آیپد در مقایسه با مک‌بوک؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است

26
تیر 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 12 دقیقه
0 نظر 1688 بازدید

آیپد در مقایسه با مک‌بوک؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است

آیپدها طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند، آنقدر که می‌توان آنها را جایگزین‌های مناسبی برای مک‌بوک دانست. ما در اینجا این دو پلتفرم را با هم مقایسه کرده و به شما کمک می‌کنیم تا تصمیم بگیرید که برای نیازهای شما یک تبلت مناسب‌تر است یا یک لپتاپ. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

از زمان معرفی آیپد، برای بسیاری از افراد این سؤال پیش آمد که آیا می‌تواند جایگزین لپتاپ آنها شود یا خیر. تا کنون پاسخ به این سؤال در اکثر موارد منفی بوده است، اما با معرفی اخیر آیپد او اس، همراه با سخت‌افزار جدید و مهاجرت افراد به سرویس‌های آنلاین، به این معنی است که ممکن است بعد از این چنین نباشد.

در این مقاله، ما دو پلتفرم ایستگاه کاری سیار را با هم مقایسه می‌کنیم تا ببینیم که کدام یک از این دو، یعنی آیپد و مک‌بوک می‌توانند به بهترین نحو ممکن نیازهای شما را برآورده کنند.

همچنین بخوانید:

روش راه‌اندازی یک آیپد جدید

روش راه‌اندازی یک مک یا مک‌بوک جدید

 

در حال حاضر چه مدل‌هایی از آیپد وجود دارد؟

اپل در حال حاضر در این محدوده چهار نوع آیپد با طیف وسیعی از قیمت‌ها دارد. اینها شامل آیپد، آیپد مینی، آیپد ایر و آیپد پرو هستند.

در حالی که هر گروه دارای چندین گزینه ذخیره‌سازی است ( و آیپد پرو دارای هر دو گزینه صفحه نمایش 11 و 12.9 اینچی است)، قیمت‌های زیر برای مدل‌های پایه هر دسته است. البته اگر توان پرداخت بیشتر را داشته باشید، ظرفیت‌های بالاتری نیز در دسترس است.

  • آیپد 10.2 اینچی (2019) 32 گیگابایت: 239 دلار
  • آیپد مینی (2019) 64 گیگابایت: 399 دلار
  • آیپد ایر (2019) 64 گیگابایت: 499 دلار
  • آیپد پرو 11 اینچی (2020) 128 گیگابایت: 799 دلار
  • آیپد پرو 12.9 اینچی (2020) 128 گیگابایت: 999 دلار

 

اپل چه مدل‌هایی از مک‌بوک را ارائه می‌دهد؟

همانند آیپدها، اپل برای کسانی که لپتاپ را ترجیح می‌دهند، چندین گزینه دارد. در زمان نگارش این مقاله سه نوع مک‌بوک موجود است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • مک‌بوک ایر 13 اینچ 1.1 گیگاهرتز Intel Core i3 با ظرفیت 256 گیگابایت: 999 دلار
  • مک‌بوک پرو 13 اینچ Intel Core i5 با ظرفیت 128 گیگابایت: 1.299 دلار
  • مک‌بوک پرو 16 اینچ Intel Core i7 با ظرفیت 512 گیگابایت: 2.399 دلار

باز هم، گزینه‌هایی با ظرفیت‌های ذخیره‌سازی بالاتر و همچنین پردازنده‌های مختلف و پیکربندی‌های سفارشی نیز وجود دارد.

 

دستگاه خود را برای انجام چه کاری نیاز دارید؟

قبل از اینکه بخواهید بدانید کدام نوع دستگاه برای شما مناسب‌تر است، بهتر است به این فکر کنید که در اکثر مواقع برای انجام چه کاری به آن نیاز دارید. در حالی که آیپدها برای تماشای رسانه یا مرور وب عالی هستند، اگر فعالیت اصلی شما ویرایش پیچیده‌ی اسناد اکسل یا نیاز به مدیریت چندین فایل در ورد است، ممکن است به این نتیجه برسید که تبلت‌ها خسته کننده هستند.

