10 ویژگی کمتر شناخته شده مک که کامپیوتر شما را متحول می‌کند

22
تیر 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 11 دقیقه
0 نظر 1007 بازدید

10 ویژگی کمتر شناخته شده مک که کامپیوتر شما را متحول می‌کند

با استفاده از این 10 ویژگی کمتر شناخته شده، بهره بیشتری از مک خود ببرید. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

سیستم عامل مک که امروزه از آن استفاده می‌کنیم، 21 سال پیش معرفی شد. چه مدت زمان طولانی از مک استفاده کرده باشید و چه به تازگی مک‌بوک M1 خود را خریداری کرده باشید، مک او اس یک سیستم عامل وسیع است که تعداد زیادی ویژگی مجزا دارد که می‌توانید از آنها برای انجام کارهای خود استفاده کنید.

در این مقاله، 10 نکته و ویژگی مک او اس را به شما معرفی می‌کنیم که ممکن است چیزی در مورد آنها ندانید یا فراموش کرده باشید. این نکات و ویژگی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا از مک خود بهره بیشتری ببرید. برخی از اینها قدیمی هستند، برخی به تازگی و در سال گذشته عرضه شده‌اند، اما همه‌ی آنها برای راه انداختن کار شما فوق‌العاده سودمند هستند.

 

تنظیم مجدد آیکون‌های نوار منو

نوار منو راه خوبی برای دسترسی سریع به تنظیمات پرکاربرد و سایر عملکردها است. برای استفاده حداکثری از آن، شما می‌توانید ترتیب چینش آیکون‌ها را به مکان‌های دلخواه خود تغییر دهید. برای جابجایی یک آیکون، دکمه Command را نگه داشته و سپس بر روی آیکون کلیک کرده و آن را به جایی که می‌خواهید بکشید.

تعدادی از آیکون‌های نوار منو مانند تاریخ و ساعت، Siri (سیری) و Control Center (مرکز کنترل) را نمی‌توان جابجا کرد. تمام آیکون‌های سمت چپ این آیکون‌ها قابل تنظیم مجدد هستند.

10 ویژگی کمتر شناخته شده مک که کامپیوتر شما را متحول می‌کند

شما می‌توانید ترتیب نمایش بیشتر آیکون‌ها را در نوار منو مجدداً تنظیم کنید.

 

مکان‌نمای خود را سفارشی کنید

اگر شما هم به اندازه من از مک استفاده کرده باشید، اشاره‌گر سیاه و سفید مکان‌نما برای شما نیز بسیار آشناست. در واقع شما می‌توانید با برخی سفارشی‌سازی‌ها در تنظیمات Accessibility کمی به آن هویت بدهید.

در Accessibility (دسترس‌پذیری) و در بخش Display (نشاندهی) تنظیماتی برای Pointer (اشاره‌گر) وجود دارد که مکان‌نمای مک را تغییر می‌دهد. شما می‌توانید مکان‌نما را بزرگ‌تر کنید، یا طرح کلی آن را تغییر دهید و رنگی را به آن اختصاص دهید. کمی با آن مشغول شوید و مک خود را کمی شخصی‌تر کنید.

10 ویژگی کمتر شناخته شده مک که کامپیوتر شما را متحول می‌کند

شما می‌توانید تنظیمات اشاره‌گر را در Accessibility تنظیمات برگزیده سیستم پیدا کنید.

در اینجا ذکر یک نکته‌ی دیگر ضروری است: در داخل برگه Pointer یک کادر انتخاب برای Shake mouse pointer to locate (برای مکان‌یابی نشانگر ماوس آن را تکان دهید) پیدا خواهید کرد. در صورتی که تیک آن را بزنید، می‌توانید ماوس خود را به سرعت به طرفین تکان دهید تا مکان‌نما برای مدت کوتاهی بزرگ‌تر شود. این ویژگی برای زمانی که نمی‌توانید مکان‌نمای ماوس خود را تشخیص دهید، بسیار سودمند است.

 

چیدن پنجره‌ها در کنار هم

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که کاربران ترجیح می‌دهند به جای آیپد یا آیفون، بر روی مک کار کنند، این است که مک او اس برای انجام چند کار در چندین برنامه به طور همزمان ساخته شده است. به عنوان مثال، من در حال نوشتن این مقاله در برنامه Pages اپل هستم، در حالی که برای مشاهده و ویرایش اسکرین‌شات‌ها به Pixelmator Pro مراجعه می‌کنم.

