بررسی کامل آیفون 14 پرو

10
مهر 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 22 دقیقه
0 نظر 669 بازدید

بررسی کامل آیفون 14 پرو

در آیفون 14 پرو علاوه بر سرعت بیشتر، دوربین بهتری نیز دارید. ویژگی‌های منحصر به فرد آیفون 14 پرو روش استفاده از آیفون را در شما تغییر خواهد داد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

نقاط مثبت:

  • Dynamic Island (ناحیه پویا) یک گام بزرگ رو به جلو در رابط کاربری آیفون است
  • صفحه نمایش همیشه روشن
  • دوربین 48 مگاپیکسلی با فرمت ProRAW می‌درخشد
  • دوام باتری عالی

نقاط منفی:

  • عکس‌ها کمی بیش از حد پردازش می‌شوند
  • دوربین‌های بزرگ دست‌وپاگیر هستند
  • برخی از ویژگی‌ها در انتظار بروزرسانی نرم‌افزاری هستند

نظر ما: صفحه نمایش همیشه روشن و به ویژه ناحیه پویا (داینامیک آیلند) نشان دهنده یک گام رو به جلو در روش استفاده شما از آیفون است و اپل همچنان در عملکرد پیشرو است. دوربین‌های جدید عالی هستند، اما پردازش عکس اپل کمی بیش از حد است.

 

بررسی کامل آیفون 14 پرو

عرضه سالانه آیفون و در واقع اغلب گوشی‌های هوشمند به نوعی خسته کننده شده است: آخرین مدل کمی سریع‌تر شده است، دوربین کمی بهتر شده است، نکات ظاهر فریب مشخصی در تمام تبلیغات وجود دارد، اما واقعیت این است که هیچکدام روش استفاده از تلفن شما را بهبود نمی‌بخشند. در مجموع، موضوع چندان مهمی وجود ندارد که بخواهیم در موردش صحبت کنیم.

امسال، با ورود آیفون 14 پرو، خوشحالم که بگویم چیز جالبی برای صحبت کردن وجود دارد. طبیعتاً آیفون 14 کمی سریع‌تر است و بله، دوربین آن واقعاً بهتر شده است. اما دو ویژگی جدید دیگر در سال جاری وجود دارد که منحصر به مدل‌های پرو است و در واقع روش استفاده از آیفون شما را در جهت بهتر شدن تغییر می‌دهند: ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن و ویژگی ناحیه پویا.

اپل در ارائه یک صفحه نمایش همیشه روشن کمی تأخیر داشته است، اما اجرای آن بسیار عالی انجام شده و همراه با ویژگی‌های نرم‌افزاری آی او اس 16، این امکان را به شما می‌دهد که از آیفون خود حتی بدون برداشتن آن خیلی بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید استفاده کنید. و هنگامی که آن را برمی‌دارید، ناحیه پویا (داینامیک آیلند: نام اپل برای رابط جدید ساخته شده در اطراف شکاف دوربین در بالای صفحه نمایش) یک مکاشفه محض خواهد بود. این طراحی رابط کاربری اپل در بهترین حالت خود قرار دارد و مطمئناً توسط رقبای آن کپی خواهد شد. ایده‌ی آن بسیار عالی است، آن قدر خوب اجرا شده که ممکن است تجربه کاربری آیفون را برای سال‌های آینده تعریف کند.

همچنین بخوانید:

بررسی کامل آیفون 13

بررسی کامل آیفون 13 مینی

بررسی کامل آیفون 13 پرو

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

 

بررسی آیفون 14 پرو: ناحیه پویای لذت‌بخش

ما تمایل داریم هنگامی که اپل اشتباهات فاحشی را در رابط کاربری مرتکب می‌شود این شرکت را به صلابه بکشیم، مانند تنظیمات فاجعه‌بار مک او اس ونتورا یا تمام آن مواردی که در آی او اس 7 وجود داشت. اما وقتی اپل نهایت تلاش خود را می‌کند و بهترین کار را انجام می‌دهد، می‌تواند تجربه‌های رابط کاربری را روانه بازار کند که برای سال‌ها روند کار را تعیین می‌کنند. ناحیه پویا شاید بهترین رابط کاربری اپل طی این چند سال اخیر باشد.