برعکس، اگر فقط نیاز به نوشتن چند گزارش دارید، یا می‌خواهید ایمیل خود را بررسی کنید و یا برخی از بازی‌ها را انجام دهید، آیپدها عالی هستند، به خصوص وقتی که با صفحه کلید بلوتوثی ترکیب می‌شوند. بنابراین، کمی وقت بگذارید تا نیازهای خود را مشخص کنید، پس از آن خرید دستگاه برای شما بسیار آسان‌تر خواهد بود.

 

آیا می‌توانم از آیپد برای امور کاری استفاده کنم؟

یکی از سؤالاتی که زیاد از ما پرسیده می‌شود این است که آیا یک آیپد می‌تواند از نظر کاری جایگزین لپتاپ شود یا خیر. جذابیت این امر بدیهی است، زیرا مک‌بوک‌ها بسیار گران‌تر از آیپدها هستند (حداقل انواع غیر پرو) و تبلت‌ها مزیت سبک وزن بودن و قابلیت استفاده برای انواع وظایف مبتنی بر سرگرمی پس از پایان ساعات کاری را دارند.

این که آیا آیپدها می‌توانند به عنوان تنها دستگاه شما استفاده شوند، به شدت به کاری که انجام می‌دهید بستگی دارد. مایکروسافت برای کسانی که بیشتر سمت‌های اداری و دفتری را ایفا می‌کنند، نسخه‌های بسیار کاربردی مجموعه آفیس خود را بر روی تبلت‌ها ارائه می‌کند که این امکان را به شما می‌دهد که فایل‌ها را در اکسل، ورد و پاورپوینت ایجاد و ویرایش کرده و آنها را به اشتراک بگذارید. این بدان معنی است که می‌توانید مطمئن باشید که اسناد شما با سایر همکاران سازگار است و هر قالب‌بندی یا ماکرویی را که ایجاد می‌کنید حفظ می‌شود.

مگر اینکه از آیپد پرو 12.9 اینچی استفاده کنید. در این صورت باید با کار کردن با یک صفحه نمایش کوچک‌تر کنار بیایید که در مورد اکسل ممکن است برای برخی از کاربران کمی کوچک باشد، مخصوصاً اگر آیپد مینی قدرتمند، مقرون به صرفه، اما شیک (2019) را با صفحه نمایش 7.9 اینچی آن انتخاب کنید. لازم به ذکر است که در حالی که در گذشته مایکروسافت برنامه‌های آفیس خود را به صورت رایگان بر روی آیپدها ارائه می‌کرد، اما این فقط برای دستگاه‌هایی با صفحه نمایش 10 اینچی یا کوچک‌تر بود. زمانی که اپل آیپد (2019) را بروزرسانی کرد، صفحه نمایش آن به اندازه 10.2 اینچی تغییر یافت که نتیجه‌ی آن این شد که اکنون برای استفاده از برنامه‌ها به یک اشتراک آفیس 365 نیاز دارید. این اشتراک سالیانه مبلغ 69.99 دلار یا ماهیانه 6.99 دلار برای یک کاربر هزینه در بر دارد.

برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از برنامه‌های آفیس در آیپد خودتان، می‌توانید از مقاله‌های زیر استفاده کنید:

روش دریافت مایکروسافت آفیس رایگان در آیپد پرو

روش دریافت مایکروسافت آفیس رایگان در آیپد و آیفون

نکته‌ی دیگر این است که شرکت شما ممکن است از نرم‌افزار سفارشی برای برخی از کارهای ضروری شغل شما استفاده کند، بنابراین بهتر است با بخش فناوری اطلاعات شرکت خودتان بررسی کنید تا ببینید که آیا آن نرم‌افزار نسخه‌ای برای آیپد نیز دارد یا خیر. همچنین اگر قصد تایپ کردن فراتر از پاسخ دادن معمولی به ایمیل‌ها را دارید، باید قیمت صفحه کلید بلوتوثی را نیز در نظر داشته باشید. ما مقاله‌هایی با عنوان «بهترین صفحه کلیدهای آیپد 2020» و همچنین «بهترین صفحه کلیدهای «آیپد پرو» 2019» بعلاوه‌ی «بررسی کامل صفحه کلید جادویی اپل برای آیپد پرو» داریم که برای آشنایی با انواع آنها و همچنین برآورد هزینه می‌توانید از آنها استفاده کنید.

