مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با مک‌بوک پرو 13 اینچ M2

7
مرداد 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 9 دقیقه
0 نظر 738 بازدید

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با مک‌بوک پرو 13 اینچ M2

با پشتیبانی از رم بیشتر و دو هسته گرافیکی بیشتر، مک‌بوک پرو M2 از مدل M1 جلوتر است و به مک‌بوک پروهای رده بالا نزدیک‌تر می‌شود. برای مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با مک‌بوک پرو 13 اینچ M2 با سافت مک همراه باشید.

-----

 

در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل (WWDC) در ماه ژوئن، اپل مک‌بوک پرو 13 اینچی را با تراشه M2 بروزرسانی کرد. اما در مقایسه با نسخه M1 که در سال 2020 عرضه شد، واقعاً هیچ تغییر دیگری نداشته است (به غیر از قیمتی که در برخی از نقاط جهان و نه در ایالات متحده افزایش داشته است). اما در حالی که مک‌بوک پرو 13 اینچی 2022 فاقد تأثیرگذاری مک‌بوک ایر است که بازطراحی کاملی داشته و صفحه نمایش بزرگ‌تری نیز به دست آورده است، آیا باید به خرید آن فکر کرد؟

همچنین بخوانید:

بررسی کامل مک‌بوک پرو 13 اینچ M1

بررسی کامل مک‌بوک پرو 13 اینچ M2

 

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با M2: طراحی

شما به سختی می‌توانید مک‌بوک پرو M1 و M2 را از هم تفکیک کنید. هیچ چیزی بین این دو مدل تغییر نکرده است. این به معنی نداشتن یک طراحی زیبا و کاربردی نیست، بلکه این است که در مقایسه با مک‌بوک ایر 2022 بازطراحی شده و مک‌بوک پرو 14 اینچ که هر دو از سبک طراحی مشابهی استفاده کرده‌اند، قدیمی به نظر می‌رسد.

اگر یک مک‌بوک پرو 13 اینچ را در کنار سایر لپتاپ‌های مک قرار دهید، متوجه خواهید شد که حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش بسیار پهن‌تر و صفحه نمایش کوچک‌تر است. با این حال، بسته به دیدگاه شما، یک مزیت بالقوه در مورد آن وجود دارد. مک‌بوک پرو 13 اینچ اکنون تنها لپتاپ مک است (به غیر از مک‌بوک ایر M1 که هنوز به فروش می‌رسد) که ناچ ندارد.

هدف از وجود ناچ این است که دوربین را در خود جای دهد و این امکان را به اپل می‌دهد که پهنای لبه‌ی بالایی قاب را کاهش دهد و صفحه نمایش را کمی بالاتر بکشد. برخی عقیده دارند که ناچ باعث خرابی در طراحی می‌شود، برخی دیگر خاطرنشان می‌کنند که واقعاً در کم‌تر شدن فضای کاری تأثیری ندارد زیرا منو در دو طرف ناچ قرار می‌گیرد (اگر چه می‌تواند در حالت تمام صفحه مشکلاتی ایجاد کند). اگر می‌خواهید یک صفحه نمایش بزرگ‌تر داشته باشید، باید با این مسئله کنار بیایید.

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با مک‌بوک پرو 13 اینچ M2

مک‌بوک پرو 13 اینچ M2 شبیه مدل M1 است.

 

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با M2: تاچ بار / نوار لمسی

یک ویژگی دیگر در مک‌بوک پرو 13 اینچ وجود دارد که آن را از هر مک دیگری متمایز می‌کند. این تنها مدلی است که نوار لمسی (تاچ بار) را حفظ کرده است. قابلیتی که اپل در سال 2016 به مک‌بوک پرو اضافه کرد و در سال 2021 از نسخه‌های پرو 14 و 16 اینچی حذف شد.

نوار لمسی یک ویژگی اختلاف برانگیز محسوب می‌شود. برخی آن را فوق‌العاده سودمند می‌دانند، و برخی دیگر نمی‌توانند دلیل وجود آن را درک کنند. تاچ بار در حقیقت کلیدهای عملکردی را با یک نوار ال ای دی جایگزین می‌کند که می‌تواند به صورت خودکار متناسب با برنامه‌های مورد استفاده‌ی شما تنظیم شود. به عنوان مثال، برای جلو و عقب رفتن در ویدیو در یک ویرایشگر، یا برای افزودن ایموجی یا تصحیح اشتباهات تایپی واقعاً مفید است.

اما قرار بود که بازار هدف تاچ بار کاربران قدرتمند برنامه‌هایی همچون فتوشاپ و Final Cut Pro باشند، ولی مشخص شد که آنها آن را نمی‌خواهند. اکنون که نوار لمسی از هر مدل دیگری حذف شده است، بعید به نظر می‌رسد که بتواند در بروزرسانی دیگری حضور داشته باشد. بنابراین اگر شما از طرفداران تاچ بار هستید، این آخرین فرصت شما برای خرید یک لپتاپ همراه با نوار لمسی است.

