مک‌بوک ایر در مقایسه با مک مینی: از این دو مک ارزان، کدام بهترین است؟

16
شهریور 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 689 بازدید

مک‌بوک ایر در مقایسه با مک مینی: از این دو مک ارزان، کدام بهترین است؟

اپل برای افرادی که بودجه کمی دارند دو مک ارزان قیمت ارائه می‌دهد: مک مینی و مک‌بوک ایر. اما از این دو مک کدام یک نسبت به هزینه‌ای که می‌کنید ارزش بیشتری دارد؟ برای رسیدن به پاسخ با سافت مک همراه باشید.

-----

 

در یک نگاه: این که بین مک مینی یا مک‌بوک ایر کدام یک ارزشمندتر هستند، در درجه اول به آنچه شما نیاز دارید بستگی دارد. مک مینی از نظر آن چیزی که در ازای پولی که پرداخت می‌کنید دریافت می‌کنید، همیشه پیشنهاد اول ما بود، اما اکنون که مک‌بوک ایر دارای تراشه M2 است مطمئناً خرید بهتری به نظر می‌رسد، البته اگر برایتان مهم نیست که کمی بیشتر هزینه کنید.

***

مک مینی و مک‌بوک ایر نسبت به هر مک دیگری در خط تولید اپل قیمت پایین‌تری دارند و در عین حال مک‌های قدرتمندی هستند که برای اکثر کاربران مک مناسب هستند.

اگر قصد خرید ارزان‌ترین مک‌ی که می‌توانید خریداری کنید را دارید، این احتمال وجود دارد که بین خرید این دو مک دل به شک باشید و این سؤال برایتان مطرح باشد که نسبت به پولی که پرداخت می‌کنید کدام یک بهتر است. اگر چنین است، به نظر می‌رسد که شما به جای درستی آمده‌اید. در این مقاله ما به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا یک طرفدار اپل با بودجه‌ی کم باید مک‌بوک ایر خریداری کند یا مک مینی؟

در نوامبر 2020، اپل مک‌بوک ایر و مک مینی را با تراشه‌های M1 بروزرسانی کرد - اپل انتقال محصولات خود از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های خودش را آغاز کرده است. سپس در ژوئن 2022 اپل مک‌بوک ایر را دوباره بروزرسانی کرد و دو مدل M2 را معرفی کرد و در عین حال مک‌بوک ایر سطح پایه M1 را نیز حفظ کرد. مک مینی تراشه M2 را در همان زمان به دست نیاورد. در نتیجه ما اکنون یک مک‌بوک ایر با تراشه M2 داریم که دو مک مینی و مک‌بوک ایر با تراشه‌های M1 را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

ما همچنین بررسی‌های کاملی از سیستم‌های مورد بحث در این مقاله داریم که می‌توانید مطالعه کنید:

بررسی کامل مک‌بوک ایر M1

مک‌بوک ایر M2: هر آنچه که باید بدانید

مک‌بوک ایر M2 در مقایسه با مک‌بوک ایر M1

بررسی کامل مک مینی M1

 

مقایسه مک‌بوک ایر با مک مینی

در سطح پایه، مشخصات مک مینی و مک‌بوک ایر مشابه است. هر دو دارای یک تراشه M1 هستند، اما تراشه مک مینی هسته‌های گرافیکی بیشتری نسبت به مک‌بوک ایر M1 دارد. از سوی دیگر، مک‌بوک ایر اکنون دارای یک گزینه M2 نیز است.

در جدول زیر مشخصات این دستگاه‌ها با یکدیگر مقایسه شده است:

مک‌بوک ایر در مقایسه با مک مینی: از این دو مک ارزان، کدام بهترین است؟

جدول فوق یک نمای کلی بسیار گسترده را ارائه می‌دهد، اما به شما می‌گوید که چه چیزی بین آنها یکسان است و چه چیزی متفاوت است. توجه داشته باشید که به لطف مدل باقیمانده اینتلی، چندین گزینه برای مک مینی وجود دارد.

