مک او اس ونتورا در مقایسه با مک او اس مانتری

4
تیر 1401
زمان تقریبی مطالعه این مطلب حدود 10 دقیقه
0 نظر 1875 بازدید

مک او اس ونتورا در مقایسه با مک او اس مانتری

اپل فاش کرد که با مک او اس ونتورا چه چیزی در پیش‌رو دارید. اما ونتورا چه تفاوتی با مانتری دارد؟ در این مقاله، این دو نسخه از سیستم عامل را با هم مقایسه خواهیم کرد. با سافت مک همراه باشید.

-----

 

نسخه بعدی مک او اس اپل - که اکنون می‌دانیم نام آن ونتورا است - اواخر امسال عرضه خواهد شد. اما در حال حاضر و پس از افشای همه چیز در WWDC (کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل) در ژوئن 2022، چیزهای زیادی در مورد ونتورا و ویژگی‌های جدید آن می‌دانیم. آزمایش کنندگان نسخه بتا اکنون می‌توانند ونتورا را اجرا کنند، اما بقیه‌ی ما باید تا پاییز صبر کنیم. سؤال این است که آیا پیشرفت‌های کافی برای وسوسه کردن شما برای ارتقاء از مانتری به ونتورا وجود دارد یا خیر؟

در این مقاله، ما مقایسه‌ای بین مک او اس ونتورا (macOS Ventura) و مک او اس مانتری (macOS Monterey) خواهیم داشت و ویژگی‌های جدیدی که ونتورا برای مک شما به ارمغان خواهد آورد را مورد بحث قرار خواهیم داد. اما قبل از اینکه در مورد ویژگی‌های جدید ونتورا هیجان‌زده شوید، باید یک نکته را تذکر بدهیم: این امکان وجود دارد که مک شما اصلاً نتوانید ونتورا را اجرا کند یا فقط با برخی از ویژگی‌های آن سازگار باشد.

همچنین بخوانید:

مک او اس ونتورا: هرآنچه باید در مورد مک او اس 13 بدانید

بررسی جامع مک او اس مانتری: ویژگی‌ها و مشکلات

 

در مقایسه با مانتری، چه چیز جدیدی در ونتورا وجود دارد؟

مک او اس طی چند نسل گذشته‌ی خود، بازنگری‌های جدی را پشت سر گذاشته است. مک او اس بیگ سر (macOS Big Sur) یک رابط کاربری بازطراحی شده را به ارمغان آورد و ویژگی‌های جدیدی مانند Control Center (مرکز کنترل) و Notification Center (مرکز اطلاع‌رسانی) را معرفی کرد. این روند در مک او اس مانتری با افزودن ویژگی‌های جدید در فیس‌تایم مانند Voice Isolation (تفکیک صدا) به منظور بهبود صدا و SharePlay (اشتراک‌گذاری پخش) برای لذت بردن از محتوا با مشارکت دیگران ادامه یافت. مانتری همچنین ابزارهای Continuity (پیوستگی) مانند AirPlay را به مک آورد که به دیگر دستگاه‌های اپل اجازه می‌دهد تا بر روی صفحه نمایش بزرگ‌تر نمایش داده شوند. ویژگی Universal Control که در واقع تا مارس 2022 ارائه نشده بود، اکنون در دسترس است و با استفاده از آن می‌توانید ماوس و صفحه کلید را بین مک و آیپد به اشتراک بگذارید.

ویژگی‌های جدید زیادی در مک او اس ونتورا وجود دارد که فراتر از آنچه در مانتری به دست آورده‌ایم است، و برخی از ویژگی‌هایی را که سال‌ها از آنها لذت می‌بردیم، اصلاح و بهبود بخشیده است. طبق معمول، بسیاری از چیزهایی که نسخه‌ی جدید مک او اس به ارمغان می‌آورد، شامل ادغام بهتر با دستگاه‌های آی او اس‌ی و آیپد او اس‌ی شما است، اما برخی از ویژگی‌های جدید نیز وجود دارد که فقط کاربران مک از آنها بهره‌مند خواهند شد.

