تراشه M2 اپل: آنچه باید در مورد آن بدانید

19
مرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 7 دقیقه
0 نظر 840 بازدید

تراشه M2 اپل: آنچه باید در مورد آن بدانید

تراشه M2 اپل در ژوئیه 2022 وارد بازار می‌شود - در اینجا، آنچه که تراشه M2 می‌تواند برای مک‌ها به همراه داشته باشد صحبت خواهیم کرد. بعلاوه انتظاراتی که از M2 Pro و M2 Max و همچنین M3 داریم. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

در سال 2020، اپل شروع به استفاده از پردازنده‌های دسکتاپ خود در مک‌هایش کرد که با ورود پردازنده M1 در مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو 13 اینچی، مک مینی و آی‌مک 24 اینچی شروع شد. از آن زمان ما شاهد عرضه نسخه‌های بالاتری از تراشه M1 به شکل M1 Max و M1 Pro بودیم که در اکتبر 2021 در مک‌بوک پرو 14 اینچی و مک‌بوک پرو 16 اینچی عرضه شدند و در نهایت M1 Ultra که در مارس 2022 با مک استودیو جدید عرضه شد.

حالا اپل جزئیات نسل دوم اپل سیلیکون را فاش کرده است. ما تمام اطلاعات لازم در مورد انتظارات از سیستم مبتنی بر یک تراشه M2 اپل و همه انواع آن، از جمله اولین مک‌هایی که از این تراشه در آنها استفاده می‌شود را جمع‌آوری کرده‌ایم.

حتماً بررسی ما از مک‌بوک پرو 13 اینچ M2 را برای بنچمارک‌های کامل تراشه M2 مطالعه کنید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تراشه M1، بخوانید:

تراشه M1 و فراتر از آن: هرآنچه باید در مورد تراشه‌های بومی مک اپل بدانید

با مک‌های M1، حافظه آن چیزی نیست که قبلاً بود

M1 Ultra در مقایسه با M1 Max: دو برابر بهتر، اما نه دو برابر سریع‌تر

 

تراشه M2: تاریخ عرضه

  • جولای 2022 - تأیید شده

اپل تأیید کرده است که اولین تراشه‌های M2 با مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو 13 اینچی عرضه خواهند شد. پیش سفارش‌های مک‌بوک پرو M2 از 17 ژوئن آغاز خواهد شد. اپل وعده داده است که مک‌بوک ایر در ماه جولای عرضه می‌شود.

 

تراشه M2: مشخصات

مانند سری M1، تراشه M2 نیز به جای حرفه‌ای‌ها، مشتریان معمولی را هدف قرار خواهد داد. تمرکز آن بر روی بهره‌وری انرژی و همچنین بهبود عملکرد کلی نسبت به M1 است که جایگزین آن خواهد شد.

در حالی که روند ساخت 5 نانومتری به قوت خود باقیست، تراشه M2 همان طور که انتظار می‌رود از نسل دوم فناوری 5 نانومتری بهره می‌برد. نسل بعدی فرآیند N4P از TSMC، نسخه پیشرفته‌ای از فرآیند 5 نانومتری است و قرار است در مقایسه با فرآیند 5 نانومتری معمولی (که برای تولید A15 و M1 و M1 Pro و M1 Max استفاده می‌شود) حدود 11 درصد عملکرد و حدود 22 درصد بازدهی بیشتری داشته باشد. اپل ادعاهایی را مطرح کرده است که به نظر می‌رسد این انتظارات را برآورده خواهد کرد.

طبق گفته اپل، آنچه M2 ارائه می‌کند از این قرار است: یک پردازنده با 18 درصد سرعت بیشتر، یک پردازنده گرافیکی 35 درصد قوی‌تر، و یک موتور عصبی که 40 درصد سریع‌تر است. همچنین 50 درصد پهنای باند حافظه بیشتر در مقایسه با M1 و حداکثر 24 گیگابایت حافظه یکپارچه سریع وجود دارد که بسیاری از کسانی که احساس می‌کردند با اندازه 16 گیگابایتی ارائه شده توسط M1 محدود شده‌اند را خوشحال خواهد کرد.

