کدام پردازنده مک؟ مقایسه پردازنده‌های اپل: M1 در مقابل اینتل

23
شهریور 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 21 دقیقه
0 نظر 1340 بازدید

کدام پردازنده مک؟ مقایسه پردازنده‌های اپل: M1 در مقابل اینتل

در این مقاله از تفاوت بین پردازنده‌های M1، M1 Pro، M1 Max اپل و پردازنده‌های اینتل که در مک‌ها استفاده می‌شوند، از جمله i5 در مقایسه با i7 و i3 در مقایسه با i5 و اینکه Turbo Boost چیست صحبت خواهیم کرد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

اگر بخواهید بین دو نوع مختلف مک یا دو نسل از یک مک انتخاب کنید، ممکن است تعجب کنید که پردازنده‌ها چقدر با یکدیگر تفاوت خواهند داشت.

در حالی که اکثر مک‌های عرضه شده از پاییز 2020 دارای پردازنده‌های خود اپل هستند: M1 و M1 Pro و M1 Max یا M1 Ultra یا M2 که در ژوئن 2022 معرفی شد، هنوز هم برخی از پردازنده‌های اینتلی در خط تولید استفاده می‌شوند. و البته اگر به دنبال خرید یک مدل تخفیف خورده از یک فروشنده یا یک مک بازسازی شده یا دست دوم هستید، با بسیاری از گزینه‌های مختلف پردازنده مواجه خواهید شد.

خوشبختانه در این مقایسه‌ی پردازنده‌های مک، ما فقط به سری جدید پردازنده‌های M1 اپل که آغازی برای دور شدن از اینتل بوده‌اند علاقه‌مند نیستیم، بلکه انواع مختلف پردازنده‌های اینتلی را که اپل از آنها استفاده کرده است، از جمله تفاوت‌های بین نسل‌های پردازنده اینتل (به عنوان مثال Kaby Lake، Coffee Lake، Sandy Bridge، Ivy Bridge) را با هم مقایسه خواهیم کرد. همچنین در مورد آنچه که می‌توانید از یک پردازنده i3، i5، i7، i9 یا حتی یک پردازنده Xeon انتظار داشته باشید صحبت خواهیم کرد.

همچنین به این موضوع نیز خواهیم پرداخت که آیا اکنون باید پردازنده‌های M1 اپل را انتخاب کنید یا اینکه باید کمی صبر کنید تا اپل نسل M2 پردازنده‌های خود را معرفی کند.

کدام پردازنده را باید برای مک خود انتخاب کنید؟ و آیا این موضوع واقعاً مهم است؟ ادامه مطلب را مطالعه کنید تا متوجه شوید.

نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید: اگر یک مک M1 دارید، فقط می‌توانید مک او اس بیگ سر یا مک او اس مانتری را بر روی آن اجرا کنید. متأسفانه امکان اجرای نسخه‌های قدیمی مک او اس در مک‌های M1 وجود ندارد.

 

چه پردازنده‌ای در مک من وجود دارد؟

این که می‌خواهید بدانید در مک فعلی خودتان از چه پردازنده‌ای استفاده شده است، یا بخواهید بدانید در مک‌ی که قصد خرید آن را دارید از چه پردازنده‌ای استفاده شده است، باید بتوانید پاسخ خود را در ادامه‌ی مطلب پیدا کنید.

اگر در سال گذشته یک مک کاملاً جدید خریداری کرده‌اید، احتمالاً مک شما دارای یک پردازنده اپلی است، و احتمالاً پردازنده‌ای از سری M1 ساخته شده توسط اپل با استفاده از معماری ARM که گاهی اوقات با عنوان اپل سیلیکون نیز شناخته می‌شود، دارد.

اگر مک شما کاملاً جدید نباشد، دارای یک پردازنده اینتلی خواهد بود (اگر خیلی قدیمی باشد - قبل از سال 2007 - حتی می‌تواند یک پردازنده Power PC داشته باشد، اما ما شک داریم که هنوز تعداد زیادی از این دستگاه‌ها وجود داشته باشد!) در حالی که اپل در حال حذف تدریجی تراشه‌های اینتلی است، هنوز هم برخی از مک‌ها وجود دارند که از آنها استفاده می‌کنند. این احتمال وجود دارد که برای مدتی خرید مک‌های اینتلی از نمایندگی‌ها و در بازار دست دوم امکانپذیر باشد، بنابراین ما گزینه‌های موجود با این ویژگی را نیز مورد بحث قرار خواهیم داد.