برای ایجاد Dynamic Island (ناحیه پویا / داینامیک آیلند)، اپل شکافی را که تمام سنسورهای فیس آیدی و دوربین جلو را در خود جای داده بود را برداشت، آن را کوچک کرد و در یک شکاف به شکل کپسول (از نظر فنی دو شکاف، با نمایشگر OLED که مشکی میانه آنها را به هم پیوند می‌دهد) قرار داد. این ایده به تنهایی جدید نیست، اما کاری که اپل با آن کرده جدید است. این شکاف تغییر اندازه می‌دهد و به روشی پویا تغییر می‌کند تا هشدارها و اطلاعات را به شما نشان دهد. زمانی که ایرپاد خود را وصل می‌کنید، ناحیه پویا برای چند ثانیه گسترش می‌یابد تا پیام متصل شدن را نشان دهد. و زمانی که از فیس آیدی استفاده می‌کنید، به جای ظاهر شدن یک پنجره شناور در وسط صفحه نمایش، ناحیه پویا به سمت پایین گسترش می‌یابد تا هشدار فیس آیدی را نشان دهد. وقتی در حال دنبال کردن یک رویداد ورزشی هستید، ناحیه پویا به هر طرف گسترش می‌یابد تا آرم و امتیاز هر تیم را نمایش دهد. یک تایمر را اجرا کنید و آیکون تایمر و زمان باقی مانده را مشاهده کنید. موسیقی پخش کنید تا یک انیمیشن کوچک و جالب از امواج صدا را مشاهده کنید.

اگر هم‌زمان بیش از یک فعالیت پس‌زمینه داشته باشید، ناحیه پویا تقسیم می‌شود. هنگام مرور توییتر یا چت در Messages، می‌توانید کاور آلبوم موسیقی که در حال پخش است را هم‌زمان همراه با آیکون تایمر مشاهده کنید.

بررسی کامل آیفون 14 پرو

ناحیه پویا به شما کمک می‌کند تا چندین فعالیت پس‌زمینه را بدون تعویض برنامه مدیریت کنید

اگر چه ناحیه پویا چیزی بیش از نمایش اطلاعات زنده در مورد فعالیت‌های پس‌زمینه انجام می‌دهد. این ویژگی به روش‌های ساده و شهودی نیز تعاملی است. اگر بر روی هر فعالیتی که در ناحیه پویا وجود دارد ضربه بزنید، مستقیماً به برنامه مرتبط می‌روید. اگر ضربه بزنید و نگه دارید، اندازه‌ی ناحیه پویا برای نمایش اطلاعات بیشتر و کنترل‌های کوچک، بزرگ می‌شود. انیمیشن‌های مربوط به روش گسترش و کوچک شدن ناحیه پویا، تغییر شکل دادن، و جمع شدن یا باز شدن برنامه بسیار روان و جالب است.

ناحیه پویا، واقعیت تلخ در طراحی مدرن گوشی‌های هوشمند جدید - کمبود فضای صفحه نمایش برای دوربین جلو و سنسورها - را به کار می‌گیرد و آن را به یک عنصر رابط کاربری بسیار مطلوب تبدیل می‌کند. ناحیه پویا جایی برای هر چیزی است که در آیفون شما اتفاق می‌افتد، به غیر از برنامه فعلی که در حالت تمام صفحه است. این یکی از آن ابتکارهای نادر در طراحی است که در عین کاهش پیچیدگی، قابلیت را اضافه می‌کند. روش کار کردن آن ساده، شهودی و به راحتی قابل درک است. این ویژگی در عین حالی که اطلاعات سودمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد، همچنین راهی برای انجام چند وظیفه‌ای سبک بدون جابجایی بین برنامه‌ها را امکانپذیر می‌کند.

این صرفاً مکانی برای نمایش اعلان‌ها به شیوه‌ای جدید نیست - که با اینکه آن را جذاب می‌کند، اما سودمندتر نمی‌کند. اعلان‌ها، به دلیل فقدان یک توصیف‌گر بهتر، یک گزارش ثبت وقایع از اتفاقات رخ داده در برنامه است - یک پیامک دریافت کرده‌اید، کسی زنگ خانه شما را زده است، توییت شما 100 لایک گرفته است. می‌توانید آنها را بلافاصله مشاهده کنید، یا می‌توانید در وقت دیگری به آنها بپردازید. ناحیه پویا روشی برای دیدن چیزهایی است که «گزارش رویداد برنامه» در مورد آنها معنی ندارد، چه به این دلیل که در حال حاضر در حال انجام هستند یا به این دلیل که هشدارهای سیستمی مختصری هستند که بعداً نیازی به مشاهده ندارند (مانند تأیید هویت فیس آیدی یا اتصال ایرپاد).

ناحیه پویا در حال حاضر با بسیاری از برنامه‌ها کار می‌کند، فقط به این دلیل که به فریمورک‌هایی مانند CallKit و NowPlaying متصل است. برنامه‌هایی مانند اورکست، اسکایپ، واتساپ و اسپاتیفای بدون نیاز به هیچ تغییری با ناحیه پویا کار می‌کنند. در پاییز امسال، هنگامی که بروزرسانی آی او اس 16 ویژگی Live Activities (بروزرسانی زنده، اعلان‌های محدود به زمان برای ردیابی فعالیت‌های فعلی) را اضافه می‌کند، این موارد با ناحیه پویا نیز کار خواهند کرد.

