آیفون 14 بدون ناچ چگونه به نظر می‌رسد

24
شهریور 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 9 دقیقه
0 نظر 559 بازدید

آیفون 14 بدون ناچ چگونه به نظر می‌رسد

با ناچ یا بدون ناچ. اپل چه زمانی آیفون بدون ناچ می‌سازد و ظاهر چنین آیفونی چگونه خواهد بود؟ ما در اینجا بررسی خواهیم کرد که آیا اپل در سال 2022 از شر ناچ خلاص خواهد شد یا خیر. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

وقتی صحبت از ناچ آیفون به میان می‌آید، اختلاف نظر زیادی در این مورد در جامعه اپل وجود دارد: برخی ناچ بالای صفحه نمایش را زشت می‌دانند و می‌خواهند که چنین چیزی از روی صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند حذف شود؛ در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان یک ویژگی متمایز منحصربه‌فرد آیفون - شبیه به دکمه هوم - تحسین می‌کنند. دیگران یا به وجود آن عادت کرده‌اند و یا از همان ابتدا اهمیتی به آن نمی‌دادند.

دلایل معتبری برای وجود ناچ در آیفون وجود دارد: این قسمت مجزا اجزای فیس آیدی را در خود پنهان می‌کند، که سیستم تشخیص چهره اپل است و آیفون شما را ایمن نگه می‌دارد (اگر چه آیفون شما همیشه با رمز عبور شما ایمن است). همچنین فیس آیدی به این معنی است که شما مجبور نیستید همیشه رمز عبور خود را وارد کنید. فیس آیدی جایگزین تاچ آیدی به عنوان ابزاری برای انجام این کار شد و ظاهراً امنیت بیشتری هم دارد.

صرف نظر از افکار عمومی و نیاز به قرار دادن اجزای فیس آیدی، به نظر می‌رسد که اپل به دنبال راه‌هایی برای کاهش اندازه‌ی ناچ یا حذف تمام آنها با هم است.

زمانی که در پاییز 2021 آیفون 13 عرضه شد، ناچ کوچک‌تری داشت - به طور دقیق، 20 درصد باریک‌تر شده بود. این مسئله توسط تعدادی از تحلیلگران و افشاگران پیش‌بینی شده بود، مانند Ice Universe که در اکتبر 2020 یک طرح «فاش شده» در توییتر منتشر کرد که نشان دهنده‌ی یک ناچ باریک‌تر بود؛ و جان پروسر (Jon Prosser) که در ژانویه 2021 تأیید کرد که ناچ آیفون 13 کوچک‌تر خواهد بود.

ما حقیقتاً وجود ناچ را آزار دهنده نمی‌دانیم، اما اگر واقعاً از وجود ناچ متنفر هستید، آیفونی وجود دارد که در حال حاضر هیچ ناچی ندارد: نسل دوم آیفون SE (بررسی ما را بخوانید) که در سال 2020 عرضه شد، فاقد ناچ است زیرا یک دکمه هوم دارد.

همچنین بخوانید: آیفون 14: راهنمای کامل پرچمدار بعدی اپل

آیفون 14 بدون ناچ چگونه به نظر می‌رسد

 

آیا آیفون 14 از شر ناچ خلاص می‌شود؟

این امکان وجود دارد که حداقل یکی از آیفون‌های 2022 فاقد ناچ باشد. شایعاتی وجود دارد مبنی بر این که اپل حداقل یک آیفون جدید را در سال 2022 بدون ناچ وارد بازار خواهد کرد: طبق گفته مینگ‌چی کو (Ming-Chi Kuo)، تحلیلگر بین‌المللی اوراق بهادار TF در مارس 2021، آیفون 14 پرو (و ما فرض می‌کنیم پرو مکس) دارای یک «طراحی صفحه نمایش سوراخ پانچی» خواهد بود.