پردازنده‌ی داخل مک تفاوت زیادی در قدرت مک ایجاد می‌کند. با این حال، اگر با اصطلاحات آن آشنا نباشید، در واقع می‌تواند بسیار گیج کننده باشد. گاهی اوقات از پردازنده با عنوان CPU (واحد پردازش مرکزی / Central Processing Unit) یاد می‌شود، این با GPU (واحد پردازش گرافیکی / Graphics Processing Unit) متفاوت است؛ اما گاهی اوقات زمانی که مردم از اصطلاح SoC (سیستم مبتنی بر یک تراشه / System on a Chip) نام می‌برند، به پردازنده‌ای اشاره می‌کنند که شامل CPU و GPU با هم است. حتی ممکن است بشنوید که به آن SiP (سیستم مجتمع / System in Package) نیز گفته می‌شود.

سری M1 اپل سیستم مبتنی بر یک تراشه هستند که CPU و GPU با هم ترکیب شده‌اند. تراشه‌های سری M1 انواع هسته‌های CPU و GPU را ارائه می‌دهند. به طور مشابه، تعدادی تراشه مختلف اینتلی نیز وجود دارد که تعدادی از هسته‌های CPU را با گزینه‌های گرافیکی یکپارچه یا مجزا ترکیب می‌کنند، که در ادامه به همه‌ی آنها خواهیم پرداخت.

کدام پردازنده مک؟ مقایسه پردازنده‌های اپل: M1 در مقابل اینتل

M1 با مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو 13 اینچ و مک مینی در پایان سال 2020 وارد بازار شد

در اینجا لیستی از پردازنده‌های مختلفی که در خط تولید فعلی مک‌ها و گزینه‌های ساخت سفارشی خواهید یافت، آمده است. اکثریت قریب به اتفاق مک‌ها از تراشه‌های سری M1 اپل (از آوریل 2022) استفاده می‌کنند.

مک‌بوک ایر

  • تراشه M1 اپل با پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 7 هسته‌ای
  • تراشه M1 اپل با پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای

مک‌بوک پرو 13 اینچ

  • تراشه M1 اپل با پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای

مک‌بوک پرو 14 اینچ

  • تراشه M1 Pro اپل با پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 14 هسته‌ای
  • تراشه M1 Pro اپل با پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 16 هسته‌ای
  • ساخت سفارشی: تراشه M1 Max اپل با پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 24 هسته‌ای یا تراشه M1 Max با پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای

مک‌بوک پرو 16 اینچ

  • تراشه M1 Pro اپل با پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 16 هسته‌ای
  • تراشه M1 Max اپل با پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای
  • ساخت سفارشی: تراشه M1 Max اپل با پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 24 هسته‌ای

مک مینی

  • تراشه M1 اپل با پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای و موتور عصبی 16 هسته‌ای
  • اینتل نسل هشتم، 6 هسته‌ای 3.0 گیگاهرتز، i5، توربو بوست: 4.1 گیگاهرتز
  • ساخت سفارشی: اینتل نسل هشتم، 6 هسته‌ای 3.2 گیگاهرتز، i7، توربو بوست: 4.6 گیگاهرتز

آی‌مک 24 اینچ

  • تراشه M1 اپل با پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 7 هسته‌ای
  • تراشه M1 اپل با پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای

مک استودیو

  • تراشه M1 Max اپل با پردازنده مرکزی 20 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 24 هسته‌ای
  • تراشه M1 Ultra اپل با پردازنده مرکزی 20 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 48 هسته‌ای
  • ساخت سفارشی: تراشه M1 Max اپل با پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 32 هسته‌ای
  • ساخت سفارشی: تراشه M1 Ultra اپل با پردازنده مرکزی 20 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای

مک پرو

  • Intel Xeon W، 8 هسته‌ای، 3.5 گیگاهرتز، توربو بوست: 4.0 گیگاهرتز
  • ساخت سفارشی: Intel Xeon W، 12 هسته‌ای، 3.3 گیگاهرتز، توربو بوست: 4.4 گیگاهرتز
  • ساخت سفارشی: Intel Xeon W، 16 هسته‌ای، 3.2 گیگاهرتز، توربو بوست: 4.4 گیگاهرتز
  • ساخت سفارشی: Intel Xeon W، 24 هسته‌ای، 2.7 گیگاهرتز، توربو بوست: 4.4 گیگاهرتز
  • ساخت سفارشی: Intel Xeon W، 28 هسته‌ای، 2.5 گیگاهرتز، توربو بوست: 4.4 گیگاهرتز