در ادامه، تفاوت‌های مهم بین مک او اس ونتورا با مک او اس مانتری آورده شده است:

 

ویژگی Stage Manager

یکی از تغییرات جدید طراحی که در WWDC برجسته بود، ویژگی Stage Manager (مدیریت صحنه) است. هدف این ویژگی، آسان‌تر کردن جابجایی بین چند برنامه‌ای است که بر روی دسکتاپ خود باز کرده‌اید. می‌توانید به آن به عنوان نسخه‌ی تکامل یافته‌تر Spaces و Exposé نگاه کنید - دو ویژگی سودمندی که برای مدت بسیار بسیار طولانی در مک ما وجود داشته‌اند. زمانی که از ویژگی Stage Manager استفاده می‌کنید، کلاسترهایی از برنامه‌ها و پنجره‌ها در سمت چپ صفحه نمایش نشان داده می‌شوند. بنابراین، به جای اینکه صفحه نمایش خود را با هر چیزی که طی روز باز کرده‌اید شلوغ کنید، می‌توانید مواردی که بر روی آنها کار می‌کنید را گروه‌بندی کنید.

در سمت چپ برنامه‌ای که روی آن کار می‌کنید، سایر برنامه‌های باز را مشاهده خواهید کرد. اگر چندین پنجره‌ی باز برای هر یک از آنها داشته باشید، آنها در کنار هم قرار می‌گیرند تا همه چیز مرتب و ساده شود. با کلیک کردن بر روی هر چیزی در ستون سمت چپ، فوراً آن را در معرض دید قرار می‌دهید تا جایگزین موردی که روی آن کار می‌کردید شود، و مورد قبلی به قسمت Stage Manager اضافه می‌شود.

برای برنامه‌ای که چند پنجره‌ی باز دارد، با کلیک بر روی یکی از پنجره‌ها در قسمت Stage Manager آن پنجره به جلو منتقل می‌شود، سپس پشته برای نمایش نمونه بعدی به جلو حرکت می‌کند. می‌توانید با کلیک بر روی پشته به چرخش در میان پنجره‌های باز ادامه دهید تا زمانی که پنجره‌ی مورد نظر خود را پیدا کنید.

مک او اس ونتورا در مقایسه با مک او اس مانتری

البته بسیاری از این کارها را می‌توانید در مک او اس مانتری (و چند نسخه قبل از آن) نیز از طریق Spaces انجام دهید، که دسکتاپ‌های مجزایی را ایجاد می‌کند که می‌توانید برنامه‌ها را از هم جدا نگه دارید تا شلوغی دسکتاپ را کاهش دهید. بنابراین، اگر پیش از این از این روش استفاده می‌کرده‌اید، ممکن است که ویژگی Stage Manager آنقدرها هم گام رو به جلویی برای شما محسوب نشود.

 

بهینه‌سازی Spotlight

Spotlight در حال حاضر یک روش قدرتمند برای جستجوی برنامه‌ها، فایل‌ها و سایر محتواها در مک او اس مانتری است. در مک او اس ونتورا، اپل Spotlight را بهینه‌سازی کرده است تا با سایر دستگاه‌های اپلی که در اختیار دارید بهتر ادغام شود. به عنوان مثال، می‌توانید به راحتی عکس‌ها را از iCloud Photo Library (کتابخانه عکس آیکلود) خود و همچنین در وب یا هارد دیسک خودتان پیدا کنید. به یک عکس فانوس دریایی نیاز دارید؟ نام آن را در Spotlight تایپ کنید و به دلیل روشی که Spotlight از یادگیری ماشینی برای تشخیص محتوای تصاویر استفاده می‌کند، باید تصاویر زیادی را به شما ارائه کند. همچنین Spotlight در ونتورا از ویژگی Live Text (متن پویا) که در آی او اس 15 اضافه شده است نیز پشتیبانی می‌کند و این امکان را به شما می‌دهد که با متن داخل تصاویر تعامل داشته باشید که بسیار جالب توجه است.