مک‌بوک‌ها در اکثر محیط‌های کاری بی‌تکلف هستند، به این دلیل که لپتاپ‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند تقریباً هر چیزی را که از آنها می‌خواهید را انجام دهند. اگر کار شما شامل تولید انبوه (مانند تولید انیمیشن و ویدیو) است، قطعاً در چنین مواردی مک‌بوک به آیپد ترجیح داده می‌شود. چنین نرم‌افزارهایی به طور کلی دارای ویژگی‌های بیشتری هستند و نمی‌توانید توقع داشته باشید که یک آیپد از پس آن برآید. در این صورت، به لطف صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر، پد لمسی و صفحه کلید، مک‌بوک‌ها برای کارهایی که نیاز به دقت و کار با مجموعه وسیعی از اطلاعات بر روی صفحه نمایش دارند، آماده هستند.

اگر شک دارید که آیا به یک مک‌بوک یا یک آیپد به عنوان دستگاه اصلی خود نیاز دارید، بررسی کنید که استفاده از چه نرم‌افزارهایی برای شما ضرورت دارد و همچنین به روش کار خود فکر کنید؛ که آیا باید پشت یک میز و با یک صفحه نمایش بزرگ انجام شود یا می‌توانید در حال حرکت و با یک صفحه نمایش کوچک‌تر نیز آن کار را انجام دهید.

همچنین بخوانید: آموزش جامع روش استفاده از آیپد برای کسب و کار

 

آیا مک‌بوک‌ها و آیپدها با لوازم جانبی موردنظر سازگار هستند؟

یکی از نکات مهم هنگام تصمیم‌گیری بین یک مک‌بوک و آیپد این است که ببینید از چه دستگاه‌های دیگری می‌خواهید همراه با آنها استفاده کنید. آیپدها می‌توانند از طریق آداپتورها به نمایشگرهای خارجی متصل شوند، اما اگر بخواهید از صفحه کلید و ماوس خارجی نیز استفاده کنید، آن وقت همه چیز خیلی سریع به هم می‌ریزد.

اپل اعلام کرده است که آخرین نسخه آیپد او اس (نسخه 13.4 در زمان نگارش مقاله) پشتیبانی از ماوس و ترک‌پد را برای تمام آیپدها امکانپذیر می‌کند و تبلت‌ها را به عنوان جایگزینی برای لپتاپ‌ها بسیار کاربردی‌تر می‌کند، اما همچنان باید بررسی کنید که آیا چاپگرها، دوربین‌ها و سایر دستگاه‌های جانبی با آن سازگار هستند یا خیر. بسیاری از آنها از طریق بلوتوث یا وایفای عمل می‌کنند، اما قبل از تصمیم‌گیری مطمئن شوید که همین طور باشند.

این مورد نباید برای مک‌بوک‌ها مسئله‌ی خاصی باشد، زیرا آنها معمولاً با تقریباً هر وسیله‌ی جانبی جدیدی ارتباط برقرار می‌کنند. با این حال، با توجه به اینکه فقط پورت USB-C موجود است، احتمالاً باید بر روی نوعی هاب یا طیف وسیعی از آداپتورها نیز سرمایه‌گذاری کنید تا هر یک از میلیون‌ها لوازم جانبی را که اکثر مردم به صورت روزمره از آنها استفاده می‌کنند، مانند صفحه کلید، ماوس، نمایشگر، هارد اکسترنال، دوربین، میکروفون، وبکم و غیره، بتوانید به مک‌بوک خودتان وصل کنید.