 

پردازنده‌های مک ساخته شده توسط اپل

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد سیستم‌های مبتنی بر یک تراشه اپل در اختیار شما قرار خواهیم داد که در محدوده فعلی مک‌ها خواهید یافت. ما در مقاله‌های دیگری اطلاعات بیشتری در مورد تراشه‌های مختلف سری M1 داریم که می‌توانید با استفاده از لینک‌های زیر مطالعه کنید:

راهنمای تراشه M1 (تراشه‌های M1 و M1 Pro و M1 Max و M1 Ultra)

تراشه M1 و فراتر از آن: هرآنچه باید در مورد تراشه‌های بومی مک اپل بدانید

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

 

تراشه M1

در ژوئن 2020 اپل اعلام کرد که مک را از اینتل به «سیلیکون سفارشی سطح بالا»ی خود منتقل می‌کند. این فرآیند با پردازنده M1 اپل آغاز شد که در نوامبر 2020 معرفی شد و مک‌های زیر از ویژگی‌های آن برخوردار هستند:

تراشه M1 دارای هشت هسته پردازشی است (چهار هسته با عملکرد بالا و چهار هسته با بازدهی بالا). همچنین دارای حداکثر هشت هسته گرافیکی است. M1 اولین تراشه اپل بود که توسط اپل به طور خاص برای مک طراحی شد و با جهش‌های غول‌آسا در عملکرد، موجی از شوک به صنعت وارد کرد.

 

تراشه M1 Pro

اپل تراشه M1 Pro را در اکتبر 2021 معرفی کرد. مک‌های زیر از ویژگی‌های آن برخوردار هستند:

M1 Pro یک افزایش برای M1 با هسته‌های پردازنده و هسته‌های گرافیکی بیشتر است. شما یک پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای یا 8 هسته‌ای در اختیار خواهید داشت. نسخه 10 هسته‌ای دارای 8 هسته با عملکرد بالا و 2 هسته با بازدهی بالا است.

M1 Pro همچنین دارای یک پردازنده گرافیکی 14 هسته‌ای یا یک پردازنده گرافیکی 16 هسته‌ای است. اپل ادعا می‌کند که پردازنده گرافیکی M1 Pro دو برابر سریع‌تر از M1 است. (اپل همچنین ادعا می‌کند که پردازنده گرافیکی تا 7 برابر سریع‌تر از گرافیک یکپارچه در آخرین تراشه لپتاپ 8 هسته‌ای PC است.)

M1 Pro همچنین یک شتاب دهنده ProRes را در موتور رسانه اضافه می‌کند تا سرعت پردازش ویدیو را افزایش دهد. اپل همچنین ادعا می‌کند که M1 Pro می‌تواند تا 200 گیگابایت در ثانیه پهنای باند حافظه ارائه دهد که تقریباً 3 برابر پهنای باند M1 است. و می‌تواند تا 32 گیگابایت رم (در مقایسه با حداکثر 16 گیگابایت برای M1) را پشتیبانی کند.

 

تراشه M1 Max

M1 Max در اکتبر 2021 به عنوان یک گزینه استاندارد برای مک‌بوک پرو 16 اینچ و یک گزینه ساخت سفارشی برای مک‌بوک پرو 14 اینچ معرفی شد. سپس در مارس 2022، تراشه M1 Max به یکی از گزینه‌های مک استودیو تبدیل شد.

M1 Max دارای همان پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای M1 Pro است، اما همه چیز به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

پردازنده گرافیکی احتمالاً مهم‌ترین تفاوت بین M1 Pro و M1 Max است. پردازنده گرافیکی M1 Max تا 32 هسته پیش می‌رود (یک گزینه ساخت سفارشی 24 هسته‌ای نیز وجود دارد.) اپل ادعا می‌کند که عملکرد گرافیکی پردازنده گرافیکی 32 گیگابایتی تا 4 برابر سریع‌تر از M1 است.

M1 Max همچنین دارای دو شتاب دهنده ProRes است که به آن کمک می‌کند تا نسبت به M1 Pro دو برابر سریع‌تر انکُدینگ ویدیویی را انجام دهد. اپل می‌گوید که مک‌بوک پروهای مجهز به M1 Max می‌توانند تا 30 استریم ویدیوی 4K ProRes یا حداکثر 7 استریم ویدیوی 8K ProRes را در Final Cut Pro ویرایش کنند. این بیشتر از مک پرو 28 هسته‌ای با Afterburner است.

