پاک کردن حافظه آیفون

در اینجا چند روش آسان برای پاکسازی آیفون خود و حذف فایل‌هایی که فقط حجم شما را گرفته‌اند بدون پاک کردن فایل‌های مهم و ضروری خود آمده است.

پاک کردن عکس‌های اضافی

اگر حافظه آیفون خود را (همانطور که در بالا اشاره شد) بررسی کرده باشید خواهید فهمید که اصلی‌ترین مصرف کننده حافظه عکس‌های شماست. البته پاک کردن تمام عکس‌هایتان گزینه مناسبی نیست، اما احتمالا عکس‌هایی وجود داشته باشند که بتوانید از شر آن‌ها خلاص شوید:

  • عکس‌های مشابه (مثلا پنج عکس سلفی گرفته‌اید و می‌توانید یکی از آن‌ها را که از بقیه بهتر است نگه دارید.)
  • عکس‌هایی از تخته، یادداشت ها، چک‌ها و مواردی از این قبیل
  • اسکرین شات‌هایی که دیگر به آن‌ها نیازی ندارید

می توانید از طریق کتابخانه عکس هایتان، عکس‌ها را به طور دستی پاک کنید و از بین ببرید، اما یک جایگزین سریع‌تر و راحت‌تر از طریق برنامه Gemini Photos برای آیفون وجود دارد. در اینجا روش آزاد کردن حافظه به وسیله آن توضیح داده شده است:

  1. برنامه Gemini Photos را دانلود و راه اندازی کنید. این برنامه به صورت اتوماتیک کتابخانه‌هایتان را اسکن خواهد کرد.
  2. وارد قسمت Clutter شوید. این جا همان محلی است که در آن، اسکرین شات ها، عکس نوشته‌ها و موارد بی‌استفاده دیگری را در آن جا خواهید یافت. همه عکس‌ها به صورت پیش فرض از قبل انتخاب خواهند شد اما شما می‌توانید همچنان مواردی را که نیاز دارید برای خود نگه دارید.
  3. بر روی Delete بزنید.
  4. وارد قسمت Similar شوید. مجموعه‌ای از عکس‌های مشابه، گروه بندی شده و از پیش انتخاب می‌شوند. هم چنین بهترین عکس در هر مجموعه باقی خواهد ماند.
  5. عکس‌های مجموعه‌ها را دوباره ببینید و اگر عکس دیگری وجود دارد که می‌خواهید آن را حذف کنید، انتخاب کرده و با زدن گزینه Delete، موارد انتخاب شده را حذف کنید.

با این روش، در مدت زمانی کوتاه ممکن است حجم عکس‌های شما در حد چند گیگابایت کمتر شود.

حذف عکس های اضافی در genemi photos

عکس‌ها و ویدیوهای خود را منتقل کنید

حتی بعد از پاک کردن بعضی از کتابخانه‌های خود، همچنان عکس‌های باقی مانده فضایی را اشغال خواهند کرد. در این مورد چه می‌کنید؟ می‌توانید عکس‌ها و ویدیوهایتان را به کامپیوترتان منتقل کنید. اگر مک دارید ساده‌ترین راه متصل کردن آیفون به آن و همگام سازی تمام فایل‌های رسانه‌ای می‌باشد. پس از انتقال نیز می‌توانید فایل‌های اصلی را از روی گوشی تان پاک کنید.

به صورت جایگزین می‌توانید، فایل‌ها را به یک حافظهٔ آنلاین مانند iCloud منتقل کنید. کتابخانه عکس‌های iCloud به صورت خودکار هر عکس و ویدیویی را که به حافظه آن بسپارید به سادگی برایتان نگهداری می‌کند. از این رو می‌توانید هر زمانی که بخواهید و با هر دستگاهی که مایل باشید، به کتابخانه تان در آن جا دسترسی پیدا کنید.

در اینجا نحوه اپلود کردن عکس در iCloud آورده شده است:

  1. به حساب iCloud.com خودتان وارد شود. اگر حسابی ندارید، یک حساب جدید ایجاد کنید.
  2. به قسمت Settings در دستگاه خورد رفته و Photos را انتخاب کنید.
  3. گزینه iCloud Photo Library را فعال کنید.

انتقال عکس ها و ویدیو ها از آیفون به iCloud

هم اکنون، هر زمانی که در عکس‌هایتان به وسیله آیفون یا مک خود تغییری ایجاد کنید، تغییرات به صورت خودکار در تمام دستگاه‌هایتان اعمال خواهند شد.