ناحیه پویا به قدری ویژگی لذتبخشی است و آن قدر به آیفون کمک می‌کند و در عین حال استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند، که باید آن را مشخصه‌ای از معنای «آیفون بودن» دانست. این ویژگی در نسخه‌های بعدی آی او اس گسترش خواهد یافت و توسط رقبای اپل نیز کپی خواهد شد. این یک حرکت ارزشمند است و سزاوار تمام توجهی است که به آن می‌شود.

پنج سال پیش، زمانی که تیم کوک (Tim Cook) آیفون X را معرفی کرد، اظهار داشت: «مسیری را برای فناوری در دهه آینده تعیین می‌کند». این آیفون با قیمت 999 دلار گران‌تر از هر آیفون قبل از خود بود، اما با صفحه نمایش لب‌به‌لب و فیس آیدی، آیفون را دوباره تعریف کرد. سال بعد، زمانی که اپل آیفون XS (999 دلار) را معرفی کرد، آیفون XR (749 دلار) را نیز در اختیار ما قرار داد که فیس آیدی و صفحه نمایش لب‌به‌لب را به قیمت مقرون به صرفه‌تری به ارمغان آورد. من امیدوارم که همین قضیه دوباره تکرار شود و ناحیه پویا را در تمام آیفون‌های 2023 داشته باشیم. همانند نوآوری‌های اصلی آیفون X، این نیز باید مسیر فناوری را برای سال‌های آینده تعیین کند.

 

بررسی آیفون 14 پرو: صفحه نمایش همیشه روشن و بهبود یافته

صفحه نمایش‌های همیشه روشن سال‌هاست که جزء اصلی گوشی‌های اندرویدی بوده‌اند. بنابراین اپل در ساخت یک آیفون با صفحه نمایش همیشه روشن دیر به این جشن رسیده است و طبق روش معمول اپل، چیزی که ارائه می‌کند کمی بهتر از استانداردهای صنعتی است.

برای شروع، هنگامی که صفحه قفل شما به حالت همیشه روشن می‌رود، تصویر زمینه شما را قابل مشاهده نگه می‌دارد. تصویر زمینه بسیار تاریک است، اما مشخصاً وجود دارد، و اپل حتی رنگ‌ها را دستکاری می‌کند تا همچنان مناسب به نظر برسند. و البته که ساعت و تاریخ و ویجت‌های صفحه قفل و همچنین اعلان‌های شما نیز قابل مشاهده هستند. گوشی به خوبی روشنایی این حالت را مطابق با نور محیط تنظیم می‌کند، از جمله زمانی که در یک اتاق تاریک هستید بسیار تاریک می‌شود، به طوری که روی میز کنار تخت شما دیده نشود.

بررسی کامل آیفون 14 پرو

صفحه نمایش همیشه روشن اپل تصاویر پس‌زمینه، کاور آلبوم موسیقی، اعلان‌ها و کارهای شما را نشان می‌دهد

نمایش کاور آلبوم موسیقی روی صفحه قفل گوشی تنها اصلاحی نیست که اپل انجام داده است. مانند بسیاری از تلفن‌های اندرویدی، صفحه نمایش هنگام قرار گرفتن در حالت رو به پایین بر روی میز یا زمانی که در جیب یا کیف قرار دارد به طور کامل خاموش می‌شود. همچنین اگر یک اپل واچ متصل به گوشی داشته باشید و به اندازه کافی از گوشی دور شوید خاموش می‌شود، و با نزدیک‌تر شدن دوباره روشن می‌شود و با وارد شدن به حالت Sleep focus به طور کامل خاموش می‌شود. علاوه بر این، این حالت فقط برای صفحه قفل نیست، زیرا اپل حالت‌های نمایش «همیشه روشن» ویژه‌ای را برای چهار برنامه ایجاد کرده است: Maps، Phone، Voice Memos، و Apple TV Remote. هنگام استفاده از این برنامه‌ها، گوشی نه تنها صفحه نمایش را کم‌نور می‌کند و در عین حال برنامه را فعال نگه می‌دارد، بلکه یک رابط کاربری که به راحتی خوانده می‌شود را نشان می‌دهد. این یک اشانتیون محسوب می‌شود و امیدوارم که اپل لیست برنامه‌ها را گسترش دهد و در نهایت یک فریمورک برای توسعه دهندگان شخص ثالث نیز ارائه دهد.