اپل اظهار می‌کند که عملکرد M1 Max «شبیه عملکرد بالاترین پردازنده گرافیکی در بزرگ‌ترین لپتاپ‌های PC است، در حالی که تا 100 وات برق کمتری مصرف می‌کند».

M1 Max همچنین تا 400 گیگابایت در ثانیه پهنای باند حافظه دارد. یعنی 2 برابر M1 Pro و تقریباً 6 برابر M1. در نتیجه 64 گیگابایت رم با M1 Max امکانپذیر است.

 

تراشه M1 Ultra

M1 Ultra در مارس 2022 به عنوان یک گزینه برای مک استودیو معرفی شد.

  • مک استودیو (2022)

M1 Ultra در اصل دو تراشه M1 Mac است، بنابراین می‌تواند یک پردازنده مرکزی 20 هسته‌ای و حداکثر پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای داشته باشد. اپل با استفاده از معماری UltraFusion برای اتصال دو تراشه M1 Max به این هدف دست یافته است تا از مواردی همچون افزایش تأخیر، کاهش پهنای باند و افزایش مصرف برق جلوگیری کند. اپل ادعا می‌کند که «پهنای باند 4 برابری از فناوری اتصال چند تراشه‌ای پیشرو» را ارائه می‌دهد و توضیح می‌دهد که M1 Ultra مانند یک تراشه واحد رفتار می‌کند و توسط نرم‌افزار به رسمیت شناخته می‌شود.

همچنین اپل ادعا می‌کند که پردازنده گرافیکی 64 هسته‌ای آن عملکرد سریع‌تری نسبت به بالاترین پردازنده گرافیکی PC موجود دارند - همه‌ی اینها در حالیست که 200 وات برق کمتری مصرف می‌کند.

M1 Ultra را می‌توان با حداکثر 128 گیگابایت حافظه مشترک پیکربندی کرد - طبق گفته اپل، قدرتمندترین کارت گرافیک‌های PC حداکثر 48 گیگابایت هستند. M1 Ultra همچنین دو برابر قابلیت‌های موتور رسانه‌ای M1 Max‌ را برای انکُدینگ و دیکُدینگ سریع ویدیو دارد.

 

پردازنده‌های مک ساخت اینتل

اپل در طول سال‌ها از نسل‌های مختلفی از پردازنده‌های اینتل استفاده کرده است. در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد برخی از تراشه‌های اینتلی ارائه خواهیم کرد که ممکن است در داخل هر مک‌ی که متعلق به قبل از انتقال اپل به M1 است پیدا کنید.

  • مک مینی، نسل هشتم، 3.0 گیگاهرتز
  • مک پرو، Xeon W هشت هسته‌ای، 8 هسته 3.5 گیگاهرتز (و گزینه‌های مختلف ساخت سفارشی)
  • مک‌های مختلف در فروشگاه بازسازی شده‌های اپل

در سال‌های اخیر اپل یک نسل از پردازنده اینتل را برای هر مک در تبلیغات بازاریابی خود در نظر گرفته است. بنابراین احتمالاً توضیحاتی مانند پردازنده 2.0 گیگاهرتزی چهار هسته‌ای نسل دهم اینتل Core i5 را مشاهده خواهید کرد. این باید به شما کمک کند که تشخیص دهید مدل مک چند ساله است و آیا یک مک متفاوت ممکن است انتخاب بهتری باشد یا نه. اگر قصد خرید یک مک دست دوم را دارید، توصیه می‌کنیم این کار را نکنید!

خط تولید پردازنده‌های اینتل از حدود سال 2011 به این صورت است:

  • نسل اول - Nehalem (2011)
  • نسل دوم - Sandy Bridge (2011)
  • نسل سوم - Ivy Bridge (2012)
  • نسل چهارم - Haswell (2013)
  • نسل پنجم - Broadwell (2015)
  • نسل ششم - Skylake (2015)
  • نسل هفتم - Kaby Lake (2017)
  • نسل هشتم - Coffee Lake (2018)
  • نسل نهم - Coffee Lake Refresh (2018)
  • نسل دهم - Ice Lake (2019)

با این حال، این تنها نسل پردازنده نیست که باید در مورد اینتل در نظر بگیرید. از نظر سرعت پردازنده، تعداد هسته‌ها، ارقام توربو بوست و اینکه یک i3 یا یک i9 است، تنوع زیادی وجود دارد. آیا نمی‌دانید که i5 چگونه از i7 بهتر است یا اینکه آیا i3 ناکافی است؟ در ادامه به بررسی پردازنده‌های مختلف تا i9 خواهیم پرداخت.

