بررسی کامل آیفون 14

9
مهر 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 11 دقیقه
0 نظر 385 بازدید

بررسی کامل آیفون 14

آیفون 14 دارای ویژگی ناحیه پویا یا صفحه نمایش همیشه روشن نیست، اما به اندازه کافی ارزشمند هست که به آن ارتقاء داد. برای بررسی کامل آیفون 14 با سافت مک همراه باشید.

-----

 

نقاط مثبت:

  • Action Mode (در حال حرکت) فوق‌العاده است
  • عکس‌های سریع‌تر در نور کم، بنابراین نیازی نیست که آیفون را برای مدت طولانی ثابت نگه دارید

نقاط منفی:

  • افزایش قیمت در بسیاری از نقاط جهان
  • بدون Dynamic Island (ناحیه پویا) یا صفحه نمایش همیشه روشن
  • تغییرات کمی در مقایسه با آیفون 13 که اکنون ارزان‌تر است دارد

نظر ما: آیفون 14 به اندازه کافی ویژگی‌های جدید دارد که اگر به دنبال ارتقاء از یک آیفون قدیمی باشید، آن را به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کند. اگر چه جهش بزرگی نسبت به مدل قبلی محسوب نمی‌شود، اما ویژگی‌های دوربین جدید برای برانگیختن حسادت کاربران آیفون 13 کافی است.

 

بررسی کامل آیفون 14

آیفون 14 در حقیقت یک آیفون 13s است. پردازنده بسیار مشابهی دارد و ظاهر آن نیز بسیار شبیه به نسل قبلی است، اما مانند آیفون S قدیمی مجموعه‌ای از ویژگی‌های دوربین جدید را ارائه می‌دهد که عکاسی را به روش‌های چشمگیری بهبود می‌بخشد.

همچنین بخوانید:

بررسی کامل آیفون 13

بررسی کامل آیفون 13 مینی

بررسی کامل آیفون 13 پرو

بررسی کامل آیفون 13 پرو مکس

 

قیمت آیفون 14

قیمت آیفون 14 در آمریکا 799 دلار و با آیفون 13 یکسان است - هر چند اگر در جای دیگری به غیر از آمریکا زندگی می‌کنید، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. به عنوان مثال در انگلستان، آیفون 14 به قیمت 849 پوند به فروش می‌رسد در حالی که آیفون 13 به قیمت 779 پوند فروخته می‌شود. این افزایش قیمت به این معنی است که آیفون استاندارد نسبت به بسیاری دیگر مقرون به صرفه‌تر است، و وقتی فکر می‌کنید که می‌توانید با خرید یک آیفون 13 جدید 100 دلار صرفه‌جویی کنید، این سؤال مطرح می‌شود که آیا ویژگی‌های جدید می‌تواند این اختلاف قیمت را توجیه کند یا خیر؟

 

بررسی آیفون 14: چه چیزی جدید است (و چه چیزی مانند قبل است)

با ورود آیفون 14، اپل فاصله بین آیفون‌های استاندارد و پرو را افزایش داده است. امسال تقریباً تمام ویژگی‌های اصلی در آیفون 14 وجود ندارد. این بدان معنا نیست که آیفون 14 انتخاب خوبی نیست، بلکه به این معنی است که شما با استفاده کردن از مدل پایین‌تر باید از خیر برخی از ویژگی‌ها بگذرید.

یکی از چیزهایی که لازم نیست از خیر آن بگذرید، ناچ است. ناچ متعارف هنوز هم در آیفون 14 وجود دارد، بنابراین اگر به دنبال Dynamic Island (ناحیه پویا) جدید هستید، دو گزینه دارید: آیفون 14 پرو را خریداری کنید یا تا سال آینده صبر کنید، زمانی که شایعه‌ها می‌گوید آیفون 15 این فناوری جدید را خواهد داشت. در غیر این صورت، ناچ آیفون 14 همان اندازه‌ای را دارد که در آیفون 13 دارد (که کوچک‌تر از آیفون 12 و گوشی‌های قبلی است).

بررسی کامل آیفون 14

تفاوت بسیار کمی بین آیفون 14 (سمت چپ) و آیفون 13 (سمت راست) وجود دارد

اگر به این امیدوار بودید که آیفون 14 همان پیشرفت‌هایی که صفحه نمایش آیفون 13 داشت را خواهد داشت، ناامید خواهید شد. پروموشن با آیفون 13 وارد شد، اما هنوز یکی از ویژگی‌های آیفون 14 نشده است. همچنین صفحه نمایش همیشه روشن یا روشنایی زیاد مدل‌های رده بالاتر هم ویژگی شاخص آیفون 14 پرو نیست. در عوض، آیفون 14 تجربه‌ای بسیار مشابه آیفون 13 را به شما می‌دهد: حداکثر روشنایی 800 نیت و نهایتاً 1200 نیت (HDR)، هر چند باز هم نسبت به حداکثر 625 نیت آیفون 12 و آیفون SE 3 بهبود یافته محسوب می‌شود.

