آی او اس 16 در مقایسه با آی او اس 15

6
تیر 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 1068 بازدید

آی او اس 16 در مقایسه با آی او اس 15

نسخه‌ی جدید آی او اس در مقایسه با نسخه‌ی قبلی خود چگونه است؟ آیا باید در پاییز امسال به نسخه جدید آی او اس بروزرسانی کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ با سافت مک همراه باشید.

-----

 

در WWDC 2022 (کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل)، این شرکت از آخرین نسخه سیستم عامل آیفون خود، یعنی آی او اس 16 رونمایی کرد. در این مقاله نگاهی اجمالی به مقایسه‌ی آن با آی او اس 15، که جایگزین آن خواهد شد، و ویژگی‌های جدیدی که باید آن را به یک ارتقاء جدید تبدیل کند، خواهیم انداخت.

 

صفحه قفل / Lock Screen

در حالی که آی او اس 15 در هوشمندسازی ظاهر سیستم به خوبی عمل کرد، اما هنوز هم اولین صفحه‌ای که در آیفون مشاهده می‌کنید کمی در حالت اولیه‌ی خود باقی مانده است. ولی در حال حاضر در آی او اس 16 و به لطف صفحه قفل اصلاح شده، تغییراتی صورت گرفته است.

با این ویژگی، شما می‌توانید روش نمایش اطلاعات بر روی صفحه را سفارشی کنید. می‌توان عکس‌هایی را در مقابل مواردی همچون ساعت و تاریخ قرار داد، که زیبایی‌شناسی را سه بعدی‌تر از قبل می‌کند و مطمئناً بهتر از هر چیزی که احتمالاً در حال حاضر در اندروید پیدا می‌کنید، خواهد بود. همچنین می‌توانید از میان فونت‌ها و طرح‌های رنگی مختلف، تصاویر و متن‌ها را به شکل دلخواه خود تغییر دهید.

آی او اس 16 در مقایسه با آی او اس 15

گذشته از ساعت و تاریخ کلاسیکی که در آی او اس 15 شاهد هستید، نسخه‌ی جدید این امکان را به شما می‌دهد که ویجت‌هایی مانند تقویم برای دیدن قرارهای آینده، Activity برای مشاهده‌ی میزان نزدیک شدن شما به تکمیل حلقه‌های تمرینی خود و برنامه‌های هواشناسی برای گرفتار نشدن در باران را اضافه کنید. اینها بر اساس ویجت‌های اپل واچ هستند و با توجه به زمان محدودی که برای مشاهده‌ی آنها در عمل داشته‌ایم، چشمگیر به نظر می‌رسند.

با توجه به ویژگی Focus معرفی شده در آی او اس 15، می‌توانید چندین صفحه قفل تنظیم کرده و به راحتی بین آنها جابجا شوید. سپس این حالت‌ها به حالت‌های Focusی که تنظیم کرده‌اید مرتبط می‌شوند. انگشت خود را بر روی Family Lock Screen (صفحه قفل خانواده) بکشید و تمام تنظیمات Family Focus خود را همزمان فعال کنید، تا بتوانید یک بعدازظهر را به اتمام برسانید. فوق‌العاده است.

همچنین ویجت‌های بروزرسانی پویا می‌توانند این امکان را در اختیار شما قرار دهند که بتوانید تحویل‌های در راه، آخرین امتیاز بازی یا سایر اطلاعات سودمند را پیگیری کنید. بعلاوه، اکنون می‌توانید هنگام گوش دادن به موسیقی، آثار هنری کامل آلبوم را در صفحه قفل بالای کنترل‌های پخش نمایش دهید.

 

اعلان‌ها / Notifications

آی او اس 15 با معرفی قابلیت بی‌صدا کردن مکالمات، ارسال اعلان‌ها در زمان‌های دلخواه، افزودن عکس مخاطب برای تشخیص فوری اینکه چه کسی به شما پیام می‌دهد، بعلاوه ویژگی Notification Summary (خلاصه اعلان) که هشدارهای مرتبط را با هم جمع می‌کند و آنها را صبح یا عصر یا در زمان دیگری که شما مشخص می‌کنید ارائه می‌دهد، حرکت بزرگی برای مرتب کردن سیستم بسیار پیچیده‌ی اطلاع‌رسانی را آغاز کرد.

آی او اس 16 بسیاری از این موارد را تغییر نمی‌دهد. پیش از این به قابلیت پیوند صفحه قفل به تنظیمات Focus اشاره کرده‌ایم، اما علاوه بر آن، در بروزرسانی جدید متوجه خواهید شد که هشدارها از پایین صفحه به سمت بالا می‌چرخند تا تصویر دوست داشتنی که با دقت انتخاب کرده‌اید توسط کادر اعلان‌ها پوشیده نشود.

همچنین بخوانید: آموزش متوقف کردن اعلان‌ها در آیفون، آیپد و مک

 

برنامه Messages

برخی از سودمندترین بروزرسانی‌هایی که در آی او اس 16 ارائه می‌شود مربوط به برنامه Messages است. اول از همه اینکه، می‌توانید پیام‌هایی را که قبلاً ارسال کرده‌اید ویرایش کنید. بدین ترتیب این امکان را به شما می‌دهد تا قبل از دریافت پیام اشتباه توسط مخاطب، به سرعت اشتباهات تایپی شرم‌آور خود را اصلاح کنید. اگر اصلاً نباید پیامی را ارسال می‌کردید چه؟ اکنون می‌توانید قبل از اینکه طرف مقابل محتوا را مشاهده کند، آن را حذف کنید. در نهایت، می‌توانید موضوعی را را در صندوق ورودی خود به عنوان خوانده نشده علامتگذاری کرده و در فرصتی دیگر آن را ملاحظه کنید.

آی او اس 15 ویژگی Shared with You (اشتراک‌گذاری با شما) را معرفی کرد که پیام‌های شما را نظارت می‌کرد، سپس به صورت خودکار هر محتوای ارسال شده از طرف دوستان - لینک‌ها به موسیقی، فیلم، مقالات جالب و غیره را در برنامه‌ی مربوطه قرار می‌داد. بنابراین، اگر یکی از دوستان آهنگی را از یک آلبوم جدید به اشتراک بگذارد، زمانی که آن را باز می‌کنید، در بخش Shared with You داخل Apple Music قرار می‌گیرد.

آی او اس 16 در مقایسه با آی او اس 15

در آی او اس 16، اپل با آوردن ویژگی SharePlay که در آی او اس 15 نیز معرفی شده است، گام دیگری رو به جلو برداشته است، و این امکان را به شما و دوستان‌تان می‌دهد که از محتوا به طور همزمان لذت ببرید و آن را مستقیماً در برنامه Messages در دسترس قرار دهید. این یعنی که برای تماشای فیلم یا گوش دادن به آهنگ با دوستان خود مجبور نخواهید بود که برنامه‌های دیگری را باز کنید. همچنین می‌توانید در حین پخش محتوا به گفتگوی خود ادامه دهید، همه‌ی این کارها در یک برنامه.

 

برنامه Mail

برنامه Mail گاهی اوقات می‌تواند کمی ناخواستنی به نظر برسد، زیرا برنامه‌های شخص ثالث معمولاً دارای ابزارهای بسیار بیشتری برای مدیریت ایمیل‌های شما هستند. آی او اس 15 برخی از ویژگی‌های حریم خصوصی را معرفی کرد که می‌تواند اطلاعات شما را از فرستندگان پنهان کند، مانند موقعیت مکانی، فعالیت‌های آنلاین یا حتی اینکه آیا پیام را خوانده‌اید یا خیر. اینها افزوده‌های خوبی بودند، اما واقعاً کمبود کنترل‌ها و قابلیت‌های درون برنامه‌ای را تقویت نکردند. آی او اس 16 این موضوع را با برخی از ویژگی‌های جدید برطرف می‌کند که باید فاصله‌ی آن با رقبا را کم‌تر کند.

اکنون در برنامه‌ی Mail ایمیل‌های زمان‌بندی شده در دسترس خواهند بود، بنابراین می‌توانید پیام مهمی را تنظیم کنید تا در زمان مشخصی ارسال شود. همچنین، در صورتی که بخواهید نظر خود را تغییر دهید و آن را لغو کنید، درست قبل از ارسال پیام به شما هشدار داده می‌شود. اکنون می‌توانید کاری کنید ایمیلی را که دریافت کرده‌اید پس از یک زمان مشخصی به بالای لیست صندوق ورودی بازگردد، که اگر در زمانی که مشغول هستید به دستتان رسیده است، از فراموش شدن آن جلوگیری شود.

همچنین برنامه Mail پیام‌های شما را اسکن می‌کند تا ببیند آیا فراموش کرده‌اید چیز مهمی مانند پیوست را اضافه کنید، سپس قبل از ارسال پیام به شما هشدار می‌دهد. ناگفته نماند که از هوشمندی خود برای جلب توجه شما به ایمیل‌های مهمی که هنوز از آنها پاسخی دریافت نکرده‌اید استفاده می‌کند و این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که آنها را پیگیری کنید.

همچنین بخوانید: روش تنظیم و ارسال ایمیل در آیفون و آیپد

 

برنامه Maps

آی او اس 16 یک ویژگی واقعاً عالی را معرفی می‌کند که جای آن در برنامه ناوبری اپل خالی بود: مسیریابی چند مرحله‌ای. با استفاده از این ویژگی می‌توانید سفرهایی را با حداکثر 15 ایستگاه مختلف در طول مسیر، بدون نیاز به قرار دادن اطلاعات اضافی در برنامه Maps برنامه‌ریزی کنید. ضمن اینکه به مک نیز مرتبط است، بنابراین می‌توانید یک سفر تعطیلات را با آی‌مک یا مک‌بوک خود برنامه‌ریزی کنید، سپس آن را با آیفون خود همگام‌سازی کرده و از خانه خارج شوید.

همچنین ویژگی‌های حمل‌ونقل جدیدی وجود دارد که هزینه‌ی پیش‌بینی شده‌ی سفر را به کاربر می‌دهد. آی او اس 16 کارت‌های حمل‌ونقل را به کیف پول اضافه می‌کند و سپس موجودی را کنترل می‌کند تا به شما یادآوری کند که چه زمانی باید شارژ کنید.

 

ویژگی کتابخانه عکس مشترک / Shared Photo Library

سازماندهی کتابخانه‌های عکس می‌تواند دردسرساز باشد، به خصوص زمانی که قرار باشد افراد زیادی به آن دسترسی داشته باشند. اکنون، در آی او اس 16، اپل یک مکان واحد جدید ایجاد کرده است که اعضای خانواده (حداکثر شش نفر) در آنجا می‌توانند عکس‌ها را به اشتراک بگذارند و آنها را با هم در Shared Photo Library (کتابخانه عکس مشترک) آیکلود مدیریت کنند. می‌توانید از میان عکس‌های موجود در کتابخانه‌های خود انتخاب کنید، و همچنین از یک کلید جدید در برنامه Camera استفاده کنید که تصاویر را مستقیماً به کتابخانه ارسال می‌کند. همه‌ی افراد در گروه می‌توانند تصاویر را اضافه، حذف یا ویرایش کنند، بنابراین مدیت تمام آن بر عهده‌ی یک نفر نخواهد بود.

آی او اس 16 در مقایسه با آی او اس 15

ویژگی متن پویا / Live Text

مسلماً یکی از چشمگیرترین موارد اضافه شده در آی او اس 15 ویژگی Live Text (متن پویا) بود. با استفاده از این ویژگی می‌توانید دوربین خود را به سمت متنی به زبان خارجی بگیرید و آیفون شما به طور خودکار آن را ترجمه می‌کند. همچنین متن را از داخل تصاویر استخراج می‌کند تا بتوانید آن را به برنامه Notes اضافه کنید یا با شماره تلفن‌هایی که در تصویر وجود دارند تماس بگیرید. اکنون آی او اس 16 این ویژگی را به ویدیو نیز آورده است. می‌توانید به سادگی پخش ویدیو را بر روی متن مورد نظر متوقف کنید، سپس نرم‌افزار می‌تواند متن را استخراج کند و کلمات را ترجمه کرده یا در کلیپ‌برد کپی کند.

آی او اس 16 در مقایسه با آی او اس 15

 

ویژگی جستجوی تصویری / Visual Look Up

یکی دیگر از ویژگی‌های Live Text که در آی او اس 15 وجود دارد، Visual Look Up (جستجوی تصویری) است که با اشاره‌ی دوربین به سمت چیزهای خاصی مانند مکان‌های دیدنی، هنر، گل‌ها و نژادهای سگ، به شناسایی آنها کمک می‌کند. سپس تصویر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و نتایج از طریق سیری ارائه می‌شود.

آی او اس 16 سوژه‌های بیشتری از جمله پرندگان، حشرات و مجسمه‌ها را نیز اضافه می‌کند، در حالی که ویژگی جدیدی را نیز معرفی می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید بر روی موضوع ضربه زده و نگه دارید و سپس آن موضوع را از تصویر بردارید. این کار مانند یک افکت فتوشاپ است که این امکان را به شما می‌دهد تا برشی از یک تصویر را در پیام‌ها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی یا سایر موارد به اشتراک بگذارید. ما نکته‌ی جالبی در این امر مشاهده نمی‌کنیم، اما می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد.

 

ویژگی‌های جدید کیف پول در ایالات متحده

در ایالات متحده، مشتریانی که می‌خواهند اقلام خریداری شده را به صورت قسطی پرداخت کنند، می‌توانند از ویژگی Apple Pay Later در آی او اس 16 استفاده کنند. این ویژگی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که محصولی را سفارش دهید و سپس یک برنامه پرداخت شش هفته‌ای برای پرداخت اقساطی آن تنظیم کنید. شش هفته برای ما کمی عجیب به نظر می‌رسد (مطمئناً اکثر مردم ماهانه حقوق می‌گیرند)، اما هدف از آن کمک به مردم برای بودجه‌بندی خرید است. همچنین می‌توانید تحویل موارد گفته شده را در برنامه Wallet نیز پیگیری کنید.

آی او اس 16 در مقایسه با آی او اس 15

همچنین یک ویژگی جدید دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند سن شما را بدون فاش کردن اطلاعات شما برای تأمین کننده یا متصدی بار تأیید کند. بعلاوه امکان اشتراک‌گذاری کلیدهای الکترونیکی برای ماشین، اتاق هتل، دفتر کار و موارد دیگر از طریق Messages و Mail و سایر برنامه‌ها، با امنیت تأمین شده توسط Wallet وجود دارد.

اپل با آی او اس 16 سنگ تمام گذاشت و بسیاری از ویژگی‌های دیگری مانند بهینه‌سازی CarPlay، Dictation، راه‌اندازی حساب‌های کاربری برای کودکان، Fitness، Home و موارد دیگر را اضافه کرد. شما می‌توانید در مقاله‌ی دیگر ما با عنوان «آی او اس 16: هرآنچه باید در مورد آخرین سیستم عامل آیفون بدانید» اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست بیاورید.

نکته‌ی قابل ذکر پایانی این است که اپل گفته است که آی او اس 16 فقط برای کسانی که آیفون 8 یا جدیدتر را دارند در دسترس خواهد بود.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

تیم کوک مدیر عامل اپل
برنده شدن هرگز به معنای بهترین بودن نیست.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