به نظر می‌رسد که ویژگی همیشه روشن تأثیر جزئی بر دوام شارژ باتری داشته باشد، هر چند تعیین کمیت آن بسیار دشوار است. به نظر می‌رسد که تأثیر آن به میزان روشنایی نور معمول محیط شما بستگی دارد. در خانه من، متوجه شدم که مدت زمان روشن یا خاموش بودن تقریباً هیچ تأثیری بر باتری من ندارد، اما اگر زمان زیادی را در یک دفتر کار روشن یا در فضای باز می‌گذرانید، ممکن است تجربه شما متفاوت باشد. در صورت لزوم، همیشه می‌توانید آن را خاموش کنید، اما من فکر می‌کنم که اکثر کاربران متوجه می‌شوند که باتری آنها حتی با فعال بودن آن همچنان به راحتی تمام طول روز را دوام می‌آورد.

هنوز که دارم در مورد صفحه نمایش صحبت می‌کنم، باید به جنبه‌های دیگر آن نیز بپردازم. برای صرفه‌جویی در مصرف باتری، می‌تواند تا 1 هرتز (که فقط در حالت صفحه نمایش همیشه روشن انجام می‌شود) کاهش یابد، و همچنین می‌تواند بسیار روشن شود. هنگام تماشای ویدیوی HDR متوجه تفاوت بسیار زیاد حداکثر روشنایی 1600 نیت HDR با 1200 نیت آیفون 13 نشدم، اما این صفحه نمایش جدید می‌تواند تا 2000 نیت در نور شدید خورشید افزایش یابد، که بسیار روشن‌تر از قبل است و خواندن صفحه نمایش را در زیر نور مستقیم خورشید بسیار آسان‌تر می‌کند.

 

بررسی آیفون 14 پرو: دوربین (48 میلیون پیکسل کوچک)

مطمئناً جدیدترین آیفون دارای یک دوربین ارتقاء یافته است. ستاره اصلی نمایش امسال یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با زاویه دید باز است. این دوربین یک سنسور بسیار بزرگ‌تر با آرایش متفاوت زیرپیکسل‌ها و دیافراگم f/1.78 دارد. گستردگی زاویه دید به اندازه f/1.5 آیفون 13 پرو نیست، اما اندازه‌ی بسیار بزرگ‌تر آن به این معنی است که می‌تواند نور بیشتری را جذب کرده و جلوه عمق میدان طبیعی بارزتری ایجاد کند.

بررسی کامل آیفون 14 پرو

دوربین‌های آیفون 14 پرو (عقب) کمی بزرگ‌تر از دوربین‌های آیفون 13 پرو (جلو) هستند

به صورت پیش‌فرض، این دوربین پیکسل‌ها را در گروه‌های 2 × 2 به هم اضافه می‌کند و عکسی 12 مگاپیکسلی شبیه آیفون‌های قبلی ایجاد می‌کند که عملکرد آن در نور کم بهبود یافته است. دارای تثبیت کننده تصویر اپتیکال نسل دوم است و 100 درصد پیکسل‌ها پیکسل‌های فوکوس هستند. در تجربه من، به سرعت و با دقت بر روی سوژه‌ها قفل می‌شود. متأسفانه، حداقل فاصله فوکوس کمی بیشتر است و از 150 میلیمتر به 200 میلیمتر می‌رسد، بنابراین با نزدیک شدن همه چیز به لنز و تغییر به دوربین با زاویه دید فوق عریض، فوکوس را از دست می‌دهد.

دوربین با زاویه دید عریض، همراه با الگوریتم‌های جدید عکاسی محاسباتی اپل (که آن را موتور فوتونیک می‌نامد، زیرا اپل باید بر روی همه چیز یک نام تجاری بگذارد)، در واقع پیشرفتی نسبت به آیفون 13 پرو به خصوص در نور کم است. اما این تفاوت در اکثر شرایط آن قدر ظریف است که فرد معمولی متوجه تفاوت زیادی نخواهد شد. جایی که دوربین واقعاً سنگ تمام می‌گذارد زمانی است که عکس‌های کامل 48 مگاپیکسلی می‌گیرید.

شما این کار را فقط می‌توانید در فرمت ProRAW انجام دهید، که حجم هر عکس را حدود 50-80 مگابایت می‌کند. با این روش می‌توانید جزئیات و محدوده دینامیکی قابل توجهی را ثبت کنید، اما در حقیقت توسط حرفه‌ای‌ها و علاقه‌مندانی که به پردازش تصاویر RAW برای گرفتن بهترین عکس نهایی عادت دارند، مورد استقبال قرار می‌گیرد. اما اگر جزو عکاسان معمولی هستید، استفاده از فرمت ProRAW برای شما زیاده‌روی است و لزومی به این کار نیست.