من فقط یک صفحه نمایش برای مک خود دارم و از ویژگی Tile Window استفاده می‌کنم تا بتوانم هر دو برنامه را به وضوح مشاهده کنم. Tile Window در هر برنامه مک موجود است و برای فعال کردن آن در برنامه‌ای که استفاده می‌کنید، به Window در نوار منو بروید و Tile Window to Left (or Right) of Screen را انتخاب کنید.

10 ویژگی کمتر شناخته شده مک که کامپیوتر شما را متحول می‌کند

چیدن پنجره‌ها در کنار هم در مک او اس.

برنامه‌ای که در آن هستید به یک سمت منتقل می‌شود و سمت دیگر پنجره‌های برنامه‌های موجود را نمایش می‌دهد. بر روی یکی از آن برنامه‌ها کلیک کنید، آن پنجره سمت دیگر صفحه نمایش را پر می‌کند. (اگر برنامه‌ی در حال اجرا فایل بازی نداشته باشد، به عنوان یک انتخاب نشان داده نمی‌شود. برنامه باید یک فایل یا پنجره باز داشته باشد.) برای خارج شدن از این حالت، کلید Escape روی صفحه کلید خود را فشار دهید.

 

سبک زیرنویس را تغییر دهید

شنوایی من مثل قبل نیست و همچنین بیشتر از همیشه برنامه‌های بین‌المللی را تماشا می‌کنم. بنابراین من تلویزیون را همراه با زیرنویس تماشا می‌کنم و می‌توانم از برنامه‌ها لذت ببرم بدون اینکه مزاحم دیگران باشم. اما سبک زیرنویس پیش‌فرض برنامه Apple TV با سلیقه‌ی من سازگار نیست.

روش تغییر سبک زیرنویس در تنظیمات برگزیده برنامه TV نیست، بلکه در مسیر System Preferences > Accessibility قرار دارد. در پنجره سمت چپ اسکرول کرده و به بخش Hearing (شنیدن) رفته و بر روی Captions (زیرنویس‌ها) کلیک کنید. اپل چهار سبک زیرنویس ارائه می‌دهد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. یا می‌توانید بر روی + کلیک کرده و سبک خود را ایجاد کنید.

10 ویژگی کمتر شناخته شده مک که کامپیوتر شما را متحول می‌کند

شما می‌توانید زیرنویس‌هایی که در برنامه TV و سایر برنامه‌های اپل ظاهر می‌شوند را سفارشی کنید.

توجه داشته باشید که سبک زیرنویس تنظیم شده در اینجا، فقط بر روی برنامه‌های اپل مانند TV تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، اگر یک ویدیوی یوتیوب را تماشا می‌کنید، شما از همان سبکی استفاده می‌کنید که یوتیوب اجرا می‌کند.

 

مموجی‌ها را ایجاد و سفارشی کنید

مموجی‌ها به عنوان یک چیز آیفونی/آیپدی در نظر گرفته می‌شود، و با اینکه آنها در این دستگاه‌ها کمی کاربردی‌تر و سرگرم کننده‌تر هستند، اما هنوز هم می‌توانید آنها را در مک او اس ایجاد کرده و سفارشی کنید. در اینجا روش انجام این کار آورده شده است.

  1. System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم) را اجرا کنید (در زیر منوی اپل قرار دارد).
  2. حساب کاربری شما باید در بالای پنجره System Preferences باشد. اگر مکان‌نما را بر روی عکس پروفایل خود حرکت دهید، Edit (ویرایش) ظاهر می‌شود. بر روی آن کلیک کنید.
  3. در پنجره‌ای که ظاهر می‌شود، لیستی از گزینه‌های مختلف عکس پروفایل در سمت چپ قرار دارد. مطمئن شوید که Memoji انتخاب شده است.
  4. مموجی فعلی شما در سمت راست ظاهر می‌شود. اگر از قبل یک مموجی دارید و می‌خواهید تغییراتی در آن ایجاد کنید، آن را انتخاب کرده و بر روی دکمه Edit (ویرایش) کلیک کنید. برای ایجاد یک مموجی جدید، بر روی دکمه + کلیک کنید.
  5. مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی که می‌توانید تغییر دهید، از پوست گرفته تا لباس، به شما ارائه می‌شود. آنها را مرور کرده و انتخاب‌های خود را انجام دهید.
  6. پس از اتمام کار خود بر روی Done کلیک کنید.

10 ویژگی کمتر شناخته شده مک که کامپیوتر شما را متحول می‌کند

ایجاد یک مموجی در مک.