همچنین بخوانید: روش افزودن پورت‌های بیشتر به مک‌بوک

 

آیپد یا مک‌بوک؛ بهترین دستگاه برای تولید محتوا کدام است؟

اگر جزو تولید کنندگان محتوا باشید، متوجه خواهید شد که هر دو دستگاه مزایا و معایب خود را دارند.

برخی از متخصصان صنعت را می‌شناسیم که از آیپد پرو همراه با قلم اپل برای استوری‌برد فیلم‌ها و توسعه آثار هنری برای طراحی صحنه و بخش لباس استفاده می‌کنند. در واقع، آیپدها (به ویژه آیپد پرو) به لطف رابط طبیعی ارائه شده توسط قلم اپل، همراه با برخی نرم‌افزارهای قدرتمند که به دستگاه اجازه می‌دهند آثار بسیار چشم‌گیری تولید کند، برای کارهای هنری مناسب هستند.

کسانی که بیشتر به سمت ساخت فیلم، محتوای یوتیوب یا پادکست تمایل دارند، ممکن است بتوانند از آیپد (همراه با آداپتورهای فراوان) استفاده کنند، اما برای مراحل ویرایش و مونتاژ، مک‌بوک‌ها را بسیار مناسب‌تر می‌دانند. نرم‌افزارهایی مانند Final Cut Pro X و Logic Pro X فوق‌العاده قدرتمند و بسیار بالاتر از آن چیزی هستند که یک آیپد بتواند از پس آن برآید.

آیپد در مقایسه با مک‌بوک؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است

اگر فقط می‌خواهید به سرعت یک وبلاگ ویدیویی بسازید، آیپد می‌تواند گزینه‌ی آسانی باشد. اما اگر می‌خواهید یک پادکست با چند ترک برای صدا، تماس در اسکایپ و هر جلوه بصری دیگری را داشته باشید، یک مک‌بوک عالی است و به خوبی از پس آن برمی‌آید.

نویسندگان بهترین انتخاب را می‌توانند داشته باشند، زیرا آنها به راحتی می‌توانند از هر دو دستگاه برای کار خود استفاده کنند. آیپدها یک انتخاب عالی برای رمان‌نویسان، زندگینامه‌نویسان، شاعران، فیلمنامه‌نویسان یا وبلاگ‌نویسان هستند، زیرا طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای مناسب در دسترس هستند. آنها می‌توانند آیپد را همراه خود به هر جایی ببرند، و اگر یک کاور صفحه کلیددار داشته باشند، هر لحظه‌ای که الهامی به ذهن آنها خطور کند، می‌توانند شروع به تایپ کردن کنند.

 

آیپد یا مک‌بوک؛ کدام یک برای بازی بهتر است؟

قضاوت در این مورد کمی پیچیده است. برای بازی‌های AAA با گرافیک پیشرفته، گیم‌پلی پردامنه و سازگاری با کنترلرها و هدست‌های بازی، بدون شک مک‌بوک حرف اول را می‌زند. اما توسعه دهندگان بازی، اغلب مک او اس را به عنوان یک گزینه‌ی جدی برای بازی نادیده می‌گیرند و به همین دلیل اغلب متوجه خواهید شد که بسیاری از بزرگ‌ترین عناوین بازی‌ها به سادگی با این پلتفرم اجرا نمی‌شوند. البته می‌توانید ویندوز را بر روی مک خود نصب کرده و به مجموعه عظیمی از بازی‌ها دسترسی پیدا کنید، اما این امر مستلزم خرید لایسنس ویندوز و فدا کردن فضای هارد دیسک مک است. در صورتی که تمایل به انجام این کار دارید، می‌توانید از مقاله‌های دیگر ما با عنوان «آموزش جامع روش نصب ویندوز روی مک» و «روش انجام بازی‌های ویندوزی در مک» و همچنین «روش اجرای برنامه‌های ویندوز در مک» استفاده کنید.

آیپدها به عنوان دستگاه‌های بازی جایگاه خودشان را پیدا کرده‌اند، به خصوص هنگامی که با یک کنترلر خارجی ترکیب می‌شوند، که شامل گیم‌پدهای ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 می‌شود.