در ادامه با جزئیات بیشتری به هر یک از اجزای داخلی این دستگاه‌های مشابه اما بسیار متفاوت خواهیم پرداخت.

 

پردازنده / CPU

همان طور که مشاهده می‌کنید، مک مینی و مک‌بوک ایر هر دو دارای تراشه M1 با پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای هستند. همچنین مک‌بوک ایر یک گزینه M2 نیز دارد که داری یک پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای است. ممکن است فکر کنید که این بدان معناست که هر سه پردازنده یکسان هستند، اما نسل جدیدتر پردازنده M2 به لطف ترانزیستورهای بیشتر، پهنای باند حافظه بهتر و کش بزرگ‌تر، کارآمدتر و قدرتمندتر است.

همچنین مک مینی با پردازنده 6 هسته‌ای اینتل i5 نسل هشتم با فرکانس 3.0 گیگاهرتز وجود دارد. حتی مک مینی M1 می‌تواند برای ارزان‌تر تمام شدن، این تراشه‌های اینتلی را که تاریخ ساخت آنها متعلق به سال 2017 است، ارائه دهد.

همچنین بخوانید:

تراشه M1 و فراتر از آن: هرآنچه باید در مورد تراشه‌های بومی مک اپل بدانید

راهنمای تراشه M1 (تراشه‌های M1 و M1 Pro و M1 Max و M1 Ultra)

تراشه M2 اپل: آنچه باید در مورد آن بدانید

 

گرافیک / GPU

قابل توجه‌ترین تفاوت این است که نسخه M1 مک‌بوک ایر تنها یک پردازنده گرافیکی 7 هسته‌ای دارد، در حالی که مدل‌های مک مینی دارای پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای و مک‌بوک ایر M2 دارای یک پردازنده گرافیکی 8 یا 10 هسته‌ای هستند. مدل مک مینی اینتل 3.0 گیگاهرتز دارای کارت گرافیک یکپارچه Intel UHD Graphics است.

گرافیک اپل در مقایسه با راه‌حل‌های یکپارچه اینتل مزایایی دارد، بنابراین هر دو مدل M1 و M2 در اینجا بهتر هستند. در عین حال، تنها مک مینی اینتل می‌تواند از کارت گرافیک خارجی پشتیبانی کند، که می‌تواند به این معنی باشد که می‌توانید از یک eGPU قدرتمندتر از پیشنهادات M2 استفاده کنید (اگر می‌خواهید بدانید چگونه از یک eGPU همراه با مک استفاده کنید، مقاله دیگر ما با عنوان «روش استفاده از یک eGPU همراه با یک مک، از جمله مدل‌های قدیمی‌تر» را مطالعه کنید). اما اگر به گرافیک قدرتمندتر نیاز دارید، ممکن است بخواهید به جای آن یک مک استودیو را در نظر بگیرید، که تعدادی دیگر از مزایای متمرکز بر کاربر را به همراه خواهد داشت. بخوانید: بررسی کامل مک استودیو.

تفاوت دیگر این است که مک مینی دارای یک فن است، به طوری که وقتی توسط عملیات سنگین به مک مینی فشار وارد می‌شود، فن وارد عمل شده و پردازنده را خنک می‌کند. مک‌بوک ایر M1 و M2 فاقد فن هستند، بنابراین این امکان وجود دارد که اگر مک‌بوک ایر تحت فشار قرار گیرد سرعت آن کاهش یابد تا حرارت پردازنده بالا نرود.

مک‌بوک ایر در مقایسه با مک مینی: از این دو مک ارزان، کدام بهترین است؟

 

رم

تمام مدل‌هایی که در اینجا مورد بحث قرار می‌دهیم با 8 گیگابایت رم عرضه می‌شوند. با این حال تمام رم‌ها یکسان نیستند. اپل در مورد اینکه چگونه رم در مک‌های M1 و M2 همراه با یک معماری حافظه مشترک (Unified Memory Architecture = UMA) است صحبت می‌کند و بنابراین رم هم برای پردازنده مرکزی و هم پردازنده گرافیکی همراه با مزایای عملکردی قابل دسترسی است. این امر مزایای را به همراه دارد، به این معنی که 8 گیگابایت حافظه مشترک با 8 گیگابایت رم استاندارد یکسان نیست.