با این حال آیفون 14 چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟ مهم‌تر از همه، دارای ویژگی‌های Crash Detection (تشخیص تصادف) و Satellite Connectivity (ارتباط ماهواره‌ای) برای تماس‌های تلفنی اضطراری در ایالات متحده و کانادا است. داشتن هر دوی این ویژگی‌ها خوب هستند، اما تعداد کمی از مردم به این دلیل که فکر می‌کنند تلفن جدیدشان ممکن است زندگی آنها را نجات دهد به گوشی جدید ارتقاء خواهند داد. با این حال، بدون شک ما این ویژگی‌ها را در سخنرانی اصلی آیفون در سپتامبر 2023 در بخش «به این زندگی‌هایی که نجات دادیم بنگرید» اپل شاهد خواهیم بود.

چند گزینه رنگ جدید برای متمایز کردن آیفون 14 از آیفون 13 وجود دارد. آیفون 14 رنگ‌های آبی کم‌رنگ، بنفش روشن، Midnight (نیمه شب / مشکی مایل به آبی)، Starlight (نور ستاره‌ای / طلایی کم‌رنگ)، و Product Red را دارد، در حالی که آیفون 13 در رنگ‌های سبز، صورتی و آبی تیره و همچنین Midnight و Starlight و Product Red عرضه می‌شود. در هر حال به احتمال زیاد یک کاور بر روی آن قرار خواهید داد، اما دقت کنید که کدام رنگ را می‌خرید - اپل اندازه و جای دکمه‌های پاور و صدا را کمی تغییر داده است، بنابراین کاورهای قدیمی احتمالاً برای آیفون 14 مناسب نخواهند بود.

بررسی کامل آیفون 14

اگر آیفون 14 را بر روی یک سطح صاف قرار دهید، متوجه خواهید شد که دوربین‌ها چقدر بیرون زده‌اند

 

بررسی آیفون 14: عملکرد دوربین

بهترین راه برای تشخیص آیفون 13 و آیفون 14 این است که آنها را به پشت بخوابانید. به وضوح خواهید دید که دوربین‌های پشت آیفون جدیدتر باعث می‌شوند که فاصله گوشی از سطح بیشتر باشد - و دلیل خوبی هم دارد. آیفون 14 همچنان دارای دو آرایه دوربین با لنزهای 12 مگاپیکسلی با زاویه دید عریض و فوق عریض است، اما اپل برای این نسل از دیافراگم سریع‌تر (ƒ/1.5 به جای ƒ/1.6) و سنسور بزرگ‌تر و پیکسل‌های بزرگ‌تر 1.9 میکرومتری در دوربین اصلی استفاده می‌کند. همچنین یک سیستم محاسباتی Photonic Engine (موتور فوتونیک) جدید وجود دارد که به پردازش تصویر Deep Fusion (امتزاج کامل) اپل (یک ویژگی در تمام آیفون‌ها از زمان آیفون 11) اجازه می‌دهد تا بر روی تصاویر فشرده نشده با داده‌های بیشتری انجام شود.

چنین تغییراتی عمدتاً باید منجر به بهبود بیشتر عکس‌ها در نور کم شود. در واقع، اپل ادعا می‌کند که در چنین شرایطی 49 درصد عملکرد بهتری دارد. ما این ادعا را مورد آزمایش قرار دادیم و از این که تفاوت بسیار زیادی در برخی عکس‌ها پیدا کردیم شگفت‌زده شدیم. به عنوان مثال، در این اتاق کم نور، جزئیات روی برگ‌های سبز در عکس گرفته شده با آیفون 14 بسیار واضح‌تر است.

بررسی کامل آیفون 14

آیفون 13 (چپ)، آیفون 14 (راست): جزئیات بیشتری بر روی برگ‌های سبز رنگ در تصویر آیفون 14 دیده می‌شود

موتور فوتونیک همچنین ویژگی جدید تاری پیش‌زمینه را در Portrait Mode (حالت پرتره) اجرا می‌کند. این بدان معناست که وقتی عکسی در حالت پرتره (چه از دوربین جلو یا عقب) بگیرید، فقط پس‌زمینه نیست که محو می‌شود. همچنین آنچه را که مستقیماً در مقابل شما قرار دارد محو می‌کند، که باعث تمرکز بیشتر بر روی صورت می‌شود. ما سعی کردیم این افکت را ایجاد کنیم، اما احساس این که تلاش‌هایمان به خوبی عکس‌هایی که توسط عکاسان حرفه‌ای اپل گرفته شده باشد را نداشتیم.