Core M - تراشه M یک نسخه موبایلی از تراشه‌های اینتل است - در اولین مک‌بوک رتینا در سال 2014 ظاهر شد. سه پردازنده M با عملکرد فزاینده وجود داشت: M3 و M5 و M7.

Core i3 - پردازنده‌های i3 در برخی از مک‌ها وجود دارد. آنها توربو بوست را ندارند.

Core i5 - اکثر مک‌ها از پردازنده‌های i5 اینتل استفاده می‌کردند. i5 تمایل داشت که چهار هسته‌ای یا 6 هسته‌ای باشد. اگر دو هسته‌ای پیدا کردید، نسل قدیمی‌تر است.

Core i7 - اگر به فکر خرید یک مک قدیمی هستید، i7 ارزش آن را دارد که به آن توجه کنید، زیرا در نسل‌های قدیمی مک‌ها، وقتی صحبت از چهار هسته‌ای می‌شد، نسخه‌های i5 و i7 برابر نبودند. i7 چهار هسته‌ای، که زمانی در مک‌بوک پرو 15 اینچ استفاده می‌شد، ویژگی‌هایی را ارائه می‌کرد که i5 چهار هسته‌ای از آن برخوردار نبود، یکی از آنها Hyper threading بود. تفاوت دیگر اندازه کش بود. به لطف این ویژگی‌ها، پردازنده‌های i7 برای چندوظیفه‌ای، چندرسانه‌ای، بازی‌های سطح بالا و کارهای علمی بهتر بودند.

Core i9 - پردازنده‌های i9 اینتل با تازه‌سازی نسل نهم Coffee Lake وارد شدند و تا 8 هسته دارند.

Xeon - پردازنده‌های Xeon اینتل پردازنده‌های ایستگاه کاری یا سرور هستند. پردازنده‌های Xeon نسبت به پردازنده‌های i5/i7/i9 از حافظه بیشتری پشتیبانی می‌کنند.

 

روش تشخیص نسل پردازنده مک

این احتمال وجود دارد که مک‌ی که مورد توجه شما قرار گرفته است دارای یک پردازنده سری M1 اپل یا یک پردازنده اینتل باشد.

در طول سال‌ها، اپل مک‌های خود را با نسل‌های مختلف پردازنده اینتل مجهز کرده است. در حالی که ممکن است پردازنده با یک سرعت کلاک مشخص یا تعداد هسته‌ها فهرست شود، اگر بخواهید بین دو مک مختلف تصمیم بگیرید، تشخیص پردازنده می‌تواند مهم باشد - یک پردازنده جدیدتر ممکن است پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به یک پردازنده قدیمی‌تر داشته باشد. مشکل این است که تشخیص نسل پردازنده‌ی داخل یک مک اینتلی آسان نیست.

بسته به مک‌ی که دارید، فهمیدن اینکه چه پردازنده‌ای داخل آن است یا بسیار آسان است یا بسیار مشکل.

اگر یک مک M1، M1 Pro، M1 Max یا M1 Ultra دارید، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید. در مرحله‌ی بعد به چگونگی تشخیص پردازنده در مک‌های اینتلی خواهیم پرداخت.

 

روش تشخیص نسل پردازنده اپل

  1. About This Mac را باز کنید (ابتدا بر روی آرم اپل در گوشه‌ی سمت چپ صفحه و سپس بر روی About This Mac کلیک کنید).
  2. در پنجره باز شده و در برگه Overview جزئیات مشخصات دستگاه خود را مشاهده خواهید کرد، از جمله جزئیات مربوط به تراشه - در این مورد M1 اپل.

کدام پردازنده مک؟ مقایسه پردازنده‌های اپل: M1 در مقابل اینتل

 

روش تشخیص نسل پردازنده اینتل

اگر یک پردازنده اینتلی در مک خود داشته باشید، هیچ پردازنده‌ای در برگه Overview نمایش داده نمی‌شود. شما فقط مقدار گیگاهرتز و چند هسته‌ای بودن را مشاهده خواهید کرد.

این بدان معناست که فهمیدن اینکه کدام نسل از پردازنده را در یک مک مجهز به پردازنده اینتل دارید می‌تواند بسیار دشوار باشد. در واقع ممکن است لازم شود که بروید و کلاه کارآگاهی و عینک جاسوسی خود را بردارید.