تفاوت بین M1 و M2 این است که M1 فقط می‌تواند 16 گیگابایت حافظه را پشتیبانی کند، در حالی که M2 می‌تواند تا 64 گیگابایت حافظه را پشتیبانی کند. با این حال، تنها مدل مک مینی مجهز به اینتل را می‌توان با 64 گیگابایت رم به حداکثر رساند. اگر به رم بیشتری نیاز دارید، این می‌تواند بهترین مدل برای شما باشد - اما باز هم بگوییم که اگر به آن نوع رم نیاز دارید، ممکن است بخواهید مک استودیو را در نظر داشته باشید.

برای آشنایی بهتر با حافظه مشترک در تراشه‌های جدید، مقاله دیگر ما با عنوان «با مک‌های M1، حافظه آن چیزی نیست که قبلاً بود» را مطالعه کنید.

 

فضای ذخیره‌سازی

مک‌بوک ایر و مک مینی هر دو فضای ذخیره‌سازی کاملاً مشابهی دارند: 256 گیگابایت و 512 گیگابایت. اگر به فضای بیشتری نیاز دارید، هم مک مینی و هم مک‌بوک ایر ظرفیت 2 ترابایت را به عنوان گزینه ساخت سفارشی ارائه می‌دهند.

اگر به فضای بیشتری نیاز دارید اما می‌خواهید هزینه‌های خود را پایین نگه دارید، توصیه می‌کنیم که مشترک شدن در آیکلود و سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری یا تهیه یک هارد اکسترنال ایده بهتری است. در این مورد بخوانید:

بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری برای مک

آیکلود در مقایسه با پی‌کلود: بهترین سرویس ذخیره‌سازی ابری کدام است؟

مک‌بوک ایر در مقایسه با مک مینی: از این دو مک ارزان، کدام بهترین است؟

 

صفحه نمایش

مک‌بوک ایر M2 از یک طراحی مجدد بهره برد تا اپل بتواند اندازه صفحه نمایش را افزایش دهد، اما این تمام کاری نیست که انجام داد. اپل همچنین صفحه نمایش را که اکنون یک Liquid Retina است نیز بهبود بخشید، و روشنایی آن نیز از 400 نیت به 500 نیت افزایش یافت.

مک مینی صفحه نمایش ندارد. با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است فکر کنید که مک‌بوک ایر گزینه بدیهی است، اما یک صفحه نمایش 13 اینچی ممکن است به اندازه کافی بزرگ نباشد و ممکن است لازم باشد که لپتاپ خود را به یک صفحه نمایش دوم متصل کنید. در این صورت همان وضعیت مک مینی را پیدا می‌کند (اگر چه در این صورت با مک‌بوک ایر حداقل دو صفحه نمایش برای کار در اختیار دارید).

در مورد صفحه نمایش، مک‌بوک ایر M1 و M2 می‌توانند از یک صفحه نمایش تا 6K پشتیبانی کند، در حالی که مک مینی M1 می‌تواند دو مانیتور، یکی تا 6K و دیگری 4K را پشتیبانی کند. از سوی دیگر، مک مینی اینتل قدیمی می‌تواند تا سه مانیتور را پشتیبانی کند، بنابراین از این نظر بر مدل‌های جدیدتر برتری دارد.

همچنین بخوانید: بررسی کامل مانیتور استودیو دیسپلی اپل

 

پورت‌ها

اگر به چندین پورت نیاز دارید - و به ویژه اگر به HDMI و یک یا چند پورت USB سبک قدیمی‌تر نیاز دارید، مک مینی بهترین گزینه برای شما است زیرا همه‌ی اینها بعلاوه‌ی موارد دیگر را دارد.

