آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

12
مرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 4011 بازدید

آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

 

اولین نسخه بتای مک او اس ونتورا جدید در 6 ژوئن 2022 برای توسعه دهندگان منتشر شد و طرفداران بسیار هیجان‌زده هستند که ویژگی‌های جدید را امتحان کنند. این ویژگی‌های جدید روش استفاده‌ی مردم از مک را تغییر خواهد داد.

مک او اس ونتورا با ویژگی‌هایی مانند Stage Manager (مدیریت صحنه)، یک اپلیکیشن Weather (آب‌وهوا)، Shared Tab Groups (اشتراک‌گذاری گروه‌های برگه) در مرورگر سافاری و Continuity Camera (دوربین پیوسته) کاربران اپل را تحت تأثیر قرار داده است. متأسفانه، پس از اعلام اپل مبنی بر اینکه مک او اس ونتورا در مک‌های قدیمی در دسترس نخواهد بود، بسیاری از کاربران ناامید شدند.

اما جای نگرانی نیست، راه‌حل‌های زیادی برای نصب مک او اس ونتورا در مک‌های پشتیبانی نشده وجود دارد. با استفاده از OpenCore Boot Manager، شما می‌توانید به راحتی مک او اس ونتورا را بر روی برخی از مدل‌های قدیمی مک نصب کنید. در این مقاله، این روش را به طور کامل مورد بحث قرار خواهیم داد تا مجبور نباشید هزاران دلار برای خرید یک مک‌بوک جدید هزینه کنید. با سافت مک همراه باشید.

همچنین بخوانید: مک او اس ونتورا: هرآنچه باید در مورد مک او اس 13 بدانید

 

OpenCore چیست؟

با ارائه‌ی هر مک او اس جدید، اپل پشتیبانی از مدل‌های قدیمی مک خود را قطع می‌کند، حتی اگر بسیاری از آنها قادر به اجرای مک او اس جدید باشند. این امر توسعه دهندگان را تشویق می‌کند تا ابزارها و نرم‌افزارهایی بسازند که می‌توانند مک او اس را حتی بر روی مک‌هایی که اپل پشتیبانی نمی‌کند اجرا کنند.

OpenCore یک مدیر بوت رایگان و منبع باز است که برای نصب مک او اس ونتورا در مک‌های قدیمی یا پشتیبانی نشده استفاده می‌شود. این ابزار داده‌ها را در مک شما پچ می‌کند که به شما این امکان را می‌دهد تا اولین نسخه بتا مک او اس ونتورا را بر روی سیستم خود نصب کنید.

OpenCore همچنین با عنوان بوت منیجر (Boot Manager) نیز شناخته می‌شود و داده‌های جدیدی مانند SMBIOS، جداول ACPI و kexts (که بیشتر به عنوان درایور برای مک او اس شناخته می‌شود) نصب می‌کند. با کمک OpenCore، بوت منیجر بر روی پارتیشن EFI همراه با فایل Opencore.efi نصب می‌شود. هنگامی که مک خود را روشن می‌کنید، بوت منیجر به شما کمک می‌کند تا مک او اس ونتورا را در مک پشتیبانی نشده بوت کنید.

 

مدل‌های پشتیبانی شده

لطفاً توجه داشته باشید که تمام مدل‌های قدیمی مک از مک او اس ونتورا پشتیبانی نمی‌کنند زیرا سخت‌افزار لازم برای اجرای آن را ندارند. برخی از مک‌های قدیمی‌تر با پردازنده گرافیکی، ماوس، صفحه کلید و سایر اجزاء مشکل ایجاد می‌کنند. اگر مک نسبتاً قدیمی دارید، ممکن است مشکلات غیرقابل پیش‌بینی دیگری نیز ایجاد شود.