اپل احتمالاً بر مبنای تراشه M2 کار را ادامه خواهد داد و انواع Pro و Max و Ultra آن را نیز معرفی خواهد کرد.

 

پردازنده (CPU)

ما گزارش‌هایی را دیده بودیم مبنی بر اینکه اپل قرار است همان 8 هسته پردازنده‌ی موجود در M1 را حفظ کند و همین طور هم هست، با این حال، پیشرفت‌های ارائه شده توسط M2 باید به این معنی باشد که مک‌های جدید بسیار قدرتمندتر و کارآمدتر از نسل قبلی خواهند بود.

فرآیند N4P که در بالا ذکر شد، امکان تراکم ترانزیستور بیشتری را فراهم می‌کند، که می‌تواند به تک تک هسته‌ها اجازه دهد کمی سریع‌تر از M1 کلاک شوند. در تراشه M2 مقدار 25 درصد ترانزیستور بیشتر نسبت به M1 وجود دارد که امکان بهبود کنترل کننده حافظه و پهنای باند حافظه را فراهم می‌کند.

همانند M1، هسته‌های پردازنده به انواع با عملکرد بالا و بازدهی بالا تقسیم می‌شوند. به گفته اپل، هسته‌های عملکردی سریع‌تر با حافظه پنهان بزرگ‌تر جفت می‌شوند، در حالی که هسته‌های بازدهی شاهد افزایش عملکرد حتی بیشتری هستند.

اپل ادعا می‌کند که: در مقایسه با آخرین تراشه 10 هسته‌ای لپتاپ PC، پردازنده در M2 عملکردی تقریباً دو برابری در همان سطح قدرت را ارائه می‌کند.

در مقایسه با PCها با هسته‌های پردازنده بیشتر، M2 می‌تواند تقریباً به همان اندازه عمکلرد را با کسری از مصرف انرژی ارائه دهد. طبق گفته اپل: M2 نزدیک به 90 درصد از حداکثر عملکرد تراشه 12 هسته‌ای را ارائه می‌دهد در حالی که فقط به اندازه یک چهارم آن برق مصرف می‌کند.

در تست‌های ما از مک‌بوک پرو M2 می‌توانیم مشاهده کنیم که نتیجه چند هسته‌ای هنوز هم کمتر از M1 Pro است، اگر چه وقتی صحبت از تک هسته‌ای به میان می‌آمد، M1 Pro را شکست داد.

بنچمارک‌های Geekbench 5

تراشه M2 اپل: آنچه باید در مورد آن بدانید

تراشه M2 اپل: آنچه باید در مورد آن بدانید

 

پردازنده گرافیکی (GPU)

اپل همچنین عملکرد کارت گرافیک را به ده هسته گرافیکی افزایش داده است که دو هسته بیشتر از M1 فعلی است. چنین چیزی پیش‌بینی می‌شد.

اپل ادعا می‌کند که پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای به لطف حافظه پنهان بزرگ‌تر و پهنای باند حافظه بیشتر، تا 25 درصد عملکرد گرافیکی بالاتر نسبت به M1 در همان سطح قدرت را ارائه می‌دهد. اپل ادعا می‌کند که در حداکثر قدرت، این 35 درصد بهتر است.

اپل همچنین ادعا می‌کند که پردازنده گرافیکی عملکردی 2.3 برابر سریع‌تر در مقایسه با آخرین گرافیک‌های یکپارچه ارائه می‌دهد (در حالی که یک پنجم آنها برق مصرف می‌کند).

به لطف هسته‌های اضافی پردازنده گرافیکی، 10 هسته‌ای به جای محدودیت 8 هسته‌ای M1، تراشه M2 بهتر از M1 عمل می‌کند، اما همچنان پایین‌تر از M1 Pro با 14 هسته است. هیچکدام از اینها نباید غافلگیر کننده باشد.