اپل همچنین با راه‌اندازی Apple Arcade که با مجموعه‌ای بیش از 100 عنوان بازی با کیفیت بالا که در اندروید موجود نیستند بروزرسانی می‌شود، جذابیت آیپد را افزایش داده است. همه‌ی اینها بر روی آیپد، که مسلماً مناسب‌ترین دستگاه برای Arcade است، به خوبی اجرا می‌شوند. بسیاری از آنها بر روی مک نیز اجرا می‌شوند، اما نه همه‌ی آنها، و عدم وجود صفحه نمایش لمسی نیز باعث استفاده نکردن از آنها توسط بسیاری دیگر می‌شود. هزینه ماهیانه Arcade مبلغ 4.99 دلار است.

آیپد در مقایسه با مک‌بوک؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است

 

آیپد یا مک‌بوک؛ کدام یک برای انجام تکالیف فرزندانم بهتر است؟

اگر فرزندان شما کم سن و سال هستند، مانند سنین پیش‌دبستانی یا دبستانی، کار زیادی نمی‌توان در آیپد انجام داد. تنها مشکل واقعی می‌تواند مربوط به سایت‌های مبتنی بر فلش باشد که برخی از معلمان توصیه می‌کنند، همان طور که والدین هنگام تحصیل فرزندان خود در خانه متوجه آن شدند زیرا ویروس کرونا باعث پایان زودهنگام ترم بهار 2020 در بریتانیا شد.

مک‌بوک‌ها می‌توانند با استفاده از کروم به عنوان یک مرورگر، به لطف پشتیبانی از فلش داخلی، این مشکل را حل کنند. این مسئله باید تا پایان سال 2020 به یک موضوع مورد بحث تبدیل شود، زیرا خود فلش دیگر توسط سازندگان ادوبی پشتیبانی نخواهد شد.

یک لپتاپ که کم‌ترین هزینه‌ی آن 1000 دلار است برای کودکان بیش از حد به نظر می‌رسد. بنابراین، ما برای کسانی که در مقطع متوسطه نیستند، قطعاً یک آیپد را توصیه می‌کنیم.

 

اگر فقط بخواهم با خانواده در تماس باشم و تصاویر را ذخیره کنم چه؟

در حالی که مک‌بوک‌ها تقریباً برای تمام کارهایی که باید انجام دهید دستگاهی مطمئن هستند، اگر نیازهای شما واقعاً ساده است و تنها چیزی که می‌خواهید یک دستگاه قابل اطمینان است که بتوانید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید، با خانواده‌ی خود تماس ویدیویی برقرار کنید، بتوانید برای خرید به راحتی در وب بگردید، و در حین مسافرت یا روی مبل فیلمی از نتفلیکس را پخش کنید، نباید آیپد را نادیده بگیرید.

اگر یک گوشی آیفون نیز دارید، با ثبت نام در اشتراک فضای ذخیره‌سازی آیکلود، هر عکسی را که با آیفون خود می‌گیرید بلافاصله در آیپد شما نیز ظاهر می‌شود. از طرف دیگر، اگر نمی‌خواهید پولی خرج کنید، Google Photos نیز همین کار را برای شما انجام می‌دهد و با گوشی‌های هوشمند اندرویدی نیز کار می‌کند. برای مقایسه، می‌توانید مقاله «Apple Photos در مقایسه با Google Photos» را مطالعه کنید. برای استفاده از آیکلود نیز می‌توانید مقاله‌های دیگر ما با عنوان «روش استفاده از آی‌کلود» و «روش راه‌اندازی آی‌کلود» و «روش استفاده از آی‌کلود درایو برای همگام‌سازی فایل‌ها بین مک، آیفون و آیپد» را مطالعه کنید.

همچنین مطالعه «راهنمای خرید آیپد 2022» می‌تواند در انتخاب بهترین آیپد شما را راهنمایی کند.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک
هدف ما هرگز سود بیشتر نبوده است، هدف ما همیشه بهترین بودن بوده است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