 

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با M2: صفحه نمایش

اندازه صفحه نمایش مک‌بوک پرو 13 اینچ نسبت به مک‌بوک پرو 13 اینچی سال 2009 تغییری نکرده است. این لپتاپ در واقع کمی بزرگ‌تر از 13 اینچ تا 13.3 اینچی است و اکنون کوچک‌ترین لپتاپی است که اپل پس از افزایش صفحه نمایش مک‌بوک ایر M2 به 13.6 اینچ به فروش می‌رساند.

فناوری صفحه نمایش از سال 2009 بهبودهایی داشته است، اما اخیراً چندان پیشرفتی نکرده است. می‌توانید انتظار 1600 × 2560 پیکسل، روشنایی 500 نیت، رنگ گسترده (P3) و فناوری True Tone (به این معنی که رنگ‌ها و روشنایی صفحه نمایش با توجه به نور محیط تنظیم می‌شوند. این مسئله کار را برای چشمان شما راحت‌تر می‌کند) را داشته باشید. هیچ یک از این ویژگی‌ها تفاوتی با نسل قبلی ندارد.

اگر می‌خواهید صفحه نمایش بهتری داشته باشید، بهترین گزینه‌ها شامل مک‌بوک پرو 14 اینچ و 16 اینچ می‌شود، که صفحه نمایش Liquid Retina XDR با 1000 نیت پایدار تمام صفحه، حداکثر روشنایی 1600 نیت و فناوری پروموشن برای افزایش نرخ تازه‌سازی تطبیقی تا 120 هرتز را دارند. و مک‌بوک ایر که یک صفحه نمایش Liquid Retina با گوشه‌های گرد و پشتیبانی از یک میلیارد رنگ را دارد.

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با مک‌بوک پرو 13 اینچ M2

صفحه نمایش مک‌بوک پرو M2 تغییر نکرده است.

 

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با M2: مشخصات

تفاوت واقعی بین مک‌بوک پرو M1 و M2 در داخل آن است. دو مک پرو M2ی استاندارد وجود دارد.:

  • پردازنده 8 هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای، 8 گیگابایت حافظه یکپارچه (قابل افزایش تا 24 گیگابایت)، حافظه ذخیره‌سازی اس اس دی 256 گیگابایتی (قابل افزایش تا 2 ترابایت): 1.299 دلار
  • پردازنده 8 هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای، 8 گیگابایت حافظه یکپارچه (قابل افزایش تا 24 گیگابایت)، حافظه ذخیره‌سازی اس اس دی 512 گیگابایتی (قابل افزایش تا 2 ترابایت): 1.499 دلار

مک‌بوک پرو M1 نیز دو مدل استاندارد داشت:

  • پردازنده 8 هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای، 8 گیگابایت حافظه یکپارچه (قابل افزایش تا 16 گیگابایت)، حافظه ذخیره‌سازی اس اس دی 256 گیگابایتی (قابل افزایش تا 2 ترابایت): 1.299 دلار
  • پردازنده 8 هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای، 8 گیگابایت حافظه یکپارچه (قابل افزایش تا 16 گیگابایت)، حافظه ذخیره‌سازی اس اس دی 512 گیگابایتی (قابل افزایش تا 2 ترابایت): 1.499 دلار

همان طور که مشاهده می‌کنید، تراشه M2 چندین مزیت از جمله گرافیک 10 هسته‌ای و حافظه یکپارچه تا 24 گیگابایت را در مقایسه با گرافیک 8 هسته‌ای و تا 16 گیگابایت حافظه را دارد.

هسته‌های گرافیکی اضافی و توانایی پشتیبانی از حافظه 24 گیگابایتی می‌تواند دلیل کافی برای انتخاب مک‌بوک پروی جدیدتر باشد، اما M2 بیش از اینها را در چنته دارد. M2 عملکرد و کارایی را برای داشتن CPU سریع‌تر و GPU قدرتمندتر را به ارمغان می‌آورد. همچنین یک موتور عصبی تا 40 درصد سریع‌تر و 50 درصد پهنای باند حافظه‌ی بیشتر نیز وجود دارد.

همان طور که در بنچمارک‌های Geekbench ما از CPU در M2 مشاهده می‌کنید، M2 هشت هسته‌ای در مک‌بوک پرو 13 اینچی همان طور که انتظار دارید بهتر از M1 عمل می‌کند، اما نمی‌تواند M1 Pro ده هسته‌ای در مک‌بوک پرو 14 اینچی را شکست بدهد.

بنچمارک‌های Geekbench 5

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با مک‌بوک پرو 13 اینچ M2

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با مک‌بوک پرو 13 اینچ M2

ما همچنین قابلیت‌های پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای جدید را نیز محک زدیم و در مقایسه با پردازنده گرافیکی 8 هسته‌ای مک‌بوک پرو M1 شاهد پیشرفت‌هایی بودیم. همان طور که انتظار می‌رفت، هنوز هم کمتر از پردازنده گرافیکی 14 هسته‌ای M1 Pro است.