روش توضیح داده شده در این راهنما، فقط بر روی مدل‌های زیر قابل اجرا است:

  • مک مینی - اوایل 2009 یا جدیدتر
  • آی‌مک - اواخر 2012 یا جدیدتر
  • مک پرو - اوایل 2009 یا جدیدتر
  • مک‌بوک پرو - اواسط 2012 یا جدیدتر
  • مک‌بوک ایر - اواسط 2012 یا جدیدتر
  • مک‌بوک - اواسط 2015 یا جدیدتر

 

روش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

برای نصب مک او اس ونتورا در یک مک پشتیبانی نشده مراحل زیر را دنبال کنید:

 

1. مک او اس ونتورا را دانلود کنید

فایل macOS Ventura Installassistant.pkg را می‌توان مستقیماً از سرور اپل دانلود کرد. فایل در پوشه Downloads شما دانلود می‌شود.

macOS Ventura InstallAssistant Beta 3 را از اینجا دانلود کنید (نسخه 22A5295i)

آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

Ventura InstallAssistant را دانلود کرده و سپس آن را به macOS Installer تبدیل کنید

وقتی فایل installassistant.pkg را اجرا می‌کنید، فایلی در پوشه Applications/ خود با نام Install macOS Ventura beta.app دریافت خواهید کرد.

آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

macOS 13 Ventura.app را در پوشه Applications نصب کنید

 

2. macOS USB Installer را با ترمینال ایجاد کنید

برای این مرحله، شما به یک فلش مموری با ظرفیت 16 گیگابایت یا بیشتر نیاز دارید. این فلش مموری USB به عنوان یک نصب کننده بوت برای مک او اس ونتورا استفاده خواهد شد. این مرحله بیشتر برای کاربران حرفه‌ای مناسب است زیرا اگر هنگام تایپ فرامین اشتباهی مرتکب شوید، ممکن است با خطا مواجه شوید. اگر یک کاربر حرفه‌ای نیستید، اما همچنان می‌خواهید ادامه دهید، لطفاً با احتیاط این کار را انجام دهید و هر دستوری را که تایپ می‌کنید دوباره بررسی کنید.

  • فلش مموری خود را به سیستم وصل کنید. در صورت تمایل می‌توانید نام آن را تغییر دهید. برای این راهنما، اجازه دهید نام درایو را Installer بگذاریم.
  • Disk Utility را از مسیر Applications > Utility باز کنید. بر روی View > Show all devices کلیک کنید. درایو USB خود را انتخاب کرده و بر روی دکمه Erase (پاک کردن) کلیک کنید، Mac OS Extended (HFS) و پارتیشن GPT را انتخاب کنید.

آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

فرمت USB Installer با Mac OS Extended و GPT

  • برنامه Terminal را در Spotlight Search باز کنید.
  • اکنون فرمان زیر را در برنامه ترمینال تایپ کرده و Installer را با هر نامی که فلش مموری USB خود را نامگذاری کرده‌اید جایگزین کنید.
sudo /Applications/Install\ macOS\ Ventura\ beta.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Installer --nointeraction

آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

macOS Ventura USB Installer را برای مک قدیمی ایجاد کنید

کلید اینتر را فشار دهید تا فرمان اجرا شود. از شما خواسته می‌شود که رمز عبور مدیریت را وارد کنید. دوباره اینتر را فشار دهید و مک شما شروع به ایجاد یک نصب کننده USB می‌کند.

همچنین بخوانید: روش استفاده از ترمینال

 

3. OpenCore Boot Manager را برای macOS USB Installer نصب کنید

هنگامی که یک نصب کننده USB مک او اس ونتورا ایجاد کردید، آماده‌ی استفاده از OpenCore Boot Manager برای نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده خود هستید.

 

مرحله 1: OpenCore را دانلود کنید

اولین قدم، دانلود OpenCore Legacy Patcher GUI است. برای نصب نرم‌افزار، OpenCore-Patcher.app را اجرا کنید.

OpenCore Legacy Patcher GUI را از Github دانلود کنید.