اپل همچنین صفحه نتایج را نیز بهینه‌سازی و آن را بزرگ‌تر کرده است. بنابراین می‌توانید با اطلاعات بیشتر در مورد موضوعات موردنظر، نتایج جستجوی غنی‌تری دریافت کنید. همچنین می‌توانید تایمرها را از Spotlight نیز شروع کنید، که اگر همیشه به دنبال یافتن برنامه Clock (ساعت) در آیفون خود هستید، بسیار مفید است، زیرا مک شما نمی‌تواند تایمرها و آلارم‌ها را تنظیم کند.

 

برنامه Mail

Mail یکی از برنامه‌های اصلی است که از بسیاری از برنامه‌های جایگزین شخص ثالث عقب مانده است. این برنامه باید در مک او اس ونتورا تغییر می‌کرد و اپل در نهایت برخی از ویژگی‌هایی را معرفی کرد که برای مدتی طولانی در سایر محصولات موجود بودند.

مک او اس ونتورا در مقایسه با مک او اس مانتری

این ویژگی‌ها شامل قابلیت Undo Send است که هر ایمیلی را که ممکن است به اشتباه ارسال کرده باشید را پس می‌گیرد. همچنین می‌توانید ایمیل‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنید که در زمان‌های مشخصی ارسال شوند. بعلاوه، برنامه‌ی Mail پیام‌های ارسالی شما را کنترل می‌کند و اگر هنوز پاسخی دریافت نکرده باشید به شما یادآوری می‌کند تا بتوانید آنها را پیگیری کنید. همچنین بهینه‌سازی‌هایی در جستجو وجود دارد، با نتایج دقیق‌تر و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری هوشمندانه که به برنامه کمک می‌کند تا آنچه را که به دنبالش هستید را پیدا کند، حتی اگر عبارت جستجو به درستی نوشته نشده باشد.

همچنین بخوانید:

بهترین برنامه‌های رایگان ایمیل برای مک

بهترین برنامه‌های ایمیل برای آیفون

 

مرورگر Safari

در مک او اس مانتری، شاهد معرفی Tab Groups (گروه‌بندی برگه‌ها) در مرورگر سافاری بودیم که به کاربران اجازه می‌دهد گروهی از برگه‌ها را ایجاد کنند. این بدان معناست که می‌توانید مجموعه‌هایی از برگه‌ها را برای کارهای خاصی ایجاد کنید، مانند گروه برگه‌های خبری برای مطالعه در اول صبح، گروه برگه‌های فروشگاهی برای خرید محصولات خاص، یا گروه برگه‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات برای یک پروژه.

اکنون در مک او اس ونتورا، با ویژگی جدید Shared Tab Groups (اشتراک‌گذاری گروه‌بندی برگه‌ها) می‌توانید یک گام فراتر بگذارید. این ویژگی به روشی مشابه عمل می‌کند، اما همچنین به شما این امکان را می‌دهد که گروه برگه‌ها را با افراد دیگری که می‌توانند برگه‌های خود را نیز به مجموعه اضافه کنند، به اشتراک بگذارید. این قابلیت در هنگام برنامه‌ریزی برای سفرهای مشترک، کار مشترک بر روی پروژه‌ها، یا به اشتراک‌گذاری چیزهای سرگرم کننده‌ای که آنلاین پیدا می‌کنید، بسیار مفید باشد.

