iOS 13 از ویژگی جدید شارژ باتری بهینه شده خبر داد

18
شهریور 1398
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 6 دقیقه
0 نظر 2732 بازدید

بهینه‌ساز شارژ باتری اپل

اگر می‌خواهید باتری آیفون شما شارژ خود را بیشتر نگه دارد، این ویژگی را فعال کنید

سافت‌مک: اگر چند سال است که آیفون دارید، یا کسی را می‌شناسید که چند سال است آیفون دارد، احتمالاً این واقعیت را هم می‌دانید که طول عمر نگهداری شارژ باتری خیلی کوتاه‌تر از روزهای اولیه و زمانی که آیفون شما نو بوده است دارد.

باتری‌های قابل شارژ الکترونیکی امروزه با گذشت زمان کیفیت خود را از دست داده و قادر به نگه داشتن شارژ و یا ارایه‌ی همان قدرت بالای روزهای اولیه خود نیستند.

این امر باعث شد که اپل به منظور جلوگیری از خاموش شدن غیرمنتظره‌ی گوشی‌های قدیمی که منجر به طرح دعوی حقوقی شد، در نهایت با ارایه‌ی یک برنامه‌ی جایگزین باتری 29 دلاری مناسب، عملکرد گوشی‌های قدیمی را محدود کند.

در iOS 13 اپل ویژگی جدیدی با عنوان «بهینه‌سازی شارژ باتری» (Optimized Battery Charging) را معرفی کرده است که می‌تواند به کند شدن سرعت خالی شدن باتری کمک کند. این ویژگی باعث نمی‌شود که باتری شما با یک بار شارژ زمان طولانی‌تری از روزهای اولیه باتری شارژ را نگه دارد، اما کمک می‌کند که باتری به همان میزان روزهای اولیه که گوشی خود را تازه خریداری کرده بودید شارژ خود را نگه دارد.

 

باطری‌ها به مرور زمان پیر می‌شوند

در اتومبیل برقی تسلا، مقدار پیش فرض در زمان پر شدن باتری 90 درصد باتری تنظیم شده است. شما می‌توانید با کمی اختلاف درصد، از این برنامه برای این تغییر استفاده کنید، اما در نظر گرفتن این پیش فرض دلایل سودمندی دارد.

با شارژ و تخلیه‌ی باتری‌های لیتیوم یونی، ساختار شیمیایی موجود در آنها تجزیه می‌شود. با تکرار مداوم این چرخه‌های شارژ و تخلیه، آنها دیگر قادر به نگه داشتن شارژ و تحویل برق به همان قدرت روزهای اولیه نیستند.

این اتفاق زمانی که باتری تا حداکثر ظرفیت آن شارژ می‌شود، سرعت بیشتری پیدا می‌کند. بنا بر این تسلا محدودیت شارژ پیش‌فرض را برای حفظ سلامت باتری در دراز مدت تعیین کرده است. اگر به این فکر می‌کنید که آیفون شما به جای 12 ساعت بعد از 8 ساعت خاموش می‌شود، و جایگزین کردن باتری آن برای شما گران تمام می‌شود، به از دست دادن 80 مایل طی مسافت بیشتر یا جایگزین کردن باتری ماشین فکر کنید! که چه هزینه‌ی زیادی می‌تواند برای شما داشته باشد.

 

کاهش سرعت پیر شدن باتری با محدود کردن شارژ

گزینه‌ی جدید Optimized Battery Charing در iOS 13 همان کاری را انجام می‌دهد که حد پیش فرض 90 درصد شارژ باتری تسلا انجام می‌دهد. این که لزوماً با شارژ نشدن کامل باتری، می‌توان روند تخریب باتری را کاهش داد.

با این حال عملکرد آن کمی متفاوت است. به جای استفاده از یک روند ثابت، اپل هوشمندانه عمل می‌کند تا بفهمد چه زمان به یک شارژ کامل نیاز دارید و چه موقع به آن نیاز ندارید. اپل آن را اینگونه توصیف می‌کند:

«گزینه‌ی جدید با کاهش میزان شارژ آیفون شما به کمتر از زمانی که به طور کامل شارژ می‌شد، سرعت پیر شدن باتری را کند می‌کند. آیفون برای یادگیری، از روال روزانه‌ی شارژ دستگاه شما استفاده می‌کند، بنابراین می‌تواند تا تمام شدن 80 درصد شارژ و تا زمانی که نیاز به استفاده از آن را داشته باشید، منتظر بماند.»

اجازه دهید این طور بگوییم که، آیفون شما با تجزیه و تحلیل عادات استفاده‌ی شما، متوجه شده است که همیشه تلفن خود را حدود ساعت 10 بعد از ظهر به برق وصل می‌کنید و ساعت 7 صبح آن را از برق می‌کشید. یک روز آیفون خود را ساعت 4 بعد از ظهر به برق وصل می‌کنید، این احتمال وجود دارد که آیفون شما فقط 80 درصد شارژ شود، چون (بر اساس روش عملکرد قبلی شما) به راحتی می‌داند که طبق معمول در ساعت 10 بعد از ظهر شما گوشی‌تان را به برق وصل خواهید کرد. یعنی زمان شارژ همیشگی‌تان.