  1. ابتدا باید بفهمید که چه نوع پردازنده‌ای در مک شما وجود دارد. به About This Mac بروید و جزئیات پردازنده را یادداشت کنید (به عنوان مثال 2.7GHz Dual-Core Intel Core i5).
  2. در مرحله بعد به تاریخ عرضه توجه کنید - این مورد در نام محصول گنجانده می‌شود، به عنوان مثال MacBook Pro (Retina, 13-inch, Early 2015).
  3. اکنون این اطلاعات را در اختیار دارید که می‌توانید سعی کنید آن را در Everymac.com پیدا کنید. هنگامی که آن را پیدا کردید، می‌توانید صفحه‌ای را مشاهده کنید که اطلاعات پردازنده خاص را به شما می‌دهد (در این مورد Broadwell).

روش بالا برای شناسایی پردازنده‌ای که دارید هنوز هم می‌تواند کمی گیج کننده باشد، زیرا نسل‌های پردازنده‌های اینتل گاهی با اسم رمزشان (معمولاً اسم یک پل یا یک دریاچه) و گاهی هم فقط با یک عدد (به عنوان مثال 7th generation) شناخته می‌شوند. از آنجایی که هر نسل بر اساس نسل قبل از خود است، اطلاعات مهمی که باید جستجو کرد این است که تراشه متعلق به کدام نسل است. با مراجعه به لیست پردازنده‌های اینتل در بالا می‌توانید بررسی کنید که نسل تراشه اینتل موردنظر شما کدام است.

کدام پردازنده مک؟ مقایسه پردازنده‌های اپل: M1 در مقابل اینتل

 

پردازنده M1 در مقایسه با پردازنده اینتل

پردازنده‌های اینتل که اپل از سال 2006 در مک‌های خود استفاده می‌کرد تراشه‌های x86 بودند. پردازنده‌هایی که اپل خودش آنها را می‌سازد، مبتنی بر ARM هستند، اما شامل تعدادی از فناوری‌های اپل نیز هستند (بنابراین، به طور دقیق، تراشه‌های ARM نیستند).

وقتی آنها را آزمایش کردیم، متوجه شدیم که حتی تراشه‌های M1 اپل عملکردی برابر یا حتی بهتر از قوی‌ترین تراشه‌های لپتاپ اینتل که در مک‌ها یافت می‌شوند، دارند. و مک‌های M1 حتی افرادی را که به قوی‌ترین لپتاپ‌ها نیاز دارند، هدف قرار نمی‌دهند. M1 واقعاً بهتر از یک تراشه مشابه اینتلی است - درست همان طور که اپل ادعا کرده است.

با رسیدن M1 به وعده‌های اپل، انتظارات زیادی برای جانشین آن وجود داشت، بنابراین وقتی M1 Pro و M1 Max از راه رسیدند و حتی خود را سریع‌تر نشان دادند، کمکی از دست ما برنمی‌آمد بجز این که کمی برای اینتل متأسف شویم (مدیر عاملی که می‌خواهد اپل به عنوان یک مشتری بازگردد، اوایل اکتبر در یک کمپین بازاریابی خجالت‌آور اپل را به سخره گرفته بود).

M1 Max برای اکثریت مردم بیش از حد خواهد بود و قیمت بالایی نیز دارد، اما بنچمارک‌ها نشان داده‌اند که مک پرو را با بهترین گزینه کارت گرافیک شکست می‌دهد و نشان می‌دهد که اپل دقیقاً می‌داند با پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی خود چه می‌کند.

سپس در مارس 2022 اپل M1 Ultra را معرفی کرد، که اپل ادعا می‌کند «90 درصد عملکرد چند ریسه‌ای بالاتر از سریع‌ترین تراشه دسکتاپ 16 هسته‌ای PC موجود در همان سطح مصرف برق را ارائه می‌دهد».

هیچ دلیلی وجود ندارد که از خرید یک مک M1، M1 Pro، M1 Max یا M1 Ultra برتر از یک مک مجهز به اینتل خودداری کنید. تنها دلیل به تأخیر انداختن می‌تواند این باشد که می‌خواهید منتظر M2 باشید که می‌تواند در نیمه دوم سال 2022 وارد بازار شود - اما توجه داشته باشید که ممکن است برای عرضه نسخه‌های M2 Pro و M2 Max و M2 Ultra زمان بیشتری لازم باشد.