در مورد دوربین جلویی نیز باید بگوییم که در مقایسه با آیفون 13 پیشرفت‌هایی داشته است. دوربین TrueDepth اکنون به لطف دیافراگم بازتر (در حال حاضر دیافراگم ƒ/1.9 به جای ƒ/2.2) فوکوس خودکار و عملکرد در نور کم بهبود یافته است. در عین حالی که می‌توانید تفاوت‌های کوچکی را بین این دو سلفی که در زیر گرفته شده‌اند مشاهده کنید، مزیت بزرگ آن در واقع مدت زمانی است که برای گرفتن عکس‌ها طول کشیده است. سرعت شاتر تا حد زیادی بهبود یافته است: اطلاعات متا آیفون 13 را به عنوان عکسبرداری 43/1 ثانیه در مقایسه با سرعت بیشتر 60/1 ثانیه در آیفون 14 فهرست می‌کند. بنابراین تفاوت واقعی در اینجاست که چقدر باید بازوی خود را ثابت نگه دارید تا همچنان همان نتیجه را بگیرید.

بررسی کامل آیفون 14

تفاوت زیادی در کیفیت وجود ندارد، اما برای سلفی با آیفون 14 (سمت راست) زمان کمتری صرف شد

با این حال، بهترین دلیل برای ارتقاء به آیفون 14 عکس‌ها نیستند، بلکه ویدیو است. اگر دوربین را باز کرده و به ویدیو بروید، آیکون جدیدی برای Action Mode (در حال حرکت) در بالا سمت چپ مشاهده خواهید کرد که شبیه یک فرد در حال دویدن است. وقتی آن را روشن کنید، می‌توانید در حین راه رفتن یا حتی دویدن فیلم بگیرید و همچنان یک ویدیوی روان و بدون اشکال داشته باشید. این ویژگی به طرز چشمگیری خوب کار کرد، و حتی زمانی که هشدار داد که نور کافی وجود ندارد، باز هم توانست کار نسبتاً مناسبی را انجام دهد. دوربین آیفون 14 در مجموع یک ارتقاء جالب توجه محسوب می‌شود، اما Action Mode به تنهایی ارزش خریدن آیفون 14 را دارد.

از دیگر پیشرفت‌های دوربین می‌توان به فلاش True Tone روشن‌تر اشاره کرد و دوربین Ultra Wide (زاویه دید فوق عریض) می‌تواند تصاویری کمی عریض‌تر ثبت کند، بعلاوه زمان نوردهی برای عکاسی در حالت شب سریع‌تر است.

 

بررسی آیفون 14: عملکرد و دوام باتری بهتر

جدا از این واقعیت که آیفون 14 شبیه آیفون 13 است، دلیل دیگری که برخی می‌گویند تفاوت زیادی بین گوشی جدید و قدیمی وجود ندارد این است که هر دو گوشی دارای پردازنده A15 هستند. با این حال، A15 موجود در آیفون 14 دقیقاً مشابه A15 آیفون 13 نیست.

آیفون 14 از تراشه A15 Bionic استفاده می‌کند که اپل در آیفون 13 پرو استفاده کرده است. این تراشه یک هسته گرافیکی بیشتر از تراشه استاندارد A15 دارد. اپل ادعا می‌کند که کاربران می‌توانند انتظار 18 درصد عملکرد سریع‌تر پردازنده گرافیکی نسبت به آیفون 13 را داشته باشند. اگر بخواهید بازی کنید یا از سایر برنامه‌های گرافیکی سنگین استفاده کنید، این هسته اضافی پردازنده گرافیکی سودمند خواهد بود. در اینجا فقط بحث یک هسته گرافیکی اضافی نیست. برای این که آیفون بتواند حرارت را بهتر پراکنده کند، که باعث کمی بهتر شدن دوام باتری نیز می‌شود، طراحی داخلی آیفون مجدداً بازطراحی شده است.

بنچمارک‌های Geekbench 5

بررسی کامل آیفون 14

بررسی کامل آیفون 14

بررسی کامل آیفون 14

در این بنچمارک‌ها می‌توانید ببینید که آیفون 14 در مقایسه با آیفون 13 سرعت قابل قبولی دارد و آن را به قلمرو آیفون 13 پرو منتقل می‌کند و حتی در برخی از تست‌ها آن را شکست می‌دهد.

بنچمارک‌های Wild Life

بررسی کامل آیفون 14

بررسی کامل آیفون 14

بررسی کامل آیفون 14

یکی از تغییرات بزرگ برای بازار ایالات متحده، کنار گذاشتن سیم کارت توسط اپل به نفع eSIM است که برای اکثر کاربران اهمیتی ندارد. و به لطف مودم جدید Qualcomm X65 در آیفون 14، سرعت 5G بهبود یافته و برق کمتری مصرف می‌کند.