توجه کنید هنگامی که عکس‌هایتان را با آیفون و مک همگام سازی می‌کنید برخی از عکس‌ها در مک به صورت کش باقی می‌مانند. این داده‌ها پس از همگام سازی، فقط حافظه شما را هدر می‌دهند و بهتر است که آن‌ها را پاک کنید. استفاده ابزاری مانند CleanMyMac X یک راه ساده برای پاک کردن حافظه کش عکس‌های iOS می‌باشد. فقط با دو کلیک تمام فایل‌های غیر قابل استفاده خود را می‌توانید از مک پاک کنید. هم چنین توجه داشته باشید که شما به صورت پیش فرض فقط 5 گیگ حافظه رایگان iCloud دارید.

پوشه Recently Deleted (اخیرا حذف شده ها) را پاک کنید.

همه عکس‌هایی که در بخش‌های یک و دو حذف کردید، به پوشه Recently Deleted در عکس‌ها منتقل شده اند. این پوشه آن عکس‌ها را به مدت 30 روز نگه می‌دارد و این مورد فضای آیفون شما را اشغال می‌کند. از آنجایی که هدف داشتن حافظه بیشتر است می‌توانید پوشه Recently Deleted را خالی کنید.

در اینجا چگونگی آزاد کردن حافظه در آیفون با حذف پوشه عکس‌های اخیرا حذف شده آورده شده است:

  1. برنامه عکس‌ها (Photos) را باز کرده و گزینه Recently Deleted را بزنید.
  2. روی Select بزنید و همه عکس‌هایی را که می‌خواهید حذف کنید را انتخاب کنید.
  3. روی Delete بزنید.
  4. تایید کنید که می‌خواهید عکس‌ها را حذف کنید.

پاک کردن پوشه recently deleted در آیفون

پس از تایید عکس‌های انتخاب شده از آیفون شما حذف خواهند شد.

حالت ذخیره کردن عکس‌های تکراری هنگام عکسبرداری به صورت HDR را غیر فعال کنید.

هنگامی که به صورت HDR عکسی می‌گیرید آیفون شما دو عکس را ذخیره می‌کند، یکی عکس اصلی و دیگری عکس پردازش شده. با غیر فعال کردن ذخیره عکس تکراری حافظه زیادی را در آیفون آزاد خواهید کرد. فقط کافی است موارد زیر را انجام دهید:

  1. از قسمت Settings وارد قسمت Camera شوید.
  2. گزینه Keep Normal Photos را فعال کنید.

حذف عکس های تکراری HDR در آیفون

از الان به بعد فقط نسخه HDR عکس‌ها ذخیره خواهد شد.

کش مرورگر خود را پاک کنید.

اگر غالبا برای گشت و گذار در وب از طریق آیفون از مرورگرهایی مانند سافاری یا کروم استفاده می‌کنید در نظر داشته باشید که ممکن است موبایل شما کش‌ها و یا داده‌هایی را که نیازی به آن‌ها نخواهید داشت ذخیره کند و احتمالا پس از اینکه بفهمید که چه مقدار فضا می‌توانید پس از پاک کردن حافظه کش مرورگرتان آزاد کنید شگفت زده خواهید شد.

در اینجا نحوه پاک کردن حافظه سافاری آورده شده است:

  1. به Setting بروید.
  2. Safari را پیدا کنید.
  3. گزینه Clear History and Website Data را انتخاب کنید.

اگر از کروم استفاده می‌کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. کروم را در آیفون خود باز کنید.
  2. از قسمت Options گزینه Settings را انتخاب کنید.
  3. به پایین اسکرول کرده و گزینه Privacy را انتخاب کنید.
  4. گزینه Clear Browsing Data را انتخاب کنید.
  5. انتخاب کنید که چه نوع داده‌ای را می‌خواهید پاک کنید (تاریخچه مرورگر، کوکی ها، تصاویر و فایل‌های ذخیره شده به صورت کش) و سپس گزینه Clear Browsing Data را انتخاب کنید.

حذف کش مرورگر در آیفون

 

ذخیره کردن پیام‌ها برای همیشه را متوقف کنید.

به صورت پیش فرض، آیفون شما تمام پیام‌هایی را که میفرستید و دریافت می‌کنید برای همیشه ذخیره می‌کند. درست است که اگر بخواهید مکالمات دو ساله خود را بخوانید کار ساده‌ای است، اما زمانی که حافظه آیفونتان شروع به پر شدن کند چندان مناسب نیست.