پس از ایجاد یک مموجی، می‌توانید یک Pose یا یک Style (که در اصل رنگ پس‌زمینه است) نیز تنظیم کنید. اگر می‌خواهید مموجی و عکس پروفایل کاربری مک خود را تنظیم کنید، آن را طوری انتخاب کنید که در گوشه‌ی پایین سمت چپ ظاهر شود. بر روی Save (ذخیره) کلیک کنید.

اگر از آیکلود استفاده می‌کنید و دستگاه‌های دیگر شما نیز در یک حساب کاربری هستند، مموجی شما به آن دستگاه‌ها نیز منتقل می‌شود.

 

کپی کردن متن از روی یک عکس

در مک او اس مانتری، اپل ویژگی Live Text (متن پویا) را معرفی کرد، توانایی انتخاب و کپی کردن هر متنی از روی یک تصویر. به عنوان مثال، اگر شما از یک اعلامیه عکس گرفته باشید، می‌توانید آن عکس را در برنامه Preview باز کرده، نشانگر ماوس را بر روی کلمات موجود در اعلامیه حرکت دهید و نشانگر به ابزار انتخاب متن تغییر می‌کند. سپس می‌توانید متن را انتخاب کرده، آن را کپی (copy) کرده و سپس در یک سند متنی جایگذاری (paste) کنید.

10 ویژگی کمتر شناخته شده مک که کامپیوتر شما را متحول می‌کند

ویژگی Live Text این امکان را به شما می‌دهد که متن را از یک تصویر انتخاب کرده و آن را کپی کنید.

 

Private Relay آیکلود را روشن کنید

اپل Private Relay آیکلود را ایجاد کرد تا به حفظ حریم خصوصی شما در هنگام مرور وب کمک کند. هنگامی که از سافاری استفاده می‌کنید، داده‌هایی که ارسال می‌شوند رمزگذاری می‌شوند و سپس از طریق دو رله رهگیری (نقاطی در اینترنت که داده‌ها از طریق آنها عبور می‌کنند) عبور می‌کند تا به پنهان کردن مکان، آدرس آی پی و فعالیت مرور شما کمک کند تا از ایجاد یک پروفایل در مورد شما ممانعت کند. رله دوم توسط یک سرویس شخص ثالث انجام می‌شود تا مانع از آگاهی اپل از اطلاعات کاربر شود. این دقیقاً یک وی پی ان نیست، اما یک ابزار عالی برای حفظ حریم خصوصی است.

برای روشن کردن Private Relay آیکلود، به System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم) بروید و بر روی Apple ID خود کلیک کنید. در چک لیست سمت راست، به دنبال Private Relay (Beta) بگردید و کادر آن را علامت بزنید و بر روی دکمه Options (گزینه‌ها) کلیک کنید. همچنین یک تنظیم IP Address Location (مکان آدرس IP) نیز وجود دارد که می‌توانید آن را تغییر دهید.

10 ویژگی کمتر شناخته شده مک که کامپیوتر شما را متحول می‌کند

شما می‌توانید آی پی Internet Private Relay را طوری تنظیم کنید که به اندازه دلخواه شما وسعت داشته باشد.

Internet Private Relay هنوز یک ویژگی بتا است، به این معنی که قابل استفاده است، اما هنوز پیچیدگی‌های آشکاری دارد و اپل می‌تواند هر زمان که بخواهید تغییر اساسی در روش عملکرد آن ایجاد کند. این ویژگی به اشتراک آیلکود پلاس نیاز دارد که برای 50 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، ماهیانه یک دلار هزینه دارد.

 

افزونه‌ها را به منوی متنی خودتان اضافه کنید

منوی متنی مک او اس، که با کلیک راست، کنترل کلیک یا ضربه زدن با دو انگشت بر روی ترک‌پد قابل دسترسی است، از این نظر عالی است که می‌تواند امکان انجام فوری برخی کارها را به شما بدهد و با حذف مراحل اضافی در وقت شما صرفه‌جویی کند. در عین حال، این فقط شامل عملکردهای سیستم نمی‌شود - هنگامی که یک برنامه را نصب می‌کنید، آن برنامه معمولاً عملکردهایی را به منوی متنی اضافه می‌کند.