بچمارک‌های بازی ویدیویی

تراشه M2 اپل: آنچه باید در مورد آن بدانید

تراشه M2 اپل: آنچه باید در مورد آن بدانید

تراشه M2 اپل: آنچه باید در مورد آن بدانید

تراشه M2 اپل: آنچه باید در مورد آن بدانید

 

رم (RAM)

مطمئناً افرادی وجود دارند که امیدوار هستند تراشه M2 از رم بیشتری نسبت به M1 در حال حاضر پشتیبانی کند (M1 حداکثر 16 گیگابایت رم دارد، در حالی که M1 Pro رم 64 گیگابایت و M1 Ultra رم 128 گیگابایت را پشتیبانی می‌کند). خبر خوب این است که M2 از حافظه بیشتری پشتیبانی می‌کند - تا 24 گیگابایت.

علاوه بر این، کنترل کننده حافظه 100 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه یکپارچه دارد که 50 درصد بیشتر از M1 است.

 

دوام باتری

ادعاهای اپل در مورد بهره‌وری انرژی ممکن است باعث شود که انتظار دوام باتری بهتری را داشته باشید، اما دوام باتری هنوز همان 18 ساعت است.

 

کدام مک‌ها پردازنده M2 را خواهند داشت؟

اپل بروزرسانی‌های M2 برای مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو 13 اینچی را تأیید کرده است. ما انتظار داریم که مک مینی M1 و مک 24 اینچی نیز شاهد بروزرسانی مشابهی باشند، که احتمالاً در پاییز اتفاق خواهد افتاد.

بعلاوه، با توجه به اینکه آیپد پرو در حال حاضر از تراشه M1 استفاده می‌کند، ممکن است آیپد پرو مورد انتظار (2022) از M2 استفاده کند.

 

در مورد M2 Pro و M2 Max و M2 Ultra چطور؟

خوانندگانی وجود دارند که می‌خواهند در مورد نسخه‌های Pro و Max و Ultra تراشه M2 نیز بدانند. M1 Pro و M1 Max پیش از این ثابت کرده‌اند که بسیار توانمند هستند و انتظارات زیادی برای M1 Ultra وجود دارد، بنابراین پیشرفت‌های آینده استراتژی اپل در این مورد بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. احتمالاً در سال 2023 شاهد این تغییرات خواهیم بود.

 

و تراشه M3...

تراشه M2 فوق‌العاده خواهد بود، ما در این مورد شکلی نداریم، اما فقط یک سال بعد می‌توانیم چیز بهتری را شاهد باشیم که در مقایسه با نسل فعلی جهش بزرگ‌تری در عملکرد به همراه داشته باشد.

طبق اظهارات دیجی تایمز (Digitimes)، گفته می‌شود که TSMC در حال آزمایش پردازنده‌هایی است که با استفاده از فرآیند 3 نانومتری ساخته شده‌اند، که می‌تواند تراکم ترانزیستور را حتی بیشتر از این کند و به گفته دیجی تایمز، احتمالاً این پردازنده‌ها برای تراشه‌های M3 و A17 خواهند بود. TSMC پیش از این مجبور شده بود برنامه‌های 3 نانومتری خود را به دلیل پیچیدگی‌های این فرآیند به تعویق بیندازد. طبق گزارش‌های رسیده تراشه‌های M3 اپل دارای اسم کُدهای Ibiza و Lobos و Palma هستند.

به گفته دیجی تایمز، اولین محصولاتی که از پردازنده 3 نانومتری استفاده می‌کنند، در سه ماهه اول سال 2023 و با شروع تولید در پایان سال 2022 عرضه خواهند شد. کوالکام، سامسونگ و اینتل همگی آماده استفاده از فرآیند 3 نانومتری هستند.

تراشه M3 در مقایسه با تراشه‌های M1 احتمالاً افزایش قابل توجهی در عملکرد را به همراه خواهد داشت، زیرا تراشه‌های رده بالا با دو برد ساخته شده‌اند و تا 40 هسته پردازنده را ارائه می‌دهند.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
بسیار کم پیش می‌آید که شخصی از بدو تولد بینش درونی داشته باشد. این احساس با گذشت زمان قوی و قوی‌تر خواهد شد. بزرگ‌ترین چالش انسان‌ها این است که یاد بگیرند به این احساس گوش بدهند و طبق غریزه عمل کنند.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