کدام پردازنده مک؟ مقایسه پردازنده‌های اپل: M1 در مقابل اینتل

مک‌های سری M1 در حال شکست دادن مدل‌های اینتلی هستند

 

روش انتخاب پردازنده مک

چه در حال مقایسه دو مک با تراشه‌های اپل، یا یک مک با تراشه اپل و یک مک با تراشه اینتل یا حتی دو مک با تراشه اینتل باشید، چیزی که باید نظر داشته باشید از این قرار است:

 

چند هسته پردازنده؟

باید بدانید که تراشه M1 اپل دارای 8 هسته پردازنده، M1 Pro و M1 Max دارای 10 هسته پردازنده، و M1 Ultra دارای 20 هسته پردازنده هستند.

در میان مک‌های اینتلی معمولاً پردازنده‌های 2 هسته‌ای، 4 هسته‌ای، 6 هسته‌ای، 8 هسته‌ای و 10 هسته‌ای وجود دارد، در حالی که مک پرو یک پردازنده Xeon با 8، 12، 16، 24 یا 28 هسته‌ای دارد.

وجود هسته‌های بیشتر به این معنی است که مک شما می‌تواند چندین فرآیند را همزمان اجرا کند. مک‌های سری M1 اپل دارای دو نوع هسته هستند: هسته‌های با عملکرد بالا و هسته‌های با بازدهی بالا. تفاوت بین هسته‌های با عملکرد بالا و هسته‌های با بازدهی بالا در این است که هسته‌های بازدهی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند در حالی که هسته‌های عملکردی را می‌توان برای کارهای سخت‌تر استفاده کرد. بنابراین، در حالی که هسته‌های عملکردی بر روی انجام وظایف سخت تمرکز می‌کنند، هیچ خدشه‌ای به پردازش کارآمد انرژی وارد نخواهد شد، و هر دو می‌توانند توأمان با هم وارد عمل شوند.

 

چند گیگاهرتز؟

گیگاهرتز بازتاب دهنده تعداد چرخه‌های کلاک در ثانیه است. بنابراین، کلاک داخلی یک پردازنده 2.3 گیگاهرتزی، 2.3 میلیارد بار در ثانیه است. از این رو مردم به اعداد گیگاهرتز به عنوان سرعت کلاک اشاره می‌کنند.

شما متوجه خواهید شد که مقایسه M1 با پردازنده اینتل چندان هم آسان نیست، زیرا در حالی که اینتل بر اساس گیگاهرتز لیست می‌کند، اپل چنین کاری نمی‌کند. با این حال می‌توانید حداکثر سرعت کلاک مک‌های سری M1 را متوجه شوید. به عنوان مثال، M1 با سرعت 3.2 گیگاهرتز شناخته شده است.

هر رده از مک‌های مجهز به اینتل معمولاً بیش از یک گزینه از نظر گیگاهرتز دارند. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که یک مک قدرتمندتر سرعت کلاک پایین‌تری دارد. دلیل آن همیشه این است که مک مورد بحث دارای هسته‌های بیشتری در دسترس است. به عنوان مثال، آی‌مک 6 هسته‌ای 3.1 گیگاهرتزی به طور قابل توجهی بیشتر از مدل چهار هسته‌ای 3.6 گیگاهرتزی است. در نگاه اول ممکن است معامله بدی به نظر برسد، اما این شش هسته 3.1 گیگاهرتزی به جای چهار هسته 3.6 گیگاهرتزی است. و هر چه تعداد هسته بیشتر باشد بهتر است.

کدام پردازنده مک؟ مقایسه پردازنده‌های اپل: M1 در مقابل اینتل

در مک‌های اینتلی نه تنها باید گیگاهرتز را در نظر بگیرید، بلکه باید تعداد هسته‌ها و نسل پردازنده را نیز در نظر داشته باشید

 

توربو بوست چیست؟

هیچ حالت توربو بوستی (Turbo Boost) در سری M1 اپل وجود ندارد، اما بخش مهمی از بازاریابی اینتل محسوب می‌شود، بنابراین در اینجا به آن نیز خواهیم پرداخت.

ساده‌ترین راه برای بررسی کردن توربو بوست، در نظر گرفتن آن به عنوان روشی برای اورکلاک کردن ایمن هسته‌های پردازنده است. این حالت گاهی اوقات می‌تواند سرنخی از روش مقایسه پردازنده یک نسل با نسل بعدی به شما بدهد.

کنترلر توربو بوست در حالی که نیازهای ایجاد شده از هسته‌ها را توسط نرم‌افزار نظارت می‌کند، صدها بار در ثانیه از مصرف انرژی و دمای هسته‌ها نمونه‌برداری می‌کند. اگر هر یک از هسته‌ها به حداکثر فرضی خود برسند، توربو بوست می‌تواند، در صورتی که برق کافی در دسترس باشد و دما هم در سطح ایمن باشد، هسته را اورکلاک (over-clock) کرده و آن را قادر می‌سازد تا سریع‌تر کار کند.