بررسی کامل آیفون 14

در جعبه آیفون 14 شما فقط یک کابل USB-C to Lightning پیدا خواهید کرد و چیز دیگری وجود ندارد

اپل می‌گوید که آیفون 14 با یک بار شارژ می‌تواند تا 20 ساعت پخش ویدیو داشته باشد که حدود یک ساعت بیشتر از آیفون 13 است. این مقدار به اندازه‌ی 23 ساعت ادعا شده برای آیفون 13 پرو خوب نیست و بسیار پایین‌تر از تخمین‌های آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 پلاس است.

در تست‌های ما، این امتیازها مطابقت داشتند. تست‌های باتری Geekbench 4 برای آیفون 14 کمتر از 9 ساعت، برای آیفون 14 پرو نه ساعت و 44 دقیقه، برای آیفون 13 هشت ساعت و 11 دقیقه و برای آیفون 13 پرو نه ساعت و 15 دقیقه را نشان دادند. در استفاده معمولی، باتری باید به راحتی بیش از یک روز دوام داشته باشد، در نتیجه احتمالاً عادت شارژ شبانه را ترک خواهید کرد. آیفون 14 شامل شارژ سریع نیز می‌شود: تمام آیفون‌های کوچک‌تر اپل «تا 50 درصد شارژ در 30 دقیقه با آداپتور 20 وات یا بالاتر» را دارند (برای مدل‌های بزرگ‌تر به پنج دقیقه بیشتر نیاز دارید).

همان طور که از زمان عرضه آیفون 12 در سال 2020 چنین بوده است، اپل دیگر آیفون‌ها را همراه با آداپتور برق عرضه نمی‌کند. یک کابل لایتنینگ در جعبه پیدا خواهید کرد، اما اگر از قبل یک دوشاخه نداشته باشید، باید آن را خریداری کنید. برای بهره بردن از شارژ سریع، توصیه می‌کنیم که یک آداپتور 20 واتی خریداری کنید.

 

آیا باید یک آیفون 14 بخرید؟

بسیاری از افرادی که در مورد خرید آیفون 14 شک دارند، معمولاً از آیفونی قدیمی‌تر از آیفون 13 می‌خواهند ارتقاء یابند، اما برای این افراد عاقلانه این است که آیفون 13 را به عنوان یک جایگزین در نظر بگیرند زیرا آیفون 13 هنوز فروخته می‌شود. به غیر از Action Mode و سایر پیشرفت‌های دوربین، تفاوت زیادی بین آیفون 13 و آیفون 14 وجود ندارد، بنابراین اگر این ویژگی‌ها برای شما جذاب نیستند، به همان اندازه از خرید آیفون 13 ارزان‌تر خوشحال خواهید شد.

اگر ویژگی‌های دوربین جدید آیفون 14 برای شما جذابیت دارد، ممکن است بخواهید کمی بیشتر هزینه کرده و آیفون 14 پرو را تهیه کنید، که یک دوربین 48 مگاپیکسلی و یک لنز تله فوتو 3X به همراه تمام ویژگی‌های دوربین جدید آیفون 14 را دارد. بعلاوه، یک پردازنده A16، صفحه نمایش همیشه روشن و Dynamic Island (ناحیه پویا) نیز خواهید داشت. این ویژگی‌ها ممکن است برای شما ارزش پرداخت 200 دلار بیشتر را داشته باشند.

اگر می‌خواهید از یک آیفون بزرگ مانند آیفون XS Max یا آیفون 12 پرو ارتقاء یابید، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید آیفون 14 منتظر بمانید تا آیفون 14 پلاس در ماه اکتبر عرضه شود، زیرا این گوشی در مقایسه با آنچه که به آن عادت داشتید، در دستان شما کوچک‌تر احساس می‌شود.

با این حال، آیفون 14 به اندازه کافی ویژگی‌های جدید دارد که اگر قصد ارتقاء آیفون خودتان از هر چیزی قدیمی‌تر از آیفون 13 را داشته باشید، آن را به یک انتخاب عالی تبدیل کند. بزرگ‌ترین مانع ارتقاء به آیفون 14، وجود آیفون 13 است که هنوز در دسترس بوده و ارزان‌تر است. آیفون 14 یک گوشی عالی است، اما در زمانی که می‌توانید با خرید مدل سال گذشته و بدون از دست دادن چیزهای زیادی کمی صرفه‌جویی کنید، توصیه‌ی خرید آن واقعاً سخت است.

همچنین بخوانید: راهنمای خرید آیفون 2022

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
برنده شدن هرگز به معنای بهترین بودن نیست.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