این تنها باری نیست که ما شایعه‌ی طراحی سوراخ پانچی برای یک مدل آیفون 14 را شنیده‌ایم: در سپتامبر 2021 چان پروسر ادعا کرد که طراحی آیفون 2022 با یک دوربین دهانه سوزنی را چند روز قبل از معرفی مدل 2021 فاش کرده است. در اینجا طرحی که پروسر به اشتراک گذاشته است، که بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط منابع او است، آمده است:

آیفون 14 بدون ناچ چگونه به نظر می‌رسد

همچنین The Elec در دسامبر 2021 پیشنهاد کرد که ناچ در سال 2022 ناپدید خواهد شد و به طور کامل با یک دوربین دهانه سوزنی جایگزین می‌شود، و در ژانویه 2022، افشا کننده اپل، دیلن (Dylan)، همان توییت را نوشت:

«من می‌توانم اطلاعات مربوط به وجود یک دوربین دهانه سوزنی برای مدل‌های پرو آیفون 14 را تأیید کنم. سخت‌افزار فیس آیدی در زیر صفحه نمایش قرار خواهد گرفت. به عنوان اطمینان برای هرگونه نگرانی، عملکرد این سنسورها تحت تأثیر این تغییر قرار نگرفته است.»

— Dylan (@dylandkt) January 6, 2022

اگر چه هنوز هم ممکن است یک ناچ وجود داشته باشد: شایعه‌ای در اکتبر 2021 حاکی از آن بود که آیفون 14 می‌تواند هم یک دوربین دهانه سوزنی و هم یک ناچ کوچک داشته باشد.

به هر حال، ما متقاعد نشده‌ایم که اپل باید ناچ را حذف کند. اپل با وجود ناچ موفق به ایجاد یک طرح متمایز از بقیه شده است. طراحی سوراخ پانچی که ما فرض می‌کنیم جایگزین ناچ خواهد شد چیز جدیدی نیست، بنابراین آیفون شبیه بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی دیگر خواهد بود.

 

اپل چگونه می‌تواند یک آیفون با ناچ کوچک‌تر داشته باشد؟

اگر برنامه اپل این است که ناچ را حذف کند، این سؤال پیش می‌آید که سنسورهای فیس آیدی را در کجا قرار خواهد داد؟

فیس آیدی با آیفون X در سال 2017 وارد شد و از آن زمان به بعد یکی از ویژگی‌های تمام آیفون‌ها بوده است.

فیس آیدی به منظور ایجاد یک عمق تصویر و یک تصویر مادون قرمز دو بعدی، بیش از 30.000 نقطه‌ی مادون قرمز را بر روی یک چهره پخش می‌کند. اپل توضیح می‌دهد که: «این تصاویر سپس به یک مقدار ریاضیاتی تبدیل می‌شوند که در یک ناحیه محافظت شده ویژه در آیفون ذخیره می‌شود. حالا هر بار که از فیس آیدی استفاده می‌کنید، چهره شما به یک مقدار ریاضیاتی تبدیل می‌شود و این مقدار با مقدار مرجع ذخیره شده در آیفون مقایسه می‌شود. اگر هر دو مقدار یکسان باشند، قفل آیفون باز می‌شود. و همان طور که هرگز نمی‌توانید اثر انگشت خود را از روی مقدار مرجع تاچ آیدی دوباره‌سازی کنید، دوباره‌سازی چهره خودتان از روی مقدار مرجع فیس آیدی نیز غیرممکن است.» تمام این فناوری باید که در جایی مستقر شود.

آیفون 14 بدون ناچ چگونه به نظر می‌رسد

یک احتمال این است که اجزای تاچ آیدی را می‌توان در زیر صفحه نمایش پنهان کرد: رقابت قبلاً نشان داده است که این امکان وجود دارد - حتی اگر این گزینه‌ها به اندازه فیس آیدی اپل ایمن نباشند.