ممکن است برخی از اقدامات مربوط به برنامه را در پایین منوی پاپ‌آپ مشاهده کنید، یا وقتی بر روی یک فایل کلیک راست کرده و Quick Actions (اقدامات سریع) را انتخاب می‌کنید، لیستی از کارهای مربوط به برنامه ظاهر می‌شود. هنگامی که یک برنامه چنین عملکردی را اضافه می‌کند، یک افزونه به مک او اس اضافه می‌کند. اما گاهی اوقات مواردی در منو وجود دارد که هرگز از آنها استفاده نمی‌کنید، یا ممکن است ندانید که عملکردهای دیگری هم در دسترس هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

برای مدیریت منوی متنی، به System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم) رفته و Extensions (افزونه‌ها) را باز کنید. برای مدیریت خاص بخش Quick Actions از منوی متنی، به بخش Finder بروید. بخش‌های دیگری نیز در ستون سمت چپ وجود دارد که می‌توانید وظایفی را حذف یا اضافه کنید. به عنوان مثال در قسمت Share (اشتراک‌گذاری) می‌توانید برنامه‌هایی را به منوی Share اضافه کنید.

10 ویژگی کمتر شناخته شده مک که کامپیوتر شما را متحول می‌کند

 

نوار لمسی را سفارشی کنید

اگر از مک‌بوک پرو با یک Touch Bar (نوار لمسی) استفاده می‌کنید، می‌توانید عملکردهای نوار لمسی را سفارشی کنید. در اینجا روش انجام این کار آورده شده است.

  1. به مسیر System Preferences > Extensions بروید.
  2. در ستون سمت چپ Touch Bar را انتخاب کنید.
  3. بر روی دکمه Customize Control Strip (سفارشی کردن نوار کنترل) کلیک کنید.
  4. یک صفحه جدید با مجموعه‌ای از دکمه‌ها در پایین صفحه ظاهر می‌شود. این مجموعه‌ای از دکمه‌های نوار لمسی است که هنگام جمع شدن Control Strip (نوار کنترل) ظاهر می‌شود.
  • برای افزودن یک دکمه، بر روی دکمه کلیک کرده و آن را به پایین صفحه بکشید. نوار لمسی دکمه جدید را نشان می‌دهد.
  • برای حذف یک دکمه، مکان‌نما را در پایین صفحه حرکت دهید تا یک دکمه برجسته شود، سپس به چپ یا راست حرکت دهید تا دکمه‌ای را که می‌خواهید حذف کنید انتخاب شود. کلیک کرده و سپس روی صفحه بکشید تا دکمه همراه با یک برچسب Remove from Touch Bar (حذف از نوار لمسی) ظاهر شود. دکمه را رها کنید تا حذف شود.

برای سفارشی کردن نوار کنترل وقتی در نوار لمسی باز می‌شود، مراحل بالا را دنبال کنید. در مرحله 4، Touch Bar را گسترش دهید تا مجموعه دکمه‌ها روی صفحه تنظیم شوند.

 

پاک کردن تمام محتوا و تنظیمات

همه‌ی ما در مک خود با مشکلاتی مواجه می‌شویم که می‌توانیم از حالت بازگرداندن به تنظیمات کارخانه استفاده کنیم. اگر از مک‌های اپل سیلیکونی یا مک‌های اینتلی با تراشه امنیتی T2 با سیستم عامل مک او اس مانتری استفاده می‌کنید، یک راه سریع برای پاک کردن تنظیمات، داده‌ها و برنامه‌های مک شما با حفظ سیستم عامل فعلی نصب شده وجود دارد. این وضعیت مک را به طور کامل پاک نمی‌کند، بلکه فقط موارد شخصی شما را پاک می‌کند.

System Preferences (تنظیمات برگزیده سیستم) را باز کنید (Apple menu > System Preferences) و سپس در حالی که پنجره System Preferences در جلو قرار دارد، به نوار منو رفته و بر روی منوی System Preferences کلیک کنید. در About System Preference مورد جدیدی به نام Erase All Content and Settings (پاک کردن تمام محتوا و تنظیمات) را مشاهده خواهید کرد. این گزینه درست مانند آیفون و آیپد عمل می‌کند: زمانی که می‌خواهید اطلاعات شخصی خود را پاک کنید بدون اینکه مجبور به پاک کردن و نصب مجدد کل سیستم عامل شوید، این گزینه را انتخاب کنید.

10 ویژگی کمتر شناخته شده مک که کامپیوتر شما را متحول می‌کند

اطلاعات کاربری خود را فوراً پاک کنید.

شما باید یک رمز عبور مدیر وارد کنید و باید مراحل Erase Assistant (دستیار پاک کردن) را طی کنید. مک ری‌استارت می‌شود و شما را در مراحل راه‌اندازی راهنمایی می‌کند. اگر نمی‌خواهید مک را راه‌اندازی کنید، دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید تا مک خاموش شود.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
من بر این باور هستم آنچه بیش از نیمی از کارآفرینان موفق را از غیر موفق ها جدا می نماید پشتکار خالص است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