مک‌بوک ایر M1 فقط دو پورت Thunderbolt / USB 4 دارد. مک‌بوک ایر M2 با افزودن یک پورت MagSafe برای شارژ مک یک گام فراتر رفته است. اما مک مینی دارای دو پورت Thunderbolt / USB 4، دو پورت USB-A، یک پورت HDMI 2.0 و Gigabit Ethernet است.

همچنین بخوانید: روش افزودن پورت‌های بیشتر به مک‌بوک

مک‌بوک ایر در مقایسه با مک مینی: از این دو مک ارزان، کدام بهترین است؟

 

قیمت

با این اوصاف، با در نظر گرفتن تمام موارد فوق، کدام یک نسبت به پولی که پرداخت می‌کنید ارزشمندتر است؟ مک‌بوک ایر یا مک مینی؟

در حال حاضر، مک مینی قیمت پایین‌تری نسبت به مک‌بوک ایر دارد، که از 699 دلار در مقایسه با 999 دلار شروع می‌شود، اما 300 دلار اضافی که باید برای تهیه مک‌بوک ایر هزینه کنید می‌تواند معقولانه باشد زیرا یک صفحه نمایش 13 اینچی رتینا و توانایی کار در هر کجا را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر قدرت بیشتری نسبت به مک‌بوک ایر سطح پایه می‌خواهید، می‌توانید 200 دلار بیشتر برای داشتن تراشه M2 بپردازید.

مک‌بوک ایر M2 از نظر قدرت بر مک مینی برتری خواهد داشت، اما اینکه آیا این گزینه آن را برای شما انتخاب بهتری می‌کند یا نه، بستگی به این دارد که آیا واقعاً به این قدرت نیاز دارید یا خیر. قیمت مک‌بوک ایر با تراشه M2 به اندازه 500 دلار بیشتر از مک مینی است که اگر واقعاً به M2 نیاز نداشته باشید، هزینه بسیار زیادی است.

در نهایت، تصمیم‌گیری بر اساس قیمت یا قابلیت حمل خواهد بود. اگر به یک مک نیاز دارید که بتوانید آن را با خود حمل کنید - با یک صفحه نمایش داخلی - مک‌بوک ایر ارجحیت دارد.

اما اگر به دنبال ارزش خالص در مقابل مبلغی که هزینه می‌کنید هستید، ما فکر می‌کنیم که مک مینی به لطف هزینه‌ی پایین آن در اولویت قرار دارد

مک‌بوک ایر در مقایسه با مک مینی: از این دو مک ارزان، کدام بهترین است؟

 

جمع‌بندی

وقتی صحبت از افرادی می‌شود که فقط به دنبال خرید یک مک هستند تا از آن برای فعالیت‌های روزمره عمومی مانند صفحات گسترده، اسناد، کمی ویرایش عکس و کمی مرور وب استفاده کنند، مک مینی سطح پایه و مک‌بوک ایر M1 به طرز شگفت‌آوری قابل مقایسه هستند.

اگر فقط یک کامپیوتر برای استفاده در خانه می‌خواهید، و در حال حاضر یک مانیتور نیز دارید، مک مینی یک انتخاب عالی خواهد بود.

اگر کامپیوتری می‌خواهید که بتوانید در هر مکانی از آن استفاده کنید، مک‌بوک ایر همان چیزی است که شما نیاز دارید.

با این اوصاف کدام را انتخاب کنیم؟ با این که ما مک مینی را دوست داریم، ولی فکر می‌کنیم که ایام دسکتاپ بو به پایان است و افراد به احتمال زیاد لپتاپ را انتخاب می‌کنند - و دلایل بسیار خوبی نیز وجود دارد که چرا آنها چنین کاری را انجام می‌دهند، زیرا تمام آن دلایل در مورد مک‌بوک ایر صدق می‌کند و آن را به یک انتخاب ارزان قیمت از دستگاه‌های اپل تبدیل می‌کند.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
زندگی خود را وارد حاشیه نکنید. دنیا به حضور پررنگ شما احتیاج دارد.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