برای متوقف کردن موبایلتان از ذخیره کردن پیام‌ها برای همیشه این مراحل را دنبال کنید:

  1. به قسمت Settings رفته و گزینه Messages را انتخاب کنید.
  2. به پایین اسکرول کرده و از قسمت Message History گزینه Keep Messages را انتخاب کنید.
  3. گزینه Forever را به 30 روز و یا یک سال تغییر دهید.

یک پیامی ظاهر می‌شود که از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید پیام‌های قدیمی‌تر را حذف کنید یا خیر، Delete را انتخاب کنید.

تغییر نگهداری پیام ها برای همیشه در آیفون

موزیک‌های دانلود شده را حذف کنید

شما احتمالا تعداد آهنک‌های زیادی بر روی موبایلتان دارید که به آن‌ها هرگز گوش نداده اید. به همین دلیل باید تعدادی از پلی لیست‌ها و آلبوم‌هایتان را پاک کنید. برنامه Music را انتخاب کنید، به لیستی که میخواهید بروید و صفحه را از راست به چپ بکشید. بر روی گزینه Delete ضربه بزنید. به این ترتیب آهنگ مورد نظر حذف خواهد شد.

اگر تمایل به حذف تمامی آهنگ‌های خود دارید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از قسمت Settings وارد General شده و سپس iPhone Storage را انتخاب کنید.
  2. برنامه Music را انتخاب کنید و وارد آن شوید.
  3. در پایین قسمت Document & Data صفحه را روی All Songs به سمت چپ بکشید.
  4. گزینه Delete را انتخاب کنید.

تمامی آهنگ‌هایتان از موبایل شما حذف می‌شود و به همین دلیل فضای بیشتری در دسترس خواهید داشت.

تمامی پیام‌های صوتی را پاک کنید

همانند آهنگ‌ها پیام‌های صوتی تان نیز ممکن است حافظه زیادی را اشغال کنند. به خصوص اگر شما فرد پرمشغله‌ای باشید که هر روز تعداد خیلی زیادی تماس دریافت می‌کنید. ممکن است فکر کنید که وقتی یک پیام صوتی را حذف می‌کنید، این پیام از آیفون شما به طور کل خارج می‌شود و فضای بیشتری ذخیره می‌کنید. اما همانند مورد عکس‌ها این روش نیز در اینجا پاسخگو نیست.

پیام‌هایی که به اصطلاح شما Delete می‌کنید به طور کامل پاک نمی‌شوند، در عوض به عنوان پیام‌هایی که بعدا حذف شوند و از صندوق دریافت خارج شوند علامت دار می‌شوند. آن‌ها تا زمانی که Trash را خالی نکنید وجود خواهند داشت. برای حذف کردن آن‌ها و داشتن حافظه بیشتر مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. بر روی آیکون Phone ضربه بزنید.
  2. گزینه Voicemail در گوشه راست سمت پایین را انتخاب کنید.
  3. Edit را انتخاب کرده و تمامی پیام‌های صوتی را که می‌خواهید حذف کنید انتخاب کنید.
  4. Delete را بزنید.
  5. به پوشه Deleted Messages رفته و گزینه Clear All را انتخاب کنید.

به همین سادگی. تمامی پیام‌های صوتی تان از آیفون شما حذف خواهند شد.

نکته اضافی

در iOS 11 اپل یک ابزار برای مدیریت حافظه در آیفون ارائه داده است. این بدان معناست که پیشنهادات منحصر به فرد ذخیره سازی حافظه را بر اساس آیفون خود دریافت می‌کنید. این موارد شامل مواردی مانند بررسی پیوست‌های بزرگ و مکالمات، بارگیری برنامه‌های بلااستفاده، ذخیره پیام‌ها به iCloud و موارد دیگر می‌شود. بنابراین اگر از iOS 11 استفاده می‌کنید به قسمت iPhone Storage بروید و به پیشنهادهای این ابزار نگاهی بیندازید.

پیشنهاد های آیفون در آی او اس 11 برای حذف فایل های بی مورد

امیدواریم این راهنما برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از پیام آزار دهنده پر بودن حافظه خود خلاص شوید.

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
در دنیای امروز انتخاب بین «خوب عمل کردن» و «عالی عمل کردن» اشتباه‌ترین کار ممکن است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