بررسی کامل آیفون 14 پرو

در نمای باز، دیدن مزایای دوربین جدید 48 مگاپیکسلی آیفون 14 پرو دشوار است

بررسی کامل آیفون 14 پرو

اما وقتی بر روی یک قسمت زوم می‌کنید می‌توانید جزئیات قابل توجهی را مشاهده کنید

با این حال، این سنسور بزرگ ترفند جالب دیگری را امکانپذیر می‌کند که به کار همه می‌آید. با برش دادن 12 مگاپیکسل مرکزی سنسور، به طور مؤثر حالت تله فوتو اپتیکال 2 برابری با فاصله کانونی 48 میلیمتری را دریافت می‌کنید. داشتن چنین قابلیتی بسیار عالی است - زمانی که اپل در آیفون 13 پرو سال گذشته از تله فوتوی 2 برابری به تله فوتوی 3 برابری تغییر داد، ابزار بسیار بهتری برای گرفتن عکس‌های تله فوتوی واقعی برای عکس گرفتن از اشیاء دور در اختیار ما قرار داد. اما دلیلی وجود دارد که عکاسان لنزهایی با فاصله کانونی 50 میلیمتری را «لنز نرمال» می‌نامند - این لنزها تصویری را می‌گیرند که تقریباً به بخشی از میدان دید یک فرد که می‌تواند بر روی آن فوکوس کند نزدیک است. در نتیجه، تصاویر تولید شده طبیعی و معمولی به نظر می‌رسند. سوئیچ به تله فوتوی 3 برابری برای اجسام دور عالی بود، اما از دست دادن زوم «نرمال» (بدون استفاده از زوم دیجیتال و از دست دادن جزئیات) مشکل بود. با آیفون 14 پرو، شما هر دو را در اختیار دارید.

در مورد تله فوتو، به نظر می‌رسد که دوربین تله فوتوی 3 برابری از همان سخت‌افزار قبلی استفاده می‌کند. اما به لطف پردازش تصویر بهتر، شما می‌توانید تقریباً همان عملکرد را ولی با جزئیات شاید کمی بهتر در نور کم انتظار داشته باشید.

دوربین Ultra-Wide (زاویه دید فوق عریض) یک سخت‌افزار جدید است. اما فقط کمی کمتر از زاویه دید در آیفون 13 پرو (14 میلیمتر به جای 13 میلیمتر) و دارای دیافراگم کوچک‌تر (f/2.2 به جای f/1.8) است. اما خود سنسور بسیار بزرگ‌تر است، بنابراین عملکرد در نور کم بهبود یافته و عمق میدان در عکس‌های ماکرو چشمگیرتر است. من متوجه شدم که جزئیات و رنگ بسیار بهتری را در نورهای چالش‌برانگیز تولید می‌کند، که احتمالاً به لطف افزایش حساسیت سنسور جدید است.

دوربین جلو نیز با دیافراگم f/1.9 با زاویه دید بازتر (از f/2.2) همراه با فوکوس خودکار برای اولین بار ارتقاء یافته است. در حالی که من مطمئن هستم که فوکوس خودکار کاربردهای خود را دارد، اما برای من چندان ملموس نیست. شاید برای کسانی که از دوربین جلویی برای فیلمبرداری ویدیوهای زیادی برای تیک تاک یا اینستاگرام استفاده می‌کنند، ملموس‌تر باشد. همچنین من متوجه پردازش رنگ بهتر با دوربین جلو، با رنگ پوست واقعی‌تر و سایه‌هایی با جزئیات بیشتر شدم.

بررسی کامل آیفون 14 پرو

تفاوت زیادی بین دوربین جلوی آیفون 13 پرو (سمت چپ) و آیفون 14 پرو (سمت راست) وجود ندارد، اما رنگ و جزئیات در سایه‌ها کمی بهبود یافته است

الگوریتم‌های جدید عکاسی محاسباتی Photonic Engine (موتور فوتونیک) اپل قرار است به معنای واقعی کلمه تمام دوربین‌های دستگاه را بهبود بخشد، به ویژه زمانی که صحبت از کاهش نویز و حفظ جزئیات در نور کم می‌شود. در عین حالی که متوجه پیشرفت‌هایی شده‌ام، اما چیزی ندیده‌ام که توجه مرا جلب کند، و به سختی می‌توان گفت که نتیجه سخت‌افزار بهتر و پردازش نرم‌افزاری بهبود یافته چیست. کسانی که می‌دانند پردازش تصویر اپل کمی بیش از حد رنگ‌ها را افزایش می‌دهد، و در کاهش نویز و وضوح تصویر زیاده‌روی می‌کند (که باعث می‌شود برخی از اشیاء ظاهری پلاستیکی پیدا کنند) در این مورد تسکین نخواهند یافت. استفاده از Photographic Styles (سبک‌های عکاسی) ممکن است کمی کمک کند، اما من تنها نیستم که فکر می‌کنم اپل باید از زیاده‌روی پرهیز کند و به دنبال ظاهری طبیعی‌تر و کمتر پردازش شده باشد.