بنابراین، هشت هسته‌ی داخل پردازنده 2.3 گیگاهرتزی 8 هسته‌ای مک‌بوک پرو، در صورت نیاز و با توجه به مصرف برق و اتلاف گرما، می‌توانند به 4.8 گیگاهرتز سوق داده شوند.

همه‌ی پردازنده‌ها نمی‌توانند توربو بوست داشته باشند. پردازنده‌های i3 که در آی‌مک چهار هسته‌ای 3.6 گیگاهرتزی یافت می‌شوند دارای توربو بوست نیستند، بنابراین سرعت 3.6 گیگاهرتزی آن هرگز اورکلاک نخواهد شد.

اما چرا به توربو بوست نیاز است؟ توربو بوست زمانی شروع می‌شود که از تمام هسته‌ها استفاده نمی‌کنید، بنابراین می‌توان سرعت کلاک را در هسته‌های در حال استفاده افزایش داد. بنابراین، توربو بوست قابلیتی است که اگر از برنامه‌هایی که از چندین هسته استفاده می‌کنند استفاده نمی‌کنید، بیشترین سود را برای شما خواهد داشت.

چرا ممکن است توربو بوست را نخواهید؟ هنگامی که توربو بوست در حال استفاده است، کامپیوتر شما از برق بیشتری استفاده می‌کند، بنابراین اگر یک لپتاپ دارید، ممکن است توربو بوست به نفع شما نباشد.

کدام پردازنده مک؟ مقایسه پردازنده‌های اپل: M1 در مقابل اینتل

اپل حالت توربو بوست را برای مک‌های قدیمی‌تر، مانند آی‌مک تصویر بالا، امکانپذیر می‌کند

 

کش پردازنده

هر چه کش پردازنده بیشتری داشته باشید بهتر است. کش یک حافظه داخلی است و به پردازنده کمک می‌کند تا کارهای تکراری را سریع‌تر انجام دهد، زیرا اطلاعات را می‌توان در حافظه نگه داشت. مقادیر بزرگ‌تر کش نیز به چند وظیفه‌ای کمک می‌کند، زیرا می‌توان چندین کار را به طور همزمان اجرا کرد.

 

Hyper Threading

Hyper Threading این امکان را به پردازنده می‌دهد که با فریب دادن نرم‌افزار با این فکر که دو برابر تعداد هسته دارد، دو برابر تعداد هسته‌های خود «جریان‌ها» را مدیریت کند. بنابراین یک پردازنده چهار هسته‌ای با Hyper Threading باید بتواند چهار برابر مجموعه دستورالعمل‌ها را در یک بازه زمانی معین نسبت به یک پردازنده دو هسته‌ای با همان سرعت کلاک اما بدون Hyper Threading اجرا کند.

این بدان معناست که برای مثال یک i7 چهار هسته‌ای می‌تواند مانند هشت هسته‌ای عمل کند، اما یک i5 چهار هسته‌ای فقط می‌تواند از چهار هسته‌ای که در دسترس دارد استفاده کند.

 

کدام پردازنده مک را انتخاب کنیم؟

اکنون که اپل تقریباً انتقال خود از اینتل به تراشه‌های سری M1 - شامل M1، M1 Pro، M1 Max و M1 Ultra - را تکمیل کرده است، نوع پردازنده دیگر یک ملاک انتخابی بین اینتل و اپل نیست. ما در گذشته توصیه می‌کردیم که منتظر یک محصول نسل دوم باشید، اما تراشه M1 ما را تحت تأثیر قرار داد و پیشنهاد می‌کنیم که اگر مک مورد نظر شما دارای یک تراشه M1 است، آن را خریداری کنید. این مسئله در مورد تراشه‌های M1 Pro و M1 Max و M1 Ultra نیز صدق می‌کند، اگر به یک مک قدرتمند نیاز دارید، یکی از اینها را خریداری کنید. تنها دلیل تأخیر می‌تواند این باشد که منتظر M2 باشید که می‌تواند در نیمه دوم سال 2022 وارد بازار شود - اما توجه داشته باشید که ممکن است برای عرضه‌ی نسخه‌های M2 Pro و M2 Max و M2 Ultra به زمان بیشتری نیاز باشد.

همچنین بخوانید: تراشه M2 اپل: آنچه باید در مورد آن بدانید

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
هر زمان که خود را در کنار اکثریت دیدید، زمان مکث و تأمل فرا رسیده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