بنچمارک‌های Geekbench 5 Compute

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با مک‌بوک پرو 13 اینچ M2

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با مک‌بوک پرو 13 اینچ M2

یکی دیگر از پیشرفت‌های پنهان مربوط به قابلیت‌های صوتی این لپتاپ مک است. در حالی که مک‌بوک پرو M2 جدید سیستم صوتی چهار بلندگوی مک‌بوک ایر M2 را دارا نمی‌باشد، مدل جدید هنگام پخش موسیقی یا ویدیو با Dolby Atmos بر روی بلندگوهای داخلی از Spatial Audio پشتیبانی می‌کند. این شامل Spatial Audio با ردیابی سر پویا هنگام استفاده از ایرپاد (نسل سوم)، ایرپاد پرو و ایرپاد مکس می‌شود.

 

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با M2: دوام باتری

دوام باتری دقیقاً مانند مدل M1 و به مدت 20 ساعت است. این مسئله علیرغم بهبودهای کارآمد در پردازنده M2 است که ما فکر می‌کردیم می‌تواند منجر به بهبود دوام باتری شود، اما این طور به نظر می‌رسد که M2 نسبت به M1 از انرژی بیشتری استفاده می‌کند.

در تست‌های باتری که انجام دادیم، مک‌بوک پرو 2022 کمتر از دوام باتری 20 ساعته‌ی اپل و به مدت 16 ساعت بود. در تست‌های ما، مک‌بوک پرو M1 توانست 18 ساعت را مدیریت کند. اگر چه هنوز هم بسیار بیشتر از مدل‌های مک‌بوک پروی اینتلی است.

همچنین بخوانید:

چگونه باتری مک‌بوک را سالم نگه داریم

چگونه در مصرف باتری مک‌بوک صرفه‌جویی کنیم

نحوه تست باتری مک بوک؛ آیا باتری مک بوک شما به تعویض نیاز دارد؟

 

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با M2: پورت‌ها و تجهیزات جانبی

در جایی که مک‌بوک ایر M2 به تازگی یک پورت اضافی در قالب MagSafe به دست آورده است، به این معنی که شما مجبور نیستید یکی از پورت‌های USB/Thunderbolt خود را به شارژ اختصاص دهید، مک‌بوک پرو 13 اینچ M2 هنوز هم همان دو پورت Thunderbolt/USB 4 را مانند نسل قبلی خود ارائه می‌دهد.

جک 3.5 میلیمتری هدفون تغییر جزئی دارد که اکنون پشتیبانی از هدفون‌های امپدانس بالا را نیز اضافه کرده است.

تنها تفاوت دیگر این است که مک‌بوک پرو M2 با یک آداپتور برق 67 واتی به جای آداپتور برق 61 واتی مدل قدیمی‌تر عرضه می‌شود. قائدتاً این می‌تواند سرعت شارژ را افزایش دهد، اما به احتمال زیاد تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند زیرا مک‌بوک پرو 13 اینچی از شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند.

همچنین بخوانید:

راهنمای کامل پورت‌های مک، آیپد و آیفون

روش افزودن پورت‌های بیشتر به مک‌بوک

روش تعمیر پورت USB مک که کار نمی‌کند

 

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با M2:  قیمت

در حالی که قیمت مک‌بوک پرو 13 اینچی نسل 2022 در ایالات متحده تغییر نکرده است، اما در کشورهای دیگر دستخوش تغییر شده است.

مک‌بوک پرو 13 اینچ M2 از 1.299 دلار / 1.349 پوند شورع می‌شود. پیش از این 1.299 دلار / 1.299 پوند قیمت داشت.

مک‌بوک پرو 13 اینچ M2 با یک اس اس دی 512 گیگابایتی 1.499 دلار / 1.549 دلار قیمت دارد. قیمت مدل مشابه 1.499 دلار / 1.499 پوند است.

جالب است بدانید که مک‌بوک ایر M2 با مشخصات مشابه، با همان قیمت مک‌بوک پروی گران‌تر عرضه می‌شود. شما می‌توانید یک مک‌بوک ایر M2 با اس اس دی 512 گیگابایتی و پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای را با قیمت 1.499 دلار / 1.549 پوند تهیه کنید.

 

مقایسه مک‌بوک پرو 13 اینچ M1 با M2: توصیه ما

در مقایسه با مک‌بوک پرو M1، مزایای واضحی در خرید مک‌بوک پرو M2 وجود دارد، همراه با بهبود عملکردی که فاصله‌ی بین آن و مک‌بوک پروهای با قیمت بالاتر را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه این تنها مک دارای نوار لمسی (تاچ بار) و تنها لپتاپ مک بدون ناچ است؛ و تنها مک‌بوک پرو 16 اینچی دوامی بهتر از آن دارد. اما برای بسیاری از کاربران، جذابیت طراحی جدید مک‌بوک ایر به همراه یک صفحه نمایش بزرگ‌تر، بهتر و روشن‌تر و قیمتی مشابه، عامل مهمی در تصمیم‌گیری برای عدم خرید مک‌بوک پرو 13 اینچی M2 خواهد بود.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
بعضی از مردم نوآوری را به معنای تغییر می‌دانند؛ اما ما هرگز چنین برداشتی نداشته‌ایم. نوآوری باعث بهتر شدن امور می‌شود.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