گزینه دیگر برگشتن به تاچ آیدی است. اپل به وضوح تشخیص می‌دهد که فیس آیدی همه چیز نیست: آیپد ایر 2020 و آیپد مینی 2021 دارای تاچ آیدی هستند که با دکمه پاور ادغام شده است. ما فکر می‌کنیم بعید است که اپل از فیس آیدی چشم‌پوشی کند و به تاچ آیدی برگردد، اما در ادامه‌ی این مقاله به گزینه‌های تاچ آیدی در آیفون نیز نگاهی خواهیم انداخت.

 

یک آیفون بدون ناچ چگونه به نظر می‌رسد

اگر اپل بخواهد ناچ را به طور کامل از آیفون 14 پرو حذف کند، دو گزینه برای فیس آیدی وجود دارد:

  • در زیر صفحه نمایش پنهان می‌شود، اما ممکن است دیگر آن قدر دقیق و قابل اعتماد نباشد.
  • به طور کامل حذف می‌شود و سنسور اثر انگشت در صفحه نمایش جایگزین می‌شود.
  • اپل دوربین و فناوری فیس آیدی را در یک سوراخ پانچی که در صفحه نمایش ایجاد شده است پنهان می‌کند.

این چشم‌انداز الهام‌بخش بسیاری از طرح‌های مفهومی آیفون‌های بدون ناچ شده است، مانند طرح جان پروسر در بالا.

 

دوربین سوراخ پانچی

برای نمونه، در مارس 2021 یک توسعه دهنده آی او اس به نام کامرون سویفت (Cameron Swift) سه گزینه طراحی مختلف را در حساب توییتر خود منتشر کرد. این طرح‌ها آیفونی را نشان می‌دهند که هنوز به فیس آیدی مجهز است، اما هیچ ناچی ندارد.

آیفون 14 بدون ناچ چگونه به نظر می‌رسد

طرح مفهومی او نشان می‌دهد که چگونه اپل می‌تواند از «طراحی سوراخ پانچی» پیشنهاد شده توسط مینگ‌چی کو استفاده کند. اگر چه در این مورد به جای «سوراخ» باید گفت «سوراخ‌ها». دوربین جلو از جمله سنسورهای فیس آیدی دیگر در ناچ «پنهان» نیستند، اما در عوض با سه نقطه سیاه کوچک در صفحه نمایش مشخص می‌شوند. این سه نقطه را می‌توان به طور متفاوتی مرتب کرد: یا به صورت افقی (همان طور که در حال حاضر در مورد ناچ وجود دارد) یه به صورت مثلثی. نوع سوم یک فیس آیدی را در زیر صفحه نمایش نشان می‌دهد.

در اینجا تصور دیگری از چگونگی ظاهر یک دوربین سوراخ پانچی وجود دارد، اگر چه این بار ظاهراً برای آیفون SE و ازApple Lab:

آیفون 14 بدون ناچ چگونه به نظر می‌رسد

همان طور که در بالا گفتیم، مشکل طراحی سوراخ پانچی این است که آیفون دقیقاً شبیه بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی می‌شود.

 

دوربین کپسولی

گزینه سوراخ پانچی (دهانه سوزنی) تنها امکان نیست. گزینه دیگری که اپل می‌تواند از آنچه به عنوان دوربین کپسولی توصیف شده است استفاده کند: دوربینی که شبیه یک کپسول است. این گزینه در حال حاضر در رقبای اپل (مانند گلکسی 10 پلاس سامسونگ) دیده می‌شود، اما در حال حاضر چندان رایج نیست.

تصویرگر مفهومی به نام بیهنس (Behance) تعدادی تصاویر مفهومی منتشر کرد که آیفون 14 را با دوربین کپسولی در ژانویه 2022 نشان می‌دهد، مانند تصویر زیر. شما می‌توانید تمام این طرح‌ها را در اینجا ملاحظه کنید.