 

مرحله 2: SMC و Misc Settings را تنظیم کنید

Host Model همان Mac Model شما است. گاهی اوقات OpenCore Legacy Patcher قادر به تشخیص آن نیست، اما می‌توانید آن را در بخش Settings (تنظیمات) بررسی کرده و تغییر دهید.

آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

برگه Settings در OpenCore Legacy Patcher

در مرحله بعد، SMCBIOS را برای جلوگیری از خطاهای مربوط به نسخه SMC راه‌اندازی کنید. شما می‌خواهید پیکربندی SMCBIOS را تنظیم کنید. این شامل توضیحاتی در مورد تنظیمات مک شما مانند شخصی‌سازی فایل config.plist در سایر بوت لودرها است. در تنظیمات SMBIOS مک جدید را انتخاب کنید تا بتوانید مک او اس ونتورا را بر روی سیستم خود نصب کنید.

آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

تنظیمات SMBIOS

بخش Misc Settings (تنظیمات متفرقه) خیلی مهم نیست، زیرا این تنظیمات بیشتر مربوط به بروزرسانی مک او اس ونتورا به نسخه جدید پس از اتمام نصب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نصب بروزرسانی‌های جدید، لطفاً بخش پس از نصب در انتهای این مقاله را بررسی کنید.

آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

بخش Misc Settings

 

مرحله 3: OpenCore Boot Manager را نصب کنید

هنگامی که پیکربندی را بهینه‌سازی کردید، می‌توانید برای بازگشت به منوی اصلی بر روی Return (بازگشت) کلیک کنید. پس از رسیدن به آنجا، برای شروع ساخت بر روی Build and Install OpenCore کلیک کنید. پس از اتمام ساخت، بر روی Install OpenCore کلیک کرده و macOS Ventura USB Installer را که ایجاد کرده‌اید انتخاب کنید.

آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

OpenCore را برای macOS Ventura USB Installer نصب کنید

سپس بر روی پارتیشن EFI کلیک کنید تا نصب OpenCore شروع شود.

آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

OpenCore را بر روی پارتیشن EFI نصب کنید

 

4. بوت با نصب کننده مک او اس OpenCore

اکنون زمان بوت OpenCore و نصب کننده مک او اس است. به سادگی و در حالی که کلید Option را نگه داشته‌اید سیستم خود را ری‌استارت کنید. پارتیشن EFI Boot با آیکون OpenCore را انتخاب کنید.

آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

EFI Boot را برای استفاده از OpenCore Boot انتخاب کنید

اکنون بر روی Install macOS Ventura کلیک کنید تا به صفحه نصب کننده بروید. توجه: اگر سیستم شما پس از اولین راه‌اندازی مجدد به صفحه تنظیمات برمی‌گردد، می‌توانید با نگه داشتن کلید Option آن را خاموش کرده و دوباره روشن کنید.

 

5. مک او اس ونتورا را بر روی مک پشتیبانی نشده نصب کنید

شما می‌توانید وارد صفحه Ventura InstallAssistant شوید و مک او اس ونتورا را بر روی سیستم مک قدیمی‌تان مانند هر مک او اس دیگری نصب کنید. مراحلی که باید دنبال کنید از این قرار است:

آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

ابزار Disk Utility را در macOS Ventura Install Assistant باز کنید

  • بر روی Disk Utility کلیک کنید تا باز شود.
  • در بخش Disk Utility بر روی برگه Erase (پاک کردن) کلیک کرده و ولوم راه‌اندازی را انتخاب کنید که معمولاً به صورت Macintosh HD نوشته می‌شود (شما می‌توانید یک پارتیشن جدید برای مک او اس ونتورا ایجاد کنید).
  • حالا دیسک را نامگذاری کرده و یک فرمت را انتخاب کنید. اگر یک دیسک اس اس دی است، باید فرمت APFS را انتخاب کنید. اگر یک درایو HDD معمولی است، می‌توانید هر فرمتی را انتخاب کنید.
  • برای فرمت کامل بر روی Erase کلیک کنید و سپس به صفحه InstallAssistant برگردید.
  • بر روی Install macOS Ventura و سپس Continue (ادامه دادن) کلیک کنید. دیسکی را که در مراحل قبلی فرمت کرده‌اید انتخاب کرده و مک او اس جدید شروع به نصب می‌کند.
  • پس از اتمام نصب، مک شما به طور خودکار ری‌استارت می‌شود.