احتمالاً این بیش از حد ساده‌انگارانه است. الگوریتم اپل احتمالاً به طور کامل محافظه‌کارانه عمل می‌کند، زیرا هیچ چیزی بدتر از تمام شدن شارژ نخواهد بود، آن هم به این دلیل که آیفون شما تشخیص داده است که فقط به 80 درصد شارژ نیاز دارید، در حالی که این یک تشخیص اشتباه بوده است.

امید است که با فعال شدن این ویژگی، عملاً متوجه هیچ تفاوتی در زمان‌های شارژ گوشی خود نشوید. اما، باتری گوشی شما پس از گذشت سه تا چهار سال ممکن است به جای 50 تا 60 درصد، 80 تا 90 درصد شارژ خود را نگه دارد، بنابراین نیازی به تعویض آن نداشته باشید.

 

روش شارژ باتری بهینه شده

در نسخه بتای فعلی iOS 13 ، ویژگی بهینه‌سازی باتری به طور پیش فرض غیرفعال است. اگر آزمایش به خوبی پیش برود، جای تعجب نخواهد که ببینید اپل تنظیم پیش‌فرض را فعال کرده است، مشروط بر این که توضیح واضح و روشنی ارایه دهد که چرا شارژ باتری شما باید بعد از 80 درصد متوقف شود.

اگر می‌خواهید این گزینه را فعال کنید (که احتمالاً باید فعال کنید)، این کارها را باید انجام دهید:

1. برنامه‌ی تنظیمات Settings را باز کنید.

2. بر روی دسته‌بندی Battery ضربه بزنید. شما دسته‌ای از آمارهای باتری و یک دکمه‌ی تغییر وضعیت Low Power Mode (حالت کم مصرف) را در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد.

3. روی Battery Health (سلامت باتری) ضربه بزنید.

4. در بخش Battery Health می‌توانید نمایشی از این که چقدر از حداکثر ظرفیت باتری شما باقی مانده است - نمایش خوبی از میزان تخریب باتری - همراه با دکمه‌ی تغییر وضعیت Optimized Battery Charging (بهینه‌سازی شارژ باتری) را ببینید.

بهینه‌ساز شارژ باتری اپل

برای فعال کردن Optimized Battery Charging (بهینه‌سازی شارژ باتری) باید به چند زیرمنو در Settings (تنظیمات) وارد شوید

با فعال کردن گزینه‌ی Optimized Battery Charging ، ممکن است برخی اوقات شاهد شارژ شدن باتری خود تا 80 درصد باشید، اما اهمیت ندهید. برای افزایش شارژ به میزان بیشتر صبر نکنید، فقط به طور عادی از تلفن خود استفاده کنید. اگر اطلاعات اپل در باره‌ی عادات مصرف باتری شما صحیح باشد، شما نباید شارژ خود را از دست بدهید (بدون شارژ بمانید). اگر چنین اتفاقی افتاد، حتماً از برنامه‌ی Feedback (بازخورد) استفاده کنید تا به اپل اطلاع دهید که نرم‌افزار بتا آن طور که انتظار دارید رفتار نمی‌کند.

 

نکات دیگر برای بهبود طول عمر باتری

باطری شما بیشتر به خاطر شارژ و تخلیه یا شارژ کردن تا حداکثر ظرفیت آن از بین می‌رود. آیفون شما دارای مدار شارژ پیشرفته‌ای است تا بتواند باتری را در بهترین حالت سلامتی خود حفظ کند، بنا بر این نباید انتظار داشت کارهای خاصی را برای حفظ باتری انجام دهید. با این وجود، نکات دیگری هم وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا باتری آیفون شما تا حداکثر ممکن کار کند.

- از گرمای بیش از حد دوری کنید. به عنوان مثال شارژ کردن تلفن در ماشین بسیار گرم اصلاً فکر خوبی نیست.

- تغییرات سریع از خیلی سرد به خیلی گرم هم برای باتری شما مضر است.

- سعی کنید باتری خود را به طور کامل تخلیه نکنید. در صورت امکان آن را تا 20 درصد شارژ یا همین حدود نگه دارید. این کار می‌تواند به ماندگاری بیشتر آن کمک کند.

- اگر قرار است برای یک هفته یا بیشتر از تلفن خود استفاده نکنید، میزان شارژ باتری را تا کمتر از 80 درصد و بالاتر از 30 درصد پایین بیاورید. سپس باتری را به طور کامل خارج کنید.

- عادات استفاده‌ی خود را بشناسید و هنگامی که نیازی به آیفون خود ندارید، آن را به طور کامل شارژ نکنید، حتی اگر ویژگی «بهینه‌سازی شارژ باتری» بخواهد آن را بیشتر شارژ کند.

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
طراحی یک محصول با تمرکز بر روی رفتارهای یک قشر از جامعه کار بسیار دشواری است. در خیلی مواقع مردم نمی دانند چه چیزی می خواهند تا زمانی که شما آنها را متوجه نیاز و خواسته شان نمایید.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