حفظ حریم خصوصی همیشه یک نگرانی آنلاین است و مک او اس ونتورا با استفاده از ویژگی جدیدی به نام Passkeys این کار را انجام می‌دهد. Passkeysها اساساً جایگزین‌های محلی برای رمز عبورهای سایت‌های و برنامه‌ها هستند که از تاچ آیدی یا فیس آیدی برای احراز هویت استفاده می‌کنند. بهترین مزیت آن این است که اطلاعات هرگز از مک شما خارج نمی‌شود، بنابراین نمی‌توان آنها را از سرورهای وب شرکت سرقت کرد یا در ایمیل‌های ارسالی به شما فیشینگ کرد. این ویژگی در روزهای اولیه‌ی خود است، اما هدف اپل این است که به طور کلی رمز عبورها را حذف کند، و این امر برای کاربران بسیار سودمند است.

مک او اس ونتورا در مقایسه با مک او اس مانتری

 

ویژگی Continuity Camera

یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی مک او اس مانتری Universal Control بود که این امکان را به شما می‌دهد تا از صفحه کلید، ترک‌پد یا ماوس خود به صورت تبادل‌پذیر در آیپد و مک استفاده کنید و مزیت دیگری نیز دارد که محتوا را بین آیپد و مک بکشید و رها کنید. همه‌ی آنها از طریق Continuity و Handoff امکانپذیر است. در مک او اس ونتورا، اپل به استفاده از این توانایی‌های فنی با ویژگی جدیدی به نام Continuity Camera (دوربین پیوسته) ادامه می‌دهد. این ویژگی، به راحتی آیفون شما را به یک وبکم برای مک شما تبدیل می‌کند. به خوبی ثابت شده است که وبکم‌های مک تا حدی ضعیف هستند، بنابراین استفاده از دوربین‌های پشتی آیفون که بسیار برتر هستند، کاملاً منطقی است.

مک او اس ونتورا در مقایسه با مک او اس مانتری

این ویژگی از Center Stage و Portrait Lighting پشتیبانی می‌کند و اگر آیفون شما دارای یک دوربین Ultra-Wide (زاویه دید فوق عریض) باشد، می‌تواند دید را بین شما و محتویات میزتان تقسیم کند. بسیار هوشمندانه است.

ویژگی Handoff نیز جابجایی بین تماس‌های فیس‌تایم در مک، آیفون یا آیپد را در مک او اس ونتورا آسان می‌کند. بنابراین می‌توانید تماس فیس‌تایم را با آیفون خود برقرار کرده و زمانی که به سمت میز کارتان می‌روید، تماس فیس‌تایم خود را از آیفون به مک منتقل کرده و گفتگوی خود را در آنجا ادامه دهید.

همچنین بخوانید: به زودی می‌توانید از آیفون به عنوان وبکم استفاده کنید

 

آیا باید به مک او اس ونتورا ارتقاء دهم؟

در کنار تمام تغییرات ذکر شده در بالا، اپل همچنین اعلام کرده است که مک او اس ونتورا از ویژگی بهینه‌سازی شده‌ی بازی به وسیله Metal 3، بروزرسانی Notes، Dictation، Home، Reminders، Apple News، Weather، و حتی برنامه Clock نیز بهره می‌برد. همه‌ی اینها مک او اس ونتورا را به جانشینی شایسته برای مک او اس مانتری تبدیل می‌کند.

فقط به خاطر داشته باشید که مک او اس ونتورا بر روی تمام مک‌ها اجرا نمی‌شود و در برخی از مک‌ها نیز برخی از ویژگی‌ها عمل نمی‌کنند. بنابراین قبل از اینکه به فکر ارتقاء سیستم عامل مک خود باشید، مقاله‌ی دیگر ما با عنوان «مک او اس ونتورا: هرآنچه باید در مورد مک او اس 13 بدانید» را مطالعه کرده و ببینید که آیا مک او اس ونتورا از مک شما پشتیبانی می‌کند یا خیر.

 

 

مطالب مشابه

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده است، برای ارسال نظر لطفا وارد شوید..

استیو جابز (استیون پال جابز)
کیفیت بسیار مهم تر از کمیت است. یک موفقیت بسیار بزرگ بهتر از موفقیت های مقطعی و کوتاه است.

برنامه‌ها

بازی‌ها

آموزش‌ها

اخبار
F+⌘