 

6. OpenCore را بر روی پارتیشن EFI مک او اس ونتورا نصب کنید

زیاد هیجان‌زده نشوید! هنوز یکی دو کار دیگر باقی مانده است. پس از نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده، باید مدیر بوت OpenCore را در پارتیشن EFI بر روی دیسک مک او اس ونتورا نصب کنید تا بتوانید مک او اس ونتورا را بدون نیاز به وصل کردن دستگاه USB هر بار که از مک‌بوک خود استفاده می‌کنید، بوت کنید. این همان کارهای پس از نصب است که باید انجام دهید.

در اینجا روش انجام آن آمده است:

آموزش نصب مک او اس ونتورا در مک پشتیبانی نشده

OpenCore را بر روی پارتیشن EFI ونتورا نصب کنید

  • OpenCore Legacy Patcher را دوباره دانلود کنید.
  • برای شروع ساخت OpenCore بر روی Build and Install OpenCore کلیک کنید.
  • پس از اتمام ساخت، می‌توانید ادامه دهید و آن را بر روی درایو داخلی نصب کنید.
  • پارتیشن داخلی EFI بوت را انتخاب کنید.
  • سیستم خود را خاموش کرده و در حالی که کلید Option را نگه داشته‌اید، آن را مجدداً راه‌اندازی کنید.

کار تمام است. اکنون دیگر لازم نیست هر بار که مک‌بوک خود را بوت می‌کنید از درایو USB استفاده کنید. با کمک مدیر راه‌اندازی OpenCore، شما می‌توانید مک او اس ونتورا را بر روی یک سیستم مک قدیمی‌تر بدون هیچ مشکلی بوت کنید.

گاهی اوقات، ممکن است مجبور شوید «پچ‌های ولوم پس از نصب» را نصب کنید تا مطمئن شوید که مدل قدیمی مک شما به خوبی اجرا می‌شود. کاربران دارای OCLP v0.4.4 باید هر بار که بروزرسانی جدید مک او اس منتشر می‌شود، پچ‌های ولوم را نصب کنند. برای دریافت بروزرسانی‌های جدید، باید OpenCore را با آخرین نسخه OCLP بازسازی کنید.

به بیان ساده، مک او اس ونتورا، آخرین نسخه مک او اس که مملو از ویژگی‌های جدید است، فقط برای مدل‌های جدید مک موجود است، اما با استفاده از OpenCore می‌توان آن را بر روی مک قدیمی‌تر نیز نصب کرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید مک شما خیلی قدیمی نباشد، زیرا ممکن است مشکلات سخت‌افزاری مانند نقص عملکرد ماوس یا صفحه کلید یا کُند بودن GPU وجود داشته باشد.

مک او اس جدید تمام ویژگی‌های مک او اس ونتورا را در مدل‌های جدید مک خواهد داشت و می‌توانید بروزرسانی‌های جدید را نیز با استفاده از OpenCore نصب کنید.

همچنین بخوانید:

آموزش نصب مک او اس 13 ونتورا با استفاده از VirtualBox در یک PC ویندوزی

آموزش نصب مک او اس 13 ونتورا با استفاده از VMware در یک PC ویندوزی

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
کیفیت را همواره شاخص بدانید. برخی از مردم به محیطی که در آن تنها بهترین و عالی ترین پذیرفته است تعلق ندارند.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