آیفون 14 بدون ناچ چگونه به نظر می‌رسد

در اینجا گزینه دیگری با یک ناچ کوچک از سازنده مفهومی Apple Lab وجود دارد:

آیفون 14 بدون ناچ چگونه به نظر می‌رسد

در عمل، مشکل دوربین کپسولی شکل مشابه مشکل ناچ است: اگر بخواهید ویدیوها را در حالت افقی و تمام صفحه در آیفون تماشا کنید، همچنان مزاحم خواهد بود، در واقع چنین دوربینی اگر در گوشه بالایی قرار گیرد می‌تواند بیش از یک ناچ تداخل ایجاد کند.

 

کپسول و سوراخ

تحلیل‌گر راس یانگ (Ross Young) یک گام فراتر گذاشته و پیشنهاد کرده است که یک سوراخ و یک دوربین کپسولی وجود خواهد داشت. او در ژانویه 2022 موارد زیر را در توییتر به اشتراک گذاشت:

آیفون 14 بدون ناچ چگونه به نظر می‌رسد

در اواخر فوریه 2022 تصویر دیگری از چگونگی ظاهر کپسولی و بریدگی ناچ به دست آمد. یک شماتیک در Weibo ظاهر شد که ادعا می‌کرد طراحی جدید را نشان می‌دهد (اما به نظر می‌رسد که اکنون حذف شده است). عکس لو رفته زیر طراحی «سوراخ + کپسول» آیفون 14 را نشان می‌دهد.

آیفون 14 بدون ناچ چگونه به نظر می‌رسد

افزودن اعتبار به شماتیک فاش شده (تصویر بالا) در پست Weibo توسط جان پروسر در یک ویدیوی یوتیوب در روز شنبه 26 فوریه 2022 به اشتراک گذاشته شد و او ادعا کرد که «به طور مستقل توانسته است تأیید کند» که این تصویر واقعاً طراحی جدید اپل را نشان می‌دهد.

 

دوربین نامرئی

یک احتمال نهایی دیگر، دوربین نامرئی است. در چنین وضعیتی دوربین جلو در زیر صفحه نمایش ناپدید می‌شود. این امر چندان هم دور از ذهن نیست - گوشی Mix 4 شیائومی یک دوربین در زیر صفحه نمایش دارد.

مشکل این فناوری این است که کیفیت عکس پایین می‌آید و دوربین جلو همچنان دیده می‌شود. اگر چه ممکن است اپل راهی برای حل این مشکلات پیدا کرده باشد.

 

آیا تاچ آیدی برمی‌گردد؟

تشخیص چهره احتمالاً تنها زمانی جایگزین خواهد شد که اپل جایگزینی را ایجاد کند که حداقل به همان اندازه ایمن و کاربردی باشد. آیا ممکن است اپل به نقطه‌ای رسیده باشد که این امکان وجود داشته باشد؟

بسیاری از مردم به بازگشت اسکنر اثر انگشت امیدوار هستند. اما آیا احتمال اینکه آیفون 14 در سال 2022 تاچ آیدی داشته باشد وجود دارد؟ آیا اپل می‌تواند فیس آیدی را به نفع تاچ آیدی حذف کند؟

مدتی است که شایعه شده که اپل در حال توسعه‌ی یک سنسور اثر انگشت است که به اندازه فیس آیدی قابل اعتماد و ایمن است - و می‌تواند در زیر صفحه نمایش تعبیه شود. نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از آن است که اپل در توسعه‌ی آن پیشرفت غیر منتظره‌ای داشته است.

تحلیل‌گر مینگ‌چی کو در ژوئن 2021 پیشنهاد کرد که مدل‌های 2022 آیفون می‌توانند یک اسکنر اثر انگشت در زیر صفحه نمایش داشته باشند.

همچنین بخوانید:

آموزش اضافه کردن چهره دوم به فیس آیدی

رفع مشکل عمل نکردن فیس آیدی در آیفون

روش وادار کردن فیس آیدی به عمل کردن در هنگام استفاده از عینک آفتابی

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز) بنیانگذار اپل
گاهی زندگی با آجر به سرت می زند. ایمان خود را از دست ندهید

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