یکی از حوزه‌هایی که آیفون بر اکثر گوشی‌های دیگر برتری دارد کیفیت ویدیو است و آیفون 14 پرو نیز احتمالاً این برتری را همچنان حفظ خواهد کرد. در حالی اصلاً ضبط ویدیوی 8K وجود ندارد (به آن نیازی ندارید، مطمئن باشید)، اما چند پیشرفت دیگر وجود دارد که شایان ذکر است. ویژگی Cinematic Mode (حالت سینمایی) اکنون از 4K با حداکثر سرعت 30 فریم در ثانیه پشتیبانی کرده و آن را کاربردی‌تر می‌کند. ویژگی جدید Action Mode (در حالت حرکت) رزولوشن را به 2.8K کاهش می‌دهد و از یک ثبیت کننده‌ای استفاده می‌کند که می‌تواند حتی عکس‌هایی که در حال دویدن یا از پنجره‌ی ماشین در حال حرکت می‌گیرید را ثابت کند. این ویژگی عالی عمل می‌کند و تقریباً هر کسی ممکن است هر از گاهی به آن نیاز داشته باشد. در اینجا ذکر یک نکته ضروری است: هنگامی که برای اولین بار در حالت Action Mode قرار می‌گیرید، متوجه خواهید شد که برنامه دوربین به طور خودکار دوربین Ultra-Wide (0.5x) را درگیر می‌کند، اما اگر به دوربین Wide (1x) بروید، اغلب می‌توانید نتایج بهتری بگیرید.

 

بررسی آیفون 14 پرو: عملکرد و دوام باتری مناسب

ای کاش می‌توانستم در مورد تراشه A16 Bionic یا عملکردی که ارائه می‌کند، یا در مورد دوام باتری آیفون 14 پرو چیز بسیار جالبی بگویم، اما نمی‌توانم. آنچه که می‌توانم بگویم این است که، اساساً A16 را می‌توان همان A15 در نظر گرفت که با استفاده از فرآیند جدید تولید 4 نانومتری TSMC ساخته شده است (یک پیشرفت جزئی در مشکل فرآیند 5 نانومتری که اپل چند سالی است از آن استفاده می‌کند، که چندان هم به اندازه فرآیند 3 نانومتری که در یک سال آینده عرضه می‌شود، چشمگیر نیست). این کار مصرف برق را بهبود می‌بخشد و سرعت کلاک بالاتری را امکانپذیر می‌کند. اپل آن را با حافظه LPDDR5 جفت کرده است، جهشی که پیش از این در سری پردازنده‌های مک M1 و M2 انجام داده بود تا 50 درصد پهنای باند حافظه را افزایش دهد.

بنچمارک‌های 3DMark Wild Life

بررسی کامل آیفون 14 پرو

بررسی کامل آیفون 14 پرو

بررسی کامل آیفون 14 پرو

نتیجه‌ی آن به بیان ساده، یک A15 اورکلاک شده است. عملکرد بالای پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی تقریباً 8 درصد بهتر است، به جز در موارد بسیار نادری که A15 به شدت توسط پهنای باند حافظه محدود شده باشد. اندازه‌گیری عملکرد Neural Engine (موتور عصبی) سخت‌تر است، اما اپل می‌گوید که هنوز 16 هسته دارد و حدود 17 تریلیون عملیات در ثانیه را انجام می‌دهد که همان طور که می‌توان حدس زد، 8 درصد بهتر از 15.8 تریلیون مورد ادعای A15 است.

بنچمارک‌های Geekbench 5

بررسی کامل آیفون 14 پرو

بررسی کامل آیفون 14 پرو

بررسی کامل آیفون 14 پرو

ما دوام باتری را با تنظیم صفحه نمایش بر روی 200 نیت ثابت و اجرای تست باتری Geekbench 4 آزمایش کردیم که تا زمانی که باتری تخلیه شود، بنچمارک را به طور مداوم تکرار می‌کرد. در این تست، دوام باتری 9 ساعت و 44 دقیقه طول کشید، یعنی حدود نیم ساعت بیشتر از آیفون 13 پرو. این زمان اضافی توسط صفحه نمایش همیشه روشن مصرف می‌شود و در عمل، شما یک باتری که تقریباً به اندازه باتری آیفون 13 پرو دوام می‌آورد خواهید داشت. این خبر خوبی است، زیرا آیفون پرو سال گذشته دارای دوام باتری بسیار طولانی است و تقریباً هرگز وسط روز نیازی به شارژ کردن ندارد.

تست باتری Geekbench 4

بررسی کامل آیفون 14 پرو

ممکن است در پردازش سیگنال تصویر A16 پیشرفت‌هایی وجود داشته باشد که تبلیغ نشده است یا ترفندهای دیگری در آستین داشته باشد. ای کاش یک داستان جالب‌تر از «این A15 است که 8 درصد سریع‌تر عمل می‌کند» برای گفتن داشتم، اما چنین نیست. ظاهراً این طور به نظر می‌رسد که اپل خود را ملزم می‌داند که یک تراشه جدید با یک نام جدید بسازد تا «پرو» بودن گوشی را توجیه کند. تراشه A15 کمی تقویت شده واقعاً یک مشکل نیست، زیرا اپل در سایر تراشه‌های گوشی‌های هوشمند نیز برتری دارد، اما زمانی که فقط کمی تغییر کرده است، گذاشتن نام جدیدی بر روی آن احساس بدی را منتقل می‌کند. اگر آن را + A15 می‌نامیدند، احساس واقعی‌تری می‌داشت.

 

بررسی آیفون 14 پرو: سنسورها و ویژگی‌های ارتباطی جدید

چند تغییر دیگر در تولید آیفون وجود دارد که باید به آنها نیز اشاره کرد، هر چند آنها هنوز هم بر برداشت کلی من از آیفون 14 پرو تأثیری ندارند.

اولین مورد، یک ویژگی فوق‌العاده‌ی تماس اضطراری (SOS) ماهواره‌ای است که به موجب آن می‌توانید در مواقع اضطراری به یک ماهواره Globalstar متصل شوید تا زمانی که خارج از محدوده تلفن همراه یا وایفای هستید، بتوانید پیامی را برای خدمات اورژانسی ارسال کنید. اگر خدمات اورژانس محلی نتواند پیامک را دریافت کند، یک واسطه از طرف شما با آنها تماس می‌گیرد. احتمالاً این ویژگی قرار است جان یک نفر یا حداقل چند راننده سرگردان را نجات دهد، اما تا زمانی که بروزرسانی آی او اس 16 در پاییز امسال منتشر نشود، در دسترس نخواهد بود. این ویژگی در هر دو آیفون 14 معمولی و آیفون 14 پرو در دسترس بوده و به مدت دو سال نیز رایگان است. پس از آن، اپل نگفته است که هزینه‌ی آن چقدر خواهد بود یا این که آیا بخشی از خدمات دیگر اپل خواهد بود یا خیر.

تغییر دیگر eSIM (یک سیم کارت نرم‌افزاری داخلی و قابل تغییر) است. آیفون‌های قبلی از eSIM پشتیبانی می‌کردند، اما همچنان یک سینی سیم کارت سنتی برای سیم کارت‌های نانو داشتند. این امر هنوز در بیشتر نقاط جهان معمول است، اما در ایالات متحده، آیفون 14 و آیفون 14 پرو فقط از eSIM پشتیبانی می‌کنند - سینی سیم کارت فیزیکی حذف شده است. اگر گوشی جدیدی را از یک اپراتور خریداری کنید، این کار بدون مشکل خواهد بود. در غیر این صورت، ممکن است لازم باشد یک مرحله اضافی برای پورت کردن شماره خود در طی فرآیند راه‌اندازی انجام دهید. بحث‌هایی در مورد خوب یا بد بودن سیم کارت‌های eSIM برای کسانی که مرتباً در حال سفر هستند وجود دارد، زیرا ممکن است دریافت سیم کارت جدید در برخی کشورها دشوار باشد. چنین حرکتی احتمالاً سریعاً مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و در دراز مدت نتیجه خوبی خواهد داشت، چرا که eSIMها امن‌تر هستند (هیچکس نمی‌تواند سیم کارت شما را بدزدد) و ثبت نام سریع و فعال کردن شرکت‌های مخابراتی جدید با سرویس موقت پیش‌پرداخت با eSIM بسیار آسان‌تر است.

بررسی کامل آیفون 14 پرو

متوجه خواهید شد که آیفون 14 پرو (پایین) فاقد سینی سیم کارت موجود در آیفون 13 پرو (بالا) است، حداقل در ایالات متحده چنین است

آیفون 14 (استاندارد و پرو) هر دو از مودم Snapdragon X65 شرکت Qualcomm استفاده می‌کنند که عملکرد 5G کمی بهتری دارند و برق کمتری مصرف می‌کنند. آنها همچنین اولین آیفون‌هایی هستند که از بلوتوث 5.3 پشتیبانی می‌کنند (مدل‌های قبلی از بلوتوث 5.0 پشتیبانی می‌کنند)، اگر چه به نظر می‌رسد که اپل هنوز کاری برای استفاده از استاندارد جدید انجام نداده است.

شتاب‌سنج‌های جدید و حساس‌تری وجود دارند که در حال حاضر کاربرد خاصی ندارند جز این که برای تشخیص خودکار تصادف خودرو استفاده می‌شوند. اگر دچار تصادف شوید، آن را تشخیص داده و از شما سؤال می‌شود که آیا حالتان خوب است یا خیر، و در صورتی که پاسخی ندهید به صورت خودکار به خدمات اورژانسی (و مخاطب اضطراری شما) اطلاع داده می‌شود. این یک ویژگی ایمنی عالی است، اما قطعاً نمی‌خواهم که عمداً آن را آزمایش کنم!

آیفون 14 پرو اولین آیفونی است که دارای جی پی اس دقیق دو بانده است. این ویژگی در اپل واچ اولترا نیز یافت می‌شود، ولی در آیفون 14 استاندارد وجود ندارد. این قابلیت باید عملکرد جی پی اس را در مناطق شهری با ساختمان‌های بلند بسیار دقیق‌تر کند.

 

آینده آیفون از اینجا شروع می‌شود

اکثر آیفون‌ها نسبت به سال قبل بهتر هستند، زیرا پردازنده‌های سریع‌تر و دوربین‌های بهتری دارند و معمولاً پیشرفت‌های کوچک دیگری مانند صفحه نمایش بهتر را به همراه دارند. معمولاً نسبت به مدل سال گذشته ارزش ارتقاء دادن را ندارند، اما خوب هستند - مسئله این است که هر سال باید یک آیفون بهتر برای افرادی که می‌خواهند از مدل‌های قدیمی خود ارتقاء دهند، ساخته شود.

امسال، هنگام استفاده از آیفون 14 پرو، به نوعی احساس می‌کنم که این شروع یک اتفاق است، چیزی که من استفاده می‌کنم فقط یک ارتقاء کیفیت یا عملکرد بعدی نیست، بلکه یک تغییر بزرگ‌تر در پارادایم روش استفاده‌ی ما از آیفون است.

بررسی کامل آیفون 14 پرو

ناحیه پویا مانند شروع یک چیز جدید است، فصل جدیدی برای آیفون

صفحه نمایش همیشه روشن تا زمانی که در اواخر امسال ویژگی Live Activities را در بروزرسانی آی او اس 16 دریافت نکنیم و سپس بسیاری از برنامه‌ها برای استفاده از آنها بروزرسانی نشوند، مسمر ثمر نخواهد بود. نفس عمل مشکلی ندارد، اما در حال حاضر پتانسیل نمایش اطلاعات همیشه به روز شده بدون باز کردن قفل آیفون تنها در حد نمایش ساعت، تاریخ و ویجت‌ها است.

از سوی دیگر، ناحیه پویا در حال حاضر یک موفقیت محسوب می‌شود و پس از عرضه‌ی Live Activities بهتر هم خواهد شد. این یکی از آن تغییرات نادر رابط کاربری است که در عین کاهش پیچیدگی، قابلیتی نیز اضافه می‌کند. وضعیت کارهایی را که آیفون شما در پس‌زمینه انجام می‌دهد، مانند تماس تلفنی، پخش پادکست یا اجرای تایمر را به شما نمایش می‌دهد. همچنین امکان دسترسی سریع و شهودی به کنترل‌های اصلی این موارد و دسترسی به برنامه مورد نظر با یک ضربه را نیز به شما می‌دهد.

عاقلانه این است که اپل آن را در اسرع وقت به تعداد بیشتری از آیفون‌ها وارد کند. بدون شک در نسخه‌های آی او اس بعدی گسترش یافته و توسط رقبای اپل نیز کپی خواهد شد. این ویژگی این پتانسیل را دارد که یکی از مواردی باشد که تجربه کاربری آیفون را بازتعریف می‌کند و حتی می‌تواند در آیپد و مک نیز سودمند باشد. فکر نمی‌کنم که صرفاً برای تجربه کردن ناحیه پویا 1000 دلار یا بیشتر را برای ارتقاء آیفون خود هزینه کنید، اما این یک مزیت شگفت‌انگیز است که امسال، پرو را حتی بیشتر از پردازنده A16، صفحه نمایش همیشه روشن یا دوربین 48 مگاپیکسلی متمایز می‌کند.

همچنین بخوانید: راهنمای خرید آیفون 2022

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
من همانند خیلی از کارهای موثری که انجام داده ایم به موارد بسیاری که انجام نداده ایم افتخار می کنم. ابداع کردن شامل گفتن نه به هزاران مسئله ی گوناگون است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